Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon HF10 och HF100

470 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2008 - 22:49

SeaTrout
  • SeaTrout
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Bild

Har jag fattar rätt om honan in i den svarta lådan är av std format så att t ex köksradio eller dyl. sladd passar? Inget humbamumba format på honan?

Ngn aspekt på strömstyrka/spänning? Dvs finns det olika versioner på HF100 beroende på marknad/strömsystem som används (känns som en riktigt dum fråga men jag vill ju kolla upp innan jag handlar....).

Tack,
SeaTrout

Postad 06 November 2008 - 22:55

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Hmmm, kan inte se bilden. Men jag hade också en lite udda form på ingången till traffon, dock så passar alla standardkablar, ser ut som en 8:a med tjockt typsnitt.

Postad 06 November 2008 - 22:59

SeaTrout
  • SeaTrout
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Ställ promten efter sista tecknet i url och slå enter så laddar den.

Eller strunt i det - du har ju en riktig att titta på . Tack!!

Mvh

Redigerat av SeaTrout, 06 November 2008 - 23:00.

Postad 06 November 2008 - 23:02

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Ahh, ja. Det är "honan" på traffon, den är standard. Så löser de smidigt att kunna ha en sort bara av den, och skicka till olika länder.
Denna passar...

Postad 08 November 2008 - 11:13

Breiz
  • Breiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Efter ha läst hela denna tråd och andra trådar som gemför olika kamror så bestämmde jag min för en HF10.
fick bra pris på jobbet så det blev en "svensk".

Jag blir inte riktit klok på om "rycken" även blir om men spelar upp direkt från kameran till tvn?

Postad 08 November 2008 - 12:30

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Svar till frågor om filformat MTS mm

MTS som HF10 och 100 spelar in i, är inga problem för nyaste VLC att spela upp. (just nu v.0.9.4). Det är bara att lägga över filerna från kameran till datorn och köra dem. Det man skall tänka på då är att det krävs en HEL DEL datorkraft / grafikprocessor för att få det att flyta.
Programmet man får med kameran (?? Studio 12) gör om filerna till ett format som hanteras av några fler program, men det är ganska onödigt iom att nya VLC hanterar filerna.

När det gäller redigering, har jag svettats bra mkt för att testa lite olika program.

Har aldrig innan jag köpte kameran, kört Sony Vegas. Efter att ha testat det ihop med kameran och filerna från den hos en kompis, köpte jag programmet. Det är det överlägset bästa och enklaste redigeringsprogrammet jag testat, och framförallt så stöder det AVCHD - MTS filer från min kamera direkt utan konvertering.

Ryck i bilen har jag inte upplevt än som ngn pratar om, varken kopplat direkt till TV:n eller på datorn. Kan tänka mig att det är fel som uppstår om man inte har rätt inställningar på uppdaterings hz och inspelningsformat (24/25p, 50i) osv. eftersom kameran har lite olika inställningsmöjligheter för detta.

För att sätta ihop filer lätt, om man bara skall se dem så kan man antingen göra playlist direkt i kameran, eller så tror jag Studio12 klarade av att sätta ihop flera mts filer till en m2ts fil...

Hoppas det hjälpte någon...

Redigerat av Seabaz, 08 November 2008 - 12:32.

Postad 12 November 2008 - 16:15

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Svar till frågor om filformat MTS mm

MTS som HF10 och 100 spelar in i, är inga problem för nyaste VLC att spela upp. (just nu v.0.9.4). Det är bara att lägga över filerna från kameran till datorn och köra dem. Det man skall tänka på då är att det krävs en HEL DEL datorkraft / grafikprocessor för att få det att flyta.
Programmet man får med kameran (?? Studio 12) gör om filerna till ett format som hanteras av några fler program, men det är ganska onödigt iom att nya VLC hanterar filerna.

När det gäller redigering, har jag svettats bra mkt för att testa lite olika program.

Har aldrig innan jag köpte kameran, kört Sony Vegas. Efter att ha testat det ihop med kameran och filerna från den hos en kompis, köpte jag programmet. Det är det överlägset bästa och enklaste redigeringsprogrammet jag testat, och framförallt så stöder det AVCHD - MTS filer från min kamera direkt utan konvertering.

Ryck i bilen har jag inte upplevt än som ngn pratar om, varken kopplat direkt till TV:n eller på datorn. Kan tänka mig att det är fel som uppstår om man inte har rätt inställningar på uppdaterings hz och inspelningsformat (24/25p, 50i) osv. eftersom kameran har lite olika inställningsmöjligheter för detta.

För att sätta ihop filer lätt, om man bara skall se dem så kan man antingen göra playlist direkt i kameran, eller så tror jag Studio12 klarade av att sätta ihop flera mts filer till en m2ts fil...

Hoppas det hjälpte någon...

Bra information. Jag har precis köpt HF10. Vilken version av Vegas köpte du?

/Magnus

Postad 02 December 2008 - 01:37

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Jag hittade denna varning:

Länk.

Typ bra att veta...

Det finns en ny firmware för HF10/100, men jag tror att jag struntar i den. Den enablar bara VL-5 video light och jag planerar inte att köpa denna produkt...

Version 1.0.2.0

Förut kunde man läsa att denna version bara gällde USA och Japan-prods. Men nu kan man även hitta en länk till uppdateringen på denna sida:

canon.se

Edit:

Från PDF-filen: "To perform this procedure,a commercially available SD/SDHC memory card with a capacity of at least 16 MB is required."

Redigerat av Tompa123, 02 December 2008 - 17:32.

Postad 02 December 2008 - 19:24

Unregisteredfc9c8a4c
  • Unregisteredfc9c8a4c
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej
En fråga om när man skall föra över film till datorn.
eter
Måste strömkabeln vara inkopplad eller går det att föra över om man har lagom batteritid kvar.
Tacksam för svar.
Mvh Peter

Postad 03 December 2008 - 22:14

mise74
  • mise74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har nu testat att ladda ner testversionerna av både Ulead och Sony Vegas och får ingen av dom att läsa in m2ts som jag sparat ner på min dator. Säger bara okänd filtyp. Kör jag filerna genom ISkysoft Video Converter så fungerar det såklart men då tappar man ju både tid och upplösning.... Någon som har ett bra svar på vad som är fel? När man läser forumet så verkar det vara lika många det fungerar för som det krånglar.

Nästa fråga. Texten i kamerans monitorn fladdrar lite om man tittar noga på den. Någon mer som har detta eller är det till att byta ín den? (går att leva med det men är det inte så att alla har det så vill inte jag ha det heller)

Mattias

Postad 03 December 2008 - 23:07

mise74
  • mise74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Extern mic + laddare i ger hemskt brus... någon som kommit runt detta på något vis? Man vill ju kunna filma utan att vara beroende av batteri och inbyggda mikrofonen.

//Mattias

Postad 04 December 2008 - 01:27

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har nu testat att ladda ner testversionerna av både Ulead och Sony Vegas och får ingen av dom att läsa in m2ts som jag sparat ner på min dator. Säger bara okänd filtyp. Kör jag filerna genom ISkysoft Video Converter så fungerar det såklart men då tappar man ju både tid och upplösning.... Någon som har ett bra svar på vad som är fel? När man läser forumet så verkar det vara lika många det fungerar för som det krånglar.

Mattias

I mitt Vegas Pro 8.1 funkar det. Kan inte tipsa om något knep - för det liksom "bara funkar"...

Redigerat av Tompa123, 04 December 2008 - 02:08.

Postad 05 December 2008 - 20:14

Unregisteredfc9c8a4c
  • Unregisteredfc9c8a4c
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej

Måste strömkabeln vara inkopplad eller går det att föra över enbart med batteri?
Tacksam för svar då jag skall köpa denna kamera i helgen.
Mvh Peter

Postad 08 December 2008 - 11:08

Unregistered4f2d1f8d
  • Unregistered4f2d1f8d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej

Måste strömkabeln vara inkopplad eller går det att föra över enbart med batteri?
Tacksam för svar då jag skall köpa denna kamera i helgen.
Mvh Peter

Ja så är det tyvärr. Personligen plockar jag ut minneskortet och sätter det i en minneskortläsare. Det är mycket snabbare och kontrollerbarare + du slipper installera programvaran på datorn.

Postad 08 December 2008 - 16:17

mise74
  • mise74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är det så att m2ts filer inte fungerar i testversionen av Ulead (hittar inte det bland filformaten testversionen läser in) utan man måste köpa programmet först?

//M

Redigerat av mise74, 08 December 2008 - 16:18.

Postad 10 December 2008 - 08:17

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att köpa en HF10, men som tur är har jag läs igenom hela tråden först och insåg att min dator kommer aldrig palla med att redigera filerna (jag har en P4, 3,6 Ghtz, 1,5 GB RAM). Har testat Pinnacle 12, Vegas Por 8, Ulead VideoStudio, det hackar ngt förtvivlat och det kommer vara omöjligt att få till en vettig film av det hela.

Det är ju inte speciellt många som sitter på en värstingconfig (som i vissa fall inte ens hjälper har jag förstått). Så min fråga är hur har ni löst det? Att det inte finns program som gör mindre hanterbara temp-filer när man redigerar för att sedan använda originalfilen när man sparar den färdiga filmen? Ulead Videostudio har ngt som heter "smart proxy" har dock inte rikgtigt fattat hur man använder det, sedan verkar inte programmet vidare kul heller. Det äör inget alternativ att köre när filerna till MPEG-2 eller DIV heller, har Plamsa och PS3 i vardagsrummet samt FULL-HD-proj i min bio. Så vad är ert tips? Köpa ny dator hehe, eller bara köra med HDV? Vill så gärna få en lösning.

Postad 11 December 2008 - 20:16

kuben
  • kuben
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det blev en HF100 från cyber.
Ska bli kul o se om den är som mina förväntningar.
Jocke

Postad 25 December 2008 - 08:15

twizz
  • twizz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Köpte en hf100 jäkligt nöjd med den. Funkar perfekt att importera direkt från kameran till cs4an.

Postad 27 December 2008 - 01:03

Unregisteredacf10f8e
  • Unregisteredacf10f8e
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Köpte en hf100 jäkligt nöjd med den. Funkar perfekt att importera direkt från kameran till cs4an.

Jo jag köpte min HF100 för 2 veckor sedan. Använder CS4 suite till allt. Fungerar otroligt bra.
Premiere för att klippa ihop mina klipp, sen rendera. Sen låter jag Encore göra ett färdigt DVD-klipp i MPEG2 DVD 7mbps progressive. När alla klipp är klara kör jag dem bara igen i Encore, tillsammans då förstås. Tar några sekunder eftersom de redan är transcodade (i encore). Vips, så har jag en färdig DVD-iso att bränna ut och skicka till släkten som vill ha klipp på barnbarnet (min grabb dvs).

Jag e supermeganöjd med min HF100. Köpte på Cyberphoto och de är fanimig bäst i världen!

Lägger in ett litet filmklipp så kan ni kolla själva hur kvaliteten blir.
Klippet är 1920*1080p, 25fps, CINE progressive. Det är dessa klipp som jag transcodar i Encore.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredacf10f8e, 27 December 2008 - 01:06.

Postad 27 December 2008 - 15:37

magiler
  • magiler
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag köpte en hf11 och den är hur bra som helst.
Men jag har ett problem, när jag kör med hdmi kabel mellan kameran och tv så får jag inte upp varken bild eller ljud på tv.
Jag snålade lite och köpte en mini hdmi till hdmi adapter på kjell o kompany, då kunde jag använda min gamla hdmi kabel.
En ny kabel från canon kostade ca 500 och min adapter kostade ca 90 kr.
Det borde väl fungera ändå?, jag har testat med en annan hdmi kabel men ingen fungerar.
Är det någon inställning i kameran eller måste jag köpa original kabeln?
Jag kör med komponent kabeln nu och det fungerar bra.
/Mats

Postad 28 December 2008 - 01:24

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Jag köpte en hf11 och den är hur bra som helst.
Men jag har ett problem, när jag kör med hdmi kabel mellan kameran och tv så får jag inte upp varken bild eller ljud på tv.
Jag snålade lite och köpte en mini hdmi till hdmi adapter på kjell o kompany, då kunde jag använda min gamla hdmi kabel.
En ny kabel från canon kostade ca 500 och min adapter kostade ca 90 kr.
Det borde väl fungera ändå?, jag har testat med en annan hdmi kabel men ingen fungerar.
Är det någon inställning i kameran eller måste jag köpa original kabeln?
Jag kör med komponent kabeln nu och det fungerar bra.
/Mats

Troligtvis en inställning i din TVs HDMI-inställning.

Postad 28 December 2008 - 02:44

pontuskling
  • pontuskling
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
vet inte om de står nånstans i denna tråd, frågar ändå,
är de "tillbehörssko" på både hf10 och hf100?

Postad 21 January 2009 - 12:25

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Funderar på en HD kamera, men frågan är hur man skall spara undan filmerna sedan. Man kan ju inte spara allt på extern hårddisk hela tiden, det vore bra om man kunde spara ut det på skiva, men då behöver man väl blu-ray brännare och sedan de dyra blu-ray skivorna.

Postad 21 January 2009 - 13:54

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

vet inte om de står nånstans i denna tråd, frågar ändå,
är de "tillbehörssko" på både hf10 och hf100?

Yes.

Funderar på en HD kamera, men frågan är hur man skall spara undan filmerna sedan. Man kan ju inte spara allt på extern hårddisk hela tiden, det vore bra om man kunde spara ut det på skiva, men då behöver man väl blu-ray brännare och sedan de dyra blu-ray skivorna.

Jag kör ut allt till en RAID1 extern hårddisk. Har inget bra alternativ till att redigera och bränna ut, men Bluray gäller om du vill ha HD, ja.

Postad 22 January 2009 - 23:25

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Hur gör ni alla här ni har spelat in någon/några timmar på minneskortet? Köper nya minnekort verkar lite dyrt.

Jag antar att man kan spela upp inspelat material från kamera till TV via HDMI kabel och därmed få full hd?

Då skulle man ju kunna kopiera ut allt som finns på minneskortet till en disk och sedan när man vill titta på det igen en tid senare, så kan man ju då alltså kopiera det tillbaka till minneskortet. Lite omständigt, men betydligt billigare lösning.

Postad 23 January 2009 - 09:46

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Jag antar att man kan spela upp inspelat material från kamera till TV via HDMI kabel och därmed få full hd?

Japp.

Då skulle man ju kunna kopiera ut allt som finns på minneskortet till en disk och sedan när man vill titta på det igen en tid senare, så kan man ju då alltså kopiera det tillbaka till minneskortet. Lite omständigt, men betydligt billigare lösning.

Inte säkert att det fungerar, tror man måste göra det via medföljande mjukvara.

Postad 24 January 2009 - 01:02

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Japp.
Inte säkert att det fungerar, tror man måste göra det via medföljande mjukvara.

Men det finns en sådan funktion (kopiera till minneskort) i mjukvaran som följer med.

Postad 24 January 2009 - 18:34

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Det är bara att kopiera allt material på minneskortet och sedan kopiera tillbaka. Så länge du inte döper om eller ändrar strukturen fungerar det.

Redigerat av Unregistered577c6879, 24 January 2009 - 18:34.

Postad 25 January 2009 - 17:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Det är bara att kopiera allt material på minneskortet och sedan kopiera tillbaka. Så länge du inte döper om eller ändrar strukturen fungerar det.

Är det så ni gör alltså som har en full hd kamera? Eller har ni några andra bra tips?

Postad 25 January 2009 - 19:19

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
En fet dator är ett annat tips.

Postad 06 February 2009 - 23:42

pontuskling
  • pontuskling
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Beställde en HF100 från cyberphoto, sjukt nöjd med kameran!
Ett extra STORT PLUS till cyberphoto för den snabba leveransen!
Och extra kul med lite godis när man öppnar paketet! ;)

Postad 08 February 2009 - 14:30

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Jag har Pinnacle studio 12.
Kan man IMPORTERA AVCHD filer och redigera dom med övergångar, musik etc och sen EXPORTERA tillbaks det färdiga projektet till MINNESKORTET och spela upp det via kameran i HD på TVn??

Detta går ju utmärkt att göra med DV kassetter .

På så sätt slipper man köpa BR brännare, BR skivor och inte minst en BR spelare.

Postad 08 February 2009 - 23:10

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Du kan inte exportera till kameran med annat program än Pixelas skräp som medföljde kameran. Detta är vad jag har förstått från andra forum.

Postad 09 February 2009 - 16:15

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Blir det AVCHD format på inspelningar med dessa kameror?

Om det blir det så skulle man ju kunna kopiera ut dessa filmer från minneskortet och sedan bränna på en vanlig DVD-R om brännar programmet stöder AVCHD.

Postad 09 February 2009 - 21:31

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Ja.

Om din DVD stödjer AVCHD på vanlig skiva. Har läst någonstans om att det kan förstöra spelaren (fattar inte hur...)

Postad 10 February 2009 - 20:53

limpro
  • limpro
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag är på g att köpa en HF 100 men jag är lite tveksam till priset.

Innan jul låg priset något lägre än det gör nu, ser även på Canons hemsida att de släpper nya modellar precis i dagarna.
Kan någon med lite inblick i "branshen" ge råd och tips när det är köpläge?
Känns som sämsta tiden att köpa är just nu....kommer priserna på HF 100 sjunka inom en snart framtid?

Postad 10 February 2009 - 21:10

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Svårt att veta om lägre priser. Visst kommer ny modell, då borde priset sjunka, men å andra sidan har dollarn gått upp rejält mot kronan... :/

Postad 17 February 2009 - 18:03

twizz
  • twizz
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Går det att koppla in en externlins? Då är det lite lättare att spela in med doldkamera. Har en lins från kjell o company.

Postad 18 February 2009 - 11:46

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag har tittat på lite filmer från både Canon HF100 och Panasonic HDC-SD9, filmerna har främst varit i mörka omgivningar.

Jag kan inte själv se någon större skildnad i bild kvalité? Finns det någon skildnad värt att prata om?

Postad 19 February 2009 - 10:49

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Jag har tittat på lite filmer från både Canon HF100 och Panasonic HDC-SD9, filmerna har främst varit i mörka omgivningar.

Jag kan inte själv se någon större skildnad i bild kvalité? Finns det någon skildnad värt att prata om?

Det finns en viktig skillnad för min del och det är att Canon har extern mic ingång. Det är ett måste för mig.

Postad 19 February 2009 - 13:10

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Det verkar som att Canon har ganska mycket bättre bildkvalité i mörka omgivningar.

Mik ingång är också en bra sak.

Jag tycker dock att priset är lite i överktan, vi får hoppas att den går ner lite när den väl är släppt.

Postad 19 February 2009 - 17:06

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Det verkar som att Canon har ganska mycket bättre bildkvalité i mörka omgivningar.

Mik ingång är också en bra sak.

Jag tycker dock att priset är lite i överktan, vi får hoppas att den går ner lite när den väl är släppt.

När vilken är släppt? Pratar vi inte HF100 och SDC-9 nu?

Postad 20 February 2009 - 08:28

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
sorry, jag blandade ihop dem, Canon är på väg att släppa nya i nästa månad.

Valet står mellan Panasonic HDC-SD9 för 5000 kr och Canon HF100 för 7000 kr. Rent prestanda mässigt verkar Canon HF100 ganska mycket bättre(särskilt i mörka omgivningar), men 2000 kr är ändå 2000 kr.

Postad 20 February 2009 - 08:33

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med brännvidd? det skiljer ju lite mellan HDC-SD9 och HF100, är detta något som man kommer märka?

Batteriet på HDC-SD9 ska vara lite över 1 timmes filmande, hur länge varar det på HF100?

Finns det något annat jag bör tänka på?

Postad 20 February 2009 - 21:01

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med brännvidd? det skiljer ju lite mellan HDC-SD9 och HF100, är detta något som man kommer märka?

Batteriet på HDC-SD9 ska vara lite över 1 timmes filmande, hur länge varar det på HF100?

Finns det något annat jag bör tänka på?

Ungefär lika länge skulle jag säga. Har inte jämfört brännvidd med någon annan kamera eftersom detta är min första men jag tycker att man lätt kommer för nära objektet. Det är ganska dålig vidvinkel med andra ord. Å andra sidan finns det vidvinkellins som har fått bra betyg: Raynox vidvinkellins

Postad 27 February 2009 - 08:45

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Canon HF200 verkar vara nya modellen av Canon HF100 och om jag förstått rätt så ska denna släppas i mitten av nästa månad(April).

Just nu står priset på drygt 700 kr dyrare än HF100 men antagligen kommer HF100 försvinna och HF200 kommer ta typ samma pris som HF100 har.

Detta gör att man säkert kan göra ett klipp på HF100 innan den försvinner helt.

Eller vad tror ni?

Postad 27 February 2009 - 08:46

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Verkar vara ersättaren, ja.

Kan man tänka sig ju. Sen kanske det inte blir så mycket billigare ändå?

Redigerat av ungern, 27 February 2009 - 08:47.

Postad 07 March 2009 - 10:58

Segge
  • Segge
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har spanat in HF100 ett tag nu, verkar som att den slutat tillverkas för Cyberphoto har redan tagit bort den ur sortimentet. Väntar tillökning av familjen till sommaren, mycke just därför jag tänkt köpa en videokamera. Tänkt köpa i slutat på juni då semester lönen anländer men vår svenska krona sjuker som en sten och jag tror inte priserna kommer sjunka speciellt mycke närmaste tiden, snarare tvärt om. HF100 gick upp lite i pris i veckan och jag tror det bara är början. Butikerna har inte fyllt på lagren och därmed inte fått dom nya högre inköpspriserna.
Någon som har en aning om HF200 kommer skilja sig mycke från HF100, tycker dom verkar väldigt lika på pappret, sen har ju Panasonic sin HDC-SD20 samt HDC-TM20 och Sony HDR-CX105E. Kan dessa vara vara möjliga konkurenter till HF100/200?

Har svårt att sätta mig in i dom nya kamerorna då mina kunskaper kring området är klart begränsade när jag aldrig tidigare ägt en videokamera. Finns heller inga testar ännu som kan vägleda.

Postad 07 March 2009 - 11:34

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Jag hade utan tvekan väntat några månader till, kronan hinner väll ändå inte förändra sig så väldigt mycket på den tiden.

Däremot brukar det vara så att när en ny produkt släpps så har den relativt högt pris och inte förrens kanske 1 månade efter så börjar priset stabilisera sig. I dagens läge sjiljer det väll sig ca 800 kr mellan HF100 och HF200 men då är inte ens HF200 släppt än.

Självklart lär det vara lite skildnad mellan modellerna men om det är synbart åter står att se när de väll släpps.

Jag tittade lite på panasonics motsvarighet men tydligen ska Canon klara av mörka miljöer ganska mycket bättre och det är ju faktiskt så att man nog filmar oftast inomhus.

Postad 07 March 2009 - 20:23

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Jag tittade lite på panasonics motsvarighet men tydligen ska Canon klara av mörka miljöer ganska mycket bättre och det är ju faktiskt så att man nog filmar oftast inomhus.

Exakt. Så är det enligt alla tester på HF10/100 vs. SD9/100.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.