Postad 28 juli 2010 - 13:23
Postad 28 juli 2010 - 20:39
När man jämför plasman hemma med LCD på jobbet så får man acceptera att det kostar att ligga på topp. Sedan kompenserar vi det hela med energilampor överallt samt har max 17-18 grader på vintern.röstar självklart på LCD!
fan dom drar ju ingen ström!
min 46a med energissparläget som förövrigt är ljusstarkare än många plasma apparater drar79W !.
120W utan energisparing med 8 i backlight.
med andra ord så har man en superbild som nästan är gratis.
plasma ägare gråter när dom får elräkningen medans vi småler.
Postad 29 juli 2010 - 08:40
Postad 29 juli 2010 - 08:41
Hur är det egentligen med inbränningar i dagens plasama? Existerar det fortfarande?
Ja. Tekniken har dock blivit mycket bättre och de inbränningar som sker idag är oftast temporära och försvinner vädligt snabbt. Men permanenta inbränningar är ännu ej ur historien.
Postad 29 juli 2010 - 08:55
Hmm okej, och det finns inget "skydd" mot det? Tänkte om TVn själv stänger av sig om samma bild visas för länge eller något? Funderar på en Plasma i framtiden.. men vore ju inte kul om man glömde den på med t ex XBMC på i några timmar.Ja. Tekniken har dock blivit mycket bättre och de inbränningar som sker idag är oftast temporära och försvinner vädligt snabbt. Men permanenta inbränningar är ännu ej ur historien.
Postad 29 juli 2010 - 09:29
För att få riktiga inbränningar (restbilder hela panelens livslängd) måste något av följande uppfyllas:
1. Man misshandlar skärmen något rejält, med galna inställningar (t ex maximal kontrast) och mycket stillbild/statiska objekt
2. Fel på panelen. (kan hända LCD också)
Jag brukar som "skräckexempel" berätta om mina kompisar och deras tv, en budget-LG-plasma från 2008. De slår på den på morgonen, sen får den stå med nån tv-spels-meny hela förmiddagen, sen barnkanal med härliga skarpa färggranna loggor på eftermiddagen, sen nån DVD-meny halva kvällen. Så växlar man till svart bild, då är det lite skuggor här och var i 10-20 sekunder. Därefter - ingenting.
Självklart har man rätt att kritisera plasma för möjligheten till inbränningar. Men man tjänar inget på att överdriva problemet. Tänk vad många tv-spels-fantaster som kör med plasma, skulle ju inte säljas några plasma om det var något problem.
Välj gärna bort plasma - men tänk på alternativet och hårdgranska det och se om det duger.
Postad 29 juli 2010 - 13:18
/K
Postad 29 juli 2010 - 13:27
Det är väl LG som fortfarande har lite problem med kortvariga skuggor/efterbilder på sina enklare modeller. Men det är opedagogiskt att kalla det för inbränningar.
För att få riktiga inbränningar (restbilder hela panelens livslängd) måste något av följande uppfyllas:
1. Man misshandlar skärmen något rejält, med galna inställningar (t ex maximal kontrast) och mycket stillbild/statiska objekt
2. Fel på panelen. (kan hända LCD också)
2. Testa att använda en LCD-skärm som tex övervakningsskärm, där det är ramar, siffror mm som visas konstant dygnet runt. Efter relativt kort tid (realtivt att de står på tills de går sönder, 2-5 år) så är det väldigt kraftiga inbränningar som syns tydligt när de är avstängda. Jag talar då om dyra proffsskärmar från tex ELO.
Fast å andra sidan är det inget mot gamla monochroma (gröna) CRT-monitorer...
Skriver detta då det verkar finnas de som har fått för att sig att inbränningar infördes med och endast berör plasma-skärmar. (Vad tror ni syftet var med att börja använda skärmsläckare?)
Redigerat av agpath, 29 juli 2010 - 13:29.
Postad 29 juli 2010 - 14:30
Vi har inbränningar på ett gäng LCD-skärmar på jobbet.
Har aldrig sett inbränningar på nån plasma i bekantskapskretsen.
Gamla "sanningar" kan behöva balanseras lite.
Postad 29 juli 2010 - 16:45
Ja precis.
Vi har inbränningar på ett gäng LCD-skärmar på jobbet.
Har aldrig sett inbränningar på nån plasma i bekantskapskretsen.
Gamla "sanningar" kan behöva balanseras lite.
Samma här, vi har två Samsung lcd med väldigt mycket ghostingproblem, ghostingen håller i sig betydligt längre än ghosting på lg plasmor.
Postad 19 september 2010 - 00:20
Filmnerdar = plasma
tvnerdar = lcd
hembiotomtar = projektor (anykind)

Postad 19 september 2010 - 00:56
Postad 19 september 2010 - 14:15
beror på vad man ska använda skärmen till.
Filmnerdar = plasma
tvnerdar = lcd
hembiotomtar = projektor (anykind)
Jag skulle nog säga Plasma till allt, och projektor till sådana personer som kräver massiv bild, och LCD för datorskärmar

Postad 19 september 2010 - 16:08
Postad 22 september 2010 - 12:29
Grabbar, vi har ett nytt troll "in the making" här.Plasma är bäst, Lcd är egentligen datorskärmar. Plastbild liksom.
Hans samlade verk kan ni hitta här: https://www.minhembi...sult_type=posts
Dont feed him.
Postad 28 september 2010 - 15:34
Tänkte koppla en HTPC till TV:n och sen använda skärmen till att surfa samt se på TV genom de olika play kanalerna och ViaSatOnDemand internet. Tittar film och TV-serier genom filer som ligger på hemmanätverket. Vill koppla en surroundförstärkare till HTPC:n oxå och därigenom spela upp musik, vilket borde innebära att jag kommer att använda TV:n som skärm för musikspelandet.
Jag gillar plasmornas bildkvalitet mycket mer då de är mer 'mjuka' jämfört med LCD som lätt ser onaturligt ut (i butik). Men jag är rädd att om man har en plasma på i några timmar för att t.ex. använda den som skärm för surfandet eller musikspelandet, så skapas en massa irriterande ghostningar.
Ni som har erfarenhet och kunnande, vilken teknik tror ni passar mig bäst?
Postad 28 september 2010 - 18:52
Kan därför rek. plasma för dig.
Postad 28 september 2010 - 23:27
Din avatar är väldigt lika de här:
klicka här
Liknar inte nån, ingen har sånt pannband som jag har.

Sen kan jag mycke mer om plasma och lcd än dom, eller rättare sagt lcd kan ingenting jämfört med plasma
Sorry OT
Postad 29 september 2010 - 06:57
Du är medveten att detta forum inte är Hamsterpaj eller Lunarstorm va?Liknar inte nån, ingen har sånt pannband som jag har.
![]()
Sen kan jag mycke mer om plasma och lcd än dom, eller rättare sagt lcd kan ingenting jämfört med plasma
Sorry OT
För det var väl ändå dit du skulle från början men måste hamnat fel?
Postad 29 september 2010 - 10:06
Förekommer det aldrig IR problem på pannor?
Jo det förekommer även hos Panasonic.
Finns iaf 2 st i Panasonic tråden som har inbränningar som suttit kvar rätt länge.
Nu är det extremt ovanligt på en Panasonic så de kan ju lika gärna ha varit 2 ex som är defekta
Postad 29 september 2010 - 14:19
Förekommer det aldrig IR problem på pannor?
Är IR förkortning på något? Och vad betyder det?
Postad 29 september 2010 - 15:43
Image Retention. "kvardröjande bild", typ.Är IR förkortning på något? Och vad betyder det?
Postad 23 november 2010 - 19:05
min senaste samusung 52M8 har fått fnatt nu efter 3ich år.
så fundera på en plasma nu då jag är trött på att lägga ut 30k+.
tänkte att en ny lg plasma måste springa varv runt min gamal lcd för "coola" 12k.
men så testa jag Halo reach på min brors nya 60 LG950 och jag var inte jätte impad.
tyckte bilden kändes mjuk och att det släpade en massa (mer än min lcd)
den var inte direkt dålig men inte jag jag förväntade mig.
inupt någon?
borde inte en ny plasma spöa min gamla lcd även på spel?
Postad 23 november 2010 - 19:18

//Eric
Postad 23 november 2010 - 19:21
Jodå .. men det beror ju på vilken plasma man väljer att jämföra medinupt någon?
borde inte en ny plasma spöa min gamla lcd även på spel?
Testa med Panasonic, så får de se skillnad
Men skall du bara spela spel kan du lika bra köpa en billig LCD
Maveric

Redigerat av Unregistered1939, 23 november 2010 - 19:22.
Postad 23 november 2010 - 19:39
Jodå .. men det beror ju på vilken plasma man väljer att jämföra med
Testa med Panasonic, så får de se skillnad
Maveric
fast det känns väl inte så stabilt att satsa på en billig lcd då jag spenderat dom senaste åren på en 34k tv.
bilden ska ju alltid vara bättre varje gång man köper nytt annars kan man ju lika gärna köpa en 20tum crt

tänkte att jag logiskt idag 2007/2010 kan få en betydligt bättre tv för 1/3 pris.
ska ju inte bara spela spel, men det är där jag bryr mig mest om bilden.
vanlig tv är crap vad du än köper och så längre du inte går bottenskrap så är HD film alltid skarpt o fint (med viss skillnad så klart)
Postad 23 november 2010 - 20:09
Blir lite fundersam när folk skriver att IR/Inbränningar på plasma beror på en "defekt panel", och att det skulle vara därför vissa drabbas.Jo det förekommer även hos Panasonic.
Finns iaf 2 st i Panasonic tråden som har inbränningar som suttit kvar rätt länge.
Nu är det extremt ovanligt på en Panasonic så de kan ju lika gärna ha varit 2 ex som är defekta
Är det överhuvudtaget någon tillverkare som bekräftat att inbränning skulle vara ett s k "ursprungsfel", eller är det bara glada teorier/önsketänkande???
Postad 23 november 2010 - 20:09

Jag har panasonic plasma och skulle valt det 7/24/365
Bild är mitt intresse

Maveric

Postad 23 november 2010 - 20:25
Det är bara vad jag själv tror.
Baserat på att så få..Eller rättare sagt extremt få Panasonicägare rapporterar problem med IR som sitter i en längre tid.lOch de verkar inte ha misshandlat sin skärm mer än nån annan..
Och om jag ser i LG tråden så är det ett fåtal som har problem fast de inte använder den på annat sätt än oss andra...Min gav tex bara lätt IR när den var ny och ja krämade på hög kontrast.
Gick alltid bort efter några minuter...Efter tv gått några 100 timmar ser jag aldrig IR vid normal användning.
Medans vissa får IR redan efter 30 minuter film med undertext.
LG apparater verkar vara olika känsliga ..På nått underligt sätt..
Postad 23 november 2010 - 20:48
Intressant, men har svårt att se VAD ursprungsfelet skulle vara....extremt få Panasonicägare rapporterar problem med IR som sitter i en längre tid.lOch de verkar inte ha misshandlat sin skärm mer än nån annan..
Och om jag ser i LG tråden så är det ett fåtal som har problem fast de inte använder den på annat sätt än oss andra... Medans vissa får IR redan efter 30 minuter film med undertext. LG apparater verkar vara olika känsliga ..På nått underligt sätt..
Är mer benägen att tro att panasonic har "snällare" presets och möjligtvis mer "upplysta" kunder...?
Hög kontrastinställning har en del med saken att göra, men överdriven skärpa bör spela ännu större roll eftersom detta kan ge väldigt starka transienter i kanter/konturer. "Intelligensen" som skall skydda panelen från "för mycket drag" ser knappast transienterna, och det är möjligtvis en faktor i problematiken...
Andra idéer?
Postad 23 november 2010 - 21:19
Man vill väl ha bra bild till spel också? Speciellt om man spelar mer "vuxna" spel, som skräck, krig etc. Spelar man WII sports kanske det inte är så viktigt

Till trådskaparen: kolla in Panasonic V20, den kostar runt 16.000 och har grymt bra bild. 50" snackar vi då, tror tyvärr inte den finns i större modell.
Postad 24 november 2010 - 09:22
Den enda plasman som verkar vara passande ser ju ut att vara https://www.prisjakt...kt.php?p=565119 och den ligger runt 1400~ dyrare... Inbränningar ser jag inte som något problem då jag inte misshandlar mina prylar men det man läser om floating blacks och försämrande svärta och sånt gör en lite orolig... Man blir tveksam om det är värt 1400 extra (vilket inte är speciellt mycket egentligen) om det betyder att man får en konstant försämrande tv? Floating blacks verkar vara det mest irriterande dock...
Bestlutsångest på hög nivå

Postad 24 november 2010 - 09:44

Postad 24 november 2010 - 10:52

Hur är det med plasma nuförtiden? Kan gå åt **** att frakta de liggandes? Minns att det var nått med det förut..
Postad 24 november 2010 - 11:06
Visst det kommer inte hjälpa beslutsångesten men samtidigt är det inte garanterat att det dyker upp bra priser på någon av de, så om nån av de har riktigt bra deal t.ex. så blire lite lättare o bestämma sig
Hur är det med plasma nuförtiden? Kan gå åt **** att frakta de liggandes? Minns att det var nått med det förut..
Visst kan det gå åt pipsvängen. För säkerhets skull så bör du förvara den stående.
Postad 23 december 2010 - 16:17
Visst det kommer inte hjälpa beslutsångesten men samtidigt är det inte garanterat att det dyker upp bra priser på någon av de, så om nån av de har riktigt bra deal t.ex. så blire lite lättare o bestämma sig
Allt som har en glasskiva ska fraktas stående. Fönster tex fraktas också stående. Mindre risk för spänningar som spräcker glaset.
Postad 27 december 2010 - 14:16
Jag kommer inte att spela med den utan bara titta på film via min HTPC med HDMI.
Har sett många 42:or (ska köpa mig en 42") och det är inte såå många Plasma som har full HD i den storleken.
Däremot så finns det en hel del LCD i olika storlekar som är full HD.
Har fått info att de bästa Plasma är LG och Samsung, sedan kommer Panasonic.
Postad 27 december 2010 - 14:27
Hmm efter har tittat runt lite och läst så verkar det som vara Plasma jag ska ha när jag tittar filmer.
Jag kommer inte att spela med den utan bara titta på film via min HTPC med HDMI.
Har sett många 42:or (ska köpa mig en 42") och det är inte såå många Plasma som har full HD i den storleken.
Panasonic 42" g20 är den bästa 42" i klassen enligt mig iaf.
Postad 27 december 2010 - 14:32
Hmm efter har tittat runt lite och läst så verkar det som vara Plasma jag ska ha när jag tittar filmer.
Går inte att säga så. Det beror helt på prisklass också.
Postad 27 december 2010 - 15:10
Om man säger ett prisklass mellan 6000-8000 kr
Panasonic g20 enligt mig.
Postad 27 december 2010 - 15:14
Panasonic g20 enligt mig.
Jo jag tittar på en Panasonic Viera TX-P42G20E
Postad 27 december 2010 - 15:19
Postad 27 december 2010 - 22:40
Jag tillsammans med sambon var förbi Mediamarkt igår (som för övrigt höjt priserna inför mellandagsrean", vi både fastnade för LG 60PK950N som gick på 12000kr som man kunde dra av 20% pga deras "mellandagsrea".
Vad tycker ni plasma experter om denna tv? Jag spelar ganska mycket tvspel och kollar på en hel del filmer samt vanlig tv-tittande.
Redigerat av Lias08, 27 december 2010 - 22:45.
Postad 28 december 2010 - 08:50
Jag är sugen på en ny stor tv (prisklass max 15000kr), har en Bravia 40" LCD idag, har kollat en hel del och efter mycket tips från vänner och bekanta valet ligger mellan en LG alt Samsung plasma mellan 55-60".
Jag tillsammans med sambon var förbi Mediamarkt igår (som för övrigt höjt priserna inför mellandagsrean", vi både fastnade för LG 60PK950N som gick på 12000kr som man kunde dra av 20% pga deras "mellandagsrea".
Vad tycker ni plasma experter om denna tv? Jag spelar ganska mycket tvspel och kollar på en hel del filmer samt vanlig tv-tittande.
Godmorgon!
Hmm, 60PK950N ligger runt 19 000kr
60PK250N ligger på 12 000kr som du länka till ja =)
Jag har själv 60PK250N, köpte den på netonnet för typ 3 månader sen... är galet nöjd, sjukt mkt tv för ynka pengar, dock är det lite jobbigt att den reflekterar endel i rummet. Ändå har vi inga fönster "i vägen" i tv-rummet, svart soffa + ganska ljus tapet bakom. Såhär års är de ju ganska mörkt ute, men får väl se hur påtagligt de blir med reflektioner fram i vår/sommar då de konstant är ljust ute.
(lite bättre solida rullgardiner är ju ett alternativ också)
Bildmässigt är den kanon, vi använder den bara till TV-tittande + film (blueray) , kör Canal Digital via parabol (sedan 3 veckor tebax), 12st HD-kanaler, makalös bra bild.
Tidigare körde vi Boxer via antenn på taket.. å jäklar va mkt bättre de vanliga kanalerna blev nu via parabolen!
edit... själv skulle jag aldrig rekommendera nån att köpa mindre TV än 60" , hur nära folk än sitter. (vi sitter på 3,8meters avstånd)
Jag skulle gärna köpt en 70" ist , hoppas att LG släpper en prisvärd iår, samt med mindre reflektioner.
(Nej projje är inget för mig)
Redigerat av Laesk, 28 december 2010 - 08:53.
Postad 28 december 2010 - 15:28
Godmorgon!
Hmm, 60PK950N ligger runt 19 000kr
60PK250N ligger på 12 000kr som du länka till ja =)
Jag har själv 60PK250N, köpte den på netonnet för typ 3 månader sen... är galet nöjd, sjukt mkt tv för ynka pengar, dock är det lite jobbigt att den reflekterar endel i rummet. Ändå har vi inga fönster "i vägen" i tv-rummet, svart soffa + ganska ljus tapet bakom. Såhär års är de ju ganska mörkt ute, men får väl se hur påtagligt de blir med reflektioner fram i vår/sommar då de konstant är ljust ute.
(lite bättre solida rullgardiner är ju ett alternativ också)
Bildmässigt är den kanon, vi använder den bara till TV-tittande + film (blueray) , kör Canal Digital via parabol (sedan 3 veckor tebax), 12st HD-kanaler, makalös bra bild.
Tidigare körde vi Boxer via antenn på taket.. å jäklar va mkt bättre de vanliga kanalerna blev nu via parabolen!
edit... själv skulle jag aldrig rekommendera nån att köpa mindre TV än 60" , hur nära folk än sitter. (vi sitter på 3,8meters avstånd)
Jag skulle gärna köpt en 70" ist , hoppas att LG släpper en prisvärd iår, samt med mindre reflektioner.
(Nej projje är inget för mig)
Det va 60PK250N jag menade

Efter jag har läst många trådar härinne Panasonic Viera verkar vara populärast. Nu är man tillbaka på ruta ett igen dvs förvirrad...

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar