Postad 15 December 2008 - 06:46
mycket kul projekt. verkar som att resultatet blir skit bra!
hur stort är delningsfiltret? såg kondingarna innan, gigantiska, och dom såg små ut på kortet
//mattias
Postad 15 December 2008 - 07:19
suttit här snart i 3 timmar och läst hela tråden.
mycket kul projekt. verkar som att resultatet blir skit bra!
hur stort är delningsfiltret? såg kondingarna innan, gigantiska, och dom såg små ut på kortet![]()
//mattias
Va kul att du orkade läsa tråden
Edit: Najs bygge du har
Redigerat av Timpolanen, 15 December 2008 - 07:20.
Postad 15 December 2008 - 07:32
Va kul att du orkade läsa tråden
Plattan till filtret är 20cmx20cm och sitter fint i filter lådan.
Edit: Najs bygge du harBlir väl nått likanade till sommaren
borde egentligen sovit men kunde inte slita mig
rejält minst sagt!
kul att du gilla det
Postad 15 December 2008 - 18:06
Postad 18 December 2008 - 08:29
Setup vid test
Stärkare, Pioneer A-602
CD, PS3
Bas,8" SLS drivs av DLS CA12 (12V trafo 47 000uF ca600VA)
Kablar Lonworks RCA mellan PS3 och stärkare.
Jag har väl snittat ca 10tim/dag så jag är väl uppe runt 80-100tim. Ljudet släppte mest efter ca 10tim spelat. Diskanten var inte lika vass och mellan registeret började träda fram. Nu låter det varmt å fin dynamik. 3D effekten är mycket bra om man jämnför med mina gamla så var det gamla mono
Nu är det bara små plill (mätningar) kvar samt bättre placering av högtalarna. Ett par stativ ska också fixas, hoppas tomten kommer med leca-block och SD fötter
En bild på absubanterna och PS3 kablen fick slinka med, efter ett sånt här lång inlägg så får det ikke vra bildlöst!
EDIT: blev två bilder på absubanterna
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 18 December 2008 - 16:56.
Postad 18 December 2008 - 18:49
Postad 18 December 2008 - 21:28
Kul att allt blev så bra tillslut!
Är det bara finishen kvar nu då?
jo det e väll så, sedan såklart fin slipning med det tekniska sedan
Postad 18 December 2008 - 21:39
Jo, det är klart.jo det e väll så, sedan såklart fin slipning med det tekniska sedan
Postad 18 December 2008 - 21:49
svar på din fråga: vet inte hur bra den kommer kunna prestera som mätmick... har ingen erfarenhet va den alls..
Redigerat av DVD-ai, 18 December 2008 - 21:49.
Postad 18 December 2008 - 22:45
Jo, det är klart.
Vad mäter ni upp med btw? Har varit lite intresserad av att köpa XTZ's room equalizer då jag vill fixa akustiken i mitt rum. Går det att mäta upp även högtalare med den tror du? Hade ju varit bra då man får ytterligare en anledning att köpa en.
Nu har jag inte en aning, men jag läste nyss om MS ansträngningar för att göra en helt ny ljuddel i Vista, från scratch.
Och dom skröt lite med just rums-EQ biten och påstog att en liknande lösning lätt kunde kosta 10.000 USD men att dom tagit det något steg längre osv.
En sak som dom bland annat gjort är att anta att gemene man och kvinna inte sitter med mic:ar anpassade för mätning, så dom har istället tagit hänsyn till reguljära skit-micar när dom byggt ljudet och EQn då.
Så det ska på något vis gå att använda - OBS! - jag har inte testat, men kanske kan man få upp en grafisk hobby-kurva iaf, om inte programmet bara helt sonika ställer in allt. Vet ej.
Annars finns som sagt XTZs lösning
Mätmic, mic-förstärkare. Då finns fler alternativ med diverse program för datorn.
*Bassbox eller liknande program kan man mäta vissa saker med.
*Svantes Tombstone funkar ju. "Tolvan Data" (företagets namn) har en del bra program, vissa är gratis.
*Room EQ Wizard är kapabelt och fungerar bra, finns en del Behringer optimeringar inbyggda och det är gratis.
Finns massvis med läsning på internet om användning också.
Länk: > http://www.hometheat...ack.com/roomeq/
Forumavdelning för RE(Q)W > Länk > http://www.hometheat...rums/rew-forum/
Redigerat av Unregisteredb38af287, 18 December 2008 - 23:01.
Postad 25 December 2008 - 21:39
Sonic Design Dämpfötter till högtalare
Insexskruv
Fanér
Finspackel
Lonworks DataBuskabel 2p.0,32mm2 sk
Ek skiva 300x800x16 mm
Färg
Innerkeblage: Supra Rondo 3m
Sandpapper
Leca massiv 29x19x59 typ3 PP 2st
Postad 27 December 2008 - 00:11
Nu har jag handlat lite! Mer bilder kommer men här är en på stativen
Bifogad fil(er)
Postad 27 December 2008 - 12:05
Och jo, den är aktiverad per standard och ger inte valida mätningar.
Postad 29 December 2008 - 01:02
Det är alltid kul med hemmabyggen! Håller på och snickrar lite jag med
Postad 29 December 2008 - 08:40
när får vi se det färdiga resultatet ?!
Jag har faktiskt inte börjat på minna stativ än och inte köpt en fräs heller för den delen...
Jag kom på att jag inte hadde pengar till något av det på grund av en massa skit som jag e tvungen att betala och dessutom köpa busskort... så det bröjer väll några månader innan det blir något som hälst framsteg för mig gällande fräsen...
stativen hoppas jag kunna få ihopp till mitten av januari eller kanske lite tidigare....
Postad 29 December 2008 - 16:19
DVD-ai, trist att höra, men den som väntar på något gott..
Postad 29 December 2008 - 19:18
väntan är alltdi för lång när det är ngt man väntar på tycker jag :/
Postad 29 December 2008 - 19:49
Jo, det är väl så...väntan är alltdi för lång när det är ngt man väntar på tycker jag :/
Postad 29 December 2008 - 20:35
stativen ser bra ut
![]()
när får vi se det färdiga resultatet ?!
Jag har faktiskt inte börjat på minna stativ än och inte köpt en fräs heller för den delen...![]()
Jag kom på att jag inte hadde pengar till något av det på grund av en massa skit som jag e tvungen att betala och dessutom köpa busskort... så det bröjer väll några månader innan det blir något som hälst framsteg för mig gällande fräsen...![]()
stativen hoppas jag kunna få ihopp till mitten av januari eller kanske lite tidigare....
Det får ni se snart hoppas jag! Nu är allt köpt (tror jag)
Okej synd
Bifogad fil(er)
Postad 02 January 2009 - 12:56
Keep us updated!
Postad 02 January 2009 - 20:06
Mer spännande material ser jag Timpolanen.
Kör du också med fake fanéret från hifikit?
Keep us updated!
Japp sitter här och hostar slipdamm
Baffel: Ek
Sidor+Topp: Fanere
Baksida: Svart lack ev Vit
/Tim!
Postad 02 January 2009 - 22:07
Postad 04 January 2009 - 00:23
Nu är det nära slutet
Lite bilder kommer här!
Bifogad fil(er)
Postad 04 January 2009 - 01:41
Tjohopp!
Nu är det nära slutetBara spackla lite till sedan fanera + fästa filtret och elemntena!
Lite bilder kommer här!
Gör om gör rätt. Det kommer låta annorlunda, det blir annat baffelsteg om du har otur med så tjocka bafflar, du får sänka ned talarna lite kanske... Jag talar bara ur egna erfarenheter och ingen matematik. Nån mer kunnig kanske kan stå till hjälp?
Postad 04 January 2009 - 02:28
Postad 04 January 2009 - 03:05
Va? han har ju samma bredd/höjd på högtalarna så baffelsteget borde ju bli exakt likadan?
Ja, och nu ändras baffelsteget till minimum eller maximum (nån utav dem)... Om det är så tjock baffel att det blir som ett rör som täcker hela korgen.
Postad 04 January 2009 - 10:30
Ja, och nu ändras baffelsteget till minimum eller maximum (nån utav dem)... Om det är så tjock baffel att det blir som ett rör som täcker hela korgen.
NU blandar du ihopp grejer
Paffelsteget ändras inte det minsta i detta fallet, det som ändrar sig är kompresionen bakom elementet, och det bör åtgärdas genom att man slipar, filar eller raspar (helst så ska man såga upp ett större hål i den "inre baffeln" men nu va han väldigt snabb på att limma fast den nya så det blir svårt nu...)
Detta för att undvika ( igentligen minska..) kompresionen mellan konans baksida och baffen....
Baffelsteget påverkas av följande :
1: baffelns höjd
2: Baffelns bredd
3: Avrundning av kanterna på baffeln
4: Baffelns material ( om man klär den med tyg så kan man med "rätt" tyg och tjocklek, dämpa bort baffelsteget nästan helt
så i detta fallet så kommer det absolut inte att bli ett förändrat baffelsteg då dimensionerna är exakt lika
Jag villa att han ska fräsa ner diskanten, för att Löptidskompencera lite
Men han måste ha tag i en fräs först
Redigerat av DVD-ai, 04 January 2009 - 10:32.
Postad 04 January 2009 - 12:30
4: Baffelns material ( om man klär den med tyg så kan man med "rätt" tyg och tjocklek, dämpa bort baffelsteget nästan helt
Du glömmer 5. elementens placering.
Jag villa att han ska fräsa ner diskanten, för att Löptidskompencera lite
![]()
Löptid vet jag inte, men kanske AC
Postad 04 January 2009 - 12:42
Du glömmer 5. elementens placering.
Löptid vet jag inte, men kanske AC
mm, men nu förutsatte jag att elementen va placerade på samma ställe hela tiden
Löptiden ja, det vet du väll vad det är ?!
Kan ha viss fördel i form av förbättrad 3D perspektiv om man sitter i sweet spot och lyssnat, sedan så är det oftast till goda för att minska risken för ojämnheter vid delningsfrekvensen på grund av fördröjningen som blir
Vad vill du ha sagt med AC ?
Postad 04 January 2009 - 14:35
Återkommer ikväll!
Postad 04 January 2009 - 18:15
Det vill jag inte säga (^^)
Bara ######s med dig, jo det e sant det du säger!
Det är i praktiken väldigt mycket samma sak, dom går liksom hand i hand så du har rätt
man får ett bra "AC" om man fixar löptiden och dessutom kan man få riktigt bra om man kör TMT konfig
Postad 04 January 2009 - 18:24
Fet baffel ska det ju va! Får se om jag kanske blir klar idag, jag märkte dock att jag inte har någin tätlist kvar
Så det blir en trip till Hifikit igen.
Återkommer ikväll!
haha, så det kan gå
Postad 04 January 2009 - 20:06
haha, så det kan gå
Jo den är lite svår att "återanvända"
Nu är det bara lite små pjutt kvar bilder snrt!
Postad 04 January 2009 - 20:10
Bara ######s med dig, jo det e sant det du säger!
Det är i praktiken väldigt mycket samma sak, dom går liksom hand i hand så du har rätt![]()
man får ett bra "AC" om man fixar löptiden och dessutom kan man få riktigt bra om man kör TMT konfig
Väldigt lika, men inte helt dock, men det är som du säger, de går mycket hand i hand.
Postad 04 January 2009 - 23:21
Men vad man har för elementplacering har ju inget med vågfrontscentrum att göra? Om elementen inte matchar varandra spelar det ju ingen roll hur man sätter dem.
Postad 05 January 2009 - 00:46
Nu ######r är de iaf 98% klara! (ska lacka luckan på baksidan)
Måste bara tacka ALLA som har hjälpt till! Extra stort tack till David
Självklart kommer det bilder!
Bifogad fil(er)
Postad 05 January 2009 - 01:06
NU blandar du ihopp grejer
![]()
Paffelsteget ändras inte det minsta i detta fallet, det som ändrar sig är kompresionen bakom elementet, och det bör åtgärdas genom att man slipar, filar eller raspar (helst så ska man såga upp ett större hål i den "inre baffeln" men nu va han väldigt snabb på att limma fast den nya så det blir svårt nu...)
Detta för att undvika ( igentligen minska..) kompresionen mellan konans baksida och baffen....
så i detta fallet så kommer det absolut inte att bli ett förändrat baffelsteg då dimensionerna är exakt lika![]()
Jag villa att han ska fräsa ner diskanten, för att Löptidskompencera lite![]()
Tror ni kom in på kantdiffraktioner här också. Där kan exempelvis rundade kanter, försänkta element och sammet ge (utebliven) effekt.
Baffelsteget är ju nåt annat det.
Såg ni var inne på akusiska centra på elementen också, men det vettetusan om det går att göra en lösning som funkar 100% på det planet.
Ser ju fint ut det där, nu lite lyssning och sedan mätning kvar då? - då kan vi eventuellt se om de o-försänkta elementen spökar till det =)
Bra jobbat, ser bra ut!
Postad 05 January 2009 - 08:47
Tjoooooooooooo!!!!!!!!!!
Nu ######r är de iaf 98% klara! (ska lacka luckan på baksidan)![]()
Måste bara tacka ALLA som har hjälpt till! Extra stort tack till DavidSom har varit mer eller minder min guide! Jag tänkte skriva lite om ljudet sen när David har varit här och mätt. Mycket nöjd med stativen stabila som fan! Om huset smäller står nog stativen kvar
Jag har SD fötter mellan högtalarna å staiven gör mer skillnad än man tror.
Självklart kommer det bilder!
Härligt, va fina dom blev här nu
Tror ni kom in på kantdiffraktioner här också. Där kan exempelvis rundade kanter, försänkta element och sammet ge (utebliven) effekt.
Baffelsteget är ju nåt annat det.
Såg ni var inne på akusiska centra på elementen också, men det vettetusan om det går att göra en lösning som funkar 100% på det planet.
Ser ju fint ut det där, nu lite lyssning och sedan mätning kvar då? - då kan vi eventuellt se om de o-försänkta elementen spökar till det =)
Bra jobbat, ser bra ut!
Njaa, jag va alldrig inne på kantdiffraktioner här
utan bara på baffelstödet, avrundning av baffeln har viss effekt fö baffelstödet så klart då baffelytan blir mindre, så igentligen är det ju sammsa sak som höjd/bredd, kanske va onödigt att nämna nu när du säger det...
försänkta element gör vad jag vet ingen direkt jätet skillnad för baffelstödet (om någon alls..) men för löptiden så har det påverkan och även "AC" (som Proffesorn så fint kallade det
Att klä fronten med något mjuk material har som sagt viss effekt för baffelstödet (vad jag har hört..
Diffraktioner är som sagt något helt annat och där så är det andra saker man tittar efter, och mycket svårare att förutspå tyvärr... det blri till att mäta upp och sedan leka med olika tyger på fronten och avrundningar av baffeln m.m. för att få till det perfekt
Redigerat av DVD-ai, 05 January 2009 - 08:48.
Postad 05 January 2009 - 11:48
även skruvar m.m. på baffeln påverkar så...
Postad 05 January 2009 - 12:01
Simuleringar är enligt mig något som man kan förlita sig på tillfälligt för att få en konmstruktion som ska vara ok, sedan så ska man mäta och pilla vidare för att få det 100%
men redan genom att "bara" simulera så kan man få ett väldigt bra resultat och dem flesta orkar inte mäta upp, och då kan det "duga" med att bara simulera, om man gör det noga.
Gällande Diffraktionerna som E´dge visar på så stämmer som sagt dessa inte riktigt med verkligheten och därför så är det lika bra att mäta upp först för att kunan göra någonting åt saken, man kan sedan hålla på och mäta samtidigt som man testar att klä olika delar av baffeln med tyger osv osv... för att få till det riktigt bra.
det e det som e det roliga
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?