Tror ni den passar eller behöver jag kraftfullare?
Asus Eee Box B202 - 1,6GHz 1GB 80GB
(Stationära datorer)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Asus Eee Box B202 - 1,6GHz 1GB 160GB
(Stationära datorer)
|
5
|
(23)
|
Inga priser | |
Asus Eee Box B204 - 1,6GHz 1GB 160GB
(Stationära datorer)
|
5
|
(0)
|
Inga priser | |
Asus Eee Box B206 - 1,6GHz 1GB 160GB
(Stationära datorer)
|
6
|
(13)
|
Inga priser | |
Asus Eee Box B203 - 1,2GHz 1GB 160GB
(Stationära datorer)
|
5
|
(0)
|
Inga priser | |
Asus Eee Box EB1501-B0107/W0107
(Stationära datorer)
|
4
|
(8)
|
Inga priser |
Asus Eee Box EB1501 ELLER Acer Aspire Revo R3610 ? (16 inlägg)
|
13 år sedan |
Asus Eee Box EB1501 (625 inlägg)
|
13 år sedan |
Asus Eee Box B202 som HTPC (3 inlägg)
|
15 år sedan |
nVidia ION plattform (1279 inlägg)
|
15 år sedan |
WIndows7 64bit + Anysee E30 C Plus + Canal Digital DVB-C (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Vilken dator ska jag välja till min HTPC? (4 inlägg)
|
16 år sedan |
förslag till liten dator att ha som mediacenter (9 inlägg)
|
16 år sedan |
Asus eee box B204/B206/B208 (203 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 28 March 2009 - 22:09
Postad 29 March 2009 - 22:39
Lite intresserad av att sälja min nuvarande 1000H-laptop och köpa en B204 (HDMI, bluetooth etc) för att ha lite som htpc och "vanlig" dator. Photoshop, Indesign samt Illustrator kommer gå varmt på den samt även lite HD-film om det funkar bra.
Photoshop, indesign samt ullistrator är väl ändå kända för att sluka både minne och resurser dessvärre...
Dock kan jag säga att jag upplever det som mer kraft och fart i den yttepyttiga B206 som står i tv skåpet än min gamla HTPC som var en P4 3,0 GHz.
Postad 30 March 2009 - 10:34
Går det inte att starta Eee Boxen med tangentbord eller mus? Känns som ett designfel när det följer med platta för montering bak på en skärm.
Någon som har något svar på denna fråga.
Testade med mus, tangetbord och fjärr utan lycka igår. Har jag missat något?
Postad 31 March 2009 - 13:01
Oh well, ännu en fråga. Finns det någon sjysst USB tvkort man kan använda till den lilla boxen?
Är lite fundersam på vad man ska skaffa, har digital tv via Canal digital med parabol där hemma. Är det DVB-C?
Postad 31 March 2009 - 13:39
Nope, det är DVB-S.[...]
Är lite fundersam på vad man ska skaffa, har digital tv via Canal digital med parabol där hemma. Är det DVB-C?
/ Pär
Postad 01 April 2009 - 21:02
Någon som har något svar på denna fråga.
Testade med mus, tangetbord och fjärr utan lycka igår. Har jag missat något?
Kolla i BIOS. Med fjärr fungerar det nog inte, men bör fungera med mus/t-bord
Redigerat av allstars, 01 April 2009 - 21:07.
Postad 02 April 2009 - 07:37
Kolla i BIOS. Med fjärr fungerar det nog inte, men bör fungera med mus/t-bord
Har suttit två kvällar i rad och försökt ta mig in i BIOS utan lycka.. vet någon vilken knapp man ska trycka på?
ar försökt ESC, F2, F8, F12, DEL.... börjar få problem att komma på andra förslag... instruktionsboken hjälper ju inte direkt heller...
Postad 02 April 2009 - 12:04
Svårt att hitta tester där de testar Atom mot "vanliga cpuer", men här är två som kanske ger en liten hint:
http://www.anandtech...doc.aspx?i=3321
http://laptoping.com...-benchmark.html
Det är inget prestanda monster. Jag själv ska ha den till att surfa, chatta, lyssna på musik på, hämta filer m.m. Pincip allt förutom att lagra mycket data på eller spela tunga spel på. Har min nuvarande dator på 24/7 och den ska nu ersättas av en EEE Box samt en ny speldator. EEE Boxen ska monteras upp bakom skärmen med VESA-fästet och sen så lär jag inte se den mer
Edit: Bör nämnas att jag även köper 2x1 GB RAM för att få så mycket fart som möjligt ur burken.
Vart köper man mer minne och vilken typ av minne är det?
Är det svårt att installera?
/Joel
Postad 02 April 2009 - 22:33
Vart köper man mer minne och vilken typ av minne är det?
Är det svårt att installera?
/Joel
Minne kan du köpa på vilken butik som säljer dator delar som helst. Är SO-DIMM dvs laptop minnen i DDR2 utförande.
Installationen ser inte för svår ut, måste lossa på 8(?) nått punkter av sidan för att komma in i burken.. dock så bryter du garantin om du öppnar den.
Personligen vet jag inte om 2 gb minne gör så stor skillnad på denna lilla maskin.. själv så behåller jag nog hellre garantin... För Mediapc räcker det långt och väl.
Postad 03 April 2009 - 20:08
Hur kommer man in i bios?
Postad 03 April 2009 - 23:05
Någon som listat ut om det går att starta datorn med tangentbor eller fjärr?
Hur kommer man in i bios?
Enligt ASUS kundtjänst finns det ingen funktion att starta boxen med fjärr eller tangentbord än.
BIOS ska man komma in i om man trycker F2 enligt samma kundtjänst... men jag har personligen försökt detta åtskilliga gånger utan lycka, och då har man nästan kört autofire alla shoot em up spel på både F2, F8, ESC och Del....
Postad 04 April 2009 - 07:54
Sen har jag en fråga om Bluetooth ska det vara bluetooth på B206:an, det står det på kartongen och det finns även med under Enhetshanteraren men programet för bluetooth säger "Anslut Bluetooth"!?
Postad 04 April 2009 - 09:50
Det är 204:an som har BT. 206:an har det inte.Sen har jag en fråga om Bluetooth ska det vara bluetooth på B206:an, det står det på kartongen och det finns även med under Enhetshanteraren men programet för bluetooth säger "Anslut Bluetooth"!?
Mvh Henke
Postad 05 April 2009 - 22:38
Nä jag lyckas inte heller. Kan det va så att man måste ha ett tangentbord med sladd???
Sen har jag en fråga om Bluetooth ska det vara bluetooth på B206:an, det står det på kartongen och det finns även med under Enhetshanteraren men programet för bluetooth säger "Anslut Bluetooth"!?
Har testat med sladd fast utan lycka där också, fick fram lite boot info som man brukar få på vanliga stationära, men ingen bios... hur har det tänkt där...
När det gäller bluetooth så funkar min.
Det är 204:an som har BT. 206:an har det inte.
Mvh Henke
Det var ju väldigt konstigt då min B206 har det...
Har skickat fullt med bilder från mobiltelefonen till boxen utan problem.
Postad 05 April 2009 - 23:05
Underligt... Är du säker på att du inte fått en 204?När det gäller bluetooth så funkar min.
Det var ju väldigt konstigt då min B206 har det...
Spec Eee Box
Mvh Henke
Postad 06 April 2009 - 23:17
Underligt... Är du säker på att du inte fått en 204?
Spec Eee Box
Mvh Henke
Köpte den här:
http://www.expert.se...aspx?id=3365888
Och det står klart och tydligt B206 på kvitto och burk.
Postad 16 April 2009 - 07:46
Nä jag lyckas inte heller. Kan det va så att man måste ha ett tangentbord med sladd???
Har du haft någon mer tur? Jag har försökt som en tok utan tur.
Postad 17 April 2009 - 06:59
Har du haft någon mer tur? Jag har försökt som en tok utan tur.
Jag har försökt, har pratat med supporten oxå (som är helt oduglig) dom säger bara att det ska gå med F2.
Jag har lyckats se slutet på bios-laddaren inte mer :/
Postad 17 April 2009 - 17:06
Jag har försökt, har pratat med supporten oxå (som är helt oduglig) dom säger bara att det ska gå med F2.
Jag har lyckats se slutet på bios-laddaren inte mer :/
Samma slutsats som jag drog om supporten, de borde inte ens få kalla det så...
Postad 18 April 2009 - 11:14
tryck på "DEL"-knappen
http://www.eeextra.c...a-pendrive.html
Japp det funkar. Känns ju bra att supporten vet hir det går till.
Ska förklara det för dom nästa gång jag ringer
Postad 18 April 2009 - 18:18
Kör i dagsläget på en P4 3Ghz som funkar med både Illu och PS men frågan är om EEEBoxen funkar med dessa prog.
Postad 18 April 2009 - 21:40
Japp det funkar. Känns ju bra att supporten vet hir det går till.
Ska förklara det för dom nästa gång jag ringer
Hur i hela friden lyckades du med detta?
Har försökt med trådlöst och trådat tangentbord nu utan minsta lycka...
Någon som testat köra Illustrator eller Photoshop på sin B206?
Kör i dagsläget på en P4 3Ghz som funkar med både Illu och PS men frågan är om EEEBoxen funkar med dessa prog.
Är det Photoshop elements eller den tunga?
Postad 19 April 2009 - 02:15
Kör båda + mängder med program som surrar i bakgrunden(på en b202), funkar utan några som helst problem. Men självklart tar det lite mer tid.Någon som testat köra Illustrator eller Photoshop på sin B206?
Kommer själv köpa en Intel i7 med 12 GB ram för att använda för photoshop för att det är snabbare och smidigare. Men det funkar såklart ändå klockrent på en eee, bara det att det tar lite längre tid.
Postad 19 April 2009 - 09:23
Hur i hela friden lyckades du med detta?
Har försökt med trådlöst och trådat tangentbord nu utan minsta lycka...
Konstigt nog går det inte på första starten utan jag måste starta och sen stänga av den på knappen och sen starta igen då funkar det. Med det trådlösa tgb.
Postad 19 April 2009 - 09:55
Postad 19 April 2009 - 17:10
Postad 19 April 2009 - 18:44
Själv skulle jag behöva en ny dator för att köra Ps CS3 och Illustrator på.
Men har aldrig bygt ihop en dator tidigare så en färdig lösning vore lämpligt för mig.
Men frågan är vad då?
Postad 19 April 2009 - 19:07
Det följer med en adapter för en optisk digital kabel som pluggas in i ljudutgången på baksidan. Saknar du digitalt ljud kan du fortfarande ta ut det analogt genom att stoppa in en vanlig stereoplugg i samma hål.
Tack! Väntar nog på b208, sen slår jag till.
Postad 21 April 2009 - 09:59
Konstigt nog går det inte på första starten utan jag måste starta och sen stänga av den på knappen och sen starta igen då funkar det. Med det trådlösa tgb.
Fasen jag får det fortfarande inte att funka. Håller du inne Ins för att stänga av quick boot eller det är bara Del du trycker på? Och trycker du eller håller den inne?
Sedan en snabb fråga, enda anledningen jag vill in i BIOS är för att leta efter "Wake on USB" vet du om det finns i BIOS?
Postad 21 April 2009 - 19:04
Vad är quick boot?Fasen jag får det fortfarande inte att funka. Håller du inne Ins för att stänga av quick boot eller det är bara Del du trycker på? Och trycker du eller håller den inne?
Sedan en snabb fråga, enda anledningen jag vill in i BIOS är för att leta efter "Wake on USB" vet du om det finns i BIOS?
Jag trycker bara på "del" upprepade gånger. Jag såg en wake on lan men ingen wake on usb.
Postad 22 April 2009 - 09:49
Vad är quick boot?
Jag trycker bara på "del" upprepade gånger. Jag såg en wake on lan men ingen wake on usb.
Quick boot är det som gör att det är svart ändå till Windows loggan syns, dvs du ser inte all bios tjafs i början
Får väl fortsätta sitta där hemma och hamra på Del knappen tills jag kommer in då..
Postad 23 April 2009 - 12:29
1. Jag har problem med HDMI-synkning till en LG 50PC55 plasma tv?
Kan det vara relaterat till HDMI-version (TV'n ska klara version 1.3) eller om det är HDCP som gör att bilden försvinner när jag växlar mellan olika HDMI-ingångar på min plasma. Om jag förlorar synkning och bild räcker det med att starta om plasman igen, men det känns inte så kul...
2. Läste ett inlägg från matuta om vikten av att ha rätt spelare och rätt codecs installerade!
Är Media Player Classic och "Pure Codec pack" det som bäst utnyttjar grafikchippet i B206 boxen? Utnyttjas grafikchippet bättre av denna spelare och codec's än "EEE Cinema" som medföljer 206:an?
Och är MPC också bättre än t ex PowerDVD?
Hur ser man förresten att en spelare utnyttjar hårdvaruacceleration för en viss graftikprocessor (annat än att %-talet i Prestanda går ner förstås)? Finns någon bild i "Properties" eller liknande där det syns?
Och var hittar jag detta "Pure Codec pack" för nedladdning?
3. Har hitills inte någon extern optisk enhet (CD/DVD/BD). Vad rekommenderas för DVD och/eller för BD?
Mvh, "Blinkar Blå"
Redigerat av Blinkar Blå, 24 April 2009 - 14:16.
Postad 26 April 2009 - 13:11
Postad 26 April 2009 - 16:51
De enda portarna på 206an verkar vara DVI och HDMI. Min TV har bara komposit och scart (har dock redan en adapter svideo->scart). Några förslag på hur jag kan koppla om jag köper en 206a? Har kollat runt lite efter DVI/HDMI -> komposit/svideo men hittar inget :-\
I det läget skulle jag nog rekommendera en uppgradering av teven först och främst. Du kan ändå inte utnyttja HD-upplösning med komposit och scart.
Postad 26 April 2009 - 19:22
Jo, det är planerat, men jag tar en sak i taget, och en ny HTPC är det viktigaste i dagsläget då den gamla låter som ett jetplan...I det läget skulle jag nog rekommendera en uppgradering av teven först och främst. Du kan ändå inte utnyttja HD-upplösning med komposit och scart.
Postad 26 April 2009 - 19:31
De enda portarna på 206an verkar vara DVI och HDMI. Min TV har bara komposit och scart (har dock redan en adapter svideo->scart). Några förslag på hur jag kan koppla om jag köper en 206a? Har kollat runt lite efter DVI/HDMI -> komposit/svideo men hittar inget :-\
Det finns ingen sån lösning pga HDCP.
Postad 28 April 2009 - 11:32
Efter lite ytterligare efterforskningar tänkte jag att jag kör med en enkel VGA -> S-Video konverter tills vidare. Antingen det eller en DVI -> S-video, vad tror ni är bäst?
Edit: glömde ju att 208an bara har HDMI-utgång. :-(
Redigerat av Creap, 28 April 2009 - 12:03.
Postad 29 April 2009 - 21:23
/////L
Postad 30 April 2009 - 21:58
Nån som hört nått release datum för b208 (i Sverige !) ?
webhallen anger maj
http://www.webhallen...od.php?id=96647
Postad 01 May 2009 - 15:30
webhallen anger maj
http://www.webhallen...od.php?id=96647
Länken går till B206 och den är redan släppt, finns åtminstone hos Experts onlinebutik...
Postad 03 May 2009 - 18:08
De e nåt lurt nånstans !! Kanske lika bra och ta sig ut i solen istället och se hur det ser ut på B204/6/8 fronten när höstmörkret börjar lägga sig.
Verkar som B204/6 är lite underdimensionerad allafall vad gäller film!!
Ha de gött !!/ L
Redigerat av leifh_10, 03 May 2009 - 18:09.
Postad 13 May 2009 - 20:48
Hm, HDCP, borde inte det bara påverka (vissa) Bluray-filmer via HDMI?
Efter lite ytterligare efterforskningar tänkte jag att jag kör med en enkel VGA -> S-Video konverter tills vidare. Antingen det eller en DVI -> S-video, vad tror ni är bäst?
Edit: glömde ju att 208an bara har HDMI-utgång. :-(
Samma för B206, sedan följer det dock med en HDMI-HDMI och en HDMI-DVI sladd.
Postad 18 May 2009 - 09:42
Någon här som har en uppfattning om denna?
Postad 29 May 2009 - 20:48
Fick problem med och installera ghost filen. Alla möjliga fel inkl hardware failure !
Tillbaks och fick en ny. Helt död !! Inte ett liv trots ström fram.
Tillbaks och chansade på 3:e gången gillt. Och si, den startade och allt installerades u/a !!
Dock, bilden på TVn är urkass trots ett antal olika inställningar (vita skuggor runt alla bokstäver).
Nånstans står nåt fel och fortsätter leta. Nån som har nåt bra tips ?
(SONY W4000 via HDMI och orginal prg i b206)
////Leffe
Postad 30 May 2009 - 16:36
(vita skuggor runt alla bokstäver).
Halos? Dra ned sharpness på teven och stäng av alla så kallade bildförbättrande funktioner och se om det hjälper.
Alt. Se till att bilden inte skalas om utan du kör med samma upplösning som panelen.
Alt. Välj en större fontstorlek. Testa även med och utan ClearType.
Alt. Vällj RGB istället för YCbCr i ATI inställningarna.
Postad 30 May 2009 - 22:48
Alt. Se till att bilden inte skalas om utan du kör med samma upplösning som panelen.
Alt. Välj en större fontstorlek. Testa även med och utan ClearType.
Alt. Vällj RGB istället för YCbCr i ATI inställningarna."
Tack för tipsen ! Har testat dom flesta inställningarna och fått en någotsånär bild. Ska fortsätta senare när jag fått ljudet och fungera. Märkligt att man ska behöva lägga ner så mycket jobb för och få saker och ting fungera som man vill !!
Hilsen ///Leif
Redigerat av leifh_10, 30 May 2009 - 22:48.
Postad 30 May 2009 - 23:50
Någon som vet om denna dator går att använda som en Extender till Vista Media Center? Idag har vi 50" Plasma och VMC på en HTPC på övervåningen men där nere i matrummet hade jag velat slänga upp en liten 24" tv på väggen för bildvisning, nyheter, musik osv. Vill ha den totalt slimmad. Denna hårdvara verkar perfekt men hur blir det med mjukvaran?
/Henrik
Postad 31 May 2009 - 07:25
Det är en helt vanlig dator, om än i slimmad förpackning. Det är allt inte en fråga om specifikt Eee Box går att använda som extender utan om vilken (windows)dator som helst går att använda som extender och det får du ta i WMC delen av forumet.Hej!
Någon som vet om denna dator går att använda som en Extender till Vista Media Center? Idag har vi 50" Plasma och VMC på en HTPC på övervåningen men där nere i matrummet hade jag velat slänga upp en liten 24" tv på väggen för bildvisning, nyheter, musik osv. Vill ha den totalt slimmad. Denna hårdvara verkar perfekt men hur blir det med mjukvaran?
/Henrik
Redigerat av tyve, 31 May 2009 - 07:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Asus Eee Box EB1501 ELLER Acer Aspire Revo R3610 ?
123 filmer
19 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?