Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Western Digital TV HD *

3005 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 december 2008 - 09:47

haklag
  • haklag
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det finns en uppdatering på WD´s hemsida, WD TV GPL Code. http://support.wdc.c...s...112&lang=en

Postad 22 december 2008 - 10:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Det finns en uppdatering på WD´s hemsida, WD TV GPL Code. http://support.wdc.c...s...112&lang=en

Det var ju en liten fil... 86MB?!?
Men det står samma versionsnummer som jag har i min WD-TV.

Postad 22 december 2008 - 14:00

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Det är "koden" och ingen firmware till WD TV. Dom vill nog att vi användare ska göra jobbet åt dom.
Om det nu stämmer så ska uppdateringen bestå av bla:
More media file format support
Enhanced Matroska (MKV) support
Advanced subtitle support
Enhanced power management
Updated media playback and navigation options

Enligt en som påstår vara anställd hos WD, kan lika gärna vara en desinformatör :)

Postad 22 december 2008 - 14:55

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
"Enhanced Matroska (MKV) support", kan det månne vara 24p stöd?
Det bara måste fixas till.

Bra att koden släppts, då är det bara att vänta på att någon kunnig börjar fixa lite. :)

Postad 22 december 2008 - 15:10

wilhelm3
  • wilhelm3
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ngn som kan förklara hur man döper om en .img fil till .iso, funkar inte i anteckningar och notepad då filen är för stor ca 4 gig. Tacksam för svar Wilhelm.

Postad 22 december 2008 - 15:53

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Ngn som kan förklara hur man döper om en .img fil till .iso, funkar inte i anteckningar och notepad då filen är för stor ca 4 gig. Tacksam för svar Wilhelm.

Högerklicka på filen i utforskaren, klicka på "byt namn", ta´da....

Postad 22 december 2008 - 16:30

wilhelm3
  • wilhelm3
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Högerklicka på filen i utforskaren, klicka på "byt namn", ta´da....

Tack, var tvungen att ändra lite inställningar i utforskaren för att se hela namnet....

Postad 22 december 2008 - 17:00

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Det är "koden" och ingen firmware till WD TV. Dom vill nog att vi användare ska göra jobbet åt dom.

Enligt en som påstår vara anställd hos WD, kan lika gärna vara en desinformatör :)

Jodå, nog är det koden alltid... men det mesta tyder på att den är gammal.
I filen står 2008.9.25 och versionsnumret på deras sida är 1.00.01 (samma som i min burk).
Det enda som inte stämmer är "Publish date: December, 2008", men den blev kanske just publicerad i denna månad fast den är gammal. De ändringar som du rabblade upp är från rev.1 till rev.2 antagligen.

Postad 22 december 2008 - 17:34

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Att koden är släppt, betyder det att "vem som helst" kan pilla i den och dela med sig uppdaterade versioner?

Postad 23 december 2008 - 01:30

honky
  • honky
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
ny firmware ute http://www.wdc.com/

Postad 23 december 2008 - 03:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Kunde inte lägga mig innan man har testat nya firmwaren.
Började illa med att min USB-disk inte ville starta upp snabbt nog för mediaspelaren... bootade om 10 ggr. innan jag bestämde mig för att lägga firmwaren på USB-pinne istället och då funkade det.
(Ska tillägga att jag har en WD Elements 1TB)

+ Texten är flyttad till acceptabel nivå.
+ 1080p24-läge som även fungerar i användarinterfacet. Kul för oss med Pioneer med några år på nacken.

- 1080p24-läget som kommit till verkar hacka en hel del på ett sätt som jag aldrig har sett förr.
- Texterna släpar lite konstigt fortfarande. Kör jag samma filmer/serier på Tvixen så funkar det perfekt.

Har så klart inte testat allt. Måste ju nanna lite också.
:)

Postad 23 december 2008 - 08:55

Wide
  • Wide
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

spännande!, vem är först att prova att det bli bättre?... :)

Postad 23 december 2008 - 09:13

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
New Features:

Added .MKV chapter selection for video playback for MKV with chapter support

Added .MTS file extension support

Added .TP file extension support

Added .TS file extension support

Added 1080p 24hz support

Added disk volume name to folder navigation in list mode

Added EXIF orientation flag functionality for auto picture rotate

Added file size in filename

Added jump feature to the remote: While fast forwarding or reversing, if the “Next” or “Prev” buttons are pressed, video will jump 10 minutes in the respective direction

Added progress indicator for the duration of the FF or REV function

Added a blinking status LED behavior while drive is mounting; previously the light just stayed on

Added sequential .M2TS file playback function

Added additional subtitle support (SMI, SUB, ASS, SSA)

Added user selectable font size for subtitle support

Added song title scroll in music playback to prevent truncation

Added embedded subtitle display in .MKV files

Added additional subtitle encoding support for the following: Western Europe (ISO), Traditional Chinese (Big5), Simplified Chinese (GB18030), Japanese (Shift-JIS), Korean (EUC-KR), Cyrillic (Windows-1251), Cyrillic (KOI8-R), Greek (ISO); previously only UTF-8 was supported

Added display sizing menu for photo playback: Fit to Screen, Full Screen, Keep as Original

Added accelerating scroll speed based on how long the arrow is held down on the remote when navigating folders with a large number of files; previously only one, constant speed was available

måste prova ikväll!
Det som saknas verkar vara thumbnail för videofiler. hoppas det kommer ordna något åt det.
bra iallafall med utökat undertextstöd. och snabbspolning.

Postad 23 december 2008 - 09:30

Wide
  • Wide
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Oj inte illa!, strömmen till Usb verkar inte fixad?...eller?

hur funkar denna till att visa bilder för släkten?, såg att det även kom uppd till detta..... :)

Postad 23 december 2008 - 12:15

say
  • say
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Kom tidigare än väntat! Grymt!

Edit (test av undertext):
Undertexterna ligger perfekt i bild och inbundna undertexter i .mkv fungerar lika bra.

Så det är 24Hz man ska köra med nu?

Redigerat av say, 23 december 2008 - 14:39.

Postad 23 december 2008 - 15:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Kom tidigare än väntat! Grymt!

Edit (test av undertext):
Undertexterna ligger perfekt i bild och inbundna undertexter i .mkv fungerar lika bra.

Så det är 24Hz man ska köra med nu?

Verkar inte som att någon i tråden såg mitt inlägg ifrån inatt (Inlägg #361), men jag tycker att 24Hz-läget är helt hopplöst. Kan inte fatta vad de har gjort för fel, men det rycker i bilden nästan hela tiden.
Många saker rockar med denna, men jag hade nog gärna sett lite fler inställningsmöjligheter.. som att man kan ändra storleken på texten och ev. att man kan få lite bakgrund till texten. Inte nödvändigtvis svart, utan kanske grå... vissa filmer är hopplösa med den typen av text som används just nu.

Postad 23 december 2008 - 15:51

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite med.
24Hz läget funkar bra för mig, de flyt jag saknade innan i .mkv har jag nu. (fast det kan rycka till ibland ändå)
Texten är flyttad neråt, bra. (man kan ändra textstorlek i settings, men det funkar inte)
Ström till usb ligger fortfarande på vid off, bedrövligt.

Har inte hunnit testa text i "custom swesub" -filmer, hoppas det funkar.

Ska testa mer när jag får "komma till", ungarna kollar mycket på film nu på ledigheten....

Postad 23 december 2008 - 15:54

say
  • say
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Verkar inte som att någon i tråden såg mitt inlägg ifrån inatt (Inlägg #361), men jag tycker att 24Hz-läget är helt hopplöst. Kan inte fatta vad de har gjort för fel, men det rycker i bilden nästan hela tiden.
Många saker rockar med denna, men jag hade nog gärna sett lite fler inställningsmöjligheter.. som att man kan ändra storleken på texten och ev. att man kan få lite bakgrund till texten. Inte nödvändigtvis svart, utan kanske grå... vissa filmer är hopplösa med den typen av text som används just nu.

Jag märkte inte att det hackade på en .mkv som jag testade men när jag testade .avi så var det hopplöst som du säger, gick att se på men "speedade" ibland vid snabba rörelser och betedde sig märkligt. Provade samma .avi med auto inställt (1080i) och det var helt borta. Så jag undrar vilken inställning som är bäst när man ser på .avi?

Postad 23 december 2008 - 16:09

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
textstorleken fungerade alldeles utmärkt för mig. Kan ändra mellan flertalet olika storlekar och det fungerar under filmen även där..

Postad 23 december 2008 - 16:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite med.
24Hz läget funkar bra för mig, de flyt jag saknade innan i .mkv har jag nu. (fast det kan rycka till ibland ändå)
Texten är flyttad neråt, bra. (man kan ändra textstorlek i settings, men det funkar inte)
Ström till usb ligger fortfarande på vid off, bedrövligt.

Har inte hunnit testa text i "custom swesub" -filmer, hoppas det funkar.

Ska testa mer när jag får "komma till", ungarna kollar mycket på film nu på ledigheten....

Jag märkte inte att det hackade på en .mkv som jag testade men när jag testade .avi så var det hopplöst som du säger, gick att se på men "speedade" ibland vid snabba rörelser och betedde sig märkligt. Provade samma .avi med auto inställt (1080i) och det var helt borta. Så jag undrar vilken inställning som är bäst när man ser på .avi?

Märkligt... jag testade med ett avsnitt av Heroes 720p / .mkv och det fungerade inte alls bra.
Får testa vidare när jag får tid senare ikväll. Det är inte så att man måste köra 1080p-film för att få det att flyta?

textstorleken fungerade alldeles utmärkt för mig. Kan ändra mellan flertalet olika storlekar och det fungerar under filmen även där..

Hur ändrade du storleken? Jag har svårt för manual som körs på skiva... måste skriva ut hela rasket en dag.

Postad 23 december 2008 - 16:56

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
--->Settings--->Video--- där har du storleken på texten....

Postad 23 december 2008 - 16:59

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

OJ, OJ, OJ tänk bara vad några duktiga programmerare kan göra med detta GPL sa du?
Jag tänker mig att GUI kan ändras till ett valfritt utseende, möjlighet att liksom en ipod kunna göra spellistor et.c. databasdriven media hantering där man kan göra bokmärken och få information om mediafiler (tänk strippad xbmc anpassad för den lilla processor som finns) varför inte drivrutiner för popcornhour trådlösa tillbehör (usb) då kan vi få nätverk!
Jag ser bara möjligheter (men också många fallgropar om vi inte hittar någre villiga utvecklare)

Postad 23 december 2008 - 17:00

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

--->Settings--->Video--- där har du storleken på texten....

Hmm, pinsamt av mig... jag gnäller på för lite inställningar och missar dem ändå.
Jag är van vid min Tvix som klarar av att göra såna saker "live" när man kollar på filmen.

Postad 23 december 2008 - 18:10

say
  • say
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Märkligt... jag testade med ett avsnitt av Heroes 720p / .mkv och det fungerade inte alls bra.
Får testa vidare när jag får tid senare ikväll. Det är inte så att man måste köra 1080p-film för att få det att flyta?

Mitt fel.. skrev .mkv när det skulle vara .m2ts.
24Hz fungerar bara bra på .m2ts av de format som jag testad (.mkv, .avi).

Så för mig blir det att välja på .mkv med inbunden text i 60Hz (texten synkar bättre när den är inbunden). Eller .m2ts utan inbunden text i 24Hz (.m2ts har även löst vissa ljudproblem som jag haft med .mkv).

Går jag miste om något om jag väljer 60Hz istället för 24Hz? Jag ser ingen skillnad själv..

Postad 23 december 2008 - 19:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Mitt fel.. skrev .mkv när det skulle vara .m2ts.
24Hz fungerar bara bra på .m2ts av de format som jag testad (.mkv, .avi).

Så för mig blir det att välja på .mkv med inbunden text i 60Hz (texten synkar bättre när den är inbunden). Eller .m2ts utan inbunden text i 24Hz (.m2ts har även löst vissa ljudproblem som jag haft med .mkv).

Går jag miste om något om jag väljer 60Hz istället för 24Hz? Jag ser ingen skillnad själv..

Finns det något enkelt program som bakar in en lös text inuti en .mkv?

Ser du ingen skillnad med 60Hz så är det så klart bara att köra på.
Vissa TV/projektorer funkar olika bra med olika signaler (utan att gå allt för djupt tekniskt).

Postad 23 december 2008 - 19:22

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

OJ, OJ, OJ tänk bara vad några duktiga programmerare kan göra med detta GPL sa du?
Jag tänker mig att GUI kan ändras till ett valfritt utseende, möjlighet att liksom en ipod kunna göra spellistor et.c. databasdriven media hantering där man kan göra bokmärken och få information om mediafiler (tänk strippad xbmc anpassad för den lilla processor som finns) varför inte drivrutiner för popcornhour trådlösa tillbehör (usb) då kan vi få nätverk!
Jag ser bara möjligheter (men också många fallgropar om vi inte hittar någre villiga utvecklare)

Skulle en USB nätverksbrygga fungera utan speciella drivrutiner eller är det lika illa på den fronten i dagsläget?

Postad 23 december 2008 - 19:50

wilhelm3
  • wilhelm3
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ngn mer än jag som har prob med att ISO filer kan få spelaren att frysa efter några minuter in i filmen?
Har hänt på flera filmer som jag har döpt om från IMG filer. Kanske nåt som löser sig om jag testar nya firmwiren, alla andra filer funkar fint, skönt att äntligen kunna få ut lte mer av sin hd apparater. /Wilhelm

Postad 23 december 2008 - 20:38

Manpower61
  • Manpower61
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
ISO filer låser sig inte längre när du uppdaterat till den nya firmwaren :)

Postad 23 december 2008 - 21:11

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Nu verkar det ha blivit en riktigt bra grej det här, får min imorn, ligger under granen nu:( :)

Postad 23 december 2008 - 22:09

say
  • say
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Finns det något enkelt program som bakar in en lös text inuti en .mkv?

MKVtoolnix (mkvmerge) har fungerat bra för mig. Bara att dra in filmen + den lösa texten. Går även att ta bort onödiga texter samt ljudfiler som är inbakade. 100MB tar 12 sekunder tex.

Postad 23 december 2008 - 22:59

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

MKVtoolnix (mkvmerge) har fungerat bra för mig. Bara att dra in filmen + den lösa texten. Går även att ta bort onödiga texter samt ljudfiler som är inbakade. 100MB tar 12 sekunder tex.

Here we go again.
MKVToolnix är ett program som jag har använt i några år, men till att muxa om ljud eller ändra bildfrekvens (har jag för mig). Ska testa med inbakad text mest för att se ifall det är skillnad som du säger. Lite märkligt låter det...

Postad 23 december 2008 - 23:58

Prylbög
  • Prylbög
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag får inte mina iso filer att fungera blir svart sen händer det inget :) har uppdaterat till 1.01

Postad 24 december 2008 - 01:19

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
De föråndringar som jag sett är att nu zooomar den in lite så att ca 1 procent hamnar utanför skärmen(måste bero på att vissa klagat på att bilden inte fyllt skärmen)
Förhoppningsvis kommer den en ny firmware där man kan justera bildstorleken efter en egen tv et.c.
(blir samma inzoomning när jag kör datorn till min tv, men i den tidigare firmwaren var bildplaceringen ok, har jag för mig)

annars har jag inga direkta klagomål.

Postad 25 december 2008 - 00:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0
Jag har testat lite mer nu och kan bara konstatera:

1. Att .mkv-filer (som för min del utgör 95% av samtliga filer) inte fungerar bra med den nya inställningen 1080p/24.
Hackar och lever jävel. Att det alltid blir så här med nya produkter...

2. Texten fungerar betydligt bättre om man bakar in den med MKVToolnix som tog 107 sekunder för en 1,5GB's fil, men det hade ju varit bättre ifall texten funkat lika bra när den ligger externt. Dessutom ser det kantigt och jävligt ut jämfört med en textfil som ligger externt på disken.

3. Att ett hårddiskföretag inte kan hantera strömmen på vettigt sätt så att hårddisken somnar ihop med huvudenheten är lite patetiskt.

4. Zoomproblemet som Megaman2 pratar om är inget jag märker av, men det kan vara beroende på vilken TV man sitter med.

EDIT: Ändrat julglöggs-stavningen lite... /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 25 december 2008 - 00:09.

Postad 25 december 2008 - 00:21

Wompa
  • Wompa
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Fick min spelare idag, och helhetsintrycket var inte så bra... det var några bitar man hade velat sett en förbättring på.
Sen så fick jag bara för mig att titta på WD hemsida och fan som attan att det hade kommit en Update! Och alla fel som jag ansåg var viktiga att åtgärda var fixade!
Nu i **** pjäxa ska jag se på film!

GOD JUL I EFTERSKOTT!

P.S Det enda jag tänkte på, måste man fortfarande göra om texten till UTF-8 format? Verkar som att dem gjorde lite grunder för många länder, men Europa vart (ISO), jag är en hobbynjutare när det gäller filmer så förklara lite :)

Redigerat av Wompa, 25 december 2008 - 00:27.

Postad 25 december 2008 - 00:22

Unregistereddfc1f84e
  • Unregistereddfc1f84e
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Fick en media player i julklapp och har nu testat lite smått men får inte igång den. Via komponent ingången så får jag bild som ser så bra ut som man kan förvänta sig. Men sedan när jag kopplade in via HDMI blev det värre. Bilden är för det första dragen till vänster och sedan så är allt i rosa/röd färg. Har testat att ändra en del inställningar men det blir ingen skillnad.

Började fundera om det kan vara så enkelt som fel på HDMI kabeln? Annars måste felet ju ligga på Media playern eller TVn.

Någon som varit med om liknande?

Postad 25 december 2008 - 10:01

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Har sett ett flertalet 1080p filmer med spelaren utan några som helst pixelfel.
Orsaken finns i en tråd på AVSforum. Ladda hem 1080p filmer som ite har högre ReFrame än 5. När en film rippas finns möjligheten att ställa in denna siffra men det är bara media spelarna som har problem med detta. Så det är först nu det börjar komma med lägre ReFrame.
Sedan finns en rad andra tekniska orsaker som också tas upp där.
Men som sagt. ladda 1080p med ReFrame lägre än 5 så skall det inte vara några problem.

Postad 25 december 2008 - 11:39

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Vad jag förstår så finns det inga problem med HDMI.
Att vissa har "problem" beror nog på att de kopplat dem till TV'n som inte kan avkoda t.ex. DTS eller att ljudinställningen har varit fel i settings.

Tackar för svaret. Då får det nog bli en.

Postad 25 december 2008 - 12:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

P.S Det enda jag tänkte på, måste man fortfarande göra om texten till UTF-8 format? Verkar som att dem gjorde lite grunder för många länder, men Europa vart (ISO), jag är en hobbynjutare när det gäller filmer så förklara lite :)

Det verkar faktiskt som att ANSI-texterna fungerar nu med nya firmwaren. Går troligen under Western Europe (ISO).

matte1979:

Det där är ett ganska gammalt problem i mediaspelarvärlden, men det har senaste året knappt kommit ut några .mkv som inte fungerat. Enda problemet med uppspelning just nu är 1080p@24fps som kom med nya firmwaren.
Det handlar om totalt oflyt i filmerna i det läget och inte om pixling.

Jag hittade däremot pixling i andra HD-filmformat med gamla firmwaren och ska testa lite mer idag på de filerna.

EDIT: Jag är för övrigt imponerad över de framstegen som gjordes på en enda firmwareupdate. Görs det lika stora framsteg nästa gång så lär det mesta fungera snart. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 25 december 2008 - 12:49.

Postad 25 december 2008 - 13:19

henke88
  • henke88
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Yes! Ny firmware! Kom fortare än väntat!
Har testat lite och nu funkar det att spola fram och tillbaks utan problem, har inte testat en .srt kodad i ansi (jag satt ju och spara om alla till utf-8 :) ) men kan berätta att textning i .sub och .idx numera fungerar, det ploppade upp alla texter och kunde bläddra mellan de olika. Texten ligger nu snyggt nere i bilden som den ska och det går att byta storlek på texten.
Det jag saknar fortfarande är att hdd:n inte stängs av med wd tv:n, hoppas det fixas i en ny firmware.

Postad 25 december 2008 - 14:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Jag hittade däremot pixling i andra HD-filmformat med gamla firmwaren och ska testa lite mer idag på de filerna.

Verkar som att även detta problem försvann med updaten.
Pixelfelen i de filer som inte funkade innan, fungerar nu.

Postad 25 december 2008 - 15:32

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Nu har jag lekt lite och hitttat ett par saker som kanske de kan fixa i en kommande uppdatering:

Spela filer;
(föruom inzoomnigsproblemen som jag inte hade förut) förlorar ca 5 cm på vardera sida. Det är ingen showstopper men jag hoppas de kommer fixa det (troligtvis var det för att vissa inte fick skärmen täckt). om jag zoomar ut blir bilden alldeles för liten.men när det är 720p så skulle jag förvänta mig att den kunde ställa in sig efter skärmen.

AAC 5.1 VBR ljud fungerar ej digitalt (endast analogt ljud ut fungerar), blir bara ett pulserande ljud i högtarna (övriga dts fungerar, det är bara på en fil som jag har detta problem) det är ingen showstopper men det är irriterande att behöva byta till analogt ljud.

ev en liten osynk med ljudet (kan bero på att filmen var gammal ("dr.no") är osäker därföratt det bara handlar om ms. men efter ett tag tänker man inte på det

undertexter:
mkv undertexter på svenska saknar "å" övriga öä finns med. på externa finns det med och fungerar helt perfekt. (det handlar alltså om undertexter som finns inbakade i mkv filen) kan ev ha med teckenkodning att göra.

media bilbliteket:
får en fil att komma up flera gånger fast den bara finns på ett ställe.

nu vet jag inte vad som kommer hända iom att de släppt koden under GPL "fri" men jag skulle gärna se att wd tog sitt ansvar och rättade till sakerna men en officiell firmware i januari. innan amatör programmerarna kan härja fritt (vilket jag inte ser som något negativt).

Postad 25 december 2008 - 16:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Nu har jag lekt lite och hitttat ett par saker som kanske de kan fixa i en kommande uppdatering:

Spela filer;
(föruom inzoomnigsproblemen som jag inte hade förut) förlorar ca 5 cm på vardera sida. Det är ingen showstopper men jag hoppas de kommer fixa det (troligtvis var det för att vissa inte fick skärmen täckt). om jag zoomar ut blir bilden alldeles för liten.men när det är 720p så skulle jag förvänta mig att den kunde ställa in sig efter skärmen.

Läste om folk som hade motsvarande problem med att bilden inte fylldes ut med gamla firmwaren.
Tveksamt om de kommer att ändra på det, men i såna fall måste de påminnas via meddelande till deras support.

AAC 5.1 VBR ljud fungerar ej digitalt (endast analogt ljud ut fungerar), blir bara ett pulserande ljud i högtarna (övriga dts fungerar, det är bara på en fil som jag har detta problem) det är ingen showstopper men det är irriterande att behöva byta till analogt ljud.

AAC är inte det samma som DTS... har lite svårt att förstå hur du menar.
Har du någon länk till en fil med AAC 5.1 VBR som du kan maila i PM kanske?

ev en liten osynk med ljudet (kan bero på att filmen var gammal ("dr.no") är osäker därföratt det bara handlar om ms. men efter ett tag tänker man inte på det

Har inte upptäckt någon osynk än så länge, men vet av erfarenhet att äldre .avi har synkat ur även på Tvix och PCH.

undertexter:
mkv undertexter på svenska saknar "å" övriga öä finns med. på externa finns det med och fungerar helt perfekt. (det handlar alltså om undertexter som finns inbakade i mkv filen) kan ev ha med teckenkodning att göra.

Jag bakade själv in svensk text på någon av mina serier och det funkar perfekt.
Troligtvis ett handhavandefel av dem som fixade muxningen alt. att alla möjligheter inte fungerar på WD-TV'n.

media bilbliteket:
får en fil att komma up flera gånger fast den bara finns på ett ställe.

Jag har ärligt talat inte riktigt förstått vad deras tankegång har varit när de gjorde filhanteringen, men vissa saker är bra och andra mindre bra. Du har inte fått med en samplefil som heter nästan exakt likadant som huvudfilen? Det har hänt mig och jag trodde också det var en dubblett.

nu vet jag inte vad som kommer hända iom att de släppt koden under GPL "fri" men jag skulle gärna se att wd tog sitt ansvar och rättade till sakerna men en officiell firmware i januari. innan amatör programmerarna kan härja fritt (vilket jag inte ser som något negativt).

Jag blev också rädd att de skulle släppa detta på något sätt.
Lite väl tidigt att det blir så redan. Vi får hoppas på flera valmöjligheter i framtiden... Olles, Kalles, Bertils eller WD's firmware... vilken ska jag välja?

Postad 25 december 2008 - 17:47

volgo
  • volgo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Wtf!? Skulle upppdatera firmwaren men råkade på nåt sätt inte få med 100% av de två filerna när jag packade upp dem. Har nu bara en stor WD logga på skärmen men inget mer händer. Testat att starta om men kommer till samma bild. Testat reset-knappen men det händer inget alls när jag trycker på den. Testat ladda in filerna på en annan usb-sticka och starta om med den men utan resultat, vad göra????
Hur lång tid skall uppdateringen ta?

Postad 25 december 2008 - 18:32

henke88
  • henke88
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Uppdateringen tog för mig cirkus 5 minuter. Den bestod i princip av en massa omstarter och lite laddningstid emellan ;), i instruktionen stod dock mycket tydligt att man inte skulle slå av strömmen eller dra ur hdd. Stod också att man skulle använda usb/hdd med minne som inte överskrider 320 GB. Kanske det som är felet?
Kolla Guiden, sidan 5 :)

Redigerat av henke88, 25 december 2008 - 18:33.

Postad 25 december 2008 - 18:44

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hur kan man fixa till synk problemen på filmen själv??? I datorn då menar jag. Jag har några filmer i .mkv som är osynkade men skulle vilja kunna fixa till det i datorn.

Postad 25 december 2008 - 19:06

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hej Jag har fått samma problem som Vodo. Uppdaterade min via en mp3 spelare. Först visades en nedladdningsmätare och någon sekund senare började den starta om. Efter ett tag kom WD logan upp o nu går det inte att göra något....

Jag hade de båda filerna som skulle vara med på uppdateringen.

Hittills är jag knappast nöjd. När den fungerade fick jag dra ur sladden o sätta i varje gång jag startade upp den igen efter en tids avstängning.

Vill någon förklara hur det ser ut och fungerar när ni har lyckats med era uppdateringar. Startar den om och kommer in i huvudmenyn eller vad händer?

Postad 25 december 2008 - 20:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hej Jag har fått samma problem som Vodo. Uppdaterade min via en mp3 spelare. Först visades en nedladdningsmätare och någon sekund senare började den starta om. Efter ett tag kom WD logan upp o nu går det inte att göra något....

Jag hade de båda filerna som skulle vara med på uppdateringen.

Hittills är jag knappast nöjd. När den fungerade fick jag dra ur sladden o sätta i varje gång jag startade upp den igen efter en tids avstängning.

Vill någon förklara hur det ser ut och fungerar när ni har lyckats med era uppdateringar. Startar den om och kommer in i huvudmenyn eller vad händer?

Jag hade bekymmer med att den startade om oändligt många gånger utan att updaten gick igång (hade missat texten om att inte ha större diskutrymme än 320GB). Tog min USB-sticka och bytte med hårddisken utan att stänga av WD-TV'n och då började den läsa in firmwaren. Har ni stängt apparaterna innan allt var färdigt så kan det vara kört.

Mycket riktigt så startar den om och hamnar i menyn som vanligt efter lyckad flashning.
Dessutom så var problemet med att de inte gick att starta med fjärren efter längre viloläge en av färbättringarna som kom med den nya firmwaren. Det finns inte en enda mediaspelare som fungerar till 100% från dag 1.

Postad 25 december 2008 - 21:24

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0
Tips för updateproceduren!

Efter att ha läst igenom de första dygnen efter firwaresläppet på AVSForum, så verkar dessa tipsen vara de som gäller:

1. Använd så litet USB-minne som möjligt.
2. Se till att den är formaterad i NTFS eller FAT32... inget annat.
3. Koppla ur alla andra enheter som är inkopplade med USB, speciellt sånt som är formaterat i Vista med HSF filsystem.
4. Använd ingen hub, utan koppla USB-pinnen direkt i WD-TV'n.
5. Prova att byta till annat USB-minne ifall det inte fungerar med det första (om fler finnes så klart).

Postad 25 december 2008 - 21:54

volgo
  • volgo
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Uppdateringen tog för mig cirkus 5 minuter. Den bestod i princip av en massa omstarter och lite laddningstid emellan ;), i instruktionen stod dock mycket tydligt att man inte skulle slå av strömmen eller dra ur hdd. Stod också att man skulle använda usb/hdd med minne som inte överskrider 320 GB. Kanske det som är felet?
Kolla Guiden, sidan 5 ;)

Nope icke det som är felet, använde en 4gb sticka, felet kom efter jag anslutit stickan till WD'n och börjat uppdateringen, då ser jag att det poppat upp en ruta på datorn där det stod att alla filer kanske inte skrivits korrekt till stickan. Därefter kör jag fast, och sitter fast än :) Kommer inte vidare ifrån startloggan, försökt starta om ett gäng ggr med och utan usb minnet anslutet...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.