Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ace Bass 3

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 January 2010 - 16:48

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Sådär, då har man lagt en beställning på Ace-Bass 3 och en y-split. Ska ha min gamla XTZ sub bakom lyssnings possition och ace-bass subben vid frontarna. Hoppas jag blir nöjd!

EDIT: Nej köpte man kanske fel, och något onödigt dyrt.
Fick ett mail från fyndbörsen (tog bort namnet av återförsäljaren)

"Hej

Enkelt Val.
W12.16 är klart bättre både prestanda och kvalite

Med vänliga hälsningar / Best Regards:"

EDIT2: Jag ändrade till XTZ, för den helt enkelt är bättre och billigare. Med andra ord lyckades de övertyga mig :P

Hej,
Har själv en Ace Bass 3 som jag är grymt nöjd med......
Om W12.16 har både bättre prestanda,bättre kvalitet och dessutom är billigare
så är det bara att gratulera till ett bra köp :)

/ Player

Postad 22 January 2010 - 17:07

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Kvalité är svårt att mäta.
Kan dock säga att jag känner en som har 2 st W12.16 och tycker de låter ok men han har öppnat dom och sett hur de ser ut invändigt och han är inte nådig, kvalitén är inte bra alls. Bl.a. så anmärker han på kabel val m.m. Jag kan dock nämna att personen ifråga är petig när det gäller det estetiska. Tror dock själv att man får vad man betalar för.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 22 January 2010 - 18:03.

Postad 23 January 2010 - 01:48

Axel.F
  • Axel.F
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Sådär, då har man lagt en beställning på Ace-Bass 3 och en y-split. Ska ha min gamla XTZ sub bakom lyssnings possition och ace-bass subben vid frontarna. Hoppas jag blir nöjd!

EDIT: Nej köpte man kanske fel, och något onödigt dyrt.
Fick ett mail från fyndbörsen (tog bort namnet av återförsäljaren)

"Hej

Enkelt Val.
W12.16 är klart bättre både prestanda och kvalite

Med vänliga hälsningar / Best Regards:"

EDIT2: Jag ändrade till XTZ, för den helt enkelt är bättre och billigare. Med andra ord lyckades de övertyga mig :)

Jag har ägt en hel del subbar genom åren (B&W, Mirage, JBL, Polk Audio mfl) Inga direkta highend modeller kanske men iaf 5-10tkr klassen. Kan bara säga att ingen av mina tidigare subbar varit ens i närheten av Ace 3:an i kvalité. Tar man i /känner på Ace-Bass 3 så är allt tungt, robust och andas kvalité (nej jag äger inte Aktier i AP)

Den spelar dessutom låååååågt, så lågt att man känner punghåren vibrera av trycket :0)

Nu har jag ju haft en del problem med för låg insignal för att hålla subben igång när jag spelar lågt, detta är nu avhjälpt genom att skruva upp leveln på lfe/subutgången på recievern och sänka volymen på subben ist.

XTZ har gjort sig ett namn genom att erbjuda extremt bra produkter till extremt bra priser så jag tvekar inte på att 99 W12 är en riktigt kompetent sub till de pengar man betalar men... Tänk på att Ace-Bass 3 är en sub som kostar dryga 10.000:- och ansågs spela bättre än konkurenter uppåt 2000pund i tester.

Audiopro kunde helt enkelt inte få en lönsam volym på Ace-Bass 3 som pga det nu tyvärr utgår ur deras utbud. Det är också den ända anl till att dom få som finns kvar nu kan köpas till halva priset. Tänk på det pöjkar...

Återigen så tror jag XTZ 99.w12 är en kompentent och prisvärd sub, men jag tror absolut inte att den kan mäta sig med Ace-Bass 3 varesig i prestanda eller kvalité.

Mina 50cent

Postad 23 January 2010 - 04:38

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Vilken tur att de inte hann byta innan paketet skickades igår, fick Ace-bass 3 ändå. Beställde även Uncharted 2 och lite annat fint. Jag är otroligt nöjd med baslådan såhär långt. Konstiga är dock att jag har tillgång till ASP'n trots att jag kopplat till LFE anslutningen, men jag får väl vara glad för det =)

Postad 25 January 2010 - 16:17

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej....ny ägare av denna sub, tyvärr inte hunnit koppla in den men har lite funderingar innan. Jag undrar över elementen då de är oskyddade om det är lätt att de går sönder då jag har barn (1 resp 4 år gamla)???
Såg att ngn hade monterat skydd och finns det då ngt man skall tänka på när man gör detta....tex kan man ha dubbelhäftande tejp som ngn hade eller ska man satsa på att skruva fast dem eller ska man strunta i det???....Hoppas på lite hjälp i mina funderingar kring detta då det trots allt är 5 tusen kronor...

//Daniel

Postad 28 January 2010 - 10:58

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Skall iväg å försöka provlyssna på den på Mediamarkt Heron city. Hoppas den inte låter alltför illa hos dem. Lite orolig är man ju, då flera har skrivit om att den lät dåligt hos mediamarkt. Men det kanske var på en av de andra butikerna?

Postad 28 January 2010 - 13:08

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Skall iväg å försöka provlyssna på den på Mediamarkt Heron city. Hoppas den inte låter alltför illa hos dem. Lite orolig är man ju, då flera har skrivit om att den lät dåligt hos mediamarkt. Men det kanske var på en av de andra butikerna?

Man måste låna hem för att höra hur det låter. Lokalerna i butikerna är helt annorlunda än ditt vardagsrum.

Postad 28 January 2010 - 14:27

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Hur låter det när det klipper? För jag har upplevt att det blir som missljud ur basen när jag t.ex. spelar transformers 2 i början och den går ner riktigt djupt. Varje gång den spelar riktigt djupt händer det, har jag volume på 0 på ace bassen så händer det inte men då är det inte speciellt högt.

Är det fel på den eller ska det vara såhär?

Postad 28 January 2010 - 14:42

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Hur låter det när det klipper? För jag har upplevt att det blir som missljud ur basen när jag t.ex. spelar transformers 2 i början och den går ner riktigt djupt. Varje gång den spelar riktigt djupt händer det, har jag volume på 0 på ace bassen så händer det inte men då är det inte speciellt högt.

Hej,
Jag har ej upplevt att min "klipper" ljudet.
Jag mätte med en ljudmätare igår för att se vilken nivå jag ligger på när jag ser film.
Jag mätte upp ca 85-110 dB när det "pangar o smäller"
Hade varit intressant att veta vid vilken nivå den "klipper"

/ Player

Postad 28 January 2010 - 14:48

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har ej upplevt att min "klipper" ljudet.
Jag mätte med en ljudmätare igår för att se vilken nivå jag ligger på när jag ser film.
Jag mätte upp ca 85-110 dB när det "pangar o smäller"
Hade varit intressant att veta vid vilken nivå den "klipper"

/ Player

Hej, njaa den låter inte sådär konstigt aka klipper när det inte är riktigt djup bas. Är det dunka dunka i musik eller, ja du förstår när den inte är nere och jobbar riktigt djupt då går det att spela rätt högt. Men i transformers 2 introt så klipper den direkt eller ger mig missljud iaf. och det med volume på allt över 0? Dock är det på +5 på förstärkaren.
Du råkar inte ha transformers 2 på bluray då du kan testa, höj volymen en aning också.

Postad 28 January 2010 - 14:54

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Hej, njaa den låter inte sådär konstigt aka klipper när det inte är riktigt djup bas. Är det dunka dunka i musik eller, ja du förstår när den inte är nere och jobbar riktigt djupt då går det att spela rätt högt. Men i transformers 2 introt så klipper den direkt eller ger mig missljud iaf. och det med volume på allt över 0? Dock är det på +5 på förstärkaren.
Du råkar inte ha transformers 2 på bluray då du kan testa, höj volymen en aning också.

Har faktiskt precis inhandlat den,ska se den imorgon.
Jag återkommer när jag sett den.
Jag har också höjt signalen på min förstärkare till max +10
samt sänkt volymen på subben till -10 för att kompensera detta.

/ Player

Postad 28 January 2010 - 14:58

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Har faktiskt precis inhandlat den,ska se den imorgon.
Jag återkommer när jag sett den.
Jag har också höjt signalen på min förstärkare till max +10
samt sänkt volymen på subben till -10 för att kompensera detta.

/ Player

Då är det verkligen konstigt, men hör jättegärna av dig i tråden efter du sätt transformers 2 och möjligtvis experimentera lite med ljudet i början av filmen. Skulle betyda enormt mycket då jag slipper krångla med att skicka tillbaka den för att sedan få veta att det ska vara så.

Man börjar ju fundera på om det inte är audio pro själva som sitter och skriver allt bra om denna baslåda. Den är bra vid första intryck men när det kommer till tryck och spela högt är den värdelös vid riktigt låga frekvenser då den klipper.
Håller nog med CV_joel och junkan. Baslådan i sig har bra ljud men vad spelar det för roll när den klipper så fort man öser på. Att den kostat 10.000 säger inte ett skit, snarare så visar det hur dålig den är. Hoppas verkligen det är fel på min. Annars tycker jag synd om alla som köpt den.

Redigerat av PureBlue, 28 January 2010 - 15:23.

Postad 28 January 2010 - 15:34

micke275
  • micke275
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag upplevde precis samma sak som du beskriver med min Ace-bass 3, missljud vid låga frekvenser. Dessa förekom mest i filmsekvenser, bland annat i slutet av Inglorious Bastards. Jag köpte basen för drygt 2 veckor sen och provade den en hel del då, men missljuden försvann inte oavsett inställning så jag valde att skicka in den till Audio Pro service. Den har varit där nu i snart 2 veckor utan att jag hört något från dom, men jag ska återkomma när jag vet mer.

Kan tillägga att jag inte behövde ha speciellt hög volym för att dessa ljud skulle uppkomma, betydligt lägre än vad jag brukar ha när jag ser film. Jag provade att köra en testton på 20 Hz (finns bl.a här) och då lät det illa dom första 2-3 sekunderna, sedan tonades det av och lät bra.

Postad 28 January 2010 - 15:41

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Då är det verkligen konstigt, men hör jättegärna av dig i tråden efter du sätt transformers 2 och möjligtvis experimentera lite med ljudet i början av filmen. Skulle betyda enormt mycket då jag slipper krångla med att skicka tillbaka den för att sedan få veta att det ska vara så.

Man börjar ju fundera på om det inte är audio pro själva som sitter och skriver allt bra om denna baslåda. Den är bra vid första intryck men när det kommer till tryck och spela högt är den värdelös vid riktigt låga frekvenser då den klipper.
Håller nog med CV_joel och junkan. Baslådan i sig har bra ljud men vad spelar det för roll när den klipper så fort man öser på. Att den kostat 10.000 säger inte ett skit, snarare så visar det hur dålig den är. Hoppas verkligen det är fel på min. Annars tycker jag synd om alla som köpt den.

Måste vara något fel på din sub...
Jag har testat många olika filmsekvenser samt även testat med "test toner"
från 18 Hz och uppåt.
Har inte upplevt några som helst problem utan är verkligen djupt :P imponerad av denna sub.

/ Player

Postad 28 January 2010 - 16:12

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Måste vara något fel på din sub...
Jag har testat många olika filmsekvenser samt även testat med "test toner"
från 18 Hz och uppåt.
Har inte upplevt några som helst problem utan är verkligen djupt :P imponerad av denna sub.

/ Player

Njae tror inte det räcker, gjorde även lite snabba tester med länken ovan och där fungerade alla frekvenser bra, dock verkar det inte spegla filmvisningen speciellt bra

Postad 28 January 2010 - 16:32

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Jag vet ett ställe som min nuvarande sub har problem och det är i början på Valkyria så sker det ett litet bomböverfall i öknen. I de explosionerna så tappar min sub helt fattningen om jag har lite högre än snäll "lägenhets-inte-störa-grannarna-volym". Om det är någon som har Valkyria på BD och denna sub skulle det vara kul å höra om den klarar det.

Tack på förhand.

Postad 28 January 2010 - 16:34

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Njae tror inte det räcker, gjorde även lite snabba tester med länken ovan och där fungerade alla frekvenser bra, dock verkar det inte spegla filmvisningen speciellt bra

Har du provat att flytta runt subben ?
Den kanske står olämpligt och det gör att du får köra med för hög volym på subben.
Detta kanske medför att du får spela onödigt högt och att subben då "klipper".
Jag bara "tänker" högt...är definitivt ingen expert på området :P

/ Player

Redigerat av Unregisteredb3489e70, 28 January 2010 - 16:37.

Postad 28 January 2010 - 16:57

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Inget snack, denna ska tillbaka. Vilket skämt. Jag har testat som audio pro skrev, placera den lite olika. Testat att ha den i ett hörn, testat mellan vänstra golvhögtalaren och tvn. Testat bakom soffan. Min gamla XTZ 8.16 spelade ungefär lika högt och den kostar 1500kr, dock är det självklart finare bas med ace-bass 3.

Anledningen att denna halverades i pris är för att den helt enkelt inte är bra. Vilket skämt 800Watt my ass.

Att så här många upplever exakt samma fenomen säger väl en hel del om kvalitén på baslådan. Hur fin och djupt den än spelar så är 5000kr fortfarande pengar som man vill ha något bra för. Den spelar inte nog kraft helt enkelt. Hade den gjort det utan att klippa så hade den varit prisvärd. Nu menar jag inte för musik, för där kan man höja mycket.

Redigerat av PureBlue, 28 January 2010 - 19:53.

Postad 28 January 2010 - 21:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
och du har "lekt runt" mycket med inställningarna?
kanske har du också mätt dig till en vettig inställning ?

hur har du placerat den och i vilket rum ?! :)

synd att du tyckte den va kass... jag har inte hört den själv men många tycker den är helt underbar och den har grymt bra inställningsmöjligheter som är guld värt !
så det vore kul om den är bra så att säga... :blush:

Postad 28 January 2010 - 22:51

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

synd att du tyckte den va kass... jag har inte hört den själv men många tycker den är helt underbar och den har grymt bra inställningsmöjligheter som är guld värt !

Har haft massvis med folk som varit hemma o kollat film...
allt ifrån helt ointresserade till riktiga ljudnördar med anläggningar som kostar
5 ggr så mycket som min...alla har blivit imponerade av subben :D
Det enda jag ändrat i inställningarna är branthets kurvan(kommer inte ihåg vad det heter)
till 36 samt subsonic till 20.

/ Player

Postad 28 January 2010 - 22:59

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Grejen är att många här verkar tyvärr köpa den bara för att den har kostat 10.000. Många av dom har heller inte ägt andra baslådor innan och/eller suttit med datorhögtalare innan.

Sen är den faktiskt bra, tyvärr så uppfyller den helt enkelt inte det som gör att djupet och "finheten" av basen är värt att prata om då man inte kan trycka på tillräckligt under alla frekvenser. Ett exempel är att ha en riktigt bra dator med monster komponenter men som ändå flaskar av t.ex. nätaggregatet.

Min gamla XTZ med 8" element kunde under samma placering _nästan_ komma åt lika hög volym utan att ge missljud så det är ju bara pinsamt rent ut sagt. Men med det sagt spelar ju denna mycket djupare och finare.

Inställningarna, allvar vad är det som är bra med dom? Fas och volym kan man ha på varje skit baslåda på marknaden och går man upp till 5000kr finns det mängder med inställningar på dom flesta. Subsonic, gör inte ett skit, slope är ju ett skämt, 36-48 är det ända man bör ha ändå oavsett rum. Jag vet verkligen inte vad folk ser i denna om man nu inte kör speciellt högt dvs. Men det lär ganska många vilja göra att audio pro dessutom skriver 800w är ju galet, säger en hel del om Audio pro bara det, sen att jag inte är den ända som upplever det här säger också en hel del.

Och jag är dessutom ingen audiofil ojoj I wish. Har budget prylar jämfört med säkert 70% av alla här. Som sagt satt med en XTZ w8.16 innan. Betalar man 5000kr så ska det fan skaka till ordentligt under vissa scener, det gör det icke med denna, kanske ibland om man har tur under vissa filmer.

Player, vilken volym har du på baslådan? På förstärkaren fatta jag det som att du hade +10. Sen undrar jag hur stort ditt rum är på ett ungefär och vart du har den placerad.

Redigerat av PureBlue, 28 January 2010 - 23:01.

Postad 29 January 2010 - 06:22

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Grejen är att många här verkar tyvärr köpa den bara för att den har kostat 10.000. Många av dom har heller inte ägt andra baslådor innan och/eller suttit med datorhögtalare innan.

Sen är den faktiskt bra, tyvärr så uppfyller den helt enkelt inte det som gör att djupet och "finheten" av basen är värt att prata om då man inte kan trycka på tillräckligt under alla frekvenser. Ett exempel är att ha en riktigt bra dator med monster komponenter men som ändå flaskar av t.ex. nätaggregatet.

Min gamla XTZ med 8" element kunde under samma placering _nästan_ komma åt lika hög volym utan att ge missljud så det är ju bara pinsamt rent ut sagt. Men med det sagt spelar ju denna mycket djupare och finare.

Inställningarna, allvar vad är det som är bra med dom? Fas och volym kan man ha på varje skit baslåda på marknaden och går man upp till 5000kr finns det mängder med inställningar på dom flesta. Subsonic, gör inte ett skit, slope är ju ett skämt, 36-48 är det ända man bör ha ändå oavsett rum. Jag vet verkligen inte vad folk ser i denna om man nu inte kör speciellt högt dvs. Men det lär ganska många vilja göra att audio pro dessutom skriver 800w är ju galet, säger en hel del om Audio pro bara det, sen att jag inte är den ända som upplever det här säger också en hel del.

Och jag är dessutom ingen audiofil ojoj I wish. Har budget prylar jämfört med säkert 70% av alla här. Som sagt satt med en XTZ w8.16 innan. Betalar man 5000kr så ska det fan skaka till ordentligt under vissa scener, det gör det icke med denna, kanske ibland om man har tur under vissa filmer.

Player, vilken volym har du på baslådan? På förstärkaren fatta jag det som att du hade +10. Sen undrar jag hur stort ditt rum är på ett ungefär och vart du har den placerad.

Inställningar i förstärkaren :
Jag har LFE signalen på max,vilket är 0dB.
Högtalar level Subwoofer ( -10-+10) på max +10
Volym på subben -10
Mitt rum är ca 32 m2
Placering mellan vänster fram och stereo bänk.( vänster fram står ganska nära ett hörn)

Att den kostade 5000 var givetvis en bidragande faktor...
Jag hade hemma en B&W ASW 2500( enligt HiFi klubben en bra sub) och den var chanslös.

Såg nya Star Trek filmen på blueray och både polaren o jag var rörande överrens om att
subben var ett ruggigt bra köp.

Hoppas allt ordnar sig och att du blir nöjd till slut.

/ Player

Postad 29 January 2010 - 08:54

jockebock
  • jockebock
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
jag har haft min ett par veckor och inte upplevt att den "klipper". vad är det ni menar med det egentligen? vad gör den när den klipper? stänger den av sig eller upplever ni bara att den blir helt tyst en sekund och sen från o till hela tiden? hör ni att ngt relä i den klickar till? enda problem jag haft är att automatsäkringen hemma har klippt när jag spelat högt i det samband att den startar upp (peak), men det tycker jag bara är kul o händer inte så ofta :) så jag kan ju rekommendera att inte köra den på samma säkring som tv, förstärkare osv.

kan det vara så att ni maxar på utav ****? själv så vill jag inte att subben ska sticka ut utan bara finnas i bakgrunden och komplettera frontarna vid längre frekvenser samt göra explosioner i film till ren njutning. ni som har problem med att den klipper kanske har dåliga frontar som inte ger ngn bas att tala om så att ni måste höjja mkt mer på subben än vi som inte har problemet? som sagt jag vill inte att subben ska höras när den är på bara saknas då jag inte har den på. kanske är det så att mina frontar klarar basen så bra att jag därför inte hör när den klipper.

ska leka lite efter jobbet och kolla om jag kan framtvinga detta fenomen. har transformers i BD som jag ska fläska på rejält på o höjja basen så högt jag klarar av att lyssna på så får vi se om min klipper med eller om jag hör missljud. återkommer med resultatet!

Postad 29 January 2010 - 10:38

jockebock
  • jockebock
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
vad tycker ni om EQn i subben? jag har inte pillat så mycket med min ännu iom att jag vill ha hela systemet inspelat först. vad jag har förstått så ska bara EQn fungera om man kör RCA-Ysplit???

jag funderar på att köpa en sub till och behöver rätt så mycket sladd så för att jag ska få till Y-split så kommer jag att få lägga en hel del pengar extra för detta..ca 1k extra..är det värt det för d få inställningar man kan göra?

hänvisar till denna tråd där jag ställer samma fråga.

mvh joakim

Postad 29 January 2010 - 11:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ok, trpkigt att höra, som sagt jag har inte hört den själv så kan inte uttala mig...
Men inställnignarna är väldigt bra och användbara om man vet hur man ska använda dom för att få det resultat som man öndskar sig.

Ställbart Q är en sak som verkligen saknas på nästan alal subbar på marknaden, men detta har det !!! och det är helt otroligt bra.
Man får men den möjligheten att verkligen lyckas integrera subben med övriga högtalare i systemet.

Men om subben i övrigt är kass så spelar det ju ingen roll om den har bra inställningar... så där har du helt rätt :)

jag är sugen på att höra denna i ett trevligt system och höra hur den presterar.

Postad 29 January 2010 - 12:23

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

jag har haft min ett par veckor och inte upplevt att den "klipper". vad är det ni menar med det egentligen? vad gör den när den klipper? stänger den av sig eller upplever ni bara att den blir helt tyst en sekund och sen från o till hela tiden? hör ni att ngt relä i den klickar till? enda problem jag haft är att automatsäkringen hemma har klippt när jag spelat högt i det samband att den startar upp (peak), men det tycker jag bara är kul o händer inte så ofta :) så jag kan ju rekommendera att inte köra den på samma säkring som tv, förstärkare osv.

kan det vara så att ni maxar på utav ****? själv så vill jag inte att subben ska sticka ut utan bara finnas i bakgrunden och komplettera frontarna vid längre frekvenser samt göra explosioner i film till ren njutning. ni som har problem med att den klipper kanske har dåliga frontar som inte ger ngn bas att tala om så att ni måste höjja mkt mer på subben än vi som inte har problemet? som sagt jag vill inte att subben ska höras när den är på bara saknas då jag inte har den på. kanske är det så att mina frontar klarar basen så bra att jag därför inte hör när den klipper.

ska leka lite efter jobbet och kolla om jag kan framtvinga detta fenomen. har transformers i BD som jag ska fläska på rejält på o höjja basen så högt jag klarar av att lyssna på så får vi se om min klipper med eller om jag hör missljud. återkommer med resultatet!

vad tycker ni om EQn i subben? jag har inte pillat så mycket med min ännu iom att jag vill ha hela systemet inspelat först. vad jag har förstått så ska bara EQn fungera om man kör RCA-Ysplit???

jag funderar på att köpa en sub till och behöver rätt så mycket sladd så för att jag ska få till Y-split så kommer jag att få lägga en hel del pengar extra för detta..ca 1k extra..är det värt det för d få inställningar man kan göra?

hänvisar till denna tråd där jag ställer samma fråga.

mvh joakim

I början var jag också super nöjd, det är i efterhand när man faktiskt börjar se på riktigt krävande filmer (ljudmässigt) mycket sc-fi och action, och endast under vissa tillfällen. Så det är inte så konstigt att vissa kanske inte märkt att den klipper än. Men det bästa är väl egentligen att bara köra igång transformers 2, det är direkt i introt så höjer ni lite extra. Kommer garanterat klippa.

Jag behöver inte y split för att ha fungerande EQ, alla inställningar fungerar och jag kör LFE.

Postad 29 January 2010 - 15:01

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

I början var jag också super nöjd, det är i efterhand när man faktiskt börjar se på riktigt krävande filmer (ljudmässigt) mycket sc-fi och action, och endast under vissa tillfällen. Så det är inte så konstigt att vissa kanske inte märkt att den klipper än. Men det bästa är väl egentligen att bara köra igång transformers 2, det är direkt i introt så höjer ni lite extra. Kommer garanterat klippa.

Jag behöver inte y split för att ha fungerande EQ, alla inställningar fungerar och jag kör LFE.

Har nu sett hela Transformers på HÖG volym och subben fungerar utan anmärkning.
Satt med ett stort leende genom hela filmen :)

/ Player

Postad 29 January 2010 - 16:25

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Har nu sett hela Transformers på HÖG volym och subben fungerar utan anmärkning.
Satt med ett stort leende genom hela filmen :)

/ Player

Härligt, bra att du återkommer. Du tror inte du kan sätta volymen på basen på 1-3 och ha kvar +10 på din förstärkare och höja till det du brukar när du öser på på din förstärkare och spela introt och se om den "klipper" aka missljud. för du har på -10 som jag fatta det som? Då klipper verkligen inte min heller.

Postad 29 January 2010 - 21:05

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har min reciever (onkyo 606) på +7 och subben på +2vol när jag lyssnar på musik och det låter helt underbart. Jag har Transformers 2 på BD och måste sänkta till 0db på recievern annars skakar rummet iväg långt åt hel****te och grannarna (hyreshus) klagar och det dånar i hela rummet. Jag har aldrig upplevt att den "klipper", snarare tvärtom jag måste sänka annars blir det för mycket bas.

Postad 30 January 2010 - 00:02

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Härligt, bra att du återkommer. Du tror inte du kan sätta volymen på basen på 1-3 och ha kvar +10 på din förstärkare och höja till det du brukar när du öser på på din förstärkare och spela introt och se om den "klipper" aka missljud. för du har på -10 som jag fatta det som? Då klipper verkligen inte min heller.

Jag har min reciever (onkyo 606) på +7 och subben på +2vol när jag lyssnar på musik och det låter helt underbart. Jag har Transformers 2 på BD och måste sänkta till 0db på recievern annars skakar rummet iväg långt åt hel****te och grannarna (hyreshus) klagar och det dånar i hela rummet. Jag har aldrig upplevt att den "klipper", snarare tvärtom jag måste sänka annars blir det för mycket bas.

Jag har som sagt min sub på -10.
Efter att ha sett 3 filmer idag (bla Transformers 2) så skulle jag nog kunna sänka den till -12.
Polarens spontana reaktion var" är du inte rädd att rutorna ska gå åt ..." :(
Tror inte det här med volymer och inställningar ger så mycket eftersom det är väldigt individuellt.
Olika starka signaler från förstärkaren,placeringen av subben samt möbleringen i rummet mm.
Det enda rätta skulle vara att jämföra subbarna med samma utrustning och i samma rum.

Skulle jag ställa subben på +2 så skulle garanterat rutorna gå åt ...

/ Player

Postad 30 January 2010 - 00:49

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag har som sagt min sub på -10.
Efter att ha sett 3 filmer idag (bla Transformers 2) så skulle jag nog kunna sänka den till -12.
Polarens spontana reaktion var" är du inte rädd att rutorna ska gå åt ..." :(
Tror inte det här med volymer och inställningar ger så mycket eftersom det är väldigt individuellt.
Olika starka signaler från förstärkaren,placeringen av subben samt möbleringen i rummet mm.
Det enda rätta skulle vara att jämföra subbarna med samma utrustning och i samma rum.

Skulle jag ställa subben på +2 så skulle garanterat rutorna gå åt ...

/ Player

Så sant så sant. Omöjligt att göra en objektiv bedömning.

Men min personliga åsikt - Summa summarum - jag är mer än nöjd med Ace Bass 3! Den levererar vad den lovar.

Postad 30 January 2010 - 09:40

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Så sant så sant. Omöjligt att göra en objektiv bedömning.

Men min personliga åsikt - Summa summarum - jag är mer än nöjd med Ace Bass 3! Den levererar vad den lovar.

Det gör den verkligen... :(

/ Player

Postad 30 January 2010 - 12:37

jockebock
  • jockebock
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
gjorde ett test igår med introt på transformers 2. höjjde volymen på subben 7+ över vad jag normalt använder. märkte inte att den "klippte" nån gång och undrar fortfarande vad detta fenomen "klippa" innebär???? flyttade runt lite på subben och märkte att det som är absolut bäst är att han den snett inne i ett hörn så varje bas jobbar mot varsin vägg..när jag flyttade ut den längs med en sidovägg så försvann basen i hela rummet. skulle man ha den så så skulle man ju få höjja så in i **** för att få någon bas så då kan jag tänka mig att man måste spela sönder basen för att få tillräckligt med bas. men med rätt placering, snett i ett hörn, så behöver man inte höjja ngt alls för att få bra basspridning i hela rummet.

case closed

Redigerat av jockebock, 30 January 2010 - 12:39.

Postad 30 January 2010 - 12:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag fattar inte hur folk kan få subben att klippa "så lätt". Jag har spelat rejält högt och det finns massor av kraft, och snygg bas dessutom. Jag hade en Cantonsub innan (AS-2) som kostade 12 laxar när jag köpte den och AB3 är inte sämre på något vis. Jag har dessutom en till ståendes i garderoben som ska få komplettera den första när biorummet är klart, längtar... :D

Är det så att ni placerat den på en plats där det blir utsläckning av ljudvågorna så att ni måste dra på onödigt högt? När jag köpte mina testade jag båda genom att ställa dem en i taget på hallgolvet (ville kontrollera om de funkade, speciellt den som jag har ståendes i förrådet i väntan på biorummet). Och baskraften kändes brutal trots denna usla placering...

Postad 30 January 2010 - 15:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som sagt, placerar man en subb fel så kan man få väldigt märkliga resultat...

man ska inte dömma en subb efter rummet... :D

Postad 30 January 2010 - 15:45

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Jag fattar inte hur folk kan få subben att klippa "så lätt". Jag har spelat rejält högt och det finns massor av kraft, och snygg bas dessutom. Jag hade en Cantonsub innan (AS-2) som kostade 12 laxar när jag köpte den och AB3 är inte sämre på något vis. Jag har dessutom en till ståendes i garderoben som ska få komplettera den första när biorummet är klart, längtar... :D

Är det så att ni placerat den på en plats där det blir utsläckning av ljudvågorna så att ni måste dra på onödigt högt? När jag köpte mina testade jag båda genom att ställa dem en i taget på hallgolvet (ville kontrollera om de funkade, speciellt den som jag har ståendes i förrådet i väntan på biorummet). Och baskraften kändes brutal trots denna usla placering...

Om man är van att spela lägenhetsnivåer kanske det är brutalt...

Jag som bor i villa är van att spela som på Bio och lite till dvs en jordbävning skall låta som en jordbävning, min klippte i vart fall så tidigt så att det förstörde hela filmupplevelsen fullständigt.
Och gillar man som jag basintensiv musik så var det ännu större katastrof.
Det är ju ganska många här nu som upplever det som ett problem så det får nog tillskrivas konstruktion att den kan spela djup bas med begränsad ljudnivå.

Postad 30 January 2010 - 16:35

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag som bor i villa är van att spela som på Bio och lite till dvs en jordbävning skall låta som en jordbävning, min klippte i vart fall så tidigt så att det förstörde hela filmupplevelsen fullständigt.
Det är ju ganska många här nu som upplever det som ett problem så det får nog tillskrivas konstruktion att den kan spela djup bas med begränsad ljudnivå.

Jag mätte upp ljudnivån vid "jordbävningar" o dyligt och den låg på runt 110 dB...
det är ganska högt :D

/ Player

Postad 30 January 2010 - 16:55

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Helt rätt, jag bor med i villa.
Det handlar helt klart inte om några måndags ex som vi alla har, utan vi förväntade oss för mycket antar jag. Det är just det som är konstigt då jag bara satt med en billig subb innan, men nåväl. Vet ej vad jag ska göra, byta in den mot xtz 12.16 eller ha kvar den. För basen i sig är bra.

Till d00m och andra som säger liknande.
Grejen med att den klipper är ju inte att den gör det riktigt som ni verkar tro. Det är inte så att den klipper lite här och där, oftast kan man faktiskt ha rätt högt på men det som stör mig är att den klipper just under vissa omständigheter i vissa filmer där den gräver, det gör mig besviken, riktigt besviken. Men jag får testa spela in den lite mer och se om det hjälper, även testa den där placeringen någon nämnde, men det i sig är rätt absurt att min gamla XTZ kunde stå såhär och spela lika högt.

Redigerat av PureBlue, 30 January 2010 - 16:59.

Postad 30 January 2010 - 16:58

beyma
  • beyma
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att kvaliten varierar "KRAFTIGT" :D

Stegen i dessa subbar måste bestå av billiga o kraftigt varierade komponet kvaliteter.
Personligen skulle jag aldrig våga köpa en produkt med så kraftig kvalitet variation..

Grattis till er som fått en subb som faktiskt fungerar som den ska.
Beklagligt o tråkigt för er som fått raka motsatsen.

Postad 30 January 2010 - 18:07

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att kvaliten varierar "KRAFTIGT" :D

Stegen i dessa subbar måste bestå av billiga o kraftigt varierade komponet kvaliteter.
Personligen skulle jag aldrig våga köpa en produkt med så kraftig kvalitet variation..

Grattis till er som fått en subb som faktiskt fungerar som den ska.
Beklagligt o tråkigt för er som fått raka motsatsen.

Tror som sagt inte det är så. Snarare att folk har olika rum och förväntningar samt smak på vad som är mycket bas och ej. Det var ju någon som till och med skickade in den till audio pro, och de sa att den fungerade precis som den skulle.

Postad 31 January 2010 - 14:14

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag bor i villa... Men alla har vi olika referensramar förstås.

Postad 01 February 2010 - 15:19

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Nu har jag exprimenterat en _hel_ del med både placering och inställningar.

Det jag kommit fram till är att min endast klipper i transformers 2 introt. Kan höja otroligt mycket i alla filmer och musik utan missljud. Kan det vara något med filmen? Jag vet att det låter konstigt. Någon som har förslag på en film som går riktigt djupt? Jag har bokstavligt testat allt utan att den klipper.

Postad 01 February 2010 - 16:01

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Nu har jag exprimenterat en _hel_ del med både placering och inställningar.

Det jag kommit fram till är att min endast klipper i transformers 2 introt. Kan höja otroligt mycket i alla filmer och musik utan missljud. Kan det vara något med filmen? Jag vet att det låter konstigt. Någon som har förslag på en film som går riktigt djupt? Jag har bokstavligt testat allt utan att den klipper.

Star Trek :
ca 40 min
ca 1h.42min.30s
ca 1h.46min

Terminator har också en hel del bra sekvenser.

/ Player

Postad 01 February 2010 - 16:08

BlueDiamond
  • BlueDiamond
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
War of the worlds har låg bas.

Spiderman 2

Redigerat av BlueDiamond, 01 February 2010 - 16:13.

Postad 01 February 2010 - 16:18

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
EDIT: Goda nyheter, jag och fyndbörsen samt Audio Pro har mailat fram och tillbaka för att försöka ta reda på vad det kan vara.

Körde in y-split i dom två andra som inte är LFE, höjde subsonic till 30. Nu kan jag dra på utavbara fan, inga problem. Audio Pro's idée. Dom sa att det inte är fel på baslådan (med all säkerhet) bad mig testa detta.

Så alla som någonsin upplevt klippning eller missljud testa detta.

Redigerat av PureBlue, 02 February 2010 - 13:49.

Postad 02 February 2010 - 15:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men... man ska ju inte behöja höja HP filtret för att det ska fungera.... :)
det är ju helt omvänt, man har ju en subb för att få lite djupbas inte för att man ska behöva skära bort den... :blush:

Postad 02 February 2010 - 16:32

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Hm, vänta nu, en tanke slog mig. Det är inte så att det är utsignalen från era receivers som är för hög så att det är den som klipper? Det beror ju helt på hur det ter sig, men en förstärkare börjar ju låta mer och mer illa innan den slutligen kroknar (även om det kanske är lite svårt att höra i basdomänerna). Ett element som slår igenom tar man ju inte heller fel på...

Postad 02 February 2010 - 17:04

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
DVD-ai blev ingen skillnad i djupet som jag upplever. Men vad subsonic gör har jag inget större koll på iofs. Du kanske tänker på slope?

d00m är nog inte det, jag körde med 0 som utsignal från början samma sak, hade den även på lägsta tror det var -10. Same shit.

Redigerat av PureBlue, 02 February 2010 - 17:13.

Postad 02 February 2010 - 17:33

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Ok, tråkigt att höra. :)

d00m är nog inte det, jag körde med 0 som utsignal från början samma sak, hade den även på lägsta tror det var -10. Same shit.

Postad 02 February 2010 - 17:49

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Ok, tråkigt att höra. :)

Vet inte riktigt vad jag ska säga, är ju inte fel på den tydligen så.
Stämmer det att subsonic tar bort all bas under det man valt? I så fall är det ju knappast "fixat" och vi är tillbaka till en skit subb.

Har hittat ännu en sak som hjälper, och det är att sänka -3db i bass eq. Testade bara 35Hz då det är det lägsta, vet inte om det skulle hjälpa på högre frekvenser.

Redigerat av PureBlue, 02 February 2010 - 18:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.