Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 April 2008 - 10:11

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Är grymt sugen på denna pryl och har fått mandat att köpa tre(!) eftersom vi renoverar lite hemma. Det blir i så fall en i uterummet/poolområdet, en i "allrummet" och en i badrummet. Frågan är hur det funkar med att skicka ljud från andra applikationer? Vi har i dag anslutit högtalare med kabel i allrummet. Det används till 80% för musik men ibland drar vi på högtalarna till TVn också. Om jag installerar detta och frugan drar på ”Så ska det låta” via XP Media Edition på TVn och inte får ut ljudet i högtalarna så blir det lås och man hon byter nästa gång… ;)

Postad 23 April 2008 - 11:05

juan_lasergun
  • juan_lasergun
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon mer än jag som försökt använda playlists för att hålla koll på sitt musikbibliotek och upptäckt att Squeezebox/Squeezecenter lämnar en del att önska? Eller har jag missat något? Finns måhända någon trevlig plugin som gör livet lättare? Jag försöker hålla koll på låtarna i mitt musikbibliotek genom olika spellistor, kategoriserade efter t.ex. musiktyp eller humör; exempel: "Party", "Ösiga rocklåtar", "Lugna favoriter", "Träning", etc. Detta gör att jag enkelt kan ladda Squeezeboxen med en schysst spellista beroende på situation/humör.

Det jag dock saknar är följande:

1. Möjlighet att enkelt radera en låt ur en playlist (från fjärrkontrollen). Exempel: Jag drar på "Träning"-playlisten och gör lite situps. Då spelas en låt som jag tycker "nä vafan den här var inte riktigt rätt", och vill ta bort den ur "träning"-listan. Då vill jag inte hålla på och mecka med webb-interfejset, utan istället göra typ högerpil -> "Remove from playlist" -> "Träning"

2. Möjlighet att addera en låt enkelt till en playlist (från fjärrkontrollen). Exempel: jag spelar lite låtar på random och kommer på att just den här låten som spelas just nu skulle passa bra i "Party"-spellistan. Här vill jag bara göra en högerpil -> "Add to playlist" -> "Party"

Som sagt, har jag missat något? Finns det någon lattjo plugin som underlättar? Eller borde jag göra på något annat sätt? Hur gör ni?

Postad 24 April 2008 - 09:48

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Är grymt sugen på denna pryl och har fått mandat att köpa tre(!) eftersom vi renoverar lite hemma. Det blir i så fall en i uterummet/poolområdet, en i "allrummet" och en i badrummet. Frågan är hur det funkar med att skicka ljud från andra applikationer? Vi har i dag anslutit högtalare med kabel i allrummet. Det används till 80% för musik men ibland drar vi på högtalarna till TVn också. Om jag installerar detta och frugan drar på ”Så ska det låta” via XP Media Edition på TVn och inte får ut ljudet i högtalarna så blir det lås och man hon byter nästa gång… :P

Nu är jag ingen expert, men...

Jag är ganska säker på att den bara fungerar med squeezecenter programvaran. Det innebär alltså att risken att du får sova på gatan är överhängande.

Postad 24 April 2008 - 13:42

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hmmm, det ska nog gå att komma runt så jag får mina boxar och ändå slipper sova ute ;) Jag har en extra ingång på dom aktiva hötalarna i allrummet. Det kanske går att använda den på något smutt sätt så jag kan köra TV-ljudet den vägen. Det måste gå..!

Postad 24 April 2008 - 16:45

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Hmmm, det ska nog gå att komma runt så jag får mina boxar och ändå slipper sova ute ;) Jag har en extra ingång på dom aktiva hötalarna i allrummet. Det kanske går att använda den på något smutt sätt så jag kan köra TV-ljudet den vägen. Det måste gå..!

Om jag förstår dig rätt så har du aktiva högtalare med inbyggd förstärkare ?

TV'ns ljud kan du inte skicka via SqueezeBox'en, den har en buffert så allt ljud från TV'n skulle hamna i ur synk med bilden på TV'n.

De två möjliga lösningar jag kan se är:
1. Om du har dubbla ingångar på de aktiva högtalarna bör du kunna koppla in mediacentern till ena ingången och SqueezeBox'en till andra.
2. Om du har en line in ingång på datorn så kan det gå att koppla in SqueezeBox'en till den och sen från datorn ha kablar till de aktiva högtalarna. Du måste då ha stöd i datorn för att kunna välja om den skall spela upp sitt eget ljud eller ljudet den tar in via line in.

Postad 24 April 2008 - 19:51

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
fick min fina duet idag.. har dock problem med att koppla ihop fjärren med min trådlösa router.. har en linksys wrt54gl. har kollat så att lösen är rätt, typ 150 ggr.. mac-adressen har fritt inträde.. men den vägrar connecta.. nån som har något tips..

Postad 25 April 2008 - 12:05

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej,

Är det någon mer än jag som försökt använda playlists för att hålla koll på sitt musikbibliotek och upptäckt att Squeezebox/Squeezecenter lämnar en del att önska? Eller har jag missat något? Finns måhända någon trevlig plugin som gör livet lättare? Jag försöker hålla koll på låtarna i mitt musikbibliotek genom olika spellistor, kategoriserade efter t.ex. musiktyp eller humör; exempel: "Party", "Ösiga rocklåtar", "Lugna favoriter", "Träning", etc. Detta gör att jag enkelt kan ladda Squeezeboxen med en schysst spellista beroende på situation/humör.

Börja med att titta här:
Slim plugins
Denna verkar kunna lösa en del av problemen:
Playlist manager

Postad 25 April 2008 - 19:05

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
har fått igång fjärren nu men har problem med att recivern och datorn ska hitta varandra. Nån som har koll på vad de olika färgerna på reciverns lampa betyder?
Väldigt fin "manual" de skickar med..

Postad 25 April 2008 - 20:38

jier
  • jier
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

har fått igång fjärren nu men har problem med att recivern och datorn ska hitta varandra. Nån som har koll på vad de olika färgerna på reciverns lampa betyder?
Väldigt fin "manual" de skickar med..

Hade problem med detta också. Felet jag hade berodde på att jag hade aktiverat inloggningen till Squeezecenter, efter att ja slog av det fungerade det perfekt. Tydligen en bugg som ska åtgärdas i nästa release av programvaran.

Postad 25 April 2008 - 20:46

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Hade problem med detta också. Felet jag hade berodde på att jag hade aktiverat inloggningen till Squeezecenter, efter att ja slog av det fungerade det perfekt. Tydligen en bugg som ska åtgärdas i nästa release av programvaran.

Aktiverat inloggningen till Squeezecenter? i datorn typ då?

Blir helt knäpp på den tror ja.. igår funkade internet radio.. men nu kommer jag inte förbi "Connecting to SqueezeNetwork".. Så nu funkar inget..

När internetradio men inget annat funka lyste iaf lampan vitt.. det är väll blått den ska lysa när allt funkar eller?

Det jag gissar är felet är min router.. tror ja får skaffa en accesspoint och koppla den direkt till switchen, som datorn är kopplad till.

Postad 26 April 2008 - 01:02

The One
  • The One
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Den går inte att styra från Winamp eller iTunes på något tillförlitligt sätt, du kan däremot styra den från en PC via det medföljande web gränssnittet eller tredje parts applikationer som exempelvis Moose.

En viktig fråga är om du är ute efter att få ALLT datorljud trådlöst till förstärkaren (inte bara musik), om detta är fallet så kommer inte en Squeezebox att fungera då den enbart är anpassad för att spela musik filer. Jag tror det finns trådlösa ljudkort som är bättre lämpade om det är detta du är ute efter.

Tack för svaret!
JAg har ett ljudkort, en Motu Ultralite, men istället för att behöva dra från den och eventuellt riskera några spänningskillnader (olika faser) så beöver jag ett alternativ till det här. Alltså en trådlös överföring man kan styra från tex winamp. Det finns visst vissa plugins osv till nått sånt här men vet ej vad det funkar till?

Postad 26 April 2008 - 14:08

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
vet inte om det blivit besvarat förut.. men kräver den trådlöst nätverk? Man får ju ed fråga om man ska koppla kontrollern mot recivern, men det funkar ju inte ändå.

Håller på att bli tokig på den här manniken..

Fick ju iaf internet radio att funka förut men nu funkar inte ens det..

har varit och inhandlat en AccesPoint nu så nu kommer jag lite närmare slutet.. Datorn hittar nu Playern. SqueezeNetwork hittar controllern. men nu klagar han på att Squeezeboxen inte can connecta till det trådlösa nätverket.. även om jag valt via ethernet..

Ingen som kan veta vad som krånglar? Nåt jag har missat?

Postad 27 April 2008 - 08:18

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

vet inte om det blivit besvarat förut.. men kräver den trådlöst nätverk? Man får ju ed fråga om man ska koppla kontrollern mot recivern, men det funkar ju inte ändå.

Ingen som kan veta vad som krånglar? Nåt jag har missat?

Den skall inte kräva trådlöst nätverk, utan du kan ansluta Receivern via trådbundet nätverk och Controller'n kan utnyttja Receivern's trådlösa nätverksstöd för att koppla upp sig mot den istället för via en accesspunkt. Jag tror dock det är enklare om du har ett trådlöst nätverk.

Om du vill ha hjälp är ett tips att strukturerat beskriva hur du kopplat ihop de olika delarna och vad som händer.

Några frågor som kan vara bra att svara på:
- Har du en router/switch/hubb eller har du kopplat Receivern direkt med kabel till nätverksuttaget/datorn ?
- Har du installerat SqueezeCenter 7.0 programvaran på datorn och startat denna ? Eller gör du mot SqueezeNetwork ?
- Har den trådlösa accesspunkten konfigurerats för kryptering eller kör du okrypterat ? Om du konfigurerat den för kryptering har du då matat in rätt lösenord via Controller'n när du kopplar upp dig ?
- Vad händer ? Syns det något på Controller displayen ? Lyser indikator lampan på Receivern i någon viss färg ?

Postad 27 April 2008 - 10:27

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Den skall inte kräva trådlöst nätverk, utan du kan ansluta Receivern via trådbundet nätverk och Controller'n kan utnyttja Receivern's trådlösa nätverksstöd för att koppla upp sig mot den istället för via en accesspunkt. Jag tror dock det är enklare om du har ett trådlöst nätverk.

Om du vill ha hjälp är ett tips att strukturerat beskriva hur du kopplat ihop de olika delarna och vad som händer.

Några frågor som kan vara bra att svara på:
- Har du en router/switch/hubb eller har du kopplat Receivern direkt med kabel till nätverksuttaget/datorn ?
- Har du installerat SqueezeCenter 7.0 programvaran på datorn och startat denna ? Eller gör du mot SqueezeNetwork ?
- Har den trådlösa accesspunkten konfigurerats för kryptering eller kör du okrypterat ? Om du konfigurerat den för kryptering har du då matat in rätt lösenord via Controller'n när du kopplar upp dig ?
- Vad händer ? Syns det något på Controller displayen ? Lyser indikator lampan på Receivern i någon viss färg ?

- Har den nu kopplad mot Linksys router, trådlöst Datorn är kopplad till samma router med kabel.
- Har installerat SqueezeCenter 7.0 och det är igång. Han hittar datorn men klarar inte att koppla ihop med den.
Funkar att koppla upp med SqueezeNetwork och spela internet radio mm.
- Routern är krypterad med WPA personal och det är rätt lösen, klarar att koppla upp mot den, dock funkade det inte att koppla upp mot accesspunkten, kanske pga att den inte ger ut ett ip nummer på samma sätt som router.
- När ja kopplat upp mot SqueezeNetwork så lyser den vitt. När jag kopplar mot SC så blinkar den först rött. Lyser rött, gult, grönt, blått och sen vitt. Och då säger controllern att Squeezeboxen inte kan koppla upp till det trådlösa nätverket. Det är ju knepigt för det fnkar ju bra mot SN och SC hittar playern utan problem.
Jag har i min brandvägg i datorn (kör McAfee) öppnat portarna 3483 och 9000. Och även godkännt ipnumrena som kan tänkas använda.
Känns som det måste vara nått fel i routern eller brandväggen i datorn som inte godkänner det sista. Vet sen förut att det har varit problem med att få kommunikation mellan den trådlösa och den trådbundna delen i routern.

Postad 27 April 2008 - 13:33

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
jummen,

Här hittar du en mer komplett manual än den som medföljer.(du hittar tex förklaringen till färgerna här...)

http://www.slimdevic...er_Guide_EN.pdf

Postad 27 April 2008 - 14:54

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
det är skummt asså.. gjorde som ja gjort förut, tror ja iaf.. och helt plötsligt så funkar det..

Postad 28 April 2008 - 11:10

majtchus
  • majtchus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ursäkta frågan, men är lite ny på ämnet och vill bara vara säker:

Finns det NÅGON fördel med reciever, jämt emot Classic?

/M

Postad 28 April 2008 - 18:30

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Ursäkta frågan, men är lite ny på ämnet och vill bara vara säker:

Finns det NÅGON fördel med reciever, jämt emot Classic?

/M

• Receiver är mindre
  • Receiver är billigare
  • Jag tror receiver drar lite mindre ström (genom att den inte har någon display)
Den stora fördelen är naturligtvis den nya fjärren (Controller) när man köper den genom Duet paketet. Jag ser ingen anledning att byta ut en existerande Classic mot en Receiver, utan då bör man antingen köpa en Duet för att få fjärren (Controller) och en extra spelare till ytterligare ett rum eller alternativt bara köpa Controller (fjärren).

Postad 02 May 2008 - 07:54

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
I samband med att jag läste en annan tråd kom jag att fundera på vilka stöd för "cover art" controllern har. Jag har precis beställt en Duet samt två extra receivers och man vill ju gärna att omslagen ska synas i controllern också. Jag har omslagen inbäddade i musikfilen i ganska många album men i vissa har jag bara en "folder.jpg". Räcker detta, eller? Det var fyra dagars leveranstid på separata receivers så jag får ju vänta till nästa vecka innan jag kan testa...

Edit: Såg att det fanns stöd för båda varianterna efter lite letande...

Redigerat av Unregistered9e9ab13d, 02 May 2008 - 08:31.

Postad 04 May 2008 - 09:41

Unregistered8a394dde
  • Unregistered8a394dde
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
En liten fundering. Om jag skapar en playlist på datorn och sedan spelar upp den via SQ-boxen kan få jag den att shuffla låtarna som winamp kan. dvs att den hoppar i playlisten? Eller spelar den bara rakt upp och ner så att säga?
Tacksam för svar

Redigerat av Unregistered8a394dde, 04 May 2008 - 09:45.

Postad 04 May 2008 - 16:53

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0

En liten fundering. Om jag skapar en playlist på datorn och sedan spelar upp den via SQ-boxen kan få jag den att shuffla låtarna som winamp kan. dvs att den hoppar i playlisten? Eller spelar den bara rakt upp och ner så att säga?
Tacksam för svar

Jepp, det kan du. Finns en "shuffle"-knapp i Squeezecenter o i fjärren hittar du den bland "Settings".

//Jonas

Postad 05 May 2008 - 20:07

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej, impulsköpte en Duet i lördags för att jag skulle ha fest och jag inte har haft något vettigt sätt att ordna musik i vardagsrummet. Lade väl två timmar på att få allt att funka (där mesta tiden gick åt för att försöka få igång det med min upnp mediaserver på min WHS som enligt killen i affären skulle gå perfekt. Läste lite till, insåg att det ju inte skulle gå, registrerade mig och väntade några timmar på att mitt fiffiga (not-so-much) spamfilter skulle orka processa mail från ny avsändare, installerade programvaran och efter minst tio mjukvaruuppdateringar, 15 omstarter och ytterligare fyra timmar igår samt genomgång av skanningsloggarna och plocka bort lite trasiga filer och någon exefil som hade råkat hamna i mediebiblioteket som kraschade hela sökfunktionen, två omstarter av min Home Server för att applikationen eller sökfunktionen hade tokkraschat och drog totalt 1,5 gb ram av den gb jag har tillgängligt på maskinen har jag nu faktiskt lyckats få den att fungera felfritt i tre timmar på raken.

Mjukvaruuppdateringen hänger ju alltid fjärren också om man inte håller in bakåtknappen och låter den uppdatera via settings-gränssnittet, tog ett tag innan jag googlat upp det...

Efter att ha rensat lite till i musikbiblioteket som alla andra mediaservrar som jag testat har klarat perfekt har den lyckats indexera mina 6000 låtar - innan hittades knappt tio procent...

Eftersom jag bara har brytt mig om album art till det som ligger på min MacBokkAir för sync till min iPhone och inte det som ligger på nas:en har jag album art på kanske 20% av musiken, i princip det som är nedladdat, inte det som är hemmarippat.

Är det någon som har något enkelt sätt att automatiskt lägga till album art på musiken som ligger. Jag är inte petnoga på att det blir 100% rätt, har hellre 95% rätt och inte lägga timmar på det själv som jag gjort till iPhonen...

Festen? Det blev bra trots att det blev radio... Hur kändes det? Som tur är inga prylnördar som upptäckte en ensam duet-fjärr vid stereon....

Redigerat av Unregistered630be293, 05 May 2008 - 20:09.

Postad 05 May 2008 - 23:01

fatpipe
  • fatpipe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har stora problem med att komma igång med min Duet.

Problemet är att jag har recivern kopplad med kabel.Alltså inget trådlöst nätverk inblandat.Recivern blinkar ständigt sakta rött. När jag söker efter spelare på kontrollern så finns recivern med. Men den kan inte koppla upp. Har testat att reseta allt.
Fast man väljer att den är "ethernet ansluten" så säger den inte kan nå det trådlösa nätverket vid anslutning. ;)

Recivern sitter i en switch och jag har ingen brandvägg igång på datorn. Har en Squeezebox V3 och denna fungerar klockrent direkt på samma kabel. Använder senaste Squeezecenter.

Vid ett tillfälle så började leden på recivern att ädra en massa färger och till slut bli vit. Kan det vara så att den har nu uppdaterat sig och har en annan firmware som inte kan kommunicera med kontrolllern?

Det komiska är att i snabb manualen står det följande...
"Om du kan ansluta datorn till ett Wi-Fi nätverk bör du inte uppleve några större problem med att konfiurera Squeezsebox Duet." :P

Hjälp?! Blir tokig snart... :lol:

Tack på förhand!

Postad 05 May 2008 - 23:32

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har stora problem med att komma igång med min Duet.

Problemet är att jag har recivern kopplad med kabel.Alltså inget trådlöst nätverk inblandat.Recivern blinkar ständigt sakta rött. När jag söker efter spelare på kontrollern så finns recivern med. Men den kan inte koppla upp. Har testat att reseta allt.

Betydelsen av LED blinkningar: http://wiki.slimdevi...ontButtonAndLED

Jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut, så jag gissar lite nu.
Kan du är den blinkar rött välja i Controller att konfigurera spelaren ?
Är det när du gör detta som du får felmeddelandena ?

Visst är det en liten led vid ethernet uttaget på baksidan ? lyser denna eller är den släkt, om det finns en led där borde den lysa när du kopplat in den till switchen och motsvarande lampa på switchen borde också lysa.

Sitter receivern och datorn där SqueezeCenter körs inkopplade till samma switch ?
Om jag förstår dig rätt har du inget trådlöst nätverk utan Controllern kopplar upp sig direkt mot Receivern med de trådlösa kretsarna som finns inbyggda i själva receiern ?

Om du kan välja att konfigurera spelaren i Controllern, exakt vad väljer du och vad händer ?

Postad 06 May 2008 - 10:51

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Jag har en trådlös router som jag kopplat 2 datorer en media spelare och en NAS(thecus N299) till... med kabel, kan man då komma åt det man vill om man kopplar in squeezebox trådlöst till routern? t.ex om det ligger 1 låt på en dator kan jag då lätt spela upp den, som jag fattat det måste man ha ett program installerat på en dator eller nas(någon som vet om man kan det på N299)om man har det på en dator kan man då komma åt musiken på NASen.

Fundersam :P

Postad 06 May 2008 - 12:15

fatpipe
  • fatpipe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Betydelsen av LED blinkningar: http://wiki.slimdevi...ontButtonAndLED

Jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut, så jag gissar lite nu.
Kan du är den blinkar rött välja i Controller att konfigurera spelaren ?
Är det när du gör detta som du får felmeddelandena ?

Visst är det en liten led vid ethernet uttaget på baksidan ? lyser denna eller är den släkt, om det finns en led där borde den lysa när du kopplat in den till switchen och motsvarande lampa på switchen borde också lysa.

Sitter receivern och datorn där SqueezeCenter körs inkopplade till samma switch ?
Om jag förstår dig rätt har du inget trådlöst nätverk utan Controllern kopplar upp sig direkt mot Receivern med de trådlösa kretsarna som finns inbyggda i själva receiern ?

Om du kan välja att konfigurera spelaren i Controllern, exakt vad väljer du och vad händer ?

Hej!

Både dator och Duet sitter i samma switch.

Jag har inte kört igenom den första setupen för där går det bara att söka in trådlösa nät. Utan jag hoppar istället till start menyn och sedan Set up Squeezebox. Här hittar den ibland Recivern med rätt MAC adress.

Båda dioderna baktill lyser.
Recivern hittas inte heller av Squeezecenter.
Min V3 har jag också försökt styra med controllern. Men den hittas inte i controllern.
Jag har inget trådlöst nät hemma.

Postad 06 May 2008 - 18:28

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag får min Duet i morgon. Har installerat Squeezecenter/slimserver på min Qnap 209-pro. Ska bli intressant och se hur den funkar

Postad 06 May 2008 - 20:11

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har en trådlös router som jag kopplat 2 datorer en media spelare och en NAS(thecus N299) till... med kabel, kan man då komma åt det man vill om man kopplar in squeezebox trådlöst till routern? t.ex om det ligger 1 låt på en dator kan jag då lätt spela upp den, som jag fattat det måste man ha ett program installerat på en dator eller nas(någon som vet om man kan det på N299)om man har det på en dator kan man då komma åt musiken på NASen.

Du måste ha SqueezeCenter installerat på datorn eller NAS'en (vet ej om det fungerar med N299).
Du kan ha SqueezeCenter på datorn och själva musiken lagrad på NAS'en.

Postad 06 May 2008 - 20:29

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
För er som är lite händiga och vill installera Sq7 på en Nas, kan kolla här http://oinkzwurgl.org/

Postad 06 May 2008 - 20:31

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har inte kört igenom den första setupen för där går det bara att söka in trådlösa nät. Utan jag hoppar istället till start menyn och sedan Set up Squeezebox. Här hittar den ibland Recivern med rätt MAC adress.

Om jag tolkar dig rätt så tror jag första setup'en är för att konfigurera upp Controller'n, så det låter i sådana fall rätt att du hoppar över den eftersom du inte har något trådlöst nät.

När du väljer setup squeezebox har jag för mig att lampan på receivern sakta skall stega igenom de olika färgerna för att gå igenom olika konfigureringssteg, det kan ta några minuter eller nått liknande. Här skall du också få möjlighet att tala om vilken SqueezeCenter du vill koppla upp Receivern mot, det är först efter att du valt detta som Receivern kommer att dyka upp i SqueezeCenter. Det är alltså viktigt att SqueezeCenter är igång när du gör detta för annars kommer inte Receivern att hitta någon SqueezeCenter och konfigureringen kommer därmed inte heller att gå igenom.

Om den inte hittar någon SqueezeCenter även när du gör på detta sätt så kan jag se följande problem:
- Det är något problem med nätverkskontakten mellan Receiver och switchen, lyser båda kablarnas lampor i switchen borde det vara ok.
- Switchen är kopplad direkt till bredbandsuttaget och du har bara tillgång till en IP address från bredbandsleverantören, i detta fall kommer inte Receiver att kunna få någon IP address och du kan därför inte koppla upp den på nätet. Lösningen är att ha en router istället för en switch.
- Du kör en brandvägg på datorn, exempelvis Windows inbyggda som är påslagen som standard, och den blockerar kontakten mellan Receiver och SqueezeCenter. Testa stänga av brandväggen temoporärt om du tror att detta är problemet.

Länken jag länkade till i förra mailet beskriver vad de olika färgerna på LED'en på Receivern indikerar, så om den börjar ändra färg och fastnar i något steg bör du via den länken kunna se vad problemet är.

Postad 07 May 2008 - 10:07

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Hej, fick min duet häromdagen och den verkar funka som den ska nu. (efter diverse uppgraderingar m.m).

Jag har dock en fråga då det gäller "random mix" läget för genrer, dvs jag vill kunna köra random mix all songs by genre, och det kan man ju göra genom att välja bort (klicka av) alla genrer utom den du vill spela t.ex "jazz", då funkar ju det.

Dock känns det lite "b" att om man sen vill köra random "allt" igen så måste man klicka i alla genrer igen.. :) ....vet nån om det finns nåt annat sätt att göra det?

Skulle vilja ha en funktion som säger: random song mix by genre; choose genre, och som INTE påverkar random mix all songs. den vill jag kunna köra oberoende av genre-valet.

...nåja i-landsproblem kanske, men men.....

Postad 07 May 2008 - 15:47

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
heh, löste det själv, det är ju bara att sätta "shuffle" i "song" under settings....och sen ifrån Music Library välja "genre" och "play all". :unsure:

Postad 07 May 2008 - 21:57

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag har fått hem min Duet nu. Har lekt med den ett par timmar. Kan bara säga att jag är mer än nöjd. Installationen tog cirkus 20 min och den funkar otroligt bra med Q-napen.

Har testat att tagga låtar. Hittade ett gratis program som funkade mycket smidigt. Om intresse finns har ni det här http://www.mp3tag.de

Postad 08 May 2008 - 03:22

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Jag är i begrepp att köpa en ny router och funderar på ASUS WL-500W . Hårddisken som man kan ansluta via usb, kan man installera slimserver på denna och på så sätt få tillgång till musikbiblioteket utan att ha datorn igång?

Postad 08 May 2008 - 09:22

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Nu har jag också en Duet på ingående!

Har varit sugen ett tag nu och såg idag att inwarehouse sänkt Dueten till 2889kr så då slog jag till :unsure:

Postad 08 May 2008 - 09:33

Gyro
  • Gyro
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har också beställt en från inwarehouse.

Hade en version 2 sen förut, den hamnar nog i köket nu
tillsammans med ett par aktiva högtalare :unsure:

Postad 08 May 2008 - 11:07

Unregistered8f5e01ea
  • Unregistered8f5e01ea
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Synd att de inte får in nya förän i juni.
Har det bekräftats att det fungerar lika bra med USA-importerade?

Postad 08 May 2008 - 13:10

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

....Har det bekräftats att det fungerar lika bra med USA-importerade?

Min funkar iallafall, inköpt i staterna. 100-240V inspänning på adaptrarna

Postad 08 May 2008 - 14:06

Unregistered8f5e01ea
  • Unregistered8f5e01ea
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Säljs den bara i online stores eller finns det riktiga affärer i USA som säljer? Kan inte hitta några återförsäljare på deras sida.

Postad 08 May 2008 - 21:38

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Nu börjar det rycka i köpar-fingret pga inwarehouse pris. Usch att man inte kunde få den snabbare.

Postad 08 May 2008 - 22:09

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Min funkar iallafall, inköpt i staterna. 100-240V inspänning på adaptrarna

Kan bara instämma, fick precis min USA import. Funkar lysande bra med adaptrarna.

Köpte ett par USA->Euro pluggar från en kille på tradera. Fungerade perfekt och bygger nästan inget på längden i jmf med Kjell & Co:s variant.

Postad 09 May 2008 - 07:07

Unregistered8f5e01ea
  • Unregistered8f5e01ea
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Inwarehouse verkar ha höjt priset igen.

Postad 09 May 2008 - 09:02

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Har sett nämnas att för att få ut ännu mer av squeezeboxen bör man köra en extern dac. De flesta verkar också vara ense om att dac:en som sitter i squeezeboxen är rätt ok.

...Men är squeezeboxens dac bättre än de som brukar sitta i våra hemmabioreceivers?

Jag kör en Yamaha RXV-1500 receiver och jag har tänkt koppla squeezeboxen digitalt till den. Nån som har nån aning om hur squeezeboxens dac står sig i jämförelse med den som sitter i Yamahan??

Postad 09 May 2008 - 10:25

micw
  • micw
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Impulsinköpte en Duet hos inWarehouse i förrgår för 2889:- (Hoppas priset verkligen stämmer! Men jag har ju en orderbekräftelse om de börjar krångla) Har kört med 2st Soundbridge M1000 över en NAS flera år, och är engentligen mkt nöjd med dem. Men Roku har inte kommit med ngr nya produkter på lång tid, Pinnacle verkar inte var ngn höjdarpartner och deras forum har tappat många användare, Utvecklingen av Firefly verkar ha avstannat o s v! Så jag börjar nu leta efter en ny NAS- lösning till Duet, min Nslu2 verkar inte klara av å köra Squeezecenter 7. Några förslag?

Postad 09 May 2008 - 11:37

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Efter att ha rensat lite till i musikbiblioteket som alla andra mediaservrar som jag testat har klarat perfekt har den lyckats indexera mina 6000 låtar - innan hittades knappt tio procent...

Eftersom jag bara har brytt mig om album art till det som ligger på min MacBokkAir för sync till min iPhone och inte det som ligger på nas:en har jag album art på kanske 20% av musiken, i princip det som är nedladdat, inte det som är hemmarippat.

Är det någon som har något enkelt sätt att automatiskt lägga till album art på musiken som ligger. Jag är inte petnoga på att det blir 100% rätt, har hellre 95% rätt och inte lägga timmar på det själv som jag gjort till iPhonen...

Jag kan rekomendera Album Art Aggregator - söker efter omslag på Amazon och laddar automatisk ner omslag till alla album baserat på mapp-strukturen man använder. Det går även att söka album för album. Fungerar mycket bra med squeeze-center / controller, lägger till en jpeg-fil i varje musikmapp. Dock så inkluderas inte omslaget i id3-taggen, så man måste pilla manuellt för att koppla ihop omslag och album i itunes.

http://team.thenexusnet.com/nexus/AAA/

Postad 12 May 2008 - 20:25

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Har fått hem min Duet controler samt tre receivers och försökt konfigurera första spelaren men det går inte så bra. Allt går via trådlöst nätverk och controlern är ansluten med rätt lösen. Problemet är att mottagaren inte dyker upp i menyn "set up receiver". Branväggen är avstängd i routern, indikeringen blinkar sakta rött (klar för set up) men lika förb... syns inte receivern i controlern. Några tips?

Postad 12 May 2008 - 20:53

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hmmm, det verkar som jag har angett fel PIN när jag sätter upp spelaren i SqueezeNetwork. Jag har angett en PIN (vete f-n var jag fick den ifrån) men MAC-adressen som hör till den stämmer inte alls med vad som står på etiketten på receivern. Var hittar jag rätt PIN till min mottagare? Har läst en hel del "SqueezeCenter Help" och det verkar vara fler som har det här problemet men jag hittar ingen lösning...

Postad 13 May 2008 - 16:43

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag kan rekomendera Album Art Aggregator - söker efter omslag på Amazon och laddar automatisk ner omslag till alla album baserat på mapp-strukturen man använder. Det går även att söka album för album. Fungerar mycket bra med squeeze-center / controller, lägger till en jpeg-fil i varje musikmapp. Dock så inkluderas inte omslaget i id3-taggen, så man måste pilla manuellt för att koppla ihop omslag och album i itunes.

http://team.thenexusnet.com/nexus/AAA/

Tack, fungerar OK efter några timmars pill med filstrukturen!

:)

Postad 14 May 2008 - 05:14

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Har fått hem min Duet controler samt tre receivers och försökt konfigurera första spelaren men det går inte så bra. Allt går via trådlöst nätverk och controlern är ansluten med rätt lösen. Problemet är att mottagaren inte dyker upp i menyn "set up receiver". Branväggen är avstängd i routern, indikeringen blinkar sakta rött (klar för set up) men lika förb... syns inte receivern i controlern. Några tips?

Det verkar som man behöver vara ganska nära mottagaren med controllern vid set up, eller så är det bara tillfälligheter. När jag stod precis intill så fick jag kontakt och nu funkar det. Efter set up så funkar det fint oavsett placering i huset. Dessutom var jag var så fokuserad på controllern att jag inte tittade på indikeringarna på mottagarna. Det visade sig att indikeringen efter en stund blinkade vitt vilket betyder att mottagaren uppdaterades automatiskt. När väl det var klart (vilket tog ganska länge) dök mottagaren upp i listan och man kunde gå vidare med "set upen". Nu funkar det fint men jag har bara hunnit sätta upp två av tre mottagare.

Denna veckan har dock mina beställningar inte varit särskillt lyckade. Jag beställde Squeezebox och hade stora bekymmer med installationen, Jag beställde ny MCE-fjärr med ir-mottagare och fick fel som måste returneras, jag beställde aktiva högtalare som var defekta och måste reklameras. Inte direkt bara koppla och köra...

Postad 15 May 2008 - 18:52

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Ser ut som att squeezecenter blir är på väg att bli officiel mjukvara till Qnap:s NASar

http://forum.qnap.co...a...a&start=225

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.