Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Samsung Omnia HD *

1004 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Kommer du att köpa Omnia HD? (97 medlem(mar) har röstat)

Vill du ha den?

1. Ja, självklart. Den är ju bäst! (59 röster [60.82%])

Procent av omröstning: 60.82%

2. Nej, den är för dyr (38 röster [39.18%])

Procent av omröstning: 39.18%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 18 juni 2009 - 06:55

Buckets
  • Buckets
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man stänger av sökandet efter olika nät eller vad nu den streckade symbolen bredvid mottagningsstyrkan betyder ? Och vad betyder E:et ovanför den streckade symbolen ?
Känns som att jag har massa skit igång som drar onödig kraft...

Postad 18 juni 2009 - 08:45

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man stänger av sökandet efter olika nät eller vad nu den streckade symbolen bredvid mottagningsstyrkan betyder ? Och vad betyder E:et ovanför den streckade symbolen ?
Känns som att jag har massa skit igång som drar onödig kraft...

den streckade symbolen är datapaket den står i beredskap om den är streckad
gör så här!
gå in i inställningar välj anslutningar, admininställningar, datapaket välj vid behov
då försvinner den symbolen om du sen skickar mms eller nått annat som kräver anslutning så går den på då

Postad 18 juni 2009 - 08:49

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

munhugg är alltid bra, i alla lägen, är väl därför forum finns?!

haha, det resonemanget är väl inte helt 100 befogat kan ja erkänna.. men kan vara så att jag själv är lite av den typen, hittar något jag VERKLIGEN vill ha (tyvärr oftast dyrt) sen tröttnar jag efter några månader och vill ha nästa superpryl, då säljer jag och köper.... blocket/tradera 4 life! :P

jag får hålla med om storleken, jag lekte en gång på MM med HD:n och den känns lite VÄL stor....
därför jag hoppas att nån ägare kommer svara på min fråga om hur den är att ha i jeansen!

25e har jag bestämt mig vilken lur det blir, för då kommer lönen! :D

den känns inte alls stor i fickan tackvare att den är så tunn och att den är väldigt hal i fickan jag hade en n95 förut o jag upplever den här som smidigare i fickan o vilken mobil sen då helt suverän den känns väldigt gedigen i känslan
ett givet köp

Postad 18 juni 2009 - 08:57

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

kan alla sluta tjata om batteritiden nu, ett tag var det priset som folk tjata om, nu batteriet och vad alla vet så använder vi våra mobiler till olika ändamål och vissa laddar sina mer än andra!
själv laddar ja ofta och visst, de kanske sliter på batteriet
men vad jag förstår så köper man en mobil för 6500-7500kr så är man en prylnörd och tycker om att byta ofta, och varför ska man då bry sig om batteriet blivit lite sämre?! :D

men nu till lite mer väsentliga frågor enligt mig (till er som har en omnia HD liggandes hemma):

hur är den att ha i byxfickan? den är ju trots allt ganska stor...

hur hänger skärmen med? behövs flertalet tryckningar innan den reagerar?

hur är telefonens såkallade "stereo-högtalare" ?

medföljande hörlurar? bra/dåliga? (vet att telefonen har 3.5mm ingång)

någon som fört över en film i RIKTIGT bra kvalite och tittat på filmen? hur blev resultatet?

använder sig telefonen av en bra mediaspelare eller behövs en ny förbättrad?

hur funkar sms-skrivandet? hänger skärmen med här?

skärmen hänger med jättebra en tryckning är en tryckning det är sällan man missar
högtalarna är som vanligt dugliga
medföljande hörlurarna har jag ej testat mer än två minuter bra ljud sitter bra har bara en knapp i kontrollen är väl svarsknapp hade önskat spolknapp osv.
har fört över divx på 2gig ser riktigt bra ut jätte nöjd
den kör med realplayer den har vad den behöver
sms funkar skitbra med ett stort tangentbord men man kan inte trycka på två tangenter samtidigt måste ha släp första när du trycker på den andra så är man supersnabb kanske det blir iriterande inte ett problem för oss dödliga

Postad 18 juni 2009 - 10:00

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
njae en "jet" blir det nog fan inte, om den nu funkar att ha i fickan plus de bra kommentarerna om mina frågor så blir det en HD =D
springer omkring med en SE W902 nu som jag hoppas på att bli av med illa kvicht så jag kan köpa mig "sommar-leksaken"

qungen - du verkar ha hunnit lekt lite med din lur och vad tycker du om telefonen, är den värd sina 7-8000?
har du hunnit lägga in några roliga program?

Postad 18 juni 2009 - 10:10

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Går själv runt med en SE W902 just nu! Har alltid älskat SE men nu har jag tappat lusten på deras mobiltelefoner helt. Alltid sist ut med något, samma sak i lurarna, segheten i dem, de hänger sig och fipplar, nej tack.

Såg precis att Samsung i7500 inte kommer vara lika stor som Omnia HD och Omnia II utan smidigare i formatet. Dessutom ANDROID, tjihooo, nu har jag hittat min mobil :D!

Postad 18 juni 2009 - 11:35

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Går själv runt med en SE W902 just nu! Har alltid älskat SE men nu har jag tappat lusten på deras mobiltelefoner helt. Alltid sist ut med något, samma sak i lurarna, segheten i dem, de hänger sig och fipplar, nej tack.

Såg precis att Samsung i7500 inte kommer vara lika stor som Omnia HD och Omnia II utan smidigare i formatet. Dessutom ANDROID, tjihooo, nu har jag hittat min mobil :D!

Kära Daniel,

Jag har följt dina inlägg i den här tråden och det går ju inte att missta att du är mer än kritiskt till Omnia HD'n. Visst, lite kritik tycker jag alla produkter ska få men jag tror ärligt talat du fått fram ditt budskap. Dina inlägg börjar mer och mer likna dina personliga resonemang med dig själv om varför du inte ska köpa Omnia HD'n. När du dessutom tar upp massa andra modeller gång efter annan i tråden om Omnia HD'n känns det som du börjar komma ifrån ämnet lite. Jag är faktiskt inte intresserad av att läsa vilken telefon du funderar på att köpa, och varför du INTE vill köpa Omnian. Jag tycker du bör starta en ny tråd där du kan spalta upp dina preferenser och låter de på forumet som är intresserade av att följa dina resonemang kan vara i den tråden.

Vidare så håller inte några av dina resonemang, eftersom du hela tiden sitter och jämför en telefon som finns i butik, med en telefon som inte finns i butik. Med det resonemanget kommer det _alltid_ i alla avseenden finnas något som är bättre och vi kan förpesta precis varenda tråd som handlar om produkter med hur dåliga dom är och att det faktiskt "kommer" en produkt som slår den... Men då blir trådarna inte särskilt roliga, eller sakliga, eller hur.

Så - när du köpt din Jet, eller din Android, så garanterar jag dig att det finns en telefon som "kommer" som slå den också. ;-).

Med all välmening,
/Vol

Redigerat av Volatile, 18 juni 2009 - 11:38.

Postad 18 juni 2009 - 12:16

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

njae en "jet" blir det nog fan inte, om den nu funkar att ha i fickan plus de bra kommentarerna om mina frågor så blir det en HD =D
springer omkring med en SE W902 nu som jag hoppas på att bli av med illa kvicht så jag kan köpa mig "sommar-leksaken"

qungen - du verkar ha hunnit lekt lite med din lur och vad tycker du om telefonen, är den värd sina 7-8000?
har du hunnit lägga in några roliga program?

ingen mobil är väl "värd" 7-8 tusen igentligen men jo den är värd det för mig för jag väderar att kunna ha den som den enda videokameran enda digitalkameran för när man har barn och dom hittar på något roligt så kan du ge dig fan på att du inte har din videokamera tillgänglig samma gäller kameran så det tycker jag är värt väldigt mycket
det enda program jag har laggt in är Traveler ett program med väder för 5 dagar sen har den valuta kursen för 4 olika valutor så man har den inställd på ex 100kr så står det hur mycket det är i pund, Euro osv och så har den världstiden i fyra olika länder/städer som man väljer själv ett kul litet program som är gratis att använda
jag har provat gpsen den hittar sina sateliter snabbt när man sitter i bilen tog inte längre tid än med min vanliga gps så nu kan jag strunta i o ta med min vanliga gps så det är väl ett bra betyg
och som du redan har fårstått vilken skärm den är underbar har man för avsikt att se lite film i mobilen ibland så är den asbra
det negativa som jag har märk är att skalet är ungefär som pianolack vilket i sig är snyggt men det blir så ###### mycket fingeravtryck även på skärmen men det syns bara på skärmen om det speglar sig i ljuset om skärmen är tänd alltså är den mörk så syns det tydligare sen är det synd att det inte är ett skydd över kameran men den kanske inte skadas av det har inte haft utan skydd förut man får väl putsa den ibland (det gör jag varje kväll när jag ska stänga av den den blir så fin då jag sköter den som en liten bäbis)
slutligen jag har aldrig haft en mobil som jag varit så nöjd med tidigare det säger väl lite iallafall

Postad 18 juni 2009 - 12:45

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
tack qungen för en ÄNTLIGEN bra recenssion av telefonen, det blir verkligen Omnia HD så fort lönen rullar in om några dagar! =D stod säkert i 10-15 min på MM i kungens kurva för en stund sen och pilla och jämförde med andra telefoner, visst den är lite stor, men tror inte jag kommer känna av det så mycket!
pianolack är fan snyggast, på vad man än köper och ja, det blir kladdigt, men det är smällar man får ta!
telefonen är snygg, enkla menyer och rolig telefon helt enkelt!

sen vill man ju undra om det finns nån typ hållare för bil till samsung? liknande vanliga gps:er har?

Postad 18 juni 2009 - 13:46

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Tjohej Vol!

Självfallet speglar mina åsikter mina personliga resonemang angående möjligheten till ett eventuellt köp eller inte. Gör inte alla inlägg det här? Forumet är ju ändå till för att folk ska få hjälp att välja, support, tips och trix etc.
Visst blir det lite tröttsamt i längden att höra på men det är ju endast för att valet är så svårt :-).

Och yes, självklart kommer det alltid finnas bättre mobiler som kommer, Omnia HD kommer vi skratta åt om säkerligen redan 2 år, men Samsung Jet har faktiskt landat i ett fåtal butiker så sent som idag :-), så på den punkten har jag lite rätt ;-).

Kommer dock inte ha möjlighet att pilla på den in real life så jag har en sista fråga här som jag står och funderar över.
Stödjer Samsung Jet (vet, fel forum) inspelning av HD-material med videokameran. Vet att den kan spela upp, men själva inspelningen råder det tydligen delade meningar kring!?

Postad 18 juni 2009 - 13:55

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0

Kommer dock inte ha möjlighet att pilla på den in real life så jag har en sista fråga här som jag står och funderar över.
Stödjer Samsung Jet (vet, fel forum) inspelning av HD-material med videokameran. Vet att den kan spela upp, men själva inspelningen råder det tydligen delade meningar kring!?

Och varför kan du inte ställa frågan i rätt tråd då.

Här är länken!

https://www.minhembi...howtopic=236017

Postad 18 juni 2009 - 14:04

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Idag har jag äntligen fått se och pillat på Omnian HD live i butik. Har aldrig beställt en mobil förut utan att ha kollat på den, men efter dagens intryck så ångrar jag mig inte.
Visst den är stor och blir väldigt lätt kladdig, men där slutar minusen vad jag sett hittils.

Den är helt makalöst grym på att visa filmer. Kollade på bluray demot av hellicoptern som finns i mobilen och den är sjukt fin! Jag hade lätt kunnat kolla på en film på denna mobilen utan att tänka på storleken.
Menyn är grymt smidig och snabb. Verkar finnas en hel del roligt att pilla med.
Väldigt enkelt att navigera runt med touchskärmen. Har inte haft någon innan men det är en barnlek att hitta det man söker. Testade även att skriva lite sms, som jag på förhand var väldigt skeptisk emot, men det funkade ju kanon! Hur enkelt som helst. Missade inte en bokstav när jag skrev trots att fingrarna är större än knapparna så tar den rätt varje gång.
På tisdag får jag troligtvis hem min telefon och då ska allt testas, inklusive gps och kompass mm. Sen får jag se vad betyget hamnar på, men dom första 10 minuternas intryck utan att kunna göra så mycket iofs, så får den en klar 10:a.
Bästa mobilen jag hållit i min hand. Och den "roligaste". Nokia är helt plötsligt grymt ute och tråkigt. Känns mer som en liten hjälpreda till kontoret numera.

Sen undrar jag fortfarande om nån har fått tag på en bra hållare till bilen när man ska använda gpsen? Är helt omöjligt att använda den på ett bra sätt annars..

Postad 18 juni 2009 - 14:44

Unregistered49dfbb04
  • Unregistered49dfbb04
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
netonnet har hållare finns under tillbehör till samsungen!

Postad 18 juni 2009 - 15:06

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tjohej Vol!

Självfallet speglar mina åsikter mina personliga resonemang angående möjligheten till ett eventuellt köp eller inte. Gör inte alla inlägg det här? Forumet är ju ändå till för att folk ska få hjälp att välja, support, tips och trix etc.
Visst blir det lite tröttsamt i längden att höra på men det är ju endast för att valet är så svårt :-).

Och yes, självklart kommer det alltid finnas bättre mobiler som kommer, Omnia HD kommer vi skratta åt om säkerligen redan 2 år, men Samsung Jet har faktiskt landat i ett fåtal butiker så sent som idag :-), så på den punkten har jag lite rätt ;-).

Jo, förvisso. Men faktum är att jag är helt opartisk, jag äger ingen Samsung Omnia och jag läser denna tråden för att läsa om just _Omnia HD_. Då tycker iaf jag det är tröttsamt att skumma igenom all propaganda från dig om massa andra modeller som kommer, som kommer att vara bättre. För no offense Daniel - Men det tror jag faktiskt vi alla kan räkna ut själva. :-)

/Vol

Postad 18 juni 2009 - 17:10

xaxpop
  • xaxpop
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jo, förvisso. Men faktum är att jag är helt opartisk, jag äger ingen Samsung Omnia och jag läser denna tråden för att läsa om just _Omnia HD_. Då tycker iaf jag det är tröttsamt att skumma igenom all propaganda från dig om massa andra modeller som kommer, som kommer att vara bättre. För no offense Daniel - Men det tror jag faktiskt vi alla kan räkna ut själva. :-)

/Vol

Kan bara säga att jag håller med till 100%, du får prata om Samsung Jet hur mycket du vill i tråden för Samsung Jet.
Sitter här och är grymt sugen på Omnia HD kan jag ju säga... väntar och hoppas på att TRE ska ta in den, om dom inte gör det blir det nog att köpa en på det "normala" sättet. Men ska vänta och pinas lite till... även om tålamodet är väldigt dåligt just nu...

Postad 18 juni 2009 - 18:47

Dangermouse
  • Dangermouse
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Som ett enkelt svar på din fråga kan man titta på Samsungs egna sida faktiskt, där står det:

Video Videouppspelning WMV / MPEG4 / DivX / Xvid / 3GP / H.263 / H.264
Videoinspelning Ja
Upplösning (pixlar) / bilder per sekund 720 x 480 / 30 bs

Alltså nej man kan inte spela in i hd med Samsung Jet. Sen är jag inte helt hundra på att den ska spela upp hd heller, visst den klarar samma codecs som O. HDn men den har inte samma processor med tillhörande 3d chip. Sen kan man ju faktiskt skita i det då skärmarna på varken Jeten eller O.HDn inte är i närheten av hd.

Tillbaks till topic.
Vet att det tidigt fanns en Fm-sändare inbakad, läste dock att någon på samsung hade uttalat sig om att det var så bökigt med programvaran till den att dom tog bort den, iaf mjukvarustödet. Min fråga är nu helt enkelt

Är det någon som vet om dom tog bort hårdvaran med eller var det så att det kanske kommer släppas ny mjukvara i nästkommande firmwares?

Dangermouse

Postad 18 juni 2009 - 19:22

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Testade denna telefon i en telenor butik idag och måste bara säga att den verkade sjukt stor innan jag tog ur knapplåset och skärmen vaknade.
Då märkte man var all yta gick åt.
Den stod bredvid en iphone så var ju bara tvungen att jämnföra dom lite.
Tyckte omnian var lite kvickare i att växla till nästa meny och starta program.
Det ända jag kände var lite drygt med den var att man skrollade på ett annorlunda sätt men det är väl sånt man vänjer sig med.
Skärmen var för övrigt det som gjorde störst intryck, för som sagt den var fantastisk.
Blir lätt ett köp!

Redigerat av wigtor, 18 juni 2009 - 19:23.

Postad 18 juni 2009 - 19:39

valleyman
  • valleyman
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har nu följt tråden i 13 sidor och är lite fundersam på alla som "äger" en Omnia HD. Tycker det kommer väldigt lite information från dom som har en. Inga bilder, lite vagt snack om batteritid och hur bra skämen är.... Allt man kan läsa på andra ställen. Är det mycket snack?
Min kommer nästa vecka....
//Valleyman

Postad 18 juni 2009 - 19:49

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Har nu följt tråden i 13 sidor och är lite fundersam på alla som "äger" en Omnia HD. Tycker det kommer väldigt lite information från dom som har en. Inga bilder, lite vagt snack om batteritid och hur bra skämen är.... Allt man kan läsa på andra ställen. Är det mycket snack?
//Valleyman

Håller med dig.....

Postad 19 juni 2009 - 00:07

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
01.05 och jobbat 12 timmar och skit-trött och lyckades komma in på nåt engelskt forum om Omnia HD och lästa fort om videokonverterare osv osv osv

men nu till fråga, finns det program som kan konvertera om blue-ray/DVD filmer? för att sedan kunna spela upp i telefonen?
iså fall vilka?! =D kanske är väldigt olagligt också iofs =D haha

(sorry om ja går ifrån tråden lite)

Postad 19 juni 2009 - 05:47

Unregistered30519
  • Unregistered30519
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

//Valleyman

Min kommer också i nästa vecka

/ Coz

Postad 19 juni 2009 - 09:02

Unregistereda34e3e24
  • Unregistereda34e3e24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej Omnia HD ägare och andra
Har nu testat och grejjat med O.HD:n några dagar och är verkligen nöjd hittils.
Vad det gäller batteritid så är jag osäker, ibland känns det som om batteriet inte räcker speciellt länge men som sagt, jag grejjar ju med den till och från.
Bilderna verkar bli bra, ska försöka lägga in nåt efter helgen, det jag märkt är att utomhusbilder blir bättre än inomhus men det är väl ganska naturligt med tanke på objektivet.
Skärmen är väldigt känslig och funkar efter förväntan, har ju aldrig haft eller känt på någon tidigare så jag har ingen erfarenhet av liknande telefoner.
Har tidigare endast haft sony-ericsson telefoner så meny hantering och funktioner är ju nåt helt nytt som man måste vänja sig vid, saknar vissa saker som SE har, bla ringfunktioner, telefonboksfunktioner mm.

En fråga
Har ju så klart ställt in tid och datum men när jag laddar över bilder som är tagna med telefonen till datorn så säger bildinfot nåt helt annat datum när bilden är tagen, finns det nåt annat ställe där man kan ställa in tid och datum?

Laddar upp en testbild jag tog på hunden, dåligt ljus/mulet

Bifogad fil(er)

Postad 19 juni 2009 - 09:10

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1 627 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2....ig-monstermobil
IDG testar

Postad 19 juni 2009 - 09:15

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
jukkas. Lust att säga lite mer specifikt vad det är du saknar från SE?

Enligt idg funkar Ovi store.

Postad 19 juni 2009 - 09:47

Unregistereda34e3e24
  • Unregistereda34e3e24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Saknar kanske var fel ord, funktionerna finns säker men på ett annat sätt, man måste sluta tänka SE och börja tänka Samsung :unsure:
Ett ex/ när jag ska ringa upp någon från telboken så har SE snabbåtkåmst till telboken om man håller ner en knapp, du kanske vet vad jag menar. finns säkert i denna fon men på ett annat sätt.

Postad 19 juni 2009 - 12:05

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Jag kör SE själv, därför jag undrade. :unsure:

Postad 19 juni 2009 - 15:02

Unregistereda34e3e24
  • Unregistereda34e3e24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej alla

Jag ser inte uppringarens namn i diplayen fast dom finns med i tel boken med namn och allt, någon som har nån ide på orsak..

Postad 19 juni 2009 - 16:06

Unregistered49dfbb04
  • Unregistered49dfbb04
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej alla

Jag ser inte uppringarens namn i diplayen fast dom finns med i tel boken med namn och allt, någon som har nån ide på orsak..

läste på forum att man ska välja telefonminnet för att det ska visa namn när det ringer,en del rekommenderar även att ta bort kontakterna från sim kortet som lösning,tyvärr har jag inte kunat testa detta då posten klantat till det med leveransen av min samsung,får den nästa vecka.

Postad 19 juni 2009 - 23:33

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Enligt idg funkar Ovi store.

Jag säger det igen, OVI store applikationen fungerar ej. Även om du signerar den till mobilen så fungerar den inte. däremot kan du surfa in på store.ovi.com. Men det är en helt annan femma. Det är applikationen man vill åt men den funkar inte.
Samma gäller nokia messaging, den fungerar inte heller.
Skrev lite åsikter om telefonen på ett annat forum fast på engelska o klistrar in det nedan:)

I´m thinking of either keeping my I8910 or buying N97. I kind of like it, still alot of bugs and I have to restart the phone 2-3 times a day because it just freezes.
Otherwise it´s a beautiful phone.
Positive:
- Good camera (IMO, better than average)
- fast cpu!
- Great for music, great music quality
- really good looking phone!!
- great screen for surfing
- capacitive screen

Negative:
- Alot of apps doesnt work on the phone. Even if you can install some many apps doesnt work correctly and crashes
- java support is the worst I have ever seen before. opera mini doesnt work
- Buggy software
- Battery doesnt last more than a day for me
- expensive
- Home screen sucks!! Not enough information for me. liked the E71 homescreen.
Even though handy shell is a good complement it´s not enought because I think it slows downs the I8910 and makes it buggy.
- Nimbuzz doesnt work:(
- Email support sucks!! can´t auto receive more than 2 accounts
- Video recording audio sucks

Där ser ni mina åsikter om luren :D Dock en jävligt najs telefon och det finns ärligt talat ingen lur idag som kan leva upp till denna telefon. Däremot finns det vissa brister tyvärr. bland annat e-postapplikationen som suger och den är jag i stort behov utav. Visst finns det väldigt bra program som profimail men varför betala för en epostklient när jag degat 8k för denna?
En liten funderare:)

Postad 20 juni 2009 - 15:36

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med om att det är buggigt!
Jag köpte min Omnia HD igår och program samt webbläsaren stänger ner sig och telefonen har frusit 2ggr - så jag har fått ta ur batteriet och sätta i det igen.

Övrigt: Skärmen är mycket bra. Jag använder HTC Touch HD i vanliga fall och den har en grym skärm, men fördelen med Omnia HD är att Samsungs skärm fungerar bättre i solljus.
Sedan gillar jag att det det inte behövs konverteras när man ska se Xvid filmer. Ett stort plus är också att telefonen stöder undertexter.

Det inbyggda masslagringsminnet på 16GB är skönt att ha.
Jag har dessutom satt i ett 16GB microSD minneskort i telefonen så jag har 32GB till förfogande.

Vidare gillar jag att även kartan i GPS navigeringen följer med när man vrider telefonen/skärmen.
Man kan alltså välja om kartan ska vara ståendes eller liggandes vid navigeringen.

Ljudet när man lyssnar på musik är jag mycket nöjd med!
Kameran är helt OK.
Att skriva sms och mail på mjukvarutangentbordet går alldeles utmärkt när man har telefonen i liggande läge, tack vare den stora skärmen.

Har bara haft den sedan fredagen, men ska testa den ordentligt nu i helgen.

Redigerat av crest, 20 juni 2009 - 16:08.

Postad 20 juni 2009 - 19:30

valleyman
  • valleyman
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nu är jag i valet och kvalet. Har en Omnia liggande hos Katshing och det det saknas ett "tryck" för att få den nästa vecka. Jag är dock lite tveksam. Haft Nokia flera år, senast N82 och gillar t ex Nokia maps och uppdateringar man kan göra via Nokia PC suite. Jag är ganska säker på att omnian är en bättre telefon men jag är osäker på allt runt om kring. Hur upplever ni Samsung på stödet kring telefonen? Program och dylikt? Jag börjar svänga över till N97 pga detta.
//Valleyman

Postad 20 juni 2009 - 22:54

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
crest- kul att du ska hårdtesta din lur i helgen och imorgon är det söndag, jag vill när jag kommer hem från jobbet vid 23.00 se en ganska härlig beskrivning av luren ifrån dig! :D

det är ju så att jag väntar på lönen och den telefon som just nu ligger varmast om "pengarna" är ju Omnia HD, för jag är så less på SE:s tråkiga menyer som ser LIKADAN ut på 154987897454547574544st olika modeller! (visst, det är enklet och alla kan använda det, JAG VET)

Postad 21 juni 2009 - 01:36

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Nu är jag i valet och kvalet. Har en Omnia liggande hos Katshing och det det saknas ett "tryck" för att få den nästa vecka. Jag är dock lite tveksam. Haft Nokia flera år, senast N82 och gillar t ex Nokia maps och uppdateringar man kan göra via Nokia PC suite. Jag är ganska säker på att omnian är en bättre telefon men jag är osäker på allt runt om kring. Hur upplever ni Samsung på stödet kring telefonen? Program och dylikt? Jag börjar svänga över till N97 pga detta.
//Valleyman

finns en del ganska allvarliga buggar i luren. t.ex. när man ska söka fram nummer ur telefonboken och väljer att slå in namn via den vanliga knappsatsen så går det inte att trycka 3 ggr på nr 2 för att få fram c. den skriver a a a. Helt stört! Jag måste ändra till landscape keyboard för att kunna skriva c.

Uppdateringar, mmm här är nokia bättre. känns som samsung aldrig kommer släppa uppdateringar till luren och den hänger sig lite då o då när man leker runt. Många program funkar till luren men en del funkar inte tyvärr.
Jag har också varit inne på N97-banorna men ärligt talat så tror jag inte det finns nån bättre lur på marknaden än Omnia HD idag. Det som omnian vinner på är skärmen. Dels för att den är kapacitiv o sen en amoled.
Väldigt svårt val faktiskt. gillar min omnia hd men samtidigt så känns det som jag vill ha något annat pga samsungs usla support o mjukvaruuppdateringar.

Om de aldrig kommer åtgärda de allvarliga buggar som finns i luren så är den helt värdelös! Av någon anledning så slutar keylock knappen funka ibland. Har dock bara hänt 2 ggr men då är det bara att rycka ut batteriet.
Oftast buggar den ur när man kombinerar musik med annat.

Postad 21 juni 2009 - 09:49

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1 193 inlägg
  • 0
Angående buggar så är väl samsung väldigt bra på att släppa sina produkter med en sådär fungerande mjukvara. Som tur är är det ett ganska bekvämt problem om man har lite tålamod. Det kommer ju uppdateringar. Men man kan ju hålla med om att det är riktigt störande när man köpt en pryl för flera tusen och vissa saker inte funkar som dom ska pga mjukvara. Dock så känns det lite treviligt att telefonen kan utvecklas mera och fler funktioner kommer funka bättre efter hand också. Har man något att se fram emot. :-)

Postad 21 juni 2009 - 09:50

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
ja vill kast in ett litet inlägg till alla här som läser detta forum och skriver att luren buggar:

detta är bara en liten tanke och något jag själv reflekterat över några gånger och är det inte så att många elektronik-prylar har lite buggar i början när man börjar använda dom?
eller är det bara jag som har haft otur med allt ja köpt? =P

typ att dom hänger sig, man får plocka ut batteriet, batteritiden är dålig osv osv osv? småsaker som man stör sig på men som blir bättre
typiskt exempel med SE telefoner: lyssnar på musik och skriver sms, bokstäverna kommer dragandes 1-2sek efter det att man tryckt ner knapparna?
vilket jag upplevde med min w902 men som blivit bättre med tiden!

skulle va kul att höra vad ni andra tycker om detta! =)

Postad 21 juni 2009 - 09:57

Unregistereda34e3e24
  • Unregistereda34e3e24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag har hittils inte haft problem med att den låser sig men batteritiden verkar vara värdelös.
Har stängt av enligt alla tips i detta forum + lite till men ändå så har batteriet räckt fom ca 17:30 i går till någon gång i natt.
Har endast använt den som telefon, dvs ett par sms samt några samtal, vet inte vad som gör att batteriet töms?
Telefonen känns lite ljummen hela tiden så något suger ut batteriet om det inte är batteriet i sig som är kass.

Postad 21 juni 2009 - 10:14

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har hittils inte haft problem med att den låser sig men batteritiden verkar vara värdelös.
Har stängt av enligt alla tips i detta forum + lite till men ändå så har batteriet räckt fom ca 17:30 i går till någon gång i natt.
Har endast använt den som telefon, dvs ett par sms samt några samtal, vet inte vad som gör att batteriet töms?
Telefonen känns lite ljummen hela tiden så något suger ut batteriet om det inte är batteriet i sig som är kass.

sådär var min åxo i början men när jag hade stängt av allt som inte behövs o laddat den ca: 4 gånger så fick jag skaplig batteri tid kan ha den på i 2 hela dygn alltså dag o natt o då har jag använt den som en vanlig mobil kanske kollat lite film eller så har du autolås på? det ska tydligen vara bra för batteri tiden för annars är skärmen igång på något sätt har jag läst

när jag tar bilder så visar datorn dom som om det vore 4;3 bilder fast det är widebilder jag har windows vista o kör med orginal programet som är standard är det någon som vet hur jag ska göra för att visa biderna i rätt format med antingen org,programet eller om det finns ett bättre visnings program
mvh jocke

Redigerat av qungen, 21 juni 2009 - 10:13.

Postad 21 juni 2009 - 10:47

Unregistereda34e3e24
  • Unregistereda34e3e24
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

sådär var min åxo i början men när jag hade stängt av allt som inte behövs o laddat den ca: 4 gånger så fick jag skaplig batteri tid kan ha den på i 2 hela dygn alltså dag o natt o då har jag använt den som en vanlig mobil kanske kollat lite film eller så har du autolås på? det ska tydligen vara bra för batteri tiden för annars är skärmen igång på något sätt har jag läst

när jag tar bilder så visar datorn dom som om det vore 4;3 bilder fast det är widebilder jag har windows vista o kör med orginal programet som är standard är det någon som vet hur jag ska göra för att visa biderna i rätt format med antingen org,programet eller om det finns ett bättre visnings program
mvh jocke

Jag har autolås på, skärmen stänger av efter 10 sek.
Har windows XP och när jag ska kolla bilderna i datorn via file managern i PC suite så använder programmet photo editor där bilderna visas i 4:3 format.
Video filmer som jag filmat visas med ett medföljande program för mpeg4 och när man kollar filmerna i datorn funkar det lite dåligt, finns det nåt bättre program som ni rekomenderar, i telefonen funkar filmerna hur bra som helst.

Jag har laddat telefonen 4-5 ggr så vi får se om det blir bättre :D

Försöker hitta uppdatering till telefonen via pc suite men det verkar inte fungera, någon som testat?

Postad 21 juni 2009 - 11:00

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har autolås på, skärmen stänger av efter 10 sek.
Har windows XP och när jag ska kolla bilderna i datorn via file managern i PC suite så använder programmet photo editor där bilderna visas i 4:3 format.
Video filmer som jag filmat visas med ett medföljande program för mpeg4 och när man kollar filmerna i datorn funkar det lite dåligt, finns det nåt bättre program som ni rekomenderar, i telefonen funkar filmerna hur bra som helst.

Jag har laddat telefonen 4-5 ggr så vi får se om det blir bättre :)

Försöker hitta uppdatering till telefonen via pc suite men det verkar inte fungera, någon som testat?

prova mediaplayern den funkar bra för mig

men jag måste hitta ett sätt att kolla bilderna utan att det blir 4:3 format

Postad 21 juni 2009 - 12:08

Unregistereda4b6d1f0
  • Unregistereda4b6d1f0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej Omnia HD ägare och andra
Har nu testat och grejjat med O.HD:n några dagar och är verkligen nöjd hittils.
Vad det gäller batteritid så är jag osäker, ibland känns det som om batteriet inte räcker speciellt länge men som sagt, jag grejjar ju med den till och från.
Bilderna verkar bli bra, ska försöka lägga in nåt efter helgen, det jag märkt är att utomhusbilder blir bättre än inomhus men det är väl ganska naturligt med tanke på objektivet.
Skärmen är väldigt känslig och funkar efter förväntan, har ju aldrig haft eller känt på någon tidigare så jag har ingen erfarenhet av liknande telefoner.
Har tidigare endast haft sony-ericsson telefoner så meny hantering och funktioner är ju nåt helt nytt som man måste vänja sig vid, saknar vissa saker som SE har, bla ringfunktioner, telefonboksfunktioner mm.

En fråga
Har ju så klart ställt in tid och datum men när jag laddar över bilder som är tagna med telefonen till datorn så säger bildinfot nåt helt annat datum när bilden är tagen, finns det nåt annat ställe där man kan ställa in tid och datum?

Laddar upp en testbild jag tog på hunden, dåligt ljus/mulet

Du kan ställa in hur datumet ska visas i mjukvaran som följer med har jag för mig. Såg den inställningen närjag klickade runt där. Man kan välja mellan "datum då bilden togs", "datum då bilden överfördes" etc..

Postad 21 juni 2009 - 12:13

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Nu har jag testat telefonen en hel del, men har inte hunnit med allt.

Skärmen är ett riktigt bra, men... när jag åkte hem från jobbet på midsommarafton så var det lite mulet och skärmen syntes bra i ljuset, men idag är det soligt och på väg till arbetet så fick man anstränga sig för att se ikonerna.
Övrigt så är skärmen skarp och att titta på foton och film är en fröjd.

Det finns 2 spelare som hanterar video. Real Player och Videospelaren. Den sistnämnda klarar även av undertexter.
I liggande läge så kan man välja: Synk av undertext, Flera undertexter, Inställningar för undertext.
Färgerna är skarpa och konvertering av Xvid filer har jag inte behövt att göra.
Det finns en begränsning: Filerna får inte vara över 2GB.

Under ikonen Media finns även Media Browsern.
Där kan man lätt söka efter sina fotografier och filmer. Jag har problem att spela upp filmerna från det läget så jag väljer alltid att starta videospelaren istället.
Det finns 3 vyer i Media Browsern: Standard vy, Miniatyr vy och Full vy.
Jag själv använder Standard vy.
Media Browsern har en slidelinje. Drar man fingret snabbt över den så kommer det bokstäver upp och söker man efter ett foto som börjar på S i sitt namn så kommer man snabbt fram till dessa bilder.
Programmet stöder även rörelsesensensorn: Lutar man telefonen nedåt åt ena hållet så ramlar bilderna åt sidan och på det sättet bläddrar fram/tillbaka.

Musikspelaren presterar ett bra och behagligt ljud.
Jag har dock ett klagomål: Det är för lågt! Jag är van vid min HTC Touch HD och iPhone 3G som låter högre i lurarna.
Jag använder Koss Porta Pro.
Har man spelaren/telefonen stående kan man välja att se musikstaplarna röra sig till musiken, eller så kan man välja att se albumbilden. Albumbilder ser man också om man har telefonen liggande och man kan svepa med fingret för att bläddra bland albumen.
Du kan även välja annan visualisering: 3D-City och 3D- Ellips.

När det gäller ljudet så finns det EQ som är Normal, Rock, Live, Classic, Jazz och Bass.
Hittar inget som gör att man kan ställa in EQ på eget tycke och smak.
Du kan även välja ljudeffekter: Breddning, Bashöjning, Klarhet, Utvidgning och Konsertsal.
Funktionen med att välja om man vill ha 5.1 i hörlurarna låter inte speciellt bra i mina öron, så den har jag avstängd.

Kameran är helt OK när det gäller stillbilder i bra ljus. Lite mörkare miljöer blir inte lika lyckade.
Använder man fotolampan så är den som en strålkastare och lyser upp ansikten - om man nu tar ett foto på kompisen - och det blir lite väl ljust.
Men på det stora hela är kameran godkänd för att vara en mobil utan Xenonblixt.
När man har tagit ett foto med mobilkameran så kan man välja att ladda upp bilden direkt till:
Facebook, Picasa, Flickr, Photobucket, Friendster samt MySpace,
Telefonen filmar även i 1280x720 och cirka 30 sek hamnade runt 35MB när jag provade.
Det var lite mörkt och kvaliteten blev därefter. Ljudet var dock lite väl lågt på inspelningen.

GPS: Det följer med kartor från Route 66 som ligger i telefonens masslagringsminne.
Första gången man startar Navigeringsprogrammet så vill den ansluta till internet och hämta nycklarna till själva programmet.
Licensen gäller för 2 år.
Man kan navigera antingen med stående skärm eller med liggandes. Rörelsesensorn är alltså till hjälp även här.
Det finns fler program som tar hjälp av GPS:en som jag ännu inte har provat: Place Me, Space Me, Explore Me.

Du kan välja mellan 3 olika typer av startskärm: Widgets där du drar ut widgets och placerar dessa på skärmen.
Du kan ha 3 olika widgets start sidor.
Andra typen kallas för Finger Friendly.
Där har du inga widgets men 4 ikoner placeras överst på skärmen. Du bestämmer själv vilka genvägar det ska vara där.
Det tredje alternativet är Låg (eller Basic som det heter på engelska... konstig översättning dock...)
Det är den som jag använder.
Skärmen är nästan helt ren och har högst upp en liten klocka (analog eller digital är upp till dig) samt datum.
Små ikoner finns längst ner på skärmen och dom är till Telefon, Kontakter, Medd, Meny.
Jag har laddat ner ett nytt tema med en panter som ser snyggt ut på skärmen.

Står du på startsidan och du trycker på volymknapparna på vänster sida så kan du ställa in knappljud och hur mycket telefonen ska vibrera när du trycker på skärmen.

Sveper du med fingret till höger så kommer du in i Menyerna. Sveper du istället till vänster så hamnar du på Fotokontakter.
Där hittar du t.ex kamerabilder.
Har du tagit ett foto på en kompis så kan du hämta upp bilden, skära ut ansiktet och tilldela den redigerade bilden till en kontakt.

Telefonen har 16GB som du kan lagra saker på. Själv så stoppade jag in ett extra microSD kort på ytterligare 16GB så jag har runt 32 GB att lagra på.

+
Kameran
Skärmen
Klarar Xvid
Rent ljud i musikspelaren
Ingår Route 66 (norden) för 2 år
Har mycket roligt i sig som direktkoppling till Facebook och andra communities
Rörelsesensorn

-
BUGGIG!
För lågt "högsta" ljud när man lyssnar med hörlurar
Batteritiden - men jag använder den mycket. Min Touch HD är inte bättre.
Ingen Xenon blixt

Får se om plus eller minus sida ökar på om ett par dagar...

Redigerat av crest, 21 juni 2009 - 12:34.

Postad 21 juni 2009 - 12:25

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Tack crest. :)

Ingen som kan lägga upp lite bilder på telefonen?

Postad 21 juni 2009 - 13:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Filerna får inte vara över 2GB. ?

Va fasen är de för nå B ? Inte för att det kanske spelar såå stor roll men...

Du glömde ju det intressantaste crest....

Vilken gillar du bättre ....Touch HD eller Omnia HD ?

Postad 21 juni 2009 - 13:33

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Filerna får inte vara över 2GB. ?

Va fasen är de för nå B ? Inte för att det kanske spelar såå stor roll men...

Du glömde ju det intressantaste crest....

Vilken gillar du bättre ....Touch HD eller Omnia HD ?

Lite svårt att svara på vilken som jag gillar mest just nu.
Omnia HD är ny för mig så den är ju kul, samtidigt som jag gillar min Touch HD jättemycket.
När det gäller att surfa och lyssna på musik så föredrar jag Touch HD, när det gäller att kolla på Xvid, ta bilder och filma så vinner Omnia HD.
Dom får nog ligga i en varsin byxficka på mig. :D

Det är väl min iPhone 3G som får ligga hemma och som jag kommer att ta med mig då och då.
Den var tidigare byxpolaren med Touch HD :D

Det finns många program till WM, Symbian S60-5th edition och iPhone
På så sätt kommer jag ha en massa roliga program till olika plattformar. :)

Glömde nämna att ett rallyspel finns inlagd i Omnia HD när man köper den: Asphalt 4.

Kan också nämna att det är lätt att byta Profil.
Jag använder Låg (basic) som startskärm och pekar jag på datumet så öppnas en rulllista med de olika profilerna så jag snabbt kan sätta den på t.ex. Tyst eller Offline.
Klickar jag på minneskortsymbolen högst upp när jag har minneskortet i, öppnas en ruta med aktuell tid och anslutningssymbol. Klickar jag på anslutningssymbolen så hamnar jag på en sida där jag kan välja att starta Bluetooth med mera.

Väljer jag att klicka på klockan i vänstra hörnet öppnas ny undermeny där jag kan ställa in larmet.

Redigerat av crest, 21 juni 2009 - 14:01.

Postad 21 juni 2009 - 13:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ah ok :-)

Själv i bytarsvängen snart...kör WM nu som jar är nöjd med men ja är även riktigt sugen på Iphone...Omnia HD å Android telefon..jobbigt läge...Skulle ha råd med flera mobiler ...Försöker övertala tjejen att ta en Magic men hon tycker den är så ful :)

Postad 21 juni 2009 - 13:59

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Tänkte också mycket på HTC Magic, men kommer att vänta tills 2.0 (Donut) släpps.

Omnia HD kompletterar mina behov just nu eftersom jag redan har Touch HD och iPhone 3G.
Vill du ha en ny WM mobil så vänta tills HTC lanserat nya läckra telefoner eller avvakta till oktober då Omnia II släpps.

Sedan har du ett ännu svårare val :)

Postad 21 juni 2009 - 14:05

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Mm...ingen har sagt att det ska vara lätt :)

Postad 21 juni 2009 - 14:15

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
är det ingen annan som har problem med att bilderna blir i 4:3 när man visar upp i datorn
är det någon som kan berätta hur man gör för att få rätt format när man kollar på bilder i datorn

Postad 21 juni 2009 - 14:18

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Tack crest. :)

Ingen som kan lägga upp lite bilder på telefonen?

Jag kan tyvärr inte lägga upp några bilder på luren ännu.
Är på jobbet just och har ingen kamera med mig och ska på krogen när jag slutat arbetet. :D

Kanske någon annan kan lägga upp foton?

Jag kommer att ladda ned ett program som tar snapshots av menyer etc.
Tänkte ta lite bilder på de olika teman som jag växlar mellan i luren...
Hoppas att jag kan ladda upp några i natt eller i morgon.

Postad 21 juni 2009 - 14:23

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

är det ingen annan som har problem med att bilderna blir i 4:3 när man visar upp i datorn
är det någon som kan berätta hur man gör för att få rätt format när man kollar på bilder i datorn

Återkommer om det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.