Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Magic *

596 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Magic (G2) (Mobiltelefoner) 6 9.054054 (36) Inga priser

Postad 15 June 2009 - 06:07

Unregistered0bc72c04
  • Unregistered0bc72c04
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
GPS´en är ingen riktig GPS va.. Utan vanliga kartor från Google maps ?

Postad 15 June 2009 - 06:29

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

GPS´en är ingen riktig GPS va.. Utan vanliga kartor från Google maps ?

Du menar navigationsapplikation?
För gps-chippet är riktigt...

Postad 15 June 2009 - 11:05

asbra
  • asbra
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Det är A-GPS+GPS. Alltså både gps och med hjälp av mobilstolparma.
Du söker en app som sparar kartorna direkt i luren antar jag?

Har lekt med min HTC Magic nu i 3 dagar och allt funkar perfekt och jag är helnöjd. Det enda som inte funkar är INTERNET på den. Jag kan ringa/MMS'a/surfa via Wifi men jag kan inte komma ut på telefonens internet! Däremot verkar den hitta ex. mobil.tre.se.. fast inga andra internet adresser. Jag har varit i kontakt med 3's kundtjänst men telefonen är så ny så dom vet inte vad som kan va fel. Jag har ställt in rätt inställningar i telefonen t.ex. APN etc utan resultat. Nån som har nåt förslag??

Funkade rätt ur lådan för mig. Kör du data.tre.se som apn?

Postad 15 June 2009 - 14:11

Strasse
  • Strasse
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Det är A-GPS+GPS. Alltså både gps och med hjälp av mobilstolparma.
Du söker en app som sparar kartorna direkt i luren antar jag?

Funkade rätt ur lådan för mig. Kör du data.tre.se som apn?

Samma här, allt funkade direkt ur lådan. Har inte gjort några inställnignar alls vad gäller datatrafiken i telefonen.

Postad 15 June 2009 - 14:56

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
En fråga till er som skaffat HTC Magic, det är ju mkt funktioner i telefonen som använder sig av internetuppkoppling, men har man nån möjlighet att begränsa/stänga av hur telefonen kopplar upp sig? Tänker om man tex kan begränsa den till att endast koppla upp sig på wifi-nät automatiskt. Har just nu inget abb. med fri trafik (företagsabb.) och vill därför inte att den i tid och otid ska koppla upp sig på 3G och kosta pengar.

Postad 15 June 2009 - 15:46

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

En fråga till er som skaffat HTC Magic, det är ju mkt funktioner i telefonen som använder sig av internetuppkoppling, men har man nån möjlighet att begränsa/stänga av hur telefonen kopplar upp sig? Tänker om man tex kan begränsa den till att endast koppla upp sig på wifi-nät automatiskt. Har just nu inget abb. med fri trafik (företagsabb.) och vill därför inte att den i tid och otid ska koppla upp sig på 3G och kosta pengar.

Det finns apps som kan sköta detta genom att inaktivera/reaktivera APN-inställningarna efter ditt tycke. Då stänger du effektivt av dataflödet via 3G.

Postad 15 June 2009 - 16:19

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Hur mycket springer den ut på nätet som default då? Dvs när man har packat upp den och satt i simkortet och bara låter den ligga påslagen.

Postad 15 June 2009 - 16:19

rocky77
  • rocky77
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Finns det nån möjlighet att ställa in så den ej använder datauppkoppling då man roamar? Är sugen på o köpa men jobbar på båt mellan finland o sverige så 75% av tiden har jag finskt nät, då kostar det 50:- per MB....

Redigerat av rocky77, 15 June 2009 - 16:20.

Postad 15 June 2009 - 16:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
rocky77
Står ju 2 inlägg ovanför ditt heh

Postad 15 June 2009 - 17:41

Unregistered0bc72c04
  • Unregistered0bc72c04
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Du menar navigationsapplikation?
För gps-chippet är riktigt...

Va nog det jag mena.. :) Mad andra ord, det är ingen navigator funktion i den, men GPS är det.

Postad 15 June 2009 - 17:45

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Finns det nån möjlighet att ställa in så den ej använder datauppkoppling då man roamar? Är sugen på o köpa men jobbar på båt mellan finland o sverige så 75% av tiden har jag finskt nät, då kostar det 50:- per MB....

Data roaming är en separat inställning och är off som default, men du kan ju alltid slå på det och sen slå av det :) Eller iaf leta reda på inställningen och bekräfta att den är satt på off.

Eller så skaffar du ett lämpligt finskt abb och sim och kör med det! Eftersom du ändå mest ligger på ett finskt nät.

rocky77
Står ju 2 inlägg ovanför ditt heh

Nej ;) Eller jo, men den metoden är ju väldigt onödigt krånglig.

Postad 15 June 2009 - 17:48

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Va nog det jag mena.. :) Mad andra ord, det är ingen navigator funktion i den, men GPS är det.

Finns en app, men det är en betalapp så den är inte tillgänglig i sverige riktigt än.

http://gizmodo.com/5...roid-and-the-g1

Finns även en gratis, AndNav, men inte i Sverige ännu...

Postad 16 June 2009 - 05:02

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Hur mycket springer den ut på nätet som default då? Dvs när man har packat upp den och satt i simkortet och bara låter den ligga påslagen.

Den synkar mot Google en gång per minut, eller om det var var 30:e sekund.. så den ger sig ut på nätet väldigt ofta. Det rör sig för all del bara om någon kB vid varje synkning, men det bygger på i längden.

1 kB per synk * 60 synk per timme * 24 timmar per dygn = nästan 1.5 MB per dag. Det dubbla om den synkar var 30:e sekund.

På en månad ger det 40-100 MB, bara på synkningen. Ännu mer förstås om den hittar nya mail när den synkar. Kan bli dyrt om man inte har ett data-abb.

Redigerat av monodc, 16 June 2009 - 05:04.

Postad 16 June 2009 - 06:15

jokrsolutions
  • jokrsolutions
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Goda nyheter..
http://www.engadget....android-market/

Postad 16 June 2009 - 07:24

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Goda nyheter..
http://www.engadget....android-market/

Swedroid rapporterade om det igår också. Det verkar dock som att folk med den nordiska Magicen drar nitlotten igen eftersom HTC har varit inne och pillat på Android. De får ingen voice search i Maps bland annat, vilket kan läggas till listan på saker som sedan tidigare inte fungerar - exempelvis Scandinavian Keyboard (pga att HTC kastade in sitt eget tgb) och wifi tethering för rootade telefoner.

Postad 16 June 2009 - 08:03

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Glad ägare till en Magic sen igår. Fick denna efter att min Diamond åkt in för tredje ggr på reparation, utvecklade fullkomligen hatkänslor mot den telefonen. Milsvid skillnad, allt är så mycket bättre just nu med Magicen. Närmare en Ifån-dödare kommer man inte. Har en kort fråga om exchangefunktionen, har fixat till inställningarna till företagsmailen via exchange helt problemfritt, (diamond strulade jämt) kan jag på något sätt displaya kalenderitems direkt på startskärmen? nu behöver jag klicka på kalenderikonen för att se mina möten, någon?

Tack.

Postad 16 June 2009 - 08:06

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

kan jag på något sätt displaya kalenderitems direkt på startskärmen? nu behöver jag klicka på kalenderikonen för att se mina möten, någon?

Tack.

Tryck ca 2 sekunder på tom yta, välj Widgets och sedan Calendar

Postad 16 June 2009 - 12:03

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Den synkar mot Google en gång per minut, eller om det var var 30:e sekund.. så den ger sig ut på nätet väldigt ofta. Det rör sig för all del bara om någon kB vid varje synkning, men det bygger på i längden.

1 kB per synk * 60 synk per timme * 24 timmar per dygn = nästan 1.5 MB per dag. Det dubbla om den synkar var 30:e sekund.

På en månad ger det 40-100 MB, bara på synkningen. Ännu mer förstås om den hittar nya mail när den synkar. Kan bli dyrt om man inte har ett data-abb.

Det är ganska mycket data alltså. Och detta går inte att stänga av så att man bara får manuella synkningar?

Postad 16 June 2009 - 12:21

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Det är ganska mycket data alltså. Och detta går inte att stänga av så att man bara får manuella synkningar?

Går iaf slå av "background sync", som ska spara ström enligt manualen. Borde ju även spara data :D

Postad 16 June 2009 - 12:25

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Man kan slå av "Auto-sync".

Postad 16 June 2009 - 12:32

nikcepikce
  • nikcepikce
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag kör både med wireless hemma och på jobb så det kostar inte så mkt i månaden med sync-data osv. Har man inte tillgång till wlan så kan det kosta dock.

Postad 16 June 2009 - 13:07

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Swedroid rapporterade om det igår också. Det verkar dock som att folk med den nordiska Magicen drar nitlotten igen eftersom HTC har varit inne och pillat på Android. ...

Vad menar du egentligen med det där?
Vad är det egentligen som gör att den nordiska varianten av android/magic/vad-det-nu-är är annorlunda mot resten av världen?

Postad 16 June 2009 - 14:24

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Vad menar du egentligen med det där?
Vad är det egentligen som gör att den nordiska varianten av android/magic/vad-det-nu-är är annorlunda mot resten av världen?

HTC har varit inne och ändrat på saker i den. Tangentbordet som är utbytt och inkompatibelt med alternativa tangentbord på Market, netfilters/iptables som är bortplockade sp att wifi tethering inte funkar ens om man rootar, en annorlunda SPL som hindrar folk från att kasta in samma custom ROM:s som alla andra Magic kan köra, spärrad på Market från skrivskyddade apps (även om man rootar).

Det mesta är sådant som kommer lösas med tiden dock.. men det är surt att tvingas vänta, inte veta NÄR det kommer dyka upp lösningar.

Postad 16 June 2009 - 14:37

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

HTC har varit inne och ändrat på saker i den. Tangentbordet som är utbytt och inkompatibelt med alternativa tangentbord på Market, netfilters/iptables som är bortplockade sp att wifi tethering inte funkar ens om man rootar, en annorlunda SPL som hindrar folk från att kasta in samma custom ROM:s som alla andra Magic kan köra, spärrad på Market från skrivskyddade apps (även om man rootar).

Det mesta är sådant som kommer lösas med tiden dock.. men det är surt att tvingas vänta, inte veta NÄR det kommer dyka upp lösningar.

Har du lust att förklara vad wifi tethering och SPL är för nåt?

Men som jag fattat det så om man rootar mobilen så kan man lägga in vilken build av Android som man vill...fungerar det inte ens då alltså?

Postad 16 June 2009 - 16:21

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Nu är den Magic beställd, hoppas den hinner komma imorgon. Beställde den imorse och har fått ett kolli-id så de finns förutsättningar för de ska hinna hit.

Postad 16 June 2009 - 17:11

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Har du lust att förklara vad wifi tethering och SPL är för nåt?

Men som jag fattat det så om man rootar mobilen så kan man lägga in vilken build av Android som man vill...fungerar det inte ens då alltså?

Wifi tethering är mer eller mindre att använda telefonen som en trådlös router som du kan koppla upp en eller flera laptops/datorer mot, så att du kan surfa på dessa även då du inte har tillgång till riktigt bredband. Det går att fixa via USB-kabeln också dock, men trådlöst är smidigare.

SPL är Second Program Loader, programmet som helt enkelt installerar den nya ROM:en.

SPL:en i nordiska HTC Magic tillåter inte att du installerar någon annan build av Android än originalet och daldroids rootmod. Det behövs en moddad/ny SPL till den, men såvitt jag vet finns ingen sådan ännu.

Redigerat av monodc, 16 June 2009 - 17:11.

Postad 16 June 2009 - 18:07

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Är alla nordiska telefoner lika, t.ex. de som kommer från Norge eller Danmark?

Tänkte om de va något Tre specifikt eller generellt för alla nordiska länder.

Postad 16 June 2009 - 19:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Surt som fasen..Så bästa just nu är att importera en Magic...Synd ..

Men vad tycker ni om er Magic i övrigt och android ?
Och vad kommer ni ifrån ? S60..WM..Iphone

Vad tycker ni är bra jämfört med era tidigare erfarenheter av andra os?

Själv rätt sugen på Android eller nya Iphone...och även WM igen...Mycket för det grymma community..

Hur är det på den fronten med Android ?

Finns det nå riktigt bra forum ?

Postad 16 June 2009 - 19:32

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Hur är det på den fronten med Android ?

Finns det nå riktigt bra forum ?

xda-developers, de kör ju numera inte bara WinMo utan även Android (så länge det är HTC). Fenomenalt forum.

Postad 16 June 2009 - 19:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
:)

Haha...Jag är inte lite trög idag...Har ju för fasen sett både Dream och Magic där :-)

Postad 16 June 2009 - 20:05

Simon G
  • Simon G
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Någon som har nån aning om när fler butiker kommer att börja sälja den?

De jag vet än så länge är:
-Komplett: ?? :-, order per telefon
-InWarehous: ??:- order per telefon
-NoYes.se: 5290:-
fler...?

/Simon

Postad 16 June 2009 - 21:02

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Tre var vänliga nog att ge mig en HTC MAgic, den har tyvärr inte kommit ännu. Jag är riktigt sugen på att testa den, dock är jag lite orolig att jag kommer att sakna tangentbordet som jag har på min E71:a för tillfället. Jag har testat den lite och den verkar riktigt härlig att leka med, frågan är hur den är att ha i jobbet....
Någon som har den som jobbtelefon?
Hur är det virtuella tangentbordet?

Postad 17 June 2009 - 08:12

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Tryck ca 2 sekunder på tom yta, välj Widgets och sedan Calendar

Tack, nu har jag fått in calenderwidgeten, verkar dock finnas en bugg, klockstämplen släpar en timme efter mot vad jag har i min exchangekalender. så t ex kl 13 i outlook blir kl 12 i påminnelsefönstret i telefonen. Provat att sätta mötet till kl 13 direkt i telefon men listar ändå den till kl 12, kan bli surt i längden att hålla i åtanke att dra av en timme varje gång, någon med klokt svar?

Postad 17 June 2009 - 08:48

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Du svarar ju iprincip samma sak igen. "HTC har varit inne och ändrat på saker i den." Det låter inte lite vagt och diffust det där! Dessutom refererar du till den "nordiska" versionen av Magic. Är det samma för norskarna (för där har väl inte tre exklusivitet?) eller är det bara tre-knutna lurar det handlar om? Och är det då verkligen HTC som "varit inne och ändrat saker"?

Såna diffusa formuleringar kräver uppbackning av källa.

Postad 17 June 2009 - 10:02

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Tack, nu har jag fått in calenderwidgeten, verkar dock finnas en bugg, klockstämplen släpar en timme efter mot vad jag har i min exchangekalender. så t ex kl 13 i outlook blir kl 12 i påminnelsefönstret i telefonen. Provat att sätta mötet till kl 13 direkt i telefon men listar ändå den till kl 12, kan bli surt i längden att hålla i åtanke att dra av en timme varje gång, någon med klokt svar?

Låter som att någonstans så är inte tidszonen korrekt inställd (även om tiden är rätt).
KOlla vilken tidszon du har i datorn och på servern och telefonen.
Antar att en eller flera är inställd på UTC istf CET.

Postad 17 June 2009 - 11:28

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
En fråga till er som sitter med Magic/Android: när man skriver text, tex SMS, kan man då välja att få upp ett numreriskt tangentbord så att man skriver på samma sätt som man gör på "vanliga" telefoner?

Undrar oxå om det finns nåt sätt i Android eller med apps till Android styra hur den ska koppla upp sig, mer detaljerat än att slå av att den kopplar upp sig automatiskt. Tänker mig en apps som låter mig ställa in att på mitt hemma wlan får den koppla upp sig fritt (så länge den når det så klart), på kompisens wlan får den bara koppla upp sig max 1gång/timme och via 3G får den bara koppla upp sig varannan timme.

Redigerat av Unregistered352fe889, 17 June 2009 - 12:13.

Postad 17 June 2009 - 12:26

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
recman: Detta kanske kan lösa dina önskemål
http://www.twofortyfouram.com/

Postad 17 June 2009 - 12:37

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

recman: Detta kanske kan lösa dina önskemål
http://www.twofortyfouram.com/

Nja, som jag förstår det så är detta mer som "profiler" var på gamla mobilerna, dvs en profil för "utomhus" (hög ringsignal), en för möte (ingen ringsignal, ingen vibration) osv.

Vad jag var ute efter var att varje "sätt" för Android att koppla upp sig (mitt egna wlan, kompisens wlan, 3G osv) ska gå att styra via olika regler, inviduellt.
Eller fixar denna apps det, bara jag som missuppfattat?

Postad 17 June 2009 - 12:38

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Du svarar ju iprincip samma sak igen. "HTC har varit inne och ändrat på saker i den." Det låter inte lite vagt och diffust det där! Dessutom refererar du till den "nordiska" versionen av Magic. Är det samma för norskarna (för där har väl inte tre exklusivitet?) eller är det bara tre-knutna lurar det handlar om? Och är det då verkligen HTC som "varit inne och ändrat saker"?

Såna diffusa formuleringar kräver uppbackning av källa.

Det är samma för alla nordiska HTC Magic, ja. Bekräftat av både svenskar, danskar och norrmän som har köpt HTC Magic i sina respektive länder.

HTC har plockat bort tangentbordet som följer med Android och lagt in en egen variant. En variant som på vissa vis är bättre, tex då det har stöd för T9 (textinmatning via numpad) och lite annat. På andr vis är det sämre, främst därför att många tangentbordsapplikationer på Market är framtagna med Androids originaltangentbord i åtanke och alltså därför kraschar på den nordiska Magicen.

Någon källa? Ge dig ut och sök på exempelvis xda-developers så ser du själv. Om du kräver en källa i form av ett officiellt HTC- eller Googleuttalande så kan du få leta länge.

Postad 17 June 2009 - 14:00

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Det är samma för alla nordiska HTC Magic, ja. Bekräftat av både svenskar, danskar och norrmän som har köpt HTC Magic i sina respektive länder.

HTC har plockat bort tangentbordet som följer med Android och lagt in en egen variant. En variant som på vissa vis är bättre, tex då det har stöd för T9 (textinmatning via numpad) och lite annat. På andr vis är det sämre, främst därför att många tangentbordsapplikationer på Market är framtagna med Androids originaltangentbord i åtanke och alltså därför kraschar på den nordiska Magicen.

Någon källa? Ge dig ut och sök på exempelvis xda-developers så ser du själv. Om du kräver en källa i form av ett officiellt HTC- eller Googleuttalande så kan du få leta länge.

Alltså du måste ju hålla med om att meningen "HTC har varit inne och ändrat lite på vissa saker i den nordiska utgåvan" låter lite diffus. Sen när man dessutom har läst att den går att roota och att den inte ska vara brandad någonting direkt alls så verkar det lite kontradiktoriskt. HTC har ju tillverkat även alla andra magics där ute i resten av världen så man kan ju inte annat än undra varför den nordiska fått särbehandling i tillverkningen. Finns ju ingen rim och reson i varför dem på de obrandade telefonerna skulle slänga in egna saker. Det borde ju snarare vara tvärt om att den är mer standardiserad då.

Men om man nu rootar en nordisk telefon, vilket ju tydligen ska gå, så går det alltså inte att slänga in vilken rom man vill ändå? vad ska man då roota för? blir den verkligen rootad då?

Postad 17 June 2009 - 14:03

matli01
  • matli01
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Nja, som jag förstår det så är detta mer som "profiler" var på gamla mobilerna, dvs en profil för "utomhus" (hög ringsignal), en för möte (ingen ringsignal, ingen vibration) osv.

Vad jag var ute efter var att varje "sätt" för Android att koppla upp sig (mitt egna wlan, kompisens wlan, 3G osv) ska gå att styra via olika regler, inviduellt.
Eller fixar denna apps det, bara jag som missuppfattat?

Det locale gör är att ställa in via koordinater vad som ska hända på en viss plats. Du kan t.ex. lägga in att när du är på en biograf blir telefonen ljudlös. Eller när du är hos din kompis med 50meters radie ska den sätta på wifi och koppla upp sig till kompisens wlan. Locale kan göra massa roliga saker!

Postad 17 June 2009 - 14:14

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Det locale gör är att ställa in via koordinater vad som ska hända på en viss plats. Du kan t.ex. lägga in att när du är på en biograf blir telefonen ljudlös. Eller när du är hos din kompis med 50meters radie ska den sätta på wifi och koppla upp sig till kompisens wlan. Locale kan göra massa roliga saker!

Jaha, ok, fattade inte att den sköter det automatiskt via kordinater. Ligger den med GPS igång hela tiden då eller använder den mobilmasterna?

Postad 17 June 2009 - 15:04

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Alltså du måste ju hålla med om att meningen "HTC har varit inne och ändrat lite på vissa saker i den nordiska utgåvan" låter lite diffus. Sen när man dessutom har läst att den går att roota och att den inte ska vara brandad någonting direkt alls så verkar det lite kontradiktoriskt. HTC har ju tillverkat även alla andra magics där ute i resten av världen så man kan ju inte annat än undra varför den nordiska fått särbehandling i tillverkningen. Finns ju ingen rim och reson i varför dem på de obrandade telefonerna skulle slänga in egna saker. Det borde ju snarare vara tvärt om att den är mer standardiserad då.

Men om man nu rootar en nordisk telefon, vilket ju tydligen ska gå, så går det alltså inte att slänga in vilken rom man vill ändå? vad ska man då roota för? blir den verkligen rootad då?

Det kanske kan låter kontradiktoriskt, det är möjligt, men så är de facto fallet. HTC släpper Magic i norden UTAN "With Google"-loggan, vilket innebär att de är fria att modda Android som de vill. Vodafone-Magicen däremot, den är beställd av Vodafone och de ville ha vanilj-Android (helt standard Android utan modifikationer och med "With Google"-loggan). Vodafone ville inte ha HTC:s specialare. HTC levererar vad kunden beställer.

Om man rootar så kan man i teorin slänga in vilken Magic-ROM som helst, men i praktiken går inte det ännu eftersom SPL:en (Second Program Loader) i den nordiska Magicen även den är annorlunda än den som levereras i Vodafone-Magicen. Det behövs således både en rootad nordisk Magic (vilket redan är löst, av "daldroid") OCH en moddad SPL för att kunna kasta in vilken Magic-ROM som helst.

Postad 17 June 2009 - 15:09

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Det kanske kan låter kontradiktoriskt, det är möjligt, men så är de facto fallet. HTC släpper Magic i norden UTAN "With Google"-loggan, vilket innebär att de är fria att modda Android som de vill. Vodafone-Magicen däremot, den är beställd av Vodafone och de ville ha vanilj-Android (helt standard Android utan modifikationer och med "With Google"-loggan). Vodafone ville inte ha HTC:s specialare. HTC levererar vad kunden beställer.

...

Men god dammit... vems påhitt var det att inte släppa en with google-variant i norden nu då.. vad trött man blir.. jag som nästan hade bestämt mig för att köpa en från tre ändå, eftersom jag nu redan har tre och att den inte har någon ful vodafone-stämpel på sig... Kanske får vänta tills Samsung I7500 släpps iaf då...

Redigerat av r0bber, 17 June 2009 - 15:11.

Postad 17 June 2009 - 15:43

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Men god dammit... vems påhitt var det att inte släppa en with google-variant i norden nu då.. vad trött man blir.. jag som nästan hade bestämt mig för att köpa en från tre ändå, eftersom jag nu redan har tre och att den inte har någon ful vodafone-stämpel på sig... Kanske får vänta tills Samsung I7500 släpps iaf då...

Fördelen med det är ju att Sammyn är j-ligt läcker :)

Bättre än Magicen på nästan alla punkter, dessutom

Redigerat av monodc, 17 June 2009 - 15:43.

Postad 17 June 2009 - 15:48

Jocke3
  • Jocke3
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag ska till Tyskland nästa vecka och undrar om det finns någon butik förutom vodafones egna som säljer magicen?

Postad 20 June 2009 - 09:57

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Fick min telefon i onsdags och måste säga de är antagligen den telefon jag är mest imponerad över av alla telefoner jag haft inkl. iPhone som alla verkar vilja jämför med.

Telefonen känns väldigt snabb och det är något jag saknat i de senaste telefonerna jag haft, speciellt de med Windows Mobile.

Blir spännande att se vart Andriod tar vägen i senare versioner.

Postad 20 June 2009 - 22:52

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

• 494 inlägg
  • 0
Tänkte gå in på 3 imorgon och köpa en... hoppas de har kvar på lager. För när man väl har bestämt sig så är de väl säkert slut. :D
Hur har ni andra gjort med hörlurar, kör ni medföljande lurar eller någon adapter?
Tänkte testa denna från Kjell så länge, borde väl funka?

Postad 20 June 2009 - 23:29

nuco
  • nuco
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Tänkte gå in på 3 imorgon och köpa en... hoppas de har kvar på lager. För när man väl har bestämt sig så är de väl säkert slut. :blush:
Hur har ni andra gjort med hörlurar, kör ni medföljande lurar eller någon adapter?
Tänkte testa denna från Kjell så länge, borde väl funka?

Det är inte säkert att den fungerar då HTC har lite annorluda upplägg på sina USB...

Men sök på Ebay efter tillbehör för just HTC MAGIC ellr HTC Diamond så hittar du rätt fungerande adapter.
jag använder själv en som jag köpte till min HTC Diamond för 1 år sen.. :D

Postad 21 June 2009 - 08:32

primoo
  • primoo
  • Lärjunge

• 494 inlägg
  • 0

Det är inte säkert att den fungerar då HTC har lite annorluda upplägg på sina USB...

Men sök på Ebay efter tillbehör för just HTC MAGIC ellr HTC Diamond så hittar du rätt fungerande adapter.
jag använder själv en som jag köpte till min HTC Diamond för 1 år sen.. :D

Såg en på sweclockers forum som skulle köpa denna http://www.dealextre...ils.dx/sku.8422
Blåtand med 3,5mm-utgång
Kan ju avvakta och se hur den funkar, kostar ju någon hundralapp bara, sen tillkommer det väl lite frakt också.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.