Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo upp till 5000

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 230 (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser

Postad 07 april 2012 - 23:20

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0
Måste bara få tipsa er om ett par prisvärda.
http://www.elgigante...are-pris-per-st

Klipsch RF-62 för 2395:- ! obs att det är per styck men det är ett kanonpris. Jag gillar inte själv Klipsch men för dessa pengar är det bättre än något från Dynavoice.

Redigerat av Falcy, 07 april 2012 - 23:21.

Postad 08 april 2012 - 15:22

AlbertMwugabi
  • AlbertMwugabi
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Är i köpartagen av lite högtalare. Såg dom där Klipsch högtalarna och vart lite sugen, hur står dom sig mot t.ex DALI Zensor 5 och Canton GLE 490 som visserligen kostar lite mer, men ändå håller sig under 5000kr sträcket?

Postad 09 april 2012 - 12:44

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Är i köpartagen av lite högtalare. Såg dom där Klipsch högtalarna och vart lite sugen, hur står dom sig mot t.ex DALI Zensor 5 och Canton GLE 490 som visserligen kostar lite mer, men ändå håller sig under 5000kr sträcket?

Egentligen så kostar ju inte Zensor eller GLE mer än ett par RF-62, det är bara det att Elgiganten har kommit över ett gäng pallar med RF-62 och kan därför mer eller mindre skänka bort de. RF-62 hittar man som billigast, om man kollar prisjakt, för 8990:-.

Jag säger inte att RF-62 är värda 9000:- men det priset Elgiganten har är riktigt, riktigt bra.
Har du möjlighet att ta dig till någon Elgiganten Megastore så brukar de ha bl.a RF-62 och GLE 490 för provlyssning.

Tittar man bara på specifikationerna så kan man se att RF-62 inte kräver ett kärnkraft till förstärkare då de ligger på hela 97dB känslighet.(Jag har aldrig sett en så hög känslighet) Vidare så är RF-62 utrustad med horndiskant. Och diskanten på denna modell är väldigt "markerad", vissa upplever den som skrikig medans andra älskar den, därför är det svårt att säga till någon: Köp den eller köp den, man måste nästan provlyssna först. GLE 490 har, återigen om man bara kollar specifikationerna, troligtvis en mycket trevligare basåtervinning och mellanregister än RF-62.

Dali har jag ingen kommentar på.
Men jag rekommenderar dig att provlyssna. Antingen köper du de av elgiganten(de har ju 30 dagars öppet köp) och lyssnar hemma. Är du missnöjd, skicka tillbaka. Nackdelen är att det är mindre kul att skicka så här stora grejer.

Postad 09 april 2012 - 16:01

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0

GLE 490 har, återigen om man bara kollar specifikationerna, troligtvis en mycket trevligare basåtervinning

Man kan ju tycka det men värden för basåtergivning från Canton verkar inte seriösa. Jag har inte hört GLE men tyckte att Chrono hade väldigt dålig djupbas. Detta visar sig stämma när man kollar HT Labs mätning. Canton uppger 25 Hz - 40000 Hz för Canton Chrono 507 DC men enligt HT Labs: "The –3-dB point is at 59 Hz, and the –6-dB point is at 51 Hz". Såvitt jag kan se är det -27dB vid 25Hz!

http://www.hometheat...t-labs-measures

Postad 09 april 2012 - 16:10

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Man kan ju tycka det men värden för basåtergivning från Canton verkar inte seriösa. Jag har inte hört GLE men tyckte att Chrono hade väldigt dålig djupbas. Detta visar sig stämma när man kollar HT Labs mätning. Canton uppger 25 Hz - 40000 Hz för Canton Chrono 507 DC men enligt HT Labs: "The –3-dB point is at 59 Hz, and the –6-dB point is at 51 Hz". Såvitt jag kan se är det -27dB vid 25Hz!

http://www.hometheat...t-labs-measures

Yep, det här med tillverkarens specifikationer får man ta med en skyffel salt. Det var också därför jag skrev som jag gjorde, provlyssna är bästa melodin. Enligt Canton själva så lirar GLE 490 ända från 20Hz :o

Postad 09 april 2012 - 16:29

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0

Enligt Canton själva så lirar GLE 490 ända från 20Hz :o

Det gör den väl men med toleransen +/-27dB eller så. :P

Postad 10 april 2012 - 17:24

Unregisteredf0488a99
  • Unregisteredf0488a99
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej jag har för tillfället ett stereo system som består av Cerwin Vega clsc12 som drivs av en nad 275c kopplad till en 3år gammal yamaha reciever i 3000kr klassen, har även en NuForce2 uDAC som ljudkort (ljud spelas från datorn). Jag ska snart flytta till lägenhet och funderar på att byta ner mig till några stativare då basen och ljudvolymen troligen ej kommer uppskattas av grannarna och då äre ingen idé med cerwin vega. Funderar på att sälja allt förutom dacen och köpa dali lektor 3 samt en nad 356 (begagnat), vad tror ni om kombon och har ni någe bättre att rekomendera mig att hålla utkik efter ? OBS budgeten blir pengarna jag för för mina nuvarande högtalare och slutsteg, vilket bör blir runt 7000 hoppas jag :)

Postad 16 april 2012 - 10:00

Dasp
  • Dasp
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Måste bara få tipsa er om ett par prisvärda.
http://www.elgigante...are-pris-per-st

Klipsch RF-62 för 2395:- ! obs att det är per styck men det är ett kanonpris. Jag gillar inte själv Klipsch men för dessa pengar är det bättre än något från Dynavoice.

Lite sugen på dessa! Men tror nog att jag behöver en ny förstärkare. Jag använder just nu http://www.fynda.se/...php?prodid=4264 . OCh den klarar väll inte av att driva dessa Klipsch RF-62? Så då har jag tänkt mig köpa högtalarna från elgiganten och förstärkaren från fynda som antagligen blir denna http://www.fynda.se/...php?prodid=4258 . Tror ni att de kommer spela bra ihop?

Postad 16 april 2012 - 10:26

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Kan varmt rekommendera wharfedale 10.1 och inte endast för att jag själv säljer mina för 1900 (se annons) :)
För sitt nypris 2490:- är dessa outstanding och jag har haft svårt att motivera mig själv att dynaudio 2/6 är så mkt bättre som jag köpt. Kom fram till att de är lite bättre men också mer än dubbelt så dyra.

När det gäller basdjup och fyllighet så rekommenderar jag Wharfedale. Är du dessutom känslig mot vass diskant är även wharfedale vägen att gå då jag aldrig hört ngt mjukare och mer lättlyssnat.

I min värd spöar de dessutom skiten ur monitor audio BX2 som jag tycker är betydligt jobbigare lyssning. Har jämfört dem hemma sida vid sida.

Postad 16 april 2012 - 10:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Lite sugen på dessa! Men tror nog att jag behöver en ny förstärkare. Jag använder just nu http://www.fynda.se/...php?prodid=4264 . OCh den klarar väll inte av att driva dessa Klipsch RF-62?

"Klarar av". Det gör den nog. Klipsch RF-62 har hög känslighet och är därmed lätta att driva. Men jag vet inte hur din stärkare står sig från "pappret" och till verkligheten.

Postad 16 april 2012 - 10:54

Dasp
  • Dasp
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

"Klarar av". Det gör den nog. Klipsch RF-62 har hög känslighet och är därmed lätta att driva. Men jag vet inte hur din stärkare står sig från "pappret" och till verkligheten.

Den driver just nu mina Dynavoice Definition DF-5 utan problem. Men jag kan ju testa beställa hem högtalarna. för att sedan köpa ny förstärkare om det inte vill sig!

Postad 16 april 2012 - 10:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Den driver just nu mina Dynavoice Definition DF-5 utan problem. Men jag kan ju testa beställa hem högtalarna. för att sedan köpa ny förstärkare om det inte vill sig!

Yep, gör så. Har du lyssnat på de i butik eller så?

Postad 16 april 2012 - 11:09

Dasp
  • Dasp
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Yep, gör så. Har du lyssnat på de i butik eller så?

Ja jag lyssnade snabbt i deras butik i vintras. :)

Postad 19 april 2012 - 22:43

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Tjena! Sitter i köpar tankar på ett par utomhushögtalare och undrar om någon vet något om märket polk? Annars är det någon som kan ge några bra förslag på högtalare som är hyfsat små inga giganter då tanken är att dom ska sitta under takfoten och drivas med sonos zp120. Tack på förhand

Postad 25 april 2012 - 21:22

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

• 593 inlägg
  • 0

Tjena! Sitter i köpar tankar på ett par utomhushögtalare och undrar om någon vet något om märket polk? Annars är det någon som kan ge några bra förslag på högtalare som är hyfsat små inga giganter då tanken är att dom ska sitta under takfoten och drivas med sonos zp120. Tack på förhand

kolla in tråden https://www.minhembi...ic=233875&st=50

Postad 27 april 2012 - 15:05

AlbertMwugabi
  • AlbertMwugabi
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Först måste jag säga att jag är expert på att vela inför ett köp.

Men jag impuls handlade precis ett par Canton 490.2 på dutins rea för 4990 och undrar om jag gjorde ett bra val, jag har aldrig hört dessa heller. Kunde jag ha hittat bättre högtalare för samma pris, t.ex köpt ett par begagnade eller är det mest "bang for the buck" som finns för 4990kr?

Om någon har något att säga så avbeställer jag dessa och köper ett par andra istället. :blush:

Postad 04 maj 2012 - 13:08

Blackacidevil
  • Blackacidevil
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
MediaMarkt Bäckebol har 20% rabatt på ALLA HiFi-produkter denna helgen!!!

Jag köpte precis Yamaha RX-V671 för 2312:-

Funderar på att köpa ett par schyssta högtalare också, funderar på HarmanKardon HKTS30 i vitt... borde passa bra till denna receiver. Vad tror ni?

Postad 14 maj 2012 - 22:24

soilheart
  • soilheart
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Okej. Har efter lite om och men bestämt mig för att börja på mitt surroundsystem med två högtalare till att börja med (och sen kanske fortsätta i samma serie).

Alltså: Någon som har något tips på ett par bra högtalare, gärna stativhögtalare för ett vettigt pris (dvs gärna under 3000) som går att använda till senare 5.1 (eller iaf 5.0) system? Har kollat lite på Zensor 1 och GLE 420.2 (som kostar 3000 på dustinhome för mig som student). Har dock inte hunnit att lyssna på någon av dem än så länge (eller ja, det finns iaf ett par GLE 490.2:or att lyssna på i stan, vilket jag tänker mig kan ge en grundläggande uppfattning om ljudet i 420.2:orna och Hifiklubben har ju zensorn...).

Dom får gärna dessutom vara del i ett system så jag kan köpa resten senare utan att behöva tänka på att klangmatcha dem (eller vad det nu heter).

(Och om nån tycker det är en dum idé att börja med surround-/stativ-högtalarna så går det bra att tipsa om bra golvare, bara dom inte går allt för högt över 5000-strecket).

Redigerat av soilheart, 14 maj 2012 - 22:27.

Postad 25 maj 2012 - 11:28

auditeur
  • auditeur
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!
Ska nu köpa mig ett par stativare och sticka ner tån lite i hifi havet... :P
Jag har en Harman Kardon AVR 10 som ska driva högtalarna.
Kruxet är det att jag inte riktigt har koll på hur bra det kommer passa ihop.
Alternativen är B&W DM686 - 84db, Dali Zensor 1 - 90db.
Förstärkaren ska ha 35W "på pappret" men vad jag hört ska Harman Kardon vara lite kraftigare än utannonserat?

Det finns inget utrymme för mig att byta förstärkare.
Jag kan dock säga att jag föredrog DM686 när jag var och lyssnade, därför undrar jag vad som borde vara det bästa köpet för mig. Om man inte tar priset mellan alternativen i beaktning alls, och föredrar 686, i åtanke med den förstärkaren jag har, är det ett rätt köp?

Tack på förhand. Mvh

Postad 26 maj 2012 - 12:06

aspect
  • aspect
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Slänger också in en liten fråga;

Står i valet och kvalet att köpa ett par M-Audio Studiophile Av40 Mk2. Dessa har fått bra reviews, och är tokbilliga. Hur som helst, jag har ingen möjlighet att provlyssna dessa, Så jag har letat efter några andra högtalare/monitorer, som främst ska användas till min dator.

https://www.prisjakt...t.php?p=1067392
verkar vara schyssta, och dessa kan jag komma in och lyssna på också. Men är priset motiverat jämfört med M-Audio's ?

Postad 29 maj 2012 - 22:16

auditeur
  • auditeur
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick inget svar här, men slog till på ett par dm686!
Rekommenderas varmt till alla som funderar på dem!

Postad 04 juni 2012 - 20:26

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0

Slänger också in en liten fråga;

Står i valet och kvalet att köpa ett par M-Audio Studiophile Av40 Mk2. Dessa har fått bra reviews, och är tokbilliga. Hur som helst, jag har ingen möjlighet att provlyssna dessa, Så jag har letat efter några andra högtalare/monitorer, som främst ska användas till min dator.

https://www.prisjakt...t.php?p=1067392
verkar vara schyssta, och dessa kan jag komma in och lyssna på också. Men är priset motiverat jämfört med M-Audio's ?

Hur gick det? Blev det några M-Audio's`? Är intresserad av dem, om de nu finns kvar nästa månad :)

Postad 07 juni 2012 - 22:54

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag är ute efter ett billigt stereo system med mindre högtalare med hyfsat bra ljud för pengarna. Jag bor i en liten studentlägenhet på 18 kvm (själva rums ytan är nog närmare 12-14kvm med toalett osv borträknat) så subbar och stora golvhögtalare har jag varken plats för eller möjlighet att använda med respekt för grannarna. Högtalarna ska huvudsakligen användas för musik när jag har vänner över eller liknande (är jag själv lyssnar jag oftast i lurar) och kommer även användas när jag ser på film med vänner.

De flesta billigare system är ju billiga 5.1 system eller 2.1 datorhögtalare vilka jag personligen oftast inte brukar uppskatta ljudet särskilt mycket från och dessutom kommer jag inte kunna använda baslådan särskilt mycket då jag vet att basljud sprider sig extremt lätt i dessa husens väggar. Så vad som finns kvar är ju dels monitorer med inbyggda förstärkare likt de M-Audio som ni diskuterar ovan alternativ att köpa en stereoförstärkare och monitorer för sig. Det har mest lutat åt det senare alternativet, det största jag har emot MP3/datorhögtalare med inbyggd förstärkare är att det ofta har en tendens att se väldigt fula, plastiga och billiga medan även om man köper en förstärkare så brukar i alla fall de flesta monitorer se relativt stilrena ut och förstärkaren går alltid att gömma. Jag tänker mig en budget på max 2000kr helst något mindre, dock har jag inte riktigt 2000kr att lägga på ljud just nu så i sådant fall blir det nog först förstärkare och köra på ett par gamla högtalare och sedan lägga ca 1000kr till på högtalare senare i sommar när man fått in lite pengar från sommarjobben. Men som sagt det får gärna vara billigare, egentligen vill jag väll ha så billigt som möjligt utan att det låter skit/burk.

Är tacksam för svar!

Postad 08 juni 2012 - 08:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Jag är ute efter ett billigt stereo system med mindre högtalare med hyfsat bra ljud för pengarna. Jag bor i en liten studentlägenhet på 18 kvm (själva rums ytan är nog närmare 12-14kvm med toalett osv borträknat) så subbar och stora golvhögtalare har jag varken plats för eller möjlighet att använda med respekt för grannarna. Högtalarna ska huvudsakligen användas för musik när jag har vänner över eller liknande (är jag själv lyssnar jag oftast i lurar) och kommer även användas när jag ser på film med vänner.

De flesta billigare system är ju billiga 5.1 system eller 2.1 datorhögtalare vilka jag personligen oftast inte brukar uppskatta ljudet särskilt mycket från och dessutom kommer jag inte kunna använda baslådan särskilt mycket då jag vet att basljud sprider sig extremt lätt i dessa husens väggar. Så vad som finns kvar är ju dels monitorer med inbyggda förstärkare likt de M-Audio som ni diskuterar ovan alternativ att köpa en stereoförstärkare och monitorer för sig. Det har mest lutat åt det senare alternativet, det största jag har emot MP3/datorhögtalare med inbyggd förstärkare är att det ofta har en tendens att se väldigt fula, plastiga och billiga medan även om man köper en förstärkare så brukar i alla fall de flesta monitorer se relativt stilrena ut och förstärkaren går alltid att gömma. Jag tänker mig en budget på max 2000kr helst något mindre, dock har jag inte riktigt 2000kr att lägga på ljud just nu så i sådant fall blir det nog först förstärkare och köra på ett par gamla högtalare och sedan lägga ca 1000kr till på högtalare senare i sommar när man fått in lite pengar från sommarjobben. Men som sagt det får gärna vara billigare, egentligen vill jag väll ha så billigt som möjligt utan att det låter skit/burk.

Är tacksam för svar!

En bra stativhögtalare, en vanlig stereoförstärkare och datorn som spelare använder mina söner och det funkar mycket bra, Finns många riktigt bra högtalare för mycket rimliga pengar. Men försök spara ihop i alla fall en 3000 kr. Jag hade redan två gamla förstärkare och till dessa köpte vi ett par PSB Alpha B1, och ett par System Audio Saxo 10. PSB kan man få nya från 2600 kr. Saxo 10 är lite dyrare(3800) men kan varmt rekommendera lillebror Saxo 1 för 2300 kr. En begagnad förstärkare får man från ca. 500 kr. och uppåt.
Med båda dessa högtalare får man ett ljud som lämnar mycket lite övrigt att önska. Kan nämna att vi först tittade på datorhögtalare i samma priskklass men till musik insåg barnen själva att detta var något helt annat.

Lycka till. :)

Postad 08 juni 2012 - 15:59

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0

Är tacksam för svar!

Förstärkare för pengarna du har nu skulle jag titta på begagnat eller import av Pioneer A-10, A-20, Marantz PM5004.

http://pioneer.zerco...oduct_id=203910
http://pioneer.zerco...oduct_id=203908
http://www.hifix.co....NTZ/PM5004.html

Sedan Tannoy Mercury V1.

http://www.audioaffa...&productId=4437

Postad 10 juni 2012 - 10:17

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Förstärkare för pengarna du har nu skulle jag titta på begagnat eller import av Pioneer A-10, A-20, Marantz PM5004.

http://pioneer.zerco...oduct_id=203910
http://pioneer.zerco...oduct_id=203908
http://www.hifix.co....NTZ/PM5004.html

Sedan Tannoy Mercury V1.

http://www.audioaffa...&productId=4437

En bra stativhögtalare, en vanlig stereoförstärkare och datorn som spelare använder mina söner och det funkar mycket bra, Finns många riktigt bra högtalare för mycket rimliga pengar. Men försök spara ihop i alla fall en 3000 kr. Jag hade redan två gamla förstärkare och till dessa köpte vi ett par PSB Alpha B1, och ett par System Audio Saxo 10. PSB kan man få nya från 2600 kr. Saxo 10 är lite dyrare(3800) men kan varmt rekommendera lillebror Saxo 1 för 2300 kr. En begagnad förstärkare får man från ca. 500 kr. och uppåt.
Med båda dessa högtalare får man ett ljud som lämnar mycket lite övrigt att önska. Kan nämna att vi först tittade på datorhögtalare i samma priskklass men till musik insåg barnen själva att detta var något helt annat.

Lycka till. :)

Om man ska köpa förstärkare begagnat då, vad rekommenderar ni att man kollar efter då? Är det något särskilt man bör leta efter?

Postad 10 juni 2012 - 16:53

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0
Jag skulle leta efter välkända märken och googla apparaten för mer info. Är den bara något/några år gammal finns den antagligen att provlyssna i någon butik också.

YAMAHA R-S700
http://www.hifimagas...?annonsID=51394

Yamaha förstärkare A-S500
http://www.hifimagas...?annonsID=49183

PIONEER A-505R TOP HEX MOS FET STEREO AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc727014c

Postad 11 juni 2012 - 15:45

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag skulle leta efter välkända märken och googla apparaten för mer info. är den bara något/några år gammal finns den antagligen att provlyssna i någon butik också. YAMAHA R-S700 http://www.hifimagas...?annonsID=51394 Yamaha förstärkare A-S500 http://www.hifimagas...?annonsID=49183 PIONEER A-505R TOP HEX MOS FET STEREO AMPLIFIER/RECEIVER http://www.ebay.co.u...=item3cc727014c

Dock köper jag helst något i Göteborg då Stockholm är lite långt. Sen känns 2000kr fortfarande lite väl mycket för mig, letar snarare efter något vid 1000kr-strecket. Hur är det med gamla grejer? Jag menar riktigt gammalt så det t.o.m. är svårt att hitta bra info på google, typ 70-80tal osv.

Redigerat av Hultner, 11 juni 2012 - 15:55.

Postad 11 juni 2012 - 15:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Dock köper jag helst något i Göteborg då Stockholm är lite långt. Sen känns 2000kr fortfarande lite väl mycket för mig, letar snarare efter något vid 1000kr-strecket. Hur är det med gamla grejer? Jag menar riktigt gammalt så det t.o.m. är svårt att hitta bra info på google, typ 70-80tal osv.

70-80 tal är kanske att ta i. Du får betydligt nyare än så för under tusenlappen. Elektronik faller väldigt fort och väldigt mycket i pris. Själv har jag en Luxman och en Sugden som funkar utmärkt trots drygt 20 år på nacken. Har förstås fått byta ett relä i Sugden två gånger, engelskt och handbyggt.....Japanskt är kanske tryggare överlag. Tänk på att den gärna får ha tonkontroller och loudness om du väljer små högtalare. Det låter kanske inte så "HIFi" att rekommendera något sådant, men det extra basstödet kan behövas framförallt på lägre ljudnivåer.

Postad 11 juni 2012 - 18:11

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0

Sen känns 2000kr fortfarande lite väl mycket för mig, letar snarare efter något vid 1000kr-strecket.

Något här kanske passar bättre.

Yamaha RX-396RDS Stereo-Receiver
http://www.ebay.co.u...=item25704fb742

http://www.ebay.co.u...=item27c7ab00d9

YAMAHA RX-450 Stereo Receiver
http://www.ebay.co.u...=item35b444ed0e

PIONEER STEREO AMPLIFIER A-102
http://www.ebay.co.u...=item33774dc5b6

PIONEER A-450R HIGH CLASS STEREO AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc7270eeb

PIONEER A-443 HIGH CLASS STEREO AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc7271c7a

TECHNICS HI-FI STEREO SU-A600 MK3 AA CLASS AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc7367407

TECHNICS HI-FI STEREO SU-A600MK3 AA MOS CLASS AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc75b71ad

Postad 12 juni 2012 - 08:30

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Något här kanske passar bättre.

http://www.ebay.co.u...=item25704fb742

http://www.ebay.co.u...=item27c7ab00d9

YAMAHA RX-450 Stereo Receiver
http://www.ebay.co.u...=item35b444ed0e

PIONEER STEREO AMPLIFIER A-102
http://www.ebay.co.u...=item33774dc5b6

PIONEER A-450R HIGH CLASS STEREO AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc7270eeb

PIONEER A-443 HIGH CLASS STEREO AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc7271c7a

TECHNICS HI-FI STEREO SU-A600 MK3 AA CLASS AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc7367407

TECHNICS HI-FI STEREO SU-A600MK3 AA MOS CLASS AMPLIFIER/RECEIVER
http://www.ebay.co.u...=item3cc75b71ad

Jo de känns mer rimliga dock får jag vänta om jag ska ha en av de för jag kommer vara i väg ett par månader från och med Söndag kväll och jag lär ju inte hinna få den innan det. Synd att alla är så stora, jag vet i tusan var jag ska ställa den, får typ sätta upp en hylla på väggen eller något i den stilen. Finns det vettiga förstärkare i den prisklassen som är mindre? Tänker typ 30-33cm bred.

Redigerat av Hultner, 12 juni 2012 - 08:30.

Postad 12 juni 2012 - 15:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Jo de känns mer rimliga dock får jag vänta om jag ska ha en av de för jag kommer vara i väg ett par månader från och med Söndag kväll och jag lär ju inte hinna få den innan det. Synd att alla är så stora, jag vet i tusan var jag ska ställa den, får typ sätta upp en hylla på väggen eller något i den stilen. Finns det vettiga förstärkare i den prisklassen som är mindre? Tänker typ 30-33cm bred.

Då snackar vi oftast olika typer av "kompaktstereo". Finns visst såna med vettigt med effekt och funktioner. Bla. Teac är duktiga på detta. Sedan finns det ju riktigt serösa "halvformats-förstärkare" som tex. Cyrus också. Men då kan det kosta ett par tusen och uppåt för en tidig Cyrus 1 eller 2. Vansinnigt fräcka och mycket välljudande.

Postad 12 juni 2012 - 17:45

Hultner
  • Hultner
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Då snackar vi oftast olika typer av "kompaktstereo". Finns visst såna med vettigt med effekt och funktioner. Bla. Teac är duktiga på detta. Sedan finns det ju riktigt serösa "halvformats-förstärkare" som tex. Cyrus också. Men då kan det kosta ett par tusen och uppåt för en tidig Cyrus 1 eller 2. Vansinnigt fräcka och mycket välljudande.

Måste säga att de såg väldigt fina ut men båda kändes lite utanför min prisklass. Nackdelen med en stor förstärkare är placeringen i min lilla lägenhet med knappt 14kvm om man räknar bort hallen och toan. I sådant fall måste jag försöka lösa något sätt att fästa den på väggen, typ sätta upp hyllor eller liknande, fast de lär väll behöva vara rätt djupa. Hade de vart runt 30cm så hade jag kunnat ha dem i tvbänken men större går inte där. Jag kollade lite begagnat på blocket http://www.blocket.s...ca=15&w=1&m=179
Hittade att runt min prisklass var det mest begagnade surroundförstärkare typ Harman Kardon AVR-130, JVC RX888R. När man googlar dessa så är alla reviews av naturliga anledningar riktade mot hemmabiobruk och tar inte upp musik direkt så det är svårt att bilda sig en uppfattning om hurvida de presterar som stereo-förstärkare till musik. Burkar dessa generellt funka bra i de lägena också eller bör man hålla sig bort från dem?

Vad tror ni om Denon UD-M30? http://www.hifimagas...?annonsID=51312
Ett plus är ju att den verkar vara rätt liten, är det något att ha? Eller blir den för klen?

Redigerat av Hultner, 12 juni 2012 - 20:17.

Postad 20 juni 2012 - 08:52

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Rekommenderar SA Saxo30 för 4995kr.
Mycket spelglädje för lite pengar.
Passar bra i rum upp till 20m2.

Postad 20 juni 2012 - 14:03

Unregistered71593e1b
  • Unregistered71593e1b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Letar efter ett par mindre högtalare som kan användas till en surroundreceiver av märket Sony STR-D611. Surroundreceivern kommer antagligen att ersättas av ett mindre system typ Denon RCD-M38 CD-receiver på sikt, men tills vidare är det ovan nämnda surroundreceiver som ska driva dem.

Är inte ute efter det allra värsta/senaste/bästa utan hyggliga högtalare för vardagsrummet till ett bra pris för att lyssna på musik (pop, radio, klassiskt)

Observera att det viktigaste är pris/prestanda och att de inte får kosta mer än 1500 kr (helst under 1000 kr). Har kikat på Wharfedale Diamond 9.1 som kostar 1490 kr. De verkar vara bra, men jag tänkte kolla med experterna i denna tråd och höra om det finns prisvärda högtalare helst under 1000-lappen.

Tack på förhand.

Postad 20 juni 2012 - 18:31

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Hej saint19.
Om jag var du så skulle jag söka bland begagnade för det priset.
Är ju alltid svårt att tipsa om högtalare.
När det gäller nya så kan nog någon av dessa för ca 1000kr vara något för dig;
Dynavoice Challenger S-5 EX v2
Audio Pro Wigo WI-110
Audio Pro Mondial M.1
JBL Northridge E 20
Dynavoice Dynamite S-61

Den sistnämda verkar ha fått bäst betyg.

Mvh Leif

Postad 20 juni 2012 - 20:20

Unregistered58cab12a
  • Unregistered58cab12a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej
Skulle vara tacksam att få tips om vilka högtalare jag ska välja till Argon DA2 förstärkaren. Denna förstärkare kommer jag köpa i samband med högtalarna (Har även funderat på förstärkare såsom NAD C326BEE och Nad C356BEE) Men det drar iväg lite då :)

Högtalarna jag har funderat på är Dali Concept 1, Dali Zensor 1, Dali lektor 2, B&W DM686 sams DM685.

Jag lyssnar på all typ av musik, detta görs till störst del på spotify genom en telefon eller dator in till förstärkaren, kommer sällan koppla ljudet till tvn om ens någonsin.

Skulle vara tacksam för alla tips och säg gärna till om ni tycker jag är helt fel ute.
Pris för allt max 8000, men så billigt man kan komma undan utan att bli besviken :)

MVH

Postad 20 juni 2012 - 20:43

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Lycka till.

Redigerat av Leif B, 21 juni 2012 - 03:21.

Postad 20 juni 2012 - 20:48

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Hej !
Verkar som du har hifiklubben i närheten. ;-)
Jag rekommenderar att du åker dit där och ber om att få lyssna och få tips vilka som passar bäst ihop. Svårt att tipsa i denna fråga.
Dali är lite mörkare än B&W tex.
Lycka till

Postad 20 juni 2012 - 21:01

Unregistered58cab12a
  • Unregistered58cab12a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Förmodligen är det brist på kunskap för egen del som gör att jag väljer bland hifiklubbens utbud då jag tycker man får bra hhjälp av de som jobbar där :)
Men kom jätte gärna med tips på produkter utanför hifiklubbens.
Är ute efter högtalare i b&ws storlekssklass med förstärker till denna.
Leif du kanske har tips på något bättre? :)

Postad 20 juni 2012 - 21:18

Unregistered58cab12a
  • Unregistered58cab12a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är snarare brist på min kunskap som gör att jag väljer hifiklubben då dem känns kunniga och hjälpsamma.
Men varken förstärkare eller högtalare är bestämda.
Tipsa gärna om andra högtalare/förstärkare utanför hifiklubben :)
Men vill inte ha större än tex b&ws 685 högtalare. Några tips Leif? :)

Postad 21 juni 2012 - 03:54

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Hifiklubben hjälper dig säkert tillrätta.
Dom är duktiga.
Finns ju så otroligt mycket att välja mellan.
Frågan är lite hur man ska fördela budgeten mellan de olika komponenterna.
Själv så tycker jag att förstärkaren är minst lika viktig som högtalarna.
Minst 50% på förstärkaren således.
Du vill gärna ha små högtalare.
Det begränsar utbudet direkt.
Jag kör från datorn till ljudkort sedan till förstärkare. Har även dator squeezbox dac förstärkare. Hade du tänkt dig dator förstärkare med usb port?
Har inte själv testat detta. Det finns ju inte så många förstärkare med usb ingång vad jag känner till.
Ett alternativ är att du köper aktiva högtalare från hifiklubben. Argon har några att välja bland.
Då kan du köra dessa direkt från datorn.
Du slipper förstärkaren då de är inbyggda i högtalaren. Blir billigare och smidigare.
Dom finns under pc högtalare.
Dom största för ca 2800 kr skulle nog passa dig.
Mvh

Redigerat av Leif B, 21 juni 2012 - 04:00.

Postad 21 juni 2012 - 04:01

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2 530 inlägg
  • 0
Jag kan tipsa om
:)

Jag har inte hört just den modellen men jag har däremot hört av andra som har lyssnat att dom skall vara bra :)

Har iofs ägt ett par System Audio Mantra 60 men det är en annan historia :D

Här är ett test med SA Aura 1.

Redigerat av Unregistered2141, 21 juni 2012 - 04:15.

Postad 21 juni 2012 - 04:14

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2 530 inlägg
  • 0
Det finns också ett annat par som har fått bra omdömen här på minhembio.

Det är
:) Kanske kunde vara något om man söker ett par billiga stativare under 5k :)

Redigerat av Unregistered2141, 21 juni 2012 - 04:14.

Postad 21 juni 2012 - 04:20

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
SA saxo 1 vann nyligen en test i hifi och musik.
Pris 2300 kr.
Väldigt små och smidiga med stort ljud.
Mvh

Postad 21 juni 2012 - 04:30

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2 530 inlägg
  • 0
Hela Saxo serien verkar ha priser under 5k enligt prislistan på distributörens hemsida :)

Mer info i länken :)

http://www.audioacti...ta SAfeb12b.pdf

Postad 21 juni 2012 - 08:03

Unregistered71593e1b
  • Unregistered71593e1b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Hej saint19.
Om jag var du så skulle jag söka bland begagnade för det priset.
Är ju alltid svårt att tipsa om högtalare.
När det gäller nya så kan nog någon av dessa för ca 1000kr vara något för dig;
Dynavoice Challenger S-5 EX v2
Audio Pro Wigo WI-110
Audio Pro Mondial M.1
JBL Northridge E 20
Dynavoice Dynamite S-61

Den sistnämda verkar ha fått bäst betyg.

Mvh Leif

Tack för tipsen. Kan man generellt sett säga att Audio Pro, Dynavoice och JBL är pålitliga högtalarmärken? Känner du till några bra ställen där man säljer beg. hifi? Har kollat på en del webbutiker men svårt att hitta något runt 1000-lappen.

Postad 21 juni 2012 - 08:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Ja dessa märken du nämner har lång erfarenhet av att tillverka högtalare.
Dynavoice var väl pionärerna att börja sälja billiga bra högtalare som har tvingat de andra att försöka göra detsamma.
JBL har kunskaper långt tillbaks, bildades 1946.
Audiopro är ju svenskt med en del riktigt duktiga konstruktioner.
Så om man talar om pris kontra prestanda och bra kritik så tycker jag dessa utmärker sig i det billigare sortimentet.
Finns säkert andra märken med som kan tilltala just dig.
Återgivning är så inviduellt så det bästa är alltid att provlyssna innan om det är möjligt.
Mvh

Redigerat av Leif B, 24 juni 2012 - 07:06.

Postad 21 juni 2012 - 14:18

Unregistered58cab12a
  • Unregistered58cab12a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Man får tacka för tipsen!
Kommer förmodligen bli köp under nästa vecka.
Lyssnar gärna på fler erfarenheter så man har mer att spåna kring.
Mvh

Postad 21 juni 2012 - 14:21

Unregistered58cab12a
  • Unregistered58cab12a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Leif
Jag kommer i de flesta fall koppla mobilen med ljudkabel direkt in till förstärkaren.
Försämrar detta?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.