Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia E72 *

504 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia E72 128MB RAM (Mobiltelefoner) 1 7.166666 (29) Inga priser

Postad 28 December 2009 - 22:54

Edgarx100
  • Edgarx100
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har precis upptäckt detta "glapp" som några uppmärksammat i plastdelen precis under tangetbordet.Samt att batteriluckan går att trycka ner några milimeter på vardera sida och en glipa mellan displayen och tangetbordet.

Var nere och hörde i butiken där jag infskaffade den,The Phone House.Killen i butiken sade att han kunde skicka in den till Anovo i Nacka,så skulle dom "laga" den.Tyvärr,fick jag inte byta mot en ny,då jag haft min ett tag :)

Men frågan är,vågar man lämna in den till Anovo?Har inte hört gått om Anovo,om jag säger så.Hur stor chans är det att dom lyckas "laga" felen?Chansen att jag får en ny enhet är väll knappast troligt-allt annat på telefonen funkar!Eller?

MVH
Andreas

Postad 29 December 2009 - 11:19

Themaster_82
  • Themaster_82
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Jag har precis upptäckt detta "glapp" som några uppmärksammat i plastdelen precis under tangetbordet.Samt att batteriluckan går att trycka ner några milimeter på vardera sida och en glipa mellan displayen och tangetbordet.

Var nere och hörde i butiken där jag infskaffade den,The Phone House.Killen i butiken sade att han kunde skicka in den till Anovo i Nacka,så skulle dom "laga" den.Tyvärr,fick jag inte byta mot en ny,då jag haft min ett tag :)

Men frågan är,vågar man lämna in den till Anovo?Har inte hört gått om Anovo,om jag säger så.Hur stor chans är det att dom lyckas "laga" felen?Chansen att jag får en ny enhet är väll knappast troligt-allt annat på telefonen funkar!Eller?

MVH
Andreas

Jag personligen hade nog hellre lämnat in den till Mobilbyrån i Hornstull, de är också en auktoriserad service firma för bla Nokia.
Då slipper du vänta på att den ska skickas fram och tillbaka.

Postad 29 December 2009 - 16:31

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

MVH
Andreas

Batteridelen går att trycka ner någon millimeter på varje sida men det går att lösa genom att lägga till en sådan där skumgummilänga på var sida på insidan av batteriluckan, vid leverans sitter det ju en sådan i mitten på insidan av batteriluckan, fäst två sådana till (vet inte var man hittar sådana men det borde ju gå att lösa) så ligger luckan stabilt mot batteriet.

Lite glipa mellan display och tangentbord men det går att leva med tycker jag.

Jag har köpt ett sådant här skydd till min e72:a. Känns rätt bra, gummimaterial, ingen risk att telefonen glider ur handen och man känner inte av ngt glapp från batteriluckan när man skriver. Känns nästan bättre med det på än annars då telefonen är lite i tunnaste laget (typ nästan tunnare än en knäckemacka :D ).

Postad 29 December 2009 - 19:02

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Batteridelen går att trycka ner någon millimeter på varje sida men det går att lösa genom att lägga till en sådan där skumgummilänga på var sida på insidan av batteriluckan, vid leverans sitter det ju en sådan i mitten på insidan av batteriluckan, fäst två sådana till (vet inte var man hittar sådana men det borde ju gå att lösa) så ligger luckan stabilt mot batteriet.

Jag har köpt ett sådant här skydd till min e72:a. Känns rätt bra, gummimaterial, ingen risk att telefonen glider ur handen och man känner inte av ngt glapp från batteriluckan när man skriver. Känns nästan bättre med det på än annars då telefonen är lite i tunnaste laget (typ nästan tunnare än en knäckemacka :) ).

No offense men det där "skyddet" är otroligt fult. Funkar säkert jättebra men man ser inte den glansiga kanten på telefonen, ser ut som en ful HTC-mobil.

Postad 29 December 2009 - 22:37

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

No offense men det där "skyddet" är otroligt fult. Funkar säkert jättebra men man ser inte den glansiga kanten på telefonen, ser ut som en ful HTC-mobil.

Nä, det är faktiskt snyggt, lite mer sportig feeling, den glansiga kanten gör ju annars att telefonen påminner om en pacemaker :). Skämtåsido, har det mest för att skydda luren då jag använder den vid allehanda frilutftsaktiviteter och då använder den som gps-tracker osv.

Postad 29 December 2009 - 22:42

Edgarx100
  • Edgarx100
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag har köpt ett sådant här skydd till min e72:a. Känns rätt bra, gummimaterial, ingen risk att telefonen glider ur handen och man känner inte av ngt glapp från batteriluckan när man skriver. Känns nästan bättre med det på än annars då telefonen är lite i tunnaste laget (typ nästan tunnare än en knäckemacka ;) ).

Tusen tack för svaret!

Ja,batteridelen verkar mer vara en designmiss än att en fabrikationsfel.Synd att inte kavlitén håller samma nivå som E71:an :)

Låter som du har tillämpat din egen lösning,tog du dina från ngn E71:s bakdel?

Ja,antar att det är jag som är för pedantisk lagd(jobbigt ibland ;) )Kommer säkert inte att reflektera över glipan finns där efter ett tag.

Jag går lite i samma tankar,men funderar att beställa något liknande från Screenguard,finns inte inne än,bara till E71 http://www.screengua...-Nokia-E71.html, men det ser liknande ut som ditt skydd.

Du verkar nöjd med det höljet,sitter skyddet tajt runt om telefonen?Kan man enkelt "dra av" ett hörn av misstag ex.
Håller med,den är snudd på för tunn,så några extra mm är välkomna för mig,så den ligger bättre i handen!

MVH
Andreas

Postad 30 December 2009 - 01:00

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Ja,batteridelen verkar mer vara en designmiss än att en fabrikationsfel.Synd att inte kavlitén håller samma nivå som E71:an :)

Låter som du har tillämpat din egen lösning,tog du dina från ngn E71:s bakdel?

.....

Du verkar nöjd med det höljet,sitter skyddet tajt runt om telefonen?Kan man enkelt "dra av" ett hörn av misstag ex.
Håller med,den är snudd på för tunn,så några extra mm är välkomna för mig,så den ligger bättre i handen!

Nej, jag har inte tillämpat min egen lösning..ännu.. men det kan ju inte va så svårt att få ordning på det egentligen ;).

Det där gummihöljet är faktiskt helt ok, jag har inte lyckats dra av ngt hörn av misstag, Det sluter åt rejält i botten av telefonen och täcker nästan hela den del som vissa tycker glappar. I ovankant och på sidorna så sluter det inte om lika mycket men jag tycker ändå att det sitter fast hyfsat bra runt ovansidans hörn. Själva silikonskalet är ganska mjukt men känns ändå bättre än om alternativet skulle vara en ask i hårdplast. Man får va rätt slarvig om man ska lyckas slita av det av misstag, men visst det går säkert då hela framsidan i princip är öppen.
Gillar även lösningen för kamerahålet med resultatet att kameradelen sitter nu insjunken ytterligare två millimeter vilket jag inbillar mig ger bättre skydd för kameralinsen då det blir mindre risk att den blir repad mot ngt osv.
Iaf, jag tycker att telefonen känns mer robust att skriva på med detta skydd på och man känner inte av ngt av batteriluckans flex.
Det som är lite svårt är att komma åt volymknapparna och av/på-knappen då det förvisso finns "markeringar" för dessa i silikonskalet men ej håligheter, man får trycka lite hårdare på dessa mao. Och hålet för headsetkontakten var lite för litet så där kommer jag att få gå lös och karva lite med en tapetkniv eller likn. ;).

Postad 31 December 2009 - 13:45

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag kör ett sandisk 16gb, märker ingen skillnad.

Det som stör mig på mobilen är dels att knappsatsen där uppe låter lite. Typ att det klickar till som om det sitter damm eller nå skit under tangentbordet. Riktigt störande att höra "KLICK" lite till och från. Var så sedan jag köpte den och orkade inte göra en DOA på det.

Är det fler som har det problemet att man kan inte hålla in en knapp som har en annan symbolknapp och sedan på en annan knapp samtidigt? T.ex.
1. om ni trycker på Q,
2. innan ni släpper knappen så trycker ni på Y.
Då skrievr den inte ut Y utan endast Q. Det verkar vara lite sånna kombinationer övereallt på tangentbordet och det är sjukt jobbigt att skriva meddelande om man är för snabb och inte knappen för fort. Är det bara min? Pröva o skriva ett SMS och följ beskrivningen.

Annars är jag riktigt nöjd med telefonen. Gick från N900 till denna och batteritiden & epostklienten är en dröm om man jämför med N900...

Postad 02 January 2010 - 19:15

Edgarx100
  • Edgarx100
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte tillämpat min egen lösning..ännu.. men det kan ju inte va så svårt att få ordning på det egentligen :).

Det där gummihöljet är faktiskt helt ok, jag har inte lyckats dra av ngt hörn av misstag, Det sluter åt rejält i botten av telefonen och täcker nästan hela den del som vissa tycker glappar. I ovankant och på sidorna så sluter det inte om lika mycket men jag tycker ändå att det sitter fast hyfsat bra runt ovansidans hörn. Själva silikonskalet är ganska mjukt men känns ändå bättre än om alternativet skulle vara en ask i hårdplast. Man får va rätt slarvig om man ska lyckas slita av det av misstag, men visst det går säkert då hela framsidan i princip är öppen.
Gillar även lösningen för kamerahålet med resultatet att kameradelen sitter nu insjunken ytterligare två millimeter vilket jag inbillar mig ger bättre skydd för kameralinsen då det blir mindre risk att den blir repad mot ngt osv.
Iaf, jag tycker att telefonen känns mer robust att skriva på med detta skydd på och man känner inte av ngt av batteriluckans flex.
Det som är lite svårt är att komma åt volymknapparna och av/på-knappen då det förvisso finns "markeringar" för dessa i silikonskalet men ej håligheter, man får trycka lite hårdare på dessa mao. Och hålet för headsetkontakten var lite för litet så där kommer jag att få gå lös och karva lite med en tapetkniv eller likn. :blink:.

Okej,tack ännu en gång!Ska också hålla ögonen öppna för en såndär dämpande remsa!

Låter kanon,måste jag säga!Blir att beställa ett sådant skydd,inte helt fel med fraktfritt heller!

Tänkte höra lite ang. kameran.När jag vill knäppa ett kort, i ett hyffsat upplyst rum,verkar det som telefonen använder led-lampan till att lättare hitta fokus.Som en AF-lampa?Ska det vara så?Går det och stänga av?Detta sker även fast jag stänger av blixten.Dock lyser inte lampan om jag riktigar linsen direkt mot en lampa.

Det gjorde nämligen inte E72:an jag provade i butiken,kan det ha varit bättre upplyst i butiken?

Postad 02 January 2010 - 19:27

Edgarx100
  • Edgarx100
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag kör ett sandisk 16gb, märker ingen skillnad.

Det som stör mig på mobilen är dels att knappsatsen där uppe låter lite. Typ att det klickar till som om det sitter damm eller nå skit under tangentbordet. Riktigt störande att höra "KLICK" lite till och från. Var så sedan jag köpte den och orkade inte göra en DOA på det.

Är det fler som har det problemet att man kan inte hålla in en knapp som har en annan symbolknapp och sedan på en annan knapp samtidigt? T.ex.
1. om ni trycker på Q,
2. innan ni släpper knappen så trycker ni på Y.
Då skrievr den inte ut Y utan endast Q. Det verkar vara lite sånna kombinationer övereallt på tangentbordet och det är sjukt jobbigt att skriva meddelande om man är för snabb och inte knappen för fort. Är det bara min? Pröva o skriva ett SMS och följ beskrivningen.

Annars är jag riktigt nöjd med telefonen. Gick från N900 till denna och batteritiden & epostklienten är en dröm om man jämför med N900...

Nu har jag kollat upp tangentkombinations-frågan!Jag kan göra kombinationen du beskriver ovan,MEN inte om det gäller bokstäver som finns på/delar tangent med den numeriska knappsatsen i mitten.Annars fungerar det kanon!Gäller detsamma för dig?

Blir något för en kommande FW att rätta till!

Postad 04 January 2010 - 14:45

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Nu har jag kollat upp tangentkombinations-frågan!Jag kan göra kombinationen du beskriver ovan,MEN inte om det gäller bokstäver som finns på/delar tangent med den numeriska knappsatsen i mitten.Annars fungerar det kanon!Gäller detsamma för dig?

Blir något för en kommande FW att rätta till!

Precis, det samma gäller för mig! lite störigt faktiskt. Händer rätt ofta att jag tappar några bokstäver på vägen

Postad 04 January 2010 - 20:02

jafo
  • jafo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Du klarar dig bra på 128 MB

Jag får ofta meddelande om att minnet är fullt. Ibland blir även hela luren instabil.
Kollar man hur mycket minne som används är det i princip alltid 20-30MB ledigt, oavsett hur många program man har igång. Även när luren är omstartad är ändå samma mängd ledigt. Vad som tar 100MB har jag ingen aning om.

Minnes fel inträffar vanligtvis när jag surfar, på någon tung sida, typ aftonbladet eller feber (de icke mobil anpassade sidorna). Har dock även fått det när enbart musik spelaren varit igång.

Postad 04 January 2010 - 20:18

jafo
  • jafo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Upptäckte även att om jag har hörlurar inkopplade (vanliga tredjeparts) får jag inget samtalsljud!
Tydligen känner telefonen av vilken typ av kontakt man har, för om jag för in den 2/3 får jag även valet Headset, vilket gör att jag får ljud i hörluren.

Samma sak gäller om jag även har bluetooth headset kopplat, dvs inget ljud där.

Verkar alltså inte gå att använda telefonen för att lyssna på musik, utan att dra ut sladden?

Märkligt eller?

Redigerat av jafo, 04 January 2010 - 20:19.

Postad 04 January 2010 - 23:09

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Upptäckte även att om jag har hörlurar inkopplade (vanliga tredjeparts) får jag inget samtalsljud!
Tydligen känner telefonen av vilken typ av kontakt man har, för om jag för in den 2/3 får jag även valet Headset, vilket gör att jag får ljud i hörluren.

Samma sak gäller om jag även har bluetooth headset kopplat, dvs inget ljud där.

Verkar alltså inte gå att använda telefonen för att lyssna på musik, utan att dra ut sladden?

Märkligt eller?

Det problemet har inte jag. När jag sticker in ett par lurar så frågar den om jag använder hörlurar. väljer jag Ja så kommer ljudet ur lurarna och när det ringer så pratar jag i mikrofonen på telefonen.

Postad 05 January 2010 - 18:02

Sebastiank
  • Sebastiank
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag får ofta meddelande om att minnet är fullt. Ibland blir även hela luren instabil.
Kollar man hur mycket minne som används är det i princip alltid 20-30MB ledigt, oavsett hur många program man har igång. Även när luren är omstartad är ändå samma mängd ledigt. Vad som tar 100MB har jag ingen aning om.

Minnes fel inträffar vanligtvis när jag surfar, på någon tung sida, typ aftonbladet eller feber (de icke mobil anpassade sidorna). Har dock även fått det när enbart musik spelaren varit igång.

jag har aldrig fått det på min telefon. kan bero på att jag stänger av mina program när jag har använt dem. Vart kollar man hur mycket minne man har ledigt?

Varför går du in på vanliga aftonbladet för? Det känns som du ber om att få en telefon som hänger sig.

Har du installerat många extra program?

Postad 05 January 2010 - 19:26

Cantstandya
  • Cantstandya
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

jag har aldrig fått det på min telefon. kan bero på att jag stänger av mina program när jag har använt dem. Vart kollar man hur mycket minne man har ledigt?

Varför går du in på vanliga aftonbladet för? Det känns som du ber om att få en telefon som hänger sig.

Precis vad jag tänkte, jag stänger mina program istället för att minimera de. Vilket görs automatiskt om man trycker på "lägg på"-knappen, tog litet tag att vänja sig när samma knapp på SonyEricsson stänger alla öppna prog.

Postad 05 January 2010 - 19:33

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag fick samma problem med minnet för nån dag sen. Kunde inte lägga till några kontakter i adressboken heller. Jag hade precis bytt så att man kunde se både SIM och telefonkontakter. Jag ändrade tillbaka (så att jag bara ser telefonkontakter) samt startade om telefonen och har inte haft problem sen dess

edit. jag brukar inte ha många program igång. Möjligen internet och mailprogram samtidigt

Redigerat av erik h, 05 January 2010 - 20:09.

Postad 06 January 2010 - 20:23

caroline81
  • caroline81
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Köpte den här mobilen häromdagen och jag måste säga att den är verkligen irriterande liten! :) Jag hade verkligen förväntat mig att den här typen av mobil (med helt qwerty-tangentbord) skulle vara större. Den här mobilen är ju i princip lika stor (liten) som vanliga mobiler! Nej, imo hade det varit betydligt bättre om den hade varit 1 cm bredare på både längden o tvären, dessutom när den är så otroligt tunn!! Pga detta tycker jag det är lite svårt med de små knapparna på tangentbordet, och jag är ändå tjej med smala fingrar etc ... jaja, bara o hoppas att man vänjer sig. Tyckte bättre om tangentbordet på SE P1 ändå.

En fråga, i instruktionsboken "Din Nokia - huvudfunktioner" finns det en symbol som heter "hämta!" ("Lägg till nya affärsprogram med programmet Hämta!"), den finns med i min Nokia 5800, men jag hittar den INTE i E72 någonstans! Någon som sett till det här o kan tala om vart det finns i mobilen? ("Hämta!" är ju liksom inte samma som Ovi-store ...)

Postad 06 January 2010 - 21:35

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Köpte den här mobilen häromdagen och jag måste säga att den är verkligen irriterande liten! :) Jag hade verkligen förväntat mig att den här typen av mobil (med helt qwerty-tangentbord) skulle vara större. Den här mobilen är ju i princip lika stor (liten) som vanliga mobiler! Nej, imo hade det varit betydligt bättre om den hade varit 1 cm bredare på både längden o tvären, dessutom när den är så otroligt tunn!! Pga detta tycker jag det är lite svårt med de små knapparna på tangentbordet, och jag är ändå tjej med smala fingrar etc ... jaja, bara o hoppas att man vänjer sig. Tyckte bättre om tangentbordet på SE P1 ändå.

En fråga, i instruktionsboken "Din Nokia - huvudfunktioner" finns det en symbol som heter "hämta!" ("Lägg till nya affärsprogram med programmet Hämta!"), den finns med i min Nokia 5800, men jag hittar den INTE i E72 någonstans! Någon som sett till det här o kan tala om vart det finns i mobilen? ("Hämta!" är ju liksom inte samma som Ovi-store ...)

Du vänjer dig förmodligen med storleken. Den e perfekt! Jag har rätt stora händer och tycker att t-bordet är riktigt bra! Bland de bästa enl mig.

Postad 06 January 2010 - 23:09

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Hehe, klämde du inte på mobilen innan du köpte den eller köpte du grisen i säcken :D? Ja visst är den ganska liten och tunnare än en knäckemacka. Jag har köpte följande skydd till min e72:a som gör att den blir lite större och lättare att hålla i ;).

Postad 08 January 2010 - 09:44

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Jag har ett par Nokia-mobiler (dock ej denna). I dessa har innehållet i "Hämta! bytts ut mot en länk till Ovi-store. Så tanken är nog att ersätta "Hämta!" med Ovi Store.

Postad 09 January 2010 - 15:28

avmalin
  • avmalin
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag har problem med mitt simkort. Det står att det inte går att registrera mitt kort men kortet funkar på andra mobiler. Är det någon annan som haft liknande problem och kan man lösa det själv genom att göra en fabriksinställning eller något annat käckt!

Tacksam för svar!

Postad 09 January 2010 - 16:26

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag personligen hade nog hellre lämnat in den till Mobilbyrån i Hornstull, de är också en auktoriserad service firma för bla Nokia.
Då slipper du vänta på att den ska skickas fram och tillbaka.

Låt mig gissa; du liksom 10% av befolkningen, bor i Stockholm. Vi andra 90% har dessvärre lite svårt för att använda din butik vid Hornstull. Men tack för tipset.

Postad 10 January 2010 - 19:12

Themaster_82
  • Themaster_82
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Låt mig gissa; du liksom 10% av befolkningen, bor i Stockholm. Vi andra 90% har dessvärre lite svårt för att använda din butik vid Hornstull. Men tack för tipset.

Personen som jag svarade till hade vart hos The Phone House och skrev att den skulle skickas till Anovo i Nacka så jag förmodade att den personen bor i STHLM därav min hänvisning dit

Redigerat av Themaster_82, 10 January 2010 - 19:32.

Postad 13 January 2010 - 13:05

davex
  • davex
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Så nu är ny mjukvara släppt, v.22.007. Dock inte i Sverige(?). Jag hittar den i vilket fall inte, varken via inbyggda klienten för uppdatering eller via Nokia software updater. Någon som hört något eller lyckats uppdatera?

Postad 13 January 2010 - 14:01

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Personen som jag svarade till hade vart hos The Phone House och skrev att den skulle skickas till Anovo i Nacka så jag förmodade att den personen bor i STHLM därav min hänvisning dit

Ok, gott uppsåt alltså :(. För din kännedom, TPH finns i stort sett varje stad i Sverige. Bara här i Helsingborg finns väl 2-3 butiker.

Postad 13 January 2010 - 17:15

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Fick lämna in min två veckor gamla E72 på Elgiganten då den knappt satt ihop och hela knappsatsen satt på sniskan. Sjukt dålig kvalitet, min E71 som hängt med sen den släpptes och fått enormt med stryk sitter bättre ihop än en ny E72.

Hur som helst, Elgiganten använder några som heter Delta för service, någon som har en erfarenhet av dem? Man har ju skickat in några lurar till Anovo i sina dagar och de är ju pinsamt dåliga. Skyller det mesta på kunden och har de lagat ett fel så har de ofta fixat till så man får två nya fel när man får tillbaka luren efter oändligt långt väntan

Postad 14 January 2010 - 09:32

Unregistered28abc51d
  • Unregistered28abc51d
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Så nu är ny mjukvara släppt, v.22.007. Dock inte i Sverige(?). Jag hittar den i vilket fall inte, varken via inbyggda klienten för uppdatering eller via Nokia software updater. Någon som hört något eller lyckats uppdatera?

Kan inte heller hitta uppdateringen!?

Postad 14 January 2010 - 11:35

SSCygni
  • SSCygni
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har precis uppdaterat mig från en SE P1i till en Nokia E72. Två olika världar för min del, det är ungefär som att komma från Mac till PC, ingenting heter lika dant och ingenting ligger där man förväntar sig det. Men man lär sig nog så småningom.

Problemet jag har är att mitt SE blåtandshörlurar (HBH-DS980) inte fungerar till Nokian. Allt fungerar utom när jag spelar musik i dom, då är det tyst. Är de okompatibla eller är det en inställning som jag inte hittar?

Problem nr:2! Hur hittar jag kontakter som är sparat på sim-kortet? Borde inte den funktionen finnas i programmet Kontakter?

Problem nr:3! Varför poppar det upp att den vill hitta W-lan varje gång jag låser upp knapplåset? Och var låser jag knapplåset manuellt?

Annars verkar det vara en mycket gedigen telefon med skön känsla i, men som sagt lite svår att hitta i. Lite ologisk för mig men säkert väldigt logisk för de som alltid haft Nokia telefoner.

Tack på förhand!

Postad 14 January 2010 - 16:17

Gruff
  • Gruff
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har haft denna telefon nu sedan den släpptes i november. Har hittat mängder med irriterande buggar, men jag noterar i denna tråd att få verkar ha de problemen som jag har. Däremot på Nokias användarforum finns mängder med problem inrapporterade. Men jag tänkte nämna några fel och se om det är något ni andra känner igen.

Uppkopplingen mellan telefonen och blåtandsheadset bryts mitt under pågående samtal. Telefonen ”tror” efter nedkopplingen att kopplingen fortfarande är aktiv, vilket leder till att telefonen i praktiken blir obrukbar när ljudet skickas till ett headset som inte är ihopkopplat. Det går inte att byta till telefonens högtalare, headset med kabel eller ens att försöka koppla ihop BT-headsetet igen, utan man blir tvungen att starta om telefonen.

Ibland blir ljudet under ett samtal genom BT-headsetet ohörbart, det låter som att någon sitter i ett akvarium och försöker prata. Ringer man upp igen så är ljudet ok.

Jag har vid ett par tillfällen råkat ut för att när någon ringer till mig så blir det helt tyst i headsetet och ingen hör vad den andre säger. Om jag lägger på luren och provar att ringa upp den andre så fungerar det som det ska igen.

Jag har provat med tre BT-headset, Plantronics Voyager Pro, Nokias BH-215 och till och med sonyericsson HBH PV708 men samma sak med alla tre.

Det går inte att radera kalenderuppgifter från telefonen. Det spelar ingen roll ifall kalenderuppgifterna skapats via Outlook eller direkt i telefonen. Telefonen kan inte radera uppgifter. Om jag går till aktuell aktivitet och väljer radera från menyn får jag en kontrollfråga om jag verkligen vill radera, jag svarar ja och tror att det är klart, men finner att aktiviteten finns kvar.

Ibland går det inte att stänga ner applikationer, telefonen vägrar helt enkelt stänga dem. Enda lösningen är att starta om telefonen. Detta är ett problem i och med att minnet dräneras snabbt, vilket kan blockera användandet av olika funktioner och omstart krävs. För det mesta så går programmet och lägger sig i bakgrunden, men ibland inträffar det att när man tryckt på ”avbryt” och vill komma tillbaka till huvudmenyn så stängs programmet ner för att en sekund senare komma upp igen och det går inte att komma ur programmet. Omstart av telefonen krävs. Extra jobbigt blir detta då man sitter i samtal och vill komma åt kalendern eller adressboken. Noterar att man kan stänga programmen på riktigt med "avsluta samtals"-knappen. Men ovan känns fortfarande som en bugg.

Mellanslagstangenten låser sig ibland så att den inte fungerar, man får inga mellanslag när man skriver. Enda lösningen är att starta om telefonen igen. Denna bugg har en del användare som uppdaterat sin firmware (22.007) rapporterat har åtgärdats medan andra som uppdaterat den inte har fått problemet löst. Just den här modellen av telefon används ju rätt mycket till att skriva när man är i rörelse så det är inte ett helt oväsentlig problem. Notera att uppdateringen från 021.024 till 22.007 inte finns i Sverige ännu, så jag har inte kunnat testa den.

Det går inte att läsa kompletta HTML-mail, när man kommer ner till Hämta mer så vägrar telefonen att hämta resterande del av mailet. Även detta problem har en del fått löst med sin uppdatering medan andra har problemet kvar.

I kameravyn när man tagit bilder så länkas bilderna fel. När man går in i kameramenyn och vill se de bilder man precis tagit så är det gamla bilder som visas istället för de nya. Går man däremot ur kamera-”mode” och in under filhanteraren så finns de nya bilderna där, men de går alltså inte att se från kameramenyn och således kan jag inte med lätthet skicka vidare bilder direkt. Detta problem inträffade exakt på dagen en månad efter jag började använda telefonen. Bilderna jag tog 26 december länkades ihop med de jag tog den 26 november.

Det var några buggar. Något ni andra känner igen?

Postad 14 January 2010 - 17:22

Themaster_82
  • Themaster_82
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Jag har precis uppdaterat mig från en SE P1i till en Nokia E72. Två olika världar för min del, det är ungefär som att komma från Mac till PC, ingenting heter lika dant och ingenting ligger där man förväntar sig det. Men man lär sig nog så småningom.

Problemet jag har är att mitt SE blåtandshörlurar (HBH-DS980) inte fungerar till Nokian. Allt fungerar utom när jag spelar musik i dom, då är det tyst. Är de okompatibla eller är det en inställning som jag inte hittar?

Problem nr:2! Hur hittar jag kontakter som är sparat på sim-kortet? Borde inte den funktionen finnas i programmet Kontakter?

Problem nr:3! Varför poppar det upp att den vill hitta W-lan varje gång jag låser upp knapplåset? Och var låser jag knapplåset manuellt?

Annars verkar det vara en mycket gedigen telefon med skön känsla i, men som sagt lite svår att hitta i. Lite ologisk för mig men säkert väldigt logisk för de som alltid haft Nokia telefoner.

Tack på förhand!

Svar på fråga nr 3
När du är huvudmenyn klicka på Meny och sen avsluta så blir det knapplås, inte den mest logiska lösning men det är så de har gjort på denna lur iaf, hoppas att de andra i forumet kan hjälpa till med de andra frågorna

Postad 14 January 2010 - 17:35

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min idag men det fick gå i rutur igen. De hade uppdaterat till ny version av mjukvaran - fast på engelska så mina svenska tecken fungerade ej. Ett tjockt svart hårstrå satt fastklistrat under displayen. Min E71 har problem med damm innanför displayen men aldrig att ett stort hårstrå kommit in :) Sen var hela displayen lila fläckig, som om de rengjort den och torkat rent under displayen med medlet blivit kvar för det var lika fläckar som liksom flöt omkring. Så kul, bara att skicka in den igen

Postad 14 January 2010 - 22:45

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

.
.
.

Oj, du verkar ha fått värsta måndagsexemplaret..

Angående blåtandsproblem, don´t know, jag kör med vanligt trådat headset och det funkar iaf som det ska.

Radera kalenderposter, ja det är väl inte så svårt. Man går in på den post som ska raderas, trycker på deleteknappen (bakåtpil) på tangentbordet, får en fråga om man vill ta bort, svarar ja också är posten borta.. iaf på min e72:a :). Låter skumt att du har problem med det där måste jag säga.

Stänga av applikationer gör jag genom att antingen välja avsluta på applikationen, eller trycka in homeknappen en längre stund för att få upp en meny på vilka applikationer som är igång och sedan markerar den jag vill avsluta och trycker på deleteknappen (bakåtpil igen). Om man inte specifikt avslutar applikationerna på detta sätt (vad jag vet) så ligger de kvar och snurrar i bakgrunden, så är det med symbian liksom..
Alternativet Avbryt/Dölj eller vad det nu kan kallas för är inte alltid detsamma som att avsluta en applikation, Symbian är inte alltid jättelogiskt tyvärr.

Har också hört buggen om mellanslagstangenten men den har inte fastnat på min ännu peppar peppar...

Html-mail, hum, det verkar fungera, även om mail-appen i övrigt inte är helt supersmidig. Ibland kan det ta ett tag att hämta resterande delar av mail, och man får inte upp ngn symbol som visar att den håller på att hämta ngt, det bara poppar upp rätt vad det är.

Kameraproblem, nej, känner inte igen det där, jag går bara in i galleriet och tittar på det jag tagit liksom :).

Postad 14 January 2010 - 22:49

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Problem 2, kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag bytte från min SE till min förra Nokia N82, tror jag gick via pc suite eller nåt och först laddade ner kontakterna till dator för att sedan ladda in dom i min Nokia igen. När jag dock bytte från N82 till e72 så kunde jag föra över lätt.

Problem 3: Stäng av wlan-skanningen så slipper du det där.

Postad 15 January 2010 - 07:16

SSCygni
  • SSCygni
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Svar på fråga nr 3
När du är huvudmenyn klicka på Meny och sen avsluta så blir det knapplås, inte den mest logiska lösning men det är så de har gjort på denna lur iaf, hoppas att de andra i forumet kan hjälpa till med de andra frågorna

Tack! Jag har verkligen letat efter den funktionen.
Manualen är inte den bästa heller. De utgår nog ifrån att man haft en Nokia innan.

Postad 15 January 2010 - 07:23

SSCygni
  • SSCygni
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Problem 2, kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag bytte från min SE till min förra Nokia N82, tror jag gick via pc suite eller nåt och först laddade ner kontakterna till dator för att sedan ladda in dom i min Nokia igen. När jag dock bytte från N82 till e72 så kunde jag föra över lätt.

Problem 3: Stäng av wlan-skanningen så slipper du det där.

Tack, jag ska kolla om det går via PC-suite när jag instalerat det på jobbdatorn (jag kör Mac hemma).

Wlan-skanningen är avstängd. Jag trodde det var något program som ville uppdateras men när jag körde uppdatering så kom det bara upp en rut om att "uppdatering misslyckades". Jag får rota vidare, kanske det är en bugg. Får hoppas att uppdateringen på OS'et kommer till Sverige snart.

Tack igen för snabba svar.

Postad 15 January 2010 - 10:09

jafo
  • jafo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag använder de program jag behöver, inte något extremt.
DME client från Excitor för integration mot vår exchange. visar epost, synkar kalender och kontakter.

Aftonbladet tog jag mer som exempel, men få sidor på internet är anpassade för mobil. Webbläsaren borde rimligtvis kunna hantera detta utan att krascha, speciellt inte telefonen.

Jag tror att firmwaren behöver uppdateras för att få en stabilare telefon.

Postad 15 January 2010 - 10:15

jafo
  • jafo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Tack, jag ska kolla om det går via PC-suite när jag instalerat det på jobbdatorn (jag kör Mac hemma).

Wlan-skanningen är avstängd. Jag trodde det var något program som ville uppdateras men när jag körde uppdatering så kom det bara upp en rut om att "uppdatering misslyckades". Jag får rota vidare, kanske det är en bugg. Får hoppas att uppdateringen på OS'et kommer till Sverige snart.

Tack igen för snabba svar.

Om du exempelvis har din epost inställd att hämta med jämna mellanrum, och valt att den skall fråga efter koppling vid varje tillfälle, får du samma fråga.

Postad 15 January 2010 - 10:23

jafo
  • jafo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

[snip]

Jag använder mitt bt Jawbone Prime hela tiden. Upplever kopplingen som stabil, även då jag hamnar utanför bt täckningen och sedan kommer tillbaka. Det enda jag noterat är att kopplingen verkar suga batteri i Jawbone. Har hört att andra haft liknande problem, inte just med E72 dock utan med andra Nokior.

Att ljudet blir konstigt har säkert något med den aktiva DSP filtreringen för att få bort brus och oljud. Du kan ju pröva att stänga av den funktionen.

Att program hänger sig att jag också råkat ut för. Otroligt irriterande när man sitter mitt i samtal och inte får upp exempelvis kalender eller något annat viktigt.

HTML mail kan ju vara stora ibland och felaktigt kodade. Då kan jag också få problem. Ofta struntar jag i att ladda ner html delen utan skummar mailet ändå som text.

Jag upptäckte en otroligt irriterande brist i den inbyggda epost klienten. Det går inte att ställa in vilken destination grupp som skall användas utan man tvingas antingen välja specific connection eller att telefonen frågar. Otroligt dåligt av en inbyggd programvara på en FP2 telefon.

Postad 15 January 2010 - 21:27

Cygni
  • Cygni
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Om du exempelvis har din epost inställd att hämta med jämna mellanrum, och valt att den skall fråga efter koppling vid varje tillfälle, får du samma fråga.

Okej! Jag har ändrat "synkningen" av e-posten till att bara göras på söndag var 4 timme för att testa vad som händer. Kan nog vara det som spökar.

Mitt SE blåtands-headset började fungera idag när jag startade om telefonen. Nu kan jag lyssna på musik, men jag har inte provat ringa med den än. Hoppas allt fungerar, för jag är jättenöjd med funktionerna i den. Ska testa iMorgon©.

OT. Oj! Jag ser att jag har registrerat mig 2 ggr. Jag är både Cygni och SSCygni och jag fortsätter som Cygni. :-)

Redigerat av Cygni, 15 January 2010 - 21:32.

Postad 18 January 2010 - 09:42

dalton66
  • dalton66
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
På mitt jobb har de ställt in telefonen så att den synkar mail mot MS-Exchange. Funkar kanon - förutom att kalendern inte uppdateras längre!!! Vad kan ha hänt? Någon inställning som ni tycker jag ska kolla på telefonen eller är det bara att ringa supporten om det "borde funka när mailen funkar"?

Postad 18 January 2010 - 20:09

Unregistered77d30fc4
  • Unregistered77d30fc4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nu har jag haft mobilen i 20dagar och gillar telefonen.
Men jag kan tänka mig att om man inte är en van Nokia användare så kommer denna mobilen vara riktigt jobbig.

Saker jag stör mig på:

x Den grejen under tangentbordet kan man trycka in. Nästan som det är en knapp.
x Kan starta om sig helt plötsligt när man lyssnar på musik
x Mellanslag och key-paden kan sluta fungera helt plötsligt och jag måste starta om den
x Min samtalslista är inställd på att rensas varje månad men kan rensas lite när som av mobilen
x Ibland kan man inte välja att surfa genom wlan istället för genom 3g
x Har försökt byta ringsingnal men den vägrar byta
x 2/3 bilder blir dåliga när man tar kort (suddiga), Dom kunde ha slängt in en autofocus
x Ingen podcast
Dessa saker är de jag kan komma på nu.

MEN självklart finns det underbara saker med mobilen också vilket jag inte känner att jag behöver ta upp men jag uppdaterade mobilen nu och hoppas mycket fixas. Annars kommer väl det mesta fixas inom nån månad (hoppas jag)

Postad 18 January 2010 - 22:54

Cygni
  • Cygni
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Nu har jag haft mobilen i 20dagar och gillar telefonen.
Men jag kan tänka mig att om man inte är en van Nokia användare så kommer denna mobilen vara riktigt jobbig.

Saker jag stör mig på:

x Den grejen under tangentbordet kan man trycka in. Nästan som det är en knapp.
x Kan starta om sig helt plötsligt när man lyssnar på musik
x Mellanslag och key-paden kan sluta fungera helt plötsligt och jag måste starta om den
x Min samtalslista är inställd på att rensas varje månad men kan rensas lite när som av mobilen
x Har försökt byta ringsingnal men den vägrar byta
x 2/3 bilder blir dåliga när man tar kort (suddiga), Dom kunde ha slängt in en autofocus
x Ingen podcast
Dessa saker är de jag kan komma på nu.

MEN självklart finns det underbara saker med mobilen också vilket jag inte känner att jag behöver ta upp men jag uppdaterade mobilen nu och hoppas mycket fixas. Annars kommer väl det mesta fixas inom nån månad (hoppas jag)

Det där med att den startar om sig sker ungefär efter 2 och en halv låt på min. Högst irriterande, hoppas att det kommer en fix på det snart.

Postad 19 January 2010 - 09:20

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Hum, upplever inte så mkt fel som du gör. Tror man kan ställa in en priolista på vilka nät man ska använda. Jag anger mitt WLAN hemma i första hand i andra hand 3G och det switchar fint mellan dessa. Dock inte i mailklienten där jag får ställa in manuellt vilket nät den ska köra mot, lite störande men men.

Kameran ger riktigt fina bilder och visst har den autofokus, har du verkligen läst instruktionsmanualen :)? Bara till att vila tummen mot mittknappen tills en grön rektangen visas och sedan trycka av. Måste säga att när man väl får till autofokus så blir bilderna riktigt fina och klara.

Var hittar man uppdateringen förresten?

Postad 19 January 2010 - 09:53

Gruff
  • Gruff
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Var hittar man uppdateringen förresten?

Tänker du på Firmware? Den hittar du genom Nokia Software Updater som du installerar på datorn. Det går inte att installera fia FOTA, dvs via telefonen, vilket egentligen ska gå. Men det är väl ytterligare en bugg :-)

Har precis uppdaterat den, ska se vilka buggar som fixats.

Postad 19 January 2010 - 23:55

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
sålde min hero och köpte en E72a idag (hade e71 innan hero) och tycker att det här verkar vara en kanontelefon..

Bytte mest för spotify som bara fanns för iphone/android tidigare, E71 hade inget 3,5-mm uttag och det 2,5-mm som fanns satt på sidan, HTML-mail fanns inte och det var problem att synka mot google contacts och calendar..

Nu har dom rättat till alla brister hos e71 i denna modell =)

hur som helst så undrar jag ett par saker...
en stegräknare? la in nokia sportstracker, men vill inte gärna ha igång det dagarna i ända för att se hur mycket man går, behöver inte ha gps och annat jox, utan jag vill bara se antalet steg!

en annan grej är att jag som sagt synkar mot google via mail for exchange, dock mailar jag inte med google, utan kör med två vanliga imap-konton...

hur får jag ett av dessa att bli förvalt när jag ska skicka ett mail? som det är nu så går den in i mitt google-konto, eller "mail for exchange" som det heter, går inte att ändra namnet på det kontot!

Postad 21 January 2010 - 16:04

Cygni
  • Cygni
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat firmware på min E72 nu och ska testa om det försvunnit några buggar. Fortsättning följer.

Postad 21 January 2010 - 16:17

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag har uppdaterat firmware på min E72 nu och ska testa om det försvunnit några buggar. Fortsättning följer.

Gött, keep us updated ;)! Själv har jag inte provat att uppdatera ännu då min fungerar rätt skapligt, det är bara batteriluckan som glappar lite men det kan ju inte firmware åtgärda :D.

Postad 21 January 2010 - 16:27

Unregistered28abc51d
  • Unregistered28abc51d
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Märker ingen skillnad efter uppdaderingen,möjligen att det går lite snabbare att växla mellan menyerna!
Den nya Ovi maps är däremot cool:)

Postad 22 January 2010 - 10:11

Unregistered77d30fc4
  • Unregistered77d30fc4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Märker ingen skillnad efter uppdaderingen,möjligen att det går lite snabbare att växla mellan menyerna!
Den nya Ovi maps är däremot cool:)

Var finner man den nya Ovi maps?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.