Amen ge dig! Gå och lägg dig eller vadf*n som helst. Bara du håller dig minst 10m ifrån en dator resten av ditt livVad för andra aspekter spelar in? Du sa ju att det inte gick att få in en kondensator i en tunn mobil, men jag bevisade ju att det visst gick. Då säger du att det är andra saker som spelar in. Som vadå?
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 10 december 2009 - 15:50
Postad 10 december 2009 - 16:24
Det här är inte mitt område så jag borde inte gå in något djupare men ser du någon tunn mobil med blixt idag?
Nokia 6220 t ex. 15 mm på det tjockaste stället, mest för knappen till lindskyddet som sticker ut.
Postad 10 december 2009 - 17:36
Jag hoppas bara att det går att stänga av SEs UI. Någon som vet om det går eller om det krävs en helt annan ROM för det?
Hoppas också det, är extremt skeptisk till den där smala ormen med brickor som hackar fram. Har dock läst någonstans att man ska kunna stänga av SE:s gränssnitt om man vill, så det ska nog gå!
Postad 10 december 2009 - 17:37
Och snälla ni som håller på,ta de via PM eller ring till varann eller ännu bättre möt varandra irl om det finns möjlighet så
ni kan få ett avslut om vem som vet mest om allt!
En fråga:Jag kommer garanterat att köpa denna om den inte blir otroligt försenad,vart är bästa stället att beställa den på i Sverige,bäst support vid fel,bäst pris osv? Har aldrig handlat telefon på nätet förut p.g.a att jag vill ha en fysisk butik att gå till om det skulle bli något problem med varan. Men tänkte prova nu.
Redigerat av hippo6, 10 december 2009 - 17:43.
Postad 10 december 2009 - 17:54
Jag trodde att detta var en tråd som handlade om X10'an, men ack så fel jag hade...
Ni som tjabbar... kan inte ni skicka PM's till varandra istället, så att tråden faktiskt håller sig till ämnet. Jag vet inte med er andra, men jag läser denna tråd för att få fram fakta/rykten om den kommande x10'an.
On-topic: Själv var jag sugen på x10'an innan, men när jag fick nys om HTC Bravo och att den (enl. rykten) kommer lanseras med Android 2.x, så började den kännas mer attraktiv. Känns som att 1.6 kommer vara "gammal" när den släpps med x10. Samtidigt kan man ställa sig frågan hur snabb SE kommer vara med uppdateringar med tanke på att detta är deras första Android-produkt, och kanske inte har lika stor erfarenhet som t.ex. HTC. Det sistnämnda är jag lite smått orolig för. Man lägger ett gäng tusenlappar för något som kommer vara buggigt och att det dröjer mellan uppdateringarna.
Redigerat av gregoff, 10 december 2009 - 18:08.
Postad 10 december 2009 - 18:21
En fråga:Jag kommer garanterat att köpa denna om den inte blir otroligt försenad,vart är bästa stället att beställa den på i Sverige,bäst support vid fel,bäst pris osv? Har aldrig handlat telefon på nätet förut p.g.a att jag vill ha en fysisk butik att gå till om det skulle bli något problem med varan. Men tänkte prova nu.
Har ofta handlat och kommer i fortsättningen handla från cyberphoto, suverän service, dom tar kontakt direkt om det skulle uppstå problem eller frågor både via mail och tel.
Ps.
Allt handlar förstås om prisskillnad

Postad 10 december 2009 - 18:23
Det gick ju bra att sluta mata trollet...
Jag hoppas bara att det går att stänga av SEs UI. Någon som vet om det går eller om det krävs en helt annan ROM för det?
Jodå, det går utmärkt att köra med vanliga Android homescreens och t.ex. ha SEs UI som vanliga genvägar på skrivbordet.
Postad 10 december 2009 - 18:26
On-topic: Själv var jag sugen på x10'an innan, men när jag fick nys om HTC Bravo och att den (enl. rykten) kommer lanseras med Android 2.x, så började den kännas mer attraktiv. Känns som att 1.6 kommer vara "gammal" när den släpps med x10. Samtidigt kan man ställa sig frågan hur snabb SE kommer vara med uppdateringar med tanke på att detta är deras första Android-produkt, och kanske inte har lika stor erfarenhet som t.ex. HTC. Det sistnämnda är jag lite smått orolig för. Man lägger ett gäng tusenlappar för något som kommer vara buggigt och att det dröjer mellan uppdateringarna.
Det kan jag hålla med dig om. Sony Ericsson är ju Novis på området på samma sätt som de var novis på Windows Phone när Xperia 1 kom ut. Xperia 10 lär dock uppdateras till 2.0 inom sinom tid. En sak man inte lär bli missnöjd över är väl kameran. Lär bli första Androidmobilen med duglig sådan.
Postad 10 december 2009 - 18:26
Jodå, det går utmärkt att köra med vanliga Android homescreens och t.ex. ha SEs UI som vanliga genvägar på skrivbordet.
Låter hoppfullt, tycker SE:s UI ser häftigt ut men misstänker att man kan tröttna på den ganska fort, alla sidor är ju ganska lika..utseendemässigt, färg mm
Postad 10 december 2009 - 19:01
Låter hoppfullt, tycker SE:s UI ser häftigt ut men misstänker att man kan tröttna på den ganska fort, alla sidor är ju ganska lika..utseendemässigt, färg mm
Jag tycker idén med timescape är lysande, men att gränssnittet ser ut som någon ofärdig koncept-idé. Varför vridna brickor i en spiral som smalnar av? Varför kunde man inte ha gjort en rakare, mer innehållsrik och lättläst lista utan bling-bling och animationer som bara slöar ner? Har alltid stört mig på att SE ska lägga in onödiga animationer och annat trams som bara hindrar en från att komma fram till det man söker...
Postad 10 december 2009 - 19:04
Jag tycker idén med timescape är lysande, men att gränssnittet ser ut som någon ofärdig koncept-idé. Varför vridna brickor i en spiral som smalnar av? Varför kunde man inte ha gjort en rakare, mer innehållsrik och lättläst lista utan bling-bling och animationer som bara slöar ner? Har alltid stört mig på att SE ska lägga in onödiga animationer och annat trams som bara hindrar en från att komma fram till det man söker...
"onödiga animationer och bling bling" finns väll i dom flesta mobiler. Och jag tycker det är ganska skönt att inte allt är stelt och tråkigt. Däremot tycker jag färgerna och hela känslan av GUIt i X10an på videos man sett hittills sett rätt trist och menlöst ut...
Postad 10 december 2009 - 20:57
Rätta mig om jag har fel, men skulle inte SE släppa källkoden till applikationerna?:/ Isf kan vi ju vänta oss en massa roliga teman:)Jag tycker idén med timescape är lysande, men att gränssnittet ser ut som någon ofärdig koncept-idé. Varför vridna brickor i en spiral som smalnar av? Varför kunde man inte ha gjort en rakare, mer innehållsrik och lättläst lista utan bling-bling och animationer som bara slöar ner? Har alltid stört mig på att SE ska lägga in onödiga animationer och annat trams som bara hindrar en från att komma fram till det man söker...
Postad 10 december 2009 - 23:21
[/quote]
Håller helt med dig, känns inte helt 100 att det är SE som gör telefonen, hade föredragit HTC. Vet dock inte om jag orkar vänta till april för att Bravo ska komma, å andra sidan är ju risken överhängande att X10 inte heller har släppts då...om jag känner SE rätt.
Varit så sugen på N900 men ha begäret börjar svalna på den fronten...fast den går ju att få tag på nu å andra sidan...
Postad 11 december 2009 - 00:06
Telefonen kommer att släppas i mitten av Februari om inte något går enormt fel, t ex att fabriken som ska tillverka den brinner ner.
Snälla sluta whina om versioner hit och dit. Det är i stort sett ingen skillnad på 1.6 och 2.0. Det är mest kameramjukvaran som skiljer och där har SE en egen som är bättre än den i 2.0, sen skiljer bluetooth delen lite men även där har SE en egen. Men om det nu är hela världen vilken version man har och inte hur mobilen fungerar så kan jag berätta att det inte kommer att ta många månader innan de släpper en uppdatering.
Sen kan ni som klagar på att Timescape laggar tänka på att det bara var CPU´n som skötte allt på de filmerna, grafikkortet var inte påslaget och det ska flyta på hur bra som helst när den är det.
Postad 11 december 2009 - 00:29
Lika mycket gissningar på din sida så länge du inte kommer med källhänvisningar. Du kanske sitter med inside info? Du som vet allt?Mycket gissningar här märker jag.

Postad 11 december 2009 - 00:48
Jo, det är helt sant! Men de i X10an känns överdrivet onödigt om jag ska vara helt ärlig. Alldeles för mycket animationer och skit som verkligen inte behövs. Skönt att det verkar gå att stänga av om inte annat."onödiga animationer och bling bling" finns väll i dom flesta mobiler. Och jag tycker det är ganska skönt att inte allt är stelt och tråkigt. Däremot tycker jag färgerna och hela känslan av GUIt i X10an på videos man sett hittills sett rätt trist och menlöst ut...
Antar att batteriet kommer vara samma som i X1an? Förhoppningsvis.
Postad 11 december 2009 - 06:18
Jo, det är helt sant! Men de i X10an känns överdrivet onödigt om jag ska vara helt ärlig. Alldeles för mycket animationer och skit som verkligen inte behövs. Skönt att det verkar gå att stänga av om inte annat.
Antar att batteriet kommer vara samma som i X1an? Förhoppningsvis.
Ja, det ska vara likadant batteri, Li-Po 1500 mAh (BST-41).
Källa: gsmarena.com
Postad 11 december 2009 - 10:22
Lika mycket gissningar på din sida så länge du inte kommer med källhänvisningar. Du kanske sitter med inside info? Du som vet allt?
Som jag skrev tidigare i denna tråd så jobbar en Kompis till mig på SE och han har bland annat två st hemma.
Han säger att 2.0 kommer att komma ut rätt inpå release. Men eftersom det inte var några större skillnader mellan 1.6 och 2.0 (de få saker som verkligen skiljde skickar de med ändå, programvara till kameran och bluetooth osv). Eftersom man inte fått tillgång till 2.0 från google (motorola hade någon deal att få det först) så tyckte man det var onödigt att sitta och vänta på det istället för att köra ut en 1.6 som fungerar lika bra och sen uppdatera efterhand.
Känns trist att folk blir helt förstörda över att "bara få" 1.6 för det låter så mycket sämre än 2.0. Vad som faktiskt skiljer har de oftast noll koll på.
Redigerat av Barilla, 11 december 2009 - 10:23.
Postad 11 december 2009 - 11:08
* Optimized hardware speed
* Support for more screen sizes and resolutions
* Revamped UI
* New browser UI and HTML5 support
* New contact lists
* Better white/black ratio for backgrounds
* Improved Google Maps 3.1.2
* Microsoft Exchange support
* Built in flash support for Camera
* Digital Zoom
* Improved virtual keyboard
* Bluetooth 2.1
Postad 11 december 2009 - 12:17
Som jag skrev tidigare i denna tråd så jobbar en Kompis till mig på SE och han har bland annat två st hemma.
Han säger att 2.0 kommer att komma ut rätt inpå release. Men eftersom det inte var några större skillnader mellan 1.6 och 2.0 (de få saker som verkligen skiljde skickar de med ändå, programvara till kameran och bluetooth osv). Eftersom man inte fått tillgång till 2.0 från google (motorola hade någon deal att få det först) så tyckte man det var onödigt att sitta och vänta på det istället för att köra ut en 1.6 som fungerar lika bra och sen uppdatera efterhand.
Känns trist att folk blir helt förstörda över att "bara få" 1.6 för det låter så mycket sämre än 2.0. Vad som faktiskt skiljer har de oftast noll koll på.
Vi är trots allt amatörer här inne (dom flesta av oss i alla fall). Men när det gäller Android, så tror jag själv att jag litar mer på Google's förbättringar än SE's. Samtidigt är SE inte kända för att vara snabba med uppdateringar.
Min åsikt bara...
Postad 11 december 2009 - 12:28
Bra. Då behöver jag inte köpa ett extrabatteri när det blir festivaldags i sommar.Ja, det ska vara likadant batteri, Li-Po 1500 mAh (BST-41).
Källa: gsmarena.com

Annars håller jag med Gregoff! Och uppdateringarna i 2.0 verkar inte vara alls många? Inga som SE inte redan fixat om inte annat. Var är stöd för fler färger till kameran och multitouch-stöd? :/
Redigerat av Flamso, 11 december 2009 - 12:29.
Postad 11 december 2009 - 13:01
Not an issue,Några av dom punkterna som gör 2.0
* Optimized hardware speed
* Support for more screen sizes and resolutions
* Revamped UI
* New browser UI and HTML5 support
* New contact lists
* Better white/black ratio for backgrounds
* Improved Google Maps 3.1.2
* Microsoft Exchange support
* Built in flash support for Camera
* Digital Zoom
* Improved virtual keyboard
* Bluetooth 2.1
1: Optimized hardware speed: Alla HW är olika, den som väljer att köra Android har ju redan optimiserat till sin HW.
2: Support for more screen sizes and resolutions. SE har ju redan optimiserat screen size och resolution. Ingen issue för X10. För Android är det ju bra att man redan out-of-the box kan köra flera resolution.
3: Revamped UI. Ointressant, alla (?) tillverkare med Android har väl slängt ut Android's UI och kör sitt eget.
4: New browser UI and HTML5 support. Kör någon tillverkare med Androids inbyggda browser ?
5: New contact lists, kanske kan vara en förbättring
6:Better white/black ratio for backgrounds,kanske kan vara en förbättring
7: Improved Google Maps 3.1.2, det är ju bara att uppgradera, även i äldre Android.
8: Microsoft Exchange support, borde vara en förbättring.
9: Built in flash support for Camera, SE har sin egen. Bara intressant för Android att ha stöd out-of-the-box.
10: Digital Zoom, suck säger jag bara.
11:Improved virtual keyboard , borde vara en förbättring.
12.Bluetooth 2.1, anväder SE 10 Androids Bluetooth eller kör de sin egen, antagligen sin egen som borde vara 10 resor bättre än Android
2.0 eller 1.6 är ingen stor deal.
Edit: fixade å,ä och ö som föll bort....
Redigerat av what17ever, 11 december 2009 - 13:59.
Postad 11 december 2009 - 13:18
Not an issue,
1: Optimized hardware speed: Alla HW är olika, den som väljer att köra Android har ju redan optimiserat till sin HW.
2: Support for more screen sizes and resolutions. SE har ju redan optimiserat screen size och resolution. Ingen issue för X10. För Android är det ju bra att man redan out-of-the box kan köra flera resolution.
3: Revamped UI. Ointressant, alla (?) tillverkare med Android har väl slängt ut Android's UI och kör sitt eget.
4: New browser UI and HTML5 support. Kör någon tillverkare med Androids inbyggda browser ?
5: New contact lists, kanske kan vara en förbättring
6:Better white/black ratio for backgrounds,kanske kan vara en förbättring
7: Improved Google Maps 3.1.2, det är ju bara att uppgradera, även i äldre Android.
8: Microsoft Exchange support, borde vara en förbättring.
9: Built in flash support for Camera, SE har sin egen. Bara intressant för Android att ha stöd out-of-the-box.
10: Digital Zoom, suck säger jag bara.
11:Improved virtual keyboard , borde vara en förbättring.
12.Bluetooth 2.1, anväder SE 10 Androids Bluetooth eller k;r de sin egen, antagligen sin egen som borde vara 10 resor battre an Android
2.0 eller 1.6 aer ingen stor deal.
Precis. Det är i stort sett ingen skillnad på de två versionen. Folk tror att det är som Windows 3.1 och Windows 7.
Eftersom motorola hade förtur på 2.0 så valde man att lägga allt krut på 1.6´an för att sen uppgradera. Så ni behöver inte vara oroliga, oavsett om ni hatar eller älskar mobilen så kommer det inte ha något att göra med att det är 1.6 istället för 2.0.
Som svar på 12´an så kommer SE att köra sin egen BT stack.
Redigerat av Barilla, 11 december 2009 - 13:19.
Postad 11 december 2009 - 14:17
Postad 11 december 2009 - 14:37
Bra. Då behöver jag inte köpa ett extrabatteri när det blir festivaldags i sommar.
Annars håller jag med Gregoff! Och uppdateringarna i 2.0 verkar inte vara alls många? Inga som SE inte redan fixat om inte annat. Var är stöd för fler färger till kameran och multitouch-stöd? :/
Det kanske du slipper men tänk på att större skärm äter mer batteri, säkert en del funktioner du kommer att använda mer som också sliter lite, eller så är det något använder mindre och spar kräm istället..

Postad 11 december 2009 - 15:16
Det största minuset med att inte ha 2.0 är multitouch. Annars finns det inget. Keyboard, browser och sånt kan man bara tanka från market
Jag tror du klarar dig utan det i någon månad.
Då har man bokat...först i kön
Själv får jag min genom min kontakt på SE innan pöbeln får tillgång till den.

Postad 11 december 2009 - 16:27
Jag vet, jag vet! Men eftersom hårdvaran i X10an ska vara rätt strömsnål så gör jag en ren gissning att den kommer ha ungefär samma batteritid som X1an, och då klarar man sig i en vecka på två batterier. Det är rätt vansinnigt så stor skillnad det gör att bara sänka ljusstyrkan på skärmen och stänga av 3G på X1an!Det kanske du slipper men tänk på att större skärm äter mer batteri, säkert en del funktioner du kommer att använda mer som också sliter lite, eller så är det något använder mindre och spar kräm istället..
Postad 11 december 2009 - 16:36
Jag vet, jag vet! Men eftersom hårdvaran i X10an ska vara rätt strömsnål så gör jag en ren gissning att den kommer ha ungefär samma batteritid som X1an, och då klarar man sig i en vecka på två batterier. Det är rätt vansinnigt så stor skillnad det gör att bara sänka ljusstyrkan på skärmen och stänga av 3G på X1an!
Sen gissar jag att snapdragon på 1 ghz oxå drar lite mer än x1:ans 528mhz...
Postad 11 december 2009 - 16:49
Skall vara snartlikt som med X1an! Utvecklingen går ju framåt:)Sen gissar jag att snapdragon på 1 ghz oxå drar lite mer än x1:ans 528mhz...
Postad 11 december 2009 - 17:02
Skall vara snartlikt som med X1an! Utvecklingen går ju framåt:)
Ja, tack och lov...
Postad 11 december 2009 - 17:24
ni behöver inte vara oroliga, oavsett om ni hatar eller älskar mobilen så kommer det inte ha något att göra med att det är 1.6 istället för 2.0.
Har fått samma intryck när man kollar på recensioner på Motorola Droid. Det som ev. saknas i 1.6 går att dra ner eller så har SE eget alternativ (finns givetvis små undantag, men ändå). Ska dock bli intressant att se hur pass vakna SE kommer vara med uppdateringar. Oavsett om man vill det eller inte, så kommer egna anpassningar och dyl. alltid att ha buggar som behöver uppdateras.
Postad 11 december 2009 - 18:05

Postad 11 december 2009 - 19:22
Svart eller Vit.. det är frågan
Minsta problemet...blir det en så blir det självklart en svart...vit känns lite gay
Postad 11 december 2009 - 19:24

Minsta problemet...blir det en så blir det självklart en svart...vit känns lite gay
Har lite samma tanke, att den vita är lite feminin

Redigerat av Unregistereda34e3e24, 11 december 2009 - 23:29.
Postad 12 december 2009 - 04:19
This tutorial will show you a bit on how browsing through the installed applications on X10 works. What the menu looks like, how to use widgets etc. There really are tons off applications available for Android phones and when you start to browse through them you really get inspired to find more of them and update them when new versions arrive. When I recorded this video e.g. the Spotify app didn’t have a widget included. It does now, since a few days ago, and that widget has got a fixed spot on my right desktop now – I love it!
Of course there are other things that you might to see more about of so as usual please give your feedback on what you want future tutorials to be about.
I saw in some of the earlier comments some questions on how to organize applications in the main menu. The main menu isn’t, as far as I know, really customizable, rather the apps are all there in alphabetical order. The desktops however are highly customizable and you can also add folders etc.
As always – please remember that this is pre-release SW and HW and things might change until launch.
http://www.youtube.c...player_embedded
Postad 12 december 2009 - 08:48
Jag tycker nog att den vita är snyggast. Tycker inte de silvriga knapparna är lika snygga på den svarta. Men har alltid haft svart mobil och tycker den svarta är helt okej. Ska man sen ha den som gps och musikspelare i bilen så är ju svart bäst.
![]()
Har lite samma tanke, att den vita är lite feminin
Redigerat av jlarsson1978, 12 december 2009 - 08:52.
Postad 12 december 2009 - 14:51
Ja, den vita är skitsnygg! Men jag vet inte, hade en W800 för rätt många år sen och den var vit på sina ställen. Efter att ha haft den telefonen i över ett år så var den mer gul än vit där. Så näe, även om det är teflonbelagt så kör jag nog på svart.Jag tycker nog att den vita är snyggast. Tycker inte de silvriga knapparna är lika snygga på den svarta. Men har alltid haft svart mobil och tycker den svarta är helt okej. Ska man sen ha den som gps och musikspelare i bilen så är ju svart bäst.
Postad 12 december 2009 - 16:28
Visst, man kan roota jada jada, men man vill ändå kunna göra så mkt som möjligt utan att man ska behöva göra saker som den inte är avsett för.
Postad 12 december 2009 - 18:26
Postad 12 december 2009 - 18:34
tacksam om någon har koll på detta.

Postad 12 december 2009 - 22:08
X10an ska ha exchange, ja.microsoft exchange-stöd först i 2.0? har för mig att jag läst att SE fixat detta på x10:an men kan ha drömt. har annars sett det live på heron så det borde gå att ladda ner det (eller motsvarande funktioner) som app väl? eller är det htc som fixat in det i sitt sense-gränssnitt för heron?
tacksam om någon har koll på detta.

"Alltid synkad – med ActiveSync™
Telefonen håller dig synkad och tillgänglig. E-postinställningen är automatisk och synkroniseringen går smidigt och snabbt med Microsoft® Exchange ActiveSync™"
http://www.sonyerics...e#view=features
Postad 13 december 2009 - 11:23
Sju tusen spänn? Kul.Kolla releasedatum... 18/1.
http://www.play.com/...tml?source=9316
Postad 13 december 2009 - 11:54
Kolla releasedatum... 18/1.
http://www.play.com/...tml?source=9316
Intressant...men lite väl dyr, typ motsvarande 7000kr...
Har den någon GPU förresten, i så fall vilken?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar