Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 september 2009 - 19:00

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Tele2 tar ju 15 kr/MB så nåt surfpaket kan ju rekommenderas också. Tycker dock de är lite dyra på sånt..

Har 1GB paket från tele2 betalar 39:-/månad för det, rimligt pris.. synd att de numera har höjt det rejält. På den tiden när jag tog det fanns obegränsat paket för 99:-

Postad 29 september 2009 - 19:02

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...e...;w=3&last=1

kolla in den här annonsen :rolleyes:

Aldrig sett så många fel i en annons tidigare hoho...
Snubben måste ha ansträngt sig

Ingen som är sugen att starta ett svenskt maemo forum `?

Vore ju hur kul som helst :rolleyes:

edit
kanske skulle ta å slå till heh...köpa 4st på en gång....1099 st

Redigerat av moparman, 29 september 2009 - 19:05.

Postad 29 september 2009 - 19:09

torsten85
  • torsten85
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Snes emulator till n900
å man kan spela med wii kontrollen :rolleyes:

http://www.youtube.c...h?v=E0wbLaMXeu4

Postad 29 september 2009 - 19:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Så här skriver en användare till killen som gjort preview angående batteritid..
Fortfarande prototyp så lite bättre får vi väl hoppas på annars är de gränsfall..

I'm using slightly newer firmware and hardware than you and that's why I can elaborate some things.

About battery usage: with very heavy use 3 hours and with very light use 24 hours. The average usage is about 10-12 hours.

Postad 29 september 2009 - 19:35

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Angående skyddsfilmsfrågan, var helt säker på att jag stötte på en sådan länk igår. Får ta och kolla vidare, uppdaterar detta inlägg när jag hittar.

Postad 29 september 2009 - 19:37

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
galet!
Funderar på sälja högra benet för att få mobilen nu =(

Postad 29 september 2009 - 19:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ja nästan så man skulle sälja barnen :rolleyes:

Fattar inte hur ja ska klara av att vänta :rolleyes:

Postad 29 september 2009 - 19:42

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
hmm...Det var inga vidare tider. får bli ett batteribälte med 4-5 laddade batteri i. Måste väl ändå klara ett dygn. eller? någon som har kolla på liknade telefoner och batterier.?

Postad 29 september 2009 - 19:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Som sagt så är de fortfarande prototyp och tydligen så är just batterioptimering nå dom gör i slutet..

Vilken telefon som helst går att knäcka på 3-4 timmar...
Hoppas iaf den kommer att klara sig från morgon till kväll med måttlig användning..

Använder man wlan...ser film...använder gps så dör vilken mobil som helst snabbt..

Annars köper ja ett extra batteri....Men den går väl att ladda i dator å såna finns ju överallt

Edit
sen kan man inte säga så mycket innan nån går in mer på exakt måttlig användning innebär

Redigerat av moparman, 29 september 2009 - 19:48.

Postad 29 september 2009 - 19:52

Unregistereda744b4ff
  • Unregistereda744b4ff
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
kanske en sådan här istället för ett extra batteri

http://thenokiaguide...r-dc-11-review/

så behöver man inte hålla på o byta batterier :rolleyes:

Redigerat av Unregistereda744b4ff, 29 september 2009 - 19:52.

Postad 29 september 2009 - 20:20

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Oj vad det har hänt saker här idag! Blev tvungen att svara innan jag glömde bort allt, har inte hunnit läsa reviewn än då det varit sjukt mkt i livet. Aja.

Några pratade om mitten av oktober som datum, det är troligtvis att lura sig själv. Vecka 44 enligt svenska nokia, dvs start den 26. Den 26 är även det datumet som flera utländska sidor rapporterat, innan det ska man inte vänta sig den.

Intressant dock att komplett fortfarande hävdar att dom skickar den idag, enligt hemsidan då :rolleyes:.

Jag kommer köra med tele2 snackis student(tror jag det kallas) + 1Gb surf.

MMS har vi väl vetat om länge, och det är väl lite tråkigt men inget avgörande. Jag tror som sagt en lösning kommer komma.

Angående batteritiden så har de ju kört den 10-12h under "normal" användning(där wifi på hela tiden ingick om jag inte minns fel), imponerande måste jag säga om man jämför med t.ex 3gs. Med ett extra batteri kommer man långt. Såg några siffror från en tidigare version, ska se om jag kan leta reda på dom igen.

Nu ska jag käka och sen ska jag läsa reviewn och därefter uttrycka mig, även om ingen bryr sig :rolleyes:

Postad 29 september 2009 - 20:21

Nemerick
  • Nemerick
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
En sak som jag inte riktigt hajar:

Den kommer med ett 1320mAh-batteri, borde det inte gå att bara byta till ett kraftfullare batteri? Torde väl vara lika stort, nästan iaf? Eller är det någon begränsning i telefonen?

Redigerat av Nemerick, 29 september 2009 - 21:43.

Postad 29 september 2009 - 21:57

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Den kommer med ett 1320mAh-batteri, borde det inte gå att bara byta till ett kraftfullare batteri? Torde väl vara lika stort, nästan iaf? Eller är det någon begränsning i telefonen?

Mer mAh = större storlek. Tror inte det går att få i större i den, kanske skulle man kunna komma upp i några mer mAh men inte så det blir någon större skillnad tror jag.

Postad 29 september 2009 - 22:37

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Nu har jag läst igenom review och blev bara ännu mer sugen. Den tog upp många intressanta punkter men var dock en aning färgad(allt skulle lösas i framtiden). Sen blev jag fundersam på vilken version han hade egentligen, bounce låg inte inne och det verkar ju ha funnits länge.

Roliga saker var ju iaf att kalendern verkade imponera, notification light(något jag hade hört ett rykte) är guld,.

Enbart den fysiska begränsningen, genom att öka mAh så blir batteriet större och då kan det bli svårt att få bakstycket men hittar du ett i samma storlek men starkare så hojta.

Postad 30 september 2009 - 06:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
PÅ min Tytn 2 har ja ställt in så att telefonen ej blinkar nå när den är igång...
Blått vid olästa sms
Grönt vid missade samtal..

Helt otroligt bra..Så ja blev grymt nöjd att det även går att ställa som man vill på N900..

Finns lite mer info om varför alla program sparas på en liten plats minne när de finns så mycket..
Var en utvecklare som var in på Maemo forumet på my-symbian och förklarade..
Det kommer snart att va fixat..

Postad 30 september 2009 - 06:58

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Finns lite mer info om varför alla program sparas på en liten plats minne när de finns så mycket..
Var en utvecklare som var in på Maemo forumet på my-symbian och förklarade..
Det kommer snart att va fixat..

Precis det jag tänkte skriva nu.. som det ser ut nu får man bara använda 256 mb av 32 gb :S vem kom på att det skulle vara så? :rolleyes:

moparman, du som ser ut att ha koll på saker. är mängden apps något att hänga i granen? killen på m3 (idg.se/m3) sa att nokia skulle satsa på symbian os nu men skulle maemo senare. bör vi oroa oss?

Postad 30 september 2009 - 08:38

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Precis det jag tänkte skriva nu.. som det ser ut nu får man bara använda 256 mb av 32 gb :S vem kom på att det skulle vara så? :rolleyes:

moparman, du som ser ut att ha koll på saker. är mängden apps något att hänga i granen? killen på m3 (idg.se/m3) sa att nokia skulle satsa på symbian os nu men skulle maemo senare. bör vi oroa oss?

Enligt Eldar på Mobile-review så finns 2GB till aplikationer, får väl se hur det blir när den släpps.

Som det ser ut nu så kommer Nokia köra Symbian och Maemo paralellt, kanske kommer vi se en tydligare delning på produkterna framöver, N900 och N97 är ju ganska lika så det blir lite konstigt nu.
Nokia kommer iallfall på sikt gå över till utvecklingsmiljön QT detta kommer göra det enklare att utveckala programvara till både Symbian och Maemo paralellt.

Min gissning är att Maemo i den närmsta framtiden kommer utvecklas av comunityn och Nokia kommer nog inte släppa så mycket apps till det. Men det kommer nog att finnas en hel del applikationer till N900 inom kort.
Jag hoppas iallfall att Nokia släpper Sports Tracker till N900.

Postad 30 september 2009 - 08:40

Unregistered201eff61
  • Unregistered201eff61
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Åh, ja, Sports Tracker är bara ett MÅSTE till min Nokia!!! Jag hade aldrig sålt min nyvarande N85:a och ersatt den helt med N900 om det inte var möjligt att ha Sports Tracker i min nya mobil!

/Trancedancer

Postad 30 september 2009 - 08:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Lite info...Mycket text men väldigt intressant om man vill veta lite mer :rolleyes:

GeneralAntilles
Well, let me give you a short overview of how the package distribution system works on Maemo.

Most of the software available for Maemo is distributed through two user-transparent channels (i.e., unless you're interested in the technical details you don't need to worry about this): Nokia and maemo.org.*

The Nokia channel handles system software (updates, etc.) and software from Nokia's commercial partners. It's managed wholly by Nokia so it's not of particular interest for this explanation.

maemo.org is the channel that most users will be getting their software through its Maemo's primary distribution channel and contains the vast majority of all community and 3rd-party commercial software. This software repository is called Extras and is enabled out-of-the-box on the N900 (unlike previous tablet releases as some of you may know).

As part of the agreement between Nokia and the community to have Extras enabled out-of-the-box we needed to set up a testing and QA infrastructure for Extras. This infrastructure will ensure that software available from Extras meets certain quality requirements (e.g., does not consume too much battery, isn't a major security risk, isn't unreasonably crash-prone, functions as advertised, etc.). In order to facilitate this QA process we've split the Extras repository into three separate sections (those of you familiar with Ubuntu's arrangement should see some vague similarities):

Extras (extras): This is the section that is enabled out-of-the-box and where stable and tested software is available. The software here has been tested to conform to certain minimum quality requirements and should be suitable for all users.

Extras testing (extras-testing): This is the staging area for software making its way into Extras where the majority of software testing is done. The software here will generally be fairly fit and unlikely to break things. This section is intended only for developers and users interested in helping test potentially unstable software

Extras development (extras-devel): This is the Wild West. Packages in Extras-devel have no guarantee of basic quality and could very well break your device. This section is intended only for developers and very adventurous users.

With the pre-release devices right now there is only a very small selection of software available in Extras. Most of it is still undergoing testing and review in Extras-testing (which, by the way, anybody with a device is more than welcome to help out with!). Part of this review process is ensuring that packages entering Extras have been properly "optified". So most of the packages in Extras-testing right now have not been, trust that they will be by the time they make it into Extras.

Michal Jerz wrote:
Well, the only storage space I am able to use to install 3rd party software seems to be what they quote as "256 MB NAND formatted as UBIFS containing the bootloader, kernel and root directory "/" with about 100MB of free space." All packages seem to install under "rootfs", i.e. under "/". Just as they wrote, it is about 256 MB in total but with only about half of it free.

GeneralAntilles
Picking a installation location is handled by the developers. /opt is a relatively recent addition to Maemo, so most packagers have not yet patched their packages to use it. Don't worry, this is being addressed at the infrastructure level (maemo.org Extras) and by individual packagers and developers.

Users should have no need to worry about available application space once the device ships.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Michal Jerz wrote:

Indeed, there's also a /home/opt directory (which on my unit shows 2 GB and not 1 GB as Wikipedia says) but the only software that was installed there was DocumentsToGo. All the remaining packages installed under "/" and I ended up having about 10 MB free under "/".

GeneralAntilles

Yes, this is a packaging issue which will be addressed by developers in the coming weeks.
----------------------------------------------------------------------------------------

Michal Jerz wrote:

But if so then it is a silly idea because - apparently - most developers ignore this suggestion and all the remaining software I have installed (including quite a lot of packages much larger than those 500 kB, for instance the "officially available" Bounce Evolution of 17.5 MB or an official theme for the N900 of 7.8 MB ) used the "/" (rootfs) despite being much larger than 500 kB.

GeneralAntilles

Most developers don't yet have a final SDK and /opt was a relatively recent addition to the packaging system. It'll take a little while for everybody to transition over. But, again, don't worry, we're on it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Michal Jerz wrote:

So either the system should be AUTOMATICALLY installing the software to /opt if a package to be installed is larger than 500 kB, or there should be an user selectable option where to install a package.

GeneralAntilles
Automatically doing it makes the system inflexible and brittle, making the user choose is confusing and unnecessary. It'll be handled at the infrastructure level. Part of the QA process for packages getting into Extras will be to ensure that they're being installed to the right location. We're working on it and the fruits of that labor should be apparent soon.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

michal jerz wrote:
also, what happens if a user mostly installs small packages, but a lot of them? will they all go to "/" and, eventually, fill it up?

GeneralAntilles
my rough calculations would put that number at about 250-500 packages (based on a remaining free space of 100mb and an average package size of 250kb). my gut tells my this is unlikely to be an issue anytime soon.

so, in summary, the extras qa process should ensure that all packages are properly "optified" and that application storage shouldn't be an issue for users using extras.

--------------------------------------------------------------------------

Edit
Angående att surfa/ringa osv samtidigt

Multitasking while on a call is the same as always. You can switch to any other application and do whatever else you like, no matter if you use the loudspeaker, bluetooth headset, wired headset, or anything else. If you take a look at the screenshots in my preview, you'll notice that the phone app while on a call still has the "taskmanager" icon/button in the upper left corner. Just tap it to go to the Task Manager where you can switch to any other application or go to the Menu/Applications to launch new ones. There are absolutely no multitasking restrictions while on a call and the Phone app is just like any other app in this regard.

It's not the iPhone where Apple intentionally blocked/reduced a fully multitasking Unix based OS to get something dumb enough for what they think a smartphone should be :rolleyes:
my-symbian.com

Redigerat av moparman, 30 september 2009 - 08:55.

Postad 30 september 2009 - 09:15

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Lite info...Mycket text men väldigt intressant om man vill veta lite mer :rolleyes:

GeneralAntilles
Well, let me give you a short overview of how the package distribution system works on Maemo.

Most of the software available for Maemo is distributed through two user-transparent channels (i.e., unless you're interested in the technical details you don't need to worry about this): Nokia and maemo.org.*

The Nokia channel handles system software (updates, etc.) and software from Nokia's commercial partners. It's managed wholly by Nokia so it's not of particular interest for this explanation.

maemo.org is the channel that most users will be getting their software through its Maemo's primary distribution channel and contains the vast majority of all community and 3rd-party commercial software. This software repository is called Extras and is enabled out-of-the-box on the N900 (unlike previous tablet releases as some of you may know).

As part of the agreement between Nokia and the community to have Extras enabled out-of-the-box we needed to set up a testing and QA infrastructure for Extras. This infrastructure will ensure that software available from Extras meets certain quality requirements (e.g., does not consume too much battery, isn't a major security risk, isn't unreasonably crash-prone, functions as advertised, etc.). In order to facilitate this QA process we've split the Extras repository into three separate sections (those of you familiar with Ubuntu's arrangement should see some vague similarities):

Extras (extras): This is the section that is enabled out-of-the-box and where stable and tested software is available. The software here has been tested to conform to certain minimum quality requirements and should be suitable for all users.

Extras testing (extras-testing): This is the staging area for software making its way into Extras where the majority of software testing is done. The software here will generally be fairly fit and unlikely to break things. This section is intended only for developers and users interested in helping test potentially unstable software

Extras development (extras-devel): This is the Wild West. Packages in Extras-devel have no guarantee of basic quality and could very well break your device. This section is intended only for developers and very adventurous users.

With the pre-release devices right now there is only a very small selection of software available in Extras. Most of it is still undergoing testing and review in Extras-testing (which, by the way, anybody with a device is more than welcome to help out with!). Part of this review process is ensuring that packages entering Extras have been properly "optified". So most of the packages in Extras-testing right now have not been, trust that they will be by the time they make it into Extras.

Michal Jerz wrote:
Well, the only storage space I am able to use to install 3rd party software seems to be what they quote as "256 MB NAND formatted as UBIFS containing the bootloader, kernel and root directory "/" with about 100MB of free space." All packages seem to install under "rootfs", i.e. under "/". Just as they wrote, it is about 256 MB in total but with only about half of it free.

GeneralAntilles
Picking a installation location is handled by the developers. /opt is a relatively recent addition to Maemo, so most packagers have not yet patched their packages to use it. Don't worry, this is being addressed at the infrastructure level (maemo.org Extras) and by individual packagers and developers.

Users should have no need to worry about available application space once the device ships.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Michal Jerz wrote:

Indeed, there's also a /home/opt directory (which on my unit shows 2 GB and not 1 GB as Wikipedia says) but the only software that was installed there was DocumentsToGo. All the remaining packages installed under "/" and I ended up having about 10 MB free under "/".

GeneralAntilles

Yes, this is a packaging issue which will be addressed by developers in the coming weeks.
----------------------------------------------------------------------------------------

Michal Jerz wrote:

But if so then it is a silly idea because - apparently - most developers ignore this suggestion and all the remaining software I have installed (including quite a lot of packages much larger than those 500 kB, for instance the "officially available" Bounce Evolution of 17.5 MB or an official theme for the N900 of 7.8 MB ) used the "/" (rootfs) despite being much larger than 500 kB.

GeneralAntilles

Most developers don't yet have a final SDK and /opt was a relatively recent addition to the packaging system. It'll take a little while for everybody to transition over. But, again, don't worry, we're on it.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Michal Jerz wrote:

So either the system should be AUTOMATICALLY installing the software to /opt if a package to be installed is larger than 500 kB, or there should be an user selectable option where to install a package.

GeneralAntilles
Automatically doing it makes the system inflexible and brittle, making the user choose is confusing and unnecessary. It'll be handled at the infrastructure level. Part of the QA process for packages getting into Extras will be to ensure that they're being installed to the right location. We're working on it and the fruits of that labor should be apparent soon.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

michal jerz wrote:
also, what happens if a user mostly installs small packages, but a lot of them? will they all go to "/" and, eventually, fill it up?

GeneralAntilles
my rough calculations would put that number at about 250-500 packages (based on a remaining free space of 100mb and an average package size of 250kb). my gut tells my this is unlikely to be an issue anytime soon.

so, in summary, the extras qa process should ensure that all packages are properly "optified" and that application storage shouldn't be an issue for users using extras.

--------------------------------------------------------------------------

Edit
Angående att surfa/ringa osv samtidigt

Multitasking while on a call is the same as always. You can switch to any other application and do whatever else you like, no matter if you use the loudspeaker, bluetooth headset, wired headset, or anything else. If you take a look at the screenshots in my preview, you'll notice that the phone app while on a call still has the "taskmanager" icon/button in the upper left corner. Just tap it to go to the Task Manager where you can switch to any other application or go to the Menu/Applications to launch new ones. There are absolutely no multitasking restrictions while on a call and the Phone app is just like any other app in this regard.

It's not the iPhone where Apple intentionally blocked/reduced a fully multitasking Unix based OS to get something dumb enough for what they think a smartphone should be :rolleyes:
my-symbian.com

moparman gör det igen ;) mycket matnyttig läsning det där. Nu behöver vi inte oroa oss för tillgängligt diskutrymme (för att citera) för apps när denna lur kommer till sverige. Bra att vi fick ett svar angående multitasking också. Bra gjort moparman.

Redigerat av fst_cnct_rob, 30 september 2009 - 09:18.

Postad 30 september 2009 - 14:14

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Någon som har bokat nu i dagarna hos katshing?
Tänkte kolla vilken kö plats ni har hamnat på.

Postad 30 september 2009 - 15:00

Unregistereddacb5a1e
  • Unregistereddacb5a1e
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Så............nu blir min son glad när han får min N97.
En 13åring med en n97 är inte fy skam. Pappa måste ha N900.
Ha det gött heeeeeeeeeeeeeej!!

Postad 30 september 2009 - 15:23

kulla
  • kulla
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej, jag är nybörjare här på forumet. Peter heter jag.
Funderar på en N900, men ett krav är att den stödjer RDP och VPN - vet någon här om den gör det?
Skall använda luren till datatrafik och ibland ringa på den :) Tidigare har jag de senaste 10 åren bara haft SE, men nu är jag trött på dem, hade en X1 men blev besviken så den hamnade i skrivbordslådan. Just nu använder jag en G900 och det är en bra lur, men jag vill ha mera möjligheter...

/P

Postad 30 september 2009 - 16:08

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hej, jag är nybörjare här på forumet. Peter heter jag.
Funderar på en N900, men ett krav är att den stödjer RDP och VPN - vet någon här om den gör det?
Skall använda luren till datatrafik och ibland ringa på den :) Tidigare har jag de senaste 10 åren bara haft SE, men nu är jag trött på dem, hade en X1 men blev besviken så den hamnade i skrivbordslådan. Just nu använder jag en G900 och det är en bra lur, men jag vill ha mera möjligheter...

/P

hej peter och välkommen till forumet.

Does the N900 have a "remote desktop" type application to remote Windows PCs? - AnimalMind

Originally Posted by quipper8
maemo4 has vnc client, and I suppose it will be able to be prted to 5 in short order

Originally Posted by klinglerware
Logmein also ported their application optimized for the n800/n810. Hopefully we will see something similar for the n900.

hoppas det hjälpte, har du fler frågor så bara ställ dom så ska vi försöka lösa dom =)

Postad 30 september 2009 - 17:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Har ni läst denna recension ?

http://www.mobile-re...maemo5-en.shtml

Postad 30 september 2009 - 17:17

Mofaza
  • Mofaza
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Moparman är min gud! Behöver jag säga mer :) ?

Redigerat av Mofaza, 30 september 2009 - 17:17.

Postad 30 september 2009 - 17:18

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ingen guide jag stött på under denna tråd iallafall, verkar innehålla det mesta, ungefär som den andra guiden du länka till några inlägg bak. Ska läsas på en gång :)

Postad 30 september 2009 - 17:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tycker väl inte att recensionen ovanför var så bra....
Killen som skrivit den har fåt en hel del kritik runt om på nätet...

Som att direkt jämföra iphone å N900 browsers snabbhet när N900 visar massor mer detaljer plus visar flash som inte Iphone gör är de ju lite felaktigt att mäta i sekunder rakt av..

Gud heh.....I wish :-)

edit
lite trevliga nyheter

uppdatering av preview

1. The small storage memory issue. It has been confirmed to me by several persons "in the know" that this thing is just being worked on. In addition to the rootfs (about 256 MB, ca. 100 MB of it free for software installation), on the N900 the /home/ file system has 2 GB of storage space. There's an /opt directory (simlinked to /home/opt) which will be used to install software. There is a new version of SDK with "support" for the /opt directory, and a "guideline" for developers to make packages bigger than 500 kB install in /opt rather than "/". The indication of free storage memory in Settings/Memory will be changed to include the additional storage space provided by /opt.

2. It has been confirmed that the N900 *DOES HAVE* the FM radio. It will ship without a preinstalled FM radio software, but it will be developed and released by the Maemo community and made available for download via the Maemo Extras repository.

3. I forgot to mention in the preview that the "smart dial" function also works directly from the home screen. Just start typing using the hardware keyboard and the Phone app with all matching entries will instantly pop up.

4. Another thing I didn't mention is that you can freely enable or disable home screens. Home screen's Menu / Manage views opens a window with thumbnails of all four desktops where you can simply tick or un-tick any of them (of course at least one must remain active).

www.my-symbian.com

Redigerat av moparman, 30 september 2009 - 18:01.

Postad 30 september 2009 - 18:09

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag kommer köpa ny mobil snart och har en N95 idag, jag brukar köpa det värsta när jag förlänger.

Kommer N900 vara värstingen på marknaden under 2010 tror ni?

Postad 30 september 2009 - 18:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nja...Kommer att finnas andra med snabbare cpu om man ser till mhz
men om det är skillnad i praktiken är ju svårt att svara på nu

SE kommer med en android snapdragon mobil på 1ghz cpu under första kvartalet 2010
Htc släpper Leo med samma cpu men WM 6.5 inom nåra månader..

Så nån av dom tre skulle ja iaf satsa på ..

Sen lär även HTC släppa nån android me samma cpu

Sen har ju nya Iphone typ samma cpu å grafiklullull som N900...

Så välj den med det OS som passar dig bäst :)

Redigerat av moparman, 30 september 2009 - 18:26.

Postad 30 september 2009 - 18:28

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Då jag läste Mobile-review.com artikeln tänkte jag direkt att det där är en sån Ifåne som skriver recensionen. Ungefär som att läsa M3/IDG som fullkomligt badar i Ifån-superlativ.

Postad 30 september 2009 - 18:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Yepp helt klart...Sen har det varit en del andra tvivelaktiga grejor...Som vad han testat med för N900 och vilken mjukvara ...

Spana in den här tråden
http://talk.maemo.or...ead.php?t=31996

Man I just tried a beta of Windows 7 on this stolen netbook here. I'm not telling you which versions of hardware and software, but believe me, the kernel keeps crashing. What a **** products. Don't buy 'em. While you're at it please click on some ads on my site

Edit
Nu gäller detta kanske mer preview han gjorde men jag skulle iaf ta hans åsikter med en skopa salt

Redigerat av moparman, 30 september 2009 - 18:54.

Postad 30 september 2009 - 19:32

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
N900 kommer ju bli försenad. lär ju inte komma före snön...Nokia har ju inte satt något slutgiltigt datum.

Postad 30 september 2009 - 19:32

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

N900 kommer ju bli försenad. lär ju inte komma före snön...Nokia har ju inte satt något slutgiltigt datum.

Om nu inte vecka 44 är ett "datum"

Postad 30 september 2009 - 19:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nähä och det grundar du på ?

Preliminärt leveransdatum vecka 44.

Från Nokia.se

Edit
too slow..Nästan som en chatt här :D

Men vist lär snön säkert hinna komma...iaf här uppe :)

Redigerat av moparman, 30 september 2009 - 19:36.

Postad 30 september 2009 - 19:37

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Under 2010 ska tydligen N920 komma, den kommer inte att ha tangentbord.

Postad 30 september 2009 - 19:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Källa ?

Edit
Är ju dock rätt självklart att det lär komma en utan tangentbord men

Redigerat av moparman, 30 september 2009 - 19:40.

Postad 30 september 2009 - 19:40

perpetuum
  • perpetuum
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Oj, sorry glömde länken: http://www.engadget....ranular-detail/

Postad 30 september 2009 - 19:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tackar :-)

Men hur som helst...Ja är beroende av tangentbord så ja kommer nog att köpa N900..
Bara jag kommer över min mentala blockering för namnet Nokia.
Mår nästan illa av att säga namnet heh..

Någon här som är insatt i hur N900 cpu + grafik kommer att stå sig mot Snapdragon ?

Postad 30 september 2009 - 20:09

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Tackar :-)

Men hur som helst...Ja är beroende av tangentbord så ja kommer nog att köpa N900..
Bara jag kommer över min mentala blockering för namnet Nokia.
Mår nästan illa av att säga namnet heh..

Någon här som är insatt i hur N900 cpu + grafik kommer att stå sig mot Snapdragon ?

Se senare inlägg för korrekt info.

Redigerat av Alien08, 04 oktober 2009 - 23:20.

Postad 30 september 2009 - 20:21

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
För att klara upp det hela angående Nokias release av N900:an som är preliminär...

preliminär

ej är slutligt avgjord, i synnerhet om tidpunkter
Datumet är ännu endast preliminärt.

Postad 30 september 2009 - 20:26

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
ja. och nokia store-UK säger ju november.
http://shop.nokia.co...p;culture=en-GB

N900:an kan vara en myt.

Postad 30 september 2009 - 20:32

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

ja. och nokia store-UK säger ju november.
http://shop.nokia.co...p;culture=en-GB

N900:an kan vara en myt.

jo men nu bor vi inte i england, eller gör du?

OBS! Produkten skickas till kunder som har förbeställt direkt när produkten finns på lager, i den turordning som beställningar kommit in. Preliminärt leveransdatum vecka 44.

Redigerat av fst_cnct_rob, 30 september 2009 - 20:32.

Postad 30 september 2009 - 21:06

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
*nickar*

Hoppas klara mig drygt 1,5år iaf på min nästa mobil..
Skulle tro att det inte är omöjligt med N900 iaf ...

Postad 30 september 2009 - 21:07

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Jo sant men det står ju inte iheller preliminärt vecka 44 men den är försenad :)

Postad 30 september 2009 - 21:16

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Men vist lär snön säkert hinna komma...iaf här uppe :D

Yes, snö!!! Bring it on!! :)

Postad 30 september 2009 - 21:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Mozez

Ge mig en ny skoter så ska jag glädjas åt varje snöflinga som ramlar ner..
Och med N900 så skulle ja inte behöva nå mer :)

Postad 01 oktober 2009 - 07:52

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
hur är det med er? har ni beställt än? tänkte lägga en beställning nu men vet inte.. kanske bättre att vänta när det ändå är kö på beställningar. fast å andra sidan.. om jag inte beställer nu så tar det ju bara längre tid för mig att få luren =)

någon som beställt direkt från nokias hemsida?

Postad 01 oktober 2009 - 07:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nopp..Ska förlänga mitt abb hos tre så ja väntar..

Edit
Men har du cash så beställ... 5668 inkl frakt från mobilgiganten

Redigerat av moparman, 01 oktober 2009 - 07:57.

Postad 01 oktober 2009 - 08:29

fst_cnct_rob
  • fst_cnct_rob
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nopp..Ska förlänga mitt abb hos tre så ja väntar..

Edit
Men har du cash så beställ... 5668 inkl frakt från mobilgiganten

Registreringsår: 1997

F-Skatt: Aldrig registrerats

Nej tack, beställer hellre direkt från Nokia.se eller inhandlar den i butik.

för att gå från ett ämne till ett annat..

sett någon rolig app till n900:an??

föressten, detta har diskuterats förut i tråden men kanske aldrig fått ett svar?

Question:

Having read the prototype preview at my-symbian, I'm wondering if it's possible to make the internal 32gb and/or the 32gb SD card capable of app installation and leaving the 256mb RAM and 768mb swap file area to do the heavy lifting ie. Load the program into memory when used, and remove after use in that memory.

Is this just a silly musing in hope, or do-able? It would certainly trump all the other closed source phone OS's

Answer:

Because it's a _mobile_ computer and people will want to attach it to their non-mobile computer via USB. This only works if the data and the OS are on different partitions due to technical reasons.

Redigerat av fst_cnct_rob, 01 oktober 2009 - 08:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.