Monitor Audio rx 6 och rx 8
Monitor Audio Bronze BRFX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX6
(Golvhögtalare)
|
9
|
(45)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX8
(Golvhögtalare)
|
6
|
(51)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX-FX
(Surroundhögtalare)
|
5
|
(20)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX Centre
(Centerhögtalare)
|
4
|
(38)
|
Inga priser |
Postad 08 March 2010 - 18:03
Postad 09 March 2010 - 21:57
Hur är det tänkt att man fäster kabeln till denna väggmonterade surroundhögtalare?
Kontakten är vinklad snett uppåt(!) och min Supra Ply kabel är så tjock att högtalarna kommer ju att stå ut i nedre kanten när man måste klämma högtalarkabeln mellan väggen och högtalaren. Sedan så är det väl bara att glömma banankontakterna?
Hur monterar man på kabeln på högtalarens poler utan att använda banankontakter?
Postad 11 March 2010 - 02:56
Hur monterar man på kabeln på högtalarens poler utan att använda banankontakter?
Man använder sig av "The Old Fashion Way"
Postad 11 March 2010 - 09:28
Postad 11 March 2010 - 14:14
Äntligen fått tummen loss och inhandlat nya högtalare.. Blev Rx8 i svart ek, oj oj oj vilket välljud! Mina gamla trotjänare Dali 8008 har spelat sin sista ton..
Blir dom brasved nu då? Låter lite väl drastiskt!
Postad 12 March 2010 - 08:11
Blir dom brasved nu då? Låter lite väl drastiskt!
He he, nja inte riktigt... Ska se om nån vill köpa dom för en billig peng. Men inkopplade blir dom aldrig mer hemma hos mig i all fall! Grym skillnad i ljudet med Rx8:orna precis som jag hoppades/trodde.
Redigerat av knegar´n, 12 March 2010 - 08:12.
Postad 12 March 2010 - 18:14
Jag har nu sålt mina b&W 602.s3 och ska inhandla ett par nya... ja just det, vad?
Jag var på h.klubben idag och tänkte lyssna på cm7 men de hade inte dem inne.. Berättade att jag ska lyssna på ma rx 6 och rx 8 under morgon dagen men de menar på att cm7 är mycket ljusare, detaljerat, neutral i klangen än rx 6 och rx 8.. Så ni som har lyssnat på dessa högtalare, stämmer detta?
Efter vad man har läst här så borde det väl vara tvärtom..
I mitt fall så söker jag nämligen efter en högtalare som är neutral, detaljerad i sin klang. Kommer att drivas med nads nya för o slutsteg.
Väl mött
Redigerat av Unregistered6c9772c4, 12 March 2010 - 18:41.
Postad 12 March 2010 - 20:04
Postad 20 March 2010 - 21:42
skulle de kunna passa ihopa ljudmässigt..?
Postad 20 March 2010 - 21:58
Postad 21 March 2010 - 00:39
ja det har jag och det är okey men inte mer. De vill gärna ha mer krut än så och låter du dom få det från en förstärkare eller slutsteg som jobbar bättre i 4 ohm så händer det saker som inte händer annars.
som t.ex.?
vilka förstärkare spelar bra tillsammans med i detta fallet RX8:orna?
har bara hört RX6:orna spelade på en Naim XS (lilla modellen) och tyckte det lät bra.. men storebrorn till Naimen jag lyssnade på ligger en bit över min budget
Redigerat av CrillePille, 21 March 2010 - 00:39.
Postad 21 March 2010 - 18:37
Hade tidigare en Canton bas och den krävde ingen sådan sladd.
Problemet är nämligen att denna kaben ger oönskade störningar i en annan ljudutrustning i samma rum och direkt jag drar ur kabeln så försvinner störningen. Man kanske kan fixa en kabel i bättre kvalitet som är bättre skärmad men var kan man hitta en sådan och vad är det egentligen för typ av kabel?
Postad 21 March 2010 - 20:26
Postad 21 March 2010 - 23:49
Har två rxw12; 3,5mm pluggen kan du skippa. Kör w12 på auto läge så hoppar den igång när den får signal från förstärkaren.... Jag har provat med styrkabeln men tycker att autoläget utan kabeln funkar lika bra, det tar möjligen någon sekund extra innan subben hoppar igång... Det känns som det är tillräckligt med kablar reda.!
Okej, ja den lösningen låter ju billigare i alla fall. Men är kabeln med 3.5mm pluggen en vanliga audiokabel? Mono eller stereo i så fall?
Postad 22 March 2010 - 07:32
Redigerat av Redstorm, 22 March 2010 - 07:33.
Postad 23 March 2010 - 13:40
då återstår ju bara nästa fråga.. vilken stärkare ska man köra till dem?
är grymt sugen på Cambridge Azur 840 v.2, har lyssnat på den tillsammans med B&W 683 och Dali ikon 6 och gillar verkligen både utseende och ljudet i den..
men är lite orolig hur den matchar RX8:orna i ljudkaraktär?
och effekten... räcker den till?
tar gärna emot tips om vad andra kör för stärkare till sina RX8:or..
jag kommer ha dem i storarummet, ca 25-30 kvm, ganska avlångt rum där stereon står i ena änden av rummet, dvs jag sitter ganska nära högtalarna, lyssnar på väldigt blandad musik allt från hårdrock till country till singer/songwriter till Infected mushroom
det svänger snabbt hemma hos mig hehe...
tar tacksamt emot alla former av tips för att få dessa högtalare att låta så bra som möjligt!
//Crille
Postad 23 March 2010 - 14:00
Funderar på att byta förstärkare från min nuvarande Denon 2308 som driver rx6, rx center plus fyra rxfx. Det låter ju absolut bra men jag undrar om det kan låta bättre? Har tittat på Yamaha, Onkyo och Marantz i 10 000kr klassen... Cambridge Azur 840 v.2 verkar ju också intressant!
Någon som har något bra förslag?
Postad 23 March 2010 - 16:59
Fast jag har bara lyssnat 2-kanal med HK och Primare.
Postad 23 March 2010 - 17:10
Postad 23 March 2010 - 17:35
där behöver man ju iaf inte oroa sig för att stärkaren ska va för klen...
Postad 23 March 2010 - 17:39
jahapp.. då har man kanske 1 par RX8:or på ingående snart (från england)
vilken stärkare ska man köra till dem?
är grymt sugen på Cambridge Azur 840 v.2,
Skriver det igen. RX8 spelar Mycket bättre med en förstärkare som ger den mer kraft i 4 ohm än vad tex cambridge 840 kan ge. Vilken tycker jag inte spelar någon roll, då dessa högtalare fungerar med det mesta. Men som sagt, lägg lite mer på elektroniken.Är också intresserad utav "bästa" matchningen!
Redigerat av cedergren, 23 March 2010 - 17:41.
Postad 23 March 2010 - 18:33
MVH Flingan
Postad 23 March 2010 - 19:35
Jag kör med Cambridge 740A till RX8 i ett stort rum. Har funderat på att byta till något annat. Det låter bra , men borde kunna bli bättre.
Har tittat på HK 990, Cambridge 840A samt XTZ Class 3d med två stycken av deras slutsteg.
Postad 23 March 2010 - 19:59
Postad 01 April 2010 - 00:51
Förövrigt är jag nöjd med RX6 men skulle nog uppskatta den så kallade "loudneseffekten" på RX8
Mvh
Peter
Postad 05 April 2010 - 18:34
Tycker det vore underligt om den ultimata högtalaren vore skapad samt att i så fall det inte saknas en nolla i priset.
Själv har jag lyssnat i butik 3 ggr (två olika butiker) och tyckt det låtit bra alla gångerna.
Det enda som jag kan komma på som jag funderade lite över var en butik där de bara hade RX6 som jag tyckte mig uppfatta en liten metallisk klang i mellanregistret. Samt att de lät lite plågade vid hög volym.
Ett par "gamla" Wharfedale EM-97 jämförde jag mot och de hängde med riktigt bra, gav lite fylligare intryck, toppen saknade dock i jämförelse lite info samt basen hade inte samma kontur.
Detta inlägget är inte för att dissa dessa enligt mig mkt trevliga högtalare utan snarare ge lite nykter kritik om nu sådan finns.
Postad 05 April 2010 - 19:02
Postad 06 April 2010 - 08:55
Jag har tyvärr bara hört dom med bra material och knappt någon hårdrock vilken är akilleshälen för många högtalare.
Mina XTZ 99.36 är det inte särskilt roligt att lyssna på tex Iron Maiden, även Helloween-Live in U.K. har blivit platt fall. samt några till exempel kan tas upp. Nyare typ Kamelot, Avantasia etc låter däremot bra.
B&W 603 S3 och Wharfedale EM-97 är exempel på högtalare där det låter bra mkt bättre med "sämre" inspelningar i hårdrocks-klassen.
Postad 06 April 2010 - 09:58
Postad 06 April 2010 - 13:57
Postad 06 April 2010 - 21:57
Jag kan tycka att "tunga elgittarer" känns lite lätta på mina RX6, därför undrar jag om ett par RX8:or skulle vara bättre.
Jag spelar mkt hårdrock på mina rx8.
Provade att göra detta på både rx6 och rx8 i butik innan köp - tyckte att rx8 hade allt som rx6 saknade, dvs ordentlig botten som gör tung inte alltid perfekt inspelad rock rolig att lyssna på...
Har dock hört andra musikstilar spelas på rx6 med lysande resultat, hade trots detta valt rx8 alla dar i veckan, man får mera av allt helt enkelt
( mer ström / tyngre förstärkare gör såklart att de låter bättre - men det gäller i princip alla högtalare!!)
Redigerat av Jörgen A., 06 April 2010 - 21:58.
Postad 07 April 2010 - 16:52
Provade att göra detta på både rx6 och rx8 i butik innan köp - tyckte att rx8 hade allt som rx6 saknade, dvs ordentlig botten som gör tung inte alltid perfekt inspelad rock rolig att lyssna på...
Har dock hört andra musikstilar spelas på rx6 med lysande resultat, hade trots detta valt rx8 alla dar i veckan, man får mera av allt helt enkelt
( mer ström / tyngre förstärkare gör såklart att de låter bättre - men det gäller i princip alla högtalare!!)
6:an är väl en rätt mycket nättare högtalare?
Har inte hört dessa själv men skulle en 6:a med DD10:a funka minst lika bra som att köra en RX8a?
Postad 08 April 2010 - 13:47
6:an är väl en rätt mycket nättare högtalare?
Har inte hört dessa själv men skulle en 6:a med DD10:a funka minst lika bra som att köra en RX8a?
rx serien spelar med en sådan finess att man lätt upplever att subben "fördärvar" ljudbilden. Har själv laborerat med min Rel Strata 5, delat runt 20hz, placeringar, fasinställningar, audesseyXT med mera, men -nej, rx8 låter bättre utan hjälp...
Till film är det dock inga problem att integrera subben.
Jo, 8orna är betydligt djupare (och lite högre) än 6orna, men trots detta en ganska "nätt" golvare, som faktiskt går att placera nära bakväggen.
Ta med dina skivor till butik, och prova båda, så lär du välja de du gillar mest, utan att senare undra om du valde rätt.
Men som sagt önskar du mera bas är en sub integrering inte helt lätt att få till...
Postad 09 April 2010 - 00:43
Postad 09 April 2010 - 07:22
Bara synd att de ska ta så förbenat bra betalt för high gloss.
Postad 09 April 2010 - 07:49
Det får nog bli ett par RX8:or på sikt, skall pröva o lägga ut mina RX6 till försäljning eller byte till RX8 med pengar i mellan
Postad 09 April 2010 - 23:44
Postad 10 April 2010 - 15:42
Postad 10 April 2010 - 18:32
Om det är någon som missat så har det skett en 10-15% prissänkning på hela RX sortimentet i svenska butiker.
Varför är en gåta, borde vara tvärtom.
Postad 10 April 2010 - 19:20
Och jag ångrar inte för en sekund att jag valde RX6
Säger det samma, Rx8 skulle nog bli too much i mitt rum.
Postad 12 April 2010 - 22:09
Postad 13 April 2010 - 09:16
MVH
Postad 13 April 2010 - 10:10
Jag hade kört på RX6:orna. De är inte speciellt tungdrivna, utan borde inte vara en tyngre last än GLE490
MVH
Det får nog bli rx6. Om ingen har invändningar på att driva dem med sonosens 2x55w
Postad 13 April 2010 - 10:13
Jag ska införskaffa golvare som måste vara vita och jag hade tidigare bestämt mig för cantons GLE 490 men efter att ha fått möjligheten att köpa ett par rx6:or för 2500 mer blev jag riktigt sugen. En stor del som tilltalar mig är det lite mindre formatet. Jag har provlyssnat både GLE 490 och rx8:an men inte Rx6:an, Rx8:an är utanför min budget men lät ju mycket trevligare än GLE 490 främst i basen så frågan är om rx6:an som saknar ett baselement är 2500kr bättre än GLE:n. Ytterligare en fråga är om en stärkare (sonos 120) som orkar driva GLE:n helt ok men inte riktigt orkar med RX8:orna skulle kunna funka med RX6:orna dvs hur skulle rx6:orna placera sig mellan GLE:n och rx8:an i hur lätt/tungdriven den är. Om nu stärkaren inte skulle orka driva rx6:orna och man tex tittar på en marantz 7003 skulle rx6:an som då totalt blir 8000kr dyrare än GLE fortfarande vara ett bättre val?
Jag hade GLE490 på min vallista när jag köpte mina RX 6or. De tycker jag inte är jämförbara. Tycker själv att RX 6 är bättre på allt. Möjligtveis kan basen vara mer i en GLE, men då är den mer så att den "hörs" än att den låter "bra"
GLE är både större och inte lika vacker.
Postad 13 April 2010 - 10:28
Hur är "foten" förankrad? Står den bara i eller är den fastskruvad?
Kan man ta bort spikes från foten och köra med annat?
Hur stabila är RX6 och RX8? jag tänker vältrisken för barn. (kanske oviktig fråga för många men mina nya XTZ kommer fm att säljas ganska kvickt dels pga detta.)
Postad 13 April 2010 - 10:39
Är den officiella höjden på RX:orna med eller utan "foten"?
Hur stabila är RX6 och RX8? jag tänker vältrisken för barn. (kanske oviktig fråga för många men mina nya XTZ kommer fm att säljas ganska kvickt dels pga detta.)
Höjden vet jag inget om, (kanske hinner mäta ikväll.
Jag har barn också. I och med att underredet är bredare än högtalaren så står de väldigt stabilt. Det följer med Spike eller runda plastfötter med silikon under. jag har inga spikes på då de är så vassa och högtalarna så tunga så jag skulle få fina märken i parkettgolvet. jag har rx6
Postad 13 April 2010 - 10:49
Är den officiella höjden på RX:orna med eller utan "foten"?
Hej, rx8 är 94cm höga inkl. fot och silikontass ( alltså utan spikes.)
Foten är skruvad med 4 stjärnskruvar underifrån och upp i botten av högtalaren.
Skulle bli ostabil utan fot, men står säkert med den på - silikonet greppar fint, samt att foten är lite bredade än själva högtalaren.
Mvh Jörgen
Postad 13 April 2010 - 18:19
Redigerat av KumpuTech, 13 April 2010 - 18:21.
Postad 14 April 2010 - 23:40
Testutrustning
4 olika stärkare:
Testskiva med följande spår:
Nils Lofgren - Keith Don't Go (Acoustic Live)
Infected Mushroom - Avratz
Opeth - Reverie/Harlequin Forest
Lady Gaga - Just Dance
Pink Floyd - High Hopes, Another Brick in the Wall (pt2)
Dire Straits - Brothers in arms, Boom like that
Metallica - Nothing Else Matters (S&M)
Dream Theater - Peruvian Skies
Dream Theater - Peruvian Skies (Mp3, 320kbs)
Notera att alla låtar är lossless förutom en andra version av Dream Theaters Peruvian Skies. Den finns i såväl lossless som mp3 (320kbs). Anledningen till detta är att jag vill testa hur mp3-filer låter.
CD-spelare
Det är min personliga åsikt att uppgradering av CD-spelare ger förhållandevis små förbättringar i ljudkvalitét jämfört med högtalare, förstärkare eller till och med kablage. Därför valde jag att använda samma CD-spelare under hela testet.
Testet
Inledningsvis skulle jag vilja nämna lyssningsrummet. Det är ett mindre rum på ca 20kvm och 2m i höjd.
Jag började med RX6. Regan var först i kön och testet kördes igång med Keith Don't Go. Det som är uppenbart direkt är hur olika RS6 dem är. Som äpplen och päron. RS6 har en enligt mig väldigt jobbig diskant som ofta är alldeles för framträdande. Samtidigt ligger den något bumliga basen över mellanregistret som ett täcke. RX6 är annorlunda på alla områden. Diskanten är inte jobbig alls, snarare tvärtom! Det låter väldigt bra och är en av de bästa jag lyssnat på i den här prisklassen. Väldigt mycket detalj utan att stå ut för mycket. Den är inte riktigt lika len som t.ex. den i XTZ 99.36, och skulle möjligen kunna leda till lyssningströtthet på väldigt höga ljudnivåer under längre perioder, men kvalitén är uppenbar. Speciellt Keith Don't Go har ett parti under 03:04-03:28 som blir mycket svårlyssnat med en inkorrekt och/eller påträngande diskant. I det här fallet låter det dock förträffligt.
Andra spåret är Avratz. RX6 spelar denna galant och med förvånadsvärd kraft i de lägre registrena. Jag börjar genast fundera på hur RX8 kan tänkas låta om basen i den lilla RX6 är så här stark.
När Opeths Reverie/Harlequin Forest kör igång blir det uppenbart att de hanterar metal väl. Däremot finns det en något distinkt avsaknad av tryck. Även om det fulla registret återges på ett sätt som låter bra, känner jag inte trummorna, baskaggen eller riffen på samma sätt som vissa större högtalare har kapacitet för. B&W 683 är ett exempel på en högtalare som kan briljera på detta område förutsatt att den matas med tillräckligt mycket kraft.
Jag lyssnar genom resten av skivan och kan komma fram till att även mellanregistret håller mycket hög kvalitét. Utan problem hanterar det många olika sorters musik och får det att låta väldigt bra. Med rätt placering är det möjligt att få ett mycket trevligt 3D-perspektiv. Inga problem med att separera olika instrument från varandra. Brothers in arms visar verkligen vad mellanregistret går för. Mycket bra, jag har ingenting att klaga på.
Högtalarna kan vara väldigt avslöjande, som jag tydligt kunde märka efter att ha kört ett par spår med sämre inspelningar som fanns tillgänligt på butiken. Stundvis kunde det nästan vara som en klockradio om inspelningen var tillräckligt dålig. Dock ska det nämnas att mp3-versionen av Peruvian Skies lät mycket bra. Om du mot förmodan spelar mp3-filer på dessa högtalare, även om jag inte rekommenderar detta, kommer det att låta bra om kvalitén är tillräckligt hög och inspelningen inte är dålig.
Sedan byttes förstärkare till testets billigaste, Pioneer A6. Spännande nog fick den RX6 att låta bättre än Regan! Ljudet blev lite luftigare, lite roligare med mer spelglädje. Mest förbättring märks dock på basen som nu låter ännu bättre än tidigare! Skulle beskriva den som torr med mycket kontroll. Intressant hur dessa högtalare kan spela så pass bra med lite billigare stärkeri.
Cyrus stod på tur och ljudet fick inte helt oväntat ett lyft. Detta lyft var dock mindre än väntat. Mindre förbättringar på alla områden utan att något står ut speciellt mycket. Ljudet blir något mer detaljerat med något starkare bas.
Efter Cyrus var Naim den sista förstärkaren i testet. Den lät i stort sett identisk med Cyrus. Inga nämnvärda skillnader.
RX6 var nu avklarade. I överlag är jag mycket nöjd. Det enda jag kan klaga på är att den saknar lite kropp. Lite mer oomf i ljudet saknar jag. Det gäller inte bara metal, utan för nästan all musik jag lyssnade på. Kanske kunde RX8 tillföra det där sista?
Den här gången började jag testet med Pioneer-stärkaren. RX8 tillför verkligen det lilla som jag saknade i RX6. Ljudet får nu den där extra fylligheten, den extra punchen, som gör allting lite trevligare att lyssna på. Jag tycker även att mellanregistret får sig ett litet lyft. Möjligen kan detta vara inbillning. I övrigt tycker jag inte att det skiljer sig nämnvärt. Efter att ha lyssnat genom alla spår på skivan igen är jag övertygad om att det är en av de bästa högtalarna i detta prissegment jag har lyssnat på. Den är utmärkt på alla sätt och vis. Jag blev förvånad över hur pass bra den spelade med en ändå ganska klen stärkare. Emellertid ska det nämnas att det märktes att även om RX8 spelade bra med Pioneern, fanns det mer att hämta med större kraftreserver. Och vilken skillnad det blir! När Naim kopplas in dominerar basen i det lilla lyssningsrummet. Ljudet låter till och med sämre. Onekligen skulle det låta bättre i ett större rum, men basen blir helt enkelt för mycket för ett sånt här litet rum. Cyrus producerar samma resultat.
Avslutningsvis skulle jag vilja säga att både RX6 och RX8 är väldigt bra högtalare. RX8 har mer kropp, lite mer dunk. Ett starkare ljud helt enkelt. Annars briljerar båda på alla register. Båda dessa är bra köp för pengarna. Säkerligen bland det bästa jag hört i prisklassen. Jag noterar som en sidonot att RX6 säljer för £700 i den här butiken. Ett litet varningstecken för storleken på lyssningsrummet dock. Även om RX8 låter bättre och fylligare än RX6 skulle jag vara försiktig att köpa den till ett lyssningsrum på 20kvm eller mindre om du har gott om kraftreserver.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000
33 bilder
649 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?