Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T2

715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom DT90 HD (Digitalboxar) 4 4,47 (14) Inga priser
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
FaVal Combo ST 2200 CX CI T2 (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 07 juni 2010 - 09:46

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

En engelsk spec ja, men ännu ingen svensk!

NorDig-specifikationerna som ofta hänvisats till i forumet har varit publicerade i snart ett år. Några andra specifikationer att invänta känner jag inte till.

Postad 07 juni 2010 - 10:47

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

NorDig-specifikationerna som ofta hänvisats till i forumet har varit publicerade i snart ett år. Några andra specifikationer att invänta känner jag inte till.

Nä för det finns inga (beslutade) än! Det är därför som fabrikanterna inte levererar några DVB-T2 mottagare än. Jag har frågat efter information flera gånger och fått en massa länkar att läsa på men där finns inga beslut bara en massa teknik och spekulationer. Jag har inte sett några beslut.

Postad 07 juni 2010 - 11:02

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Nä för det finns inga (beslutade) än!

OK, jag skall justera en av mina uppgifter lite. Allmänna specifikationerna har funnits i snart ett år och uppdaterats någon gång sedan dess, men testspecifikationen godkändes först för några veckor sedan. Eller är det några andra beslut du tänker på?

Postad 07 juni 2010 - 11:12

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
En faktor som säkert bidrar till att utbyggnaden tar tid är att Teracom/Boxer försöker hitta en gynnsam affärsmodell som ger dem maximala intäkter. :P

Deras främsta mål är som bekant den egna tillväxten och inte att tillhandahålla god service till lägsta möjliga kostnad.

Redigerat av Unregistered277056c3, 07 juni 2010 - 11:13.

Postad 07 juni 2010 - 11:16

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

..... men testspecifikationen godkändes först för några veckor sedan.....

Det var ju intressant! Men "testspecification"? Fortfarande inget slutgiltigt fastställt än då?? När blir detta klart? I höst, verkligen? Den som lever får se! Och under tiden får vi förlita oss på CD eller dyl.

Redigerat av ansgar, 07 juni 2010 - 11:17.

Postad 07 juni 2010 - 11:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Det var ju intressant! Men "testspecification"? Fortfarande inget slutgiltigt fastställt än då??

Någon av oss har nog missförstått det här. Testspecifikationen (de test som boxarna skall gå igenom för att anses uppfylla specifikationen) är ju fastställd. Jag inser inte vad det är du förväntar dig för beslut.
Det finns som sagt frågor av ekonomisk natur samt vilka delar av specifikationerna som sändningarna skall omfatta och specifikationerna ger operatörerna en viss frihet att lägga på funktioner, men när det gäller de tekniska kraven på mottagarna tvivlar jag på att det kommer några direkta ändringar i närtid.

Postad 07 juni 2010 - 11:54

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Men Lars, jag och många med mig är irriterade för att man tog bort de enda som fanns närmare ett år innan man ska starta om.

Nu er det efter planen kun få måneder 'innan man skal starte om'. Desuden er alle kanaler - bortset fra SVT-HD - stadig i marknättet. Dit MPEG-4 tv kan stadig anvendes.

Jag hade hoppats kunna se fotbollsVM i HD utan att behöva skaffa nya system.

Det er sikkert både teknisk begrundet og udfra et ønske om at sikre at ingen køber DVB-T /MPEG-4 fjernsyn som IKKE har nogen fremtid, SVT-HD var jo kun i området omkring Stokholm.

Och när jag läser får jag ibland intrycket att man faktiskt inte har fastställt spec. för DVB-T2 än. Man har inte heller beslutat om vilka som får sända Hd så småningom.

DVB-T2 har været i luften fra 1 juni 2008 i UK, med fuld styrke fra 2 december 2009 og udsendes i UK i fuld daglig sending til over 50% af alle UK hushold. STB's og IDTV's har været på markedet fra februar 2010 og nu er også PVR på markedet i UK. Fx findes alle Sony's 2010 modeller fra 32" og op med DVB-T2 tuner . prøv at se på sony.co.uk .
Alle de andre store mærker leverer også deres modeller med DVB-T2 tuner i UK.

Der er imidlertid krav til den samlede modtager og især Boxertest af modtagere, der skal udføres inden produkter kommer på markedet.
RTTV.se har meddelt at tildelingen af de nye licenser vil ske her i juni 2010 og Teracom forventes at sende indenfor nogle måneder.

Dessutom tycker jag det är mycket konstigt att man beslutar att införa ett system som inte ens är testat och inte testar innnan det införs!?

Her har du ikke søgt viden om de faktiske forhold. Der findes indlæg her på 'minhembio' og mange andre steder.
Systemet er testes siden sommeren 2008 og i Sverige siden september 2009 i både Stockholm (2 sendere) og fra Uppsala (VHF). Desuden er der ongoing test hos RAI i Italien, i Tyskland, i Tjekkiet og andre steder.
I Finland er der allerede i sommeren 2009 givet licens til 2 HD muxer og her i januar til den 6. finske landdækkende SD/HD mux og en HD mux omkring Helsinki. I Italien vil betaling-tv-stationen 'Europa 7' starte med 8 HD kanaler her i juli måned.

Men de fleste at sådanne tests er allerede lavet under den oprindelige udformning af standarden -marts2006 - april2008 - . Dette med at prøve i praksis om det virker er lidt for primitivt til moderne elektronik udvikling. Man simulerer i høj grad på datorer med data fra fx støjmålinger og viden om radiobølgers udbredelse fra målinger over de sidste 50-100 år. De målinger man udfører under aftestningen vedrører i høj grad den sidste tuning af parametre og en validering af simulationsresultater. Desuden måler man på end-user modtager produkter, for at sikre at de produkter, der senere skal sælges også har den nødvendige følsomhed.

I UK har det vist sig at DVB-T2 faktisk kunne anvende en 10% højere bitrate end først og med forsigtighed antaget. Derved mindskede man kun dækningen med mellem 0.1% og 0.3% af alle hushold.

Lars :P

Postad 07 juni 2010 - 12:25

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Tyvärr får man nog räkna med att HD via T2-muxar blir mer störningskänsligt än med T1, eller åtminstone att en given störning "syns" betydligt mer med T2...

Nej det er en helt forkert opfattelse.
DVB-T2 er i mange tilfælde faktisk mere robust end DVB-T. Det forholder sig sådan at robustheden afhænger af modulationen (QAM) og procentdelen af de overførte bits, der anvendes til fejlretning (DEC coderate).
I UK anvendes DVB-T 64-QAM 8k CR=2/3 GI=1/32 (som nu MUX5 i Stocholm) bitrate=24.13 Mbit/sek og
DVB-T2 256-QAM 32k rotated CR=2/3 GI=1/128 bitrate =40.21 Mbit/sek.

Med disse parametre er:
I en AWGN kanal er DVB-T ganske lidt bedre end DVB-T2 (ideel kanal)
I en Rician kanal er DVB-T marginalt bedre end DVB-T2 ( typisk 'Line Of Sight" kanal til tagantenne)
I en Rayleigh kanal og mht 0 dB echo er DVB-T klart dårligere end DVB-T (indirekte signaler, flere SFN signaler af ca samme styrke)
Mht impuls støj er DVB-T2 uhyre meget bedre end DVB-T (over 10 gange mere robust).

Samlet set er DVB-T2 således bedre under SFN drift og under vanskelige forhold hvor det betyder mest.
(Bemærk at bitrates I Sverige vil være lavere, da der er overhead ved SFN drift og de parametre som Teracom vil vælge endnu ikke er offentligt kendt)

Og ovenstående forudsætter at alle bitfejl er 100% rettet (<1 fejl pr time). Da vil transmissionsfejl ikke 'syns' .

En engelsk spec ja, men ännu ingen svensk! Och appropå tester, på Öland t.ex. där det knappt går att se nåt med DVB-T hur ska det gå med DVB-T2.

Det vil nok gå lidt bedre med DVB-T2, men man må naturligvis have en analyse af årsagerne til den dårlige dækning på Öland.

Risken att T2 kommer att kräva betydligt fler slavsändare för att "bibehålla" täckningen är nog betydande.

Det er simpelthen forkert. VHF går bedre 'om hjørner' og kræver færre sendere. UHF dækningen vil være den samme som den (indtil 1 juni) var for DVB-T på Nät6 og Nät M, hvis Teracom vælger sendeparametrene rigtigt.

Postad 07 juni 2010 - 12:46

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

... men när det gäller de tekniska kraven på mottagarna tvivlar jag på att det kommer några direkta ändringar i närtid.

De engelske modtagere har andet firmware og understøtter fx MHEG interaktivitet, som ikke anvendes i Sverige. Det er også tænkeligt at nogle modtagere ikke understøtter VHF, som ikke anvendes i UK til tv.

Selv om alt var afklaret er det klogt at udsætte ethvert køb så længe som muligt. Et vigtigt problem er og har været at elektronikbranchen ønsker et hurtigt og stort salg her og nu. Det er næppe i konsumenternes interesse.

I England synes de vigtigste problemer at være med multikanllyd og transkodning heraf. Det har jo intet med DVB-T2 at gøre, men med mangel på skarpe krav til MPEG-4 chips.

Postad 07 juni 2010 - 13:29

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

De engelske modtagere har andet firmware og understøtter fx MHEG interaktivitet, som ikke anvendes i Sverige. Det er også tænkeligt at nogle modtagere ikke understøtter VHF, som ikke anvendes i UK til tv.

Just MHP vs MHEG är en av de saker som definitivt skiljer mellan UK/NorDig och där det skulle kunna bli strul med en privatimporterad box, grundläggande funktioner i boxen borde fungera hyfsat ändå.

I England synes de vigtigste problemer at være med multikanllyd og transkodning heraf. Det har jo intet med DVB-T2 at gøre, men med mangel på skarpe krav til MPEG-4 chips.

Finns ju lite olika ljudformat, minns inte om UK kör samma som vi kommer använda här men det är väl också en sak som i någon mån kommer att kunna styras av FW. Som jag förstått så har tillgång på chipset bromsat lanseringen av boxar men när det väl kommer så lär de fungera i olika system så länge det finns stöd i FW.
Nu håller min gamla box på att klappa ihop så därför kanske jag slänger mig över de första som kommer, annars hade jag nog avvaktat ett halvår åtminstone för att se vilka boxar som verkar stabila och dessutom hålls uppdaterade av tillverkaren.

Postad 07 juni 2010 - 14:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Nejdå, detta var inget problem när det gäller satellit, eftersom den absoluta merparten av satellitboxarna tillhandahölls av operatörerna. Detta har jag förklarat för dig redan tidigare, som du förmodligen minns.

CI+ är ganska fånigt och medför bara ökade kostnader för konsumenten, men det stämmer som du säger.

Ja CI+ är ren onska.
Och nej det var inget problem på satellit då övergången där var smidigare då det skedde i samband med MPEG4 övergång. Borde väntat även i marknätet till DVB-T2 startades och startat SD kanalerna då med i DVB-T2.
Men självklart så kommer Boxer tillhanda boxar för HD kanalerna då det kommer igång så inga problem där.
Har man redan abb får man ju självklart köpa en själv men det gäller även för satellit.

Redigerat av Leatherface, 07 juni 2010 - 15:01.

Postad 07 juni 2010 - 15:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Specen finns, och I England kör man för fullt, men det är helt riktigt som du säger att tekniken är ganska oprövad, och förstagenerations-boxarna är ytterligt få och med väldigt begränsade features. PVR och dubbla tuners lyser med sin frånvaro, men kommer naturligtvis så småningom.

Tyvärr får man nog räkna med att HD via T2-muxar blir mer störningskänsligt än med T1, eller åtminstone att en given störning "syns" betydligt mer med T2...

Blir inte några mindre features för att det sitter en DVB-T2 tuner i boxen.
Däremot så tar det ju självklart lite tid innan utbudet blir samma.
Finns redan ett 10 tal DVB-T2 boxar som jag vet om iaf.
Och oprövad vet jag inte om jag ska påstå att det är då England har haft testsändningar i ett par år nu innan det nu lanserades officiellt.

Redigerat av Leatherface, 07 juni 2010 - 15:13.

Postad 07 juni 2010 - 15:53

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Mja, det handlar såvitt jag vet inte om ett rakt byte av modulationsteknik (det som berör tunern) utan även en del pyssel som kräver ny mjukvara. Det är därmed rimligt att anta att de tidiga boxarna kan vara lite spartanska, åtminstone vid lansering.

Postad 07 juni 2010 - 16:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Självklart behöver dom ju ny mjukvara som stöder DVB-T2 delen men i övrigt är nog resten likt och kanske tom en eller annan feature som inte finns i dagens boxar.
Vaför ska folk vara så negativa?

Redigerat av Leatherface, 07 juni 2010 - 16:42.

Postad 07 juni 2010 - 16:56

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Självklart behöver dom ju ny mjukvara som stöder DVB-T2 delen men i övrigt är nog resten likt och kanske tom en eller annan feature som inte finns i dagens boxar.
Vaför ska folk vara så negativa?
Finns initialt stöd för DVB-T2 tuners för Dreambox med om man kollar lite i sourcekoden.
Köper man en Dreambox med stöd för MPEG4 så är det bara byta ut tunern till DVB-T2 sen men när dom kommer törs jag inte svara på.

Negativ? Jag påpekar bara att det handlar om mer än att "bara byta ut tunern" då specifikationerna innehåller mycket som påverkar högre lager. Boxarna för DVB-T är mogna produkter där mjukvaran vilar på åratal av evolution (och inte ens då får man alltid till det), nu skall åtskilligt nytt utvecklas och utprovas och sånt tar ofelbart tid. Detta när det gäller "TV-relaterade" funktioner. Annat lull-lll kan det säkert finnas mer av på tidiga boxar. Eftersom SD-boxar i dag är en mogen produkt är det svårt att göra någon förtjänst på påkostade modeller, nu finns en ny chans att sälja boxar med bättre marginal så det dyker antagligen upp boxar med stöd för olika nätverkstjänster och andra finesser.

Postad 07 juni 2010 - 17:23

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...Och oprövad vet jag inte om jag ska påstå att det är då England har haft testsändningar i ett par år nu innan det nu lanserades officiellt.

Man skulle kunna säga att den officiella starten av reguljära sändningar för några månader sen är version 1.0, och det räcker för att begripa att tekniken fortfarande är i sin linda.

T2 är framtiden, men problemfritt lär det knappast bli de närmsta åren.
T3 däremot blir säkert buggfritt när det kommer! :P

Om det bara vore att slänga in en T2-tuner i en befintlig box, så hade det funnits burkar med dubbla tuners, full PVR med multikanalsinspelning osv för länge sen.

Uppenbarligen är det inte riktigt så enkelt...

Redigerat av Unregistered277056c3, 07 juni 2010 - 17:27.

Postad 07 juni 2010 - 17:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Vad sägs om det här?
http://www.bmp.broad...ion=showProduct

Sen så har ju Humax en oxo lagom till Fotbolls VM.
http://hcc.techradar...orld cup 10 12

Finns fler men ids inte söka.
Problemet är att tillverkarna släpper inte boxarna i Sverige förrän Sverige inför standarden.

Redigerat av Leatherface, 07 juni 2010 - 17:36.

Postad 07 juni 2010 - 17:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Problemet är att tillverkarna släpper inte boxarna i Sverige förrän Sverige inför standarden.

Det kommer alltså boxar som är hyfsade två och ett halvt år efter att BBC startade sina testsändningar.
Då får man innerligt hoppas att Teracom hoppar över testfasen och kör skarpt direkt... :P

Postad 07 juni 2010 - 18:38

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

T3 däremot blir säkert buggfritt när det kommer! :P

Der kommer ingen T 3 standard - DVB-T2 er så tæt på Shannon limit at det ikke går, at bruge udviklings timer på nogen forbedring.

Der kan komme modtagere med TFS og diversity receivers, men DVB-T2 standarden er her på den lange bane.

Faktisk er der ikke meget andet end en DVB-T2 chip til forskel mellem en DVB-T og en DVB-T2 boks. Der er lidt flere styreordrer til chippen og lidt flere informationer fra chippen, men det er ikke meget.

Men mange firmaer benytter anledningen til at opgradre deres platform og de er ikke alle lige gode til at programmere ny firmware :blink:
Der er også ofte firmware problemer med nye DVB-T bokse.

Se evt. her

Postad 07 juni 2010 - 20:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Der kommer ingen T 3 standard - DVB-T2 er så tæt på Shannon limit at det ikke går, at bruge udviklings timer på nogen forbedring.

T3 var ett skämt... :)

Sen kan man ju säga att det enda vi vet om framtiden är att det kommer att dyka upp en massa grejor vi idag inte tror är möjliga. Man trodde väldigt länge att jorden var platt, att 1200 baud var den högsta möjliga hastigheten i en 3kHz-kanal och det vore därför idiotiskt att tro att DVB-T2 är den slutgiltiga lösningen för marksänd digital-tv.

Shannons limit är en begränsande faktor, men det hindrar på inget sätt att vi i nästa generation sändare t ex har transmissionskodning och felkorrigering som är sammanbyggd med kompressionsalgoritmer för ljud och bild på ett sätt som totalt sett är effektivare än de separata vi har idag. Det finns ingen anledning att tro att utvecklingen nått den sista utposten än, så du får nog räkna med att T3 kommer, även om det kan ta några år...

Postad 08 juni 2010 - 07:54

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Vad sägs om det här?
http://www.bmp.broad...ion=showProduct

Sen så har ju Humax en oxo lagom till Fotbolls VM.
http://hcc.techradar...orld cup 10 12

Det finns dock bättre exempel än de du valde. Den första är en notis om en ny produkt från en OEM-tillverkare som visas upp på en mässa och det vet vi ju att det kan dröja innan de dyker upp på marknaden om de någonsin gör det. Vilket bevisas av ditt andra exempel som trots att de var bland de första som visade upp prototyper ändå inte hinner släppa boxarna före VM enligt de senaste uppgifterna.

Postad 08 juni 2010 - 09:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Riktigt kul diskussion även om jag inte riktigt förstår varför den HD intresserade har ordet "marknät" i sitt lexicon i huvudtaget... :)

Postad 08 juni 2010 - 10:00

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Riktigt kul diskussion även om jag inte riktigt förstår varför den HD intresserade har ordet "marknät" i sitt lexicon i huvudtaget... :)

Det ligger något i det du säger, men samtidigt går det inte att komma ifrån att DR HD levererar på ett sätt som kommer att sakna motsvarighet i sverige.

Okodad public service, inga reklamavbrott, gott om bra dokumentärer och vettiga filmer, ofta 2 eller 3 på raken och inget uppkonverterat skit. Kvaliteten är också förvånansvärt bra för att vara 720...

I lördags körde man t ex Star Trek Insurrection, Blast, Urban Legends och The Dark Half. :)
Kommer SVT HD att matcha mina förväntningar? Tror inte det...

Redigerat av Unregistered277056c3, 08 juni 2010 - 10:05.

Postad 08 juni 2010 - 10:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja men dom har inte 7-8 HD kanaler i danska marknätet heller om dom hade det hade dom varit tvungna att köra med DVB-T2.
Är det så svårt att förstå?
Om du inte gillar det så skaffa parabol eller IPTV istället eller liknande.

Redigerat av Leatherface, 08 juni 2010 - 10:24.

Postad 08 juni 2010 - 10:29

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Jag börjar inse det! "Jag har en HD-ready TV men inga kanaler att titta på" Har därför frågat flera gånger efter en bra och billig satellit-HD-mottagare men där får jag inga svar! Vad kan det bero på? Jag sitter här med en "HD-mottagare" i handen avsedd för marknätet. Den ser ut som ett USB-minne! Finns det inget liknande för satellit?

Sen ber jag att få tacka alla för trevliga och intressanta svar. Jag har en ganska bra bild nu av DVB-T2, tror jag! Vi får väl se vad som händer framöver!

Postad 08 juni 2010 - 11:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Okodad public service, inga reklamavbrott, gott om bra dokumentärer och vettiga filmer, ofta 2 eller 3 på raken och inget uppkonverterat skit. Kvaliteten är också förvånansvärt bra för att vara 720...

Kvaliteten är nog förvånansvärt bra eftersom det är 720p. :)
Jag antar att en enkoder inte blir överlyckig om man ber den mata ut 1080i video i 8 mbit/s.

ansgar>> CDs HD-PVR har väl börjat mogna till sig hyffsat iaf? Ser inte ut som ett USB-minne men med 13(?) istället för 0 HD-kanaler kanske fokus riktas mot tv:n istället för mot boxen. :)

Redigerat av pacman, 08 juni 2010 - 11:02.

Postad 08 juni 2010 - 11:34

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Kvaliteten är nog förvånansvärt bra eftersom det är 720p. :)
Jag antar att en enkoder inte blir överlyckig om man ber den mata ut 1080i video i 8 mbit/s.

Inte alls.
Premiere HD t ex kör 1080i25PsF ca 8-10 Mbit, och det ser fan så mycket bättre ut än DR HD.
720p50 kräver i praktiken ofta mer bitrate än 1080i50, särskilt om källan är 25p.

Redigerat av Unregistered277056c3, 08 juni 2010 - 12:38.

Postad 08 juni 2010 - 11:37

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Nu er det efter planen kun få måneder 'innan man skal starte om'. .......
...........
Lars :)

Få måneder? Jag räknar med ett halvår minst!

Annars tack för ett bra svar med mycket teknisk information!

Inte alls.
Premiere HD t ex kör 1080i25PsF ca 8-10 Mbit, och det ser fan så mycket bättre ut än DR HD.
720p50 kräver i praktiken ofta mer bitrate än 1080i50.

Jag tror inte min HD-ready Tv klarar mer än 720p. 1080i kommer den att skala ner, eller hur!

Redigerat av ansgar, 08 juni 2010 - 11:38.

Postad 08 juni 2010 - 11:46

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Man trodde väldigt länge att jorden var platt, att 1200 baud var den högsta möjliga hastigheten i en 3kHz-kanal och det vore därför idiotiskt att tro att DVB-T2 är den slutgiltiga lösningen för marksänd digital-tv.

Shannons limit är en begränsande faktor, men det hindrar på inget sätt att vi i nästa generation sändare t ex har transmissionskodning och felkorrigering som är sammanbyggd med kompressionsalgoritmer för ljud och bild på ett sätt som totalt sett är effektivare än de separata vi har idag.

Når man kan anvende ADSL hastigheder på kobber ledninger er det IKKE i 3kHz kanaler, men man anveder kanaler på flere MHz, som moderne telefonkabler kan overføre på korte afstande (få hundrede eller 1-2 tusinde meter). I marknättet er kanalerne derimod fast 7 MHz på VHF og 8 MHz på UHF.

Nej det er netop en sådan 'sammenbygning' , som ikke kan ske - Shanons limit er et matematisk bevis indenfor sandsynlighedregning, der siger, at uanset hvad man forsøger, kan man ALDRIG sende mere fejlfrit gennem en given kanal´. Da det er ren matematik, kan man sige, at grænsen er endog mere fundamental end fx lystes hastighed.

DVB-T2 har en del overhead, som man kunne tænke sig at fjerne uden at overtræde Shannon.
Men selv om alt overhead blev taget bort ville forbedringen kun udgøre en beskeden procent. Husk, at den omtalte overhead er indsat for, at gøre muxen nyttig. Det er alt fra en kort P1 frame, der udsendes mindst 4 gange/sek og sikre, at modtagerne hurtigt kan skanne for signal og signaltype mm. Ligeledes er der fx indsat en eller nogle få procent pilottoner, der sikrer en hurtig og nøjagtig kanalestimering og synkronisering mellem TX og RX. SFN giver også overhead - med DVB-T2 ganske lidt overhead - men SFN er et valg, der giver bedre frekvensudnyttelse og et mere fleksibelt sendenet.

Man kan sende samtidigt med vandret og lodret polarisering og i teorien - og også i et vist omfang i praksis - sende 2 kanaler på samme frekvens (samme VHF/UHF kanal) - begge polariseringer skal modtages adskilt men samtidigt og derefter adskilles i et regnekredsløb i modtageren. Det vil således være nødvendigt med 2 antenner og to modtagere og evt. 2 coax kabler. Dette vil naturligvis blive meget dyrt for den enkelte seer og det vil også på mange måder være problematisk at få god dækning overalt (med både lodret og vandret signal samtidigt).
Det er pt. end ikke under videreudvikling til DTT.

Lars :)

Postad 08 juni 2010 - 12:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Ja men dom har inte 7-8 HD kanaler i danska marknätet heller om dom hade det hade dom varit tvungna att köra med DVB-T2.

Jag talar om att DR HD redan idag har ett utbud som de flesta skulle önska att SVT HD ens kom i närheten av.

Poängen är att T2 och massor av kanaler inte på något sätt garanterar att det finns något prisvärt eller ens sevärt utbud. Det är som vanligt så att Kvalitet är att föredra framför Kvantitet.

Är DET så svårt att förstå?

Lägg ner det där provocerande skitsnacket är du vänlig.

Tack!

Postad 08 juni 2010 - 12:58

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Når man kan anvende ADSL hastigheder på kobber ledninger er det IKKE i 3kHz kanaler, men man anveder kanaler på flere MHz, som moderne telefonkabler kan overføre på korte afstande (få hundrede eller 1-2 tusinde meter). I marknättet er kanalerne derimod fast 7 MHz på VHF og 8 MHz på UHF.

Helt riktigt, och det du inte förstod var att jag använde en tidigare "självklar" begränsning som Exempel på att det vi tror oss veta idag ofta blir en historisk parentes i framtiden.

Nej det er netop en sådan 'sammenbygning' , som ikke kan ske - Shanons limit er et matematisk bevis indenfor sandsynlighedregning, der siger, at uanset hvad man forsøger, kan man ALDRIG sende mere fejlfrit gennem en given kanal´. Da det er ren matematik, kan man sige, at grænsen er endog mere fundamental end fx lystes hastighed.

Nu blandar du ihop en matematisk sanning med en praktisk implementation som är fullt genomförbar och som kan ge ett resultat genom KOMBINATION som är väldigt mycket mer effektiv totalt sett än det vi använder oss av idag.
Jag har inte påstått att den totala bithastigheten går att öka i ett givet kanalutrymme, men det gick dig tydligen förbi.

DVB-T2 har en del overhead, som man kunne tænke sig at fjerne uden at overtræde Shannon.
Men selv om alt overhead blev taget bort ville forbedringen kun udgøre en beskeden procent...

Det är jag helt med på.

Problemet i dina tankegångar är att du snöat in på ganska uppenbara begränsningar som är svåra eller omöjliga att komma runt, medan du samtidigt missat att tv-distribution består av fler komponenter än diskret transmissionskodning.
Så länge inte ALLA komponenter är fullständigt optimerade och perfekt samtrimmade finns det mycket kvar att utveckla, och det är därför ganska självklart att vi kommer att få se "T3" så småningom.

Tack för intressanta synpunkter hur som helst!

Redigerat av Unregistered277056c3, 08 juni 2010 - 13:02.

Postad 08 juni 2010 - 13:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Inte alls.
720p50 kräver i praktiken ofta mer bitrate än 1080i50, särskilt om källan är 25p.

Pratade om video, 50 Hz material.

Postad 08 juni 2010 - 13:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Pratade om video, 50 Hz material.

1080/50i då alltså.
På satellit ser det alldeles förträffligt ut med en bitrate på 10 Mbit och ibland lägre.

Spelfilm via marknätet i 720p50 kör dubblerade frames, och på snällt material kan det se bra ut med bara 5-6Mbit medan brusigare rullar kan kräva det dubbla.

Postad 09 juni 2010 - 21:07

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Just MHP vs MHEG är en av de saker som definitivt skiljer mellan UK/NorDig och där det skulle kunna bli strul med en privatimporterad box, grundläggande funktioner i boxen borde fungera hyfsat ändå.

Finns ju lite olika ljudformat, minns inte om UK kör samma som vi kommer använda här men det är väl också en sak som i någon mån kommer att kunna styras av FW. Som jag förstått så har tillgång på chipset bromsat lanseringen av boxar men när det väl kommer så lär de fungera i olika system så länge det finns stöd i FW.
Nu håller min gamla box på att klappa ihop så därför kanske jag slänger mig över de första som kommer, annars hade jag nog avvaktat ett halvår åtminstone för att se vilka boxar som verkar stabila och dessutom hålls uppdaterade av tillverkaren.

Har du bara en???

Postad 14 juni 2010 - 09:16

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

I senaste Tema tas allt gällande HDTV och DVB-T2 upp. Teracom träffar Sagem, Sony och Panasonic för att se vilka nya produkter som kan tänkas komma under året.

Vem får tillstånd att sända?
Är framtidens tv i 3D?

Allt det och mycket mer i Tema nr 2 2010

http://www.teracom.s...m/Magasin_Tema/

Har redan beställt mitt ex för 0 kr. Har själv kabel-TV men tycker att det är kul att veta vad som händer på andra plattformar ;)

Redigerat av jan_bananberg, 14 juni 2010 - 09:23.

Postad 14 juni 2010 - 10:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
Tack för tipset!

Postad 14 juni 2010 - 10:34

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0
 Tack för tipset från mig också!

Postad 14 juni 2010 - 10:40

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Visst kan jag göra det och det funderar jag också på! Därför har jag ställt frågan flera ggr om en billig och bra satellitmottagare men inte fått nåt bra svar än. Men du kanske vet?

Jag har IPTV men tyvätt bara adsl och befinner mig lite för långt från ststionen och kan därför inte ta emot HD än. 

Postad 17 juni 2010 - 11:21

Bagewitz
  • Bagewitz
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Radio- och TV-verket har i dag gett sändningstillstånd till elva nationella tv-kanaler och en lokal tv-kanal i marknätet. Sju av de nationella tillstånden gäller sändningar av hd-tv (högupplöst tv). Fyra av de nationella tillstånden och det lokala tillståndet gäller sd-tv (standardupplöst tv).

Nya nationella hd-tv-kanaler:
Canal + HD Mix (C More Entertainment AB)
Kanal 5 HD (SBS Broadcasting Networks Limited)
MTVN HD (MTV Networks Europé)
National Geographic Channel HD (NGC Europe Limited)
TV3 HD (Viasat Broadcasting UK Limited)
TV4 HD (TV4 AB)
Viasat Sport HD (Viasat Broadcasting UK Limited)

Nya nationella sd-tv-kanaler:
Canal + Series (C More Entertainment AB)
Cartoon Network (Turner Entertainment Network International Limited)
Eurosport 2 (Eurosport Société Anonyme)
Viasat Fotboll (Viasat Broadcasting UK Limited)

Ny lokal tv-kanal:
24.UNT (Upsala Nya Tidning)

Tillstånden gäller under tiden 1 juli 2010–31 mars 2014. Vi räknar med att sändningarna kan komma igång under hösten 2010. Programbolagen bestämmer själva om kanalerna ska vara fri-tv- eller betal-tv-kanaler.

Från Radio- och TV-verkets hemsida.

http://www.rtvv.se/_.....rksänd tv.pdf

Ny teknik i marknätet
Dagens beslut innebär ingen ändring av möjligheterna att ta emot det nuvarande utbudet. Alla nya kanaler kommer dock att använda komprimeringstekniken MPEG4, vilket innebär att man måste ha en MPEG4-mottagare för att kunna se på dem. Hd-tv-kanalerna kommer dessutom att sändas ut med den nya utsändningstekniken DVB-T2, vilket innebär att man måste ha en DVB-T2-mottagare om man vill kunna se dem. Det finns ännu inga DVB-T2-mottagare att köpa i Sverige, men sådana mottagare kommer att börja säljas senare i år, innan de nya kanalerna börjar sända.

Bakgrund
Sedan tidigare har 37 nationella och 5 lokala kanaler tillstånd att sända i marknätet förutom SVT. De sänds alla med standardupplöst bildkvalitet.

För att sända tv i marknätet krävs sändningstillstånd. Det beror på att frekvensutrymmet i luften är begränsat. Det är regeringen som bestämmer hur mycket frekvensutrymme som ska användas för tv-sändningar. Radio- och TV-verket beslutar om sändningstillstånd för alla programbolag utom public service-bolagen.

Radio- och TV-verket ska vid tillståndsgivningen särskilt beakta att sändningsutrymmet kan tas i anspråk för tv-kanaler som tilltalar olika intressen och smakriktningar. Det ska därför finnas en bredd i programutbudet med såväl tv-kanaler med blandat innehåll som nischkanaler, och det ska finnas tv-kanaler från flera av varandra oberoende programföretag.

Redigerat av Bagewitz, 17 juni 2010 - 11:24.

Postad 17 juni 2010 - 11:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Ah, nice. Ett stort steg för Boxer....

Ett litet för mänskligheten. tänk att både Tv3 och Kanal5 ska kommer med HD-kanaler! Vem kunde tro det, att de så snabbt skulle anamma ny teknik?

ed: Fast SVTs HD-kanaler? Inte i denna plan?

Redigerat av Monshi, 17 juni 2010 - 11:43.

Postad 17 juni 2010 - 11:56

Bagewitz
  • Bagewitz
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Ett litet för mänskligheten. tänk att både Tv3 och Kanal5 ska kommer med HD-kanaler! Vem kunde tro det, att de så snabbt skulle anamma ny teknik?

SVT har väl fria händer att göra i princip vad de vill, i alla fall vad jag förstått. Blir SVT 1HD och SVT 2HD.

Postad 17 juni 2010 - 12:18

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Regeringen har gett tillstånd till SVT1 HD och SVT2 HD :blush:

http://www.boxer.se/...nd-i-marknatet/

Postad 17 juni 2010 - 17:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Regeringen har gett tillstånd till SVT1 HD och SVT2 HD :wub:

http://www.boxer.se/...nd-i-marknatet/

ja, då kan vi väl anta att sat-operatörerna även sänder vidare dessa.

Postad 17 juni 2010 - 18:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
TV3 HD och Kanal 5 HD är några andra nya HD kanaler som lär komma på Satellit oxo :wub:

Postad 17 juni 2010 - 19:28

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Läser man igenom den fullständiga listan hittar man lite "framtid" när det gäller HD.

Viasat sökte för TV3 och TV6.
SBS sökte för 5 och 9.
Eurosport sökte för sin andra kanal, så kan anta att den snart finns i Sverige.
TV4 verkar planera en HD variant på sin fakta kanal.

Kravet verkar vara att kanalerna skulle vara igång före 2011 för att få behålla sina tillstånd så inom ett år borde dessa finnas någonstans i etern!

Postad 04 juli 2010 - 12:08

Röbetan
  • Röbetan
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Det är skandal med dessa ständiga ändringar av "standarder", samtidigt som man tillåter att handeln fortsätter sälja "framtidssäkra" MPEG-4 apparater. Man kan ju misstänka att det är handeln som styr det hela. På så sätt är Sverige "korrupt", som vilket u-land som helst.
Jag vill bara påminna om att USA haft gratis HDTV sändingar i många år.
Ytterliggare ett "bevis" på att Sverige är ett u-land.

Postad 04 juli 2010 - 12:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ännu en gång så är DVB-T2 nödvändigt om man ska ha fler än ett fåtal HD kanaler.
Däremot kunde övergången till MPEG4 för SD kanalerna ha skett samtidigt som DVB-T2 precis som de gjordes på satellit då om gick över till DVB-S2/MPEG4.
Sen att försäljare lurar folk att tro att TV är framtidssäkra är inte Teracom/Boxers fel.
Har varit känt i flera år att HD sändningar kommer köra DVB-T2.

Redigerat av Leatherface, 04 juli 2010 - 12:39.

Postad 04 juli 2010 - 13:33

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Sen att försäljare lurar folk att tro att TV är framtidssäkra är inte Teracom/Boxers fel.
Har varit känt i flera år att HD sändningar kommer köra DVB-T2.

Men det kunne jo være at rigsdagen og regeringen skulle vedtage nye love, der understregede, at försäljare altid skal tale sandt og sige HELE sandheden. Hvis de så ikke kan sælge i en periode - 'so what' ?

Lars :D

PS! Men det er jo netop en af grundene til at alle får 10 eller flere år i skole, at de skal kunne læse FØR de køber og forstå hvad de læser. Det har været kendt siden 19 december 2007, at HD skulle sendes med DVB-T2.

Postad 04 juli 2010 - 15:58

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0

Vet inte vilken verklighet du lever i där definitionen av ett lands utvecklingsgrad hänger på dess teveupplösning men USA har av tradition alltid haft kommersiell TV som grundutbud. Att folk avskyr det så mycket att man kunnat bygga stora TV-nätverk runt reklamfri betal-TV visar tydligt på att folk inte tycker det är så värst bra med reklam var åttonde minut. Ska vi sedan vara riktigt petiga så var det inte det kommersiella USA som introducerade HDTV, utan den japanska motsvarigheten till SVT, public-servicebolaget NHK.

Här i U-landet Sverige har vi andra konstiga kommunistfasoner för oss, till exempel kan vi köpa mobiltelefoner utan varken operatörslåsning eller bindningstid, jättekonstigt ur ett amerikanskt perspektiv.

Postad 05 juli 2010 - 02:14

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Det är skandal med dessa ständiga ändringar av "standarder", samtidigt som man tillåter att handeln fortsätter sälja "framtidssäkra" MPEG-4 apparater. Man kan ju misstänka att det är handeln som styr det hela. På så sätt är Sverige "korrupt", som vilket u-land som helst.

du var mig en rolig liten gynnare. jämföra en marknad på över 300 miljoner konsumenter med en på 9, det är ju verkligen en relevant jämförelse.
en marknad av sveriges storlek (läs folkotäthet) skulle mycket väl helt kunnat bli utan HDTV-utbyggnad öht i USA (åtminstone fram tills de släckte det analoga nätet och bolagen var tvungna att köra digitalt ändå), pga deras marknadsbaserade system.

inget är gratis, det har du också missuppfattat. man betalar bara någon annan stans. som redan påpekats har amerikansk TV så mycket reklamavbrott att det blir fullständigt omöjligt att seriöst titta på program.

dessutom ser mycket (om inte det mesta) av det som sänds där riktigt bedrövligt ut, för att de målat in sig i ett hörn och inte kan byta till modernare komprimeringsteknik - bra va? FTA-sändningarna är otroligt fulla av macroblocking och saknar det mesta av detalj.
ska du ha HD som är värt namnet får du skaffa tv via tex FiOS (göm Comcast, DISH och liknande - de komprimerar skiten hårdare än skurkarna på Pirate Bay), och då är det _långt_ ifrån ens låtsasgratis.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.