* Officiell tråd - Sharp Z90/Z91 *
391 svar till detta ämne
Postad 19 April 2004 - 17:48
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Najs inlägg Birre! Själv har jag kärat ner mig i det tryck i bilden man får med vit duk. Vill inte byta bort det. Trots att svärtan verkligen behöver en hel del hjälp. 1.80 bred duk. Det är exakt det jag med siktar på. Större blir inte bra tror jag. Vilket avstånd sitter du på? Mörka scener: Vinnare: Greyline Gråa scener: Vinnare: Greyline Ljusa scener: Vinnare: Diplomat
Jag drar av detta en hårddragen slutsats: Absolut bäst: En grå duk med 1.0 gain. Nog det jag ska sikta på.
Postad 19 April 2004 - 20:23
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Tackar, tackar. Det var både skoj och jobbigt att sitta och jämföra. Tog på ögonen Jag sitter på ca 4,10-4,20 avstånd till duken, behövs för screendooren tycker jag. Jag drar av detta en hårddragen slutsats: Absolut bäst: En grå duk med 1.0 gain. Nog det jag ska sikta på
Bra slutsats tycker jag, finns det sådan duk? Jag har nämligen tänkt att investera i en ramspänd, då jag börjar tröttna på vågorna på duken /Birre
Postad 20 April 2004 - 08:18
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Själv har jag kärat ner mig i det tryck i bilden man får med vit duk. Vill inte byta bort det. Trots att svärtan verkligen behöver en hel del hjälp.
Detta är mycket intressant, Pacman. Jag väljer nämligen greyline av samma anledning som du väljer vit duk. Jag tycker nämligen att det blir mer tryck i bilden med greylinen, vi skulle träffas och köra en gemensam shootout och se vem som har rätt (eller varför båda har fel kanske  ) /Birre
Postad 20 April 2004 - 12:23
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är det någon som vet hur man kan se vilken firmware jag har på sharpen?
*edit* stavfel
Redigerat av Unregistered2e34f069, 20 April 2004 - 12:24.
Postad 20 April 2004 - 19:03
Unregisteredc6213648
-
Unregisteredc6213648
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Tja pacman o Co.
Nu var det nog ett halvår sedan man suktade efter projje, men av någon konstig anledning börjar det komma tillbaks nu när sommarvärmen börjar närma sig och man inte har lika mycket att göra på kvällarna (jag är nog inte som alla andra.. hehe). Kan också ha att göra med att DVD spelaren gick sönder och jag råkade läsa Pacmans test av nya H/Kn med sharpprojjarna (91 och 201).
91'an har jag inspekterat en del i vissa affärer och den skulle sitta fint, samtidigt som den är otroligt snygg. Nu är den även 9000kr billigare än sedan jag var på G o köpa den sist. Men det känns lite som man handlar en gammal modell, den har ju varit ute ett tag.
Pacman: Du beklagade dig lite över svärtan på projjen, enligt de tester jag läst så verkar den ju vara rätt bra (iofs testerna har ju ett år på nacken). Själv tycker jag den duger bra och det är ju viktigast. Hur jämför Du svärtan/kontrasten och den totala bilden jämfört med 201'an? Kan det vara värt de 12000kr extra som man får betala i dagsläget, ur ditt perspektiv? Jag har själv inte sett 201'an. Av prisnivån på dina andra stereoprylar i samlingen så känns det som vi har ungefär samma krav.
En annan fråga. Då man tydligen inte kan koppla in RGB via VGA kontakten, hur ska man då t.ex koppla in en digital-TV box? Man vill ju helst inte rycka komponentkablarna från DVDn varje gång för att använda en RGB till Komponent adapter. Eller är det S-Video som gäller?
Hur kommer det sig att det är så få som säljer 91'an igentligen, har den sålt så dåligt?
/pek
Postad 21 April 2004 - 08:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag tycker nämligen att det blir mer tryck i bilden med greylinen, vi skulle träffas och köra en gemensam shootout och se vem som har rätt (eller varför båda har fel kanske )
Mer tryck med greyline? Eftersom den reflekterar mindre ljus hur kan du då uppfatta den som det ger mer tryck? Tycker du det så tycker du det, inget mer med det men jag hajjar inte hur det går till... Har aldrig ens hört ett liknande påstående, mkt intressant.
Postad 21 April 2004 - 09:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tjaba pek! Först: Av prisnivån på dina andra stereoprylar i samlingen så känns det som vi har ungefär samma krav.
Glöm det.  Mina krav när det gäller bild överstiger mina krav på filmljud (med 2 kanal är jag dessutom INTE nöjd) med flera ljusår. Det enda som hindrar mig att egentligen leva med något annat än en HD2-projja är en liten detalj som kallas ekonomi... z91:an var dock den maskin som jag "led minst av" för pengarna. Ja, klagar lite på svärtan. Men det är helt enkelt så att jag inte tycker någon <25 papp proj har tillräcklig svärta (crt borträknat förstås). 91 vs 201 har jag som sagt riktigt god koll på. Skulle vilja lista skillnaderna något såhär: - 201:an går ett synbart snäpp djupare i svärtan. Det är ingen gigantisk skillnad men jag skulle vilja säga att med 201:an är vi faktiskt uppe på en godkänd nivå. (när jag pratar om svärta så är det givetvis med samtidigt godkänt tryck i bilden, visst man kan ha en mörkgrå duk och få bättre svärta men hur kul är det...) - Den högre upplösningen märks naturligtvis. Även här ingen milsvidd skillnad men visst ser små detaljer bättre ut på 201:an och visst de sista %:en detaljer från en dvd-skiva kommer med medans de på 91:an döljs lite. Den högre upplösningen ger oxå att man kan köra med lite större bild utan att det känns "pixligt". - MEN! 201:an saknar, iaf i Eco mode, lite tryck i bilden. Den ger inte ett dugg kraftigare bild än 91:an. Därför kan man ändå inte ha så stor bild med 201:an. Nästan, nästan så man tycker 91:an är något kraftigare. Är förvisso inte alls med på Hemmabio-tidningens resonemang att 201:an inte klarar större bild än 150 cm bred (  ) men visst, lite mer kräm vore inte dumt. - 201:an med dess snabbare minne klarar panoreringar bättre. 91:an ger här ett synbart suddigare intryck (typiskt dlp-problem). - Några % mindre regnbågar på 201:an. - Fläktljudet på de båda är nog desamma. Däremot viner färghjulet märkbart mer på 201:an. - Tycker det är lättare att få till bra färger med 91:an. Vet inte riktigt vad det beror på men 201:an har en del skumheter för sig. Än en gång, färgerna på 91:an är guld!  (även om jag lustigt nog, enligt DVE, lider av lite grönt i det blåa) Är nog allt jag kan komma på för stunden. Låter som det är ganska mycket som skiljer men det är inga jätteskillnader (men fullt synbara) vi pratar om och ser man dem bredvid varandra så ser man att bilderna är väldigt lika varandra i karaktär. Förstår verkligen de som väljer 201:an före 91:an men jag tycker nog att man skulle kunna få lite, lite mer för de nästan 30 papp som 201:an kostar. Samtidigt som den för de pengarna är ett bra köp. Hmm, lite motsägelsefullt kanske... Jag är kräsen både vad det gäller bild men vill ändå ha massor för varje krona. En värdelös kombination egentligen. Vi kan säga såhär: Hade 201:an haft lite mer tryck i bilden samt bättre inbyggd deinterlace:er så hade den tveklöst varit värd merpriset. Som det är nu så är den ett bra köp men man hade hoppats på att de skulle anstänga sig mer när de ändå var igång och bättrade på 91:an. Japp för att köra RGB-Scart är RGB->YUV-omvandlare enda lösningen (annars s-video). För dig som är lycklig ägare av AVR5000 är det ju inga som helst problem, förstärkaren har ju komponentväxel! Lyllos dig. Hur kommer det sig att det är så få som säljer 91'an igentligen, har den sålt så dåligt?
Beror nog främst på att det är en utgående modell. Iövrigt beror det nog på folks okunskap, generellt tror jag nog folk stirrar för mkt på specar och då främst upplösning och format på panelen... OT: Apa va skönt du verkar sitta i den där soffan!
Postad 21 April 2004 - 09:50
Unregisteredc6213648
-
Unregisteredc6213648
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Tack för infon om 201'an! Japp för att köra RGB-Scart är RGB->YUV-omvandlare enda lösningen (annars s-video). För dig som är lycklig ägare av AVR5000 är det ju inga som helst problem, förstärkaren har ju komponentväxel! Lyllos dig.
Där sa du ett sanningens ord, det var mer än jag tänkt på.. OT: Apa va skönt du verkar sitta i den där soffan!
Den är inte dum, men så ******** jobbig o flytta på, när man som jag har vana att byta lägenhet en gång om året. Måste skruvas isär i tre delar för att komma in i genom en normalstor dörröppning (den är ju lika bred som hög, så kan inte vrida o vända som på en "vanlig" soffa).
Redigerat av Unregisteredc6213648, 21 April 2004 - 09:54.
Postad 23 April 2004 - 16:09
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Dags för en ny prissänkning på denna proj snart. Den har stått och stampat på 16 tusen ett bra tag nu. Sänker dem den till 14 så slår jag till men det troliga är väl att den snart försvinner helt istället...
Postad 23 April 2004 - 20:29
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Mer tryck med greyline? Eftersom den reflekterar mindre ljus hur kan du då uppfatta den som det ger mer tryck?
Tycker du det så tycker du det, inget mer med det men jag hajjar inte hur det går till...
Har aldrig ens hört ett liknande påstående, mkt intressant.
Tjena Pacman! Inte så lustigt egentligen, allting hänger nog på vad vi menar med "tryck"  . Om du tittar i mitt galleri och tittar på bilden på berget, så håller jag helt med dig att 1,0 gainduken ger mer tryck i bilden. Det är dock inte det jag menar med "tryck" i bilden. Titta på bilden med Gandalf istället och jämför mellan de olika dukarna. Det är det jag menar med "tryck". Efter att ha gjort jämförelsen så kan jag aldrig tänka mig att välja 1,0 gain före 0,8 gain. Mycket utifrån de positiva effekter som framträder i just såna scener. Titta på huden under ögona, skillnad va /Birre
Postad 24 April 2004 - 12:02
Unregisteredf998178d
-
Unregisteredf998178d
-
Användare
-
-
173 inlägg
Väldigt intressanta bilder Birre! Håller med om att det känns som mer tryck i Gandalf bilden på den gråa duken. Överlag så känns färgerna speciellt på hud/ansikten mer naturliga på den grå.
Mvh
The Reaper
Postad 24 April 2004 - 15:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Njae, "djup" tycker jag nog är ett ord som ligger närmare till hands...
Dessutom är ju screenshots lite förädiska. Ta bilden på Rohankungen t.ex., hoppas du inte får sån överstyrning i kontrasten med den vita duken utan det bara är så att bilden är överexponerad som tusan. Om så är fallet så är det ju tyvärr lite svårt att dra några slutsatser.
Även om jag gillar initiativet! Absolut inget ont om det!
Postad 29 April 2004 - 10:36
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Dessutom är ju screenshots lite förädiska. Ta bilden på Rohankungen t.ex., hoppas du inte får sån överstyrning i kontrasten med den vita duken utan det bara är så att bilden är överexponerad som tusan. Om så är fallet så är det ju tyvärr lite svårt att dra några slutsatser.
Tja igen Väl medveten om detta, citerar mig själv Jag kommer att redovisa vad jag tycker och har även lagt ut lite screenshots i mitt galleri, dessa ska ni dock ta med en nypa salt, för jag upplevde att bilden i verkligheten var mörkare. Ni kan använda dem som en fingervisning i jämförelsen mellan dukarna.
Just när det gäller Gandalfbilden och berget så gav "live tittningen" ungefär samma intryck som bilderna gör. När det gäller Gandalf så kändes det som om det fanns en tunn hinna över bilden med 1,0 duken (detta kan ni se på den tagna bilden i galleriet), och det var detta jag menar med tryck. Man skulle väl dock istället kunna säga detaljrikedom/djup/färgmättnad istället. MVH Birre
Postad 29 April 2004 - 10:48
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Även om jag gillar initiativet! Absolut inget ont om det!
Tackar igen, du skulle varit med Pacman, det skulle varit väldigt intressant att bolla intryck med dig. Det var definitivt inte givet att greylinen skulle avgå med segern, bara så du vet. Den vita gjorde också ett strålande jobb, eller rättare sagt den underbara, mytomspunna projektorn gjorde ett strålande jobb /Birre
Postad 29 April 2004 - 11:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ja det hade varit kul att se faktiskt. Som sagt, mkt möjligt att en greyline passar z91:an bättre, finns ju faktiskt ganska mkt kräm i den trots allt. Så näe, tvivlar inte på vad du ser.
Ahh..missade ditt lilla "ta med en nypa salt"-inlägg...
Och ja, jag tror det bara är lite utav definitionen på ord som skiljer oss...
Man kanske borde försöka låna hem ett dukprov iaf.
Just ja, du kör med en H/K-spelare, DVD25 iofs, men bara av ren nyfikenhet: vad kör du för inställningar?
Postad 29 April 2004 - 12:07
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Just ja, du kör med en H/K-spelare, DVD25 iofs, men bara av ren nyfikenhet: vad kör du för inställningar?
Oj, nu ställde du mig helt, menar du på dvd eller i projjen? Och om du menar dvd, vilka inställningar menar du då? /Birre
Postad 29 April 2004 - 12:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Näe, inställningar på projjen.
(kanske iofs inte är värt nått, inte säkert att din H/K ger samma bildkaraktär sin min (DVD22))
Redigerat av pacman, 29 April 2004 - 12:17.
Postad 06 May 2004 - 09:24
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jaha du Pacman, börjar du bli senil på äldre dagar? Sida 11 i denna tråd har du redan tackat för min redovisning av mina inställningar  men jag tar det igen Tjena!
Tänkte skriva lite om mina inställningar och erfarenheter efter att ägt denna projektor i ca 6 mån.
Utr: Projektor: Sharp XV-Z90E DVD: HK25 Kabel: Supra Komponent (8m) Duk: Euroscreen Greyline 4:3 185cm bred (0,8 gain) Stativ: SMS Aero 110 Kalibreringsskiva: Digital video Essentials (DVE)
Rummet: Fast monterad i taket på övervåningen, där jag kan släcka ner och har satt upp mörkläggningsgardiner i alla fönster, så jag kan få det i stort sätt nattsvart även mitt på dagen.
Intryck: Den enda negativa jag har att säga om denna projektor är upplösningen (800*600) som gör att man upplever bilden pixlig, detta kan man i och för sig få bort till 90% genom att ställa bilden lite ur fokus. Som tidigare skrivits, så är det dock så att med denna projektor så kan man ej räkna med att ostraffad göra bilden hur stor som helst. I övrigt så älskar jag min projektor, färgerna, svärtan och dynamiken i bilden är bara så BRA!
Inställningar: Här kommer vi väl till en sida som jag precis nyligen har börjat pilla på lite mer seriöst. Jag införskaffade DVE skivan och började ändra utifrån denna. Tidigare så har jag kört med inställningarna som Bigscreen förordade för att få en bild som efterliknande deras referens Marantz VP-12S2 så mycket som möjligt.
Bigscreens förslag: Färgtemp: 6500k Gamma: ”Svart detalj” Färg: 0 Kontrast: +5 Toning: +6 Ljusinställning: 0 Blå: 0 Röd: 0
Mina egna inställningar efter några timmars pillande med DVE. Färgtemp: 6500k Gamma: ”Svart detalj” Färg: 0 Kontrast: +5 Toning: +6 Ljusinställning: -4 Blå: +25 Röd: +20
För att få gråskalan att stämma så var jag tvungen att dra ner ljusinställningen till –4. För att få färginställningarna att stämma utifrån färgfiltret och testbilden, så var jag tvungen att ge både blå och röd en rejäl boost. När det gäller det gröna så kunde jag inte få till detta bra, gick hela skalan på toningen men det blev aldrig riktigt bra.
Intryck mellan dessa inställningar är svårt att lämna än. Kollade bara lite snabbt på olika scener i sagan om de två tornen (extended) igår kväll. De få intryck jag har är att det blev bättre tryck i färgerna med en bättre balans, verkar också som att det röda fick rätt utrymme i bilden. Huden i ansiktena verkade också få en mer naturlig nyans. Bättre svärta pga minskad ljusinställning, kan dock bli på bekostnad av detaljer i det svarta, ska kolla lite mer på detta ikväll.
Tack för mig /Birre
Nu har jag dock ändrat lite, färgerna blev för starka i vissa filmer och scener, så efter några veckors tittande så drog jag ner på dem, så dagsfärska inställningen är: Färgtemp: 6500k Gamma: ”Svart detalj” Färg: 0 Kontrast: +5 Toning: +6 Ljusinställning: -2 Blå: +15 Röd: +10 Dessa tycker jag funkar mycket bra, iallafall hemma hos mig. Jag tittande lite och jämförde 25:an och 22:an på nätet, jag tycker det verkar som det sitter samma "bildförmedlare" i båda, så det borde innebära att vi har samma bildkaraktär i båda. Men vem vet /Birre
Postad 06 May 2004 - 09:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jaha du Pacman, börjar du bli senil på äldre dagar?
Sida 11 i denna tråd har du redan tackat för min redovisning av mina inställningar men jag tar det igen 
Ahh, det va du ja! Blandade ihop dig med nån annan. Senil blev jag nog vid typ 16-17 års ålder tror jag. Min H/K22 ger en tokvarm karaktär så nån Röd på +10 går fetbort hos mig. Överlag så öser kombon DVD22 & 91 ut färg... Håller på och labbar lite och har faktiskt inte alls bestämmt mig än. Gnetar just nu med flera totalt olika inställningar. Alla är bra och dåliga på sitt sätt.  Kan få till Röd och Blå perfekt men saknar då en del gul/grön. Eller vice versa. Du har oxå DVE? Gött. Hur blir färgtestet med grönfilter hos dig? Hos mig ser man tydligt att det ligger grönt i blått och hur man ska bli av med det har jag ingen aning om...
Postad 06 May 2004 - 10:00
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Min H/K22 ger en tokvarm karaktär så nån Röd på +10 går fetbort hos mig. Överlag så öser kombon DVD22 & 91 ut färg...
Detta är intressant, vad kör du med för kabel? Jag utgår ifrån att du kör komponent, annars så kanske svaret ligger där? Eller så är karaktären olika mellan 25:an och 22:an, det vore i och för sig synd för då blir det svårt att jämföra /Birre
Postad 06 May 2004 - 10:06
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Japp, komponent, Kjell&Co Clicktronic. Minns inte exakt, men jag kan inte på rak arm säga att vi märkte någon skillnad i färgkaraktär när vi jämnförde den kabeln med 10 meter Supra här.
Postad 06 May 2004 - 10:08
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Håller på och labbar lite och har faktiskt inte alls bestämmt mig än. Gnetar just nu med flera totalt olika inställningar. Alla är bra och dåliga på sitt sätt. Kan få till Röd och Blå perfekt men saknar då en del gul/grön. Eller vice versa.
Har exakt samma problem, jag får till röd och blå perfekt med hjälp av färgfiltret men då blir grön helt fel, å andra sidan så kan jag inte få rätt på grön hur jag än gör, även om jag går på hela skalan så blir det aldrig helt perfekt Du har oxå DVE? Gött. Hur blir färgtestet med grönfilter hos dig? Hos mig ser man tydligt att det ligger grönt i blått och hur man ska bli av med det har jag ingen aning om...
Nää, precis. Kan inte heller få till det gröna hur jag än gör. Jag tycker detta är lustigt med tanke på att röd och blå funkar med DVE. För att det ska stämma med färgfiltret behöver jag dock sätta blå till 25+ och röd på 20+ och dessa inställningar blir inte riktigt bra i verkligheten, så hur mycket värde man ska sätta till DVE i detta fall vet jag inte.
Postad 06 May 2004 - 10:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Har exakt samma problem, jag får till röd och blå perfekt med hjälp av färgfiltret men då blir grön helt fel, å andra sidan så kan jag inte få rätt på grön hur jag än gör, även om jag går på hela skalan så blir det aldrig helt perfekt
Exakt, jobbigt problem. Enda sättet jag har fått världen att se perfekt ut genom grönfiltret är att sätta "Tint" på +30 men då har man ju, minst sagt, pajjat bilden liiiite... Nää, precis. Kan inte heller få till det gröna hur jag än gör. Jag tycker detta är lustigt med tanke på att röd och blå funkar med DVE. För att det ska stämma med färgfiltret behöver jag dock sätta blå till 25+ och röd på 20+ och dessa inställningar blir inte riktigt bra i verkligheten, så hur mycket värde man ska sätta till DVE i detta fall vet jag inte.
Fick till 100% Rött och Blått på DVE med rätt sjuka värden, typ: Färg: -6 Tint: +1 Röd: -25 Blå: +25 Men med detta är grönt och även gult för återhållssamma(iaf i mitt tycke) plus att bilden är lite väl livlös om än ruskigt "kontrollerad" eller vad man ska säga. Näe, själv ser jag mera DVE som en guide. Det handlar ju så pass mkt om smak oxå. Även om säkert Mr Kane har mer "rätt" än mig skiter jag i det, mitt tycke går alltid före. Håller på att laborera med 7500K. Tycker nästan det ger skönast bild för min del faktiskt. Detta utan att det sticker iväg åt något håll och gråskalor och liknande ser skeva ut. Kontrast och Ljusstyrka har vi iaf nästan samma, jag kör +5 resp -3. Men med färger verkar det som om vi inte kan hjälpa varandra. Synd.
Postad 06 May 2004 - 10:26
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Japp, komponent, Kjell&Co Clicktronic.
Minns inte exakt, men jag kan inte på rak arm säga att vi märkte någon skillnad i färgkaraktär när vi jämnförde den kabeln med 10 meter Supra här.
Då är det skillnad mellan 25:an och 22:an alltså, stor skillnad som det verkar. För vid oförändrade röd och blå nivåer, tycker inte jag att det sprutar färg ur projjen /Birre
Postad 06 May 2004 - 10:54
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Kontrast och Ljusstyrka har vi iaf nästan samma, jag kör +5 resp -3. Men med färger verkar det som om vi inte kan hjälpa varandra. Synd.
Ja, det är synd. Bra att få bekräftad att man ligger "rätt" när det gäller kontrast och ljusinställningar. Detta med färgerna och DVE blir jag lite irriterad på faktiskt, jag trodde skivan skulle ha lösningen. Istället har jag valt att gå på "känn".
Postad 06 May 2004 - 10:56
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Håller på att laborera med 7500K. Tycker nästan det ger skönast bild för min del faktiskt. Detta utan att det sticker iväg åt något håll och gråskalor och liknande ser skeva ut.
Ska titta lite på det också, ändrar du mycket i de övriga inställningarna när du går från 6500k till 7500k?
Postad 06 May 2004 - 11:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ska titta lite på det också, ändrar du mycket i de övriga inställningarna när du går från 6500k till 7500k?
Njae, egentligen inte så mkt. 7500K ger ju en lite kallare, blåare, bild så eventuellt behöver man (i mitt fall) inte gå ner så långt med "Röd" och ta det lite lungare med "blå". Om jag inte missminner mig så har jag även lägre värde på "Färg" i 7500K än i 6500K. Måste ändå säga att jag är vid gott mod. Alla färger finns där och de återges med ett härligt tryck och liv. Det är bara den absoluta balansen som ska till. Och dessutom: Ännu har man inte börjat pilla med "Advanced Menu" och den RGB-balans i två steg som finns där. Kommer nog, trots allt, bli kanon det här till slut.
Redigerat av pacman, 06 May 2004 - 11:31.
Postad 06 May 2004 - 14:01
Unregistered2e34f069
-
Unregistered2e34f069
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Och dessutom: Ännu har man inte börjat pilla med "Advanced Menu" och den RGB-balans i två steg som finns där. Kommer nog, trots allt, bli kanon det här till slut
RGB-balans? Men vi kör ju komponent eller har det ingen betydelse? Ställer man in för komponent också?
Postad 06 May 2004 - 14:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
RGB-balans? Men vi kör ju komponent eller har det ingen betydelse? Ställer man in för komponent också?
I teorin ska det väl kanske inte behövas men tycker man inte färgerna är helt rätt så kan det ju inte vara fel att leka lite i den menyn. För det är väl inte så att den menyn bara går att aktivera när man kör RGBHV?
Postad 11 May 2004 - 18:12
Unregisteredc2273ee1
-
Unregisteredc2273ee1
-
Användare
-
-
117 inlägg
Någon som vet hur man kollar vilken release av firmware programvaran man har i projektorn ? Viklen är den 'senaste' programvaran isåfall?
Mvh Magnus
Postad 11 May 2004 - 20:04
Unregisteredc2273ee1
-
Unregisteredc2273ee1
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hittade denna info på en tysk site:
mit enter, enter, undo, undo, enter, enter, menu zu erreichen ist
Build Rel 157 Revision 1.35
BootCode 1.0
Config 2.4 200302
RomCode 3.2 200302
GUI 1.9 200212
Microcontroller 28
Sequence 9
ASIC 1
Bin 3
//Magnus
Postad 20 May 2004 - 12:26
Unregistered3ecb30f4
-
Unregistered3ecb30f4
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Hej på er.
Jag har noterat att XV-Z91E har s.k vertikal lens shift. Är det möjligt att skruva fast projektorn i taket (alltså direkt i taket så den inte "hänger ner") och sedan använda lensshft för att "få ner" bilden på duken.
Jag har 2,50 meter takhöjd.
Detta kanske till och med går att göra med en vanlig proj utan lensshift genom att använda keystone korrigering eller?
Mvh
Henrik
Postad 10 June 2004 - 11:18
_Dino_
-
_Dino_
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ville bara medela att jag e nybliven ägare av en Z91.
Redigerat av _Dino_, 28 June 2004 - 20:54.
Postad 29 June 2004 - 08:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hej på er.
Jag har noterat att XV-Z91E har s.k vertikal lens shift. Är det möjligt att skruva fast projektorn i taket (alltså direkt i taket så den inte "hänger ner") och sedan använda lensshft för att "få ner" bilden på duken.
Jag har 2,50 meter takhöjd.
Detta kanske till och med går att göra med en vanlig proj utan lensshift genom att använda keystone korrigering eller?
Mvh Henrik
(kanske är lite sent det här men som ren information) Det korta svaret är: Nej. Om du har projjen upp och ner så kan du inte få 4:3-bilden att börja längre ner än linsens höjd. Lens-shiften är alltså inte tänkt att "gå åt det hållet". Däremot: Om man har projjen rättvänd (ståendes på dess fot) så kan man få projjen att skjuta bilden "neråt" (normalt är ju annars att projjar skjuter bilden uppåt när det står rätt). Det innebär att man kan ha den ståendes högt upp på t.ex. en hylla och bilden börjar i linsens höjd och neråt. Kan ju i vissa fall vara ett alternativ mot att ha den i taket.
Postad 29 June 2004 - 08:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ville bara medela att jag e nybliven ägare av en Z91. 
Smutt. Välkommen in i rymdskepps-gänget. Vad tycker du? Den har ju helt klart sina brister men samtidigt en del starka sidor. Och som sagt, rymdskepps-designen är hur kultig som helst.
Postad 29 June 2004 - 10:15
_Dino_
-
_Dino_
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ville bara medela att jag e nybliven ägare av en Z91.  Smutt. Välkommen in i rymdskepps-gänget.
Vad tycker du?
Den har ju helt klart sina brister men samtidigt en del starka sidor. Och som sagt, rymdskepps-designen är hur kultig som helst. 
Jag tycker det är helt grym bild när jag kör dvd genom datorn. Det enda jag stör mig på lite är svärtan i mörka scener. Jag har inte sett några andra projektorer så jag vet inte riktigt hur svärtan brukar vara. Upplösningen tycker jag duger gott när man ser på film. Jag sitter på 3,5m och har 180cm duk bredd.
Postad 29 June 2004 - 10:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Håller med. Svärtan är inte optimal (å andra sidan var det ingen proj i den här prisklassen som hade optimal svärta). Men ja bild via pc ser smutt ut.
Sen finns det en del annat att störa sig på men det kan man ta nån annan gång.
Postad 05 August 2004 - 11:25
_Dino_
-
_Dino_
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Sharp Z91 vs BenQ 7800
Jag sålde min Z91 förra fredagen och köpte mig en BenQ 7800.
Fick den igår så jag har inte provat den så mycket.
Jag har kört lite Xbox från Komponent och DVD med S-vhs.
Detta klarade Benq:n av bättre.
Svärtan är ungefär samma som Z91 men BenQ:n har lite mer tryck i färgerna.
Jag har inte hunnit köra från min dator ännu ska göra det idag.
Tycker änsålänge inte det vart någon jätte stor skillnad från min gamla Z91.
Lite lite bättre är Benq 7800 men det kan ju nästan kvitta.
Z91 är ju endå såpass bra.
Postad 05 August 2004 - 11:27
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Sharp Z91 vs BenQ 7800
Jag sålde min Z91 förra fredagen och köpte mig en BenQ 7800. Fick den igår så jag har inte provat den så mycket. Jag har kört lite Xbox från Komponent och DVD med S-vhs. Detta klarade Benq:n av bättre.
Svärtan är ungefär samma som Z91 men BenQ:n har lite mer tryck i färgerna. Jag har inte hunnit köra från min dator ännu ska göra det idag.
Tycker änsålänge inte det vart någon jätte stor skillnad från min gamla Z91. Lite lite bättre är Benq 7800 men det kan ju nästan kvitta. Z91 är ju endå såpass bra.
OK, tycker du inte att upplösningen och deinterlacingen gör bilden bättre hos 7800? Känner du att bytet var onödigt med andra ord?
Postad 05 August 2004 - 11:43
_Dino_
-
_Dino_
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Sharp Z91 vs BenQ 7800
Jag sålde min Z91 förra fredagen och köpte mig en BenQ 7800. Fick den igår så jag har inte provat den så mycket. Jag har kört lite Xbox från Komponent och DVD med S-vhs. Detta klarade Benq:n av bättre.
Svärtan är ungefär samma som Z91 men BenQ:n har lite mer tryck i färgerna. Jag har inte hunnit köra från min dator ännu ska göra det idag.
Tycker änsålänge inte det vart någon jätte stor skillnad från min gamla Z91. Lite lite bättre är Benq 7800 men det kan ju nästan kvitta. Z91 är ju endå såpass bra. OK, tycker du inte att upplösningen och deinterlacingen gör bilden bättre hos 7800? Känner du att bytet var onödigt med andra ord?
Jo upplösningen och deinterlacingen gör ju bilden bättre. Men Z91:an körde jag genom min dator så det spelade ingen roll att z91 hade dålig deinterlacing. Z91 bild pixelmappat från datorn blev ju bilden grym. Jag satt på 3,5m avstånd från duken och hade en bild bredd på 170cm. Då ser man ju inga som helst pixlar på Z91:an. Men om jag kör från min pioneer 370 dvd spelare till Z91 så blev det kass bild. Där blev det bra på BenQ:n. Kännde att bytet var ganska onödigt eftersom jag körde alla filmer genom datorn och där var ju Z91 riktigt riktigt bra.
Postad 06 August 2004 - 09:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Frågan är hur BenQ blir med pc som källa och pixelmappad 1024*576...
Hmm, svärtan upplevdes som ungefär samma alltså? Vet att 201:an går helt klart ett hopp djupare än 91:an, synd att den inte hänger på 7800:ans prisras isf.
Hur är det med panoreringar? Tycker de Matterhorn jag har sett klarar detta mkt bättre än vad z91 gör.
Fläktljud hos de båda?
Postad 06 August 2004 - 09:39
_Dino_
-
_Dino_
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Frågan är hur BenQ blir med pc som källa och pixelmappad 1024*576...
Hmm, svärtan upplevdes som ungefär samma alltså? Vet att 201:an går helt klart ett hopp djupare än 91:an, synd att den inte hänger på 7800:ans prisras isf.
Hur är det med panoreringar? Tycker de Matterhorn jag har sett klarar detta mkt bättre än vad z91 gör.
Fläktljud hos de båda?
Ja det blir kul att se hur projen blir pixelmappad. Jag får återkomma med det när jag fått min bnc kabel. Jo jag tycker svärtan är ungefär samma. Vid panoreringar kan jag inte säga så mycket om får kolla mer på det. Fläktljud är oxå ungefär samma... svårt att säga för jag har en dator i samma rum och den låter lite :/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|