För de som föredrar svenska: http://nds1.nokia.co...N8-00_UG_sv.pdfInstruktionsboken: http://nds1.nokia.co...N8-00_UG_en.pdf
Nokia N8 256MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
8
|
(124)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon * (1092 inlägg)
|
3 år sedan |
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg)
|
15 år sedan |
Ultimata Androiden? (47 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 07 September 2010 - 22:10
Postad 07 September 2010 - 22:26
På sidan 33 högst upp fann jag att man kan använda sig av vibrationssignal.
Redigerat av Das Zie, 07 September 2010 - 22:26.
Postad 07 September 2010 - 23:39
Jag beställde nån timme efter att den släppts på Nokiashop och på min står det: beräknad leverans 1/10.på min beställnings så står det leverans 1/10, var sen ute med förbokningen. Antar att dom som var först får sina september sista veckan.
Dock fick jag bekräftelsemailet lite senare än vad en del här verkar ha fått, nästan ett dygn efter beställningen. Man kan ju undra varför det tog sådan tid.
Postad 08 September 2010 - 06:48
Postad 08 September 2010 - 08:27
Någon exakt leveranstid finns inte, men förmodligen skall dessa levereras i slutet av september.
( Kanske 27
Postad 08 September 2010 - 11:33
Postad 08 September 2010 - 13:01
Det twittras om att N8:an skall uppdateras till Symbian>4 Q1 2011. Är det sant så är det ju suveränt! Lär ju vara nåt som får rubriker på Nokia World nästa vecka (om det är sant)
Det vore ju riktigt kul! Hoppas att det stämmer!
Postad 08 September 2010 - 13:35
Jag hoppas verkligen att det stämmer, enligt mig är det egentligen det enda frågetecknet med denna mobil. (Eller ja, det och om batteri optimeringarna verkligen är nog för det lite svaga batteriet).Det twittras om att N8:an skall uppdateras till Symbian>4 Q1 2011. Är det sant så är det ju suveränt! Lär ju vara nåt som får rubriker på Nokia World nästa vecka (om det är sant)
Vill VERKLIGEN ha denna lilla sak, gått och väntat sen Juni mer eller mindre. Hårdvaran är ju bara för fin, men hela Symbian^3 saken känns lite tveksamt, visst det bygger på att vara funktionellt och innovativt istället för snyggt och krångligt, men det ser ju ärligt talat gammalt ut redan innan det är ute. Lägg på det med allt snack om hur Maemo och Symbian^4 är på gång så undrar man ju lite om det är värt att "investera" i ett OS som känns på utgång redan innan det är ute.
Misstolka mig inte, jag tycker Symbian^3 verkar helt ok, snabbt och smidigt, mycket frihet, men man måste ju tänka lite som en utvecklare också. Om jag satt på ett företag som utvecklar apps, skulle jag lägga tid och resurser på det med tanke på all den Android/iOS hype från andra företag, och Nokias egna planer på framtiden? Känns tveksamt. Jag skulle satsat på Android/iOS och väntat tills Nokia bestämt sig för vad de gör egentligen.
Hade luren trillat ut i samhället i början av sommaren så hade det vart ett glasklart köp, men tiden går och luckan för Symbian^3s lilla plats i OS-kampen känns mindre och mindre ju längre tiden går.
Lovar de uppgraderingar så är väl kampen igång igen, men frågan är väl om de vågar erkänna att Symbian^3 är lite gammalt redan nu. Även om de hade planer på det så vette fan om de skulle våga erkänna att enda sättet att sälja sitt "nya" operativsystem är att lova att byta ut det asap
Nokia har iofs aldrig var särskilt bra på hela marknadsföringsdelen, som tur är så vet de hur man bygger kvalitets hårdvara som säljer sig själv
Redigerat av Grizzok, 08 September 2010 - 13:39.
Postad 08 September 2010 - 14:04
Det gör ju iofs var och varenda tillverkare av androidlurar. Lovar uppdateringar redan då de släpper telefonen alltså.Lovar de uppgraderingar så är väl kampen igång igen, men frågan är väl om de vågar erkänna att Symbian^3 är lite gammalt redan nu. Även om de hade planer på det så vette fan om de skulle våga erkänna att enda sättet att sälja sitt "nya" operativsystem är att lova att byta ut det asap
Postad 08 September 2010 - 14:22
Sant, men de gör det lite smartare åtminstone, att lova en uppgradering från 1.6 till 2.1 t.ex. som SE gjorde med sina X10or låter inte lika stort som att helt byta ut operativsystemet som Symbian^3 -> Symbian^4 låter som.Det gör ju iofs var och varenda tillverkare av androidlurar. Lovar uppdateringar redan då de släpper telefonen alltså.
De får det att låta som att de bara lovar några nya funktioner, som lite bonus. Det är väl typ som att en biltillverkare säger att "om några månader får du nya däck, helt gratis!" medan en annan säger "Om några månader måste vi byta ut hjulen..."
Egentligen är det väl ungefär samma sak, men inom marknadsföring är det oftast inte bara vad man säger utan hur man säger det.
Hade Nokia vart lite smartare hade de bara helt skippat ^3 delen och bara kallat det Symbian, och sen bara slängt in några 3.0, 3.1 etc som Android/iOS gör t.ex. och bara lovat att "om några månader går vi från 3.0 till 3.1!" istället för att säga att ^4 står runt hörnet. Även om den faktiska skillnaden inte är så stor så skapar det mindre förvirring hos kunder, och förvirrade kunder väntar oftast med köp tills förvirringen släppt lite.
Nokia gör grymma produkter, helt klart, men de borde verkligen jobba på att förbättra sin marknadsföring. En annan sak de har problem med är ju att de skapar så sjukt mycket olika modeller, vilket är väl snällt för kunder som vill ha en specifik sak, men är väldigt oekonomiskt. Ju fler modeller, desto mindre volymer, desto långsammare produktion, desto mindre vinstmarginaler etc etc. Men ja, det är en annan historia
Postad 08 September 2010 - 17:23
Postad 08 September 2010 - 17:45
Så du vill inte ha en STOR förbättring?Sant, men de gör det lite smartare åtminstone, att lova en uppgradering från 1.6 till 2.1 t.ex. som SE gjorde med sina X10or låter inte lika stort som att helt byta ut operativsystemet som Symbian^3 -> Symbian^4 låter som.
Anledningen till att SE berättade om uppdateringarna beror enbart på att SE är långsamma och släppte sin första 1.6 (X10) när 2.1 hade funnits på marknaden i två månader. SE är bland de långsammaste med att uppdatera till 2.1, det kan ju inte tala till fördel för SE, eller hur?
Nokias situation är annorlunda, de hade behövt släppa N8 för längesen, den kommer nu med S3 av den enkla anlednigen att S4 inte är klart. Att fragmentisera Symbian med en S3.1 version gör ju inte nån gladare, Nokia är inställd på att nästa stora händelse för Symbian är S4.
N900 blev uppdaterad från Maemo till Meego, om Nokia kunde klara av det så kan jag inte förstå vad som hindrar dem från att uppgradera N8 från S3 till S4.
Om du tror att S4 inte ger tillräckligt mycket nytt, vad får dej att tro att S3.1 skulle göra saken bättre?De får det att låta som att de bara lovar några nya funktioner, som lite bonus. Det är väl typ som att en biltillverkare säger att "om några månader får du nya däck, helt gratis!" medan en annan säger "Om några månader måste vi byta ut hjulen..."
Versionsnumret brukar bestämmas utifrån hur mycket som ändrats, om Google gick från 1.6 till 2.0 så kan väl Symbian gå från 3 till 4?Egentligen är det väl ungefär samma sak, men inom marknadsföring är det oftast inte bara vad man säger utan hur man säger det.
Hade Nokia vart lite smartare hade de bara helt skippat ^3 delen och bara kallat det Symbian, och sen bara slängt in några 3.0, 3.1 etc som Android/iOS gör t.ex. och bara lovat att "om några månader går vi från 3.0 till 3.1!" istället för att säga att ^4 står runt hörnet. Även om den faktiska skillnaden inte är så stor så skapar det mindre förvirring hos kunder, och förvirrade kunder väntar oftast med köp tills förvirringen släppt lite.
Jag tror du är den enda i den här tråden som tolkar det såhär, de flesta andra blir nog bara glada av uppgraderingen.
Jag vet inte vad du har fått det ifrån, kolla på vilka sjuka mängder med modeller som bland annat AMD, Intel, alla moderkortstillverkare och SE har.Nokia gör grymma produkter, helt klart, men de borde verkligen jobba på att förbättra sin marknadsföring. En annan sak de har problem med är ju att de skapar så sjukt mycket olika modeller, vilket är väl snällt för kunder som vill ha en specifik sak, men är väldigt oekonomiskt. Ju fler modeller, desto mindre volymer, desto långsammare produktion, desto mindre vinstmarginaler etc etc. Men ja, det är en annan historia
Apple är ett av de få undantagen, men hade Nokia kört på den linjen fram tills nu så hade de varit borta nu. Om de bara hade haft telefoner som kostat >4000:- så hade de sålt väldigt lite senaste åren. Nu har de istället mängder med billigare modeller som dominerar marknader som vill ha priser under 2000:-. Ja, mindre vinst per styck, men också sjukt mycket billigare att tillverka när man inte behöver senaste processorerna och bästa touchdisplayerna, och utvecklingskostnaden för sådana telefoner ligger såklart också lägre.
Postad 08 September 2010 - 23:34
Postad 09 September 2010 - 08:24
Postad 09 September 2010 - 09:55
Postad 09 September 2010 - 12:44
Då kanske du ska köpa en olåst telefon nästa gång.Har nu en N97 som har tagit tid att vänja sig vid, men gillar mer och mer. Så är bra sugen på denna N8 ! Men frågan är kommer det vara samma strul med N8 att låsa upp som det är med N97 ? Den kostar ju 600:- att låsa upp. Vilket är galet !
Postad 09 September 2010 - 16:31
Postad 09 September 2010 - 21:16
http://www.mobil.se/...e-1.370618.html
De verkar vara först i världen enligt dem med att släppa en sådan grej till en mobiltelefon...
Har för mig att det fanns inbyggt i N96? Alltså DVB-H.
Lätt att man kommer köpa den till när den släpps i Q4 i år...
Eller inte, läste precis att det inte ens fanns i Sverige, alltså DVB-H...
Redigerat av TeTaK, 09 September 2010 - 21:28.
Postad 09 September 2010 - 21:37
Vet någon när operatörer kommer att erbjuda N8?
Telia skriver däruppe slutet av september, fick samma svar av Tre...
Postad 09 September 2010 - 22:31
Vad tror ni om ovan abonnemang? Tror det skulle passa mig rätt fint då man kan använda telefonen som modem istället för dongel när man är på resande fot.
Postad 10 September 2010 - 15:22
Du kan ju köpa nästan alla telefoner med vilken operatör du vill, kolla vilken som helst av de stora nätbutikerna till exempel, eller vad menar du?Vet någon när operatörer kommer att erbjuda N8?
Undantaget är ju märken som saknar svensk generalagent, som Motorola.
Om du menar operatörslåsta telefoner från 3 och Telia så kommer det säkert, men jag fattar ärligt talat inte varför man skulle köpa en sån.
Att bli straffad med operatörslås för att man köper telefonen i operatörens butik är ju skrattretande.
Redigerat av SL2, 10 September 2010 - 15:31.
Postad 10 September 2010 - 15:43
Vet någon när operatörer kommer att erbjuda N8?
Du kan ju köpa nästan alla telefoner med vilken operatör du vill, kolla vilken som helst av de stora nätbutikerna till exempel, eller vad menar du?
Jag kan tänka mig att han menar, när kan man köpa N8 på avbetalning (dvs förhöjd månadsavgift)? Så länge operatörerna inte säljer telefonen är ju det enda alternativet att punga ut med 4-5000 kr, vilket inte tilltalar alla. Jag är t.ex. intresserad av vad Tele2 kommer ha för deal på den här telefonen.
Postad 10 September 2010 - 16:11
Jamen det är ju precis det som många butiker erbjuder, gå in på tex katshing eller noyes, välj telefon, abonnemang, och hur mycket förhöjd avgift du vill betala per månad.Jag kan tänka mig att han menar, när kan man köpa N8 på avbetalning (dvs förhöjd månadsavgift)?
Då får du i regel en olåst telefon, om det inte står nåt annat
Exempelvis här:
http://www.mobilgiga...-Dark-Grey.aspx
Kontant: 4165:-
Med Tele2 Snackis 24 och 100:- förhöjd månadsavgift: 1165:-
Med Tele2 Snackis 24 och 150:- förhöjd månadsavgift: 0:-
Jag har ingen aning om vad du har fått det från, men så har det inte varit på flera år.Så länge operatörerna inte säljer telefonen är ju det enda alternativet att punga ut med 4-5000 kr, vilket inte tilltalar alla.
Redigerat av SL2, 10 September 2010 - 16:14.
Postad 10 September 2010 - 17:45
Ja, jag menar på avbetalning eller som du sa förhöjd månadsavgift.Idag har jag abonnemanget hos tre men tänker teckna ett företags abonnemanget hos Tele2 istället.Jag funderar att teckna en av de här olika abonnemanget: Maxi,Total eller affärspaket Maxi.Hoppas att de kommer att ha bra erbjudande med Nokia N8.Jag kan tänka mig att han menar, när kan man köpa N8 på avbetalning (dvs förhöjd månadsavgift)? Så länge operatörerna inte säljer telefonen är ju det enda alternativet att punga ut med 4-5000 kr, vilket inte tilltalar alla. Jag är t.ex. intresserad av vad Tele2 kommer ha för deal på den här telefonen.
Redigerat av Unregistereda5afe3f2, 10 September 2010 - 17:47.
Postad 10 September 2010 - 17:57
Beror ju helt på hur mycket du ringer och sms:ar/mms:ar. För att bara få de där 10GB/mån i datatrafik kan du lägga till 199 kr/mån på alla abbonemang.https://www.tewss.te...mobil-komplett/
Vad tror ni om ovan abonnemang? Tror det skulle passa mig rätt fint då man kan använda telefonen som modem istället för dongel när man är på resande fot.
Postad 10 September 2010 - 18:12
Postad 10 September 2010 - 18:33
Naturligtvis. Menar jämfört med andra operatörers motsvarighet. Tex Telenor har ju fri surf men bara 1 Mbit/s medans telia har 10 Mbit/s.Beror ju helt på hur mycket du ringer och sms:ar/mms:ar. För att bara få de där 10GB/mån i datatrafik kan du lägga till 199 kr/mån på alla abbonemang.
Redigerat av Das Zie, 11 September 2010 - 17:38.
Postad 10 September 2010 - 20:09
Fördelen är ju att den blir billigare om man tecknar ett abonnemang till. I övrigt finns det väl inte direkt några fördelar.Så vad är det för fördel att köpa från operatören?
Postad 11 September 2010 - 16:32
Ser fram emot releasen nu...
Vad gör mig besviken på iphone4? Samtals som bryts, proximetersensorn som lägger på mina samtal (ej fixat i 4.1) samt den dåliga ramen som antingen förstör radiomottagningen beroende på hur man håller den eller wifi mottagningen om man håller den i landscape. Sen också möjligheten att se senaste mailen direkt på startskrärmen samt epost. Går såklart att få det mesta med jailbreak men vem orkar?? Sensorn och mottagningen går ej att fixa, så är det bara.
Postad 11 September 2010 - 20:37
På tal om något annat, vet inte om nån länkat det här redan men dessa "interactive unboxing videos" är faktiskt riktigt bra och visar upp de flesta funktionerna, dock är det ju fortfarande reklam så man får väl vänta på några riktiga unboxers och tester. Men endå, lite roliga också
http://www.youtube.c...?v=-VPxntuYwVA
"it doesn't matter which way you hold it , the call quality is always excellent"
Postad 12 September 2010 - 03:35
Fördelen är ju att den blir billigare om man tecknar ett abonnemang till. I övrigt finns det väl inte direkt några fördelar.
Redigerat av SL2, 12 September 2010 - 03:38.
Postad 12 September 2010 - 07:54
http://www.youtube.c...player_embedded
Postad 12 September 2010 - 09:16
Undrar om man får den snabbast via Nokias shop?
Men dom borde ju skicka ut den till återförsäljare och ha samma releasedatum.
Köper den där den kommer ut först, har gått med en gammal SE c905 länge nu och väntat på nåt med bra kamera som känns rätt.
Hoppas få ett datum från Noyes nu i veckan, vissa ställen har ju satt 16sep medans andra har 20okt.
Postad 12 September 2010 - 13:31
Nokia har i alla fall sagt att nokiashop får mobiler först, sista veckan i september. I UK säger man också sista veckan i september för nokiashop medans andra får sälja från 1:a oktober.Har suktat länge efter den här telefonen nu och igår beställde jag en från Noyes hemsida
Undrar om man får den snabbast via Nokias shop?
Men dom borde ju skicka ut den till återförsäljare och ha samma releasedatum.
Köper den där den kommer ut först, har gått med en gammal SE c905 länge nu och väntat på nåt med bra kamera som känns rätt.
Hoppas få ett datum från Noyes nu i veckan, vissa ställen har ju satt 16sep medans andra har 20okt.
Postad 12 September 2010 - 13:46
Nokia webläsare, jämfört med den som finns i HTC telefonerna?
Postad 12 September 2010 - 15:14
Det vet vi nog inte förrän mobilen finns ute och någon testat. Den har flash-lite 4.0 men det har jag för mig finns på någon av HTC-telefonerna också?Kan man köra play-kanalerna från svt, tv3, tv4 etc utan problem?
Postad 12 September 2010 - 15:41
Kan man köra play-kanalerna från svt, tv3, tv4 etc utan problem?
Jag tror inte det ska vara några som helst problem att spela upp de i webbläsaren.
Av egen erfarenhet kan jag säga att flash stödet i nokias webläsare är mycket bättre än det som är i android iaf android 2.1 som min htc legend använder. Den klarar inte alls av flash lika bra som min nokia n97 mini gjorde som kör symbian s60v5 så det bör nog inte vara några problem
Postad 12 September 2010 - 16:37
Nokia har i alla fall sagt att nokiashop får mobiler först, sista veckan i september. I UK säger man också sista veckan i september för nokiashop medans andra får sälja från 1:a oktober.
Ok! Kanske blir till att annulera ordern på noyes då... Orkar inte vänta längre, vill ha NU
Ju mer man läser och ser den på Youtube, ju mer vill man ha den. Tror den är grym!
Postad 12 September 2010 - 17:34
http://n8ensikosketus.nokia.fi/
Edit: Verkar vara någon kampanj där man kan vinna N8:or och tillbehör genom att ge omdömen om N8. Trodde ett tag att det var extra tidig release i Finland (å andra sidan så måste man ju ha telefonen för att göra omdömen).
Google translate:
"Vi kommer att be om fyra veckors yttrandena från nya Nokia N8-enhet egenskaper. Kampanjen inleds 2010/9/13 och kritik av funktionen ändras dagligen.
Engagera dig genom att ange din e-postadress i rutan ovan. Vi skickar en bekräftelse och vidare information e-post kampanj började. Dina uppgifter kommer inte att vidarebefordras.
Din åsikt är guld, så vi delar bland deltagarna trettio N8 Nokia-enheten, och genom hela kampanjen, inte längre bland de 10:00 värd 500 tillbehör paket för Nokia N8: aan. Kampanj anses läpikäydyksi när de kritiserar den månad under minst två tredjedelar av fastigheterna.
Engagera dig."
Redigerat av Unregistered35091, 12 September 2010 - 17:45.
Postad 12 September 2010 - 17:56
Postad 12 September 2010 - 18:04
Vad är anledningen till att ni köper nokia n8 före en iphone eller androidtelefon? Är det endast kameran eller?
Jag har Symbian idag (fast en Samsung) och är mycket nöjd med den. När frugan nyligen skulle ha ny mobil så frågade vi i många butiken och sa att kalandern är väldigt viktig så svarade samtliga Symbian! Nur har både frugan och barnen Nokia telefoner och vi har bara gott att säga.
Postad 12 September 2010 - 18:16
USB-on the go, Inbyggd fm-sändare,radio, hdmi ut (med 5.1-ljud), riktig multitasking och naturligtvis kameran. Sen att den förmodligen kommer med vanliga Nokiasaker som bra mottagning och ljudkvalitet är ju ett plus.Vad är anledningen till att ni köper nokia n8 före en iphone eller androidtelefon? Är det endast kameran eller?
Postad 12 September 2010 - 18:42
USB-on the go, Inbyggd fm-sändare,radio, hdmi ut (med 5.1-ljud), riktig multitasking och naturligtvis kameran. Sen att den förmodligen kommer med vanliga Nokiasaker som bra mottagning och ljudkvalitet är ju ett plus.
Samma här ungefär - eftersom jag fotar och filmar mycket är kameran ett starkt argument. Att dessutom kunna arbeta direkt med bildfiler från andra kameror mha USB-otg är ju ett stort plus, i kombination med vad som verkar vara riktigt hygglig programvara för foto- och videoredigering från scratch. Och så klart, att kunna pumpa ut resultatet via HDMI - känns som en helt ny typ av pryl faktiskt!
Nokias fina, röststyrda navigering helt gratis är ju också en trevlig bonus, liksom FM-sändaren och Bluetooth 3.0. Jag gillar också att batteriet faktiskt verkar vara någorlunda utbytbart.
Postad 12 September 2010 - 18:49
Gratis navigering är nog det som är drivande + kameranVad är anledningen till att ni köper nokia n8 före en iphone eller androidtelefon? Är det endast kameran eller?
Postad 12 September 2010 - 18:50
Tror även att den är robust byggd med dess aluminiumchassie.USB-on the go, Inbyggd fm-sändare,radio, hdmi ut (med 5.1-ljud), riktig multitasking och naturligtvis kameran. Sen att den förmodligen kommer med vanliga Nokiasaker som bra mottagning och ljudkvalitet är ju ett plus.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
3 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?