Det är som med en tv eller bildskärm, man kan aldrig få för stort!
Postad 28 april 2011 - 14:22
Postad 28 april 2011 - 14:22
Kör på Landman, våga gå emot Weber-sekten !
Weber = iPhöne, lite trötta sådär.
Landman = Android, lite piggare, på uppåtgående
Men..jag kör ju Android och Weber...hur blir det då?
Vad jag har HÖRT så är kvaliten på Landmann inte alls lika bra som på Weber.
Har dock ingen personlig erfarenhet av det.
Postad 28 april 2011 - 14:24
Så weber ftw.
Redigerat av masse70, 28 april 2011 - 14:25.
Postad 28 april 2011 - 14:28
Såg att den fanns i 57cm utförande också! Så den parentesen är strukenEn enda sak jag alltmer kommit fram till som en av de viktigaste egenskaperna hos en grill är just gott om grillyta.

Ja, det har jag också hört. Men då är ju frågan om det är Weberfantaster som tycker att det skiljer sig enormt i emaljeringen, att grillgallerna är 1mm för breda och att det bara var Abec3 kullager i hjulen..?Vad jag har HÖRT så är kvaliten på Landmann inte alls lika bra som på Weber.
Det ska ju vara deras nya exklusiva serie. Den kostar ju ändå 2k.

/G
Postad 28 april 2011 - 14:33
Inget ont om gasolgrillar, men de känns i regel sämre byggda over-all (i min prisklass 1-3k) Missförstå mig rätt. Det är inga problem att bygga en gasolgrill för 2-3000 i dålig kvalité för det är så många delar som ska vara med; brännare, vikbara lock, kokplatta, piezotändning, avställningsbord, termometrar, luckor och regulatorer. Dom är större helt enkelt med oftast fler delar och funktioner.Har själv haft en 3-brännars Landmann (den som jag har kvar på bild i mitt galleri för övrigt) som jag skänkte bort förra sommaren. Jämför man den med min brors Genisis 320 är det som natt och dag i byggkvalitet, mer än jag trodde tom.
Så weber ftw.
Men en kolgrill i samma prisklass så tycker jag åtminstone att dom får kämpa lite mer för att motivera priset. Det är ju ändå bara kol som ska bli varmt i en kupol.
/G
Rustas gasolkök 4995:-

Weber Master Touch 67 3800:-

Skulle gissa på att kolgrillen är lite gedignare

Redigerat av Unregistered1331, 28 april 2011 - 14:38.
Postad 28 april 2011 - 14:47
Senaste vintern har den stått ute sen nyår för det var för mycket snö att pulsa genom till förrådet.
Har kört en 47 cm, funkar när man är 2utan probs. 4 pers med lite vilja.
Men det blir en 57 cm i år iaf.
Postad 28 april 2011 - 15:15
Har en fin pelargrill idag, men felet är väl att den bränner kolet så förbannat fort. Är man inte med när briketterna är vita så missar man grillningen.. den har ju oreglerbar (glipor i spjällen) friskluft under vilket orsakar korsdrag genom glödbädden. Funderar friskt på att göra om den till en ässja.. Den är i alla fall 57cm och till och med den kan bli lite nätt om man är ett gäng. Ett tag funderade jag på en grilltunna bara för att få lite yta.. men nja..
/G
Postad 28 april 2011 - 15:26
Någon som har tips på vilket kött man ska köra på, samt även goda rubs/såser att använda? Eller recept på egen

Bör man slänga på lite träflis också? Om man använder flis, då gissar jag på att det bara är att blötlägga och sedan slänga på briketterna efter ett tag?
Många frågor det där, men känner mig väldigt osäker på den här mer seriösa typen av grillning

Postad 28 april 2011 - 15:36
Alltså, tanken har ju slagit mig. Men fasiken, det finns ju fabriker som inte gör annat än att tillverka grillar hela dagarna och jag har en j*vla massa stålars att brännaDu ska inte bygga en egen utegrill då?

Sen är ju faktiskt dom här klotgrillarna fruktansvärt läckra om man frågar mig

/G
Om du tittar tillbaka 1-2 sidor så kan du följa Masse70 försök att grilla revben som en man!Tänkte ta steget från "vanliga" grillningar till lite mer seriös bbq-rib på lördag med indirekt värme. Vad ska jag tänka på/köpa för att det ska bli lyckat? Har klotgrill, gissar på att det bara är att köra bricketter på ena sidan, ribs på andra, locket på och sedan vända/pensla med sås då och då? Står ju att det ska grillas 2-3 timmar, räcker verkligen bricketterna så länge? Kan man slänga på köttet direkt när bricketterna börjar glöda eller ska man vänta på vit kolbädd som när man kör direkt grillning?
Någon som har tips på vilket kött man ska köra på, samt även goda rubs/såser att använda? Eller recept på egen
Bör man slänga på lite träflis också? Om man använder flis, då gissar jag på att det bara är att blötlägga och sedan slänga på briketterna efter ett tag?
Många frågor det där, men känner mig väldigt osäker på den här mer seriösa typen av grillning

/G
Postad 28 april 2011 - 15:41
Om du tittar tillbaka 1-2 sidor så kan du följa Masse70 försök att grilla revben som en man!
Det lät ju fruktansvärt gott ut!
/G
Japp, suttit och läst det, blir till att köra något liknande

Postad 28 april 2011 - 15:51
Själv kör jag med en en digital stektermometer från OBH Nordiga. Kostar väl några tior skulle jag tro.Japp, suttit och läst det, blir till att köra något liknande
. Hur håller ni med klotgrill koll på temperaturen och reglerar den?
Den är guld värd till all matlagning. Allt från köttfärslimpa till kylinglår

/G
Postad 28 april 2011 - 15:56
Själv kör jag med en en digital stektermometer från OBH Nordiga. Kostar väl några tior skulle jag tro.
/G
+1 på den
Postad 28 april 2011 - 16:04
Själv kör jag med en en digital stektermometer från OBH Nordiga. Kostar väl några tior skulle jag tro.
/G
Va dum jag är, har ju också en digital stektermometer, bara att sticka in den

Postad 28 april 2011 - 18:18
Kör på Landman, våga gå emot Weber-sekten !
Weber = iPhöne, lite trötta sådär.
Landman = Android, lite piggare, på uppåtgående
Jämföra Landman med Weber är ju som att jämföra en Iphone med en Nokia 3210!

One´s you go weber you never go back!
Postad 28 april 2011 - 21:04
Jag måste faktiskt och dessvärre hålla med dig där. Var förr lite anti-Webrer och tyckte det var ett överprisat snobbmärke etc. Men nar jag köpte min första Landmann gasogrill för 3 år sen när vi flyttade hit. En tre-brännars för runt 5kkr och skulle ge mig på att montera ihop den fik jag en chock.Jämföra Landman med Weber är ju som att jämföra en Iphone med en Nokia 3210!
One´s you go weber you never go back!
Enda anvisningen var en stor utvecklad lapp som blev runt halvmetern bre och hög och med en enda spränskiss på för SAMTLIGA innegående komponeneter dessutom tryckt suddigt så det inte gick att se vad som vara vad. Att den sedan följde med bultar och hylsor av minst 5 olika storlekar gjorde inte saken lättare.
Jag fick helt enkelt gissa mig fram efter uteslutningsmetoden, som tog en hel dag. När var klar med det mesta var det två större plåtpratier över som inte ens fanns med nånstans alls på denna skiss samt några bultar kvar, så det fick bli att gå runt att gissa i vilka hål som ev var över vart dessa biter skulle sitta och vilken funktione de hade. Var en mardröm at få ihop!
Sen var passformen också under all kritik kan jag säga. När jag sen fick höra min bror prata om när hjan satte ihop sin Weber Genisi och sen fick se och känna på den var ju skillnaden milsvid. Exakt passform i alla detaljer, det osar tysk ornung und disciplin!
Så man för absulot vad man pröjsar för, och min nösta gasol blir helt klrart en Genesis när jag får råd.
Bara detta med deras färdiga fomrpassade droppbrickor i alu som är utbytbara och slängs vartefter är ju guld.
Redigerat av masse70, 28 april 2011 - 21:04.
Postad 28 april 2011 - 21:07
Pffft, Ni kol-skallar är bara avundsjuka för ni kommer aldrig kunna köpa denna eminenta Solsidan-grill (inte jag heller iofs..):
http://www.netonnet....70/148990.3462/
Släng i lite rökspån så är allt likadant..
Hellre den här

http://www.grillhous...een-egg-xl.html
Postad 29 april 2011 - 08:22
Tänkte ta steget från "vanliga" grillningar till lite mer seriös bbq-rib på lördag med indirekt värme. Vad ska jag tänka på/köpa för att det ska bli lyckat? Har klotgrill, gissar på att det bara är att köra bricketter på ena sidan, ribs på andra, locket på och sedan vända/pensla med sås då och då? Står ju att det ska grillas 2-3 timmar, räcker verkligen bricketterna så länge? Kan man slänga på köttet direkt när bricketterna börjar glöda eller ska man vänta på vit kolbädd som när man kör direkt grillning?
Jag startar grillen med looftlightern, ser till att den brinner på lite i briketterna och kolen (blandar lite). Sen stänger jag spjällen i botten så det bara är en glipa på någon millimeter. På med galler och lock. Väntar in att temperaturen sjunker lite samt jämnar ut sig.
Brukar ha en aluminiumform (engångs) med vatten i mitten av grillen som det kan droppa i samt ge ånga, där lägger jag ibland lite kvistar/flis.
Locket på, svag värme och tåla mod!
Framför allt låg temp, jag har ingen termometer på min gamla weber men den verkar hålla jämn temp ändå så det har gått vägen hittills.
Lycka till!
Postad 29 april 2011 - 08:37
samt hur får ni glöden att hålla i flera timmar när ni grillar inaktivt i 3-4 timmar?
Postad 29 april 2011 - 08:47
Det är här gasolen skiner med sin smidighet....samt hur får ni glöden att hålla i flera timmar när ni grillar inaktivt i 3-4 timmar?

Postad 29 april 2011 - 08:48
2 rookiefrågor. ska spjället va öppet eller stängt i botten på grillen?
samt hur får ni glöden att hålla i flera timmar när ni grillar inaktivt i 3-4 timmar?
Tror nog du fick svar på dina frågor i inlägget precis för ditt? Jag satt precis och undrade om samma sak.
Sen är ju frågan om man kan grilla revben i 3 timmar i min 199:- Landmann klotgrill, men det är väl bara att prova!
Postad 29 april 2011 - 08:55
Tror nog du fick svar på dina frågor i inlägget precis för ditt? Jag satt precis och undrade om samma sak.
Sen är ju frågan om man kan grilla revben i 3 timmar i min 199:- Landmann klotgrill, men det är väl bara att prova!
fan va klantigt av mig, borde ha sett det

men det besvarade ju inte riktigt mina frågor ändå, i alla fall inte hur glöden håller sig i flera timmar, eller gör den det om man stänger spjället.
är sugen på att testa men har ju bara en 47cm webergrill, blir kanske svårt i en sån liten grill
Postad 29 april 2011 - 08:58
Nej då Soffan. Kör med en 47 cm weber jag med. När du har springan endast ca 1-2mm öppen i botten så glöder det inte på så jäkligt längre, är det ändå för varmt så stänger man igen rätt mkt på locket också.fan va klantigt av mig, borde ha sett det
![]()
men det besvarade ju inte riktigt mina frågor ändå, i alla fall inte hur glöden håller sig i flera timmar, eller gör den det om man stänger spjället.
är sugen på att testa men har ju bara en 47cm webergrill, blir kanske svårt i en sån liten grill
Postad 29 april 2011 - 10:29
Nej då Soffan. Kör med en 47 cm weber jag med. När du har springan endast ca 1-2mm öppen i botten så glöder det inte på så jäkligt längre, är det ändå för varmt så stänger man igen rätt mkt på locket också.
hmm så det glöder längre ju mer spjället i botten är öppen? aha så man reglerar tempen på spjället i locket, stängt spjäll = lägre temp
är det korrekt uppfattat?

Postad 29 april 2011 - 10:42
Nej alltså, ska försöka uttrycka mig bättre.hmm så det glöder längre ju mer spjället i botten är öppen? aha så man reglerar tempen på spjället i locket, stängt spjäll = lägre temp
är det korrekt uppfattat?
Jag kör med spjället i botten så lite öppet jag kan så det inte slocknar.
Stor springa = väldigt mkt glöd och värme.
Liten springa = svag värme lite glöd.
Ibland kan det vara gött att stänga helt på locket en stund för att låta röken blossa upp!
Men glöm inte att öppna sen igen bara.

Postad 29 april 2011 - 10:47
Nej alltså, ska försöka uttrycka mig bättre.
Jag kör med spjället i botten så lite öppet jag kan så det inte slocknar.
Stor springa = väldigt mkt glöd och värme.
Liten springa = svag värme lite glöd.
Ibland kan det vara gött att stänga helt på locket en stund för att låta röken blossa upp!
Men glöm inte att öppna sen igen bara.
aha då är jag med, inte konstigt då att min glöd inte håller så länge då mitt spjäll är öppet helt

tackar för hjälpen,, nu ska här grillas

Postad 29 april 2011 - 10:50
aha då är jag med, inte konstigt då att min glöd inte håller så länge då mitt spjäll är öppet helt
tackar för hjälpen,, nu ska här grillas
Det är precis som inzane säger och ska man röka så vill man såklart släppa ut så lite rök som möjligt.
Du kommer lära dig soffan, spjällen styr ju även temperaturen som sagt var.
Postad 29 april 2011 - 10:53
Det är precis som inzane säger och ska man röka så vill man såklart släppa ut så lite rök som möjligt.
Du kommer lära dig soffan, spjällen styr ju även temperaturen som sagt var.
jepp ja får testa och se hur det blir

gäller bara att hitta rökspån då i hålan som jag bor i.
läste nånstans att man kunde packa in en näve spån i foliepapper och sticka hål i och lägga i glöden, är det ett bra sätt tror ni?
(kan förresten va här jag läste det)
Postad 29 april 2011 - 10:57
jepp ja får testa och se hur det blir
gäller bara att hitta rökspån då i hålan som jag bor i.
läste nånstans att man kunde packa in en näve spån i foliepapper och sticka hål i och lägga i glöden, är det ett bra sätt tror ni?
(kan förresten va här jag läste det)
Du behöver inte krångla till det. Blötlägg spånen bara, sen kan du lägga dom direkt på kolen.
Det man dock ska tänka på att desto mindre/tunnare spån desto snabbare förkolnas dom. I USA är det vanligt att man lägger i hela träbitar och då behöver man inte byta vilket kan vara skönt.
Det man också kan göra istället för att ha vatten i "dropp/ångformen" under det man ska grilla är att ha nån schysst sås där i som för förångas och ge köttet smak. Rödvin, lök m m gillar jag.
Redigerat av BrittBastard, 29 april 2011 - 10:58.
Postad 29 april 2011 - 11:01
Du behöver inte krångla till det. Blötlägg spånen bara, sen kan du lägga dom direkt på kolen.
Det man dock ska tänka på att desto mindre/tunnare spån desto snabbare förkolnas dom. I USA är det vanligt att man lägger i hela träbitar och då behöver man inte byta vilket kan vara skönt.
Det man också kan göra istället för att ha vatten i "dropp/ångformen" under det man ska grilla är att ha nån schysst sås där i som för förångas och ge köttet smak. Rödvin, lök m m gillar jag.
aha så enkelt alltså, det ska testas. det där med en form med vatten i har jag också missat, (har ej läst hela tråden)
blir det alltså ånga av vattnet som ger smak då om man har nåt i som du skrev? eller är det egentligen enbart som ett droppfat?
Postad 29 april 2011 - 11:26
Tror jag skrev om fatet/formen med vatten några inlägg ovan imorseaha så enkelt alltså, det ska testas. det där med en form med vatten i har jag också missat, (har ej läst hela tråden)
blir det alltså ånga av vattnet som ger smak då om man har nåt i som du skrev? eller är det egentligen enbart som ett droppfat?

Tror säkert att ångan ger en lite saftigare mat också.
http://www.webergril...lmetod-307.aspx
Postad 29 april 2011 - 11:56
Ett par torra kvistar från någons äppelträd eller körsbärsträd går bra det med!tack för länken. får testa det i morgon (om jag hittar spån)

Redigerat av h_z, 29 april 2011 - 11:58.
Postad 29 april 2011 - 12:18
2 rookiefrågor. ska spjället va öppet eller stängt i botten på grillen?
Om man läser i Webers katalog om brikett grillarna så står det att spjällen alltid ska vara fullt öppna.
Och att man reglerar tempen med antal bricketter.
Postad 29 april 2011 - 13:05
- Javisst, men vet du var grillen är?
- Ja, den står där ute. Jag tar och tittar till den
- Älskling, vi har ett litet problem
- vadå?
- jo, det är hål i grillen...

- vi får nog köpa en ny
Postad 29 april 2011 - 13:21

Ikväll blir det fläskfilé och till efterrätt frukt med denna som jag hittade på ica http://www.cajp.se/p...llstrossel.aspx
Postad 29 april 2011 - 13:34
Har sett dem på hemköp också.Å britt klagade på min grill
Ikväll blir det fläskfilé och till efterrätt frukt med denna som jag hittade på ica http://www.cajp.se/p...llstrossel.aspx
Inte testat ännu, men nu blev jag ju sugen på det...
Lite jordgubbar, bananer...hmmm vad ska man ta mer?
Postad 29 april 2011 - 13:38
Det där verkade ju inte alls tokigt. Måste kolla om det finns på ICA här också.Ikväll blir det fläskfilé och till efterrätt frukt med denna som jag hittade på ica http://www.cajp.se/p...llstrossel.aspx
Postad 29 april 2011 - 13:39
tänkte kanske köpa mig en benfri kotlettrad och rubba in med grydda, sen på med bacon över
hur långt tid kan det ta tro innan den blir färdig?
Postad 29 april 2011 - 13:53

Idag blir det uppvärmning med grillad nötytterfile (ingen aning om hur det blir men kul att testa), majskolv och champinjoner samt rotfrukter i ugn

Redigerat av cwolf, 29 april 2011 - 14:06.
Postad 29 april 2011 - 16:47

Slow cooked några timmar på indirekt grillning.
Lägger upp lite bilder senare
Postad 29 april 2011 - 16:49
Edit: Bygger nu en smoker

Redigerat av Timpolanen, 29 april 2011 - 18:12.
Postad 29 april 2011 - 19:37
Bilderna på Webers sida är ju bara mot vit bakgtund.
Nu har jag missat större delen av tråden tyvärr, men annars nåt annat tips på grill? Jag är jättenöjd med Webern, och har lovat mig själv att aldrig mer köpa nåt annat. Ibland sneglar jag dock på en weber gasolgrill.
Har en Landman Gasol som körs mer och mer sällan faktiskt.
Med Webers egna skrostenständning så får man riktigt fin glöd snabbt och enkelt.
Ni som har en 57 sm, Det blir inte för stort? om man bara grillar till typ 2 pers då blir det väl mycket "spill" med briketter. Fast man kanske borde kunna grilla bara på ena sidan. Jag återanvänder mina briketter friskt, när jag grillat klart stänger jag spjällen och låter det slockna.
Har hittills kört väldigt lite indirekt grillning, men är bra sugen på det. Såg bilder på kycklingen med ölburken, det var ju fiffigt. billigare än Webers kycklinghållare

Postad 29 april 2011 - 19:58
4 kg kamben, 1 kg fläskkotlett och 1 kg karre ligger och myser i väntan på glöden imorgon..

Dryrubb och lite honing, med en skvätt sherry, drar in fint.
Salt och socker går in bra, alkohol har en faktiskt förmåga att dra in aromater i protein, så det funkar
kalas på kött..

Postad 29 april 2011 - 21:06
Bilder kommer senare!
Postad 29 april 2011 - 21:32
BTW - är inte mozarella världens mest överskattade ost? Smakar ju för fan...inget.

Postad 29 april 2011 - 21:45
Och halloumi smakar gummi..BTW - är inte mozarella världens mest överskattade ost? Smakar ju för fan...inget.

/G
Postad 29 april 2011 - 23:00
Tänkte jag skulle uppgradera min 47 cm Weber till en 57. Har fastnat för Limegrön MAster touch. Men undrar om nån har riktiga foton på koppar och/eller benvit som kan vara snäll och lägga upp dem?
Bilderna på Webers sida är ju bara mot vit bakgtund.
Nu har jag missat större delen av tråden tyvärr, men annars nåt annat tips på grill? Jag är jättenöjd med Webern, och har lovat mig själv att aldrig mer köpa nåt annat. Ibland sneglar jag dock på en weber gasolgrill.
Har en Landman Gasol som körs mer och mer sällan faktiskt.
Med Webers egna skrostenständning så får man riktigt fin glöd snabbt och enkelt.
Ni som har en 57 sm, Det blir inte för stort? om man bara grillar till typ 2 pers då blir det väl mycket "spill" med briketter. Fast man kanske borde kunna grilla bara på ena sidan. Jag återanvänder mina briketter friskt, när jag grillat klart stänger jag spjällen och låter det slockna.
Har hittills kört väldigt lite indirekt grillning, men är bra sugen på det. Såg bilder på kycklingen med ölburken, det var ju fiffigt. billigare än Webers kycklinghållare
Grillen, Weber 57 Master Touch (koppar) står här hemma och flirtar. Vi flyttar nästa fredag, förhoppningsvis kan jag använda den redan på lördag eller söndag nästa helg. Foton och utlåtande utlovas då.
Men har för mig att det var någon mer här som hade en sån?!
@Lilljagare; var bor du?

@Masse; syltlök? Fy fan.
För övrigt kan jag hålla med om att Mozzarella smakar...ingenting. Men jag äter det ändå, schysst på nåt sätt och vis.
Halloumi är ju sketgött! Salt och härlig konsistens! Grillad med lite honung och nötter, det är grejer det!
Postad 29 april 2011 - 23:27
Major fel: grillad halloumi med citron, till det silad naturell yogurt med lönnsirap och hasselnötter......Och halloumi smakar gummi..
/G
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar