Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?
392 svar till detta ämne
Postad 23 augusti 2010 - 23:53
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Intressant att iPhone ar en sa bra enhet p.g.a att den kor ett Unixsystem.
Man har ju verkligen tillgang till det systemet i standardutforande sa jag forstar att det ar varje power users drom!
Nar jag kort iPhone har jag inte sett ett enda spar av nagot Mac OS X som liknar det som finns i en Mac. Daremot ser jag ett dumt gransnitt med stora ikoner, menyer och begransningar av olika slag.
Visserligen kor den en variant av OS X men da systemet ar last och gransnittet mycket begransat p.g.a att det ar strikt enhandsnavigerat blir slutresultatet nagot som visserligen ar "enkelt" (tack vare begransningarna) men langt ifran det paradis som agarna garna beskriver.
Att den saljer i hog grad beror pa en kombination av foljande:
1. Marknadsforing.
2. Som resulterar i hype.
3. P.g.a hypen far den extrem uppmarksamhet i media vilket i sin tur genererar annu mer kopande och hysteri.
Hypen har blivit en sjalvgaende process - och ja, de flesta som koper en iPhone gor det inte efter att seriost utvarderat alternativen utan den kops p.g.a nagon av de tre faktorerna.
Det ar lite skrattretande att forsoka komma dragande med att den saljer p.g.a att koparna gjort ett medvetet val. Tyvarr fungerar inte det resonemanget idag. Hype och marknadsforing ar oerhort vitala delar vilket i sin tur gor att en produkt som har hoga forsaljningssiffror inte per automatik ar bra. Den saljer bra men behover inte vara bra ur andra synvinklar.
Jag har an idag inte sett nagra riktigt bra argument for iPhone. Det ar mest det vanliga mantrat om AppStore, 200.000 program, hamtpizza till nallen och enkelhet som anvands. Sedan har den en tendens att foras fram i helt felaktiga kategorier, t.ex genom att kallas for handdator. iPhone ar ingen handdator - det ar en nojestelefon inriktad mot media och spel. En ny Palm Lifedrive och ingen handdator. Det ar talande att den heter iPod Touch nar den saknar radiodel.
Edit: Att kalla iPhone for varldsklass ar ironi som jag ser pa saken. Jag har forsokt ge denna varldsklassprodukt olika chanser men jag kan bara konstatera att den inte pa nagot vis ger nagot intryck av varldsklass jamfort med andra plattformar.
Sedan ar det knappast lont att fraga varfor den haller varldsklass da svaren redan ar givna: den ar enkel, AppStore ar den enda ratta vagen for programdistribution (sideloading ar heeeemskt!!!), ikonerna ar stora och fingervanliga, folk vill ha den, det finns 200.000 program inkl hamtpizza och SVT Play, den ar supersnabb etc.
Det snallaste jag kan saga om varldsklassen ar att den ar en featurephone som kan kora native program. Lasningarna i systemet placerar direkt in den bland featurephones aven om programmen ar native. Eller snarare en featuresmartphone.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 24 augusti 2010 - 00:00.
Postad 24 augusti 2010 - 00:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Äsch, jag menar ju att dissa Windows ju  Att Linux ligger på 1% beror nog på windows-hypen och brist på program och att folk gillar att använda färdiga program istället för att känna äkta dator-glädje och sitta i ett terminalfönster och skriva ls och editera textfiler.
Jag antar att iPhonehypen (iPhone Salvation by the Cult of iPhone) ar battre an den s.k Windowshypen. For enligt iPhonelogiken ar Windows varldens basta datorOS eftersom det har overlagset storst programutbud. Det innebar ocksa att sa fort man anvander ett annat system i datorn borjar argumenten halta. Eller rattare sagt: argumentet att iPhone ar den basta nallen p.g.a 200.000 program i AppStore blir ologiskt nar man inte kor Windows. Det ar ju bara systemet med flest program som ar bra! Jag anser det vara rent tragiskt att antalet program o.h.t ar ett argument. Kvaliteten pa programmen borde vara det intressanta och dar ar jag inte overtygad om iPhones fortrafflighet - vettiga program till den finns till andra plattformar. Och: SVT Play, Hamtpizza o.dyl raknar jag inte som vettiga sa det ar inte lont att dra fram att iPhone minsann har en app for den och den lokala tjansten.
Postad 24 augusti 2010 - 07:08
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Att behöva öppna "den här datorn" överhuvudtaget... nånsin... suger väl ändå mest?
Jag vet ju inte hur du filhanterar i din dator men du kanske kör mac och där funkar ju itunes bra, men på pc är det värre än en katastrof. Du kan ju öppna explorer, comander eller vilket annat filhanteringsprogram du vill och det allra bästa är att man kan använda vilken dator man vill. Det bästa vore dock att jag hitta en filhanterare till telefonen där jag kunde gå in direkt på servern och ladda ner de filer jag vill via wifi, det funkade perfekt med windows mobile.
Postad 24 augusti 2010 - 07:17
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4 239 inlägg
es fileexplorer är din vän  . fast det är mycket segare att föra över via wifi än att köra via sladd istället.
Postad 24 augusti 2010 - 07:18
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Äsch, jag menar ju att dissa Windows ju  Att Linux ligger på 1% beror nog på windows-hypen och brist på program och att folk gillar att använda färdiga program istället för att känna äkta dator-glädje och sitta i ett terminalfönster och skriva ls och editera textfiler.
Finns ju inget som hindrar dig att sitta och skriva komandon i windows heller, bara att starta cmd och köra i terminalfönstret, dock så använder de jag känner som kör linux oftast ett skrivbord 90% av tiden, så även jag, finns oftast ingen anledning att sitta i terminalfönstret längre. Har aldrig förstått meningen med att slösa tid på att sitta i terminal eller cmd i onödan, jag växte upp när msdos och drdos var i princip de enda os som fanns till pc linux kom inte förrän ett par år efter att jag köpt min första pc och de andra unix som fanns kosta multum /end OT
Postad 24 augusti 2010 - 21:32
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
En sak jag undrat över är varför endel definierar den bästa mobilen som den mobil som har bäst hårdvara. Ta klockfrekvensen som exempel. Tycker ni att tex 1GHz är mycket bättre än 800Mhz? Och i så fall, vad använder ni den extra kraften till?
Redigerat av Micke_L, 24 augusti 2010 - 21:42.
Postad 24 augusti 2010 - 21:52
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
En sak jag undrat över är varför endel definierar den bästa mobilen som den mobil som har bäst hårdvara. Ta klockfrekvensen som exempel. Tycker ni att tex 1GHz är mycket bättre än 800Mhz? Och i så fall, vad använder ni den extra kraften till?
I get your point men det är väl ändå mobilen som använder kraften..?
Postad 24 augusti 2010 - 22:18
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
I get your point men det är väl ändå mobilen som använder kraften..? 
Nope du förstod inte min poäng. Poängen var att få några svar på frågan jag ställde.
Postad 24 augusti 2010 - 22:36
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Intressant att iPhone ar en sa bra enhet p.g.a att den kor ett Unixsystem.
Man har ju verkligen tillgang till det systemet i standardutforande sa jag forstar att det ar varje power users drom!
Du menar på fullaste allvar att man inte har tillgång till Unixsystemet? Varenda person som använder en iPhone använder det hela tiden från det att dom slår på mobilen tills dom stänger av den. Säga vad man vill om Apple men dom bygger sina produkter på OS av högsta kvalitetsklass vilket är grunden för att en datorprodukt ska bli bra.
Postad 25 augusti 2010 - 00:38
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Du menar på fullaste allvar att man inte har tillgång till Unixsystemet? Varenda person som använder en iPhone använder det hela tiden från det att dom slår på mobilen tills dom stänger av den.
Säga vad man vill om Apple men dom bygger sina produkter på OS av högsta kvalitetsklass vilket är grunden för att en datorprodukt ska bli bra.
Du har tillgang till skalet ovanpa Unixsystemet - men ar man intresserad av att modifiera det maste man ta till jailbreak. Resonemangen kring iPhone ar ratt roliga manga ganger som nu detta med Unix. Visst kor den en version av Mac OS X men den ar totalt last och begransad. Jailbreak laser visserligen upp systemet men garantin ryker samtidigt som Apple forsoker stoppa det med sina uppdateringar. Att iOS haller hogsta kvalitetsklass haller jag inte med om. Det ar helt enkelt for begransat inom UI m.m for det. Daremot ar det stabilt och bra for iPod Phone-bruket. Jag har testat den underbara iPhone vid upprepade tillfallen for att forsoka forsta varfor den ar varldens basta nalle. Men jag misslyckas varenda gang att forsta detta. Det kanns hela tiden som att ha en iPod Phone i handen istallet for nagot underverk.  Vanligen motivera varfor Unixgrunden i iOS gor det till ett battre system? I.o.m lasningarna ser jag inte riktigt finessen da man i praktiken behover jailbreaka for att komma at grunden och modifiera den. Unix handlar normalt om valfrihet och den har Apple i all sin vanlighet strypt.
Postad 25 augusti 2010 - 19:05
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Nope du förstod inte min poäng. Poängen var att få några svar på frågan jag ställde.
Ironi..men ok det kanske var utanför din kunskapsnivå.
Postad 25 augusti 2010 - 19:27
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Ironi..men ok det kanske var utanför din kunskapsnivå.
Det är utanför min kunskapsnivå vad just du använder den extra datorkraften till, det stämmer, därför frågade jag men tydligen så har du ingen nytta av den.
Postad 25 augusti 2010 - 20:12
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Det är utanför min kunskapsnivå vad just du använder den extra datorkraften till, det stämmer, därför frågade jag men tydligen så har du ingen nytta av den.
Vad jag vet så använder väl ungdomar idag sina telefoner även till att spela på? Därav är väl all "kraft" du kan få ut av yttersta vikt. Det tar dock inte bort vikten av att dessutom ha ett OS under huven som faktiskt kan ta anvädning av kraften.
Postad 26 augusti 2010 - 12:10
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2 053 inlägg
Säga vad man vill om iPhone men debatt och heta känslor det skapar den alla fall
AVR4000 har visst som livsuppgift att förklara för hela världen hur korkade "vi" är som valt iPhone.
Hur vi har gått på hypen och att Steve Jobs har förlett oss i vårat val av telefon.
Att vi är flockdjur som inte klarar av göra egna personliga val längre.
Att alla som väljer Android har gjort det rätta valet för då stöder man valfrihet.
Ärligt hur korkad är du egentligen?
Android användarna är lika maniska,duperade och mer aggressiva att försvara sitt val av plattform än iPhone anhängare.
För oftast är det Android anhängare som startar pajkastningen.
Det var någon som skrev att Apple påstod att dom hade uppfunnit mailfunktionen för telefonen.
Skulle uppskatta om den personen kunde länka där det påstås.
Däremot har Apple "uppfunnit" ett användarvänligt sätt att hantera mailen i telefonen.
Någonting måste Apple ha gjort rätt med iPhonen när ALLA tillverkare nu försöker replikera deras produkt.
Jag har haft SE,Nokia,Samsung,HTC och iPhone och alla har varit bra på det dom var till för men alla har sina brister helt klart.
Den perfekta telefonen för den stora massan finns inte utan det är alltid någon som blir missnöjd med någon funktion.
Intressant att många har som argument att iPhonen är för dyr!!
Rannsaka er själv tänk efter att om ni verkligen vill ha nått så kvittar priset.
Jag har valt min telefon efter funktion,design,gränssnitt och användarvänlighet.
Hade dom kriterierna passat in på en HTC,Samsung,mm hade jag köpt en sådan men nu gjorde det inte det.
I framtiden så kommer jag garanterat välja en annan telefon eftersom mina kriterier kommer ändra sig eftersom jag som person ändrar mig.
Redigerat av lappen71, 26 augusti 2010 - 12:11.
Postad 26 augusti 2010 - 12:40
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Intressant att många har som argument att iPhonen är för dyr!! Rannsaka er själv tänk efter att om ni verkligen vill ha nått så kvittar priset.
Fast så är det inte, om jag har pengar till en Ferrari men ändå köper en Volvo så kan det vara så att jag tycker att det är för mycket pengar att betala för något som transporterar mig mellan A och B. Samma med telefonen, jag har en Wildfire kostar 2500 kr utan Abb. För mig gör den exakt samma jobb som en Iphone eller en Desire för 5-6-7 tusen. Den kan ringa, smsa, mmsa, surfa, sköta bankärenden, fota etc. Att man sedan förenklar resonemanget å säger att den är för dyr medans man menar att den inte är värd pengarna är väl en sak.
Postad 26 augusti 2010 - 14:31
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Man ar inte korkad p.g.a att man valjer en iPhone. Det finns helt klart goda skal att kopa den om ens anvandarprofil passar in. Det ar daremot en helt annan sak att totalsaga ovriga plattformar och placera iPhone hogt over alla andra produkter eller borja prisa Apple for saker konkurrenterna haft langt tidigare. Det ar vanligt att iPhone prisas som enheten som gav oss det anvandbara [satt in valfri funktion] och att ovriga tillverkare inte forstod eller forstar hur en nalle skall vara beskaffad. Likasa ar det allt for vanligt att iPhone fors fram som den enda ratta utformningen av en nalle vilket per automatik innebar att andra varianter av hardvara och UI pastas vara "samre". Det innebar da naturligtvis att helst skall alla nallar vara iPhonekopior etc. Det ar dessa resonemang jag vander mig emot. iPhone ar mycket bra i sin kategori men inte varldens basta nalle alla kategorier. I den kategori den befinner sig (iPod Phone med mojlighet att installera program) ar den en mycket bra produkt. Men inte i andra kategorier sasom handdatorer. Grunden som behovs har ar en insikt i det enkla faktum att marknaden behover olika operativsystem, gransnitt och hardvaror anpassade for olika typer av enheter. Det haller inte att varenda nalle skall ha enhandsnavigerad pekskarm eller ett last OS. iOS ar utmarkt anpassat for en iPod Phone men det ar ingen universallosning for alla anvandarprofiler, allra minst handdatorprofilen. Nar det star klart att iPhone inte ar varldens basta nalle alla kategorier utan det behovs olika OS och enhetstyper for olika anvandarprofiler sa kommer marknaden att na en fungerande balans. Det maste bli ett slut pa likriktningen dar varenda nalle skall ha enhandsnavigerad pekskarm "for det ar det basta" (enligt vem och varfor?) Jag har inget emot iPhone som produkt betraktat. Men jag har nagot emot resonemanget och argumenterandet att det ar varldens basta nalle och konkurrenterna ar "samre".
Postad 26 augusti 2010 - 15:49
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Man ar inte korkad p.g.a att man valjer en iPhone. Det finns helt klart goda skal att kopa den om ens anvandarprofil passar in.
Det ar daremot en helt annan sak att totalsaga ovriga plattformar och placera iPhone hogt over alla andra produkter eller borja prisa Apple for saker konkurrenterna haft langt tidigare.
Det ar vanligt att iPhone prisas som enheten som gav oss det anvandbara [satt in valfri funktion] och att ovriga tillverkare inte forstod eller forstar hur en nalle skall vara beskaffad.
Likasa ar det allt for vanligt att iPhone fors fram som den enda ratta utformningen av en nalle vilket per automatik innebar att andra varianter av hardvara och UI pastas vara "samre". Det innebar da naturligtvis att helst skall alla nallar vara iPhonekopior etc.
Det ar dessa resonemang jag vander mig emot. iPhone ar mycket bra i sin kategori men inte varldens basta nalle alla kategorier. I den kategori den befinner sig (iPod Phone med mojlighet att installera program) ar den en mycket bra produkt. Men inte i andra kategorier sasom handdatorer.
Grunden som behovs har ar en insikt i det enkla faktum att marknaden behover olika operativsystem, gransnitt och hardvaror anpassade for olika typer av enheter. Det haller inte att varenda nalle skall ha enhandsnavigerad pekskarm eller ett last OS.
iOS ar utmarkt anpassat for en iPod Phone men det ar ingen universallosning for alla anvandarprofiler, allra minst handdatorprofilen.
Nar det star klart att iPhone inte ar varldens basta nalle alla kategorier utan det behovs olika OS och enhetstyper for olika anvandarprofiler sa kommer marknaden att na en fungerande balans. Det maste bli ett slut pa likriktningen dar varenda nalle skall ha enhandsnavigerad pekskarm "for det ar det basta" (enligt vem och varfor?)
Jag har inget emot iPhone som produkt betraktat. Men jag har nagot emot resonemanget och argumenterandet att det ar varldens basta nalle och konkurrenterna ar "samre".
Det du beskriver här är en enda sak, att du tycker det är riktigt illa att många användare sätter diverse superlativer på iPhone och dess funktioner, trots att Apple möjligtvis inte var först med dessa funktioner. Om man skriver det på ren och skär svenska så anser du att du måste korrigera alla dessa användares åsikter, då dessa är felaktiga. Då ställer jag mig frågan...varför bryr du dig över huvud taget om folks åsikter i frågan? Alla får ju tycka vad de vill och det rör ju inte dig i ryggen. So what om någon höjer iPhone till skyarna för att de var först med mailfunktion i telefonen fast det inte stämmer. Börjar man tassa på sådana områden som du nu gör, att "många tycker fel"...då är man väldigt fel ute.
Postad 26 augusti 2010 - 20:35
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Massa anti Apple text.
Tycker man kan likna ditt prat med Socialdemokraternas politik. Extremt ösande om hur dåliga moderatorerna är och hur mycket de förstört allt. Utan att lämna en enda lösning på motpartens problem eller för den deleln ändra något till det bättre själv. Så vad är det du anser vara så mycket bättre och "öppnare"? Antar väl Android som många verkar vilja tro är guds skänk från ovan. Jailbreak fixar allt som har med öppenhet att göra förutom iTunes. Men det spelar nog ingen roll ifall du är på en Journey att övertala Apple användare hur lurade de är. Jag själv håller med topic. Det finns ingen telefon som är i närheten, tyvärr kan jag tillägga. Inte som helhet. Hårdvara, design och OS. Det finns inget märke som håller samma genomgående kvalitet och ger en vill ha känsla på en produkt. Ta macbook pro som exempel. Jag har haft den i över ett år nu (unibody). Får ett leende på läpparna varje gång jag öppnar den och använder den för den är så bra i design och funktion. Har haft ett otal laptops innan som mest lett till svordomar vid användning. Samma sak med iPhone. Min iPhone 3g som börjar närma sig 2,5år har precis blivit pensionär. Jag har haft över 10 personer som tjatat på mig att de vill köpa den. 2.5år gammal telefon (?!?). Vem kommer vilja ha vilken annan 2.5år gammal telefon på marknaden? Inte många. HTC xxx? Spelar ingen roll den är ute redan när den levereras, det kommer nya modeller varje kvartal. Gränssnittet är inte lika utvecklat med hårdvaruaccelererat GUI vilket leder till hackande och andra buggar som gör att jag inte får samma kvalitetskänsla. Nästan alla tillverkare skickar med sin egen version av Android som man är låst till, ofta en väldigt gammal version. X10:an som exempel med Android 1.6(!). Visst det är ju bara roota säger anhängarna. Ja? precis jag håller med, precis som det är att bara jailbreaka så är iPhone även öppen. Men visst när tex HTC eller Samsung släpper en unibody aluminium Telefon (Legend 2?) med lika hög eller bättre byggkvalitet som iPhone, då köper jag förmodligen den. Men nu som sagt finns ingen konkurrent till iPhone som helhetsprodukt, förstår dock inte varför. Alla tillverkare anstränger sig så hårt att efterapa allt Apple gör men det slutar vid snygg paketering (kartong).
Postad 26 augusti 2010 - 22:47
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det ar val bara att konstatera att vissa ser en storhet i iPhone som jag lyckas missa varje gang jag provat den. Dessutom kan jag inte heller se att mina inlagg ar anti iPhone, daremot ar jag negativ till diverse konsekvenser den for med sig.
For ja, det ar obalanserat att ensidigt hylla den som varldens basta nalle och saga konkurrenterna. Eller fa for sig att alla nallar maste fungera som iPhone eftersom iPhone ar den enda ratta utformningen av hardvara och gransnitt.
Den enda acceptabla vagen framat ar lite balans: iPhone ar en bra produkt, ingen tvekan om saken. Men den ar inte varldens basta alla kategorier och inte heller har den varldens basta UI alla kategorier. Det kravs helt enkelt alternativa utformningar av saval hardvara som OS och UI.
Hypen resulterar i att diverse tillverkare blint forsoker skapa nagon sorts iPhoneliknande produkt vilket ar detsamma som likriktning. Framforallt eftersom det tenderar att tranga ut andra koncept fran marknaden.
Det ar inte heller bra att hylla iPhone p.g.a Apple var forst med finesser de inte var forst med. Eller forsoka dra den om att Apple minsann lyckades introducera den forsta anvandbara produkten vilket ar ett ganska vanligt argument.
Det ar battre att hylla iPhone pa ratt satt. Inte som varldens basta nalle eller den enda bra nallen. Eller att det ar den forsta anvandbara nallen.
Korrekt hyllning av iPhone ar att hylla den for att ha satt en ny standard for medialurar dar den erbjuder ett bra gransnitt, bra och smidig programdistribution, hog kvalitet pa spelen, utmarkt mediaspelare inkl gransnitt och stor tillbehorsuppbackning och bra Internetfunktionalitet.
Sedan finner jag det underhallande att lasa att mina invandningar mot hypen ar identiskt med (s)............
Mark val att det ar hypen jag invander mot - inte produkten. Jag har namligen inga invandningar mot iPhone som produkt betraktat eller det segment den befinner sig i.
Daremot ar jag emot att den rent generellt ar overlagsen allt annat och att blind kopiering av den ar nagot bra. Jag foredrar helt klart mer innovation an sa.
Postad 26 augusti 2010 - 23:17
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Nu kommer har nagra praktiska konsekvenser som ar grunden till mina invandningar:
iPhone representerar formfaktorn canndybar med kapacitiv pekskarm och enhandsnavigerat gransnitt.
Det ar alldeles utmarkt och EN variant pa hur en nalle kan vara utformad.
Det innebar att det finns andra utformningar sasom fysiskt qwerty och gransnitt som kan manovreras med stylus.
Problemet som uppstatt ar att hypen per automatik leder till sagning av en nalle som forutom enhandslage aven har tvahandslage med stylus samt ett tangentbord. Da klagas det direkt och an varre - nallen far felaktiga omdomen som "samre an iPhone".
Klankandet pa andra plattformar och utformningar - t.ex Windows Mobile i en qwerty-forsedd enhet som tenderar att fa det felaktiga omdomet "segt och krangligt" i en jamforelse med iPhone leder da till att tillverkaren, Microsoft i detta fall, valjer att folja John med WP 7 som ar mycket last och begransat jamfort med WM.
Grunden ligger i att varenda nalle till varje pris skall jamforas med iPhone vilket ar rent felaktigt. Men saknas insikt i att det behovs olika produkter for olika anvandarprofiler ar det logiskt att en enhet sagas pa felaktiga grunder. Xperia X1 ar ett exempel pa en sadan enhet som skallts ut efter noter trots att den egentligen riktas till en annan kategori och staller andra krav.
Tillverkarna idag pressar helt felaktigt att forsoka imitera iPhone p.g.a att den modellen blivit nagot sorts facit som allt skall jamforas med precis som om det ar den enda ratta vagen.
For min del ser jag inga som helst fordelar med detta - jag ar totalt ointresserad av en pekskarmslur med ett enhandsnavigerat gransnitt i alla lagen - idealet for min del ar en qwertyslider med enhandslage i stangt lage och tvahandsnavigering med stylus i oppet lage. Saledes en dual-UI-produkt.
Men hypen tillater knappast en tillverkare att slappa en sadan enhet idag da den omedelbart skulle sagas pa totalt felaktiga grunder. Har last manga vansinniga uttalanden i tidningar t.ex om stylus exempelvis dar man narmast ironiserar over en nalle om den har detta. Varfor inte ironisera over mus till datorn ocksa? Alla datorer borde vara tablets naturligtvis med onscreentangentbord....
Det ar som sagt dessa konsekvenser jag ar starkt emot.
Postad 27 augusti 2010 - 16:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Kunde inte sagt det bättre själv..
Tack vare Iphones skärmtyp så är resistiv skärm utrotningshotad.
Och vad värre är så har Iphone och dess kapacitiva skärm gjort att det inte ens utvecklats en stylus som är nog smal så den kan fungera i ett annat os än ett som är gjort att styras med fingrar.
Helt plötsligt så ser både Android och Windows tydligen inget annat val än att släppa mobiler som bygger på samma koncept.
Är ju som sagt inget direkt fel i det annat än att användare som behöver annat än en mediatelefon är utelämnad i mörkret.
Frågan är ju om den ens kommer en mobil nästa år med resistiv skärm och stylus.
AVR4000
Dina tankar om qwertyslider med enhandslage i stangt lage och tvahandsnavigering med stylus i oppet lage. Saledes en dual-UI-produkt finns ju nästan på N900.
Kör maemo med stylus och bootar jag om mobilen så kan jag välja att starta Android där nästan allt fungerar utom att ringa.Men jag såg en video idag där en av utvecklarna ringer från android och det funkar så de är nog bara en tidsfråga innan det kommer en uppdatering
Även Ubuntu går att köra på den
N900 finns på MM för 3300 spänn olåst.
Elgiganten i Stockholm säljer N900 för 3300 ungefär.
Kanske nått för dig ?...Grymt pris för en sån mobil.
Postad 28 augusti 2010 - 10:52
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Börjar förstå ert resonemang. Ni har inget emot iPhone som telefon. Ni tycker istället att både Android och WM är dåliga OS (eftersom de inte utvecklar för stylus) och skyller hela kalaset på Apple? (eller snarare det att alldeles för många köper Apples produkter - det som ni kallar "hype")
Postad 28 augusti 2010 - 11:15
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Vilken onödig diskussion. Iphone är en bra lur. Inget snack om saken. Dock tycker jag att den är överprisat för att börja med. Sedan måste jag påpeka (igen) att det finns visa begränsningar som irriterar mig. Till exempel iTunes. Vill inte ha något extra program för att föra över filer. Trams! Att utvecklare X som kan skriva en app och vill använda den själv utan att sprida den vidare tvingas att betala licens till Apple är ju idioti! Äger man hårdvaran då skall man få göra vad man vill.
Men för alla de tanter på t-banan duger iP gott och väll. De gör ändå inget annat än ringer, smsar och lyssnar på dansband  I bästa fall läser man skittidning Aftonbladet. Och betalar 499 i månad (inte vet jag eller de varför).
Jag valde HTC Desire med Android för att jag vill leka, meka, trixa och fixa. Jag ANVÄNDER alla de funktionerna som finns dagligen. Och det finns många duktiga killar och tjejer som skriver bra appar och delar med sig utan att SJ skall vara inblandad.
Men för mainstream folket duger iP.
Och ni som är Apple fanatiker, kan ni nämna 3 viktiga saker som min Desire inte fixar men som Ip klarar av?
Postad 28 augusti 2010 - 11:21
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Börjar förstå ert resonemang. Ni har inget emot iPhone som telefon. Ni tycker istället att både Android och WM är dåliga OS (eftersom de inte utvecklar för stylus) och skyller hela kalaset på Apple? (eller snarare det att alldeles för många köper Apples produkter - det som ni kallar "hype")

När tidningar och annan media börjar skriva att en produkt är det bästa som finns för alla typ trots att det finns en hel del behov som produkten inte täcker så blir det "farligt" De skriver inte heller att varken wm eller android är dåliga system, de passar sina användare utmärkt men det är inte säkert de passar dig bara för att det passar nån annan. Själv gillar jag enhandsnavigering till en viss gräns, typ för att ringa och skicka sms/mail, men när det går ut över möjligheten att få fullständig precision när man tex bildhanterar där en spetsig stylus är helt oslagbar så är produkten inte lika användbar för mig. Integration med andra program i datorn och möjlighet att koppla upp mig mot vilken dator som helst utan att behöva fundera på om itunes är installerat är andra viktiga saker för mig. För tillfället har jag en android eftersom att jag inte behöver precision och istället vill ha en enkel och snygg telefon. En annan nackdel med iphone är att den bara finns i ett utförande, jag tycker personligen inte att ip4 är så jättesnygg (men det är ju en smaksak) tycker för övrigt inte att desire eller hd2 är särskilt snygga heller. Dessutom gillar jag möjligheten att ändra och fixa till min telefon så den blir exakt som jag vill ha den. Att tex kunna helt byta utseende och bygga upp homescreen med widgets, eller byta mot en ombyggd osprogramvara är för mig ganska viktigt. Iphone 4 är en bra telefon om man är ute efter mediafunktioner, men det är ingen frälsare för världen, tyvärr så har hypen gjort att det tex sällan finns dockor för android eller wm till andra teknikprylar, det är enbart iphone som gäller
Postad 28 augusti 2010 - 11:27
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Tycker inte Android eller Windows är dåliga os direkt.
Men nog är de väl klart att Iphone tack vare sin skärm och framgång smittat av sig på de andra.
Ser man inte det så är man ju blind.
Och det är inte bra.
Postad 28 augusti 2010 - 12:41
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1 408 inlägg
Fast så är det inte, om jag har pengar till en Ferrari men ändå köper en Volvo så kan det vara så att jag tycker att det är för mycket pengar att betala för något som transporterar mig mellan A och B.
Men vilken av dom 2 bilarna gör det bäst om transport hastigheten är 220km/h+ ?? Givetvis så är ju svaret självklart Ferrarin. Men sen kan man fråga sig om det fortfarande är värt den höga kostnaden.
Postad 28 augusti 2010 - 14:06
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Vilken onödig diskussion. Iphone är en bra lur. Inget snack om saken. Dock tycker jag att den är överprisat för att börja med. Sedan måste jag påpeka (igen) att det finns visa begränsningar som irriterar mig. Till exempel iTunes. Vill inte ha något extra program för att föra över filer. Trams! Att utvecklare X som kan skriva en app och vill använda den själv utan att sprida den vidare tvingas att betala licens till Apple är ju idioti! Äger man hårdvaran då skall man få göra vad man vill.
Men för alla de tanter på t-banan duger iP gott och väll. De gör ändå inget annat än ringer, smsar och lyssnar på dansband I bästa fall läser man skittidning Aftonbladet. Och betalar 499 i månad (inte vet jag eller de varför).
Jag valde HTC Desire med Android för att jag vill leka, meka, trixa och fixa. Jag ANVÄNDER alla de funktionerna som finns dagligen. Och det finns många duktiga killar och tjejer som skriver bra appar och delar med sig utan att SJ skall vara inblandad.
Men för mainstream folket duger iP.
Och ni som är Apple fanatiker, kan ni nämna 3 viktiga saker som min Desire inte fixar men som Ip klarar av?
I viss mån onödig diskussion. Men ändå rolig. Tycker om rejäla diskussioner Kanske inte kan sälla mig till de värsta Apple fanboysen men jag har absolut inget emot Desire eller Android överhuvudtaget. Gillar Google skarpt och tycker om att de väljer att gå tvärt emot Apple och stora delen av branchen i många avseenden. Diskussionen i stort brukar snarare gå ut på att ena sidan klankar ner på Apple och andra sidan försvarar Apple. Däremot så ser jag ingen anledning att gå över från iPhone till Android då jag är nöjd med min telefon. Är däremot nyfiken på Android så funderar på att skaffa en android-platta någon gång framöver för att få leka lite med operativet. (Har inga planer att köpa iPad i det segmentet)
Postad 28 augusti 2010 - 14:24
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Men vilken av dom 2 bilarna gör det bäst om transport hastigheten är 220km/h+ ?? Givetvis så är ju svaret självklart Ferrarin. Men sen kan man fråga sig om det fortfarande är värt den höga kostnaden.
Inte så säkert att det är ferrarin, iaf inte om du har bagage och familjen med dig tex eller om du vill ha komfort samtidigt som du glider i 220+
Postad 29 augusti 2010 - 14:04
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Massor med text.
Tror jag förstår vad du menar. Antar att du mest vill diskutera. Du menar förmodligen att det är konstigt att iPhone är satt som referens och konkurrenterna bedöms efter referensen som trådstartaren också valt att göra. Det är helt enkelt för att för de flesta är iPhone mest komplett och användbar (just nu). Tex skulle jag kunna rekommendera iPhone till mina föräldrar. Android har min far lustigt nog, skulle nog tro att han slagit sönder den dock. Idiot har den mest fått heta hittills. (HTC Hero). Sen har jag två kompisar som har exakt samma telefon och är dyngnöjda däremot. Android försöker ju däremot vara inovativa och kliva på stenhårt på röststyrning bland annat för att avvika lite grand från iPhone "referensen". Antar att det är din poäng? Felet där är enligt mig att det blir fel hur som helst. De borde göra som Apple istället och se till att alla funktioner som finns ska fungera! Tex ska man ändå inte kunna köpa Applikationer i Sverige snart? Seriöst. Men även det du säger att det är drygt att Apple ofta ska kommentera att de inte var först men att de är först att göra en funktion användbar. Tyvärr håller jag ju med Steve Jobs där, Apple för mig gör precis det. Hur löjligt det än är med att dömma ut tekniker ett par år tidigare för att sedan när de släpper funktionen göra överdriven film där man kan tro att de botat cancer om man inte kunde språket eller inte lyssnade noggrant. 3G, MMS bland annat. Steve bör väl förmodligen ha dömt ut videosamtal också tidigare gissningsvis.
Postad 29 augusti 2010 - 14:19
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3 147 inlägg
Så vad är problemet om den produktgrupp som Apple fört fram och nu kopieras är den nya riktningen, likriktning är bra eftersom det blir lättare för kreativa utvecklare att skapa helt nya produkter.
Att klaga på att marknaden likriktas är som att klaga på att spelen idag är lättare och mer populistiska, det är en följdverkan av stor efterfrågan av en stor publik.
Det är lätt att ta the road less traveled om alla andra följer samma motorväg imo.
Apple skapade efterfrågan på en marknad som mest var till för yrkesrelaterad mobilanvändning bland allmänheten, med andra ord är vi där vi var innan iPhone då alla verkade vilja ha clamphones eller mobiler av SE T610-modell.
Fritt fram att tänkafram nästa generations modell, just det faktum att det inte görs är ju beviset för att HTC kanske inte vill ta den vägen, eller kanske inte har kompetens att göra det, lådan är definierad, vill man vara nästa iPhone så är det bara att tänka utanför den.
Postad 29 augusti 2010 - 14:57
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Tror jag förstår vad du menar. Antar att du mest vill diskutera. Du menar förmodligen att det är konstigt att iPhone är satt som referens och konkurrenterna bedöms efter referensen som trådstartaren också valt att göra.
För mig är det kanske inte så konstigt att den är satt som referens, däremot att den hypas upp överalt som att den skulle funka och vara bra för alla ser jag som konstigt. För mig funkar den inte av tidigare nämnda orsaker. Det är helt enkelt för att för de flesta är iPhone mest komplett och användbar (just nu). Tex skulle jag kunna rekommendera iPhone till mina föräldrar. Android har min far lustigt nog, skulle nog tro att han slagit sönder den dock. Idiot har den mest fått heta hittills. (HTC Hero). Sen har jag två kompisar som har exakt samma telefon och är dyngnöjda däremot.
Jag har haft 2 android hittills och det kommer säkert att bli fler, android funkar utmärkt och det är lätt att fixa till den så det funkar som man vill, väderwidget, musikstyrning på lockscreen osv gör den extremt smidig. Att kunna byta launcher gör att jag kan få den att se ut precis som jag vill, att kunna välja design på själva luren är för mig en självklarhet. Det som är mest trist är att tex microsoft låser sitt os mer med windows phone 7 och tillåter inte telefontillverkarna att göra egna gränssnitt osv istället för att behålla sitt särdrag. En telefon kommer aldrig att vara bra för alla oavsett vilket os den kör. Android försöker ju däremot vara inovativa och kliva på stenhårt på röststyrning bland annat för att avvika lite grand från iPhone "referensen". Antar att det är din poäng? Felet där är enligt mig att det blir fel hur som helst. De borde göra som Apple istället och se till att alla funktioner som finns ska fungera! Tex ska man ändå inte kunna köpa Applikationer i Sverige snart? Seriöst.
Vet inte var du fått ifrån att de skulle kliva stenhårt på röststyrning iaf i mina telefoner har det varit en ganska undangömd funktion, inget jag heller ser som nått nödvändigt eller ens smidigt. Däremot framhäver de widgets, market och en del andra saker, att market för betalappz inte funkar i så många länder än är ett gissel, men de ökar ständigt antalet länder som får det, har för mig att danmark skulle få hela market nu i september. Men även det du säger att det är drygt att Apple ofta ska kommentera att de inte var först men att de är först att göra en funktion användbar. Tyvärr håller jag ju med Steve Jobs där, Apple för mig gör precis det. Hur löjligt det än är med att dömma ut tekniker ett par år tidigare för att sedan när de släpper funktionen göra överdriven film där man kan tro att de botat cancer om man inte kunde språket eller inte lyssnade noggrant.
3G, MMS bland annat. Steve bör väl förmodligen ha dömt ut videosamtal också tidigare gissningsvis.
Vilken funktion är de först med att ha gjort användbar? mms, musikupspelning och 3g funkade smidigt långt innan iphone fanns. Så länge jag haft windowsmobiler så har jag klarat allt det där hur enkelt som helst, dessutom har det alltid funnits spelare som klarar de olika formaten, jag använder mig mest av flac när det gäller musik och har ingen aning om hur det funkar i iphone, men det funka inte i min 3g som jag hade i några dagar. De homescreens jag sett på iphone tycker jag ser grymt tråkiga ut med rader av programikoner och inte mycket annat.
Postad 29 augusti 2010 - 15:07
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Så vad är problemet om den produktgrupp som Apple fört fram och nu kopieras är den nya riktningen, likriktning är bra eftersom det blir lättare för kreativa utvecklare att skapa helt nya produkter. Att klaga på att marknaden likriktas är som att klaga på att spelen idag är lättare och mer populistiska, det är en följdverkan av stor efterfrågan av en stor publik. Det är lätt att ta the road less traveled om alla andra följer samma motorväg imo.
Tycker inte det är bra med nån likriktning om det sitter ett företag i toppen som bestämmer vad jag ska tycka om och det inte de gillar behövs inte, helt fel väg för att jag ska ge dem några $ Det blir inte lättare för utvecklare att skapa nya produkter av en likriktad marknad, särskilt inte om det är tex appz för gillar inte apple en app så kommer den inte på itunes och kan därmed inte användas av någon eller hur? Apple skapade efterfrågan på en marknad som mest var till för yrkesrelaterad mobilanvändning bland allmänheten, med andra ord är vi där vi var innan iPhone då alla verkade vilja ha clamphones eller mobiler av SE T610-modell. Fritt fram att tänkafram nästa generations modell, just det faktum att det inte görs är ju beviset för att HTC kanske inte vill ta den vägen, eller kanske inte har kompetens att göra det, lådan är definierad, vill man vara nästa iPhone så är det bara att tänka utanför den. 
Min nästa lur kommer iaf inte att bli en iphone, har haft en och det var flera tusen bortkastade kronor. Hittade faktiskt inte mycket positivt med den, kanske för att jag redan efter 2 min kom på kant med itunes.
Postad 29 augusti 2010 - 16:34
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3 147 inlägg
Lär man sig itunes är det inget problem att använda, hint nr 1: använd aldrig synkalternativ för musik och annan media, man kan på sin höjd synka kontakter.
Kalendrar och mail är lättast att hantera över exchange.
Postad 29 augusti 2010 - 17:29
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Lär man sig itunes är det inget problem att använda, hint nr 1: använd aldrig synkalternativ för musik och annan media, man kan på sin höjd synka kontakter. Kalendrar och mail är lättast att hantera över exchange.
Exchange kostar vad jag vet rätt mycket pengar. Problemet med itunes är inte hur det hanterar iphone utan hur det hanterar min pc, att behöva ha ytterliggare ett program som scannar mitt nätverk efter musik är inget jag längtar efter, jag kommer ändå aldrig att lyssna på musik via itunes. Men den största nackdelen är att jag synkar min mobil mot flera datorer och vill kunna använda vilken som helst av dem till att lägga över musik, jag använder även min mobil som ett usbminne och flyttar allt från *.flac till *.exe via mobilen och då gillar jag att bara stoppa i usbkablen och flytta över filen. Musik hämtar jag ibland även från min server via wifi direkt från share.
Postad 29 augusti 2010 - 23:02
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Vad jag vet så använder väl ungdomar idag sina telefoner även till att spela på? Därav är väl all "kraft" du kan få ut av yttersta vikt. Det tar dock inte bort vikten av att dessutom ha ett OS under huven som faktiskt kan ta anvädning av kraften.
Om ett spel är konstruerat för att funka optimalt på en 3GS så blir det ju inte bättre av att man kör det på en iPhone 4 trots mer kraft. Jag förstår visserligen din poäng med kraften, men jag tycker helt enkelt inte att det är så intressant. Jag tycker istället att den mobil är bäst där det faktiska slutresultatet är bäst. Och det blir det oftast när mjukvara/os/hårdvara är anpassade för varandra. Den som gör den anpassningen bäst ligger bra till för mig. Varför ska jag tex tycka att den ryckiga scrollningen på en Androidmobil är bättre än iPhones supersmootha ifall Androidmobilen i fråga har snabbare hårdvara? Med det sagt så har jag ändå ett exempel på när mer kraft alltid är bättre för mig: När jag pluggar in elgitarren till iPhonen och drar igång Amplitubes förstärkarsimuleringar. Ju mer kraft desto mindre fördröjning från det att jag slår an tonen tills jag hör den i lurarna. Fördröjningen är visserligen liten, men känns av... så mer kraft till det är alltid positivt.
Postad 30 augusti 2010 - 15:10
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Om ett spel är konstruerat för att funka optimalt på en 3GS så blir det ju inte bättre av att man kör det på en iPhone 4 trots mer kraft. Jag förstår visserligen din poäng med kraften, men jag tycker helt enkelt inte att det är så intressant. Jag tycker istället att den mobil är bäst där det faktiska slutresultatet är bäst. Och det blir det oftast när mjukvara/os/hårdvara är anpassade för varandra. Den som gör den anpassningen bäst ligger bra till för mig.
Varför ska jag tex tycka att den ryckiga scrollningen på en Androidmobil är bättre än iPhones supersmootha ifall Androidmobilen i fråga har snabbare hårdvara?
Med det sagt så har jag ändå ett exempel på när mer kraft alltid är bättre för mig: När jag pluggar in elgitarren till iPhonen och drar igång Amplitubes förstärkarsimuleringar. Ju mer kraft desto mindre fördröjning från det att jag slår an tonen tills jag hör den i lurarna. Fördröjningen är visserligen liten, men känns av... så mer kraft till det är alltid positivt.
Jag har varit enig med dig tidigare och är det fortsättningsvis! Jag ironiserade bara i mitt första inlägg.
Postad 30 augusti 2010 - 16:33
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Om ett spel är konstruerat för att funka optimalt på en 3GS så blir det ju inte bättre av att man kör det på en iPhone 4 trots mer kraft. Jag förstår visserligen din poäng med kraften, men jag tycker helt enkelt inte att det är så intressant. Jag tycker istället att den mobil är bäst där det faktiska slutresultatet är bäst. Och det blir det oftast när mjukvara/os/hårdvara är anpassade för varandra. Den som gör den anpassningen bäst ligger bra till för mig.
Iaf rent teoretiskt har ju iphone en fördel mot andra tillverkare och utvecklare, de känner hårdvaran iom att det bara finns ett par olika konfigurationer och bör därför rimligtvis kunna optimera sitt os till det så os tar så lite systemresurser som möjligt och lämnar så mycket som möjligt över till applikationerna som körs. Utvecklare av appz vet också vad de har att leka med för att det ska flyta bra. Det är ju som att jämföra sen spelkonsol med en pc, på pcn kan det finnas hundratals kombinationer som ska funka och ha drivers, spelkonsollen är låst till sin hårdvara. Det gäller bara för utvecklarna att lära sig hur man använder allt optimalt för att ge en bra produkt, men ger kunden väldigt liten valfrihet.
Postad 30 augusti 2010 - 18:58
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Jag har varit enig med dig tidigare och är det fortsättningsvis! Jag ironiserade bara i mitt första inlägg.
Haha, fattade inte det, sorry  Iaf rent teoretiskt har ju iphone en fördel mot andra tillverkare och utvecklare, de känner hårdvaran iom att det bara finns ett par olika konfigurationer och bör därför rimligtvis kunna optimera sitt os till det så os tar så lite systemresurser som möjligt och lämnar så mycket som möjligt över till applikationerna som körs. Utvecklare av appz vet också vad de har att leka med för att det ska flyta bra. Det är ju som att jämföra sen spelkonsol med en pc, på pcn kan det finnas hundratals kombinationer som ska funka och ha drivers, spelkonsollen är låst till sin hårdvara. Det gäller bara för utvecklarna att lära sig hur man använder allt optimalt för att ge en bra produkt, men ger kunden väldigt liten valfrihet.
Jag vet inte om jag fattar poängen med kritiken mot iPhone. Låter som att man påstår att Apple gör fel på nåt sätt när dom gör affärer på det sätt dom gör?
Postad 30 augusti 2010 - 20:22
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1 199 inlägg
Alltså, grejen är väl att vi egentligen är överens i den här diskussionen.
Vi vill alla ha en stor mängd alternativ på marknaden för mobiler/handdatorer/mediaenheter eller vad man vill kalla dom.
All hämning av den utvecklingen är såklart trist. Men ännu mycket tråkigare är det om hämningen bygger på felaktigheter av olika slag.
Tex ville en på jobbet inte ha en iPhone för att den är för stor för att ha i byxfickan sa han, vilket inte stämmer vad gäller dom byxorna han hade på sig åtminstone. Inkorrekt av honom
Postad 30 augusti 2010 - 20:32
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Haha, fattade inte det, sorry 
Jag vet inte om jag fattar poängen med kritiken mot iPhone. Låter som att man påstår att Apple gör fel på nåt sätt när dom gör affärer på det sätt dom gör?
Nä, kritiken är egentligen inte mot varken apple eller iphone som företag och produkt, kritiken är mot att alla som använder eller skriver om iphone tycks tro att det även är den bästa produkten för mig och att man faktiskt inte kan erkänna andra produkters mervärde på specifika punkter, eller erkänna att det faktiskt ens kan finnas alternativ till iphone. Att en telefon är skräp för dig behöver inte betyda att den är skräp för mig, jag väljer bort iphone av en massa olika skäl, men det betyder inte att det är en dålig telefon för dig, du har en annan användarprofil än mig och därför kanske iphone passar. Jag hävdar inte heller att alla ska ha en legend med android, men den passar mig och ger mig den användarupplevelse som jag är ute efter, problemet uppstår när jag börjar hävda att att legend är lösningen på allas telefonproblem eller att det är enda vettiga valet för alla.
Postad 30 augusti 2010 - 20:54
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Tex ville en på jobbet inte ha en iPhone för att den är för stor för att ha i byxfickan sa han, vilket inte stämmer vad gäller dom byxorna han hade på sig åtminstone. Inkorrekt av honom
Det handlar ju inte om hur stor fickan är eller hur väl telefonen får plats i den, det handlar ju om att han tycker att det känns klumpigt. Jag avskyr när jag känner att jag har telefonen i fickan, helst ska den inte märkas alls förrän jag behöver den. Min legend är aningen för stor för det, det är inga problem att stoppa den i fickan, problemet är att jag alltid känner att den är där, men i mitt fall är det ett medvetet val att ha den ändå eftersom att den funkar bra och är snygg, vilket i mitt fall väger över, däremot skulle jag tycka att det var pest att gå med en desire eller ip4, desire är för stor, ip4 ger mig inte det jag vill ha utan känns bara ful och trist.
Postad 30 augusti 2010 - 21:00
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Nä, kritiken är egentligen inte mot varken apple eller iphone som företag och produkt, kritiken är mot att alla som använder eller skriver om iphone tycks tro att det även är den bästa produkten för mig och att man faktiskt inte kan erkänna andra produkters mervärde på specifika punkter, eller erkänna att det faktiskt ens kan finnas alternativ till iphone. Att en telefon är skräp för dig behöver inte betyda att den är skräp för mig, jag väljer bort iphone av en massa olika skäl, men det betyder inte att det är en dålig telefon för dig, du har en annan användarprofil än mig och därför kanske iphone passar. Jag hävdar inte heller att alla ska ha en legend med android, men den passar mig och ger mig den användarupplevelse som jag är ute efter, problemet uppstår när jag börjar hävda att att legend är lösningen på allas telefonproblem eller att det är enda vettiga valet för alla.
Håller helt med. För min del har "irritationen" sina rötter i det faktumet att man blir påträngd en iP av både ägarna och återförsäljarna. Igår var jag på Nacka Forum. Hel..te vad det var reklam för den i alla telebutiker. Jag vill absolut inte att förbjuda någon reklam (ju cigaretter i hela världen) men jag blir störd av just aggressiviteten och "självklarheten" av det hela. Kommer en säljare fram till mig och jag säger nej då får man en blick som att man är en förhistorisk människa. Alla vill inte ha en iP. Och jag väntar fortfarande på svaret på min fråga om 3 viktiga saker som min Desire inte fixar men som Ip klarar av. ;-)
Postad 31 augusti 2010 - 08:02
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Och jag väntar fortfarande på svaret på min fråga om 3 viktiga saker som min Desire inte fixar men som Ip klarar av. ;-)
Det är ju inte så lätt att svara på, lite svårt att yttra sig om ingående funktioner och möjligheter på en telefon om man inte äger den
Redigerat av zinned78, 31 augusti 2010 - 08:03.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|