Börjar om från scratch...!
379 svar till detta ämne
Postad 15 October 2010 - 20:38
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Det tog visst lite tid att få iordning allt men nu har det mesta av flytt- och renoveringsdammet(nytt golv, nya lister och målat om) lagt sig, iaf nog för att koppla ihop de delarna som levereras. Väntar på mina två SVS subbar, duk och projektor och slänga in temporära TV:n i sovrummet sen är det mer eller mindre komplett för överskådlig framtid:
Såhär ser det ut från sweetspot:
P1020833.JPG 2.7MB
0 Antal nerladdningar
Samma scen men med blixt:
P1020834.JPG 2.73MB
0 Antal nerladdningar
De gör sig riktigt bra i kombination med golv och vägg imo...gardinerna är en relik från förra ägarn, ska fetbort så snart som möjligt xD
P1020837.JPG 2.75MB
0 Antal nerladdningar
Skönhet
P1020839.JPG 2.57MB
0 Antal nerladdningar
Ska fixa iordning lite bättre bilder till galleri sen när allt är på plats
Cheers!
Postad 15 October 2010 - 20:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Grattis. Ett tips, se om du kan flytta isär högtalarna ännu mer, just nu ser det ut som dom är väldigt nära varandra mot avståndet du sitter. Testa även att vinkla in högtalarna så dom "korsar dig" där du sitter i mitten.
Postad 15 October 2010 - 20:45
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Dynaudio rekommenderar ju inte att de ska stå lika brett som LTS. De lämnar en ganska luddig beskrivning om att det är bättre att de är för nära varandra än för långt från varandra, typ.
Dynaudio kan stå ganska tätt faktiskt. Särskilt om de inte är invinklade som på bilden.
Postad 15 October 2010 - 21:04
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Grattis. Ett tips, se om du kan flytta isär högtalarna ännu mer, just nu ser det ut som dom är väldigt nära varandra mot avståndet du sitter. Testa även att vinkla in högtalarna så dom "korsar dig" där du sitter i mitten.
Dynaudio rekommenderar ju inte att de ska stå lika brett som LTS. De lämnar en ganska luddig beskrivning om att det är bättre att de är för nära varandra än för långt från varandra, typ. 
Dynaudio kan stå ganska tätt faktiskt. Särskilt om de inte är invinklade som på bilden.
Tacksam för tipsen. Har inte haft en ledig sekund att testa med sjuk sambo hemma och uppmärksamhetssökande hund omkring...men realistiskt så kan jag inte flytta dom så mycket mer ifrån varandra utan att ha för mycket påverkan på estetiken eller funktionaliteten. 20-30cm ut mot sidorna är typ max isf, ska testa med subbarna på plats sen.
Postad 15 October 2010 - 21:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det handlar inte om LTS utan vetenskaplig beprövad kunskap om hur hörseln fungerar.
Postad 16 October 2010 - 10:48
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag tror att du förlitat dig för mycket på denna vetenskap som du refererar till i var och varannan tråd. Jag tror att du är troende, fast du tror på vad vetenskapsmän säger, och inte på vad du själv tycker. För som jag uppfattat det så brukar du inte genomföra några tester själv?
Hur som helst. Problemet är svårare än 1,18-rekommendationen från LTS.
Olika högtalare är konstruerade att placeras på olika sätt, vinklade på olika sätt och stå olika brett i förhållande till lyssnaren. Det är enkelt att prova sig fram själv till vad man tycker är bäst.
Postad 16 October 2010 - 10:53
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag tror att du förlitat dig för mycket på denna vetenskap som du refererar till i var och varannan tråd. Jag tror att du är troende, fast du tror på vad vetenskapsmän säger, och inte på vad du själv tycker. För som jag uppfattat det så brukar du inte genomföra några tester själv?
Olika högtalare är konstruerade att placeras på olika sätt, vinklade på olika sätt och stå olika brett i förhållande till lyssnaren. Det är enkelt att prova sig fram själv till vad man tycker är bäst.
+1
Postad 16 October 2010 - 12:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du läste inte vad jag skrev alltså? För det första, det är INTE LTS som står bakom det. Det bygger på vetenskapliga studier hur vi HÖR, alltså det har inget med högtalarna att göra. Skitsnack att jag är troende, det bygger på vetenskapliga studier och tills du kommer fram med några studier som motsäger vinklarna för IACC så är det snarare du som troende.
Postad 16 October 2010 - 12:39
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Du har intagit en image som gör att ingen kan ifrågasätta dina åsikter. Både här och på andra forum. Främst genom att hela tiden påstå att andra inte läser det du skriver och sedan hänvisa till vetenskap. För att citera matereo på faktiskt.se: Underbart... Du har kommit till vägs ände, nu är det bara för alla andra att rätta in sig i ledet och göra likadant. Du har ju alla de rätta rekomenderade grejjorna
Och som svar på detta kommer det något i stil med: "Var har jag sagt det?", "Kan du peka ut exakt var jag sagt det?", "Det handlar inte om det. Det handlar om vetenskap." och så vidare, och så vidare. Det gör dig immun mot allting vad diskussion heter och du tycker säkert att det är en bra debatteknik. Särskilt om du ser diskussioner som någon man vinner genom att övertala alla andra att man sitter på den rätta sanningen. Bara för att du placerar dina högtalare efter vad andra människor säger är optimalt, oavsett om det är testat vetenskapligt eller ej, så behöver inte alla andra hålla med dig. Andra behöver faktiskt inte hålla med dig om någonting bara för att någon testat något vetenskapligt och du refererar till studien. Jag till exempel har inte mina högtalare placerade enligt den så kallade "vetenskapen" då jag får både bättre stereoperspektiv och bättre återgivning genom andra placeringar.
Postad 16 October 2010 - 12:46
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Argumenten tryter när man drar upp helt andra saker från andra forum. Lågt och visar rätt tydligt att du inte vet vad du är emot. Ett tips är att läsa på mer om IACC t ex innan du påstår massa saker.
Postad 16 October 2010 - 13:00
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Argumenten tryter när man drar upp helt andra saker från andra forum. Lågt och visar rätt tydligt att du inte vet vad du är emot. Ett tips är att läsa på mer om IACC t ex innan du påstår massa saker.
Det är inte lågt. Information från andra källor utanför forumet tillför mer information till forumet. På samma sätt som du hänvisar till studier som skett utanför forumet. De vetenskapliga studierna du pratar om är väl knappast uförda lokalt på MHB och endast publicerade här? Nu gör du som du brukar. Du kommer med dina typiska "Du vet inte vad du pratar om", "Du är dåligt påläst, hade du varit lika påläst som jag hade du aldrig skrivit som du gör" samt styr om diskussionen till något annat. Och påstår sedan att det är jag som pratar om något annat. Att hänga upp sig på småsaker i en text/diskussion som egentligen är oviktigt för den totala helheten, och sedan avstyr diskussionen från ämnet -- i det här fallet hur högtalare ska placeras -- är kanske smart om man till vilket pris som helst inte själv vill komma med argument eller tillför något annat än att säga "vetenskapen säger att...". Du brukar ofta dra paralleller mellan medicinforskning och hififorskning. I vilka vetenskapliga tidsskrifter är alla dessa vetenskapliga studier utförda. Eller mer konkret. Denna om placeringen av Dynaudio Contour S1.4. Var är den publicerad och vilket fackultet står bakom?
Postad 16 October 2010 - 13:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Okej, du hade inget konkret argument mot IACC studierna som gjorts. Bra att veta, så behöver jag inte bry mig i ditt "men allt kan vara rätt ändå" påstående. Speciellt inte eftersom du har fortfarande inte förstått att det handlar om hur ÖRAT och våran HÖRSEL fungerar, eftersom du drar upp högtalare i detta.
Postad 16 October 2010 - 13:12
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Okej, du hade inget konkret argument mot IACC studierna som gjorts. Bra att veta, så behöver jag inte bry mig i ditt "men allt kan vara rätt ändå" påstående. Speciellt inte eftersom du har fortfarande inte förstått att det handlar om hur ÖRAT och våran HÖRSEL fungerar, eftersom du drar upp högtalare i detta.
Jag drog upp högtalare eftersom det handlade om hur brett hans högtalare skulle placeras.  Silly me.
Postad 16 October 2010 - 13:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ps. det finns ju en anledning varför biostandarden är 45 grader, och det är oberoende av vilken högtalare det är. Jag drog upp högtalare eftersom det handlade om hur brett hans högtalare skulle placeras. 
Silly me.
Varför gjorde du det? Ändrar Dynaudio högtalare folks huvud och öron?
Postad 16 October 2010 - 13:50
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Du förutsätter alltså att SF har bästa ljudet? Jag tycker ofta att ljudet på bio är ganska dåligt.
Postad 16 October 2010 - 14:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du förutsätter alltså att SF har bästa ljudet? Jag tycker ofta att ljudet på bio är ganska dåligt.
Vart skrev jag det? Läs vad jag skrev. Biostandarden är hur dom har högtalarna uppställda när dom mixar ljudspåren och hur den optimala sittplatsen, "directors seat", är när man kollar. Det bygger på forskning hur våra öron uppfattar ljudet och har inget med vilken högtalare det är. Därför använder man den standarden oavsett högtalarmärke. Studierna visar att runt 21-23 grader ger bäst stereobild med minst fel och problem. 21 grader är Ken kantors studie, 22,5 är biostandarden och 23 grader är vad Öhman själv förespråkar. Därför tycker jag man kan börja runt biostandarden/öhmans, eftersom dom är stort sett samma. Sen kan man testa sig runt men det är ju smart att börja i ett läge som större delen av empirin visar.
Postad 16 October 2010 - 14:05
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Standarderna säger ju inte mycket om ljudet inte blir bättre.
Postad 16 October 2010 - 14:39
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Fördelen med standarder är väll att man får ett riktmärke som är lätt att fixa till hemma och prova, sen behöver det väll inte betyda att det blir bättre men man kan lätt testa och sedan välja och behålla det eller inte beroende vad man tycker.
Jag själv vinklar mina högtalare då det blev betydligt bättre med vinkling än utan. vad jag kör för grader har jag ingen aning om utan jag har helt enkelt använt mig av metoden "testa till resultatet blir så bra det går". Tog ett tag men nu sitter jag och tycker att det låter okej.
Postad 16 October 2010 - 14:43
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Fördelen med standarder är väll att man får ett riktmärke som är lätt att fixa till hemma och prova, sen behöver det väll inte betyda att det blir bättre men man kan lätt testa och sedan välja och behålla det eller inte beroende vad man tycker.
Jag själv vinklar mina högtalare då det blev betydligt bättre med vinkling än utan. vad jag kör för grader har jag ingen aning om utan jag har helt enkelt använt mig av metoden "testa till resultatet blir så bra det går". Tog ett tag men nu sitter jag och tycker att det låter okej.
Inte bra!
Postad 16 October 2010 - 14:50
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Standarderna säger ju inte mycket om ljudet inte blir bättre. Exakt varför tror du man fick fram 45 graders vinkel vid IACC? För att ljudet var sämst där?
Postad 16 October 2010 - 14:52
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Exakt varför tror du man fick fram 45 graders vinkel vid IACC? För att ljudet var sämst där?
Mitt vardagsrum ser inte ut som en biosalong, jag har inte samma elektronik, samma högtalare och inte samma akustikreglering. Hur gör du med inbyggnadshögtalare som inte går att vinkla?
Postad 16 October 2010 - 14:52
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
vad jag kör för grader har jag ingen aning om utan jag har helt enkelt använt mig av metoden "testa till resultatet blir så bra det går". Tog ett tag men nu sitter jag och tycker att det låter okej.
Det kan du kolla med ett måttband.  Mätt från mitten av diskanterna och mät sen vart du har huvudet.
Postad 16 October 2010 - 14:57
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Det kan du kolla med ett måttband.

Mätt från mitten av diskanterna och mät sen vart du har huvudet.
Jodå jag vet hur man tar fram det, men den formeln skulle inte alls funka för mig då ena högtalaren spelar ut i hallen och det låter inte alls bra, därför har jag smalare mellan talarna och har då en annan vinkel. Det är det som låter bäst hos mig, ingen kan för mig hävda att det skulle låta bättre om jag särade mer på högtalarna för det gör det inte med mina förutsättningar.
Postad 16 October 2010 - 14:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Mitt vardagsrum ser inte ut som en biosalong, jag har inte samma elektronik, samma högtalare och inte samma akustikreglering.
IGEN, högtalarna påverkar INTE det samma med elektroniken. Hur gör du med inbyggnadshögtalare som inte går att vinkla?
Blanda inte ihop invinkling och lyssningsvinkeln.
Postad 16 October 2010 - 15:00
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Blanda inte ihop invinkling och lyssningsvinkeln.
Det har absolut med varandra att göra.
Postad 16 October 2010 - 15:01
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jodå jag vet hur man tar fram det, men den formeln skulle inte alls funka för mig då ena högtalaren spelar ut i hallen och det låter inte alls bra, därför har jag smalare mellan talarna och har då en annan vinkel. Det är det som låter bäst hos mig, ingen kan för mig hävda att det skulle låta bättre om jag särade mer på högtalarna för det gör det inte med mina förutsättningar.
Självklart, men för optimal återgivning så ligger man oftast runt 22-23 grader. Sen får man kompromissa om högtalarna inte kan stå på ett visst ställe. Det har absolut med varandra att göra.
Hur då?
Postad 16 October 2010 - 15:03
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hur då?
Ah, med logiken att det inte har med varandra att göra kan du ju vänta på högtalarna 180 grader och sitta med 23 graders vinkel mot baksidan av dem. Eller vinkla dem utåt. Låter väl inte särskilt optimalt.
Postad 16 October 2010 - 15:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ah, med logiken att det inte har med varandra att göra kan du ju vänta på högtalarna 180 grader och sitta med 23 graders vinkel mot baksidan av dem. Eller vinkla dem utåt.
Låter väl inte särskilt optimalt.
Nej, det är inte samma sak. Så förklara nu varför lyssningsvinkel, som beror på IACC, har med inviklingen, som främst beror på rummet, att göra.
Postad 16 October 2010 - 15:32
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Nej, det är inte samma sak. Så förklara nu varför lyssningsvinkel, som beror på IACC, har med inviklingen, som främst beror på rummet, att göra.
Vinkeln ändras i förhållandet till spridningen beroende på din vinkel och högtalarens vinkel. Berätta du om IACC som är beläst.
Postad 16 October 2010 - 16:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vinkeln ändras i förhållandet till spridningen beroende på din vinkel och högtalarens vinkel.
Berätta du om IACC som är beläst.
Lyssningsvinkeln ändras inte på grund av spridningen. Sök på IACC. Det finns flera intressanta trådar på faktiskt som tar upp det t ex
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|