Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 May 2011 - 19:44

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon annan än jag som upplever att det ibland kan ta väldigt lång tid innan Itachen kopplar upp sig mot systemet?
När jag slår på iRule står det först "connecting to gateways" men när det försvinner så tar det i 4 av 5 fall upp till 20sek innan jag kan styra något... Är detta någonting alla upplever eller är det bara jag med eventuellt hårdvarufel... Jag använder mig av 2 st iphones med samma problem på båda.

Kanske inte låter som något jätteproblem men det drar verkligen ner helhetsintrycke avsevärt. Grymt störigt om man snabbt måste sänka ljudet så sitter man där o trycker i en halv minut innan något händer.

Så vad säger ni? Har ni samma problem?

/P

Hej!

Ett fel föreligger sannolikt någonstans, det tar normalt sett bara en styv sekund. Min gissning är att ditt nätverk är suboptimalt konfigurerat. Testa att koppla ur andra enheter från nätet, om det går bättre då, koppla sedan in de urkopplade enheterna en i tagit tills problemet åter föreligger - då har du hittat boven.

Om detta inte hjälper byt router och gör om proceduren, låna tex av en kompis.

Lycka till!

Postad 12 May 2011 - 09:52

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Hur många brytare av typen 210 kan man köra på en gång med separat styrning för varje brytare?

Hej,

Det finns 67 miljoner adresser i Nexa systemet vilket då är lika med antalet enheter som kan styras individuellt.

//Pär

Postad 12 May 2011 - 15:22

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Hehe, ok, tror jag ska kunna täcka 3 rum & kök med det.

Postad 19 May 2011 - 22:16

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Om man vill styra sin PS3 med detta hur går man tillväga? Måste man göra om signalen från PS3 till IR? Är det i så fall Logitechs lösning som gäller eller finns det andra alternativ?

Lyckades "tyvärr" köpa på mig en Ipad2 i syfte att ha den som fjärr+navigator, så det blir till att hämta ut den i helgen. Har även fixat Irulebuilder licensen så får försöka sätta mig in i det i helgen. Ska leta lite Nexa+Itach också så man får i gång rubbet:).

Postad 01 June 2011 - 00:50

reta
  • reta
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon annan än jag som upplever att det ibland kan ta väldigt lång tid innan Itachen kopplar upp sig mot systemet?
När jag slår på iRule står det först "connecting to gateways" men när det försvinner så tar det i 4 av 5 fall upp till 20sek innan jag kan styra något... Är detta någonting alla upplever eller är det bara jag med eventuellt hårdvarufel... Jag använder mig av 2 st iphones med samma problem på båda.

Kanske inte låter som något jätteproblem men det drar verkligen ner helhetsintrycke avsevärt. Grymt störigt om man snabbt måste sänka ljudet så sitter man där o trycker i en halv minut innan något händer.

Så vad säger ni? Har ni samma problem?

/P

Har du en WF2IR eller IP2IR? Är själv väldigt intresserad av att köpa en iTach men funderar på vilken av de jag ska köpa. Om det är problem med WF2IR eller fördröjning som märks av köper jag såklart den andra, inga problem att dra kabel men hade såklart varit smidigare utan :)

För er som äger WF2IR vad är er erfarenhet av den? Är det någon fördröjning alls? Tappar den kontakten med nätverket eller liknande?

Tack på förhand!

Postad 01 June 2011 - 08:00

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Har du en WF2IR eller IP2IR? Är själv väldigt intresserad av att köpa en iTach men funderar på vilken av de jag ska köpa. Om det är problem med WF2IR eller fördröjning som märks av köper jag såklart den andra, inga problem att dra kabel men hade såklart varit smidigare utan :D

För er som äger WF2IR vad är er erfarenhet av den? Är det någon fördröjning alls? Tappar den kontakten med nätverket eller liknande?

Tack på förhand!

Hej,

Det är ingen märkbar skillnad i responstid mellan IP & WF modellerna OM nätverket är korrekt konfigurerat.
WF modellerna är mycket stabila och den enda gång vi varit med om att en enhet tappat kontakten med nätverket är när ändringar för det trådlösa nätverket gjorts (SSID, säkerhet osv)

//Pär

Postad 02 June 2011 - 21:30

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Har lite funderingar på att skapa egna knappar! Finns det något lämpligt gratis program som är ett par snäpp vassare än paint som man kan använda? Sen undrar jag om det är någon som vet pixeltätheten på iphone displayen?!

EDIT: Ser en del som skrivit ut texter vad knapparna tänder/släcker, hittar ingenstans i iRuleBuilder något som har med texter att göra!?! Har ni skapat dessa själva el?

Redigerat av JONTRE, 02 June 2011 - 21:31.

Postad 08 June 2011 - 15:44

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Okej. Nu tar vi det här med fjärrstyrning ett steg längre. :)

Jag vill fjärrstyra vattenutkastet på baksidan av huset så att jag slipper springa runt för att slå av/på kranen. FInns det någon strömstyrd ventil (solenoid?) som man kan koppla till en Nexa-brytare?

Tack!

Postad 08 June 2011 - 18:54

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Okej. Nu tar vi det här med fjärrstyrning ett steg längre. :)

Jag vill fjärrstyra vattenutkastet på baksidan av huset så att jag slipper springa runt för att slå av/på kranen. FInns det någon strömstyrd ventil (solenoid?) som man kan koppla till en Nexa-brytare?

Tack!

HIttade vad jag sökte här:

http://www.esska-tek...d-foer-vat.html

Postad 09 June 2011 - 12:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Intressant med nya användningsområden, skriv gärna en rad sen om hur det funkar!

En sak att tänka på i valet mellan trådlös och trådburen är att det förstnämnda är kan bli krångligare
att installera, så finns möjligheten att använda trådburen iTach så måste det igentligen vara det självklara
valet.

Erfarade själv detta vid en installation av trådlösa iTach:s hos en polare, ny router samt dålig datorkunskap samt svårt att få hjälp ledde till att vi bytte till trådburna istället.

Det komiska är att vi inte tog trådburna från början då han faktiskt har Cat6-nätverk draget i väggarna i hela huset... Billigare, lättare att installera, stabilare (rimligtvis).... Ibland står det still i hövvet! :)

Postad 16 June 2011 - 21:53

Eros
  • Eros
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej alla kunniga!

Har skaffat mig en Samsung 55d8005 & har sen tidigare itach IP2IR.

Nu kan man ju styra Tv´n via en app på iphone men jag skulle vilja styra allt med iRule.
Funkar det? (Att styra tv´n via ip genom iRule)

Hur får man isf fram koderna? Det går ju inte o lära in dom förmodar ja. Vill hellst slippa ha ett ir-öga på tv´n.

Tack på förhand!

Mvh

Postad 16 June 2011 - 22:13

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Förlåt en dum fråga men irule är väl en app tii iphone. Du styr tv genom en irblaster kopplad till itachen allt genom nätverket. Koderna hittar du på irule builders hemsida eller ex.vis remotecentral.com. Itachen har också en inlärningfunktion.

Postad 17 June 2011 - 06:46

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Hej alla kunniga!

Har skaffat mig en Samsung 55d8005 & har sen tidigare itach IP2IR.

Nu kan man ju styra Tv´n via en app på iphone men jag skulle vilja styra allt med iRule.
Funkar det? (Att styra tv´n via ip genom iRule)

Hur får man isf fram koderna? Det går ju inte o lära in dom förmodar ja. Vill hellst slippa ha ett ir-öga på tv´n.

Tack på förhand!

Mvh

Hej,

Kolla med Samsung, dom bör kunna ge Dig styrprotokollet för TCP/IP till Din TV. De kommandon som finns i protokollet använder Du sedan i en nätverksenhet (device) i iRule för att styra TV:n med (istället för Samsungs egen app).

//Pär

Postad 27 June 2011 - 20:24

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Har kopplat in magnetventilen nu och styr vattenutkastet med iRule/iPhone. Rätt kul och faktiskt otroligt bekvämt eftersom jag inte behöver springa runt huset för att slå av och på vattnet längre. :)

Fungerar fint. Beställde ventilen från Magnetventile Shop i Tyskland.

Postad 05 July 2011 - 09:35

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
sydiateknikab: Jag har själv gått över till Android och såg på er hemsida att det talas om Android-appar som kan användas tillsammans med Global Cachés produkter, exempelvis då iTach.

Vad jag förstått så finns iRuleAtHome inte för Android och därför undrar jag vilken Android-app du i så fall skulle rekommendera mig som sedan tidigare är van att använda just iRuleAtHome på iPhone?

EDIT: Kollade med iRule och fick till svars att de just nu jobbar på en Android-version.

Redigerat av Unregistered3fda627e, 08 July 2011 - 01:16.

Postad 09 July 2011 - 18:10

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
När jag ska lägga in "innerramen" (inset) ovanpå en bakgrund i iPad läget så ersätter den bara den bakgrunden. I exempel menyerna i iRulebuilder så är det två bakgrundsbilder. Men får inte till det, tips någon?

Postad 10 July 2011 - 08:25

Unregistereda769c8ec
  • Unregistereda769c8ec
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har kopplat in magnetventilen nu och styr vattenutkastet med iRule/iPhone. Rätt kul och faktiskt otroligt bekvämt eftersom jag inte behöver springa runt huset för att slå av och på vattnet längre. :D

Fungerar fint. Beställde ventilen från Magnetventile Shop i Tyskland.

Klart intressant, vilken magnetventil beställde du från Magnetventile Shop?

Postad 15 July 2011 - 08:57

TommyJo
  • TommyJo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tror att detta inlägg faller inom ramen för tråden (styrning och iPhone), men rätta mig om jag har fel. ;)
Såg nämligen att Sydia släppt en app för att styra Nexa via en iTach och deras TX-433. Appenkostar visserligen bar 28:-, men jag tänkte ändå höra om det är någon som testat den, och i så fall om den är något att ha.

//Tommy

Postad 19 July 2011 - 14:40

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har Pioneer förstärkare i SC-serien?

På originalfjärren till denna maskinen så fungerar volymkontrollen som så att om du tryker volym +/- minus så höjer/sänker den i ganska små etapper i ca 1sek sen skenar den iväg och sänker/höjer mycket snabbare.

Den funktionen blir kanske svår att få till i iRule, men jag tycker det den höjer/sänker för sakta trots jag har volymknapparna på repeat med 0.1 sekunders mellanrum.

Någon annan som upplevt samma sak? Fick ni isf ordning på det?

MVH

Jonas

Postad 19 July 2011 - 19:10

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har själv Onkyo som också går i ganska små steg. Den där specialfunktionen i din Pioneer är säkert implementerad i fjärren ungefär som en skift-tangent som appliceras efter en sekund, varvid det plötsligt är ett helt annat IR-kommando som sänds ut från originalfjärren.

Detta kan du inte få till med iRule direkt, dock kan du ju förlägga snabb/långsam ökning/minskning på separata knapp-par - då måste du använda IR-läsaren på din iTach och försöka läsa in å ena sidan, innan en sekunds nedtryckning och å andra sidan, efter en sekunds nedtryckning och detta i respektive riktning upp/ner.

När det gäller repetition så hjälper det till slut inte hur korta mellanrum man lägger in, detta eftersom IR-kommandot helt enkelt tar en god stund att sända - särskilt eftersom de alltid repeteras par gånger för att undvika missar i mottagaren. Försök istället sampla in den snabbare ökningstakten enligt ovan.

Lycka till!

Postad 20 July 2011 - 16:25

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har själv Onkyo som också går i ganska små steg. Den där specialfunktionen i din Pioneer är säkert implementerad i fjärren ungefär som en skift-tangent som appliceras efter en sekund, varvid det plötsligt är ett helt annat IR-kommando som sänds ut från originalfjärren.

Detta kan du inte få till med iRule direkt, dock kan du ju förlägga snabb/långsam ökning/minskning på separata knapp-par - då måste du använda IR-läsaren på din iTach och försöka läsa in å ena sidan, innan en sekunds nedtryckning och å andra sidan, efter en sekunds nedtryckning och detta i respektive riktning upp/ner.

När det gäller repetition så hjälper det till slut inte hur korta mellanrum man lägger in, detta eftersom IR-kommandot helt enkelt tar en god stund att sända - särskilt eftersom de alltid repeteras par gånger för att undvika missar i mottagaren. Försök istället sampla in den snabbare ökningstakten enligt ovan.

Lycka till!

Tack för svar, jag ska prova. Har även mailat Pioneer själva, får se vad säger om saken =)

Postad 25 July 2011 - 10:14

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Tänkte bara annonsera min open source mjukvara för styrning av det mesta med t.ex. iTach och iRuleAtHome på det sätt som beskrivs här. Läs mer här i denna tråd:

https://www.minhembi...howtopic=285739

Programmet behöver drivrutner för diverse apparater och annat som man styra så häng på nu, det är gratis att vara med och alla har säkertt något att bidra med!

Postad 07 August 2011 - 05:03

Unregistered79be1792
  • Unregistered79be1792
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Finns det nån app för Samsung Galaxy S2? :)

Postad 07 August 2011 - 11:17

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Irule builder har nu kommit ut i ver 2 för iphone och ipad med bl.a tvåvägskommunikation.

Postad 07 August 2011 - 15:50

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Irule builder har nu kommit ut i ver 2 för iphone och ipad med bl.a tvåvägskommunikation.

såg det med, någon som uppgraderat? Exakt vad innebär tvåvägs kommunikation? Är det om man ska köra nätverkskoder till maskiner eller?

Postad 07 August 2011 - 16:58

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har haft itac med irule osv ett bra tag nu. Hade en Denon reciver som gick sönder. Köpte en ny och den gamla fjärren funkar till den nya maskinen. Men koderna som jag haft till den gamla irule funkar inte?? Detta tycker jag är jäkligt konstigt. Vad som är ändå konstigare är att jag inte lyckas få koderna från den nya fjärren att funka heller. Har kopierat koder med ilearn nu i en hald vad. Helt omöjligt.

Någon ide?

Postad 07 August 2011 - 19:45

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har haft itac med irule osv ett bra tag nu. Hade en Denon reciver som gick sönder. Köpte en ny och den gamla fjärren funkar till den nya maskinen. Men koderna som jag haft till den gamla irule funkar inte?? Detta tycker jag är jäkligt konstigt. Vad som är ändå konstigare är att jag inte lyckas få koderna från den nya fjärren att funka heller. Har kopierat koder med ilearn nu i en hald vad. Helt omöjligt.

Någon ide?

Ingen idé sådär direkt, men vad det gäller iLearn så kan jag säga att det funkar ju sådär för mig iaf. Lade själv in koder idag för första gången. Fick typ kopiera 3-4 ggr innan de funkade. Kändes som en jäkla balansgång. Gör jag ett kvickt knapptryck så reagerar den inte alls, men håller man sen inne den för länge verkar det bli kattskit för det. Så iLearnen ska man nog inte lita allt för mycket på.

Dock väldigt lustigt fenomen måste jag säga. Borde ju verkligen fungerat kan man tycka!

Kan tyvärr inte komma på något sådär direkt. Men finns många andra duktiga här på forumet som kanske kan hjälpa dig. Får vi hoppas :)

Postad 07 August 2011 - 23:03

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Vad som är ändå konstigare är att jag inte lyckas få koderna från den nya fjärren att funka heller. Har kopierat koder med ilearn nu i en hald vad. Helt omöjligt.

Du har inte glömt att lägga till din nya device under Gateways i appen?

Postad 08 August 2011 - 07:59

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Finns det nån app för Samsung Galaxy S2? :)

Jag vet att iRule håller på att skapa en app för android också, och det var ett tag sen jag hörde det. Vet ej hur långt man har hunnit med det, men de jobbar nog för fullt :D

Postad 08 August 2011 - 15:47

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Du har inte glömt att lägga till din nya device under Gateways i appen?

Nej, jag har ju inte det. Jag har använt samma device som tidigare bara för att testa. Jag trodde ju dessutom jag skulle kunna använda samma eftersom gamla fjärren lirade. Jag ser att det blinkar på dioden osv.

Ingen idé sådär direkt, men vad det gäller iLearn så kan jag säga att det funkar ju sådär för mig iaf. Lade själv in koder idag för första gången. Fick typ kopiera 3-4 ggr innan de funkade. Kändes som en jäkla balansgång. Gör jag ett kvickt knapptryck så reagerar den inte alls, men håller man sen inne den för länge verkar det bli kattskit för det. Så iLearnen ska man nog inte lita allt för mycket på.

Dock väldigt lustigt fenomen måste jag säga. Borde ju verkligen fungerat kan man tycka!

Kan tyvärr inte komma på något sådär direkt. Men finns många andra duktiga här på forumet som kanske kan hjälpa dig. Får vi hoppas :)

Det är inte Ilearn som strular skulle jag tro. testa plocka bort plastskivan i itac så att mottagaren blir mer öppen för dioden. När jag gjorde detta så blev felprocenten betydligt lägre.

Postad 17 August 2011 - 01:03

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag har en Itach IP2IR och behöver ibland kunna kommunicera till den via datorn genom att använda tex Eventghost eller en bat-fil. Jag behöver alltså lista ut hur man skickar kod (Antingen Global Cache Code eller Hex till en IP2IR) utan att använda Irule på Iphonen.

Anledningen till att jag vill kunna kommunicera via datorn med mina apparater (lampor, stärkare, tv osv) är att jag vill kunna schemalägga aktiviteter, tex att min TV startar varje morgon ett visst klockslag.

I den strävan har jag stött på ett problem som jag hoppas någon kan förklara:

Jag använter iLearn från GC och läser in en IR-signal från min TV-fjärr. Den kommer du i formatet Global Cache Code. Trycker jag därefter på att skicka tilbaka signalen IP2IR så reagerar TV:n.

Tar jag sedan koden och skapar en knapp i iRule (skapar nytt device, uppdaterar osv) händer ingenting på Tv:n.

Tar jag istället koden och använder GC:s program iConverter och konverterar koden till HEX och skapar ytterligare en knapp så fungerar den utmärkt.

Varför fungerar bara min Global Caché kod i iLearn och ingen annanstans?

Redigerat av DerbyBoy, 17 August 2011 - 01:05.

Postad 17 August 2011 - 09:40

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hej,

Du har antagligen fel format på koden när Du klistar in den.
För GC format i iRule måste Du ta bort det inledande "sendir,x:x,x,"

//Pär

Jag har en Itach IP2IR och behöver ibland kunna kommunicera till den via datorn genom att använda tex Eventghost eller en bat-fil. Jag behöver alltså lista ut hur man skickar kod (Antingen Global Cache Code eller Hex till en IP2IR) utan att använda Irule på Iphonen.

Anledningen till att jag vill kunna kommunicera via datorn med mina apparater (lampor, stärkare, tv osv) är att jag vill kunna schemalägga aktiviteter, tex att min TV startar varje morgon ett visst klockslag.

I den strävan har jag stött på ett problem som jag hoppas någon kan förklara:

Jag använter iLearn från GC och läser in en IR-signal från min TV-fjärr. Den kommer du i formatet Global Cache Code. Trycker jag därefter på att skicka tilbaka signalen IP2IR så reagerar TV:n.

Tar jag sedan koden och skapar en knapp i iRule (skapar nytt device, uppdaterar osv) händer ingenting på Tv:n.

Tar jag istället koden och använder GC:s program iConverter och konverterar koden till HEX och skapar ytterligare en knapp så fungerar den utmärkt.

Varför fungerar bara min Global Caché kod i iLearn och ingen annanstans?

Postad 21 August 2011 - 23:13

lill_antew
  • lill_antew
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej, efter ha gått igenom tråden är jag klart imponerad, och har beställt ett kit itach och rf. har dock några frågor

1. Om mina apparater (centrum, hitachi, dreambox, finlux) inte finns med under devices, hur gör man då? är det här man använder sig av ILearn?
2. finns det något så när färdiga templates som man kan använda? eller är det den hårda skolan som gäller, allt fr scratch,
3. finns det några svenska uppladare på irulebuilder? tänker då att man kan söka på username?

Det var bara en början, kommer nog mer frågor då jag satt igång grejerna

Postad 23 August 2011 - 23:07

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

1. Om mina apparater (centrum, hitachi, dreambox, finlux) inte finns med under devices, hur gör man då? är det här man använder sig av ILearn?
2. finns det något så när färdiga templates som man kan använda? eller är det den hårda skolan som gäller, allt fr scratch,
3. finns det några svenska uppladare på irulebuilder? tänker då att man kan söka på username?

1/ Kolla på remote central där finns många apparater och det är bara att klistra in koden
2/ I nya irule builder kan du ladda ner hela paneler men du måste "dra in" koderna på nytt
3/ Du kan inte filtrera fram svenska uppladdare (vad jag vet) men kolla beskrivningarna så hittar du några.

Postad 24 August 2011 - 16:17

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Var inne på remote central, var hittar man dessa koder, finns den nån lista där man kan leta upp befintlig apparat?

Postad 24 August 2011 - 16:29

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
http://files.remotec...14-1/index.html

Här finns 6900 som kan användas. Det finns fler under NG family. Leta rätt på den apparat du vill ha, eller en liknande från samma tillverkare som ofta fungerar Du kopierar hex koden och gör en ny device i irule. Det är sen bara att klistra in koden i fältet hexadecimala till vänster i builder

Postad 25 August 2011 - 19:06

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det här verkar vara exakt det jag letar efter. Jag vill kunna styra allt i hemmet. TV, förstärkare och lampor.

Jag har just nu EverFlourish trådlösa uttag hemma från Clas Ohlson, som också kör på 433.92Mhz. De torde väl fungera med TX-433. Hade tänkt att köpa Nexa dimmer, men är lite fundersam på hur de fungerar. Vill ha inbyggd version för att byta ut min nuvarande lysknapp på en vägg. Denna var det jag skulle köpa: http://www.elbutik.s...category_id=711

Men hur kommer det sig att en dimmer på Clas Ohlson kostar ungefär 400-500 kronor, men en fucking trådlös kostar 175 kronor. Vad är det jag missar? Är det något mer jag behöver?

Så min inköpslista är:
iTach IP2IR
TX-433
Nexa Dimmer

Är det något mer jag behöver? Lägger gärna upp lite bilder och dokumentation om bygget senare.

Funkar TX-433 med Nexxas Pro serie?
Skulle va bra å få Eljo trend designen på grejerna så det matchar resten.

Postad 28 August 2011 - 14:40

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Nexa Pro går på 868MHz, TX-433 går på, eh, 433MHz... :)

Postad 30 August 2011 - 09:34

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Nexa Pro går på 868MHz, TX-433 går på, eh, 433MHz... :)

Om man vill styra sina Nexa Pro prylar från Irule hur löser man det?
Vill inte köra via någon PC, utan en TCP/IP baserad enhet.

Postad 05 September 2011 - 19:15

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Någon som har lyckats sända ett command, hex eller GC kod till en Itach via datorn?

Inte via GC egna program utan tex via en batch eller Eventghost

Postad 05 September 2011 - 21:41

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Allright, jag löse det:

I eventghost la jag till Phyton Script som en action och körde följande script:

import socket
s = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
s.setsockopt(socket.SOL_SOCKET, socket.SO_REUSEADDR, 1)
s.settimeout(5.0)
HOST = '192.168.0.13'
PORT = 4998
s.connect((HOST, PORT))
s.sendall("sendir,1:3,1,37993,1,1,341,171,22,21,22,63,22,21,22,21,22,63,22,21,22,63,22
,63,22,21,22,21,22,63,22,63,22,21,22,63,22,63,22,21,22,63,22,63,22,21,22,63,22,21
,22,21,22,63,22,63,22,21,22,21,22,63,22,21,22,63,22,63,22,21,22,21,22,3799"+"\r\n")

Borde säkert ha någon fom av avslut på koden men eftersom jag inte kan ett dugg Phyton har jag ingen aning om vad det sklulle vara, kanske typ () Close eller likande. Ovanstånde funkar dock! Öpnnade även en port i routern emn det är nog inte nödvändigt.

Postad 14 September 2011 - 18:02

fqva
  • fqva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur bra fungerar irule tillsammans med boxee box från dlink? Fungerar 2vägs kommunikation? Kan man lägga in direktlänk till film/fil?

Berätta gärna mer saker som jag glömt att fråga.

(föreslå inte att jag ska köra en separat app för att styra boxee)

Postad 14 September 2011 - 20:34

heyoo
  • heyoo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej - vilken spännande tråd!

Nyfiken på om någon byggt en lösning med GC's produkter tillsammans med eltakos trådlösa dimmers?

Eltakos trådlösa verkar använda 868MHz (som det väl inte finns stöd för) men det finns en IR brygga som borde kunna användas.

http://www.eltako.co...se_internet.pdf

Någon som provat?

Hejhopp

Postad 15 September 2011 - 15:44

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
hur många enheter kan man koppla till iTach ? jag har reciver , tv , digitalbox , apple tv , allt kopplat in i receivern ... kommer detta fungera eller är behöver jag någonting mer ?
hur är riktkänsligheten ?

Postad 15 September 2011 - 22:28

fqva
  • fqva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

hur många enheter kan man koppla till iTach ? jag har reciver , tv , digitalbox , apple tv , allt kopplat in i receivern ... kommer detta fungera eller är behöver jag någonting mer ?
hur är riktkänsligheten ?

Med viss risk för fel information. Det finns 3st 3.5portar att tillgå varpå du rimligtvis bör kunna koppla en blaster på varje vilket skulle innebära att du kan styra flera enheter i anslutning till varje blaster vilket i sin tur blir en väldans massa enheter (teknisk term).

Det som jag däremot tror ingår är 1st blaster samt 2st "ögon".

Svårt att säga exakt hur många enheter en blaster når ut till, allt beror ju på hur kraftig blastern är, hur enheterna är placerade samt hur bra enheternas mottagare är.

Jag bumpar min tidigare fråga om boxee box tillsammans med irule, har någon information så är jag grymt nyfiken!

Postad 16 September 2011 - 08:14

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hur bra fungerar irule tillsammans med boxee box från dlink? Fungerar 2vägs kommunikation? Kan man lägga in direktlänk till film/fil?

Berätta gärna mer saker som jag glömt att fråga.

(föreslå inte att jag ska köra en separat app för att styra boxee)

jag styr Boxee box med iRule. Kommandon finns i Buildern. Sätt upp en HTTP Gateway: http://www.iruleatho...tp-gateway.html

2vägskommunikation har jag inte testat.

Postad 16 September 2011 - 08:34

fqva
  • fqva
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

jag styr Boxee box med iRule. Kommandon finns i Buildern. Sätt upp en HTTP Gateway: http://www.iruleatho...tp-gateway.html

2vägskommunikation har jag inte testat.

Kan man skapa en länk till en fil i irule som boxee spelar upp utan att man behöver gå genom menyerna? Finns det möjlighet att styra webläsaren genom touch funktionen på telefonen? (hoppas du förstår vad jag menar)

Postad 16 September 2011 - 16:08

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Itach orkar bara med en blaster och två ögon. Själv styr jag 6 enheter med blastern det är väl bara placeringen som sätter gränserna

Postad 16 September 2011 - 17:10

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Itach orkar bara med en blaster och två ögon. Själv styr jag 6 enheter med blastern det är väl bara placeringen som sätter gränserna

Hej,

Inte helt korrekt info. iTach's IR-enheter kan driva 1 st Blaster och 4 st IR-ögon eller 6 st IR-ögon. Detta förutsätter att man använder en Y-kabel och kopplar två ögon per port.
Det ingår 3 st IR-ögon och 1 st Blaster i IP- & WF2IR.

//Pär

Postad 16 September 2011 - 19:41

lill_antew
  • lill_antew
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Om det är någon som sitter på Hex koder till dreambox 600 så får ni gärna pma mig

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.