Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eran dröm anläggning? :)

597 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 September 2010 - 13:00

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jo lite över budget men man måste fan ha 2 subbar om man ska ha seriöst ljud hehe. J

Nej det måste man inte. Bättre med en bra sub än två mindre bra

Det är priset som gör dom så bra :P Samma prestanda för 20 000 hade inte alls varit lika bra :) (

Det är rent skitsnack och okunskap om produkterna som finns på marknaden

Postad 30 September 2010 - 13:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag kanske är dum/tråkig/oerfaren osv, men vad är det som gör ett slutsteg för närmare 200k så bra?

Edit: Kanske var en dum fråga då jag inte vill dra igång världens längsta diskussion om slutsteg är bättre eller eller ej för dessa pengar.

Jo det är ju så klart tveksamt ifall ett slutsteg för 200k är värt pengarna men jag måste säga att jag gillar starkt Naim s filosofi när det gäller att bygga elektronik. Deras approach på hur dom bygger deras förstärkare och kanske framförallt deras DAC tyder på ett bra företag som verkligen är med i tiden. Allt skärmas av inuti..materialen är av sådan typ att prylarna blir magnetiskt sköldade, saker är tom upphängda inuti chassit för att inte störas på något vis. Tycker dom verkar ha stor teknisk kundskap som få andra företag ger intryck av.

Och sen varför inte lägga 200k på ett slutsteg när man ändå måste bränna 500k :)

Postad 30 September 2010 - 13:04

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Förmodligen för att man inte sparat på någon detalj och att allt som finns i lådan är till 100% bästa möjliga
komponenter som går att uppbringa för dessa pengar. I annat fall är man lurad.

Ställ dig frågan, vad är det som gör att rårörda lingon (för de flesta) smakar bättre än lingonsylt

Jo alltså jag förstår att det borde vara det bästa komponenterna som finns i den, men min tanke är om det är lite som i kabelvärlden. Den verkar ju inte lämna så mycket kräm heller enligt prisjakt, 140W i 8 Ohm, vet att effekt inte är allt men ett slutsteg är väll tänkt att ge mycket kräm?

Och sen varför inte lägga 200k på ett slutsteg när man ändå måste bränna 500k :)

Ja det är iofs sant ;D

Postad 30 September 2010 - 13:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Nej det måste man inte. Bättre med en bra sub än två mindre bra
...

Jag har aldrig sagt att 2 dåliga subbar är bättre än en bra..men nu är dessa 2 av dom absolut bästa subbarna i världen för musik så jag tror det är ganska lugnt.

Postad 30 September 2010 - 13:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jo alltså jag förstår att det borde vara det bästa komponenterna som finns i den, men min tanke är om det är lite som i kabelvärlden. Den verkar ju inte lämna så mycket kräm heller enligt prisjakt, 140W i 8 Ohm, vet att effekt inte är allt men ett slutsteg är väll tänkt att ge mycket kräm?

Jo det där är väl det som gör mig tveksam till Naim men deras förstärkare jag hört (5i och XS) har kunnat driva på bra och dessa är bara 50, 60w. Jag vet inte riktigt vad det är som gör dom så kraftfulla men jag vet många gånger som jag tyckt en förstärkare med mindre watt låta mindre distat och tightare än en mer effektfull en. Tex hörde en Primare I30 2x100w krossa en annan väldigt high end förstäkare för ca. 30k som hade 2x300w. Har även hört Rotel-stärkare på 2x40w låta bättre än väldigt mycket "kraftfullare" förstäkare från HK t ex. Tror det har något att göra med hur många ampere dom kan leverera och dessutom hur snabbt det kan levereras osv. Jag är inte så bra på fysik men det är en teori jag har iaf. Sen kanske kuben på NAP-500 är av sådan karaktär att bara dubblar effekten ner till 1 Ohm. Många förstärkare tappar stor effekten när motståndet minskar.

Postad 30 September 2010 - 13:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag 200 papp för 140 watt är sjukt dyrt. Man kan få lika bra eller bättre kvalité för mycket mindre pengar. Sen så kan det vara på grund av utseendet man väljer det, något som är tämligen vanligt.

Postad 30 September 2010 - 14:31

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

....

Det är rent skitsnack och okunskap om produkterna som finns på marknaden

Oj det var värst vilka hårda ord....jag tror att du missförstod mitt inlägg ganska ordentligt. Jag anser mig ha hyfsade kunskaper om elektronik i allmänhet och hifimarknaden i stort, även om ingen såklart har full översyn över hela marknaden.
Vad jag menar är att när priserna springer uppåt inom hifi så betalar man mindre och mindre för faktiska mätbara prestanda i termer av effekt, linjäritet osv. Elektronik som uppfyller även väldigt höga krav på linjäritet, effekt och liknande går att hitta för under 6-siffriga belopp, även om det såklart finns undantag...om man nu måste ha ett slutsteg som levererar 16000 watt i 0,5 ohm så är det bara krell master reference för 1 mille som gäller (vad man nu skulle med så mycket effekt till...)
Det man mer och mer betalar för är det esoteriska. Uppmätta, matchade och kontrollerade komponenter med extrem noggrannhet, chassin i roliga material som väger ton och skärmar mot allt möjligt, fjäderupphängningar och liknande. Dvs saker som har mycket liten eller ingen mätbar effekt men ändå bidrar till att öka känslan av att man inte kompromissar. Dessa egenskaper kan vara av stor vikt för en del och anses vara trams av andra. Jag själv sitter nånstans i mitten och tycker att det kanske är onödigt men lite kul om man ändå har råd. Men jag skulle till exempel inte välja tidigare nämnt NAIM-steg för ca 200K utan istället valt något med mer prestanda då jag tycker att NAIM-steget ger för lite effekt för priset, dvs balansen mellan prestanda och esoterika passar inte mig.
Nåja, nu ska jag inte svamla mer...Undrar om någon blev klokare av det här eller om det bara blev mer förvirrande.

Postad 30 September 2010 - 14:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag 200 papp för 140 watt är sjukt dyrt. Man kan få lika bra eller bättre kvalité för mycket mindre pengar. Sen så kan det vara på grund av utseendet man väljer det, något som är tämligen vanligt.

Till att börja med så är alla steroes för 500 lax jäävligt mycket sen går det ju alltid att diskutera vad man skall lägga mest på. Genom att snabbt skumma igenom denna tråd så ser jag endast gnäll från dig. Istället för att bara snacka skit kan du inte ge förslag på vad du hade köpt för stereo för 500k?? Till att börja med kan du ju ge förslag på en förstärkare som är bättre än en NAP-500. Lär finnas galna McIntosh eller Audio Research men jag har inte hört några som imponerat på mig överdrivet mycket.

Postad 30 September 2010 - 14:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vad tror du ger mest, 200 papp för 140 watt (som med dessa högtalare på 89 dB ger strax under 104 dB) eller 500 watts slusteg för 69 papp och 2 extra subwoofers?

Postad 30 September 2010 - 14:52

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Till att börja med så är alla steroes för 500 lax jäävligt mycket sen går det ju alltid att diskutera vad man skall lägga mest på. Genom att snabbt skumma igenom denna tråd så ser jag endast gnäll från dig. Istället för att bara snacka skit kan du inte ge förslag på vad du hade köpt för stereo för 500k?? Till att börja med kan du ju ge förslag på en förstärkare som är bättre än en NAP-500. Lär finnas galna McIntosh eller Audio Research men jag har inte hört några som imponerat på mig överdrivet mycket.

Vad är bättre än NAIM NAP-500? En förstärkare som ger mer effekt? En förstärkare som är snyggare? En förstärkare som subjektivt låter bättre?
Förstärkare som presterar bättre mätbar prestanda än NAIM'en är inte svårt att hitta (dvs tillräckligt linjär förstärkning med mer effekt vid alla impedanser) till exempel den excellenta ROTEL RB1090 som inte längre tillverkas är känd för sina synnerligen goda "hifi"-kvaliteer och ger betydligt mycket mer effekt än NAIM'ens 140 watt och kostade en femtedel....även Brystons större steg är starkare än NAP-500 och har goda egenskaper i övrigt, men för den skull behöver dom inte vara "bättre" än NAP-500 för det. Bättre är en subjektiv egenskap så länge man inte definierar den noggrannare.

Redigerat av snowspace, 30 September 2010 - 14:52.

Postad 30 September 2010 - 15:01

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Jo det är ju smaksak. Jag tror att 2 subbar räcker men 4 är ju bättre så klart. Sen kan jag inte uttala mig om ett 500w slutsteg låter bättre än en NAP-500. Det beror liksom helt på vad det är för slutsteg. Jag håller med om att 140w låter lite och tex ett Classé CA-2200 för 50 papp kanske är minst lika bra men jag tycker fortfarande att Naim är en av de märken som gjort bland dom bättre intrycken på mig och teoretiskt sätt hade jag velat ge NAP-500 en chans :D Det kanske finns en bra anledning varför det bara är 140w. Har ingen aning hur dom tänker det ända jag vet är att watt har aldrig varit en bra indikator på hur väl en förstärkare kan driva en högtalare. Ta till exempel NAD. Visst de har bra bang for the buck men jag tycker fan inte dom låter bra. Även tex NAD M2 låter väldigt fel enligt mig. Jag tror mer på en NAP-500 med 140w än tex en NAD M2 med 180w. Watt för mig säger så väldigt lite. Mycket watt kan fortfarande betyda dålig ljudbild, distorsion, instängt ljud, dålig återgivning av vissa register, dålig timing. Snälla sluta komma med massa vaga argument hela tiden. Ge ett konkret förslag nu.

Postad 30 September 2010 - 15:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
MIn personliga åsikter är att skillnaden mellan vanliga vettiga slutsteg (alltså inte sunkiga rörsteg lr "pelle gör sin första förstärkare") är så små att dom flesta inte uppfattar dom i blindtester. Samma med CD spelare.
Det som verkligen påverkar ljudet är högtalarna och rummet. Där skulle jag främst satsa pengarna om jag var ute efter bra återgivning. :D

Postad 30 September 2010 - 15:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Vad är bättre än NAIM NAP-500? En förstärkare som ger mer effekt? En förstärkare som är snyggare? En förstärkare som subjektivt låter bättre?
Förstärkare som presterar bättre mätbar prestanda än NAIM'en är inte svårt att hitta (dvs tillräckligt linjär förstärkning med mer effekt vid alla impedanser) till exempel den excellenta ROTEL RB1090 som inte längre tillverkas är känd för sina synnerligen goda "hifi"-kvaliteer och ger betydligt mycket mer effekt än NAIM'ens 140 watt och kostade en femtedel....även Brystons större steg är starkare än NAP-500 och har goda egenskaper i övrigt, men för den skull behöver dom inte vara "bättre" än NAP-500 för det. Bättre är en subjektiv egenskap så länge man inte definierar den noggrannare.

Alltså jag tycker detta blev en jävligt rolig diskussion..bara så ni vet är jag ingen Naim ****** på något vis utan jag är bara imponerad av deras ljud och om jag fick ett system för 500 000 hade jag lätt provlyssnat Naims dyrare saker. Men tycker jag det är prisvärt? Nej! Det är just därför jag kör på Rotel precis nu för jag tycker det ger mer för pengarna. Nästan uppgradering elektronikväg blir ett slutsteg. Antagligen ett från Rotel tex en 1552. Men ärligt talat om man ska köpa en stereo för 500 000 så måste det ju finnas bättre saker än en Rotel 1582 aka 1090. Min gissning var att NAP-500 skulle vara ett bra alternativ men visst jag kanske har fel. Som jag sa i mitt tidigare inlägg tycker jag inte watt är allt..viktigare för mig är vad de där watten gör för något..jag menar om jag ska spela i 120db hade jag skaffat ett PA-system istället.

Postad 30 September 2010 - 15:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Hahaha. Jag lämnar er ensamma i två minuter. Nolfie! Se vad du har ställt till med. :D

Postad 30 September 2010 - 15:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Inget fel med ditt val alls. Jag personligen skulle inte göra det men det säger inte att ditt val är fel.

Dock så handlar det inte att man ska ha PA grejer. Låt oss räkna på detta. En vanlig högtalare brukar ligga på 87 dB känslighet. Normalt sett sitter man ca 3 meter ifrån den. Skulle man spela en väldigt dynamisk låt med en crest på 30 dB, så får vi ligga strax över 70 dB i medelnivå för att inte klippa steget vid peakarna. Vill vi ha en mer "live äkta" nivå så kanske vi vill ha en medelnivå på 76 dB, då behöver vi kanske runt 400 watt. Vill vi ha en medelnivå på ca 80 dB så behöver vi ca 1000 watt.
Inget av detta handlar om "PA-ljud" eller dyl, utan att återge all dynamik såsom den är på skivan. Allt hänger ihop med hur högt man spelar, vilken sorts musik/inspelningar och hurvida högtalarna klarar av dom effekterna. :D

Redigerat av MKarlsson74, 30 September 2010 - 15:18.

Postad 30 September 2010 - 15:22

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

MIn personliga åsikter är att skillnaden mellan vanliga vettiga slutsteg (alltså inte sunkiga rörsteg lr "pelle gör sin första förstärkare") är så små att dom flesta inte uppfattar dom i blindtester. Samma med CD spelare.
Det som verkligen påverkar ljudet är högtalarna och rummet. Där skulle jag främst satsa pengarna om jag var ute efter bra återgivning. :D

Akustik är givetvis en av de viktigaste faktorerna för bra ljud. Om man då fick lägga pengarna på sånt också hade jag lagt ner typ 100k eller liknande på akustikreglering och resten på stereon :) Med detta sagt så kan jag lova dig att du hör skillnad på förstärkare och cd-spelare i ett akustikreglerat rum. Jag har nämligen gjort en hel del lyssning och jämförelser i just akustikreglerade rum. Men visst akustik och högtalare gör väldigt mycket..antagligen mest. Källan tycker jag också gör extremt stor skillnad på dyrare system. Om inte akustiken är åt **** i ditt rum så hör man ju lätt skillnad på tex en Hegel HD10 DAC och ett Asus Xonar-ljudkort och analog ut från PS3 - även med mina högtalare för 1900:- :) Det jag inte hade lagt pengar på dock är kablar. Kablar tror jag inte så mycket på. Jag tycker det mesta spelar roll faktiskt.

Postad 30 September 2010 - 15:23

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Hahaha. Jag lämnar er ensamma i två minuter. Nolfie! Se vad du har ställt till med. :D

Haha ja jag insåg mitt misstag samtidigt som jag tryckte på "Svara". :)

Postad 30 September 2010 - 15:30

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
philipbtz:
Inga pengar på kablar? :)
Blir inte mycket mer än dyra värmeelement o fågelholkar i lägenheten då.
Några hundralappar får du nog kasta in i budgeten iaf :D

Postad 30 September 2010 - 15:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Inget fel med ditt val alls. Jag personligen skulle inte göra det men det säger inte att ditt val är fel.

Dock så handlar det inte att man ska ha PA grejer. Låt oss räkna på detta. En vanlig högtalare brukar ligga på 87 dB känslighet. Normalt sett sitter man ca 3 meter ifrån den. Skulle man spela en väldigt dynamisk låt med en crest på 30 dB, så får vi ligga strax över 70 dB i medelnivå för att inte klippa steget vid peakarna. Vill vi ha en mer "live äkta" nivå så kanske vi vill ha en medelnivå på 76 dB, då behöver vi kanske runt 400 watt. Vill vi ha en medelnivå på ca 80 dB så behöver vi ca 1000 watt.
Inget av detta handlar om "PA-ljud" eller dyl, utan att återge all dynamik såsom den är på skivan. Allt hänger ihop med hur högt man spelar, vilken sorts musik/inspelningar och hurvida högtalarna klarar av dom effekterna. :D

Snälla kan du inte bara ge ett ända förslag, snälla jag utmanar dig! Sluta babbla nu jag kan också teori så det räcker men nu vet vi båda att Sibas 1000w stereo inte är lika bra som en rotel 1582 på 2x200w. Det handlar ju som sagt under vilka laster det skall levereras, distorsion osv, osv. Eftersom du kan detta så bra ge mig ett förslag på en stereo för 500k nu!

Postad 30 September 2010 - 15:32

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Alltså jag tycker detta blev en jävligt rolig diskussion..bara så ni vet är jag ingen Naim ****** på något vis utan jag är bara imponerad av deras ljud och om jag fick ett system för 500 000 hade jag lätt provlyssnat Naims dyrare saker. Men tycker jag det är prisvärt? Nej! Det är just därför jag kör på Rotel precis nu för jag tycker det ger mer för pengarna. Nästan uppgradering elektronikväg blir ett slutsteg. Antagligen ett från Rotel tex en 1552. Men ärligt talat om man ska köpa en stereo för 500 000 så måste det ju finnas bättre saker än en Rotel 1582 aka 1090. Min gissning var att NAP-500 skulle vara ett bra alternativ men visst jag kanske har fel. Som jag sa i mitt tidigare inlägg tycker jag inte watt är allt..viktigare för mig är vad de där watten gör för något..jag menar om jag ska spela i 120db hade jag skaffat ett PA-system istället.

Den här tråden handlar ju knappast om prisvärt :D Vad jag försöker diskutera kring är mer vad man anser att en förstärkare (slutsteg) har för uppgift. I min strikt ingenjörsmässiga värld så ska den förstärka en insignal så mycket som jag vill utan att förvränga den på något sätt. Hur väl en förstärkare gör detta kan delvis utläsas ur effektangivelser och dylikt (även om dessa spretar mellan tillverkare). Sen vad som är nog beror på vad man har för högtalare och vilka krav på overhead man har, men i en drömanläggning är 2*140watt inte mycket även om den nu pallar 2 ohm enligt NAIM själva.
I min andra värld som inte bara håller på med siffror kan en förstärkare ha andra egenskaper som gör att den är bättre, eller låt mig säga mer eftertraktad för mig och därför passar bättre i en drömanläggning än den på pappret "Bästa" förstärkaren.

Så min kärna i hela resonemanget torde vara: I en drömanläggning (cost no subject) väljer man då en anläggning baserad på rena objektiva prestanda, eller lägger man mer vikt vid det esoteriska och känslomässiga eftersom det inte gör något om apparaten kostar mer än den presterar, eftersom pengarna förutsätts inte vara något hinder?
Jag själv har inte kommit fram till vad jag själv tycker men finner resonerandet intressant :)

Postad 30 September 2010 - 15:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

philipbtz:
Inga pengar på kablar? :)
Blir inte mycket mer än dyra värmeelement o fågelholkar i lägenheten då.
Några hundralappar får du nog kasta in i budgeten iaf :D

Fan vad alla ska hacka på mig då..hur många innan mig har angett vilka kablar de vill ha tidigare i tråden? typ inga? Det är för att kablar är inte så roligt att läsa om. Men jo det är klart man får lägga typ ett par tusen på det om det skal bli snyggt. Jag ger upp på den här tråden nu.

Postad 30 September 2010 - 15:37

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Snälla kan du inte bara ge ett ända förslag, snälla jag utmanar dig! Sluta babbla nu jag kan också teori så det räcker men nu vet vi båda att Sibas 1000w stereo inte är lika bra som en rotel 1582 på 2x200w. Det handlar ju som sagt under vilka laster det skall levereras, distorsion osv, osv. Eftersom du kan detta så bra ge mig ett förslag på en stereo för 500k nu!

Ok, om rummet är separat budget så skulle jag fördela 500kkr såhär

Toppar: Ino i64s med d-option och ES filter. ca 100K
Center: Ino i32s, ca 27K
Basar: Ino profundus Z-6 117K
Delningsfilter: Ino cr80es, ca 8K
Försteg: någon 7.1 denon, ca 15K
Slutsteg: Emotiva bryggad ca 18K, ca 5K till basarna
Surround: Ino a2, 8st ca 24K
Bluray/CD: Oppo 83, ca 7K

Då har jag runt 170K till projektor och duk. Blir väl någon JVC värsting och en ljudtransparent duk.

Han har ju skrivit det.

Redigerat av Unregistered9d9405bb, 30 September 2010 - 15:39.

Postad 30 September 2010 - 15:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Han har ju skrivit det.

Jag gillar de flesta idérna hos Ino och jag har hört bra Ino-system men jag har också hört roligare system. Hade varit kul att lyssna på någon som har Ino men som inte driver det med någon random reciever och Emotiva/NAD slutsteg från analog ut ur sin acer laptop.

Postad 30 September 2010 - 16:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag gillar de flesta idérna hos Ino och jag har hört bra Ino-system men jag har också hört roligare system. Hade varit kul att lyssna på någon som har Ino men som inte driver det med någon random reciever och Emotiva/NAD slutsteg från analog ut ur sin acer laptop.

Och vad skulle det ge? Som sagt, tills man gör nivåmatchat blindtest så har man ingen som helst aning om det man upplever är verkliga skillnader eller ej. Du kan ju ta med ett "bättre slutsteg" så kan vi göra ett blindtest hos mig.

Jag avslutar med denna klassiskern

Postad 30 September 2010 - 16:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Och vad skulle det ge? Som sagt, tills man gör nivåmatchat blindtest så har man ingen som helst aning om det man upplever är verkliga skillnader eller ej. Du kan ju ta med ett "bättre slutsteg" så kan vi göra ett blindtest hos mig.

Så fort jag har råd så kan vi göra det :D Kan plocka med olika DAC:ar också så kör vi :)

Edit: Lol vilken schysst film. Den typen av fenomen är helt klart roligt. Hade varit kul att bli motbevisad. Som sagt akustik och högtalare gör helt klart mest men jag tycker ändå jag hört skillnad på olika förstärkare med liknande watt-antal och definitivt väldigt stor skillnad på olika DAC:ar.

Vart bor du? Jag finns i Gbg så om du bor i närheten är jag lätt på att provlyssna lite saker någon gång.

Redigerat av philipbtz, 30 September 2010 - 16:30.

Postad 30 September 2010 - 16:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag bor i karlstad och du är välkommen.

Postad 30 September 2010 - 16:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ah, runda högtalare it is. :D

Postad 30 September 2010 - 17:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Ah, runda högtalare it is. :D

Jag ska lätt skaffa http://www.bang-olufsen.com/beovox1 lol

Postad 30 September 2010 - 20:22

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0
Efter att ha lyssnat på 804D/805D så har inte min drömanläggning ändrats, dock kan jag inte dra några slutsatser av högtalarna då rummen dom spelade i inte alls var bra. Saknade verkligen tryck i musiken.

Dynaudio står fortfarande högst upp.

Postad 30 September 2010 - 20:50

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Efter att ha lyssnat på 804D/805D så har inte min drömanläggning ändrats, dock kan jag inte dra några slutsatser av högtalarna då rummen dom spelade i inte alls var bra. Saknade verkligen tryck i musiken.

You go girlfriend! :D

Hur upplevde du Hi-Fi Klubben-kombon då?

Postad 30 September 2010 - 21:02

StigoLulea
  • StigoLulea
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Begagnade prylar
Linn Klimax 350A ca 120000:- Nypris ca 400000:-
Linn Klimax 320A ca 50000:-
Linn Klimax center ca 30000:-
Linn Kisto ca 30000:-
Linn Akurate 4200 med Dynamik ca 30000 :-
Linn Klimax DS 70000:-

Ny
En Sony projektor 20000:-
och någon bra blueray

det blir ju "bara" 350000:-

Men ..... nu blir det nog bara ett par begagnade Linn Akurate 242

Redigerat av StigoLulea, 30 September 2010 - 21:10.

Postad 30 September 2010 - 21:17

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

You go girlfriend! :D

Hur upplevde du Hi-Fi Klubben-kombon då?

Den kombon lirade i ett litet mindre rum, helt kala väggar, ett stort skyltfönster och en tunn matta som täckte halva golvet.

Ja alltså det låter "bra", hade hoppats på mer men rummet ställer till så det går inte. Jazz till metal liras och det är något som saknas. Svårt att säga då efterklang och sånt förstör. Dock får man lite mer tryck än i nästa rum. Men jag skulle absolut vilja lyssna på dessa igen då jag tyckte det fanns bra potential i ett bättre rum.

Är lite osäker på om det var den cd-spelaren som användes men jag tror det.

Detta rum var på kanske 50-55 kvm, 4.5m till tak och en gigantiskt öppning ut i butiken.

Här lät det bara platt, inget tryck alls. Det var så pass dåligt att det knappt var intressant. Dom snackade om att eventuellt flytta dessa talare till det mindre rummet i morgon. Men jag låter bli att fundera mer på detta då högtalarna inte hade några förutsättningar.

Edit: La in fel Classe-förstärkare

Redigerat av Unregistered9d9405bb, 30 September 2010 - 21:21.

Postad 30 September 2010 - 21:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Dynaudio är fan bra skit :D Lyssnat på C2 en del bla. - ger en sån otrolig ljudbild. Någon favorit från Dynaudio? Någon speciell förstärkare som du upplever är bra till Dynaudio generellt?

Postad 30 September 2010 - 22:06

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Dynaudio är fan bra skit :D Lyssnat på C2 en del bla. - ger en sån otrolig ljudbild. Någon favorit från Dynaudio? Någon speciell förstärkare som du upplever är bra till Dynaudio generellt?

Jag har inte lyssnat på något större än S1.4, och den lyssnade jag med Hegel h100 eller h200, inte säker. Detta är dock det bästa jag har hört. Har även lyssnat på x12/x16 men då med en Marantz sr 6004 och det gjorde inte alls bort sig. Lät faktiskt riktigt bra och det kändes inte alls som att förstärkaren var nån svag länk i detta fall. Gillar att dom inte sticker ut i ljudbilden och att dom klarar av olika sorters musik på ett mycket bra sätt. Övertygad om att jag skulle bli helt frälst om jag skulle kliva upp på högre nivåer :)

Postad 30 September 2010 - 22:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

......

Är lite osäker på om det var den cd-spelaren som användes men jag tror det.

Detta rum var på kanske 50-55 kvm, 4.5m till tak och en gigantiskt öppning ut i butiken.

Här lät det bara platt, inget tryck alls. Det var så pass dåligt att det knappt var intressant. Dom snackade om att eventuellt flytta dessa talare till det mindre rummet i morgon. Men jag låter bli att fundera mer på detta då högtalarna inte hade några förutsättningar.

Edit: La in fel Classe-förstärkare

Jag upplevde samma sak med NAD M3. Lite annan prisklass än M2 men jag tror fortfarande på att det kan vara förstärkaren som är boven. Testa Cambridge 840W med matchande försteg om dom har det inne. Jag blev förvånad vilket bra tryck denna kombon gav när jag testade. Men som du säger kan det vara rummet som är lite stort för dom med.

Postad 30 September 2010 - 22:10

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Jag upplevde samma sak med NAD M3. Lite annan prisklass än M2 men jag tror fortfarande på att det kan vara förstärkaren som är boven. Testa Cambridge 840W med matchande försteg om dom har det inne. Jag blev förvånad vilket bra tryck denna kombon gav när jag testade. Men som du säger kan det vara rummet som är lite stort för dom med.

Tror nog inte storleken i sig är något större problem men att ha en 3-4 meters bred öppning i ena långsidan samt ett "butiksrum" med skyltfönster lite här och var.

Dissar inte högtalaren men jag säger inte heller något bra om dom då det helt enkelt inte (i mitt tycke) skulle vara rättvist.

Postad 30 September 2010 - 22:15

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Min dröm anläggning skulle ju vara typ ett 11.4 system med 800diamonds från B&W som wide/front, front high/front(på nån stabil hylla eller väggfäste XD, surround och surround/back. H!M1D center och 4yrdubbla DB1:or i vardera hörn. En framtida denonstärkare i 53:klassen, som aldrig släppts Sverige. Denons monstervinylspelare DBP A100, DCD A100(CD) och BDP A100, blu ray. Samt typ.. massor med Classémonoblock, två till vardera högtalare för bi ampfunktion. VDH the third till alla högtalare i bi wire version. The sublink till basarna. Audioquest som hdmi och bilfronten. Bilden skulle en 200tums oledskärm stå för, 3D utan brillor. MUMS

Postad 30 September 2010 - 22:17

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Min dröm anläggning skulle ju vara typ ett 11.4 system med 800diamonds från B&W som wide/front, front high/front(på nån stabil hylla eller väggfäste XD, surround och surround/back. H!M1D center och 4yrdubbla DB1:or i vardera hörn. En framtida denonstärkare i 53:klassen, som aldrig släppts Sverige. Denons monstervinylspelare DBP A100, DCD A100(CD) och BDP A100, blu ray. Samt typ.. massor med Classémonoblock, två till vardera högtalare för bi ampfunktion. VDH the third till alla högtalare i bi wire version. The sublink till basarna. Audioquest som hdmi och bilfronten. Bilden skulle en 200tums oledskärm stå för, 3D utan brillor. MUMS

Haha lova att bjuda in på visning när du genomför din dröm :D

Postad 30 September 2010 - 22:22

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Tja.. kommer fan aldrig släppa b&w så länge de görs med FST.. Kommer bli en fläskig anläggning i min framtid tror jag/hoppas jag.

Postad 01 October 2010 - 06:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Tja.. kommer fan aldrig släppa b&w så länge de görs med FST.. Kommer bli en fläskig anläggning i min framtid tror jag/hoppas jag.

Du kommer aldrig att släppa B&W så länge det står B&W på högtalaren. Eller VDH på högtalarkabeln. :)

Vad tycker du om Transmission Audio, System Audio, Focal, Dynaudio, ELAC, Canton, Aurelia, Audio Physic, Larsen, Ino? Pröva lyssna på saker utanför Hi-Fi Klubben så vidgar du vyerna lite. :D

Postad 01 October 2010 - 19:25

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
lyssna runt...det finns otaliga märken som leverarar stenhårt....

Redigerat av robert293, 01 October 2010 - 19:27.

Postad 02 October 2010 - 18:08

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Bel Canto må vara väldigt bra, men Ultima Salon förtjänar Mark Levinson.
Börja spara igen, Cobra!! ;) ;) :lol:

Så är det Bongo_Mongo att Mark Levinson tycker jag är den själv klara drivningen till Revel.
Jag kunde ha köpt en begagnad Mark Levision NO.432 rätt kurs och helt rätt modell nr.
Perfekt!!!!men jag satt och skissa och mätte,försökte sätta prylar lodrätt innanför tv-väggen men det gick inte att få den att rymmas...
Det var verkligen tråkigt men jag har enligt utsagor fått reda på att med Bel Canto ska man komma när vad Mark Levision gör för Revelen.
Och jag är samtidigt otroligt :D att det finns slutsteg som är så små och(ska)spela bra med så mycket pulver som dom har...1000w i 4 ohm.
För Revelen behöver mycket pulver för att kunna levera det dom kan...
Men Bel Canto har jag ej hört förr så det är som grisen i säcken.
Den behöver pulver och jag har mycket litet utrymme och den som tipsade om Bel Canto.
Har använt båda slutstegen och jämfört på Revel och Bel Canto driver dom alldeles ypperligt.
Det finns t.o.m dom som driver TAD Reference One med Bel Canto med ett fantastiskt resultat..

Redigerat av cobra-427, 02 October 2010 - 18:52.

Postad 02 October 2010 - 20:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Skojade bara. Jag har läst mig till att Bel Canto ska vara
riktigt bra! Gratulerar ännu en gång. Kul när folk lever
ut sina drömmar.

Postad 02 October 2010 - 21:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad tycker du om Transmission Audio, System Audio, Focal, Dynaudio, ELAC, Canton, Aurelia, Audio Physic, Larsen, Ino? Pröva lyssna på saker utanför Hi-Fi Klubben så vidgar du vyerna lite. ;)

Det du egentligen menar är att man ska vidga vyerna till din heliga ko Dynaudio ;)

Postad 02 October 2010 - 21:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jag har nu hittat min dröm högtalare: transmission audio m1i

får ni chansen lyssna..... jag är inte den enda som fullkommligt tappat hakan av dessa.

Postad 02 October 2010 - 21:48

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag fick ett par nya favoriter under min hifi helg när mässorna pågick i Göteborg.Wilson Audio Maxx III skulle jag inte tacka nej till,Inte Verity Audio Parsifal Ovation heller.De senare var helt klart kandidater till högtalare man kan behålla resten av livet.De förstnämnda kräver en lottovinst av det större slaget för att det skulle kunna vara möjligt överhuvudtaget!Jag tyckte att Avalon högtalarna som spelade i trapphuset på arken också visade klara kvaliteer.

Men överge Sonus Faber?nja,tror inte det.Om det är en större modell möjligen.

Postad 03 October 2010 - 10:37

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0

Du kommer aldrig att släppa B&W så länge det står B&W på högtalaren. Eller VDH på högtalarkabeln. ;)

Vad tycker du om Transmission Audio, System Audio, Focal, Dynaudio, ELAC, Canton, Aurelia, Audio Physic, Larsen, Ino? Pröva lyssna på saker utanför Hi-Fi Klubben så vidgar du vyerna lite. ;)

Som om jag inte gjort det? Det finns inget högtalar märke ( så vitt jag vet) som har samma funktioner som ett fst register. Audioquest kommer inte från hifiklubben?

Postad 03 October 2010 - 10:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det du egentligen menar är att man ska vidga vyerna till din heliga ko Dynaudio ;)

En helig ko har vi alla. Vilka högtalare var det du hade nu igen? ;)

Postad 03 October 2010 - 10:38

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0

+1

Postad 03 October 2010 - 10:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Som om jag inte gjort det? Det finns inget högtalar märke ( så vitt jag vet) som har samma funktioner som ett fst register. Audioquest kommer inte från hifiklubben?

Nej, du har inte gjort det. Vad var det hos Transmission Audio M1 som du ogillade jämfört med B&W 805S?

+1

Utveckla gärna Ageves skämt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.