* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 01 december 2010 - 16:16
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
En vanlig Bandkabelantenn klarar ju utan vidare av VHF, dvs du kan i princip köra med vad skit som helst för att få in VHF-frekvenser, det är ju det ursprungliga nätet vi använde när det bara fanns en enda kanal på 50-talet och fram till Tv2 i slutet av 60-talet.
Antenn-vinsten hos en gitter-antenn ligger på max 14dB (enligt kjelles diagram). 3dB är som bekant dubbla signalstyrkan så 14dB är ganska kraftig förstärkning. Gitter antennen klarar säkert av att fånga upp 213MHz, men om den signalen är 14dB lägre så betyder det att den är REJÄLT mycket lägre jämfört med resterande frekvensbandet... Kanske t.o.m. så låg så att den signalen inte går att urskilja ur bakgrundsbruset...
Postad 01 december 2010 - 19:19
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Kan ju också vara som så att med din gamla box så la din förförstärkare på någon sorts skärpegrej på bilden.
Det kan vara så, men jag tror inte det för det finns ingen bildbehandlingsteknik alls i min förförstärkare utan bara en ren bildväxlare. Har du testat att koppla den nya boxen med s-video för att eliminera inverkan av andra källor på jämförelsen?
Normalt sett så brukar man väl hävda att HDMI är den minst förstörande bild-överföringstekniken i dagsläget (med digitala källor). Jag tror att det är orimligt att förvänta sej ett bättre och skarpare bildresultat med en avsevärt sämre bildöverföringsmetod som S-video. Mest troligt är att det blir samma suddiga bild som överförs via S-video också, fast med ytterligare försämringar som har att göra med begränsningarna i S-video tekniken... Säger inte att sagem-boxen nödvändigtvis är bättre, för det tror jag inte, men man måste jämföra på samma sätt.
Tycker faktiskt inte att man måste jämföra på samma sätt i detta fallet. Om jag hade överfört bilden via HDMI från en gammal samsungbox till projjen och sedan fått sämre bild när jag överför bilden via svideo från den nyare boxen, så hade jag hållit med dej om att jämförelsen är orättvis. Men nu är det ju tvärtom. Bilden ifrån den betydligt nyare boxen överförs direkt till projjen via HDMI, medan den gamla boxen skickade en analog bildsignal, som dessutom passerade förförstärkaren och 15 meter lakrits-snören till projjen och ÄNDÅ gav en bild som jag upplever som skarpare... I alla andra avseenden så verkar bilden från den nya boxen bättre än min gamla bild, UTOM när det gäller skärpan! Jämförelsen är på sätt och vis orättvis, men om jag hade gjort en mer rättvis jämförelse så hade resultatet mest troligt blivit ännu sämre än vad det redan är... Inte fullt lika mycket komprimerat nej. Men boxen är fortfarande från samma skittillverkare med samma skitmjukvara (ungefär) i sig.
Aha! Du har en poäng i det... Skulle inte denna tråden handla om Boxers nya HD Box RT90-160 HD ?
Det trodde jag att den gjorde också? Jag har ju vissa problem med mottagningen av vissa kanaler, vissa funktioner och med bildkvaliten ifrån denna boxen. Visserligen så kan det finnas andra förklaringar till mina mottagningsproblem, men inte troligt till kvalitets-bristerna jag upplever och inte heller vad det gäller de funktionerna som strular i min box. Dom problemen är i allra högsta grad "box-relaterade"... Jag kör den nya boxen med Mira och bandkabelantenn från kjell. Men bandkabeln funkar inte alls hos mig.... Blir nog att lämna tillbaka allt och köra på en utomhusantenn uppe på vinden. Har testat massa olika inomhusantenner nu.
Kan en vanlig bandkabel överhuvudtaget fungera i området över 100 MHz???? Den klassiska T-formade bandkabel-antennen är ju bara avsedd för vanlig FM-radio som slutar på 108MHz, tycker det verkar märkligt om man kan få ett bra resultat med en så missanpassad antenn när tv-sändningarna kan sträcka sej en bra bit över 500MHz (uppemot 800 MHz)...
Postad 01 december 2010 - 20:39
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Kan en vanlig bandkabel överhuvudtaget fungera i området över 100 MHz???? Den klassiska T-formade bandkabel-antennen är ju bara avsedd för vanlig FM-radio som slutar på 108MHz, tycker det verkar märkligt om man kan få ett bra resultat med en så missanpassad antenn när tv-sändningarna kan sträcka sej en bra bit över 500MHz (uppemot 800 MHz)...
Tydligen. Tog upp boxen och antennerna till övervåningen för att testa om det blev bättre mottagning där. Vart lite bättre men tänker ändå lämna tillbaka miran och köpa en utomhusantenn. Den är allt för känslig. För skojs skull testade jag bara bandkabelantennen till boxen utan mira-antennen. Nu testade jag bara kanalen comedy central, och konstigt nog funkade kanalen.
Redigerat av Unregisteredf5f99731, 01 december 2010 - 20:40.
Postad 02 december 2010 - 10:10
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det kan vara så, men jag tror inte det för det finns ingen bildbehandlingsteknik alls i min förförstärkare utan bara en ren bildväxlare.Normalt sett så brukar man väl hävda att HDMI är den minst förstörande bild-överföringstekniken i dagsläget (med digitala källor). Jag tror att det är orimligt att förvänta sej ett bättre och skarpare bildresultat med en avsevärt sämre bildöverföringsmetod som S-video. Mest troligt är att det blir samma suddiga bild som överförs via S-video också, fast med ytterligare försämringar som har att göra med begränsningarna i S-video tekniken...
Tycker faktiskt inte att man måste jämföra på samma sätt i detta fallet.
Om jag hade överfört bilden via HDMI från en gammal samsungbox till projjen och sedan fått sämre bild när jag överför bilden via svideo från den nyare boxen, så hade jag hållit med dej om att jämförelsen är orättvis.
Men nu är det ju tvärtom. Bilden ifrån den betydligt nyare boxen överförs direkt till projjen via HDMI, medan den gamla boxen skickade en analog bildsignal, som dessutom passerade förförstärkaren och 15 meter lakrits-snören till projjen och ÄNDÅ gav en bild som jag upplever som skarpare... I alla andra avseenden så verkar bilden från den nya boxen bättre än min gamla bild, UTOM när det gäller skärpan!
Om du vill veta om det är RT90-boxen eller något annat som introducerar suddigheten så får du nog snällt jämföra på samma sätt. Annars kan du aldrig veta, bara gissa. Men om gissning duger bra och du tycker det är suddigt så gå tillbaka med boxen och kör vidare på din samsung är mitt tips. Jag kör vidare med samsungen tills vidare, en RT90 tänker jag inte köpa. Möjligtvis om ett bra tag om de får mjukvaran att funka och det fortfarande inte finns några alternativ, men inte nu.
Postad 02 december 2010 - 17:39
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Att gå tillbaka till samsungboxen är inte något realistiskt alternativ så länge jag har HD-paketet eftersom jag då inte kan se de kanalerna alls. Samsung boxen är för övrigt inte någon MPEG4 box vilket innebär att jag skulle förlora ytterligare en del kanaler genom att gå tillbaka den. Men värst av allt är att familjens ena dotter som precis fått ärva samsungboxen förmodligen skulle bli höjljutt olycklig om jag befriade henne från de nyvunna betalkanalerna som hon med samsungboxen precis fått tillgång till... Inget alternativ alltså... Om du vill veta om det är RT90-boxen eller något annat som introducerar suddigheten så får du nog snällt jämföra på samma sätt. Annars kan du aldrig veta, bara gissa.
Du verkar inte riktigt ha förstått problemet. Med den nya boxen som ger suddig bild så har jag REDUCERAT antalet felkällor genom att köra digital bildsignal direkt till projjen. Möjligheten att det skulle ha tillkommit något som kan introducera suddigheten finns inte! Förutom boxens egen hantering av den digitala rådatan bilden består av alltså... Med den gamla boxen finns det däremot en hel del möjliga felkällor som skulle kunna introducera bildproblem som t.ex. suddighet. T.ex. omvandlingen från digital bild till analog, omvandlingen från analog bild till svideo, lakritssnörena mellan boxen och förförstärkaren, förförstärkaren i sej, lakritssnörena mellan förförstärkaren och projjen. Med den nya boxen hoppar jag ÖVER samtliga av dessa potentiella felkällor vilket innebär att det blir bara onödigt att med den nya boxen helt plötsligt välja samma komplicerade omväg till projjen för att se om bilden skulle bli skarpare när alla dessa potentiella felkällor introduceras igen...
Postad 02 december 2010 - 21:29
peliasson7
-
peliasson7
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej.
Behöver köpa en box NU men tycker 160GB känns lite lite för HD sändningar.
320GB varianten verkar ingen veta när den släpps.
Fråga: Är det någon som provat att byta disken till något större?
Hur stor är den 2,5 eller 3,5 tum?
Peliasson7
Postad 02 december 2010 - 22:24
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Du verkar inte riktigt ha förstått problemet. Med den nya boxen som ger suddig bild så har jag REDUCERAT antalet felkällor genom att köra digital bildsignal direkt till projjen. Möjligheten att det skulle ha tillkommit något som kan introducera suddigheten finns inte! Förutom boxens egen hantering av den digitala rådatan bilden består av alltså...
Du missar dock att t.ex. din projektor troligtvis försöker kompensera för att svideo-signalen (var det väl?) är relativt begränsad och därmed troligtvis drar på en hel hög med olika filter för att försökta subjektivt "förbättra" bilden. Det kan ge dig en bild som du tycker ser bättre ut men som faktiskt är mest fejk-detaljer samt överdriven kontrast och dylikt. Det enklaste är som det föreslagits tidigare att helt enkelt koppla in den nya boxen med svideo också för att få en rättvis jämförelse, bara för att testa. Sedan är det ju möjligt att Samsung-boxen gjorde likanande bild-"förbättringar" på egen hand också... Har du förresten kollat så att projektorn inte har någon overscan påslagen för HDMI?
Redigerat av lunkwill, 02 december 2010 - 22:25.
Postad 02 december 2010 - 23:43
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Du missar dock att t.ex. din projektor troligtvis försöker kompensera för att svideo-signalen (var det väl?) är relativt begränsad och därmed troligtvis drar på en hel hög med olika filter för att försökta subjektivt "förbättra" bilden. Det kan ge dig en bild som du tycker ser bättre ut men som faktiskt är mest fejk-detaljer samt överdriven kontrast och dylikt.
Nog för att jag gillar min projektor, men så smart tror jag inte att den är, så att den på eget initiativ försöker bättra på en svideo-bildsignal. Det enklaste är som det föreslagits tidigare att helt enkelt koppla in den nya boxen med svideo också för att få en rättvis jämförelse, bara för att testa.
Nu kan ni lägga ner det stickspåret tror jag, för nu har jag kopplat den nya boxen via svideo, över förförstärkaren och till projjen på exakt samma sätt som min gamla samsungbox var kopplad också. Den är alltså numera kopplad både direkt via HDMI till projjen OCH via svideo så att jag på projjen kan växla mellan de olika typerna av bildöverföring. Resultatet blev EXAKT som jag hade förväntat mej och som jag tidigare beskrev. Samma suddiga bild, men med ytterligare defekter p.g.a. omvägen via Svideo. En tillkommande defekt som jag inte hade väntat mej var interlace-problem som jaggies och liknande över svideo. Verkar som boxens egen upp och nerskalning fungerar bäst i den digitala domänen medan den inte fungerar bra alls på svideo-signalerna (lite kuriosa). Sedan är det ju möjligt att Samsung-boxen gjorde likanande bild-"förbättringar" på egen hand också...
Fullt möjligt, och om inte mitt minne sviker mej så fanns det faktsikt lite olika bild-inställningsmöjligheter på samsung boxen, till skillnad från sagem-boxen jag har idag. Men i detta fallet så är det ju en nackdel för sagem istället för tvärtom. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag har justerat på samsung-boxen, men jag har definitivt utforskat de inställningsmöjligheterna som har funnits och också optimerat dom så gott jag kunnat för att få så bra bild som möjligt trots bristerna i svideo-överföringen. Har du förresten kollat så att projektorn inte har någon overscan påslagen för HDMI?
Japp! Där var faktiskt en liten overscan inställd på projjen från början, men inte nu länge. Projjens inställningar var något av det första jag gjorde översyn på eftersom sagem-boxen i praktiken inte har några som helst bildjusterings-möjligheter... Det som retar mej lite numera är att jag börjar vänja mej vid den suddigare bilden hos sagem-boxen. Så till den milda grad att jag numera börjar uppskatta HD-kanalerna på ett sätt som jag inte gjorde inledningsvis när minnet av bildkvaliten från samsung-boxen var klart och tydligt... Nu har jag sett lite fler HD-upplösta program på bl.a. SVT1HD och vissa av dom har faktiskt levererat en fullt acceptabel bild (med reservation för att jag börjar vänja mej vid sagem-boxens allmänt suddiga bild)...
Postad 03 december 2010 - 05:16
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Fråga: Är det någon som provat att byta disken till något större?
Vad tror du själv? Boxen har ju bara funnits ute nån månad eller två, hur många är det då som riskerar Garantin genom att öppna sin box och börja mecka ...  Nä, ligg lågt, antagligen dyker både 320Gb och 500Gb upp i början på nya året.
Redigerat av anderswillhelmsson, 03 december 2010 - 05:18.
Postad 03 december 2010 - 07:32
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Köpte en utomhusantenn igår och kopplade in den. Fick va 98% på båda, grön där nere och röd är uppe (som vanligt). Antar att jag måste köpa mig en dämpningsats.
MEN, jag får inte in SVT2, SVT2HD, C+ Sport HD och National Geographic HD. Som ligger på Nät 7, Kanal 10 och frekvens 213Mhz vilket antennen ska klara.
Frekvensomfång: 46-88, 108-230 och 470-870 MHz. Någon som vet varför det blir såhär?
Postad 03 december 2010 - 07:42
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Köpte en utomhusantenn igår och kopplade in den. Fick va 98% på båda, grön där nere och röd är uppe (som vanligt). Antar att jag måste köpa mig en dämpningsats. MEN, jag får inte in SVT2, SVT2HD, C+ Sport HD och National Geographic HD. Som ligger på Nät 7, Kanal 10 och frekvens 213Mhz vilket antennen ska klara. Frekvensomfång: 46-88, 108-230 och 470-870 MHz. Någon som vet varför det blir såhär?
Det kan vara så att det sitter en mastförstärkare på antennen, en förstärkare eller ett filter någonstans på antennkabeln som "skär bort" kanal 10. Är det en äldre antennanläggning som du har kompletterat?
Postad 03 december 2010 - 07:51
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Köpte denna från kjell och kopplade direkt till boxen.
Postad 03 december 2010 - 08:09
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Köpte denna från kjell och kopplade direkt till boxen.
Ja, den borde ju funka direkt. Då har jag ingen bra förklaring till varför du inte får in VHF-signalerna.
Postad 03 december 2010 - 09:45
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
MEN, jag får inte in SVT2, SVT2HD, C+ Sport HD och National Geographic HD. Som ligger på Nät 7, Kanal 10 och frekvens 213Mhz vilket antennen ska klara. Frekvensomfång: 46-88, 108-230 och 470-870 MHz. Någon som vet varför det blir såhär?
Vilken sändare tar du emot från?
Postad 03 december 2010 - 09:58
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Helsingborg eller Ängelholm.
Postad 03 december 2010 - 10:00
peliasson7
-
peliasson7
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vad tror du själv?
Boxen har ju bara funnits ute nån månad eller två, hur många är det då som riskerar Garantin genom att öppna sin box och börja mecka ... 
Nä, ligg lågt, antagligen dyker både 320Gb och 500Gb upp i början på nya året.
Ja, du har väl rätt. Men ibland finns det "Konsument pionjärer" som testar det mesta. Problemet jag har är att disken på min gammla box lagt av och jag orkar inte invesetera vare sig tid eller pengar i den eftersom det är en SD box. Jag får väl överväga att slå till på den här 160:an eller klara mig utan inspelning ett tag. Känns jobbigt att inte kunna spela in och se när man vill och bara spela förbi reklamen.... Peliasson7
Postad 03 december 2010 - 10:08
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Officiell start för de sändarna är 16:de december enligt Teracom om jag tolkat informationen rätt. Troligen har man bara tjuvstartat sändningarna på UHF men ännu inte driftsatt VHF.
Postad 03 december 2010 - 11:55
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
MEN, jag får inte in SVT2, SVT2HD, C+ Sport HD och National Geographic HD. Som ligger på Nät 7, Kanal 10 och frekvens 213Mhz vilket antennen ska klara. Frekvensomfång: 46-88, 108-230 och 470-870 MHz. Någon som vet varför det blir såhär?
Har du några grannar kan du ju fråga dem om detta är ett känt 'fenomen', annars kan du ringa Teracom och fråga om din ort har problem. Teracom har ju även en lista med kända fel och problem på sin hemsida, så kolla där. Men det är ju inte säkert att du kan ha både UHF- och VHF-antennerna riktade åt exakt samma håll, så du måste ju prova att vrida dem - skilt från varandra! - samtidigt som någon tittar på signalstyrkan.
Redigerat av anderswillhelmsson, 03 december 2010 - 11:58.
Postad 03 december 2010 - 12:02
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men det är ju inte säkert att du kan ha både UHF- och VHF-antennerna riktade åt exakt samma håll, så du måste ju prova att vrida dem - skilt från varandra! - samtidigt som någon tittar på signalstyrkan.
Lättare sagt än gjort när han har en sån här
Postad 03 december 2010 - 15:15
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Lättare sagt än gjort när han har en sån här
Ok, så då är det Taskigt Leeeeeeege asså ... Men jag tror ändå man ska vrida och testa olika lägen, för i nät läge får man säkert in det han inte får in idag, och då kanske man kan komplettera med en annan antenn för UHF.
Postad 03 december 2010 - 15:24
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men jag tror ändå man ska vrida och testa olika lägen, för i nät läge får man säkert in det han inte får in idag, och då kanske man kan komplettera med en annan antenn för UHF.
Förutsatt att det finns några sändningar på VHF förstås. Den enda sändare i Skåne som garanterat är igång med MUX7 är Hörby och den kanske är svår att få in på den aktuella platsen.
Postad 03 december 2010 - 20:03
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Officiell start för de sändarna är 16:de december enligt Teracom om jag tolkat informationen rätt. Troligen har man bara tjuvstartat sändningarna på UHF men ännu inte driftsatt VHF.
Enligt listan här och här verkar dom ju kört i flera månader.
Postad 03 december 2010 - 21:47
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Förutsatt att det finns några sändningar på VHF förstås. Den enda sändare i Skåne som garanterat är igång med MUX7 är Hörby och den kanske är svår att få in på den aktuella platsen.
Enligt listan här och här verkar dom ju kört i flera månader.
Ja, 16 december är ju starten för VHF-sändningarna i både Helsingborg och Ängelholm, så det är inte konstigt det inte fungerar för Mux7 ännu då .. Man måste ju lära sig att läsa innantill: http://www.teracom.s.....F kanaler.pdfMux7 = VHF10, Lansering 16 december, står det ju tydligt och klart. Så detta är inget att fundera över förrän sändningarna har startat, dvs om ca 14 dar.
Postad 03 december 2010 - 22:24
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Då lutar det åt att min antenn inte är inriktad mot Hörby-sändaren heller utan snarare mot malmö-sändaren, vilket förklarar varför inte jag heller får in svt2hd och nationalgeographic hd...
Ska testa att vrida min antenn lite...
EDIT:
Av allt att döma så var det trots allt Hörby-sändaren min antenn var riktad emot...
Då vete sjutton vad det är som spökar för mej. Nu återstår det att se vad deras tv-tekniker kan komma på...
Redigerat av GuessWho, 03 december 2010 - 22:46.
Postad 03 december 2010 - 22:49
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Jodå dom sänder allt. Har fått in kanalerna nu efter lite vridning av antennen. Fick in dom med den första inomhusantennen jag köpte med. Dock hängde den i gardinstången för att få en okej mottagning.
Vilken mast jag tar emot ifrån vet jag ej. Kanalerna har jag iaf nu
Postad 04 december 2010 - 09:03
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej alla ! Jag skulle vilja slänga ut en fråga om hur många som upplever problem med denna "nya" HD-box? Här är följande problem som jag har upplevt efter att bara ha haft boxen i ca. 1V... - HDMI, Handskakningsproblem - Om man lämnar boxen på eller sätter den i StandBy så klarar den inte att skapa en bild över HDMI med den utrustning (TV, förstärkare med bilväxel...)
- Ljudet hamnar ur synk vid uppspelning av inspelat material - När man tittar på material som man spelat in så har ljudet blivit osynkat med bildmaterialet, fastän det var synkat när det sändes och man tittade på det undertiden det blev inspelat.
- Boxen "hänger sig" om man gör inspelningar från StandBy-läge - Om man sätter boxen i StandBy och har en inspelning som skall starta under tiden boxen befinner sig i StandBy så "hänger sig" boxen ibland (både timerinspelning och EPG-inspelning). Boxen går inte att få ur StandBy utan att dra ur strömsladden.
- Bildkvalité är inte bra - Bildkvalitén motsvarar inte det förväntade i SD eller HD, jag har ett flertal boxar som jag har provat att koppla in på exakt samma sätt som Sagemcom boxen. Samtliga levererar en bild som upplevs bättre/ skarpare, bilden från Sagemcom boxen har ett "filter" som gör att bilden blir mjukare. Min gissning är att man mjukvarumässigt har dragit ned skärpan i bilden.
Jag har skapat en omröstning som det skulle vara intressant om så många som möjligt röstar i. Det gör det lite mer synligt för oss alla som har denna box om hur många av oss som har problem. Mvh /Erik
Postad 04 december 2010 - 09:19
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Kan vi inte bara konstatera att Sagem är billig skit som Canal Digital och Boxer gärna slänger på sina kunder. Märkbart lika problem på bägge boxarna.
Postad 04 december 2010 - 10:48
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Kan vi inte bara konstatera att Sagem är billig skit som Canal Digital och Boxer gärna slänger på sina kunder. Märkbart lika problem på bägge boxarna.
Jag hoppas inte att det konstaterande är sant... Har en förhoppning om att man med gemensamma krafter och saklig kritik kan försöka få till en produkt som faktiskt blir bra ;-) Nu ser jag att det nästan ser ut som om jag "jobbar för" Sagem, men så är det inte. Jag har beställt en HD-box från Boxer som Boxer själva inte har en j--la aning om hur den fungerar! Har kontaktat Sagem support via telefon och faktiskt fått ett bra bemötande av en supporttekniker  ) Naturligtvis kan inte han lösa de problem som vi upplever, men om vi gemensammt ger en problembeskrivning som kan ge dom en förståelse för hur utbredda problemen är kanske mjukvaran utvecklas i rätt riktning! Dessutom så måste vi på detta sätt ge dom en prioriteringslista genom att dom ser vilka problem som folk "lider" mest av. Jag har skickat en länk till denna omröstning till SagemCom support för att dom skall kunna se hur detta utvecklar sig. Så därför ber jag att så många som möjligt gör sin röst hörd! Komplettera gärna med problem som ni upplever. Jag tror inte att problem med "Jag får inte in den och den kanalen" är ett problem kopplat till boxen utan mer av arten runtomkringutrustning, såsom antenn och signalstyrka. Jag kan ha fel ;-) Mvh /Erik
Postad 04 december 2010 - 12:48
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Jag håller inte med att vi inte skall slå ihop, och det gör inte mina kollegor heller så jag slog ihop dem, men behöll omröstningen.
Postad 04 december 2010 - 13:11
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag håller inte med att vi inte skall slå ihop, och det gör inte mina kollegor heller så jag slog ihop dem, men behöll omröstningen.
MYCKET bra gjort, Tackar! Det är så förbenat jobbigt med flera trådar om samma sak, gång på gång på gång på ... Blir ju bara en massa upprepningar så fort det kommer nån ny in i Forumet.
Postad 04 december 2010 - 13:14
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
OK, det kanske är bra att det bara blir en tråd.
Kan man utöka röstningen?
Om det dyker upp något ytterligare som kan vara bra att "lyfta" kanske?
/Erik
Postad 04 december 2010 - 13:20
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
MYCKET bra gjort, Tackar!
Det är så förbenat jobbigt med flera trådar om samma sak, gång på gång på gång på ...
Blir ju bara en massa upprepningar så fort det kommer nån ny in i Forumet.
Jo jag vet och förstår det. Problemet är ju att alla börjar ju inte att läsa/ följa en tråd samtidigt Jag vet man kan använda sök funktionen, Men om man inte vet vad man skall söka efter utan bara snabbt vill skapa sig en uppfattning om t.ex denna box är det lite tidsödande att läsa hela tråden. Men absolut jag böjer mig för beslutet och hoppas att resultatet med en bra box plus hjälp till de som söker hjälp kommer att fortsätta. Man får extremt bra hjälp av kunniga personer i detta forum. /Erik
Postad 04 december 2010 - 17:46
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag hoppas inte att det konstaterande är sant... Har en förhoppning om att man med gemensamma krafter och saklig kritik kan försöka få till en produkt som faktiskt blir bra ;-)
Jag tror det blir svårt. Sagem har gjort dåliga boxar i minst 10 år (följde inte digitaltvmarknaden innan 2000). De har haft många år på sig att fixa canaldigital-boxen och inte lyckats. Man kan skämta om franska produkter som itne fungerar, men i det här fallet är det faktiskt så... Och inte blir det bättre av att de använder mjukvara från ett annat franskt företag på boxen heller... Så tyvärr, det är bara att vänta på box från annat märke om man vill ha fungerande saker...
Postad 05 december 2010 - 12:46
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag tror det blir svårt. Sagem har gjort dåliga boxar i minst 10 år (följde inte digitaltvmarknaden innan 2000). De har haft många år på sig att fixa canaldigital-boxen och inte lyckats. Man kan skämta om franska produkter som itne fungerar, men i det här fallet är det faktiskt så... Och inte blir det bättre av att de använder mjukvara från ett annat franskt företag på boxen heller... Så tyvärr, det är bara att vänta på box från annat märke om man vill ha fungerande saker...
Usch, det låter inte bra... Har dom samma typ av problem på canaldigital-boxen? Om dom skulle ha det så låter det som ett generellt problem med programeringkskunnskaper?
Postad 05 december 2010 - 18:46
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Usch, det låter inte bra...
Har dom samma typ av problem på canaldigital-boxen? Om dom skulle ha det så låter det som ett generellt problem med programeringkskunnskaper?
Jag vet inte exakt vad för problem det varit. Vet bara att det har varit mycket problem och fortfarande är en del kvar... Det finns en tråd här med över 8000 inlägg (om jag minns siffran rätt). Tror knappast den skulle vara så lång om allt funkat bra...
Postad 07 december 2010 - 16:55
Unregistered8c28e27a
-
Unregistered8c28e27a
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej alla !
Jag skulle vilja slänga ut en fråga om hur många som upplever problem med denna "nya" HD-box?
Här är följande problem som jag har upplevt efter att bara ha haft boxen i ca. 1V...
- HDMI, Handskakningsproblem - Om man lämnar boxen på eller sätter den i StandBy så klarar den inte att skapa en bild över HDMI med den utrustning (TV, förstärkare med bilväxel...)
- Ljudet hamnar ur synk vid uppspelning av inspelat material - När man tittar på material som man spelat in så har ljudet blivit osynkat med bildmaterialet, fastän det var synkat när det sändes och man tittade på det undertiden det blev inspelat.
- Boxen "hänger sig" om man gör inspelningar från StandBy-läge - Om man sätter boxen i StandBy och har en inspelning som skall starta under tiden boxen befinner sig i StandBy så "hänger sig" boxen ibland (både timerinspelning och EPG-inspelning). Boxen går inte att få ur StandBy utan att dra ur strömsladden.
- Bildkvalité är inte bra - Bildkvalitén motsvarar inte det förväntade i SD eller HD, jag har ett flertal boxar som jag har provat att koppla in på exakt samma sätt som Sagemcom boxen. Samtliga levererar en bild som upplevs bättre/ skarpare, bilden från Sagemcom boxen har ett "filter" som gör att bilden blir mjukare. Min gissning är att man mjukvarumässigt har dragit ned skärpan i bilden.
Jag har skapat en omröstning som det skulle vara intressant om så många som möjligt röstar i. Det gör det lite mer synligt för oss alla som har denna box om hur många av oss som har problem.
Mvh
/Erik
Jag undrar varför det som jag upplever som det absolut största problemet med denna box och som även diskuteras flitigt här: http://digitaltvguid...-installningar/ saknas i omröstningen? Som det går att läsa i ovanstående tråd ser det ut att vara samtliga kanaler på "MUX4" som genererar detta problem. Alltså Animal Planet, Discovery, Eurosport, Kanal 9, MTV, Nickelodeon och TV10. Mvh Mattias
Postad 07 december 2010 - 17:24
hasuse
-
hasuse
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag undrar varför det som jag upplever som det absolut största problemet med denna box och som även diskuteras flitigt här: http://digitaltvguid...-installningar/ saknas i omröstningen?
Som det går att läsa i ovanstående tråd ser det ut att vara samtliga kanaler på "MUX4" som genererar detta problem. Alltså Animal Planet, Discovery, Eurosport, Kanal 9, MTV, Nickelodeon och TV10.
Mvh Mattias
Har du läst punkt nr 2? Lösning på gång -> http://digitaltvguid...-installningar/ "07 december 2010 kl 17:25 Hej, Vi har nu tagit fram en uppdatering som kommer att lösa problemet med ljudstörningar vid uppspelning från hårddisken som drabbar vissa kanaler/Muxar. Även inspelningar som gjorts tidigare kommer att kunna spelas upp med korrekt ljud efter uppdateringen. Mjukvaran är klar, men just nu väntar vi på en testprocess som alla uppdateringar måste gå igenom. Så fort detta är klart återkommer vi med datum när uppdateringen kan ligga i luften."
Redigerat av hasuse, 07 december 2010 - 17:33.
Postad 07 december 2010 - 21:31
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Nu har den där tv-teknikern varit här och mätt lite.
Först började han mäta på bottenvåningen på antenn-kabeln till HD-boxen och fick 54dB. Det sa han var lågt. Rekommendationen var 60dB eller högre.
Sen fortsatte han mäta på inkommande signal till min antennförstärkare och fick i stort sett samma resultat. Till sist mätte han direkt på antennkabeln från antennen (d.v.s. före den första skarven) och fick runt 55dB. Försumbar skillnad alltså.
Jag har anat sedan länge att jag har haft problem med låg signalstyrka, det var en av anledningarna till att jag köpte en antennförstärkare. Flera av mina boxar har indikerat för låg signalstyrka om jag inte hade använt antennförstärkaren.
Efter detta så hämtar killen en egen galler-antenn och kopplar sin mätutrustning till den och fick med en gång en signalstyrka på 66dB. En signal som alltså är 10 gånger starkare än den från min antenn.
Slutsats: Min antenn som sitter lågt monterad på huset måste monteras högre upp.
Sen testade vi att mäta med hans gallerantenn ifrån markplan och fick då en signal som var 58dB (ungefär).
Ny slutsats: Hans antenn är troligen lite bättre vilket ger nästan 3dB kraftigare signal.
Summa summarum: lyfter jag upp min antenn till en plats högt upp på mitt hus så bör jag kunna tjäna 8dB i signalstyrka (66-58) med befintlig antenn och köper jag dessutom en bättre galler-antenn så kan jag få en signal-styrka på uppemot 66dB jämfört med 54dB som jag har nu.
Nu kommer knorren...
Efter att killen hade gått och jag börjar återställa allt kablage, antennförstärkare m.m. så får jag inte NER signalstyrkan igen! HD-boxen som är känslig för stark signal indikerar 100% signalstyrka och det gör alla de andra boxarna också!?
Så såg det INTE ut innan killen var här och mätte!!!???
Nu buggar min HD-box som tusan, troligtvis p.g.a. för hög signalstyrka och t.o.m. den inbyggda boxen i min "vardagstv" har börjat bugga (kanske p.g.a. hög signalstyrka).
Nu spelar det inte längre någon roll hur jag än skruvar på min antennförstärkare, jag får 100% signalstyrka ändå! jag t.o.m. kopplade bort antennförstärkaren helt och hållet och fick ÄNDÅ 100% signalstyrka trots att tv-teknikern bara kunde mäta upp 54dB direkt från antennen.
Det här känns inte som någon bra dag...
Hur sjutton kan en svag signal (54dB) generera 100% signal-styrka i 3 av mina digitaltv-boxar?
Antennen har vi överhuvudtaget inte rört. Vi tittade på den en lite längre stund medan vi funderade, men inte sjutton ska väl det påverka  ...
Nu helt plötsligt får jag dessutom in dansk digitaltv, något jag aldrig har lyckats med tidigare. T.o.m. Dansk marksänd HDTV???
Inte helt störningsfritt, men ändå...
EDIT:
Trots dansk HDTV så får jag fortfarande inte in mux7, d.v.s. svt2hd, national geographic HD o.s.v. Men det förklarade TVteknikern med att galler-antennen inte kan ta emot VHF-sändningar. Man behöver alltså en separat VHF-antenn för att lyckas med det. Han berättade dessutom att Boxer eller Teracom håller på att ta fram en så liten och smidig VHF-antenn som möjligt. Eventuellt försöker dom ta fram en hyffsat smidig "kombo-antenn" som fixar både vhf och uhf.
Detta betyder att hälften av hd-kanalerna för mej som bor en bit ifrån närmaste sändare inte kommer att kunna se svt2HD och national geographic HD innan VHF-antennen når marknaden och i princip så betyder detta att boxer kommer att få tillbaka mitt HD-paket...
 ...
Redigerat av GuessWho, 07 december 2010 - 21:38.
Postad 07 december 2010 - 22:12
Unregistered8c28e27a
-
Unregistered8c28e27a
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har du läst punkt nr 2?
Lösning på gång -> http://digitaltvguid...-installningar/
"07 december 2010 kl 17:25 Hej, Vi har nu tagit fram en uppdatering som kommer att lösa problemet med ljudstörningar vid uppspelning från hårddisken som drabbar vissa kanaler/Muxar. Även inspelningar som gjorts tidigare kommer att kunna spelas upp med korrekt ljud efter uppdateringen. Mjukvaran är klar, men just nu väntar vi på en testprocess som alla uppdateringar måste gå igenom. Så fort detta är klart återkommer vi med datum när uppdateringen kan ligga i luften."
Jodå har läst punkt 2 fast "ljud ur synk" är inte samma problem. Har observerat detta också, dock i realtid på Animal Planet. Det problem jag och de andra talar om är ett fullständigt förstört, hackande ljud.
Postad 07 december 2010 - 23:48
ErikF1
-
ErikF1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag undrar varför det som jag upplever som det absolut största problemet med denna box och som även diskuteras flitigt här: http://digitaltvguid...-installningar/ saknas i omröstningen?
Som det går att läsa i ovanstående tråd ser det ut att vara samtliga kanaler på "MUX4" som genererar detta problem. Alltså Animal Planet, Discovery, Eurosport, Kanal 9, MTV, Nickelodeon och TV10.
Mvh Mattias
Hej Mattias! Anledningen till att det inte finns med i den omröstning som jag startade är av den orsak att jag inte upplever detta problem... Och att jag dels "läst på" lite för dåligt om det problem som du nämner. Har faktiskt missat hela den konversationen som du länkade till :0) Mycket intressant att få veta att någon typ av uppdatering är på gång... Kan meddela att jag fått reda på att fler uppdateringar skall ligga i " pipeline" Tyvärr så kunde den person jag pratade med inte se vad dessa skulle åtgärda och någon tidsplan :-( Jag vet faktiskt inte om man skall skratta eller gråta åt det här eländet? /Erik
Postad 08 december 2010 - 07:24
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Man behöver alltså en separat VHF-antenn för att lyckas med det. Han berättade dessutom att Boxer eller Teracom håller på att ta fram en så liten och smidig VHF-antenn som möjligt. Eventuellt försöker dom ta fram en hyffsat smidig "kombo-antenn" som fixar både vhf och uhf.
Detta betyder att hälften av hd-kanalerna för mej som bor en bit ifrån närmaste sändare inte kommer att kunna se svt2HD och national geographic HD innan VHF-antennen når marknaden och i princip så betyder detta att boxer kommer att få tillbaka mitt HD-paket...
...
Men det finns ju andra VHF-antenner du kan använda, du behöver ju inte vänta på just den som Teracom ev. håller på att ta fram.
Postad 08 december 2010 - 10:09
raus_85
-
raus_85
-
Rookie
-
7 inlägg
Vilken sändare tar du emot från?
Gör en manuell kanal sökning på kanal plats 10 så hittar du dem. Fel citera. Alltså detta gäller folk som bor i Helsingborgs området.
Redigerat av raus_85, 08 december 2010 - 10:12.
Postad 08 december 2010 - 10:21
raus_85
-
raus_85
-
Rookie
-
7 inlägg
Citerade fel innan, skyller på att jag skriver från min HTC.
Till de som inte får in hd kanaler och som har stöd från sin antenn. Gör bara en manuell sökning på kanalplats 10 så hittar ni dem. Helsingborgs antennen är igång med HD, står fel på boxers hemsida.
Kör själv med utomhusantennen 599kr från Kjell. Bor ca 3km från masten.
Annars tycker jag hd boxen fungerar bra. Kanske lite seg i menyerna.
- för textsynkningen på Naturporrs kanalen National geographic
Postad 08 december 2010 - 19:13
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Men det finns ju andra VHF-antenner du kan använda, du behöver ju inte vänta på just den som Teracom ev. håller på att ta fram.
Vilka då? Enligt teknikern som var hemma hos mej så är den gamla sortens VHF-antenner ganska rejält otympliga. Jag har hittat några vhf-antenner men optimalt vore ju att bara ha en antenn istället för flera. Hur som helst så är jag lite besviken över att Boxer säljer en halvfärdig produkt när de trots allt är sist ut av alla operatörer med att lansera HDtv... Inga antenner, halvfärdig HDbox full av buggar, halvfärdigt kanalpaket (tv4HD har inte börjat sända hos mej än) och så är dom som sagt sist ut med HDtv sändningar i sverige... Just nu känns det mer aktuellt att lämna tillbaka eländet och avvakta tills dom har en färdig produkt att sälja. Det är ju inte som att jag kommer att få ersättning ifrån boxer för all tid jag har lagt på försöka få ordning på alla brister... Ska nog ta och prata lite med supporten så får vi se vad dom har att säga om mina problem....
Postad 08 december 2010 - 19:46
hasuse
-
hasuse
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Säg upp eländet och byt till canaldigital ...
Postad 08 december 2010 - 22:33
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Vilka då?
Jag kör med Televes Diginova, den kör såväl FM som UHF på den och den är specad även för VHF och DAB. Liten är den också (förhållandevis), men visst den är inte billigast direkt, dryga 1500 får man ge för den. Kjell & Co m.fl. har den.
Postad 09 december 2010 - 00:00
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Diginovan är en aktiv antenn.
Det är inte riktigt rätt att jämföra en aktiv antenn med en passiv eftersom man kan hänga på förstärkare på alla passiva antenner också och då få ÄNNU bättre resultat än vad du får med en aktiv antenn.
Jag tror nog att diginovan kan funka bra, men jag tror att det är bättre med en passiv antenn som ger en bra signal eftersom det samtidigt brukar innebära bättre signal/brus-förhållande än vad aktiva antenner ger.
Jag lägger detta på hyllan ett litet tag nu. Det roar mej inte att betala för att få en massa huvudbry och det ska Boxer få veta...
Postad 09 december 2010 - 13:57
tso54
-
tso54
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nu när jag haft boxen ett par veckor så är det några små buggar som irriterar mig lite extra:
1. Boxen verkar lägga ihop tiden för alla timerinspelningar man gör och när den sammanlagda tiden för alla kommande inspelningar, inkl. de redan befintliga man ännu ej har hunnit se, överskrider hårddiskens storlek så kommer ett meddelande om att hårddisken är full och det går inte att spela in fler program. Helkorkad begräsning, precis som om man aldrig skulle ta bort inspelade program när man väl har sett dem...
2. När man har gjort en timerinspelning på en viss tid och en viss veckodag och i efterhand vill ange att inspelningen ska upprepas varje vecka, så hoppar veckodagen till en annan veckodag än den ursprungliga - jag missade ett antal avsnitt av serier innan jag upptäckte detta (jag vet att det finns en funktion där man anger om inspelningen är en serie, men denna funkar också bara sådär...).
3. Nästan aldrig framgår titeln på de program man lagt i inspelningslistan, så om man vill kolla igenom vilka program man lagt på inspelning så får man gissa sig fram med hjälp av kanalen och tiden.
Postad 09 december 2010 - 16:10
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Oj vad jag är glad att man för en gångs skull hade lite is i magen och inte beställde direkt. Den här boxen verkar vara rena skämtet. Kommer det inga andra alternativ snart?
Postad 09 december 2010 - 21:32
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Jag elelr läs min sambo hade inteis i magen. Så en Box är på väg.
Har några frågor: Handskakningsproblemen, vad exakt är det som krånglar? har jag tolkat er rätt att det är när typ Förstärkaren är stängd det krånglar? Kommer köra min box genom en onkyo 608 så hoppas det funkar hjälpligt annars.
Det här med inspelningarna var ju allrvarligare? hur vanligt är det. jag mensr vi spelar ju in en hel del och kikar när vi hinner.
Nåväl skulle fan läst denna tråden innan hon han ringa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|