Stereoförstärkare vs Receiver - ljudkvaliteskillnader?
669 svar till detta ämne
Postad 25 April 2011 - 11:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det går nog alldeles utmärkt att spela den där skivan på 1 w
Vet du vad det är för en skiva? Flera gånger ligger transienterna 40dB över resten av ljudet, vilket innebär att genomsnittsnivå blir 50dB med om topparna är 90dB. 50dB är ungefär lika högt som en diskmaskin låter. Har förövrigt hört den skivan dista rejält med förstärkare på 50-60W och högtalare med 90dB känslighet. Det var inte så högt som man kan tro.
Redigerat av Ageve, 25 April 2011 - 11:19.
Postad 25 April 2011 - 13:00
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Vet du vad det är för en skiva? Flera gånger ligger transienterna 40dB över resten av ljudet, vilket innebär att genomsnittsnivå blir 50dB med om topparna är 90dB.
50dB är ungefär lika högt som en diskmaskin låter.
Har förövrigt hört den skivan dista rejält med förstärkare på 50-60W och högtalare med 90dB känslighet. Det var inte så högt som man kan tro.
Du verkar ha kommit långt från trådens ämne. Ger extrema exempel som inte leder någon vart. Enligt dina beräkningar skulle min anläggning klara minst 70 dB om jag skulle vilja lyssna på stycket. Om jag mot föbmodan skulle närma mig klippningsgränsen eller går över densamma så beter sig fortfarande rörförstärkare civiliserat. Däremot blir det direkt obehagligt att lyssna på en transistorförstärkare i samma situation. Det viktiga för mig är inte att veta att jag har extremt låg dist. Det viktiga för mig är den musikaliska upplevelsen eller känslan att du tittar på en film och hur riktigt dras med i skeendet. Själv förespråkar jag realism. Vill dra in skeendet in i rummet. Men jag ser inget fel i andras ambitioner. Vad försöker du gör? Eller har du nått ditt mål? Vilket är det i så fall?
Postad 25 April 2011 - 13:45
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Vet du vad det är för en skiva? Flera gånger ligger transienterna 40dB över resten av ljudet, vilket innebär att genomsnittsnivå blir 50dB med om topparna är 90dB.
50dB är ungefär lika högt som en diskmaskin låter.
Har förövrigt hört den skivan dista rejält med förstärkare på 50-60W och högtalare med 90dB känslighet. Det var inte så högt som man kan tro. Såg att du ligger och spelar på 80 db och får toppar på 120dB, smärttröskeln är nådd, risk för permanenta hörselskador.
Postad 25 April 2011 - 13:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Personligen tycker jag hela detta eviga strävande efter "korrekt" och hur det "ska låta" genom att signalen ska vara helt orörd och helt utan färgningar är helt skevt.
Denna strävan har endast ett syfte OM man har ett perfekt rum och om man bara lyssnar på bra (eller rent av perfekt) inspelad musik. Varför vill man annars att det ska låta exakt som den är inspelad?
Nej, det finns inget som säger att man måste ha ett perfekt rum (även om ett bra rum är att föredra). Eller menar du att är man inte världens bästa fotbollsspelare så är det ingen mening att spela fotboll och bli så bra som man kan bli? Jag lyssnar väldigt mycket på 70 och 80-talsmusik (mestadels hårdrock/rock) och säkert 50% av plattorna jag gillar har allt annat än perfekt inspelning. Inte ens artisterna, producenterna lär säkert vara nöjda med resultatet med dagens mått mätt. Varför vill jag att det ska låta dåligt, när jag KAN färga det så det låter riktigt bra?
99,9% av all musik jag lyssnar på har inte perfekt inspelning, med dom vinner av bättre återgivning. Du kan berätta för mig vad det är för statisk färgning som fixar alla miljoner olika fel så det låter bättre? Jag vägrar välja musik efter inspelningskvalité.
Vem gör det? . Exakt!
Men det sätts upp egna tumregler för hur en anläggning skall se ut och så använder man dessa tumregler för att agera mot andra sätt att bygga anläggningar än vad de själva gör. Så lågt i tak leder ofelbart till att kunskapsutvecklingen hämmas. Förstår inte behovat av vara både domare och polis.
Citera vart jag postat dessa tumregler i denna tråden. Om inte så anser jag det vore passande att du ber om ursäkt för att du har fabulerat ihop något som jag skall ha sagt. Såg att du ligger och spelar på 80 db och får toppar på 120dB, smärttröskeln är nådd, risk för permanenta hörselskador.
Små peakar är inte samma som kont ljudtryck
Postad 25 April 2011 - 15:05
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Nej, det finns inget som säger att man måste ha ett perfekt rum (även om ett bra rum är att föredra). Eller menar du att är man inte världens bästa fotbollsspelare så är det ingen mening att spela fotboll och bli så bra som man kan bli?
99,9% av all musik jag lyssnar på har inte perfekt inspelning, med dom vinner av bättre återgivning. Du kan berätta för mig vad det är för statisk färgning som fixar alla miljoner olika fel så det låter bättre?
Vem gör det?
Om man inte har perfekt rum låter det ändå inte som orginalinspelningen. Rummet färgar ljudet = Inte alls bra, i ditt tycke? Fotbollspelare ska väl inte du prata om....det går ju inte att mäta vem som är bäst. Eller har du ett instrument till det med? Någon regel? Bättre återgivning i ditt tycke, absolut. Det är inte nödvändigtvis så i mitt tycke. Långt ifrån all musik låter bäst ofärgad. Tvärtom, jag har massor av inspelningar som låter skittråkigt, platt och livlöst om man inte färgar ljudet lite (alt. öka diskant för öppnare livligare ljud, öka bas för mer botten eller rent av EQ:a frekvenser). Men då låter det ju inte som det SKA göra. *suck* Jag vet inte vem eller vilka som väljer bort dåligt inspelad musik, men om man vill ha helt orörd signal och att det ska låta som orginalinspelningen så finns det många plattor jag själv inte skulle spela....men jag tänker inte så. Är inte rädd för att färga ljudet lite för att förbättra återgivningen (i mitt tycke).
Postad 25 April 2011 - 16:07
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Såg att du ligger och spelar på 80 db och får toppar på 120dB, smärttröskeln är nådd, risk för permanenta hörselskador.
Vet inte vilken tråd du tänker på men antar att låten var Infected Mushroom - I'm The Supervisor. För det första var det i ett stängt rum på 15 kvadrat, och för det andra var det med en 15" B&W-sub + frontar utan HP-filtrering (DM683 då). Ljudtrycket var i basen, och helt ofarligt för öronen (inom rimliga gränser då). Det har dock inte mycket med denna diskussionen att göra. Det är STOR skillnad på 110dB och 120dB eftersom skalan är logaritmisk.
Postad 25 April 2011 - 19:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om man inte har perfekt rum låter det ändå inte som orginalinspelningen. Rummet färgar ljudet = Inte alls bra, i ditt tycke?
Fotbollspelare ska väl inte du prata om....det går ju inte att mäta vem som är bäst. Eller har du ett instrument till det med? Någon regel?
Du förstod inte jämförelsen alltså? Försöker göra den enklare. Anser du att det är ENDAST intressant att spela fotboll, styrketräna, etc bara om man är bäst i världen? Om du inte anser det så tar vi det mot jämförelse mot hifi. Att kraven är inte; antingen perfekt överallt eller skita i det helt. Utan man kan försöka återge så troget det går, på samma sätt som du försöker bli den bästa fotbollsspelaren du kan bli. Är jämförelsen klarare nu? Så tillbaka till rummet. Så om rummet inte är perfekt så blir det bättre att skita helt i apparaterna med? Vart finns logiken i det? Tillbaka till min jämförelse, om man inte är bäst i världen så behöver inte ens träna fotboll, spelar ju ingen roll ändå eftersom man ändå inte är bäst. Skumt argument där, du får gärna förklara det bättre hur något blir bättre genom att inte bry sig om att göra det bästa av situationen. Bättre återgivning i ditt tycke, absolut. Det är inte nödvändigtvis så i mitt tycke. Långt ifrån all musik låter bäst ofärgad. Tvärtom, jag har massor av inspelningar som låter skittråkigt, platt och livlöst om man inte färgar ljudet lite (alt. öka diskant för öppnare livligare ljud, öka bas för mer botten eller rent av EQ:a frekvenser). Men då låter det ju inte som det SKA göra. *suck*
Några frågor: 1. Har dom flesta inspelningarna samma fel? 2. Exakt vad är det för färgning som fixar till felen enligt dig? 3. Vad händer med alla andra (antagligen nästan alla skivor) som blir sämre av "färgningen" då? Jag vet inte vem eller vilka som väljer bort dåligt inspelad musik, men om man vill ha helt orörd signal och att det ska låta som orginalinspelningen så finns det många plattor jag själv inte skulle spela....men jag tänker inte så. Är inte rädd för att färga ljudet lite för att förbättra återgivningen (i mitt tycke).
Vad baserar du detta på? Har du ens testat dom på någon anläggning man kan anta ger lågt egenljud? Om så är fallet, vad var det för anläggning?
Postad 25 April 2011 - 19:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Kronkan, Jag kollade snabbt i stereophile på deras ML tester och av dom modellerna jag kollade upp så var skillnaden mellan uppgiven känslighet och verklig (deras mätningar) mellan 2-5 dB! Nu har dom ingen mätning på purity men om man ska se en genomgående trend så lär den ligga 2-5 dB under specade 93 dB. Så mellan 88-91 dB då. Många av ML modeller har svåra impedansdippar som kräver mycket effekt av förstärkaren. Något att tänka på med. Några distmätningar mm
Redigerat av MKarlsson74, 25 April 2011 - 20:18.
Postad 25 April 2011 - 21:21
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Är inte så kunnig i detta med kraft och lättdrivet med mera. Men lättdrivna högtalare som tål mycket effekt ihop med kraftigt steg det är skit kul. Musik och film skall man njuta av och ha kul när man lyssnar på det.
Postad 25 April 2011 - 22:00
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Musik och film skall man njuta av och ha kul när man lyssnar på det.
Absolut. Ja njuter som mest när jag kan spela någon schysst skivor på livenivå och det låter rent, trevligt, bredbandigt och bara sjukt gött! Som första pressen av Depeche mode - Violator, t ex.
Postad 25 April 2011 - 23:09
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Kronkan, Jag kollade snabbt i stereophile på deras ML tester och av dom modellerna jag kollade upp så var skillnaden mellan uppgiven känslighet och verklig (deras mätningar) mellan 2-5 dB! Nu har dom ingen mätning på purity men om man ska se en genomgående trend så lär den ligga 2-5 dB under specade 93 dB. Så mellan 88-91 dB då. Många av ML modeller har svåra impedansdippar som kräver mycket effekt av förstärkaren. Något att tänka på med. 
Några distmätningar mm
Hejsan Karlsson! Jag skulle aldrig uppge en känslighet högre än 90 dB. Men i artikeln står det faktiskt inget om känsligheten. Det var Agave som läst på. Satt själv i grönsakslandet . Har normalt sätt även pluggat porten. Men skulle jag driva dem i triodläge skulle jag nog ta bort pluggarna. Så uppenbarligen kör jag inte med orginalförstärkaren på 200 w. Finns inget probelmmed att driva dem med mina KT88or. Någonstans får du lyssna. Förstärkaren har både 8 och 4 ohms utgångar. Jag använder 8 ohms-utgången. Elektrostater är utvecklade tillsammans med rör. DetvarQUAD som gjorde det. De använder mig veterligen och vanligtvis KT66-rör. KT88 röret är lite mera kraftfullt. Så många generationer av elektrostater har haft rörförstärkare. KT88-röret kan kopplas som triod och i ultralinjärt läge. Mina monoblock kan köras i båda drivformerna. Självföredrar jag ultralinjärt men det kanske är lite ovanligt att tycka så. Trioder låter ju lite snällare. Sonen kan inte med triodläget. Han kör ju numera också med rör. Hustrun kan nog leva med både och.
Postad 26 April 2011 - 00:00
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det var Agave som läst på. Satt själv i grönsakslandet
Jag kollade bara specen på MLs hemsida. 93dB eller 95dB, vilken som nu gäller.
Redigerat av Ageve, 26 April 2011 - 00:08.
Postad 26 April 2011 - 13:49
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Jag kollade bara specen på MLs hemsida. 93dB eller 95dB, vilken som nu gäller.
Det är helt rätt enligt deras sida. Så jag vill inte kritisera någon. Men i grönsakslandet har jag extra svårt att kontrollera något. Har som vanligt då lånat något från hustrun som saknar mus och som gör det långsamt och trögt att kontrollera uppgifter och göra reserch på nätet. Specar ändras ju också under tiden. Känner inte riktigt igen siffrorna men har svårt att nu i stunden kontrolla gentemot medsänd manual. Tillverkare kan ju också ge glädjesiffror som du och andra påpekat. Det är ju en kommersiell verksamhet. Men ML uppger att Purity har rekommenderad effekt 20 - 400 w. Men det är nog också mycket ca. Beror ju inte enbart på effekten. Men 90 och däröver räknar jag ändå som hyggligt lättdrivet och som sagt var har jag KT88-rör. Nu är ju inte trådens syfte att diskutera högtalare och olika problem och principer. Trevlig artikel som Karlsson länkade till. Delar nog många erfarenehter kring glädje och sorger. Men kör dem som sagt var inte i orginalskicket. HAr också ökat vikten med ca 4 kg pers styck samt stramat upp lådan någon. Sedan provat olika typer av "fötter". De har en inbyggd dämpning mot underlaget. Men prövat lite olika kominationer. Vintersysslor. Nu uteliv.
Postad 26 April 2011 - 23:30
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Kronkan, Jag kollade snabbt i stereophile på deras ML tester och av dom modellerna jag kollade upp så var skillnaden mellan uppgiven känslighet och verklig (deras mätningar) mellan 2-5 dB! Nu har dom ingen mätning på purity men om man ska se en genomgående trend så lär den ligga 2-5 dB under specade 93 dB. Så mellan 88-91 dB då. Många av ML modeller har svåra impedansdippar som kräver mycket effekt av förstärkaren. Något att tänka på med. 
Några distmätningar mm
Glömde tqackaförbralänk. Alltidintressant att läsa om högtalare man äger. Därefter tagitframmanuelen sentikväll och läst igenom. Specarna desamma somAgave tidigare uppgivit. Två värden på känsligheten. Antagligen ett värde när de används aktivt ich ett värde när de drivs av extern förstärkare. Lite märkligt kanske men så förstår jag det. Men det intressanta är att jag börjat intressera mig lite djupare för omjag skall använda4 eller 8 ohms utgångaran på monoblocken. Kanske inte fel med 4 ohm. Men lyssnar mera de närmaste dagaran då mna kanlyssna lite högre. Hustrun tycker att jag skall lägamig om det är för högt. Kan funka bättre bara inte basen skenar iväg. Så det kan gå att du fått en rörvän att pröva nya banor.
Postad 29 April 2011 - 13:53
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Hejsan, Jag har ju ganska färsk erfarenhet av detta....Då jag nyligen inköpte en lätt beggad Musical Fidelity A1008 integrerad stärkare med inbyggd DAC. Vad jag har för utrustning kan ni ju se i min profil. Med min uppkoppling kan jag ju köra rent 2-kanal likväl som använda den integrerade som slutsteg till min inte allt för klena LX83á . Kul att kunna köra sömmlös F/E på digitaldelarna mellan recivern och A1008án i 2-kanal med ett enkelt knapptryck. Källa: Oppo-93 DAC 1: Oppo´n > HDMI> LX83> Analogt till A1008´s HT ingång. DAC 2: Oppo´n > Coax > Musical fidelity A1008 Pioneeren i Pure direkt läge, inge tidskomp, inge filter. Så med reservation för lågnivåkablarna mellan Pioneeren och A1008. Det roliga är att jag kan via fjärrarna styra så de spelar exakt lika högt. Båda presterar detaljerna men helheten och separationen brilljerar A1008 DAC. Vid sämre inspelningar låter A1008 fortfarande renare medans Pioneeren började skorra lite lättare. På de riktigt bra produktionerna är skillnaderna ganska små eller snarare sublima, mer hur röster och instrument placeras lite mer stabilt och med större djup när man kör direkt till A1008. Kraften och anslagen är lika mellan uppkopplingarna. En fördel att åka över LX83 är att jag kan manipulera återgivningen på sämre produktioner så det låter "bra" i mina öron...också en enkel knapptryckning. Utöver det, Den kontroll och svärta i lägsta oktaven och anslagsdynamiken och kontrollen A1008 infört med sin effektreserv både som ren 2-kanals stärkare likväl som slutsteg till LX83 är precis vad jag letat efter....*myser*Summerar jag så här långt, det är liksom det bästa av två världar...en mycket kompetent surr anläggning nu med avlastad LX83 så den nätdelen behöver bara bekymmra sig om center och surrar, mina frontar går på eget steg. Vill jag nerdlyssna i puristiskt "high end" mode så kör jag enkelt oppon direkt via A1008án och det är det där lilla extra som levereras på de bra produktionerna. My 2 Cent
Redigerat av Triggerhappy, 29 April 2011 - 13:53.
Postad 29 April 2011 - 19:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det roliga är att jag kan via fjärrarna styra så de spelar exakt lika högt.
Hur gjorde du det?
Postad 29 April 2011 - 19:23
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
jag har faktist bara haft dåliga upplevelser av "inbyggda dacar" exakt vad det beror på låter jag vara osagt men jag har tex haft marantz sr-12s1 samt dv-12s2 som har samma dacar (crystal 4398) men när jag körde dv-12 analogt lät det bättre.... samma sak idag så har jag ett audiolab 8000av försteg med en "full god dac" men likaså låter min cambridge bd650 bättre när jag kör analogt, det lustiga är att jag kan ej sätta fingret på exakt vad som låter bättre...det bara gör det på något skumt sett...... är nog en smyg: hatar allt i ett person.
Postad 29 April 2011 - 20:21
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Hur gjorde du det?
Jättelätt, det är ju bara att ställa resp enhets volym till de har samma volym. Sen växlar man A1008án mellan Dig1 resp HT ingång...sömlöst, helt perfa  F/E växling på 0,2 sek (nej inte upmätt tid). Robert293: Jag har inte testat Oppon analogt till vare sig MF´n eller LX83án men det skall testats också vad det lider...då kan jag F/E mellan DAC´ar som ovan samt Oppon´s egna dac, direkt till A1008´an. Jag har ingen extern DAC och är väl lite allergisk mot fler apparater just nu...det börjar bli fett trångt i stereobänken nu...
Postad 29 April 2011 - 22:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jättelätt, det är ju bara att ställa resp enhets volym till de har samma volym. Sen växlar man A1008án mellan Dig1 resp HT ingång...sömlöst, helt perfa F/E växling på 0,2 sek (nej inte upmätt tid).
Hur gjorde du det, via hörseln lr?
Postad 30 April 2011 - 16:48
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Hur gjorde du det, via hörseln lr?
Japp, det är ju sketa enkelt att få det lika genom att växla fram å tebax medan man justerar reciverns volym tills den matchar A1008áns DAC...no problemo.
Postad 30 April 2011 - 20:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Japp, det är ju sketa enkelt att få det lika genom att växla fram å tebax medan man justerar reciverns volym tills den matchar A1008áns DAC...no problemo.
Ok. Måste bara påpeka att hörseln är extremt opålitlig att ställa nivån med, så risken är stor att dom inte var på samma nivå.
Postad 01 May 2011 - 07:56
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Vilken typ av mätare är ok att använda då?
Postad 01 May 2011 - 09:18
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
...hustrun som saknar mus...
Beklagar.
Postad 01 May 2011 - 10:08
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Fan Hasse, du hann före mig...
Postad 01 May 2011 - 10:24
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Vilken tråd.. 13 sidor med OT, samma gamla visa som vanligt.
Rörförstärkare är precis som vinyl - Amish.
Tror att TS precis som jag tröttnat på den här tråden för länge sedan. Otrolligt att vissa personer har energi att hålla liv i samma ständiga långbänk som alla vettiga trådar utvecklas i här på högtalar- och förstärkarforumen...
Postad 01 May 2011 - 11:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Rörförstärkare är precis som vinyl - Amish.
Hehe... Det brukar finnas skyltar som varnar för häst och vagn i områden där Amishfolket bor. Jag tog mig friheten att göra en liknande bild för de som har rörförstärkare och vinylspelare. De kan ha den på dörren till sitt hus, lägenhet osv.
varning_tube.jpg 103.2K
1 Antal nerladdningarOriginalet:
hastovagn.jpg 7.54K
1 Antal nerladdningar
Postad 01 May 2011 - 11:38
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Haha, den var bra Ageve!
Starta tillverkning så beställer jag en.
För jag är nog Amish. Kom på igår att jag inte spelat en cd på ett halvår.
Redigerat av Bongo_Mongo, 01 May 2011 - 11:39.
Postad 01 May 2011 - 12:13
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vilken typ av mätare är ok att använda då?
Poängen med nivåmatchning är att få bort ev hörbara skillnader. Då räcker inte hörseln till och inte SPL mätare heller. Man får helt enkelt mäta utgången från förstärkaren och matcha inom 0,1dB.
Postad 01 May 2011 - 14:22
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Hehe...
Det brukar finnas skyltar som varnar för häst och vagn i områden där Amishfolket bor. Jag tog mig friheten att göra en liknande bild för de som har rörförstärkare och vinylspelare. De kan ha den på dörren till sitt hus, lägenhet osv.
varning_tube.jpg 103.2K
1 Antal nerladdningar
Originalet:
hastovagn.jpg 7.54K
1 Antal nerladdningar
Klockrent! Du är fanimej begåvad Ageve! +1 för den!!  För jag är nog Amish. Kom på igår att jag inte spelat en cd på ett halvår.
Har du spelat vinyl? Jag har inte spelat CD på längre än så (med några få undantag) men det är för att jag kör allt digitalt istället...
Postad 01 May 2011 - 16:06
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Ja, spinner bara svart. Och rörförsteg är på G. Hopplöst
förlorad med andra ord.
MVH/Eli Swartzentruber
Postad 01 May 2011 - 21:04
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Ja, spinner bara svart. Och rörförsteg är på G. Hopplöst förlorad med andra ord.
MVH/Eli Swartzentruber
Är ju också förtappad totalt. Även bioanläggning har numera rör. Eländigt att erkänna efter 40 år av musikspelande. Den stora förloraren hemma är TV:n och nog inte cd-spelaren. Roligt skylt Agave mycket skickligt gjort. Men vid beställningen av densamma så se till att tonarmen får en korrekt vinkel. Ser ju hopplöst ut att få pickuppen rätt med den vinkeln. Det blir att borra och slipa. Har min egen skylt som du kan se. Så jag beställer nog ingen även om det är en mycket trevlig sak. Jagar nog hellre reda på ett nytt och intressantare likriktarrör.
Tubes_rules.JPG 34.5K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 01 May 2011 - 21:05.
Postad 01 May 2011 - 22:41
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Något som spelar stor roll hur mycket effekt man behöver är hur livligt rummet är. Ju mer väldämpat, desto mer effekt behöver man.
Redigerat av MKarlsson74, 01 May 2011 - 22:41.
Postad 01 May 2011 - 22:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
En rörhybrid?
hybrid.jpg 68.93K
0 Antal nerladdningar
Postad 01 May 2011 - 22:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Så, det kan skilja sig en hel del beroende på vissa saker.
Säg att man vill ha en medelnivå på iaf 80 dB och kunna fixa 25 dB peakar.
Fall 1: Högtalare med 93 dB känslighet, 60 watt förstärkare och sitter 3 meter ifrån i ett vanlig vardagsrum av idag (rätt livligt alltså). Det fixar vi med en liten marginal
Fall 2. Högtalare med 93dB påstod känslighet med i verkligheten 90 dB, 60 watt förstärkare, sitter 3 meter ifrån i ett väldämpat rum. Då når vi bara runt 97-98 dB. Vi behöver helt plötsligt 300-370 watt för fixa det.
Så det är mycket som spelar in, rummet, vad den verkliga känsligheten är, hur dynamisk musiken är, hur högt man spelar, etc.
Postad 02 May 2011 - 00:10
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
En rörhybrid?
hybrid.jpg 68.93K
0 Antal nerladdningar
Hahahaha, är dom verkligen seriösa?
Postad 02 May 2011 - 03:46
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Ja, spinner bara svart. Och rörförsteg är på G. Hopplöst förlorad med andra ord.
MVH/Eli Swartzentruber
Ajdå, då är det bara till att plocka fram häst och kärra...
Postad 02 May 2011 - 08:44
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Denna tråd tangerar till urspårningens Hall OF Fame....
Postad 02 May 2011 - 08:52
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Ajdå, då är det bara till att plocka fram häst och kärra... 
Jag puttrar redan runt i en Toyota Hybrid. Det är det närmaste man kan komma häst och kärra när det kommer till accelaration och fartupplevelser.
Postad 02 May 2011 - 08:55
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Denna tråd tangerar till urspårningens Hall OF Fame.... 
Nu börjar den åtminstone bli lite färgglad igen efter allt tjat om tester och annat.  Jag puttrar redan runt i en Toyota Hybrid. Det är det närmaste man kan komma häst och kärra när det kommer till accelaration och fartupplevelser. 
Good stuff! Kanonbra om du bara kör korta sträckor! Annars kan jag varmt rekommendera en snål diesel (tex Volvos DrivE-serie) om du ska köra långt (0.40 l / mil). Då slipper du dessutom lite av Amish-känslan då dieslar har bra drag i botten
Postad 02 May 2011 - 09:32
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Till min svågers stora förtret (säljare på Bilia) så blev det en Toyota Hybris
efter 11 år med Volvo som leasingbilar. Hade det funnits en Hisingetraktor
med snikdiesel och automatlåda hade jag inte brutit kedjan. Min senaste
V50 D5 är den bästa bil jag haft.
Postad 02 May 2011 - 10:13
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Vi har precis bestämt oss för en V60 T3 kampanjbil. Är väldigt Snål med S/S teknik för att vara en liten bensinare (1,6l) (Motsvarig diesel 30-40 pappa dyrare!) Då måste man köra långt för att det ska löna sig!
*Off Topic så det bolmar om det!  *
Postad 02 May 2011 - 10:50
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Ok. Måste bara påpeka att hörseln är extremt opålitlig att ställa nivån med, så risken är stor att dom inte var på samma nivå.
Det stämmer säkert, men det är nära nog för att jag skall känna validitet i mina intryck.
Postad 02 May 2011 - 11:34
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Till min svågers stora förtret (säljare på Bilia) så blev det en Toyota Hybris efter 11 år med Volvo som leasingbilar. Hade det funnits en Hisingetraktor med snikdiesel och automatlåda hade jag inte brutit kedjan. Min senaste V50 D5 är den bästa bil jag haft. 
Sådant här brukar jag inte ha lusta att deltaga i. Men själv kör jag en numera halvgammal BMW men hade en period med Citroen XM. Kört som du motorcykel också vilket aldrig är fel. Men den senare blev mot slutet inte prioriterad. Såldes för några år sedan. Men kul var det. Kul är viktigt.
Postad 02 May 2011 - 14:07
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Till min svågers stora förtret (säljare på Bilia) så blev det en Toyota Hybris efter 11 år med Volvo som leasingbilar. Hade det funnits en Hisingetraktor med snikdiesel och automatlåda hade jag inte brutit kedjan. Min senaste V50 D5 är den bästa bil jag haft. 
Sossecontainrarna har alltid varit usla i både körkänsla och design. Men de senaste 5-6 åren har det hänt mkt och jag kan absolut tänka mig att äga Volvo igen (hade en S40 DrivE förr-förra året). Om jag flyttar hem blir det nog dags att fundera på bil igen, börjar ångra lite att jag sålde den, men men...
Postad 02 May 2011 - 14:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det stämmer säkert, men det är nära nog för att jag skall känna validitet i mina intryck.
Absolut. Men det kan ju även vara så att om det var nivåmatchat, via mätningar, så hade du kanske inte hört någon skillnad. Något att tänka på.
Postad 03 May 2011 - 11:35
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
110dB känslighet, de här måste ju låta jättebra http://www.blocket.s...n...tm?ca=2&w=1
Postad 03 May 2011 - 13:09
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Det är väl inte ovanligt med sån känslighet på PA?
Postad 03 May 2011 - 13:15
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Sossecontainrarna har alltid varit usla i både körkänsla och design.
Har du blindtestat det? Om du sattes med förbundna ögon samt hörselskydd i förarsätet i en Volvo 740 i 90 km/h med perfekt balaserade hjul på en nyasfalterad raksträcka, är det inte säkert att du skulle märka någon skillnad jämfört med, säg, en BMW 525. Något att tänka på...
Postad 03 May 2011 - 14:19
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Har du blindtestat det? Om du sattes med förbundna ögon samt hörselskydd i förarsätet i en Volvo 740 i 90 km/h med perfekt balaserade hjul på en nyasfalterad raksträcka, är det inte säkert att du skulle märka någon skillnad jämfört med, säg, en BMW 525. Något att tänka på... 
Nä, det är placebo alltihop, kan lika gärna köpa en Renault 4 från 1973, finns massa blindtester som visar på att man inte kan märka skillnad och därför måste det vara så!
Postad 03 May 2011 - 14:53
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Nä, det är placebo alltihop, kan lika gärna köpa en Renault 4 från 1973, finns massa blindtester som visar på att man inte kan märka skillnad och därför måste det vara så! 
Det finns en sekt som ger ut en tidskrift med resultat av just sådana blindtester. Gud nåde dem som ifrågasätter... Jag har nu roat mig med att köra min senast inköpta receiver, en Onkyo 509 (används normalt till TV:n) på mina senast införskaffade högtalare, Audio Note SPe HE, och jämfört med min rörhäck. Jämförelsen är kanske inte helt rättvis men resultatet, vilket inte på något sätt är baserat på nivåmatchning, är frapperande. Allt "liv" och all "realism" i röster och instrument, framförallt i mellanregistret var som bortblåst med Onkyon. Förmodligen är återgivningen på papperet mer "korrekt" men jag har (för länge sedan, egentligen) insett att triodförstärkares eventuella färgning av ljudet passar min smak alldeles utmärkt. Som Art Dudley (Stereophile) skrev i sin senaste recension av Audio Note Jinro (single-ended triodstärkare): "Do single-ended triode amplifiers sound wonderful because they're uniquely true to the music, or do they sound wonderful because they falsify and misshape the music, however appealingly? In short: Do single-ended amplifiers sound wonderful because they're right or because they're wrong?" John Atkinson replikerade (efter att ha mätt stärkaren och konstaterat att den faktiskt mäter helt ok för en single end-häck men långt ifrån perfekt) med slutklämmen: "I wish I had an answer to that question...".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|