Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 9.249998 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 07 September 2011 - 21:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
1: Multifjärr, exakt denna, inga problem. Samma koder som till Sagem. Säker på att det inte är fullt i fjärrens minne? Den har inte så många minnesplatser så att säga.

2: Disken varvar ner efter ett tag dock inte omedelbums när man sätter boxen i vila. Hårddisken i min ADB-box är ivartfall stilla i denna stund.

Postad 07 September 2011 - 21:22

sgtpepper
  • sgtpepper
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

1: Multifjärr, exakt denna, inga problem. Samma koder som till Sagem. Säker på att det inte är fullt i fjärrens minne? Den har inte så många minnesplatser så att säga.

2: Disken varvar ner efter ett tag dock inte omedelbums när man sätter boxen i vila. Hårddisken i min ADB-box är ivartfall stilla i denna stund.

Tack Monshi!

Visste inte att minnet på den var så begränsat.
Provar att rensa bort lite skräp ur den.

Angående disken så bara antog jag att den skulle varva ner nästan direkt man stängde av den.
Prövar på nytt!

Postad 07 September 2011 - 21:43

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Det vore lysande om det gick att skicka dedicerat fjärrkontrollkommando för PowerOn resp PowerOff. Vi som har multifjärr vill inte riskera att hamna i osynk med TVn (TV'n slås på när boxen slås av och vice verca)

Har ställt frågan tidigare (och även frågat på http://www.adbglobal.com/ men inget svar...

Annars - kanonbox!

//Peter

Postad 08 September 2011 - 05:06

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Just det, du ska välja Sagem hd pvr 101 st och inte ADB-boxen när du programmerar fjärren, CD har moddat 5720:n så att den är kompatibel med 101:ans fjärrkontroll. Inte helt uppenbart.

Redigerat av philipsguy, 08 September 2011 - 06:58.

Postad 08 September 2011 - 15:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Jag har samma snag som DennisTV beskriver med min Samsung PS50C7705. Jag använder inte alls scart, så den kan vi glömma.
Ibland verkar det dock som handskakningen för HDCP fallerar, och då får jag bara ljud (via 2xrca stereo), ingen bild. Det har kanske hänt 3 gånger på en vecka och då har jag löst det genom att stänga av och sätta på boxen från fjärren, vilket tar totalt < 15 sek så det är ingen stor sak. Har inte testat att byta kanal, men om det också löser det är det ju ännu bättre.

Annars är det som natt och dag med den här boxen jämfört med Sagem. Äntligen kan läkeprocessen börja. :)

Det stämmer, det är ett känt problem att ibland så kommer så fungerar inte handskaking så man måste göra ett kanalbyte, CD tittar på detta

Har haft ett fåtal fall där inspelningen inte startar utan någon inspelningskonflikt, inspelningen ligger enbart kvar i listan som ej utförd (har enbart hänt kanske 3-4x på en 4 månader period). Har inte sett någon röd tråd i detta, ibland har inspelngen startat när man gått till själva kanalen

Postad 08 September 2011 - 21:01

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
Det har hänt att vid några tillfällen så har texten slagit av sig själv av någon anledning. Idag var det BBC entertainment. Går jag då in i settings på programmet så står det under textning "Visas inte" så då får jag ändra till svenska. Och jag tittade på samma kanal igår och då var text aktiverad.Nåt skumt är det,ingen annan som upplevt samma sak? Sen undrar jag varför det är DD 5.1 om man ändrar till engelskt ljud men inte om man har svenskt ljud? Är det någon form av bandbegränsning? I övrigt är boxen kanon tycker jag. Har den kopplad till Onkyo 608 som i sin tur bor ihop med en Sony EX600,får alltid HDCP?på boxens display vid start men aldrig att bilden eller ljudet inte kommer. Jag ändrade kommandotiderna i H1:an. Pröva det!

Postad 09 September 2011 - 23:44

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Edit: Tog bort inlägget, fel tråd.

Redigerat av Mazak, 13 September 2011 - 19:54.

Postad 10 September 2011 - 00:58

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Är det någon som testat denna box med en multiswitch? Jag har två paraboler, en för Thor och en för Astra, som båda har quad-huvud och där kablarna går in i en 9-4-switch (så jag får ut 4 kablar). Jag har förstått att de blockerat andra sateliter än Astra i den (Varför varför varför varför ... frn gamla combo-boxen funkar ju så bra) men jag är nöjd om jag får alla kanaler på Thor.

Med den gamla combo-boxen och den första HD-boxen fick jag ut alla kanaler utan problem men med den första inspelningsbara boxen så funkade inte många kanaler. Alla kanaler som låg på en hög frekvens funkade inte (hade en installatör här som slet men vi fick ge upp, sen visade det sig att CD struntat i det).

Någon som har testat denna uppsättning?

Just nu kör jag en technisat-box som funkar bra men där jag aldrig frå in EPG info (mer än när man står på kanalen) och min fru hatar det så vill byta till en "godkänd" box.

(B

Postad 10 September 2011 - 07:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Här funkar det fint att köra \\RT-N56U via sök i Windows 7 och sen så dyker mapparna upp i utforskaren.

Men vet att det har strulat en del, men efter uppgradering till den senaste mjukvaran så funkar det som det ska.

Kör mest via ftp nu, som var tanken när jag skaffade min externa hdd.

Tror nog du postade i fel tråd:
https://www.minhembi...howtopic=277511

Postad 10 September 2011 - 10:20

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Är det någon som testat denna box med en multiswitch? Jag har två paraboler, en för Thor och en för Astra, som båda har quad-huvud och där kablarna går in i en 9-4-switch ...

Med den gamla combo-boxen och den första HD-boxen fick jag ut alla kanaler utan problem men med den första inspelningsbara boxen så funkade inte många kanaler. Alla kanaler som låg på en hög frekvens funkade inte (hade en installatör här som slet men vi fick ge upp, sen visade det sig att CD struntat i det).
...

Vad hade CD "struntat i"?
Jag har Multiswitch och quattro LNB (men inte ADB-box, ännu). Den Multiswitch jag har skall vara kompatibel med både fullständing DiSEqC styrning, Tone Burst och mellanvarianten där High Band signaleras av 22kHz tonen och V/H styrs med spänning, men om den har kännt av DiSEqC styrning så tror jag att den fortsätter med det tills man stänger av mottagaren. Om du har quad-LNB (som vissa Multiswitchar kan använda) skall du kontrollera att du valt ton-inställningen i Multiswitchen korrekt.

Om inte val av satellit finns i boxen så kan det fungera ändå om du ser till att du kopplar Thor (1W) som satellit 1 in till Multiswitchen, den brukar vara uppstarts default.

Att Multiswitchen inte skulle växla till HighBand när den känner 22kHz ton låter märkligt (om inte din LNB avviker från 9750/10600 LO). Hade Sagem gjort (ännu) ett fel som samtidigt skickade kontraorder med DiSEqC möjligen ?

Postad 10 September 2011 - 10:31

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Vad hade CD "struntat i"?
Jag har Multiswitch och quattro LNB (men inte ADB-box, ännu). Den Multiswitch jag har skall vara kompatibel med både fullständing DiSEqC styrning, Tone Burst och mellanvarianten där High Band signaleras av 22kHz tonen och V/H styrs med spänning, men om den har kännt av DiSEqC styrning så tror jag att den fortsätter med det tills man stänger av mottagaren. Om du har quad-LNB (som vissa Multiswitchar kan använda) skall du kontrollera att du valt ton-inställningen i Multiswitchen korrekt.

Om inte val av satellit finns i boxen så kan det fungera ändå om du ser till att du kopplar Thor (1W) som satellit 1 in till Multiswitchen, den brukar vara uppstarts default.

Att Multiswitchen inte skulle växla till HighBand när den känner 22kHz ton låter märkligt (om inte din LNB avviker från 9750/10600 LO). Hade Sagem gjort (ännu) ett fel som samtidigt skickade kontraorder med DiSEqC möjligen ?

Alle cd's bokser fungerer fint med multiswitch. Sagem hdpvr fungerer også fint med multiswitch. Jeg er enig med deg at det må ha vært noe galt med oppsett av switchen. For Sagem hdpvr kan det ha eksistert sw versjoner der kanaler har manglet dersom ikke begge tunere er tilkoblet. Men det burde ikke hun ha påvirket highband...

Postad 10 September 2011 - 12:56

Unregistered41f1c139
  • Unregistered41f1c139
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Tja, visst, den ska fungera med SCART men... ja, det är en HDTV-box mer än digitalbox tror jag. Det vill säga gjord för att fungera främst med HDMI och högre upplösningar på menyer och liknande. Samt jag har än på listan att jag ska testa denna box med bara en LNB, en rapport tidigare i tråden indikerade att det inte var något bra idé.

Om jag vore i din sits, givet att fiber kommer inom närmsta tiden, skulle jag max satsa på en billig boxer-box för de fria kanalerna. Trots allt, köpa en ADB-box innebär antingen att du binder dig för 24 månader eller att du köper den för drygt fem tusen kronor.

Om du nu vill hålla fast vid CD och ditt nuvarande abb varför inte leta reda på en begagnad Sagem-box exempelvis. För en tusenlapp eller två eller vad nu man kan få ge för en sådan.

Tack för svaret. En Boxerbox kanske inte är en så dum idé så länge. Fibern ska vara installerad senast vid årsskiftet, sen ska jag köra CD och Telia IPTV parallellt ett tag för att se vilket som fungerar bäst och då på en ny TV. :(

Postad 10 September 2011 - 17:29

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Nu har jag testat boxen i några dagar, äntligen en box som funkar som den ska.
Nu är Canal Digital på banan igen. Skål och trevlig helg på er alla :(

Postad 10 September 2011 - 19:45

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Alle cd's bokser fungerer fint med multiswitch. Sagem hdpvr fungerer også fint med multiswitch. Jeg er enig med deg at det må ha vært noe galt med oppsett av switchen. For Sagem hdpvr kan det ha eksistert sw versjoner der kanaler har manglet dersom ikke begge tunere er tilkoblet. Men det burde ikke hun ha påvirket highband...

Um, nja. Jag har testat 3 stycken Sagem-boxar (skickade tillbaka en och fick en ny + den som min syster fick). Min multiswitch funkar med gamla Combo-boxen, gamla HD-boxen, Technisat-boxen, en Kathrein-box, en ... polsk box som jag helt glömt namnet på. Alla boxar förutom Sagem-boxen (alltså den första HDD-boxen) hade inga problem att få in alla kanaler. Sagem.boxen klarade inte av vissa kanaler (bland annat kanalen som tar in EPG). Jag tog hit en firma som installerar paraboler som testade och t ex mätte och de kunde se att signalen kom ner korrekt för de olika kanalerna (cool liten låda de hade) men att boxen vägrade att fungera med dessa kanaler. Jag pratade med CD och fick då sagt till mig att de inte stödde multiswitchar på Sagem-boxen. Tyvärr är jag ingen expert själv så i detta fall litade jag helt på vad de sa till mig + vad firman som försökte fixa till detta sa. Tyvärr sitter min Multiswitch på vinden och det är lite sent att klättra upp nu men jag ska se om det finns några andra inställningar på den som jag isåfall kan testa eller iallfall vilken model/märke det är för att se om någon av er som har mer koll kan säga något om den.

Om de har uppdaterat boxen det senaste året och fixat det så är det bra men när jag testade under första året den var ute så funkade det helt enkelt inte. Och om en box inte funkar med en setup men 5 andra boxar gör det så känner iallafall jag att det inte är inställningen i multiswitchen som borde vara fel utan något i boxen som är inkompatibelt.

Låter bra att ADB-boxen ska funka med multiswitch. Även om Technisat-boxen funkar bra så saknar iallafall min fru en bra EPG så jag funderar på att köpa boxen.

Redigerat av SwedBear, 10 September 2011 - 19:46.

Postad 11 September 2011 - 19:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Mmh, "No signal"...

men - det regnar ju bara lite....

...ah, nu vräker det ned. Kanske tjocka moln? Nåja, snart är det nog bild igen.
(plats: en mil norr om Stockholm)

Redigerat av Monshi, 11 September 2011 - 19:28.

Postad 11 September 2011 - 19:39

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Mmh, "No signal"...

men - det regnar ju bara lite....

...ah, nu vräker det ned. Kanske tjocka moln? Nåja, snart är det nog bild igen.
(plats: en mil norr om Stockholm)

Ingen signal här heller, på ungefär samma plats...nu kom signalen, precis när jag skrev det. Otroligt regn...

Postad 11 September 2011 - 20:52

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Vadå funkar med multiswitch? Det går ju inte att få in några andra satelliter?

Postad 11 September 2011 - 21:20

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Vadå funkar med multiswitch? Det går ju inte att få in några andra satelliter?

Med multiswitch kan man koppla in ett flertal boxar till samma LNB och alla behöver inte vara kastrerade CD-boxar.

Postad 11 September 2011 - 21:32

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Med multiswitch kan man koppla in ett flertal boxar till samma LNB och alla behöver inte vara kastrerade CD-boxar.

Ja just det en sån.... jag tänkte på flervägs diseqc-switch. :)

Men då är det väl i alla fall viktigt att signalen från Thor LNB't ansluts till ingång 1 på switchen, för de nyaste CD boxarna kan väl inte skicka kommando till multiswitchen att välja t.ex. ingång 3?

Postad 12 September 2011 - 19:08

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Då har även jag hoppat på den nya boxen. Skall bli kul att se om den kan ersätta HTPC'n som har agerat "Box" de senaste åren. I ärlighetens namn har det inte varit riktigt bra sedan jag bytte till OS X/EyeTV, fast ändå 1000 gångar bättre än gamla boxen.

Ringde till kundtjänst och talade om (helt sanningsenligt) att jag hade tänkt mig att byta till Viasat då jag var trött på att det funkar så dåligt med den nuvarande boxen. Förklarade snällt att jag med ett bra erbjudande på boxen kunna stanna kvar.

Du kan få den för 2995 var budet, och det gick inte att diskutera! Så då bad jag snällt om att de sa upp mitt abonnemang. Blev kopplat till en annan tjej, som efter mycket om och men kunna erbjuda 3 månader gratis familjepaket. Då bad jag snällt om att få säga upp mitt abonnemang en gång till, och efter att fått vänta på att hon "talade med chefen" fick jag ett erbjudande om 6 månaders gratis familjepaket.

Och så fick det bli, det blev jo i alla fall nästan 1400 i "rabatt" på boxen, så då blir det mer humana 1600 för en box som är det jag tidigare betalade 3000 för, men aldrig fick.

Skall som sagt bli himla kul att testa hur det fungerar. Blir jo väldigt positiv när jag läser vad många andra har skrivit här :)

Postad 13 September 2011 - 04:45

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Även om 2995 kr som gäller för gamla är ett hutlöst pris av Canal Digital så tycker jag ändå det är konstigt när folk "hotar" om att säga upp sin abonnemang om de inte får ett "bra" pris på boxen.

Visst i fallet ovan så fick han boxen för 1600 kr kan man säga, men då är man ju bunden i 24 månader till.

Är man så missnöjd med CD (min bindningstid går ut denna månad, sedan vet jag inte vad jag gör. Kommer i alla fall inte binda mig 24 mån igen) så tycker jag att 1400 kr är en skitsumma om man måste binda sig i 24 månader.

Enligt mig kan inte 1400 kr vara ett skäl att stanna som kund i 24 månader om man är så missnöjd. Men det är jag det.

Kul att boxen fungerar bra i alla fall.

/Fredrik

Postad 13 September 2011 - 09:36

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jag fick ett (väldigt) bra erbjudande av C.D. på den nya boxen så jag har också hoppat på den. Den kommer visserligen tillsvidare aggera barnkanalsbox eftersom den inte kan spela in mer än en kanal samtidigt. Men det ger en ändå tid att utvärdera den. Funkar det bra och den får fler funktioner efterhand kommer den att flyttas in till huvud-TV'n

Postad 13 September 2011 - 18:52

hackers61
  • hackers61
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Många säger att de fått en bra eller väldigt bra deal för den nya boxen...det gäller iaf inte mig

Jag pratade precis med deras kundtjänst och meddelade att jag har funderat på att förlänga mitt abonnemang(har ingen bindningstid kvar) för att kunna köpa den nya boxen och hoppades att jag skulle få en bra deal bland annat med tanke på att man varit trogen kund i många år samt allt strul som varit med den gamla HD-boxen.

Jag fick priset 2995:- , tjohoo vilken kanondeal. B)

Jag förklarade att eftersom jag inte har någon bindningstid kvar så är det alltså billigare för mig och en högre kostnad för CD om jag säger upp mitt nuvarande abonnemang och bestäler ett helt nytt med parabol, installation och hela kitet.. :blink: :D

Kostnaden om jag beställer nytt skulle för mig bli 2694kr - 3gratismånader(á 548:-) = 1050 kr
Räknar jag dessutom in installation + ny parabol och kabel vilket kostar:
Installation (upp till 1350kr)
Parabol 395kr

Så innebär ju det att CD får "betala" 695:- om jag beställer allt nytt istället....

Att jag då ska vara glad och nöjd och förlänga mitt abonnemang för 2995:- i 24 månader kommer givetvis aldrig att hända.

Som jag ser det så har jag bara 2 alternativ och det ena alternativet är givetvis att byta leverantör, det andra är att beställa helt nytt abonnemang med parabol, installation och hela kalaset trots att jag inte behöver det.

Hade Canal Digital otur när de tänkte ihop det här erbjudandet eller hoppas de att deras befintliga kunder inte kan räkna(reserverar mig för eventuella räknefel ;) ) ???

Postad 13 September 2011 - 21:22

MattEng76
  • MattEng76
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Satt i samma båt som du, sade upp vårt canal + abonnemang i juli (3 mån uppsägningstid) och har sedan dess blivit bombarderad av telefonsamtal från dem att satsa på en ny deal B)

Fick ett första erbjudande i juli om sänkning med 600 kr på en enkel HD box ( dvs den man får gratis som ny kund)

Som befintlig kund finns det inte särskilt bra erbjudanden , utan allt inriktar sig mot nya kunder

Som ny kund får man 3 mån gratis , basinstallation, parabol , 500 rabatt på senaste inspelningsbara hd boxen ( pris 2499) eller en gratis enkel hd box , jämfört med en ynka 500 kr på en enkel box . Dåligt kan tyckas

Idag ringde ännu en från canaldigital och ville göra en utvärdering och fråga varför jag ville avsluta mitt abonnemang efter så lång tid (typ 10 år). Sa då att jag funderat på viasat (med överlag sämre deal då man får betala med för Hd kanaler osv) eller att helt enkelt välja att starta om som ny kund. Då påbörjade vi en liten diskussion om vad de skulle kunna göra för att få mig att ändra åsikt och kom fram till följande deal Gällande familjepaketet med canal + sport 24 mån:

1 fri månad
Gratis parabol ( då den jag har är 15 år gammal)
Gratis basinstallation
Senaste ADB boxen för 2999 kr (hade fått den enkla hd-boxen gratis om jag ville istället)

Räknar man bort 700 kr som startavgift på de 2 månader jag förlorar och 500 kr webbrabatt på boxen som försvinner så tjänar canaldigital 700 kr på dealen. Dock är den helt klart bättre än vad du erbjöds. 

Själv valde jag att gå med på det, då det var bra mycket bättre deal än jag tidigare hade fått. Förhoppningsvis innebär detta också att man  slipper alla samtal i tid och otid från canaldigitals försäljare :blink:

Postad 13 September 2011 - 21:49

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Jag har nu vid flertalet tillfällen fått inspelningar förstörda (förkortade eller inte inspelade alls). Jag upplever att det har varit om jag varit in mha fjärrinspelning (bara loggat in och tittat på mina befintliga inspelningar) men är ej säker...
Någon annan?

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 13 September 2011 - 21:49.

Postad 14 September 2011 - 09:33

Albertanton
  • Albertanton
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
H-vete nu börjar problemen igen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Imorse så hade jag ingen bild på min sedan 3 veckor nya (och hittills felfria) ADB-box, stängde av, böt strömmen och drog ut kortet.
Satte i och igång allting igen och då hamnade boxen i en process som går runt rund - det den gör är att den först visar "testing" för att gå över till "initializing" och som avslutning börjar den försöka hämta hem ny mjukvara vilket den förstås inte lyckas med då enligt Canal DIgital så finns det ingen ny sådan ute. Efter detta så går boxen runt mellan dessa tre poster. ENda gången jag kan starta den normalt är när antennkablarna är ute men då får jag förstås ingen bild.
Passade på att fabriksåterställa boxen men det hjälpte tyvärr inte heller. Boxen startar om sej själv när jag sätter i antennkablarna efter att ha startat utan dem för att komma åt menyerna - efter farbiksåterställnign så går det att sätt i kablarna men direkt efter kananlsökningen så börjar den om igen med Testing osv.

CD ska nu skicka en ny box, har dock varit med om alltför många tappade inspelningar tack vare formaterade hårddiskar och utbytta boxar. Tror min över 10 år långa bekantskap med CD kommer att sägas upp.

Postad 14 September 2011 - 09:49

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Albertanton
Måndagsexemplar?
Hårddisk som kraschat?
Annat som gått sönder?

Orsak? Obekant.

rhoddas
Inga problem här. fast har bara loggat in och testat fjärrinspelningen en gång.
Någon speciell kanal det bråkat på?

Postad 14 September 2011 - 10:08

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
Det är ju så med elektronik i allmänhet att felutfallet följer den s k badkarskurvan. Många drabbas fel nästan direkt efter leverans, ofta beroende på allehanda typer av tillverkningsfel, när de exemplar som levererats med svagheter pajat så brukar resten ha få hårdvaruproblem tills produkterna uppnått en viss ålder och då stiger felutfallet igen. I den änden av kurvan är det ofta hårddiskar och nätdelar som klappar ihop.
Pajar er nya box så är det alltså inte ett helt ovanligt fenomen, och som Monshi säger kan man väl betrakta det som ett "måndagsexemplar". Bara att byta och ta nya tag.

Postad 14 September 2011 - 11:40

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

H-vete nu börjar problemen igen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Imorse så hade jag ingen bild på min sedan 3 veckor nya (och hittills felfria) ADB-box, stängde av, böt strömmen och drog ut kortet.
Satte i och igång allting igen och då hamnade boxen i en process som går runt rund - det den gör är att den först visar "testing" för att gå över till "initializing" och som avslutning börjar den försöka hämta hem ny mjukvara vilket den förstås inte lyckas med då enligt Canal DIgital så finns det ingen ny sådan ute. Efter detta så går boxen runt mellan dessa tre poster. ENda gången jag kan starta den normalt är när antennkablarna är ute men då får jag förstås ingen bild.
Passade på att fabriksåterställa boxen men det hjälpte tyvärr inte heller. Boxen startar om sej själv när jag sätter i antennkablarna efter att ha startat utan dem för att komma åt menyerna - efter farbiksåterställnign så går det att sätt i kablarna men direkt efter kananlsökningen så börjar den om igen med Testing osv.

CD ska nu skicka en ny box, har dock varit med om alltför många tappade inspelningar tack vare formaterade hårddiskar och utbytta boxar. Tror min över 10 år långa bekantskap med CD kommer att sägas upp.

Hade precis samma problem och det går inte att göra något åt det själv. Vet att de hade haft ytterligare ett sådant fall för 14 dagar sedan när jag felanmälde. Jag misstänkte att det hade något med fjärrinspelningar att göra men det förnekades. Hade du gjort någon fjärrinspelning eller programmerat en sådan alldeles innan?

Postad 14 September 2011 - 11:44

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

rhoddas
Inga problem här. fast har bara loggat in och testat fjärrinspelningen en gång.
Någon speciell kanal det bråkat på?

TV3 och Kanal5 så troligen inte relaterat till speciell kanal. Dock serieinspelning. Jag skall nu testa några dagar och inte logga in via fjärrinspelning och se om allt verkar schysst

Postad 14 September 2011 - 11:58

Albertanton
  • Albertanton
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hade precis samma problem och det går inte att göra något åt det själv. Vet att de hade haft ytterligare ett sådant fall för 14 dagar sedan när jag felanmälde. Jag misstänkte att det hade något med fjärrinspelningar att göra men det förnekades. Hade du gjort någon fjärrinspelning eller programmerat en sådan alldeles innan?

Hej,

Har inte lyckats få igång fjärrinspelningar ännu, får bara upp en ruta att mitt konto inte har tillgång till tjänsten....

Löste det faktiskt för en stund sedan genom att ta ut kort och ta ut alla sladdar utom HDMI för att se på skärmen vad jag gjorde och efter det så valde jag fabriksåterställning igen och denna gången valde jag att bock för valet "radera inspelningar (detta borde vara formatering av hårddisken) och efter det så fungerade det igen.

trist att behöva göra så här eftersom alla inspelningar (ungarna blir inte glada när de kommer hem), schemalagda inspelningar, favoritlistor och andra inställningar är bota och den är lika ren som när jag fick den.

Hoppas detta bara var en engångsföreteelse, ska nog för att vara säker ta emot den andra boxen de erbjöd sej att skicka om det nu är något problem med min nuvarande hårddisk.

Postad 14 September 2011 - 18:35

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Lite kul att de inte kan lansera denna mottagare i Norge, blir ytterligare några månaders försenad pga. "porr skyddet" B) http://www.aftenpost...icle4226898.ece

Detta kommer väl att försena ev. uppdateringar av mjukvaran för flera inspelningar…

Redigerat av lindo, 14 September 2011 - 18:36.

Postad 14 September 2011 - 19:33

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Att inspelningar har börjat misslyckas, kan det bero på det taskiga vädret med regn o blåst? Det borde stå i detaljerna för inspelningen när en inspelning misslyckats pga dålig signal...

Postad 14 September 2011 - 20:21

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Att inspelningar har börjat misslyckas, kan det bero på det taskiga vädret med regn o blåst? Det borde stå i detaljerna för inspelningen när en inspelning misslyckats pga dålig signal...

Mina inspelningar misslyckas också. Bla startade inte sjukhuset samt svenska miljonärer idag. När jag bytte till 5:an (svenska miljonärer) började den spela in (men missade allt innan) suck suck suck

Nu har jag stängt av distansinspelningsmöjligheterna och startat om. får väl se vad som händer!

Jag har 100% styrka och 100% kvalitet på båda ingångarna

Edit: Körde nu också en fabriksåterställning samt radering av inspelat material. Hoppas det blir bättre. Finns det någon "hårdare" ominstallation typ omformatering etc?

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 14 September 2011 - 21:28.

Postad 15 September 2011 - 14:15

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Jag kopplade tidigare idag i en nätverssladd och aktiverade fjärrinspelning. För en dryg halvtimma sen loggade jag in för att testa och hittade då ett vänneravsnitt som började två minuter senare som jag spelade in. Satt kvar vid datorn och efter ett tag märkte jag att det var väldigt tyst från vardagsrummet (TVn var igång). Gick då dit och såg att boxen stängt av sig. Efter att jag startat den och gått in i inspelningar så såg jag att hela programmet var inspelat. Men varför stänger den av sig?

Postad 15 September 2011 - 14:33

Unregistered1a25347f
  • Unregistered1a25347f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Har beställt en sån här box idag jag med. Den verkar ju fungera bättre än den förra hd-boxen (som jag reklamerade) och jag tycker Canal Digital har bäst utbud, så det blir nog smutt!
Hoppas slippa alla problem som var med den förra boxen.

Postad 15 September 2011 - 14:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
sjostrand
Hur länge var den på utan att du rörde den? Boxen är som standard inställd att gå ned i vila efter.... x antal timmar om användaren inte gör något. Kanske det som slog till?

Fjärrinspelningen borde inte påverka men å andra sidan har jag inte testat ställa in denna när boxen är igång. Kan du upprepa det?

Postad 15 September 2011 - 18:59

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jag har nu vid flertalet tillfällen fått inspelningar förstörda (förkortade eller inte inspelade alls). Jag upplever att det har varit om jag varit in mha fjärrinspelning (bara loggat in och tittat på mina befintliga inspelningar) men är ej säker...
Någon annan?

Har nu haft fjärrinspelningen inaktiverad. trots det har den inte spelat in "sjukhuset" idag kl 19.00 :-(

Lutar åt måndagsex då jag verkar vara ensam?

SUCK!

Postad 15 September 2011 - 20:25

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Har nu haft fjärrinspelningen inaktiverad. trots det har den inte spelat in "sjukhuset" idag kl 19.00 :-(

Lutar åt måndagsex då jag verkar vara ensam?

SUCK!

Har precis suttit i telefonkö i 90 minuter och sen teknisk support.
Följande info får jag:

Min nya box visar signalstyrka 100% och signalkvalitet 100%. Det är omöjligt säger tekniker. Mina andra 3 boxar (PVR101 och std HD box) visar ca 75% både på dessa kablar och andra uttag. Enligt CD tekniker kan det ändå vara min parabol som ger för hög styrka precis när jag ansluter denna box. Inga bildstörningar eller liknande vare sig på denna box eller andra (till samma parabol). Men att boxen spelar in vissa program, andra inte och vissa andra delvis tror CD beror på ovanstående signal....suck

Vad har ni för signalstyrka, kvalitet, BER och C/N på er box? Tacksam för svar asap.

Jag har gjort fabriksåterställning, raderat alla inspelningar och inaktiverat fjärrinspelning.

Jag som trodde att boxen äntligen skulle erbjuda normal och enkelt tv tittande...

//Peter

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 16 September 2011 - 06:28.

Postad 15 September 2011 - 20:54

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
jag har 100% på min antennsignal och min box fungerar perfekt...

Postad 15 September 2011 - 21:07

rogsm
  • rogsm
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Även jag har 4 x 100% i kvalitet (ibland kan signalstyrkan på tuner 1 droppa till 95%). Tappade delvis min första inspelning idag när inspelningen av Robinson inte började förran jag skiftade till TV4HD någon halvtimma in i sändningen.

Postad 15 September 2011 - 21:11

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Även jag har 4 x 100% i kvalitet (ibland kan signalstyrkan på tuner 1 droppa till 95%). Tappade delvis min första inspelning idag när inspelningen av Robinson inte började förran jag skiftade till TV4HD någon halvtimma in i sändningen.

Intressant att jag inte är HELT ensam

Postad 15 September 2011 - 21:17

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
rhoddas
4x100%
BER 0,0E0
C/N 14,2/13,9
just nu på SVT2 HD

Den fungerar bra. Har missat några få inspelningar av oklar anledning men bara några få (haft en ovilja att spela in The killing på Tv4 HD, missat den två gånger (ska kolla hur den beter sig ikväll)), men som sagt är det per undantag den missar.

Postad 15 September 2011 - 21:26

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

rhoddas
4x100%
BER 0,0E0
C/N 14,2/13,9
just nu på SVT2 HD

Den fungerar bra. Har missat några få inspelningar av oklar anledning men bara några få (haft en ovilja att spela in The killing på Tv4 HD, missat den två gånger (ska kolla hur den beter sig ikväll)), men som sagt är det per undantag den missar.

men att den överhuvudtaget KAN missa är en gåta. det verkar vara slumpvis och jag kan inte sätta fingret på vad. En sak jag funderar på är:

Har ni boxen på eller standby?
Har ni samma eller annan kanal än det ni spelar in?
Har ni hdmi splitter eller liknande?

Postad 15 September 2011 - 21:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Den har spelat in i standby (tror inte den missat något då)
Den har spelat in när den varit på
MEN den har missat att spela in när den varit på, börjat spela in vid aktivitet som in i EPG, byta kanal eller liknande. Eller om man byter till kanalen programmet går på.

men som sagt, det är per undantag den missat något. Inte alls varje dag.
Men jag kan testa att spela in de program du har problem med.

ed: Jippi, den spelar in The Killing på TV4 HD. Den fungerar som den ska...

Redigerat av Monshi, 15 September 2011 - 22:05.

Postad 15 September 2011 - 22:35

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Intressant att veta vilka versioner ni har.

Mina värden (under Meny-Teknisk information-Systeminformation)

Testprogram: DVB MHP v1.0.2.b
Versions-ID 0_0_52//2.7.64/2560/rel/NA

Postad 15 September 2011 - 22:56

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Skulle jag vara CD skulle jag vara otroligt lyhörd för att undvika en upprepning av förra PVR boxen!

Jag menar bortsett detta (iofs mkt kritiska) problem är boxen underbar!

Ta nu hjälp av oss som är pionjärer och gärna hjälper till att lösa problem!

//Peter

Postad 16 September 2011 - 06:34

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Har nu haft 2 inspelningar på test i natt.

Första spelar in 34min och info att "Inspelningen ej utförd pga signalfel"
Andra spelar in 25 min (av 1 timme) med info "Inspelningen ej utförd pga signalfel"

När jag går in och tittar under "inspelningar" och går upp o ner med pilarna så ibland men bara ibland visar den ovanstående info "inspelningen ej utförd..." märkligt

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 16 September 2011 - 06:46.

Postad 16 September 2011 - 07:16

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Usch, låter som att denna box är en ny succe för canal digitals fina buggfria boxar :( Känns inte som att jag kommer att skaffa den här boxen, som det är ju kan jag ju spela in från 2 kanaler samtidigt med sagemskiten. Dessutom så har den inte missat en enda inspelning nu i höst å då är det inspelningar från 2 kanaler samtidigt varje kväll.

Postad 16 September 2011 - 07:29

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Har nu haft 2 inspelningar på test i natt.
Första spelar in 34min och info att "Inspelningen ej utförd pga signalfel"
Andra spelar in 25 min (av 1 timme) med info "Inspelningen ej utförd pga signalfel"

Kan du velge Discovery HD og sjekke signalet på den kanalen/frekvensen?
på 1 west så er den frekvensen den "svakeste" og er fin å bruke til å finjustere skåla.
LNB vinkel justerer du best med Eurosport HD, den er på en frekvens som brukes både horisontal og vertikal.
Jusert forsiktig ene veien til bilde blir borte så den andre veien til det samme skjer, sett LNB i midten.

Måleren i denne boksen er heller ikke så veldig bra, det burde ikke være så lett å få 100% på begge.
Selv om den viser 100% så kan det fortsatt være mer å hente.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.