Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo

1421 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N9 16GB (Mobiltelefoner) 9 8.630434 (45) Inga priser
Nokia N9 64GB (Mobiltelefoner) 9 8.499998 (13) Inga priser

Postad 30 August 2011 - 16:26

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

En ricktigt bra navigator borde väl vara värt något.
En av sakerna varför jag gick över till Nokia.

Mycket bra poäng. Glömde ta med det som argument.

Postad 30 August 2011 - 19:25

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

den är ju bara sååå snygg också... tveksamt om det blir byte från N8:an ändå iochmed att den saknar mycket grejer som den har.

Ända jag kan se som den saknar är iofs superkameran som n8:an har, annars har den allt och mycke mer.

Postad 30 August 2011 - 20:19

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
N9 ser riktigt bra ut, trist att den dröjer innan den finns ute.
Nån som sett nån info om batteritid ? (förutom specen)

Postad 30 August 2011 - 20:28

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
HDMI, Minneskortsplats, Bara Micro-sim, kameran då utan dedikerad kameraknapp, sämre optik, mindre sensor, ingen xenon-blixt o.s.v, ingen radio, ingen fm-sändare?

Postad 30 August 2011 - 20:37

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

HDMI, Minneskortsplats, Bara Micro-sim, kameran då utan dedikerad kameraknapp, sämre optik, mindre sensor, ingen xenon-blixt o.s.v, ingen radio, ingen fm-sändare?

Dlna, radio hw finns, fm-sändare finns. Kameran ser rätt bra ut på dom bilder jag sett.
64 GB räcker långt...

Redigerat av NisseGurra, 30 August 2011 - 20:38.

Postad 30 August 2011 - 21:14

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag antar att det är N8:an du jämför med.
Personligen skulle jag inte haft något emot samma kamera/blixt men tydligen var det omöjligt att införa utan att göra mobilen betydligt tjockare.
http://conversations...kia-n9-imaging/

Postad 30 August 2011 - 21:21

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Lite kul prylar till N9:

http://www.n9fanclub...tive-noise.html

"A brand new accessory designed to let you make the most out of the entertainment potential of your Nokia smartphone or any other Bluetooth enabled music player. This is our highest performance in-ear headset to date, featuring stunning 99 per cent noise cancellation in the lightest, smallest package available.

The Nokia Essence stands out from other headsets through its Active Noise Cancellation technology, eliminating 99 per cent of background noise. This makes it ideal for any music lover, but especially for plane and train journeys or when you really need to block out any distractions while you’re working.

The headset works with any Bluetooth phone, but is especially useful with Nokia’s latest smartphones since it includes Near-Field Communication (NFC) to pair with a tap of your phone on the controller. Of course, the Nokia Essence also includes call handling and offers buttons for both that and for moving through your music."

Postad 31 August 2011 - 00:18

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0

Dlna, radio hw finns, fm-sändare finns. Kameran ser rätt bra ut på dom bilder jag sett.
64 GB räcker långt...

dlna har N8 också och HDMI har sina fördelar. varför fixar de inte så man kan använda hårdvaran då?! de ska väl inte bli som apple? och microsim har ju uppenbara nackdelar änsålänge. menar inte att den är dålig på något sätt bara att det känns svårt att motivera ett byte till den. men vi får se vad som finns på marknaden om ett år när man ska börja kika på att förlänga abonnemanget.

Postad 31 August 2011 - 07:16

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

* HDMI - har hört att n9 ska lkara det via usb, rykte?
* Väm behöver mer än 64GB i en telefån?
* FM sändare har den
* Dedikerad kamereknapp - n9 har touchfocus istället, och världens snabbaste mobilkamera
* n9 här även den Carl-zeis och dessutom något större ljusinsläpp.

dom w sista pungterna och även blixten hör till kameran som jag faktiskt nämnde i min post.

Redigerat av SRICE, 31 August 2011 - 07:17.

Postad 31 August 2011 - 08:36

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Mycket här om kameran jämfört med N8.
Vad jag kan förstå skall kameran vara i stort sett kanske lika bra som N8 och på en del användningsområde tom. bättre, snabbare, vidvinkeln, äkta 16:9 utan beskärning, m.m.

Läs allt vad Damian Dinning skrivit.
Bl.a skriver han om den 8,7 Mpix-sensorn i N9.

1. Super stora f/2.2 bländare ger cirka 75% mer ljus för att nå bildsensorn. Detta är den största bländaren som någonsin ingår i en mobil och större än de flesta digitalkameror.

2. Antagande av den senaste generationens sensorer som ger ökad känslighet samt förbättringar i behandlingen av uppgifter resulterar i lägre visuellt brus.

Kombinera dessa förbättringar är svagt ljus mellan de nya Nokia N9 och N8 i stort sett jämförbara beroende på vad du föredrar av buller hantering.

Även LED-blixten var den starkaste hittils med 20% mer ljus än den starkaste tidigare.
Xenon kondensatorn blev för stor för N9.
Men visst måste N8an fortfarande vara bättre i helt mörker, tycker man.

Det kommer säkert snart att komma mycket bilder, videor, från N9 att jämföra med.

Postad 31 August 2011 - 10:30

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
jo och att använda skärmen till att ta bilder är optimalt?! visst är det bra att touchfokus finns men man har ju sett ganska mycket suddiga bilder som tagits när man måste använda skärmen. inte så konstigt när det blir svårt att hålla den still. sen säger jag absolut inte att kameran är dålig men den mindre sensorn har ändå betydelse. har den fysisk slutare? kommer man kunna zooma in i HD-filming utan kvalitétsförlust? sen är det ju en stor fördel att ha led-lampor när man filmar i mörker.

säger inte att man behöver mer minne än 64 GB men det finns uppenbara fördelar med att ha ett minneskort.

Postad 31 August 2011 - 12:06

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

jo och att använda skärmen till att ta bilder är optimalt?! visst är det bra att touchfokus finns men man har ju sett ganska mycket suddiga bilder som tagits när man måste använda skärmen. inte så konstigt när det blir svårt att hålla den still. sen säger jag absolut inte att kameran är dålig men den mindre sensorn har ändå betydelse. har den fysisk slutare? kommer man kunna zooma in i HD-filming utan kvalitétsförlust? sen är det ju en stor fördel att ha led-lampor när man filmar i mörker.

säger inte att man behöver mer minne än 64 GB men det finns uppenbara fördelar med att ha ett minneskort.

Märkligt så olika vi är. När du nämner suddiga bilder om man använder touch på skärmen.
Jag gör presis tvärtom, använder touch när jag vill vara säker på att inte skaka. Man behöver ju knappt nudda vid.
Den fysiska knappen däremot tycker jag är omöjlig utan att kameran, mobilen skall röra sig lite.
Tror att det mest handlar om hur man vänjer sig.
Men visst är den fysiska knappen bra när man ska ta mycket snabba bilder.

Redigerat av ffodil, 31 August 2011 - 12:09.

Postad 31 August 2011 - 20:13

Dekes
  • Dekes
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Verkar helt klart vara en intressant telefon detta, saknat att ha en nokia telefon och känner mig mätt och belåten på android nu, var ju kul ibörjan med widgets och olika launchers, roms osv osv men man är ju rätt så less på sånt nu :)

Men så var det apparna, finns ju faktiskt några guldkorn bland allt strunt på android market (min personliga åsikt) spotify och min bankapp är väl det som skulle saknas mest vid en övergång (och kanske wordfeud som jag börjat bli lite beroende av) när man läser runt lite så är Alien Dalvik ett argument för att köra android appar, men finns detta ännu? kommer det finnas och hur väl kommer det fungera inom en snart framtid? frågetecken frågetecken.

Sen så är det där med kamera knapp kanske en vanesak som sagt, jag kan dra iväg ett action foto rätt så snabbt med hjälp av kamera knappen på min mobil, kan nog komma sakna det men inte hela världen. Iaf inte när telefonen ser ut som nokia N9 *suck*

Ett längre klipp på en snubbe som sitter och swipar runt på en N9 (varning för irretersamt tuggljud från han som pratar)

Postad 01 September 2011 - 19:03

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
bilder tagna med Nokia N9:

http://www.flickr.co...157627467200922

Postad 01 September 2011 - 20:26

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Verkligen superbilder.
Lite kul med att han visar samma bild med fokus i förgrunden eller bakgrunden.

Postad 02 September 2011 - 06:17

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Ser helt ok ut

Nu är det i alla fall september :rolleyes: Men man ska inte dra för hastiga slutsatser kanske?

På tal om appz... hur många appz behöver man egentligen på marknaden på android? Känns som det mesta är bra out of the box på N9?

På samsung g2 gör ju folk om sina "utseenden" med diverse apps?

På N9 ser det stilrent ut från början?

Postad 02 September 2011 - 07:24

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Kasting ger N9 bra recension tydligen

Klicka på N9 bilden och pratbulbblan säger

1. N9 är nog snyggaste luren någonsin

2. Meego sanslöst bra

3. Supersnabb webbläsare

4. Fantastisk skärm

Vad tror ni? Finns det inga fler djupare recensioner på den nu?

Postad 02 September 2011 - 18:51

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Trist bara det ska ta så jäkla länge från lansering till att Nokias lurar finns ute: 4-6 månader är inget ovanligt.

Postad 02 September 2011 - 19:44

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Verkar stor

http://www.youtube.c...h?v=vqNsR-K5ukU

Eller så har tjejen små fingrar och hand :lol:

Postad 02 September 2011 - 22:05

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Katchins recension var droppen!

Det var det som fick bägare att rinna över. Nu har jag lagt en beställning på svart N9 med 64Gb där :lol:

Så har ni telenor och ska köpa så beställ där desto fler som köper där desto snabbare har de den i laget skulle jag gissa :lol:

Damn om de inte släpps i tid!

http://www.katshing...._n9-14320_22744

Redigerat av tieliese, 02 September 2011 - 22:14.

Postad 03 September 2011 - 09:56

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Katchins recension var droppen!

Det var det som fick bägare att rinna över. Nu har jag lagt en beställning på svart N9 med 64Gb där :lol:

Så har ni telenor och ska köpa så beställ där desto fler som köper där desto snabbare har de den i laget skulle jag gissa :lol:

Damn om de inte släpps i tid!

http://www.katshing...._n9-14320_22744

Varför telenor? Funkar lika bra om man vill ha Telia, tele2 eller Halebop...

Postad 03 September 2011 - 10:03

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Telefonen är ju 600:- billigare på MobilGiganten.

Man kan ju undra vad priset blir vid släpp.

Redigerat av ffodil, 03 September 2011 - 10:30.

Postad 03 September 2011 - 13:01

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Har det kommit några rapporteringar om batteritid? Eftersom det är inbyggt är man ju lite osäker hur dålig n900 va

Postad 03 September 2011 - 13:30

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Har det kommit några rapporteringar om batteritid? Eftersom det är inbyggt är man ju lite osäker hur dålig n900 va

Nokias egna siffror
Samtalstid (maximalt):
GSM 11 tim
WCDMA (3G) 7 tim
Passningstid (maximalt):
GSM 450 tim
WCDMA (3G) 380 tim
Tid för videouppspelning (720P) 4,5 tim
Tid för musikuppspelning 50 tim

Redigerat av Unregistered35091, 03 September 2011 - 13:30.

Postad 03 September 2011 - 14:53

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Nokias egna siffror
Samtalstid (maximalt):
GSM 11 tim
WCDMA (3G) 7 tim
Passningstid (maximalt):
GSM 450 tim
WCDMA (3G) 380 tim
Tid för videouppspelning (720P) 4,5 tim
Tid för musikuppspelning 50 tim

För nokian n900 sög ju verkligen ut minne, klarade knappt 1 timma surf

http://www.youtube.c...h?v=mvQXWRY2GzA

Allt ser så stilrent ut

Om detta inte blir iphonekiller så

Postad 03 September 2011 - 20:41

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Telefonen är ju 600:- billigare på MobilGiganten.

Man kan ju undra vad priset blir vid släpp.

Dom verkar ju seriösa, samma pris på 16 och 64gb versionen.

Känns som en annan bluff site typ "Kameraexperten.se"

Kan man lita på dom?

*Edit* Så där ja, då har även jag beställt en från Katshing, Svart 64GB såklart :)

Redigerat av SRICE, 03 September 2011 - 22:59.

Postad 04 September 2011 - 00:02

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

*Edit* Så där ja, då har även jag beställt en från Katshing, Svart 64GB såklart :)

Rasister :P

Redigerat av Ironse, 04 September 2011 - 00:02.

Postad 04 September 2011 - 09:33

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag vet inte om någon har nämnt det här i tråden tidigare, isf ber jag om ursäkt för mitt slarvläsande..

Hursomhelst, stämmer det att 64gb-versionen kommer enbart i svart? Tråkigt i så fall, eftersom jag bestämt mig för en rosa (ja, alltid retar det nån!) men 16gb kanske känns i snålaste laget..

Postad 04 September 2011 - 17:09

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag vet inte om någon har nämnt det här i tråden tidigare, isf ber jag om ursäkt för mitt slarvläsande..

Hursomhelst, stämmer det att 64gb-versionen kommer enbart i svart? Tråkigt i så fall, eftersom jag bestämt mig för en rosa (ja, alltid retar det nån!) men 16gb kanske känns i snålaste laget..

Det verkar som att det finns en 64gb variant i magenta om man kikar runt på nätet, men jag har inte sett någonstans där man kan förbeställa den än...

Redigerat av goopile, 04 September 2011 - 17:18.

Postad 04 September 2011 - 17:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Tänker köpa 16gb-versionen.
Räcker gott och väl till mig. Har 8gb i C7an nu och har aldrig behövt sätta in nåt extra minneskort.
Brukar tömma telefonen då och då på datorn från foto,video, appar man inte brukar använda m.m.
Tycker inte man behöver bära med sig allt på telefonen.
Men alla använder dom olika, så blir båda versionerna sålda.
Har inte bestämt mig för färg än bara, kanske rosa kunde vara kul för en kille som omväxling.

Postad 04 September 2011 - 19:41

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Var helt inställd på svart i början men har börjat dras mer och mer till blå.
Men 64GB > Blå så i värsta fall får man nöja sig med svart.
Anledningen till att ha Telenor är fri datamängd utan att få hastigheten strypt.

Postad 05 September 2011 - 10:06

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Var helt inställd på svart i början men har börjat dras mer och mer till blå.
Men 64GB > Blå så i värsta fall får man nöja sig med svart.
Anledningen till att ha Telenor är fri datamängd utan att få hastigheten strypt.

Funderar att byta från 3 till telenor för just den anledningen.

För mitt gamla abonnemang 199 bomben kan jag fortfarande surfa fritt obegränsat samt ringa upp mina 199kr för men skaffar jag n9 hos 3 försvinner den och gratis surf om jag inte köper kontakt således

Dilemma och moment 22 för mig

Redigerat av Ironse, 05 September 2011 - 10:07.

Postad 05 September 2011 - 14:13

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Funderar att byta från 3 till telenor för just den anledningen.

För mitt gamla abonnemang 199 bomben kan jag fortfarande surfa fritt obegränsat samt ringa upp mina 199kr för men skaffar jag n9 hos 3 försvinner den och gratis surf om jag inte köper kontakt således

Dilemma och moment 22 för mig

Bytte förra året till Tele2 eftersom 3s tjänster slutar funka titt som tätt å dyrt ere dessutom.
Deras Pott ab. blir SVINDYRA eftersom man inte ens ringer gratis inom 3.

Är dock ganska sugen på att byta till Telia, med deras mobisurf 169kr och 199kr så ingår ju tillgång till deras surfzoner.

Postad 05 September 2011 - 16:39

Kalmar FF
  • Kalmar FF
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag är en ganska tung förbrukare av data i nallen.
Jag använder idag Nokia E6 primärt(testat även andralurar) och vill delge att det visst har betydelse vilken operatör man använder. Nokia E6 har för övrigt haft klart bäst mottagning av egentligen allt jag stött på bland mobiler.
Det som har slagit mig under lång tid och efter otaliga tester av operatörer är hur deras master tenderar att göra drop outs när du rör dig.

Tydligaste exemplet blir då jag rör mig och streamar tex internetradio av högre kvalitet.

Tele2 och Telenor är klart sämre än tex Tre och halebop (Telia).

på senare tid har dessutom haft det bästa paketen(upp till 10 mbit/s) beträffande hastighet hos operatörerna inklusive Tele2.

Jag kan säga efter andras och egna tester att det är uppenbart att de nät som primärt använder sig utav Huawei inte håller måttet.

tele2 använder i princip Huawei i hela Sverige och så länge du inte rör på dig funkar det bra, men men när du rör på dig och använder datatrafik i nallen, tja då börjar problemen.
Telenor har liknande problem och med tilläg av ekon i sitt nät.

Tre använder sig utav Nokia Siemens i landet förutom i de tre storstäderna där Ericsson levererar tillsammans med lite av ZTE,

Telia (Halebop) använder Ericsson primärt eller uteslutande vad jag erfar..

Blanda inte ihop andra samarbeten med masterna för ofta är det inte det som avgör kvaliteten.

Testa själva er fram där ni rör er mest, men jag kommer aldrig mer använda mig utav Tele2 eller Telenor som använder sig primärt av Huawei som uppenbarligen inte riktigt klarar av att leverera.

Jag kör en sista testning nu av Tre och Haloebop (pga av priset) och sannolikt lutar det åt åt halebop hädanefter.

Jag kör datatrafik primärt i Mälardalen och Stockholm.

Använder i övrigt operatören Tre på mobilt bredband som oklanderligt fungerar jämt. Använder inbyggt HSUPA-modem i en Sony Lap.

http://butik.halebop...89-7839689e8c36

Ganska givet val om man vill ha Nokia N9 och är villig att binda sig.

Mycket smaklig taxa och det går välja bästa datapaket mot tillägg.

Redigerat av Kalmar FF, 05 September 2011 - 16:36.

Postad 05 September 2011 - 16:43

Kalmar FF
  • Kalmar FF
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Bytte förra året till Tele2 eftersom 3s tjänster slutar funka titt som tätt å dyrt ere dessutom.
Deras Pott ab. blir SVINDYRA eftersom man inte ens ringer gratis inom 3.

Är dock ganska sugen på att byta till Telia, med deras mobisurf 169kr och 199kr så ingår ju tillgång till deras surfzoner.

Smakligt pris om man vill binda upp sig i 24 månader samt möjlighet till uppgradera sitt datapake för några kronor till.
För storförbrukaren av sms så är det väl en skänk dessutom.

19 öre minut för samtal kan man leva med.

Det mest intressanta är dock kvaliteten på datanätet genom Ericsson (telia) för det är väl ändå det man vill komma åt obehindrat om man köper en sådan här telefon?

Redigerat av Kalmar FF, 05 September 2011 - 16:44.

Postad 05 September 2011 - 16:54

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
http://www.slashgear...iders-05177067/

Är detta sant så finns det hopp för Meego ;)

Postad 05 September 2011 - 20:22

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

http://www.slashgear...iders-05177067/

Är detta sant så finns det hopp för Meego ;)

Vore riktigt kul om det investerades mer i open source.
Har precis lagt beställning på en 64GB svart, men undrar redan ifall jag inte ska ändra mig och skaffa en blå.
Är sugen på en färg ingen annan har, men vill helst ha 64gb...

Redigerat av Sombrero, 05 September 2011 - 20:27.

Postad 05 September 2011 - 20:29

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Vore riktigt kul om det investerades mer i open source.
Har precis lagt beställning på en 64GB svart, men undrar redan ifall jag inte ska ändra mig och skaffa en blå.
Är sugen på en färg ingen annan har, men vill helst ha 64gb...

Bara sett 64 gb versionen i svart..

Postad 06 September 2011 - 16:43

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Smakligt pris om man vill binda upp sig i 24 månader samt möjlighet till uppgradera sitt datapake för några kronor till.
För storförbrukaren av sms så är det väl en skänk dessutom.

19 öre minut för samtal kan man leva med.

Det mest intressanta är dock kvaliteten på datanätet genom Ericsson (telia) för det är väl ändå det man vill komma åt obehindrat om man köper en sådan här telefon?

Betvivlar inte att det finns bättre nät, men handen på hjärtat, spelar inte datamängden någon roll?
Jag menar jag skulle aldrig få gör mig att teckna ett bredband här hemma där hastigheten stryps efter ett visst antal GB. Spelar liksom ingen roll för mig om det bryts i några sekunder när jag åker tåg så länge jag fortfarande kan surfa i tillräckligt hög hastighet. Bara att ha skype igång tar löjligt mycket data om man har igång det hela tiden och det behöver jag inte hög hastighet för.
Sms? Själv har jag nästan helt gått över till e-mail.
Som sagt jag anser inte att man kommer åt datanätet obehindrat ifall de stryper hastigheten.
Sen vet jag att telia är bättre utanför tätbebyggelse i många delar av landet.

Redigerat av Sombrero, 06 September 2011 - 16:45.

Postad 06 September 2011 - 21:30

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
beror mycket på hur man använder data. jag kör mycket bil och då är edge som telia är ensamma om i sverige? ganska värdefullt. sen är ju täckningen bättre och stabilare uppkoppling. jag går sällan över gränsen för mitt surfabonnemang som är surf plus på 3 gb. sen har man ju fortfarande kvar 3G hastighet.

Postad 06 September 2011 - 22:17

Unregistered77d30fc4
  • Unregistered77d30fc4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Om n9 kan köra android apps så blir det en självklart köp!

Har kollat runt lite på nätet men kan inte få det svart på vitt hur detta går till.. får man tillgång till market eller hur funkar det?

Postad 07 September 2011 - 01:03

Kalmar FF
  • Kalmar FF
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Betvivlar inte att det finns bättre nät, men handen på hjärtat, spelar inte datamängden någon roll?
Jag menar jag skulle aldrig få gör mig att teckna ett bredband här hemma där hastigheten stryps efter ett visst antal GB. Spelar liksom ingen roll för mig om det bryts i några sekunder när jag åker tåg så länge jag fortfarande kan surfa i tillräckligt hög hastighet. Bara att ha skype igång tar löjligt mycket data om man har igång det hela tiden och det behöver jag inte hög hastighet för.
Sms? Själv har jag nästan helt gått över till e-mail.
Som sagt jag anser inte att man kommer åt datanätet obehindrat ifall de stryper hastigheten.
Sen vet jag att telia är bättre utanför tätbebyggelse i många delar av landet.

Se mitt tidigare inlägg.

jag pratar om överlappningen mellan masterna. datamängden i nallen är det jag koncentrerar mig på. Epost? tja i arbetet,,,,men sms är för många användbart dagligen som privatperson i alla fall.

För övrigt så använder jag inte mer än runt 5GB i månaden i nallen för just datatrafik. Knappast ngn spärr att tala om. Abb stödjer 5 eller 10 gb obegränst och snabbast möjliga hastighet då också. För få högre hastighet i datapaketen tillhörande mobiltelefoner måste man ha ett dyrarare datapaketsabb.
Det är rörelsen mellan masterna som jag upptäckt stora skillnader mellan operatörerna. D
atatrafik i nallen gillar inte drop outs när man rör på sig och skypar eller vill bli blir nådd på ett fast skypenummer, Vtalt med inga drop outs för en företagare.
Skype under ett dygn avverkar runt 10 mbit (om inga samtal görs) har jag för mig det var. det är ingen datamängd i sammanhanget som jag ser det. för kunna nyttja skype är du tvungen att ha ett störra dataabb pga spärr från operatörerna för ip-protokoll.skype tex.. Dock fungerar vissa kontantkort utan spärrar.
Tror bla att tele2 och just Halebop inte har spärr men datamängden är ju bedrövlig hos dessa om man börjar snurra lite med datatrafik som streeaming, skype skicka filer till en egen server eller hämta filer.
Även hastigheten i deras kontantnär är begränsad till ibland 1 mbit/s. Duger inte om man börjar använda datapaket hela dagarna på olika sätt.

'
På det mobila bredbandet använder jag Tre som företagskund. Ingen spärr för oss där, men likadant där, använder på sin höjd mellan 15-25 gb per månad. hemmavid så gäller fiber. men det är inte intressant för jag skrev om datapaket i nallen. vital skillnad på det området kontra datahastigheterna i nallarna.

Redigerat av Kalmar FF, 07 September 2011 - 01:13.

Postad 07 September 2011 - 01:18

Kalmar FF
  • Kalmar FF
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om n9 kan köra android apps så blir det en självklart köp!

Har kollat runt lite på nätet men kan inte få det svart på vitt hur detta går till.. får man tillgång till market eller hur funkar det?

Det är detta som det handlar om. jag har ingen koll heller om detta. du kanske har sett dessa artiklar?

https://duckduckgo.com/?q=myriad+on+n9

Postad 07 September 2011 - 21:41

geggen
  • geggen
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0
Nokia N9 gick att förboka tidigare idag på telenor.se.... men nu har telefonen försvunnit på hemsidan... undra varför?!

Postad 08 September 2011 - 16:08

breakstuff
  • breakstuff
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag får en liten känsla av att Nokia försöker att lansera denna till så liten kundgrupp som möjligt.. prissättning och att sätta lanseringsdatum så sent som möjligt för att hinna få ut windowstelefoner direkt efter N9 börjar säljas är två av fler anledningar... Var inte första budet att dessa skulle landa på strax över 4000 vid lansering?

Postad 08 September 2011 - 16:29

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Jag får en liten känsla av att Nokia försöker att lansera denna till så liten kundgrupp som möjligt.. prissättning och att sätta lanseringsdatum så sent som möjligt för att hinna få ut windowstelefoner direkt efter N9 börjar säljas är två av fler anledningar... Var inte första budet att dessa skulle landa på strax över 4000 vid lansering?

Stephen Elop gör allt för ingen ska ens kunna se den här telefonen. Tar bort den från huvudmarknader och lanserar den i länder som yttre Mongoliet och liknande.

Postad 08 September 2011 - 18:42

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
N9 service manual och kretsschema:

http://www.cpkb.org/..._service_manual

N9 wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N9

Redigerat av NisseGurra, 08 September 2011 - 18:59.

Postad 08 September 2011 - 20:15

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

N9 service manual och kretsschema:

http://www.cpkb.org/..._service_manual

N9 wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N9

"In August 2011 Nokia announced that it therefore (despite earlier announcements) will not be introducing the Nokia N9 to key markets such as Japan, Canada, Sweden, Germany and the U.K. as well as the U.S."

"Sweden"?? vilket skitsnack, den är ju i stort sett redan bekräftad i sverige!!

Så mycke kan man lite på Wiki :)

Postad 08 September 2011 - 20:16

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
På wiki står 512mb telefonminne, ROM, vilket jag är säker på att det gjorde på prisjakt också, men nu står det 10024 MB.
På Nokias manul kan jag inte hitta vilket, bara att den har 10024 RAM och det är ju bra.
Någon som kan säga vad som är rätt ?
Tycker det verkar vicktigt eftersom det snabbt kan bli trångt på telefon-minnet med lite problem som följd.
Eller är jag ute och cycklar, är inte helt hemma på datorteknik.

Redigerat av ffodil, 08 September 2011 - 20:18.

Postad 08 September 2011 - 20:18

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

På wiki står 512mb telefonminne, vilket jag är säker på att det gjorde på prisjakt också, men nu står det 10024 MB.
På Nokias manul kan jag inte hitta vilket, bara att den har 10024 RAM och det är ju bra.
Någon som kan säga vad som är rätt ?
Tycker det verkar vicktigt eftersom det snabbt kan bli trångt på telefon-minnet med lite problem som följd.
Eller är jag ute och cycklar, är inte helt hemma på datorteknik.

1 GB Ram är bekräftat sen tidigare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.