Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.
1179 svar till detta ämne
Postad 24 augusti 2011 - 14:07
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1 032 inlägg
Återigen Om rekomendation är att hantera sin rigg på ett visst sätt så varför inte göra det.
Det är bara trycka på play höja volymen och lyssna. kan det bli enklare eller?
Om du när du köpt en ny bil blev tillsagd att alltid låta motorn gå hade du gjort det då?
Postad 24 augusti 2011 - 14:08
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Naims produkter låter bäst om de alltid är påslagna.
Jag vet inte varför, eller hur det fungerar. Men så är det.
Förstärkaren spelar ganska bra redan efter nån timme, men cd-spelaren behöver nästan 3 dagar på sig för att låta som den ska.
Ni kan påstå att det är skitsnack bäst ni vill, men faktum är att det är sant.
Naim gör ganska många saker annorlunda mot andra tillverkare. Bla din-kontakter, motstånden i högtalarkablarna, fokuseringen på ren källa/signal, externa nätdelar osv.
Personligen tycker jag att alla sådana detaljer är ganska roliga, ett märke som vågar gå sin egen väg.
Ni som tycker annorlunda, och som inte gillar naims ljud, kan ju köpa något annat märke.
Och kanske lägga er energi på forum för det märket istället?
Postad 24 augusti 2011 - 14:08
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Konstigt att personen jag erbjöd 5000 kr för att vara med i ett blindtest för visa upp detta inte ställde upp. 5K är ju hyffsat summa pengar och om det är så lätt så bör det inte vara ett problem.
Han ställde visst upp, vi kan dubbla budet.
Postad 24 augusti 2011 - 14:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Det jag menade var att jag uppfattar dig som mer "religiös" än vad jagoch många andra här är. (Du skrev om "religion" i hifi-sammanhang).
Hur då? Jag sätter INTE tron över vetenskapen utan tvärtom, baserar det jag säger och tänker på vetenskapen och empirin. Det är precis tvärtom. Det är ju snarare personerna som säger "så är det och jag behöver inte bevisa det alls", som sätter tron över vetenskapen, det vill säga, har en religiös inställning till det hela (tron går över empirin).
Postad 24 augusti 2011 - 14:09
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Om du när du köpt en ny bil blev tillsagd att alltid låta motorn gå hade du gjort det då?
Tokfrans du ger dig inte...vila nu lite annars skjuter du alla proppar i skåpet.
Postad 24 augusti 2011 - 14:12
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag kan ju tillägga att det inte ens går att stänga av stereon.
Det är bara slutstegen som har en powerknapp.
Och bara för att man ska kunna stänga av när man kopplar in/om högtalarna.
Postad 24 augusti 2011 - 14:14
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Naims produkter låter bäst om de alltid är påslagna. Jag vet inte varför, eller hur det fungerar. Men så är det. Förstärkaren spelar ganska bra redan efter nån timme, men cd-spelaren behöver nästan 3 dagar på sig för att låta som den ska. Ni kan påstå att det är skitsnack bäst ni vill, men faktum är att det är sant. Naim gör ganska många saker annorlunda mot andra tillverkare. Bla din-kontakter, motstånden i högtalarkablarna, fokuseringen på ren källa/signal, externa nätdelar osv. Personligen tycker jag att alla sådana detaljer är ganska roliga, ett märke som vågar gå sin egen väg. Ni som tycker annorlunda, och som inte gillar naims ljud, kan ju köpa något annat märke. Och kanske lägga er energi på forum för det märket istället?
Det är bra att det dyker upp fler med kunskap om Naim, men det tycka ändå inte bita, konstigt. Ni som tvekar måste börja ta till er lite  annars blir tonen vassare  Jag kan ju tillägga att det inte ens går att stänga av stereon. Det är bara slutstegen som har en powerknapp. Och bara för att man ska kunna stänga av när man kopplar in/om högtalarna.
Bra och tack jag hinner inte med snart
Redigerat av Droppy, 24 augusti 2011 - 14:12.
Postad 24 augusti 2011 - 14:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Han ställde visst upp, vi kan dubbla budet.
Han svar var: "Jag törs inte sätta emot. Nad gör bra grejer, i prisklassen 9900:- får du nog bra Nad-grejer." Ställer du upp?
Postad 24 augusti 2011 - 14:17
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Han svar var: "Jag törs inte sätta emot. Nad gör bra grejer, i prisklassen 9900:- får du nog bra Nad-grejer."
Ställer du upp?
Jag ställer upp för 50.000:-
Postad 24 augusti 2011 - 14:21
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Att jämföra en förstärkare med en mekanísk motor med många röliga delar som slits ut om den står på dygnet runt och lägger till bensinkostnaden kontra den lilla ström min Naim drar när den inte spelar musik är... lite långsökt. Effektsökeri sysslar många med här på forumet men det var en annorlunda vri på det hela.  Hur då? Jag sätter INTE tron över vetenskapen utan tvärtom, baserar det jag säger och tänker på vetenskapen och empirin. Det är precis tvärtom. Det är ju snarare personerna som säger "så är det och jag behöver inte bevisa det alls", som sätter tron över vetenskapen, det vill säga, har en religiös inställning till det hela (tron går över empirin).
Problemet här blir vad du kallar vetenskap, inget annat. T.o.m. riktig religion framförs ju helt seriöst som vetenskap av tokhögern i USA så det blir intetsägande och märkligt när man kallar sina egna åsikter och otestade metoder vetenskap men de som använder det mänskliga örat som är en del avancerat ,även i vetenskaplig mening, som religösa. LTF kan ha fel. LTF kanske består av 90% tondöva arbetslösa fysiker ?! Vad vet jag. Nått måste det vara när deras "lära" predikas som den gör.
Postad 24 augusti 2011 - 14:28
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Jag ställer upp för 50.000:-
Varför ställer du inte upp för mindre?
Postad 24 augusti 2011 - 14:32
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Problemet här blir vad du kallar vetenskap, inget annat. T.o.m. riktig religion framförs ju helt seriöst som vetenskap av tokhögern i USA så det blir intetsägande och märkligt när man kallar sina egna åsikter och otestade metoder vetenskap men de som använder det mänskliga örat som är en del avancerat ,även i vetenskaplig mening, som religösa. LTF kan ha fel. LTF kanske består av 90% tondöva arbetslösa fysiker ?! Vad vet jag. Nått måste det vara när deras "lära" predikas som den gör.
Sen när blev blindtester icke vetenskap? Eller ens ifrågasatt som vetenskap? Att någon säger en sak är vetenskap gör den inte till vetenskap. Det kräver vetenskaplig grund. Vad är LTF? Jag hoppas du inser att stor del av alla dessa blindtest görs av folk som du, det vill säga dom som påstår dom hör en skillnad. Det är mycket av deras empiri jag använder mig av, den blir ju till och med starkare då.
Postad 24 augusti 2011 - 14:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hur då? Jag sätter INTE tron över vetenskapen utan tvärtom, baserar det jag säger och tänker på vetenskapen och empirin. Det är precis tvärtom. Det är ju snarare personerna som säger "så är det och jag behöver inte bevisa det alls", som sätter tron över vetenskapen, det vill säga, har en religiös inställning till det hela (tron går över empirin).
Det finns ett antal personer som ser verkligheten genom vetenskapen. Det innebär att vetenskapen blir verkligare än verkligheten själv, d.v.s man följer blint mainstreamvetenskapen och avfärdar allting som denna vetenskap inte kan förklara oavsett vad det handlar om. Inser man vetenskapens begränsningar och istället strävar efter att utöka den och även vågar utforska saker utanför mainstreamvetenskapens ramar, då är mycket vunnit. Då talar jag inte om "flum" utan seriösa undersökningar. Att anse att vetenskapen står över allt annat och därmed följa linjen att den blir verkligare än verkligheten - då är man troende minst lika mycket som religiösa. Ateism och vetenskapstro är lika mycket tro. Något vetande är det inte, annat än i begränsad omfattning. Vetande är när man utforskar och driver utvecklingen framåt. Däremot är vetande INTE när man automatiskt avfärdar allt som inte (än) går att förklara med mainstreamvetenskapens modeller. Det finns nämligen en hel del som denna vetenskap inte undersöker korrekt men som trots det bör och skall undersökas. När det gäller HiFi betraktar jag "obefintliga skillnader mellan förstärkare och signalkällor" som tämligen ovetenskapligt. Det är nämligen en myt men ett tydligt exempel på när vetenskapen (slumpgeneratortest i detta fall) anses vara verkligare än verkligheten själv (d.v.s andra resultat än det som slumpgeneratortestet ger är automatiskt felaktiga eftersom man redan vet hur det verkligen är).
Postad 24 augusti 2011 - 14:52
palletheking
-
palletheking
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Det är ju såklart givande att någon ifrågasätter! Eller vad menar du? Ett forum där ingen ifrågasätter eller har en annan åsikt? Sen skulle iaf jag, och jag är knappast ensam, vara intresserad av åsikter som även har någon kontrollerad bäring.
Du avslutar med att ordet skall vara fritt, men samtidigt som verkar du ogilla vissa åsikter som du nästan verkar vilja slippa. Hur går det ihop? Jag tycker alla ska dela med sig av sina upplevelser oavsett vad det är. Samtidigt som jag tycker man ska kunna påpeka att det kan vara på ett annat sätt och upplevelser är inget mer än upplevelser.
Som jag ser det är situationen följande. Om person A frågar vad forummedlemmar vad de tycker om en sak eller vilka erfarenheter de har av en vara, så svarar de som regel vänligt på detta. Person B, typ Karlsson eller Mittiprick skall då alltid förstöra trådarna genom att tjat om sina kontrollerade blindtester och ifrågasätta andra rådgivares lyssningsintryck. Ofta genom att påstå att de inte är sjyssta som delar med sig av sina åsikter som karlsson och Mittiprick anser sakna evidens. Poängen är att många trådskapare aldrig från början efterfrågat evidens. de vill bara veta vad andra tycker för de är liksom de flesta entusiaster som vill snacka, sukta, njuta och ha en mötesplats för sitt intresse.
Postad 24 augusti 2011 - 14:54
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Förstärkaren spelar ganska bra redan efter nån timme, men cd-spelaren behöver nästan 3 dagar på sig för att låta som den ska. Ni kan påstå att det är skitsnack bäst ni vill, men faktum är att det är sant.
Det låter ju oerhört märkligt och ändå tvekar du inte att kalla det, som för de flesta nog ses som ett fenomen, för fakta. Antar att detta är något du både hört / läst om gällande Naims cd-spelare samt även upplevt? Har du sas ifrågasatt detta och din ev. upplevelse av det iom att det är så osannolikt eller har du inte alls funderat i de banorna?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 augusti 2011 - 15:02.
Postad 24 augusti 2011 - 15:14
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Det låter ju oerhört märkligt och ändå tvekar du inte att kalla det, som av de flesta nästan får ses som ett fenomen,för fakta. Antar att detta är något du både hört / läst om gällande Naims cd-spelare samt även upplevt? Har du sas ifrågasatt detta och din ev. upplevelse av detta iom att det är så osannolikt eller har du inte alls funderat i de banorna?
Fakta, kallar jag det eftersom det är så. Tex. Jag fick hem min cd-spelare på en fredag, när jag startade den blev jag väldigt besviken. Den lät sämre än min gamla dvd-spelare. 20000 åt h----e.. På lördag förmiddag tyckte jag att den lät lite bättre.. Jag var sen inte hemma förrän söndag kväll. Och när jag då lyssnade på samma låt igen, så var det som om den förut gick på 110V.. Ett helt annat ljud. På måndagen ringde jag butiken i ett annat ärende, och passade då på att fråga om den långa uppvärmningstiden. Säljaren svarade bara "Jag vet, det tar tre dagar innan den spelar som den ska". Förstärkaren upplever iaf jag att den inte behöver lika lång tid på sig. Men minst en dag, och detta märker jag varje gång jag har dragit ut strömmen av olika anledningar. Ni får tycka det är hur märkligt, eller osannolikt, ni vill. Men hade ni ägt märket som ni så hårt kritiserar, så hade ni kanske vetat vad ni pratar om, och sagt annorlunda?
Redigerat av Simon76, 24 augusti 2011 - 15:23.
Postad 24 augusti 2011 - 15:22
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tillägg:
Jag hade aldrig hört talas om detta fenomen innan jag själv upplevde det.
Tyckte också att det var väldigt märkligt.
Postad 24 augusti 2011 - 15:40
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag är affärsman.
Postad 24 augusti 2011 - 15:45
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Fakta, kallar jag det eftersom det är så. Tex. Jag fick hem min cd-spelare på en fredag, när jag startade den blev jag väldigt besviken. Den lät sämre än min gamla dvd-spelare. 20000 åt h----e.. På lördag förmiddag tyckte jag att den lät lite bättre.. Jag var sen inte hemma förrän söndag kväll. Och när jag då lyssnade på samma låt igen, så var det som om den förut gick på 110V.. Ett helt annat ljud. På måndagen ringde jag butiken i ett annat ärende, och passade då på att fråga om den långa uppvärmningstiden. Säljaren svarade bara "Jag vet, det tar tre dagar innan den spelar som den ska". Förstärkaren upplever iaf jag att den inte behöver lika lång tid på sig. Men minst en dag, och detta märker jag varje gång jag har dragit ut strömmen av olika anledningar. Ni får tycka det är hur märkligt, eller osannolikt, ni vill. Men hade ni ägt märket som ni så hårt kritiserar, så hade ni kanske vetat vad ni pratar om, och sagt annorlunda?
Precis detta förklara jag tidigare i tråden men fick samma mothugg och därför är det ju bara att gå till en fackman och rådfråga eftersom våra tips och intryck inte tycks gälla här.
Postad 24 augusti 2011 - 16:02
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
bladelius behöver också uppvärmning innan de presterar enl micke själv.
själv vet jag ej om jag hörde någon jätteskillnad varm vs kall på thor2/amplifix/s150&s2 som besökt mig här hemma.
däremot så är det jätteskillnad varm vs kall på min tv!!! kall är den seg som f..
tar ca 20-30sekunder innan menyer mm flyter på som det skall
totalt off topic.... i know
Redigerat av robert293, 24 augusti 2011 - 16:12.
Postad 24 augusti 2011 - 16:12
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Fakta, kallar jag det eftersom det är så.
Nja fakta är väl att du upplevde att det var så och att en försäljare höll med. Det blir inte ett otvetydigt allmängiltigt faktum bara för det. Hade jag upplevt något så osannolikt så hade jag ifrågasatt både mig själv och säljaren men där är vi ju olika. Påminner lite om de diskussioner jag har med en kollega som är djupt inne på alternativmedicin. Jag tycker det skall ifrågasättas och hon förstår inte alls eftersom hon upplever att det funkar... Har visat sig att vi tycker olika om det mesta. Något som vi är överens om.  bladelius behöver också uppvärmning innan de presterar enl micke själv.
Att elektronik mår bra av att komma upp i en vissa arbetstemperatur är väl ett begrepp som är vedertaget av de flesta. Hur länge menar Bladelius att deras produkter skall stå på tro? OT Vad tusan är det för TV du har btw??
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 augusti 2011 - 16:25.
Postad 24 augusti 2011 - 16:16
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
jag ställer upp för 25.000kr om jag då slipper sätta emot 50/50 att jag prickar rätt o går hem med 25k
Postad 24 augusti 2011 - 16:16
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2 082 inlägg
Svar på inlägg 371
Jag mår bra nu...
Nej nej du måste blindtesta.
/Mats
Redigerat av Unregistered89a7be48, 24 augusti 2011 - 16:39.
Postad 24 augusti 2011 - 16:28
Unregisteredb141c5bc
-
Unregisteredb141c5bc
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Angående veteskap är det inget annat än teorier innan det verifieras som fakta och vetertagen sådan. Inte ens då kan man anse faktan vara slutgiltig då den senare kan komma att motbevisas.
Har inget som helst emot vetenskaplig syn till hifi. Dock tar jag illa vid mig av få "fakta" nedkörd i halsen som senare motbevisas som inkorrekt. Fast iof, det är ju simpelt att hålla fast vid något som man kan ändra ståndpunkt till från gång till gång.
Mvh
Postad 24 augusti 2011 - 17:07
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
3 dygn påslagen för att en cd-spelare ska prestera optimalt ? Nä kom igen nu, det är bara helt vanligt elektronik, vad kan tänkas hända på tre dygn som inte skulle hända, under säg två dygn, vad sker på tredje dagen !?
edit:stavfel
Redigerat av Unregistered22236fa5, 24 augusti 2011 - 17:22.
Postad 24 augusti 2011 - 17:30
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Nja fakta är väl att du upplevde att det var så och att en försäljare höll med. Det blir inte ett otvetydigt allmängiltigt faktum bara för det. Hade jag upplevt något så osannolikt så hade jag ifrågasatt både mig själv och säljaren men där är vi ju olika.
Påminner lite om de diskussioner jag har med en kollega som är djupt inne på alternativmedicin. Jag tycker det skall ifrågasättas och hon förstår inte alls eftersom hon upplever att det funkar... Har visat sig att vi tycker olika om det mesta. Något som vi är överens om. 
Att elektronik mår bra av att komma upp i en vissa arbetstemperatur är väl ett begrepp som är vedertaget av de flesta. Hur länge menar Bladelius att deras produkter skall stå på tro?
OT Vad tusan är det för TV du har btw?? 
Undrar om de har samma diskussioner på tex brandstationer? -Bra släckningsarbete igår! -Nja.. Vi kanske bara upplevde att vattnet hade nån effekt? -men, det är ju fortfarande släckt. -Det är inte fakta, kanske bara som vi tycker?
Postad 24 augusti 2011 - 18:12
leaper
-
leaper
-
Rookie
-
5 inlägg
Ur ett rent vetenskaplig perspektiv måste man givetvis ifrågasätta all information som ej produceras under kontrollerade former. Detta kan kanske jämföras med placeboeffekter inom medicinen. Ingen läkare/vetenskapsman ifrågasätter att testpersonerna upplever placeboeffekter, däremot kan man inte skriva ut medicin som ger placeboeffekter då dessa inte går att reproducera med någon som helst tillförlitlighet. Med andra ord, en person kan uppleva något som en annan inte gör under samma förutsättningar. Det vetenskapliga bevisvärdet av en effekt som inte kan reproduceras tillförlitligt under kontrollerade former är dock liten. "Grabs the popcorn and watches the show"
Postad 24 augusti 2011 - 18:24
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
3 dygn påslagen för att en cd-spelare ska prestera optimalt ? Nä kom igen nu, det är bara helt vanligt elektronik, vad kan tänkas hända på tre dygn som inte skulle hända, under säg två dygn, vad sker på tredje dagen !? 
På tredje dagen kommer de små naim-tomtarna fram och gnider sig mot alla komponenter så att de presterar optimalt! (förlåt...jag var bara tvungen)
Postad 24 augusti 2011 - 18:34
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Med andra ord, en person kan uppleva något som en annan inte gör under samma förutsättningar. Det vetenskapliga bevisvärdet av en effekt som inte kan reproduceras tillförlitligt under kontrollerade former är dock liten.
Så alla måste uppskatta samma förstärkare för att du ska kunna köpa den ? Kul att du blandar in medicin i detta också då samma medicin och dos påverkar olika människor olika. Då räknar jag inte in dem som inte tål den specifika medicinen. Jag ringer läkemedelsverket imorrn och säger till dem att sluta med pencilin då det tydligen inte vetenskapligt kan bevisas att det fungerar. Naim tomtar är inte mer flummigt än kvasivetenskap som i citatet ovan.
Postad 24 augusti 2011 - 18:44
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
På tredje dagen kommer de små naim-tomtarna fram och gnider sig mot alla komponenter så att de presterar optimalt!
(förlåt...jag var bara tvungen)
Det är möjligt att tomtarna kommer fram redan på dag två..  Jag lyssnade direkt efter inkoppling(på kvällen fredag), sen på morgonen, och sen på kvällen en dag senare(söndag).. Kanske skulle det låta optimalt redan på lördagen nån gång.. Det var återförsäljaren som sa 3 dygn. Men skillnaden är markant, det är inget placebo med det. Så det tar iaf 1 dag..
Postad 24 augusti 2011 - 19:13
leaper
-
leaper
-
Rookie
-
5 inlägg
Så alla måste uppskatta samma förstärkare för att du ska kunna köpa den ? Kul att du blandar in medicin i detta också då samma medicin och dos påverkar olika människor olika. Då räknar jag inte in dem som inte tål den specifika medicinen. Jag ringer läkemedelsverket imorrn och säger till dem att sluta med pencilin då det tydligen inte vetenskapligt kan bevisas att det fungerar.
Naim tomtar är inte mer flummigt än kvasivetenskap som i citatet ovan.
Nu har du nog missförstått både mig och hur penicillin (vetenskap) fungerar... Penicillin = Kan vetenskapligt bevisas under kontrollerade former. I nog hög dos dödar den alla bakterier som inte har en resistens (enkelt uttryckt). Hur sedan människan reagerar på penicillinet är en annan fråga och bör inte sammankopplas med penicillinets primära verkan. Jag har ingen aning om hur du får detta till kvasivetenskap? Vetenskap innebär ifrågasättande, detta har redan nämnts i tråden ett flertal gånger. Alla vetenskapliga teorier är just det, teorier och kan som sådana motbevisas. I och med detta är inte alla teoriers förklaringskraft likvärdiga - desto mer bevis jag framför desto bättre förklaringskraft. Om du skall bemöta vetenskapliga teorier, bemöt dem med vetenskapliga teorier, inte med semantik. Penicillin fungerar alldeles ypperligt under kontrollerade studier, att det sen för vissa medför sekundära problem är inte ett bevis för att vetenskap inte fungerar... Om du tycker något så är det helt ok. Hur du sen får mitt citat till att mena att alla måste uppskatta samma förstärkare är helt obegripligt. Jag skrev uttryckligen "en person kan uppleva något som en annan inte gör under samma förutsättningar", vilket borde innebär precis det omvända. Köp det som du upplever som bäst. Problemet uppstår först d någon påstår att det upplevda borde upphöjas till sanning för alla. Mao upplevelser är helt ok, de är dock inte vetenskapliga teorier.
Redigerat av leaper, 24 augusti 2011 - 19:14.
Postad 24 augusti 2011 - 19:31
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
På tredje dagen kommer de små naim-tomtarna fram och gnider sig mot alla komponenter så att de presterar optimalt!
(förlåt...jag var bara tvungen)
Precis, det är därför Naims lådor är tomma på komponenter så att tomtarna får plats att jobba.
Postad 24 augusti 2011 - 19:34
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Hur du sen får mitt citat till att mena att alla måste uppskatta samma förstärkare är helt obegripligt. Jag skrev uttryckligen "en person kan uppleva något som en annan inte gör under samma förutsättningar", vilket borde innebär precis det omvända.
Tror jag läste lite för fort och ivrigt och missuppfattade det hela. Beklagar! Men jag förstår inte helt hur man vetenskapligt visar att blindtester visar att det inte är någon skillnad på förstärkare ? Det lilla jag sett har ofta varit ungefär: 15 personer föredrar förstärkare A, 15 förstärkare B och 15 hör ingen skillnad. Finns ju folk som på allvar menar att de inte hör skillnad på en halvseriös hifirigg och en Ipod-dockhögtalare. Dessa bryr sig kanske inte så mycket. Man har tydligt visat på att 66% hör skillnad, sedan kan väl olika smak förklara spridningen lika gärna som nått annat. Blindtester kan inte betraktas som fakta iallafall, när det gäller musik. Personligen får alla välja förstärkare efter vilken metod de vill men det är tråkigt när vetenskap , utan referenser vilket tydligen bara är viktigt om man motsäger sig blindester m.m. som absolut sanning, slängs ut som nått slags bevis på att andra har fel när de uppskattar en produkt mer än en annan.
Redigerat av Donmeta, 24 augusti 2011 - 19:35.
Postad 24 augusti 2011 - 19:39
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Precis, det är därför Naims lådor är tomma på komponenter så att tomtarna får plats att jobba.
Mysigt! Jag vill också ha en naim!
Postad 24 augusti 2011 - 20:05
Simon76
-
Simon76
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Postad 24 augusti 2011 - 20:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 312 inlägg
Det förklarar en hel del.
Var det tomtarna som skrev helsidesannonsen vid lanseringen av HDX?
Angående skillnad efter flera dygn så är det inte tekniskt möjligt eftersom temperaturen inte ökar efter att förstärkaren har nått arbetstemp (så länge man inte spelar såklart).
Sen är skillnaden mycket liten, faktiskt löjligt liten jämfört med påverkan hos övriga komponenter i kedjan.
På Avtech som jag länkade förut har de testat det på ett fleral förstärkare. Efter 30 minuter med 10W belastning i 8 ohm sjönk t ex THD hos Rotel RB-1582/1080 från 0,00188 till 0,00165%.
30 minuters spelande minskade alltså disten med hela 0,00023%
Postad 24 augusti 2011 - 20:13
leaper
-
leaper
-
Rookie
-
5 inlägg
Tror jag läste lite för fort och ivrigt och missuppfattade det hela. Beklagar!
Men jag förstår inte helt hur man vetenskapligt visar att blindtester visar att det inte är någon skillnad på förstärkare ? Det lilla jag sett har ofta varit ungefär: 15 personer föredrar förstärkare A, 15 förstärkare B och 15 hör ingen skillnad. Finns ju folk som på allvar menar att de inte hör skillnad på en halvseriös hifirigg och en Ipod-dockhögtalare. Dessa bryr sig kanske inte så mycket. Man har tydligt visat på att 66% hör skillnad, sedan kan väl olika smak förklara spridningen lika gärna som nått annat. Blindtester kan inte betraktas som fakta iallafall, när det gäller musik.
Personligen får alla välja förstärkare efter vilken metod de vill men det är tråkigt när vetenskap , utan referenser vilket tydligen bara är viktigt om man motsäger sig blindester m.m. som absolut sanning, slängs ut som nått slags bevis på att andra har fel när de uppskattar en produkt mer än en annan.
Inga problem, det är en intressant diskussion. Jag tror problemet uppstår när vi inte skiljer på åsikt (jag tycker) och vetenskap (jag vet på grund av). Generellt är jag skeptisk till andras sanningar när de inte backas upp av vetenskapligt kontrollerbara argument. Återigen, man kan uppleva en skillnad (åsikt) men den kan inte antas a priori (i förväg) vara en generell sanning för alla utan en vetenskaplig undersökning. Vetenskapliga undersökningar, i vilka blindtest ingår(blindtester måste för övrigt utföras under kontrollerade former och kräver mycket stora kontrollgrupper för att de skall bli statistiskt signifikanta) kan skapa starka vetenskapliga teorier men de säger ingenting om hur du eller jag skall uppleva något. Mvh
Redigerat av leaper, 24 augusti 2011 - 20:17.
Postad 24 augusti 2011 - 20:16
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Härligt att du är tillbaks Ageve, du är kungen här.
Det är roligt att det finns ett så stort intresse runt Naim och deras hokus pokus lådor.
Tror vi ska starta ett riktigt Naim forum för de riktigt inbitna naimarna.
Postad 24 augusti 2011 - 20:19
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Chuck Norris vs Jean-Claude Van Damme i diskssionernas film "Who's winning"
Postad 24 augusti 2011 - 20:21
leaper
-
leaper
-
Rookie
-
5 inlägg
"Goes back to eating popcorn and watching the show"
Postad 24 augusti 2011 - 20:42
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Vetenskapliga undersökningar, i vilka blindtest ingår(blindtester måste för övrigt utföras under kontrollerade former och kräver mycket stora kontrollgrupper för att de skall bli statistiskt signifikanta) kan skapa starka vetenskapliga teorier men de säger ingenting om hur du eller jag skall uppleva något.
Tack! Jag är helt enig med dig om ovanstående. Det är fakta ! Ska låta dig äta popcorn ifred nu. På Avtech som jag länkade förut har de testat det på ett fleral förstärkare. Efter 30 minuter med 10W belastning i 8 ohm sjönk t ex THD hos Rotel RB-1582/1080 från 0,00188 till 0,00165%.
Har de mätt på någon Naim förstärkare,bara för ordningens skull ?! Jag märker ingen skillnad på min Supernait men det betyder, som sagt var, inte att andra inte gör det.
Postad 24 augusti 2011 - 20:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 312 inlägg
Härligt att du är tillbaks Ageve, du är kungen här.  För din, och andra Naim-anhängares skull skannade jag annonsen som jag snackade om innan, bara så att ni inte tror att jag sitter och hittar på alltihop.
naim.jpg 150,82K
8 Antal nerladdningar1) Bitkorrekt uppspelning är inte något som är exlusivt för Naim, eftersom nästan alla CD-spelare och datorläsare som har tillverkats genom åren klarar av det. Det är snarare en självklarhet på denna sidan av år 2000. 2) Det kan omöjligt vara en nyckel till något språng, eftersom det är en självklarhet med alla CD-spelare. 3) Hur kan man kalla en plastig massproducerad koreansk DVD-läsare för unik, och om den nu var så unik, varför bytte de senare ut den mot en ännu billigare Samsung-läsare? 4) Här försöker man övertyga läsaren om att burst mode ger ett resultat som inte är bitkorrekt, men i de allra flesta fall är det en ren lögn. Burst mode är inte alls en gissningslek, utan det som skiljer mot Secure Mode är att driven tar hand om felkorrigering utan hjälp från datorns mjukvara. Det gör att rippningen går snabbare, och så länge det inte finns stora repor eller andra skador på skivan så kan man med fördel använda det. EAC verifierar mot Accuraterip, så om det inte blir bitkorrekt får man reda på det hursomhelst. 5) Relaterat till 1) men här tar de verkligen ut svängarna för att övertyga läsaren. Man har alltså inte ens vågat drömma om den bitkorrekta uppspelningen som Naim nu erbjuder. Alla som har åtminstone lite koll på datorer och rippning skrattar förmodligen åt denna annons. Det som beskrivs var inte ens en nyhet för 10 år sedan. Hur ska man kunna ta något från Naim på allvar efter något sådant?
dumstruten.jpg 15,12K
7 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 24 augusti 2011 - 20:59.
Postad 24 augusti 2011 - 20:52
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Nu får ni allt sluta prata Naim pöjkar, jag blir ju så sugen på att köpa en Naim XS och en Naim R-Com igen
Postad 24 augusti 2011 - 21:01
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Alla som har åtminstone lite koll på datorer och rippning skrattar förmodligen åt denna annons. Det som beskrivs var inte ens en nyhet för 10 år sedan. Hur ska man kunna ta något från Naim på allvar efter något sådant?
Tack för ett bra inlägg! (Jag efterfrågade tidigare i tråden exempel på Naims marknadsföring.) Denna reklam är aningens magstark, rubriken ("exclusively from Naim") tänjer ju rejält på sanningen...
Postad 24 augusti 2011 - 21:06
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Alla som har åtminstone lite koll på datorer och rippning skrattar förmodligen åt denna annons. Det som beskrivs var inte ens en nyhet för 10 år sedan. Hur ska man kunna ta något från Naim på allvar efter något sådant?
Man lånar hem en Naim förstärkare och lyssnar. Sedan är förtroendet återskapat! Jag skulle aldrig köpa en produkt p.g.a. en annons och i deth är fallet mycket aggresiv marknadsföring. Men den annonsen gör inte Naims produkter sämre. Gillar du inte en annons kan du väl anmäla den som falskmarknadsföring. Sedan kan du vara säker på bra betyg för den annonserade produkten i den tidningen du scannade annonsen från då den som skriver den recensionen får sin lön indirekt av de som annonserar. Alltså är det meningslöst att läsa hifi- tidningar. Ingen magi. bara bra ljud är Naim för mig.
Postad 24 augusti 2011 - 21:32
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Ageve vad vill du vi ska göra? Tycka och Naim gör skit produkter och sälja dom billigt på blocket?
Det är ju inte många som äger HDX i Sverige så den kan vi lämna utanför sålänge.
Har lyssnat på den, som cd spelare och efter rippning och var imponerad men dyr.
Postad 24 augusti 2011 - 21:34
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
För blygsamma 61.000 får man allt det där !?
Redigerat av Unregistered22236fa5, 24 augusti 2011 - 21:35.
Postad 24 augusti 2011 - 21:37
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
För blygsamma 61.000 får man allt det där !? 
Nä men drygt 50.000:-
Postad 24 augusti 2011 - 21:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 312 inlägg
Ageve vad vill du vi ska göra? Tycka och Naim gör skit produkter och sälja dom billigt på blocket?
Nej, produkternas prestanda påverkas inte av marknadsföring, men dessvärre påverkar det förtroendet för Naim som tillverkare. Hur mycket av deras övriga marknadsföring är egentligen sant? "Med nya V70 tar Volvo det största steget hittills i bilindustrin - de bygger bilar med något unikt: framhjulsdrift." Tror du att Volvo hade kommit undan med sådan marknadsföring?
Postad 24 augusti 2011 - 21:49
Droppy
-
Droppy
-
Användare
-
-
122 inlägg
Nej, produkternas prestanda påverkas inte av marknadsföring, men dessvärre påverkar det förtroendet för Naim som tillverkare. Hur mycket av deras övriga marknadsföring är egentligen sant?
"Med nya V70 tar Volvo det största steget hittills i bilindustrin - de bygger bilar med något unikt: framhjulsdrift."
Tror du att Volvo hade kommit undan med sådan marknadsföring?
Nej men med bitkorrekt framhjulsdrift, nä allvarligt talat jag ger inte mycket för korrektheten i någon marknadsföring.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|