Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Galaxy Note

556 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung Galaxy Note GT-N7000 1GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 9.473118 (92) Inga priser
Samsung Galaxy Note GT-N7000 32GB (Mobiltelefoner) 9 (0) Inga priser

Postad 19 February 2012 - 18:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det är komiskt med alla dessa skönmålningar av iPhone jämnt och ständigt. Det låter som rena paradiset, kanske borde skippa Noten och köpa en iPhone......... :D

Nej, skämt åsido. Är man okunnig - då är väl en iPhone att föredra, helt klart. Ställer man däremot krav och vill ha en stor skärm är det Note som gäller. Jag kan inte ens se varför skärmen skulle vara mer högupplöst än den är, 1280 x 800 är fullt acceptabelt på 5,3 tum när iPad 2 har 1024 x 768 på 9,7 tum.

Ljudet i högtalarna? Ja, det finns inga mobilhögtalare som enligt mig ger acceptabelt ljud, man får allt köpa till någon extern lösning för att få upp kvaliteten på ljudet. Fysikens lagar gör det helt omöjligt att få adekvat ljudkvalitet ur en mobil. Ljudet blir alltid nasalt och lågupplöst.

Kvalitetskänslan? Den Note jag känt på kändes fullt acceptabel - det är dock INTE en Nokia E90 ifråga om känsla. iPhone utgör ingen kvalitetsreferens - det är enbart okunnighet att dra fram den som någon sorts extraordinär kvalitetsupplevelse som ingen lur matchar.

Det snygga och prydliga iOS? iPhone har ett rent gräsligt utseende med dessa överdimensionerade ikoner. Enda varianten av iOS som känns vettig grafiskt är det man finner i iPad. Ikonstorlekar m.m är betydligt bättre disponerat och dimensionerat. Har man för sig att en iPhone utgör någon sorts elegans i gränsnittsväg och klagar på Noten: ja, då får man allt skaffa sig bättre referenser.

Nej, att komma in i tråden och börja klanka på Noten och lyfta fram iPhone som ett exempel på en bättre mobil - ja, då lider man av starkt begränsad referensram.

Postad 19 February 2012 - 22:00

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Han har väl rätt till sin åsikt? Han har väl köpt telefonen och berättar om det han personligen tycker.. ser inget fel med det, eller påstår ni att han ljuger?

Fattar inte varför man ska haka upp sig och kritisera andras åsikter om en telefon.

Postad 19 February 2012 - 23:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo han har rätt till en åsikt.

Om han ljuger?
Tja.. Vissa har åsikter som är långt från sanningen.
Dock så tror de ofta på sin sanning.
Betyder inte att de är rätt för det :-)

är ju fritt att även tycka vad man vill om mina inlägg

Postad 20 February 2012 - 17:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Han har väl rätt till sin åsikt? Han har väl köpt telefonen och berättar om det han personligen tycker.. ser inget fel med det, eller påstår ni att han ljuger?

Fattar inte varför man ska haka upp sig och kritisera andras åsikter om en telefon.

Om en person sågar en telefon med argument som kan betraktas som tveksamma är det inte mer än rätt att detta påpekas.

Det kan annars ge ett felaktigt intryck av produkten för andra presumtiva kunder.

Påstår man att en modell är "dålig" och det där "dåliga" beror på okunskap och liknande bör detta påpekas och korrigeras.

Postad 20 February 2012 - 20:30

stu2
  • stu2
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag har ännu inte köpt Note men planerar att göra det i mars när jag ska förnya mitt abbo hos Telenor. Har kollat detta och andra forum och är säker på att jag vill ha en. Två frågor har dock uppstått under mina efterforskningar.

1.Ljudet vid videoinspelning där mikrofonerna verkar ha hög känslighet så att ljudet blir väldigt skorrigt om det är något högre ljud än normalt. Någon som har erfarenhet av detta?

2. I går kväll hittade jag en lång tråd på ett forum som heter XDA developers som handlade om att oavsett vilket filmformat av de högupplösta som man körde i Noten så var svarta områden inte svarta utan mer mörkt grå/blå och dessutom pixliga när man tittade på film i ett lite mörkare rum. Stämmer det? Länken till denna tråd kommer här.

http://forum.xda-dev...d.php?t=1344714

Det fanns också screenshots på kalkylatorn som längst upp i mitten hade ett blått skimmer. Alla hade inte det utan den var helt svart. Kolla gärna så kan vi kanske få reda på hur det ligger till här.
Här kommer en länk till bilden som finns ungefär på mitten av sidan. Klicka på den för att förstora den.
Ser fram emot era svar.

http://forum.xda-dev...1344714&page=13

Redigerat av stu2, 20 February 2012 - 20:32.

Postad 21 February 2012 - 10:14

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Jag har ännu inte köpt Note men planerar att göra det i mars när jag ska förnya mitt abbo hos Telenor. Har kollat detta och andra forum och är säker på att jag vill ha en. Två frågor har dock uppstått under mina efterforskningar.

1.Ljudet vid videoinspelning där mikrofonerna verkar ha hög känslighet så att ljudet blir väldigt skorrigt om det är något högre ljud än normalt. Någon som har erfarenhet av detta?

2. I går kväll hittade jag en lång tråd på ett forum som heter XDA developers som handlade om att oavsett vilket filmformat av de högupplösta som man körde i Noten så var svarta områden inte svarta utan mer mörkt grå/blå och dessutom pixliga när man tittade på film i ett lite mörkare rum. Stämmer det? Länken till denna tråd kommer här.

http://forum.xda-dev...d.php?t=1344714

Det fanns också screenshots på kalkylatorn som längst upp i mitten hade ett blått skimmer. Alla hade inte det utan den var helt svart. Kolla gärna så kan vi kanske få reda på hur det ligger till här.
Här kommer en länk till bilden som finns ungefär på mitten av sidan. Klicka på den för att förstora den.
Ser fram emot era svar.

http://forum.xda-dev...1344714&page=13

Det med film stämmer tyvärr, skärmen är grym på vissa saker men har en del hemska problem också som just det med svarta områden i filmer. Folk trodde att det skulle lösa sig med ICS men inte med de nyligen läckta betorna så är det fixat så det verkar som om Note ägare får leva med det. Sjukt störande när man ser på en film med mörka partier och det uppstår, ser ut som skit rent ut sagt :) Jag har haft tre olika Notes, två "blåa" 16 GB och nu en vit 32 GB, alla har haft olika problem med skärmen men den vita är iaf bäst även om den som sagt är kass på vissa saker

Postad 21 February 2012 - 15:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Supercurio på XDA håller på att arbeta på skärmproblemet (hanteringen av svarta områden) så jag är i.a.f positiv till att en lösning kommer.

För videoinspelning finns det en sak att prova: testa att koppla in ett headset med mikrofon och filma sedan. Det kopplar normalt ur mobilens egna mikrofoner och kan ge en förbättring.

Ett exempel där den manövern hjälpt är Vivaz, där blev det en avsevärt förbättring av ljudet om man videofilmade med headsetet inkopplat (och alltså gick via den miken).

Postad 21 February 2012 - 20:59

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Supercurio på XDA håller på att arbeta på skärmproblemet (hanteringen av svarta områden) så jag är i.a.f positiv till att en lösning kommer.

För videoinspelning finns det en sak att prova: testa att koppla in ett headset med mikrofon och filma sedan. Det kopplar normalt ur mobilens egna mikrofoner och kan ge en förbättring.

Ett exempel där den manövern hjälpt är Vivaz, där blev det en avsevärt förbättring av ljudet om man videofilmade med headsetet inkopplat (och alltså gick via den miken).

Har du provat hans fix? Betan fixar problemet i vissa filmer men gör det värre i andra. Plus att det svarta blir mer grått än svart. Så nej jag tror inte är så lätt fixat. Kommer nog att få leva med det tills Note 2 kommer :)

Postad 21 February 2012 - 23:08

stu2
  • stu2
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tack för info om skärm och ljud. Får se om det blir en "dealbreaker" eller inte. Tror inte det förstås. Finns mycket annat som överväger. Verkar vara problem med Galaxy Nexus skärm också. Hittade en tråd om det på XDA developers. Där var det en snubbe som hade fått bättre resultat med ett gratisprogram som hette "Screen Adjuster 1.6". Man kan ställa in färgsättningen på skärmen. Kanske kan funka för Noten också. Har kollat in en arbetskamrats Nexus. Verkade helt okej tyckte jag. Kollade ett filmklipp (mp4) i ett helt mörkt rum. Såg mycket bra ut. Vill dock ha Note p g av

* storleken på skärmen
* styluspennan

Postad 22 February 2012 - 01:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag håller på och konfigurerar upp Noten nu, den är rootad och DarkyROM har flashats in.

Mitt intryck är... wow! Det känns som en ny HD2 när det gäller teknisk överlägsenhet och prestanda. Den flyter på mycket bra, skillnaden mot min Thunderbolt är större än jag trodde.

Skärmen är mycket bra, skarp och med tydlig text. Färgåtergivningen är också utmärkt.

Tidigare gnäll på skärmupplösningen är ogrundat, Notens skärm äter dessvärre upp Apples "retina" på allt, rent ut sagt (ja, jag vet vad retinan går för och det är en bra skärm men Noten är ännu bättre).

Pentile-effekten upplever jag som mycket moderat.

Jag kommer att skriva mer utförligt senare, när jag fått ordning på rubbet.

Postad 22 February 2012 - 07:11

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...15aFAAAAAAAAAAA

Lägger den här för det handlar ju OM Noten iallafall. Kanske någon tycker d är intressant även om han upprepara sig.
:) :) :) :) :) B)

Postad 22 February 2012 - 10:44

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Jag håller på och konfigurerar upp Noten nu, den är rootad och DarkyROM har flashats in.

Mitt intryck är... wow! Det känns som en ny HD2 när det gäller teknisk överlägsenhet och prestanda. Den flyter på mycket bra, skillnaden mot min Thunderbolt är större än jag trodde.

Skärmen är mycket bra, skarp och med tydlig text. Färgåtergivningen är också utmärkt.

Tidigare gnäll på skärmupplösningen är ogrundat, Notens skärm äter dessvärre upp Apples "retina" på allt, rent ut sagt (ja, jag vet vad retinan går för och det är en bra skärm men Noten är ännu bättre).

Pentile-effekten upplever jag som mycket moderat.

Jag kommer att skriva mer utförligt senare, när jag fått ordning på rubbet.

Ja skärm upplösningen och pentile kan jag inte förstå hur någon kan klaga på. Det som är kass är det svarta och diverse fläckar och andra konstigheter på vita och grå bakgrunder, gör ju att skärmen ser skitig ut :) Sen tycker jag fortfarande att iphone 4s skärmen är skarpare och man slipper fläckarna och ojämnheten i grå och vita bakgrunder. Men jag föredrar iaf skärmen på Note för den är stoooor :)

Postad 25 February 2012 - 20:13

Ekis52
  • Ekis52
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Köpte mig en vit Note idag efter att ha råkat ha sönder min gamla Galaxy S. Jag är hittills nöjd med den, jag gillar den stora skärmen. Dessutom eftersom jag har stora fingrar så är det mycket lättare skriva på denna skärm. Dom program jag körde på den gamla fungerar mycket bättre på den här.

Postad 26 February 2012 - 14:29

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...jatI7P9es_Ri1Xk

Postad 01 March 2012 - 19:42

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...xyK6g56xY9C40f8

:)

Postad 01 March 2012 - 21:55

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Det är helt okej att tycka annorlunda än vad jag gör. Jag tycker ju annorlunda än vad de flesta gör här.

Det vad gör föredrar med Iphone 4 är att skärmen är bättre på att mejsla ut detaljer när man sitter nära den vilket man ofta gör när man använder en mobiltelefon. Färgåtergivningen är enligt mig bättre på en Iphone eftersom den är befriad från grönstick. Enda gången enligt mig svärtan är bättre på en Note är när man bläddrar i menyerna, är du ute och surfar på nätet så märker i alla fall jag begränsningen i Amoled skärmen. Håller även med angående dirtyscreen effekten på skärmen. Inget jag ser på Iphone 4 i alla fall.

Att ljudutnivån inte går att få högre än det som bjuds på en Note är ett problem om man som jag använder den ibland till att visa youtube videos med lågt inspelad volym. Det blir svårt att höra i och med att ljudnivån är så låg.

Tja gränssnittet tycker jag är rörigare på en Android telefon, denna punkt är ju dock väldigt subjektiv och världen är full av oliktänkande så jag förstår att det finns folk som tycker annorlunda. Är man van vid en omedelbar respons när man öppnar program och appar så kommer man att bli besviken på att Noten är lite seg. Tar på sig någon sekund extra, nästan så man tror att man missade att trycka på knappen. Ett annat fenomen är att när man gör en bildsökning i Google med den inbyggda webbläsaren så kommer bilden till höger upp när man klickar istället för den bild som man klickade på. Känns lite b. Pennan är också värdelös att skriva med, resten av funktionerna har jag inte använt. Men jag ville ha en telefon med riktigt stor skärm och just i nuläget så är tyvärr Noten den enda som bjuds.

Och nej jag röker inte på konstiga grejer och jag är inte okunnig, har tvärtom ett väldigt stort teknik och filmintresse. Så jag vill inte höra några mer kommentarer om det bara för att jag skriver mina tankar om denna telefon, är det uppfattat!? Bemöt gärna min kritik istället för att hitta på saker mig som jag aldrig har skrivit och som ni således inte kan veta något om!

Postad 01 March 2012 - 23:45

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Förlåt en undran men varför mailar, ringer eller skriver du inte till Apple och ber dom göra en Iphone med större skärm?
Förstår inte varför du köpte en andoid mobil bara för att skärmen är större ?? En mobil man verkligen gillar är ju så myclet mer än storleken på skärmen? Om det bara gäller skärmstorlek så kan man ju enklast köpa enTab av valfritt fabrikat.....

Redigerat av Unregistered64f891a5, 01 March 2012 - 23:47.

Postad 02 March 2012 - 19:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Det är helt okej att tycka annorlunda än vad jag gör. Jag tycker ju annorlunda än vad de flesta gör här.

Det vad gör föredrar med Iphone 4 är att skärmen är bättre på att mejsla ut detaljer när man sitter nära den vilket man ofta gör när man använder en mobiltelefon. Färgåtergivningen är enligt mig bättre på en Iphone eftersom den är befriad från grönstick. Enda gången enligt mig svärtan är bättre på en Note är när man bläddrar i menyerna, är du ute och surfar på nätet så märker i alla fall jag begränsningen i Amoled skärmen. Håller även med angående dirtyscreen effekten på skärmen. Inget jag ser på Iphone 4 i alla fall.

Att ljudutnivån inte går att få högre än det som bjuds på en Note är ett problem om man som jag använder den ibland till att visa youtube videos med lågt inspelad volym. Det blir svårt att höra i och med att ljudnivån är så låg.

Tja gränssnittet tycker jag är rörigare på en Android telefon, denna punkt är ju dock väldigt subjektiv och världen är full av oliktänkande så jag förstår att det finns folk som tycker annorlunda. Är man van vid en omedelbar respons när man öppnar program och appar så kommer man att bli besviken på att Noten är lite seg. Tar på sig någon sekund extra, nästan så man tror att man missade att trycka på knappen. Ett annat fenomen är att när man gör en bildsökning i Google med den inbyggda webbläsaren så kommer bilden till höger upp när man klickar istället för den bild som man klickade på. Känns lite b. Pennan är också värdelös att skriva med, resten av funktionerna har jag inte använt. Men jag ville ha en telefon med riktigt stor skärm och just i nuläget så är tyvärr Noten den enda som bjuds.

Och nej jag röker inte på konstiga grejer och jag är inte okunnig, har tvärtom ett väldigt stort teknik och filmintresse. Så jag vill inte höra några mer kommentarer om det bara för att jag skriver mina tankar om denna telefon, är det uppfattat!? Bemöt gärna min kritik istället för att hitta på saker mig som jag aldrig har skrivit och som ni således inte kan veta något om!

Tyvärr sorteras du in i kategorin okunnig eftersom huvudargumenten följer en standardmall:

1. Android laggar.
2. Android är krångligt.

Dessa två argument är vanliga men beror på bristande insikt i systemet.

Lagget beror antingen på en ROM som inte är korrekt optimerad (det förekommer) eller på att tyngre processer körs i bakgrunden. Drar man in ett antal widgets som vill uppdatera sig samtidigt som man kör tyngre program i bakgrunden kan vissa fördröjningar uppstå. Vill man ha en "laggfri" upplevelse blir det till att lägga in senaste uppdateringen och se till att köra med liknande konfiguration som iOS, d.v.s låta bli tyngre widgets o.s.v.

Den s.k krångligheten i Android beror också på okunskap och bristande insikt i systemet. Android bygger på en uppdelning mellan en hemskärm och en app drawer, vilket skiljer sig från iOS som ju har en kombinerad hemskärm/app drawer. Har man då ingen erfarenhet från plattformar med separata hemskärmar blir det vissa problem.

iOS bygger på det gamla feature phone-konceptet medan Android kör det som infördes med PocketPC och senare nådde bl.a Symbian OS.

Har man en bred erfarenhet av smartphones inser man orimligheten i att klaga på att Android är "krångligt".

På skärmfronten kan jag enbart konstatera att jag inte inser varför Retina display är den bästa skärmen som skapats. Det enda jag kan hålla med om är ett visst grönstick, något som beror på en kombination av låg ljusstyrkeinställning, skärmtekniken och bristfällig kalibrering från fabriken. Lösningar på detta är dock på gång och en skärmkalibrerare ligger redan ute på Market.

Att en iPhone inte har något grönstick (det har förövrigt inte mina övriga mobiler heller) beror på att den använder en annan skärmteknologi och har en annan kalibrering. AMOLED är annorlunda och klarar man inte av att leva med det får man köpa en produkt med LCD-skärm istället. Pentile är det samma sak med, det är också en effekt av skärmteknologin och vill man inte ha det får man ta en produkt med RGB-mönster istället.

För min del är det så att det bara finns ett val om man vill ha en annan skärm: nämligen en 4,3-tumsmodell med HD-upplösning. iPhone har ingenting att hämta mot t.ex en HTC Rezound så det blir lite väl okunnigt att dra fram just iPhonen som om den har en "bättre" skärm.

På pennfronten kan jag bara konstatera att den fungerar utmärkt och handstilsigenkänningen är högklassig.

Jag har erfarenhet av iPhone och kan enbart konstatera att min Note slår den på alla punkter. Det finns inte en enda punkt där jag kan se att en iPhone skulle vara "bättre" - det enda skulle vara storleken för de som vill ha en mindre mobil.

Dock är inte Noten för alla, personer med lägre tekniskt intresse och som vill ha något "enkelt" kan med fördel köpa iPhone.

Däremot går det inte ihop att säga sig vara tekniskt intresserad och lyfta fram en iPhone som något fantastiskt som slår Noten.

Så fort man börjar dra fram enkelhet/krånglighet och lagg i argumentationen faller det där med "teknikintresserad" snabbt bort, är man intresserad av teknik fixar man då dessa saker och anpassar mobilen efter vad man vill ha.

En iPhone är en ren massmarknadsprodukt som riktar sig till användare som är ointresserade av teknik - de vill ha något enkelt.

Postad 02 March 2012 - 19:59

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Så en Note är ingen massmarknadsprodukt? Jag tycker precis tvärtom, den väntas sälja 10 miljoner innan 2012 är över. Det definierar jag i alla fall som en massmarknadsprodukt. Vad definierar du en massmarknadsprodukt som? Något som ingen köper?

Okej jag är lite otydlig när jag säger att gränssnittet laggar, trodde det var uppenbart att jag menade att telefonen är seg eftersom det tar en extra sekund innan den reagerar. Och det yttrar sig i gränssnittet, vad som källan är till problemet är för mig ointressant eftersom slutresultatet blir detsamma oavsett om problemet skulle ligga i skärmen, i telefonen eller i Android.

Vad har du för kriterier som definierar en bra skärm eftersom Iphone 4 enligt dig har en sämre skärm trots att den är befriad från grönstick och har en högre pixeltäthet? Känns ju ännu mer som att Samsung/Android har fuskat i och med att du säger att det ligger i kalibreringen och inte i skärmen i sig.

Handstiligenkännigheten är allt annat än högklassig har inte träffat på en enda människa som har haft problem med att läsa min handstil förutom just Noten. Har även låtit flera andra människor pröva och Noten har absolut inte fungerat övertygande med någons handstil.

Jag har bara jämfört mellan Note och Iphone så att dra in andra mobiler i diskussionen är för mig helt irrelevant, jag har inget annat att jämföra med. Den enda jämförelsen jag gör är mellan Iphone och Samsung Galaxy Note. Sedan så kan det naturligtvis finnas bättre telefoner därute, det låter jag vara osagt.

Om man som du föredrar en telefon med problem med ljusstyrka, grönstick, lägre pixeltäthet, burkigare ljud, lägre ljudnivå, en penna som inte känner igen min handstil och flera andras och en enligt mig sämre finish och byggkvalité så är det bara att köpa en Note. Jag försöker bara delge mina åsikter om det hela. Den stora förtjänsten med ett forum är väl att kunna delge sina tankar om olika produkter.

Janhol: Jag har en Ipad 2 men det går inte att ringa på den. Den dagen Apple släpper en telefon med 5,3 tum (tror att det är smärtgränsen för storleken på en mobil?) så kommer jag naturligtvis att köpa den. Tills dess får jag ha överseende med Note och dess brister. Finns ju ingen konkurrens på storleksområdet.

Postad 02 March 2012 - 23:30

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Janhol: Jag har en Ipad 2 men det går inte att ringa på den. Den dagen Apple släpper en telefon med 5,3 tum (tror att det är smärtgränsen för storleken på en mobil?) så kommer jag naturligtvis att köpa den. Tills dess får jag ha överseende med Note och dess brister. Finns ju ingen konkurrens på storleksområdet.

Tja jag har en Samsung Tab 7" och den går allddeles utmärkt att ringa med också..... det var så jag menade med mitt svar till dig, du får be Apple se till att deras tabbar går att ringa med också....

Postad 03 March 2012 - 01:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Noten känner igen min handstil utan problem.

iPhones skärm är inte dålig, men jag kan inte påstå att den slår allt annat eller ens Noten (ja, jag har använt en iPhone så jag vet vad skärmen går för).

Lagg, ja det är okunnig att klaga på det då det beror på ett antal bakgrundsfaktorer - bl.a vet jag att vissa äldre systemversioner till Noten haft en del prestandaproblem men då kan man uppgradera. Sedan går det att konfigurera den på iPhone-vis om man inte vill ha widgets m.m som rullar i bakgrunden och därmed kan skapa eventuellt "lagg".

En högklassig skärm för min del renderar text skarpt, har bra färgåtergivning överlag och är stor. Noten uppfyller dessa krav, dock kan skärmkalibreringen förbättras då Samsung tagit en del genvägar där. Om jag vill ha högre upplösning än Noten tar jag fram min X1a eller köper en HTC Rezound, dock kan jag inte påstå att Notens 285 dpi är dåligt, tvärtom.

Ljusstyrkan på min Note är utmärkt, inga problem där. Faktum är att det är den första mobil jag haft där jag kan ställa in riktigt låg styrka och fortfarande ha en klart lysande skärm tack vare att den är rejält ljusstark.

Burkigare ljud? Håller inte med alls, den låter bra i bra hörlurar - dock finns det kritik mot att DACen är ett steg bakåt jämfört med Galaxy S Wolfson.

Finish och byggkvalitet? Min Note är utmärkt i båda avseendena. Dock är Nokia E90 och HD2 mer "påkostade" i utförandet, dock känns Noten fullt adekvat och klart mer robust än äldre N-serielurar från Nokia m.fl. iPhone utgör ingen referens för kvalitet utan får se sig slagen av ett antal andra modeller.

Någon "plastighet" kan jag inte påstå att Noten lider av, däremot hade jag gärna sett att den haft ett skal identiskt med HTC HD2. För att hitta en direkt plastig mobil måste jag direkt titta på en del Nokia-modeller, bl.a N95 (som jag ägt) som kunde varit bättre.

Noten har inget gnekande o.dyl - i.a.f inte mitt exemplar.

Det är bara att konstatera att dina argument utgör iPhone-ägares standard 1A. De antyder okunnighet, något som framförallt visas genom gnällandet om s.k "lagg" (följt av klart ointresse att förstå varför och hur det kan åtgärdas), gnäll på skärmar (när det handlar om kalibrering) och ständiga referenser till iPhone som någon sorts mirakel.

Om jag upptäcker någon mindre önskvärd egenskap hos min mobil inriktar jag mig på att åtgärda den. Om jag nu tycker att skärmen ger ett grönstick kalibrerar jag om den. Framförallt när jag konstaterar att grönsticket inträffar vid lägre ljusstyrka. På samma vis gnäller jag inte på en datorskärm som är uppenbart okalibrerad utan går in och kalibrerar upp den.

Vad det gäller "lagg" löser jag naturligtvis problemet - dock tar jag alltid funktionalitet före. Om det visar sig att min uppsättning widgets etc tar mycket kraft och det är funktioner jag vill ha accepterar jag utan problem en viss fördröjning.

Min iPad 2 har också s.k "lagg" av och till men jag ser det som fullständigt orimligt att ha för sig att komplex mjukvara skall fungera utan fördröjningar i alla lägen.

Postad 03 March 2012 - 09:30

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Du är en sån som vill hålla på att göra det som tillverkaren borde ha gjort bättre från början, det är helt ok. Alla är vi olika. Jag är mer en "det ska funka från början kille" och det tycker jag tyvärr inte att man får från en Note.

Iphone är inget mirakel, hade den varit det så hade jag aldrig bytt. det är bara det att de har bemödat sig att fixat bristerna från början istället för att hafsa ut en 3/4 färdigprodukt som sedan konsumenten ska försöka fixa till själv. Det tycker jag tyder på antingen dålig respekt för användarna eller ditt favoritord: okunnighet från Samsung/Android.

Postad 03 March 2012 - 11:50

stu2
  • stu2
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Vad som är väldigt tydligt för mig i alla fall är att Android (och väldigt mycket GNote i sig själv) bjuder på en mängd olika möjligheter vad gäller inställningar. Iphone är ett mer slutet system som inte inbjuder till detta. Där ligger väl den största skillnaden.

Från det ena till det andra.

1. Någon som installerat virusskydd på sin telefon. Såg att det fanns AVG-app att ladda ner. Ska det verkligen vara nödvändigt?

2. Någon som har installerat och testat GoLauncher EX som är en launcher som simulerar ICS? Är den bra?

1 vecka till förlängning av mitt abbo. Gissa vilken telefon jag tänker skaffa. :D

Postad 03 March 2012 - 14:48

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

1. Någon som installerat virusskydd på sin telefon. Såg att det fanns AVG-app att ladda ner. Ska det verkligen vara nödvändigt?

Ja jag har köpt och installlerat https://market.andro...mFudGl2aXJ1cyJd
Varför? Jo ALLA operativsystem kan angripas av virus, det bara är så precis som att solen går upp varje dag...
Virus kan ju fås i i koden i en app eller i ett dokument man laddar ner osv.....
Man kan ju när man läser på olika forum om alla problem och konstigheter folk har med sina smartphones undra om det inte finns mer virus i mobilenra än man kan tro eller vill erkänna.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 03 March 2012 - 14:50.

Postad 03 March 2012 - 14:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Du är en sån som vill hålla på att göra det som tillverkaren borde ha gjort bättre från början, det är helt ok. Alla är vi olika. Jag är mer en "det ska funka från början kille" och det tycker jag tyvärr inte att man får från en Note.

Iphone är inget mirakel, hade den varit det så hade jag aldrig bytt. det är bara det att de har bemödat sig att fixat bristerna från början istället för att hafsa ut en 3/4 färdigprodukt som sedan konsumenten ska försöka fixa till själv. Det tycker jag tyder på antingen dålig respekt för användarna eller ditt favoritord: okunnighet från Samsung/Android.

En Note går att använda direkt ur kartongen, åtminstone mitt exemplar.

Man behöver inte göra ett enda dugg (mer än att synka sina kontakter och ev koppla upp WiFin) eftersom Samsung varit snälla och lagt in det som behövs, inkl TouchWiz.

Däremot har jag aldrig upplevt en enda tillverkarkonfiguration (inkl iPhone) som varit så bra att den inte kunnat förbättras. Min egen Note är rejält moddad med vad jag anser vara bättre lösningar, dock är det mitt eget val.

Jag har valet att stanna kvar i stock men jag vill ha utökad funktionalitet. Noten fungerar med tillverkarens original-ROM men ställer man högre krav på expanderad funktionalitet och fler möjligheter går det att utöka.

Något som inte är lika enkelt i iOS även om vissa brister kan åtgärdas med jailbreak. Android är dock avsevärt mer funktionellt överlag då det går att detaljanpassa exakt som man vill ha det, det går att få exakt den funktionalitet man önskar. Man är aldrig låst till vad någon tillverkare lagt in.

Vad som är väldigt tydligt för mig i alla fall är att Android (och väldigt mycket GNote i sig själv) bjuder på en mängd olika möjligheter vad gäller inställningar. Iphone är ett mer slutet system som inte inbjuder till detta. Där ligger väl den största skillnaden.

Från det ena till det andra.

2. Någon som har installerat och testat GoLauncher EX som är en launcher som simulerar ICS? Är den bra?

1 vecka till förlängning av mitt abbo. Gissa vilken telefon jag tänker skaffa. :D

1. Jag kör inget virusskydd för närvarande, ser inte riktigt behovet om man håller koll på vad man laddar ner.

2. GoLauncher EX är mycket bra, däremot har jag märkt att den drar rejält med batteri av någon anledning, i.a.f version 2.80. Resultatet blev att jag hoppade tillbaka till Launcher Pro. Är batteriproblemet åtgärdat är annars GoLauncher ypperlig, extremt funktionell, smidig att ställa in, bra temamöjligheter m.m.

Postad 03 March 2012 - 15:26

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
AVR400 du som verkar insatt i tweaks och diverse annat, finns det något sätt att få telefonen att reagera snabbar när man använder touchen, alltså skriver sms mm? Den är inte alls samma fröjd att använda som Iphone 4 men finns det något sätt att få den att svara snabbare på beröring så är det välkommet.

Postad 03 March 2012 - 16:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det går att trimma upp Noten på ett bra sätt genom att t.ex flasha in en ny kernel (AbyssNote 4.2 Final är bra) och en ny ROM, i mitt fall är Kingdroid Elegance 5.0.0 den jag föredrar (det har kommit nyare men 5an är rock solid och snabb).

Som ytterligare trimning går det att klocka upp den med PimpMyCPU och köra t.ex 1,6 Ghz.

Genom åtgärder som dessa får man en snabbare mobil, rent generellt. I mitt fall spelar "lagg" ingen direkt roll eftersom jag medvetet lägger in rätt krävande widgets (PureMessenger Widget x 2, Scrollable News Widget med 100 nyheter i) etc och dessa tar en del kraft då de är informationsintensiva. Noten flyter dock på utmärkt med min konfiguration.

Överlag är min Note snabb och responsiv, jag har inget att klaga på. Jag har en iPad 2 som sällskap - den pinnar på bra också, dock är konfigurationen annorlunda. I vilket fall som helst har min Note utmärkt skärmrespons och jag upplever ingen direkt skillnad mot iPaden. Båda flyter helt enkelt på bra. I en del fall kan båda "lagga" men jag bryr mig helt enkelt inte eftersom det handlar om processorintensiva uppgifter när så sker.

På SMS-fronten rekommenderar jag förövrigt GoSMS Pro. Dialer/kontakter: ExDialer.

I mitt fall kör jag med en utökad version av den konfiguration jag använt i HD2 och Thunderbolt. Den uppsättningen program, tweaks och anpassning har alltid resulterat i en responsiv, effektiv mobil som jag alltid varit fullständigt nöjd med.

Så fort imilka fått den officiella ICS-basen att leka med tänker jag lägga in hans vanilla-ICS-ROM och troligen köra min konfiguration med NovaLauncher och min "vanliga" uppsättning program och verktyg.

Edit: Noten är en produkt jag ger högsta betyg på alla punkter. Även kvaliteten är bättre än jag förväntat mig (jag var direkt skeptisk mot Samsung först efter allt gnällande om plastighet) men den känns gedigen och rejäl. Jag hade dock gärna haft ett metallskal som HD2 och Nokia E61/E90 men den känns trots det utmärkt. Batteriluckan känns tunn MEN när den väl sitter på plats uppfattas den som solid, inget gnekande o.dyl.

Överlag har Noten överträffat mina förväntningar och jag uppfattar den som den nya HD2an, en uppfattning som delas av bl.a XDA.

iPhone är däremot en produkt jag inte uppskattar och den bygger på ett helt annat koncept än Note. Det är en utmärkt produkt för rätt användare men man köper inte en Note "för att få en iPhone". En Note köper man för att man vill ha ett kraftfullt verktyg som kan anpassas exakt efter vad man vill ha.

För mig som vet exakt hur jag vill "inreda" mobilen, vilka funktioner den skall ha och som alltid håller sig till custom ROMs eftersom jag alltid fått bra saker från XDA-Developers (avsevärt bättre än tillverkarnas varianter) är Noten perfekt.

Däremot är iPhone ett bra alternativ för Joe 6 Pack som är ointresserad av mobiler och därmed vill ha något "enkelt" för lite mail, sociala nätverk, surfa lite och spela något spel. Söker man "enkelhet" (i meningen avsaknad av funktionalitet) finns det andra alternativ än Noten, helt enkelt.

Däremot blir det felaktigt att jämföra en så pass avvikande produkt som iPhone med en Note. Det är lite som att jämföra ett enkelt HTiB-paket från Siba (iPhone) med en highend-hemmabio med separata komponenter och högklassiga högtalare m.m. HTiBn är enklare att hantera för Joe 6 Pack och kan mycket väl fylla dennes behov, precis som iPhone medan Noten är för krävande kunder som vet vad de vill ha och anpassar mobilen till det egna behovet, precis som när man bygger upp sin hemmabio efter eget huvud med lösdelar.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 March 2012 - 17:06.

Postad 03 March 2012 - 20:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Okej jag är lite otydlig när jag säger att gränssnittet laggar, trodde det var uppenbart att jag menade att telefonen är seg eftersom det tar en extra sekund innan den reagerar. Och det yttrar sig i gränssnittet, vad som källan är till problemet är för mig ointressant eftersom slutresultatet blir detsamma oavsett om problemet skulle ligga i skärmen, i telefonen eller i Android.

Jag måste kommentera detta med ett citat.

Att gnälla på "lagg" och dessutom påstå att man är ointresserad av varför - ja, då uppstår en del problem. Då blir det lätt en användare som klagar men inte gör något.

S.k lagg i Android beror på olika faktorer.

1. Systemoptimering för den specifika modellen, kernel, klockfrekvens, governor (reglerar klockfrekvensen, upprampning/nedrampning av processorn beroende på processorlast) m.m.

2. Konfiguration, d.v.s vilka widgets som används, hur ofta de uppdaterar sig, antalet hemskärmar, hur pass fyllda de är med widgets, launcherval m.m.

3. Kernel - jag nämner den igen eftersom den reglerar en hel del, inte minst möjliga klockfrekvenser, governors etc.

Med tanke på dessa faktorers betydelse blir det felaktigt att gnälla på lagg utan att sätta sig in i varför - och åtgärda det. Än mer problematiskt blir det då man säger sig vara ointresserad av hur systemet fungerar, man föredrar att klaga på "symptom" istället.

Om man anser att mobilen "laggar" finns det åtgärder att ta till:

1. Uppgradera ROMen, antingen till senaste officiella versionen - eller lägg in en snabb, lätt custom ROM. Vill man ha laggfrihet är en s.k light-ROM det säkraste, d.v.s en variant som är så nedstrippad som det bara går.

2. Byta kernel till en som stödjer överklockning och som är optimerad för prestanda i största allmänhet. AbyssNote är en sådan.

3. Använda så få hemskärmar som möjligt och se över vilka widgets man har, lägger man in uppdateringsintensiva widgets och har fler än tre hemskärmar KAN s.k lagg uppstå p.g.a lasten.

Skall man ö.h.t jämföra med iOS bör man mer eller mindre enbart använda app drawern och låta bli widgets o.dyl - först då blir det rättvisande. Widgets m.m introducerar ökad processorlast vilket KAN skapa någon liten fördröjning.

S.k lagg är alltså en produkt av olika egenskaper, den omtalade grafikaccelerationen är en annan - det går dock att undvika med rätt åtgärder.

Att iOS "flyter så bra" beror på att Apple medvetet undvikit allting som kan belasta processorn, en annan faktor är hur pass prioriterat gränsnittet är, d.v.s vilken prioritet har det.

Slutsatsen är att det går att undvika "lagg". Min Note laggar inte i TouchWiz utan flyter på utmärkt direkt ur kartongen. Dock använder jag inte TW. Men flyter, det gör det.

Det gäller då en ROM baserad på LB1-uppdateringen ihop med AbyssNote 4.2 Final.

Spåret "man skall inte behöva" kan vi släppa direkt. Det finns ingen tillverkare som lyckas leverera en helt perfekt hantering rakt ur lådan, nej - inte ens Apple gör detta utan även iOS går att förbättra.

Därför är det bra att ha tredjepartsutvecklare som tar fram ROMar med olika funktioner - på så vis kan man få exakt det man vill ha.

Är man totalt ointresserad av detta, släng in senaste uppdateringen från Samsung och kör på den.

Postad 03 March 2012 - 21:15

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
De flesta köper väl en telefon för att använda den, man ska självklart inte behöva kunna något om det underliggande systemet och lägga ned enormt med tid för att få en fungerande telefon.

Postad 04 March 2012 - 00:16

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

De flesta köper väl en telefon för att använda den, man ska självklart inte behöva kunna något om det underliggande systemet och lägga ned enormt med tid för att få en fungerande telefon.

Suck..........

Postad 04 March 2012 - 01:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Nej, det är mycket bättre med en Nokia Ringo för där behöver man bara slå numret och svara.

Det är ju helt fel med produkter som kräver att användaren vet något.

Note fungerar utmärkt rakt ur kartongen, man BEHÖVER INTE göra ett enda dugg mer än att stoppa i SIM-kortet och ev synka kontakterna.

Däremot GÅR DET att anpassa den om man har det intresset.

Junkans kommentar är standard 1A, jag säger såhär:

Köp en kontantkortslur för 300 kronor, garanterat problemfritt.

Köp en mikrostereo från Siba, den är garanterat enklare att hantera än en HiFi-anläggning.

Köp INTE en smartphone - den kräver viss kunskap (ja, faktiskt kräver även en iPhone att man har ett hum om hur Internet skall användas, vad e-post är för något, hur en kamera funkar, hur man rippar musik och för över från sin CD-samling o.s.v). Det finns INGEN "kunskapsfri" smartphone av typen "RingOSvara".

Postad 04 March 2012 - 10:41

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Jag tycker ni hoppar fram och tillbaka i era argument... faktumet är att iOS fungerar laggfritt out of the box, detsamma gäller inte android. Android laggar och den kommer att lagga för att den är programmerad på det viset. Hos iOS har jag läst att övergången och animeringarna är prioriterade i processorn medans på android är det tvärtom, vilket medför att användaren på android får uppleva hack, knappar som man trycker flera gånger för att man trodde att den inte reagerade första gången osv. Många klagar på tangentbordet på android just för den här anledningen, hos iOS funkar tangentbordet utan någon som helst lagg. Jag såg en videoklipp på HTC one X.. det är en QUAD CORE och den laggade.. vilket bekräftar det jag nämnde tidigare.

Och bara för animeringarna är prioriterade på iOS så är inte direkt laddningstiderna för hur snabbt en sida laddas eller en app startar speciellt mycket längre på en iPhone. Så användarupplevelsen är bättre på iOS enligt mig.

Det går att tweaka och det går att förbättra, men out of the box så är android ingen konsument produkt enligt mig, den lämpar sig mer till de som har intresse för att modda... men kan man leva med hacket så funkar den för alla också.

Innan HTC sense kom till så var android omöjlig för en vanlig teknik intresserad människa, numera med ICS går de mot rätt håll men problemet med det jag nämnde tidigare ligger tydligen i grunden så ska man ändra på det måste man programmera om hela android vilket ingen kommer göra.

Det som är så bra på iOS är att det är en smartphone men är lika enkel att använda som Nokia ringo ;). Prenumerera på min Timedit kalender var så enkel som att gå in i Safari och klicka på en knapp så kom den in automatiskt, på android var det ett litet projekt.

Vad jag vill säga är att sluta blunda för problemen som en ****** och erkänn bristerna lika väl som fördelarna. Bristerna i Iphone är att den är låst, du får vad apple vill att du ska få.. och gillar man gränsnittet och hela systemet kring telefonen så är det ett perfekt köp. Jag känner folk som går runt med sin 3GS fortfarande, de har haft den i 3 år utan att återställa och den funkar fortfarande utan lagg, finns nog ingen annan android lur som klarar detta? kvaliten är ändå hög på iOS/iPhone.

Hos android är bristerna nämnda i mitt inlägg, men fördelarna är att du kan modda och göra om telefonen precis som du vill. Börjar telefonen sega så kan man återställa, gillar man inte gränsnittet så kan man lägga in nytt osv osv. Den kräver mycket av användaren, så det är upp till användaren att välja.

Och ja, det går att vara teknik intresserad och samtidigt ha en iPhone.

Redigerat av Unregistered1232, 04 March 2012 - 10:50.

Postad 04 March 2012 - 12:28

Arbu11
  • Arbu11
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Jag tycker ni hoppar fram och tillbaka i era argument... faktumet är att iOS fungerar laggfritt out of the box, detsamma gäller inte android. Android laggar och den kommer att lagga för att den är programmerad på det viset. Hos iOS har jag läst att övergången och animeringarna är prioriterade i processorn medans på android är det tvärtom, vilket medför att användaren på android får uppleva hack, knappar som man trycker flera gånger för att man trodde att den inte reagerade första gången osv. Många klagar på tangentbordet på android just för den här anledningen, hos iOS funkar tangentbordet utan någon som helst lagg. Jag såg en videoklipp på HTC one X.. det är en QUAD CORE och den laggade.. vilket bekräftar det jag nämnde tidigare.

Är det du som är trollet 1337 eller? ;)

Postad 04 March 2012 - 12:30

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Är det du som är trollet 1337 eller? ;)

+1 på det, dagens sämsta trollning.

Postad 04 March 2012 - 14:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Varför är han ett troll för?

Postad 04 March 2012 - 15:17

stu2
  • stu2
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Man kanske skulle kunna säga så här:

Iphone är för de som vill ha en smartphone enbart för funktionerna och i grund och botten inte är teknikintresserade eller teknikkunniga alls. De vill bara använda sin telefon direkt utan att tänka på detta.

Android är mer för de som verkligen är teknikintresserade (vilket leder till teknikkunnighet) och gärna tar reda på hur saker fungerar även om det är lite besvärligt, för att få det som man vill och dessutom tycker det är lite roligt att lära sig nytt inom det området.

Alltså två olika sätt att förhålla sig till teknik som varken är rätt eller fel bara olika.

Med det sagt tycker jag att det vore bra att dämpa jämförelserna mellan Iphone och GNote eftersom den här tråden faktiskt i första hand handlar om Galaxy Note och vad som är bra och dåligt med den till hjälp och inspiration för Note-ägare (eller blivande sådana). Bättre att i så fall göra jämförelser mellan olika Androidtelefoner här och lämna Iphonediskussioner i ett forum för just Iphone.

Inget illa ment. Bara min åsikt. B)

Redigerat av stu2, 04 March 2012 - 15:20.

Postad 04 March 2012 - 15:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Fattar inte ens hur man kan gnälla på de mikroskopiska lagg som kan uppstå på en modern hightech mobil.
Inte ens min dator för 13k fungerar helt utan lagg om jag startar allt som går.

En iphone är ju bara så brutalt tråkig och efterbliven i jämförelse.

Men vill man ha samma sak på en Android telefon så använd en -två skärmar och bara ikoner så lär det flyta

Redigerat av moparman, 04 March 2012 - 15:20.

Postad 04 March 2012 - 17:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag upplever lagg av och till hos min iPad så myten om det "laggfria iOS" föreslår jag att vi dumpar direkt.

Som redan påpekats: man behöver INTE tweaka Android ö.h.t om man inte vill. Det är inte så att mobilen kommer med ett påtvingat tweakkrav.

Några brister "som skall erkännas" är det inte tal om eftersom det inte finns några "brister" av typen Android är sämre än iOS p.g.a X.

Tangentbordet i Android? Jadu, jag har inte upplevt en enda gång att tangentbordet INTE reagerat - ens med HD2 eller Thunderbolt. Det har alltid fungerat utmärkt. Likaså fungerar det bra i Noten.

En iPhone är inte en "smartphone som är lika enkel att använda som en Nokia Ringo". Det är rena lögnen, även en iPhone kräver att man har ett hum om teknik. Det är inte så att en iPhone på något magiskt sätt fungerar problemfritt för en teknikokunnig person som knappt kan ställa in e-posten. Däremot är den utmärkt för "vardagsanvändare" som har en grundläggande datorkunskap och som vill ha något enkelt och struntar i funktionalitet o.s.v (läsa e-post, kolla FB, spela något spel är deras behov).

Mitt tips är att släppa iPhone-förespråkandet och inse att antingen är inte Noten rätt produkt för dig, eller så behövs en utvidgning av referensramarna.

Vilka smartphones har du använt förutom iPhone och Note?

Jag baserar mina åsikter på följande smartphoneplattformar: Symbian UIQ 2.1, UIQ 3.0, Series 60v2, v3, v3.1, v3.2, Series 80, Windows Mobile 6.1, 6.5, 6.5.3, Android 2.2, 2.3, 4.0, iOS 3.x, 4.x, 5.x som jag kört.

iOS använder jag dagligen i iPad och nej, skönmålningarna av det håller inte. Det är en utmärkt plattform för specifika kunder men det slår under inga förhållanden Android.

För att undvika ännu mer OT i tråden är min enkla rekommendation att skippa lovsångerna till iOS och antingen uppgradera Noten eller sälja den för att gå över till den underbara, himmelska, fantastiska iPhone 4S.

Edit: Apropå användarupplevelse: Den är avsevärt bättre i Android för min del av det enkla skälet att upplevelsen är bättre då man själv skapat miljön efter vad man vill ha, inte efter vad Apple anser att man skall ha.

Det är dock lite roligt att läsa upprepade inlägg om hur ett ikonskrivbord kan ge sådan fantastisk upplevelse.

För min del är hyllandet av användarupplevelsen i iPhone detsamma som att hylla McDonald´s eftersom referensramen är en varm korv med bröd.

En bättre användarupplevelse än iOS får jag redan i Windows Mobile 6.5.x i min HD2a.;)

Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 March 2012 - 17:28.

Postad 04 March 2012 - 17:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det faller på sin egen orimlighet att påstå sig vara "teknikintresserad" och välja en iPhone. Den enda betydelsen det kan ha är "jag är intresserad av annan teknik, dock inte mobiler" vilket leder till den logiska slutsatsen att valet av iPhone är gjort p.g.a att man INTE har det där djupa mobilintresset.

Men specificerar man sig till "mobilintresserad" och sedan försöker vrida det till att iPhone valdes p.g.a att den är "tekniskt avancerad och den bästa mobilen på marknaden" - ja, då har man villat bort sig själv.

Postad 04 March 2012 - 17:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Fattar inte ens hur man kan gnälla på de mikroskopiska lagg som kan uppstå på en modern hightech mobil.

Men vill man ha samma sak på en Android telefon så använd en -två skärmar och bara ikoner så lär det flyta

Exakt min åsikt.

För min del blir det närmast "okunnig-stämpel" på personer som gnäller på "lagg" då det är en produkt av flera faktorer och dessa gör det fullt logiskt, naturligt och acceptabelt.

Accepterar man inte faktum utan villar bort sig med att "det borde" följt av "iOS är laaaggggffffrrrriiiiitttt!" - ja, då är det väl så att datorkunnandet är lågt.

Lastar man ned ett system kan det uppstå fördröjningar. Det är bara att acceptera faktum. Att vilja bli av med funktionalitet för att i gengäld få det "laggfritt" - det är ett utslag av ren idioti rent ut sagt. Ett bra OS är funktionellt välutrustat och konfigurerbart, ett dåligt OS är låst och begränsat.

Postad 04 March 2012 - 18:17

stu2
  • stu2
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

För min del är hyllandet av användarupplevelsen i iPhone detsamma som att hylla McDonald´s eftersom referensramen är en varm korv med bröd.

Haa, ha, ha :lol:

Perfekt liknelse.

Postad 04 March 2012 - 19:15

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Haa, ha, ha :lol:

Perfekt liknelse.

Jag tror inte att jag en enda gång sett en iPhone-användare med en vettig referensram när det kommer till smartphones. Det vanliga är att de satt med en feature phone innan (t.ex en Sony Ericsson K-någonting). Därav liknelsen med McDonald´s.

Postad 04 March 2012 - 22:13

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Varför är han ett troll för?

+1 på det, dagens sämsta trollning.

Vad är det som är trollandet här? Att quad coren laggade (du kanske vill se videot?) eller att android är uppbyggd på det sättet att den prioriterar att utföra det du vill först än animationerna som gömmer undan hackandet? Lr vad menader du.

Konstigt att ni inte reagerade på de tidigare inläggen men gärna på detta korrekta påståendena.

Jag har inte klagat, jag sa bara att problemet med lagg finns på android. Eftersom android är öppet så är det lättare att skapa den här laggen då man kan göra vad man vill medans på iOS är det låst så du kan inte göra att telefonen blir seg.

Postad 04 March 2012 - 22:23

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Det faller på sin egen orimlighet att påstå sig vara "teknikintresserad" och välja en iPhone. Den enda betydelsen det kan ha är "jag är intresserad av annan teknik, dock inte mobiler" vilket leder till den logiska slutsatsen att valet av iPhone är gjort p.g.a att man INTE har det där djupa mobilintresset.

Men specificerar man sig till "mobilintresserad" och sedan försöker vrida det till att iPhone valdes p.g.a att den är "tekniskt avancerad och den bästa mobilen på marknaden" - ja, då har man villat bort sig själv.

Tekniskt avancerad är inget ord du hört från mig, bästa mobilen på marknaden för konsumenter.. det har jag däremto skrivit. Och står för det fortfarande.

Jag är fortfarande mobilintresserad, jag läser vad som händer, den senaste tekniken, nfc etc..etc.. men när det gäller att han en telefon så är det iPhone som tilltalar mig. Jag gillar att uppleva och se teknik, inte mekka med det. Om det finns något annat ord för sådana än teknikintresserad.. så är jag det istället då.

Postad 04 March 2012 - 22:56

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Vad är det som är trollandet här? Att quad coren laggade (du kanske vill se videot?) eller att android är uppbyggd på det sättet att den prioriterar att utföra det du vill först än animationerna som gömmer undan hackandet? Lr vad menader du.

Konstigt att ni inte reagerade på de tidigare inläggen men gärna på detta korrekta påståendena.

Jag har inte klagat, jag sa bara att problemet med lagg finns på android. Eftersom android är öppet så är det lättare att skapa den här laggen då man kan göra vad man vill medans på iOS är det låst så du kan inte göra att telefonen blir seg.

Du har inte ens testat Note och försöker att dissa den och alla andra androidlurar och samtidigt inte ser brister hos din favorit...
Och hur man missar att ip4s laggar ibland visar på rätt stora skygglappar (jag har både en note och en ip4s)
Så du trollar....

Redigerat av NisseGurra, 04 March 2012 - 23:00.

Postad 04 March 2012 - 23:07

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Du har inte ens testat Note och försöker att dissa den och alla andra androidlurar och samtidigt inte ser brister hos din favorit...
Och hur man missar att ip4s laggar ibland visar på rätt stora skygglappar (jag har både en note och en ip4s)
Så du trollar....

Troden var waay of topic när jag kom in.. det handlade knappast om note när jag blandade mig in. En användare skrev sitt omdöme på en telefon han köpt med dyra pengar och blir påhoppad för att han hade fel åsikt... Det var inte jag som förde flera sidors propoganda.

Jag har nämnt brister på min favorit, lagg är inte ett av de... och det är det du syftar på. Samtidigt så har jag inte nämnt någon annan brist på android förutom lagget.

Jag har inte sett eller hört att iPhone 4 laggar i större utrsträckning sålänge den inte är jailbreakad. Din iPhone 4S är jailbreakad.. de har du nämnt i andra trådar vet jag. Men vad är det du försöker säga.. att iPhone 4 laggar lika mycket eller lika litet som en motsvarande otweakad android lur? Det är ett påstående som många kan intyga att det inte stämmer.

Det är inte jag som trollar här. Men jag vill inte ta kål på den här tråden så lämnar diskussionen.

Redigerat av Unregistered1232, 04 March 2012 - 23:14.

Postad 05 March 2012 - 05:24

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Tekniskt avancerad är inget ord du hört från mig, bästa mobilen på marknaden för konsumenter.. det har jag däremto skrivit. Och står för det fortfarande.

Jag är fortfarande mobilintresserad, jag läser vad som händer, den senaste tekniken, nfc etc..etc.. men när det gäller att han en telefon så är det iPhone som tilltalar mig. Jag gillar att uppleva och se teknik, inte mekka med det. Om det finns något annat ord för sådana än teknikintresserad.. så är jag det istället då.

Det är inte ens den bästa mobilen för konsumenter, i många fall är en kontantkortsmobil ett bättre val (ja, faktum är att en stor del av kunderna klarar sig med en ren samtals/SMS-mobil).

Som sagt, det går inte riktigt ihop att vara "mobilintresserad" och samtidigt dra slutsatsen att iPhone är den bästa produkten. Möjligen kan man vara mer ytligt intresserad, dock vill jag påstå att är man riktigt intresserad av mobiler drar man med största sannolikhet andra slutsatser.

iPhone är mobilen för folk som är ointresserade av mobiler, helt enkelt.

Postad 05 March 2012 - 06:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Okej, nu vill jag inte se ett inlägg till om iphone eller andra telefoner.
Galaxy note är det som diskuteras i den här tråden.

Anmäl gärna om det kommer fler inlägg.

Tack på förhand.

Postad 07 March 2012 - 01:47

madness74
  • madness74
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...L5IMGYCZin1phHA

;) :D

Postad 07 March 2012 - 22:21

stu2
  • stu2
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tack för dessa videor madness74.

Någon som har köpt några tillbehör till Noten som ni är nöjda/missnöjda med? Själv tror jag jag ska skaffa mig någon slags laddningsstation på sängbordet eftersom jag också använder mobilen som väckarklocka. Någon som har en sån? Ja, och skyddsdisplay har ni det eller fordral/cover?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.