![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
Postad 14 juli 2012 - 14:42
Postad 14 juli 2012 - 14:53
Nu kan ni uppgradera med officiella releasen av 2.0 istället för beta!
Haha då tar jag den istället !

Postad 14 juli 2012 - 16:55
Jag får endast ut PCM 2.0 oavsätt om jag spelar film eller musik.
Har givetvis satt HDMI på digital och DTS DolbyDigital och HD ljud på "ON"
Har även provat med fabriksåterställning utan framgång....
Borde inte heller vara förstärkaren som krånglar,för med ps3:an funkar det som det ska.
Någon med samma strul?
Postad 15 juli 2012 - 11:44
Tizzbird Sverige: Såg i ditt senaste inlägg att du hade en mkv med DTS-HD MA i 24bit, fungerar det?
Postad 15 juli 2012 - 13:54
Nu har jag läst igenom denna tråd men inte sett i klartext hur den hanterar .mkv med HD-ljud? (Alltså pass-through till förstärkaren av både True-HD och DTS-HD MA)
Tizzbird Sverige: Såg i ditt senaste inlägg att du hade en mkv med DTS-HD MA i 24bit, fungerar det?
Det fungerar
Postad 15 juli 2012 - 14:03
"I juni släpps fri uppgradering till Generation2 av TizzBirds användargränssnitt. En revolutionerande nyhet är att hela gränssnitte har anpassats till styrning med trådlös mus. Precis som du är van att styra din PC/Mac och mycket likt hur du är van att styra din smartphone med pekskärm!
När man använder GUI 2 kännar man direkt hur självklart allt är och man undrar varför ingen har tänkt på detta innan?"
Tja, denna information fick jag per mail 20120525, och vi har nu Juli. Förståeligt att förseningar kan inträffa, men intressant att alla tidigare förfrågningar i tråden om när GUI2 kan förväntas bli tillgänglig har ignorerats
Vi hade inte fått någon ny prognos för färdig datum och har därför inte kunnat svara på frågan, men nu är i alla fall GUI2 släppt, mindre än 2 veckor försenad, inte allt för illa trots allt.

Postad 16 juli 2012 - 12:30
Nu kan ni uppgradera med officiella releasen av 2.0 istället för beta!
Va bra. Alla buggar hedan efter är alltså inte just buggar utan features.
För med 2.0 så skulle den ju fungera perfekt utifrån Tizzbird.
Redigerat av TomasL, 16 juli 2012 - 12:32.
Postad 17 juli 2012 - 08:59
Postad 17 juli 2012 - 09:19
Var hämtar man den ? senaste versionen inte på deras sida ialla fall.
Du uppgraderar från spelarens meny, du behöver inte första ladda ner den till dator.

Meny->Inställningar->System->Firmware update
Du behöver en minnesenhet i spelaren (rek. SD-card) för att spara nedladdningen på.
Postad 17 juli 2012 - 18:42
Jag har uppgraderat min F20 och tycker den fungerar riktigt bra, för att inte säga "perfekt", till det jag använder den tilll. Strömma HD.film, inga problem, kör mestadels mkv och mp4 filmer, några enstaka avi. Filmerna rullar på bra utan problem både från NAS med Samba och från PC med TizzNFS. Dessutom fungerar AÁndroid Appar klockrent.Va bra. Alla buggar hedan efter är alltså inte just buggar utan features.
För med 2.0 så skulle den ju fungera perfekt utifrån Tizzbird.

Postad 18 juli 2012 - 12:03
Jag vill kunna göra såhär - men han i filmen bläddrar genom innehållet på en dator som har Plex installerat. Går det lika bra att bläddra i Tizzbirds innehåll?
Postad 18 juli 2012 - 14:11
Kör nu 2,0 och min F20 går klockrent på allt utom en sak! Går ej att spela dvd-iso jag blir utkastad när jag försöker, måste jag installera något tillägg för att det ska fungera ? Tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning, Qvist
Postad 18 juli 2012 - 15:07

Redigerat av Crazyberra, 18 juli 2012 - 15:22.
Postad 18 juli 2012 - 16:53
Mina frågor angående Tizzbird:
1. N1 eller F11, vad tror ni? Ser att N1 har A5 processor och F11 har A8. Kan det bli någon skillnad i verkligheten? (Jag vet att tråden handlar om F20 men jag chansar).
2. Hur hanterar scrapern TV-serier? Då jag har betydligt fler serier än filmer liggande på min NAS...
3. Hur hanterar Tizzbird filmuppsättningar (movie sets)?
4. Hur hanterar Tizzbird sparade lokala data som NFO och dylikt? Jag har använt Ember Media Manager för att spara info om filmer, filmuppsättningar, omslag etc som ligger lokalt tillsammans med filmfilerna. Kan Tizzbird känna av det?
Postad 18 juli 2012 - 18:38
Var inne på att lägga lite mer kulor på en HTPC då jag har kört med Apple TV 2 (jailbreak, XBMC) samt Boxee Box. Nu såg jag att XBMC är på g till Android och då öppnar sig en ny värld helt plötsligt. Tizzbird verkar intressant men framförallt känns det som det är en aktiv utvecklingsavdelning inblandad.
Mina frågor angående Tizzbird:
1. N1 eller F11, vad tror ni? Ser att N1 har A5 processor och F11 har A8. Kan det bli någon skillnad i verkligheten? (Jag vet att tråden handlar om F20 men jag chansar).
2. Hur hanterar scrapern TV-serier? Då jag har betydligt fler serier än filmer liggande på min NAS...
3. Hur hanterar Tizzbird filmuppsättningar (movie sets)?
4. Hur hanterar Tizzbird sparade lokala data som NFO och dylikt? Jag har använt Ember Media Manager för att spara info om filmer, filmuppsättningar, omslag etc som ligger lokalt tillsammans med filmfilerna. Kan Tizzbird känna av det?
Jag gissar att om du vill köra XBMC-appen kommer du att bli mer nöjd med F11 eller F20, de har lite mer prestanda (2000 DMIPS) än N1 (1400+ DMIPS) för jag tror att XBMC är hyfsat krävande. Jag har inte hunnit testa XBMC ännu, men skall göra det så snart jag hinner.
Postad 18 juli 2012 - 19:24
Postad 18 juli 2012 - 19:24
Postad 19 juli 2012 - 08:13
Postad 19 juli 2012 - 09:09
Vet någon om man kan få bluetooth att fungera? Hittade en app som fick Wii-kontroller att funka med Android (för att använda emulatorer)?
Postad 19 juli 2012 - 16:27
Postad 19 juli 2012 - 17:10
Ethernet status Connecting står det men slår sedan över till off. Någon annan som haft liknande problem eller har jag fått ett måndagsexemplar?
EDIT: Nu fick den äntligen kontakt efter 5st factory reset och ca 50 försök att få den att koppla upp sig... frågan är då var detta en engångs sak eller kan man se framemot fler tillfällen den beter sig såhär?
Redigerat av Unregistered0bcc1415, 19 juli 2012 - 17:41.
Postad 20 juli 2012 - 08:18
Packade upp min F20 sent igår och kopplade in den för att se hur det såg ut och för att uppgradera firmware till den senaste version. Allt verka funka så jag stängde av den. Nu när jag startar upp den så får inte den någon kontakt med nätverket. Prövat olika nätverkskablar, som fungerar i andra datorer utan problem, gjort reset på routern och factory default på F20:n utan något resultat.
Ethernet status Connecting står det men slår sedan över till off. Någon annan som haft liknande problem eller har jag fått ett måndagsexemplar?
EDIT: Nu fick den äntligen kontakt efter 5st factory reset och ca 50 försök att få den att koppla upp sig... frågan är då var detta en engångs sak eller kan man se framemot fler tillfällen den beter sig såhär?
Om du har uppgraderat till 2.0 och gjort en factory reset, med radering av användardata, så skall det inte vara några problem med nätverksanslutning därefter. Kanske var det något i din router som gjorde att TizzBird inte fick kontakt.
PS. Har kollat att WLAN-adaptern går iväg idag eller senast måndag.
Postad 20 juli 2012 - 09:27
Behöver man göra något speciellt för att få SVT play att funka? Jag har testat med User Agent satt till både iphone och ipad, men får bara ett felmeddelande om att videon inte kan spelas...

Har testat att installera flash, men videouppspelningen i SVT play blir fruktansvärt dålig och hackig...
Nån som vet hur jag skall göra för att få det att funka bättre?!
//Andreas
Postad 20 juli 2012 - 13:51
Sitter fast

Jag har och kör tivx med tvix netshare på 4 platser i huset.
Har nu köpt mig en Tizzbird F20 som körs med TizzNFS.
Problemet: Dessa två slår ut varandra och kan ej användas samtidigt, använder samma port står det.
Går detta att lösa ?
Edit: Fick köra med SAMBA och det funkade
Redigerat av doo, 20 juli 2012 - 22:59.
Postad 21 juli 2012 - 09:58
Jag har egentligen bara en enkel fråga: Skulle ni rekommendera Tizzbird F20 istället för att bygga en HTPC som med de delar jag valt, kommer att kosta ca 7500 kr?
Vad är för- respektive nackdelar att köpa F20:n?
Tack på förhand!
- Frost
Edit - Jag vill kunna tanka ner och spela upp i en och samma maskin, inga mellanhänder så att säga.
Redigerat av FrostLDeacon, 21 juli 2012 - 09:59.
Postad 21 juli 2012 - 12:15
Postad 21 juli 2012 - 22:38
Postad 22 juli 2012 - 18:26
Postad 22 juli 2012 - 20:49
Postad 23 juli 2012 - 10:26
1. Med jämna mellanrum avmonteras både den interna HDD:n och alla mina USB enheter, ibland bara intern HDD:n eller USB. Varför ?
2. Hd ljudet, har nämnts innan men jag får det absolut inte att funka oavsett filtyp och har provat både via HDMI och Optisk, det bara "blippar" i förstärkaren.
3. Jag upplever uppspelning av mkv-filer ojämn i kvaliten (synkning av ljud, lagg i bilden mm) ena gången man ser en film så funkar det kanon nästa så blir det nästan outhärdligt ??
Tycker trots dessa punkter att det är den bästa media spelare jag ägt sedan Popcorn Hour:n, hoppas försäljningen av dessa går bra så mjukvaru utvecklingen hålls igång i många år likt popcorn ! Väntar redan på med spänning på ICS till denna lilla låda !
Postad 23 juli 2012 - 16:17
Har kört GUI2 på F20:n ett par dagar väldigt intesivt nu ( semestern regnar ju bort iår ) och är mycket nöjd med detta gränssnitt finns ett par saker som retar mig till vansinne bara .
1. Med jämna mellanrum avmonteras både den interna HDD:n och alla mina USB enheter, ibland bara intern HDD:n eller USB. Varför ?
2. Hd ljudet, har nämnts innan men jag får det absolut inte att funka oavsett filtyp och har provat både via HDMI och Optisk, det bara "blippar" i förstärkaren.
3. Jag upplever uppspelning av mkv-filer ojämn i kvaliten (synkning av ljud, lagg i bilden mm) ena gången man ser en film så funkar det kanon nästa så blir det nästan outhärdligt ??
Tycker trots dessa punkter att det är den bästa media spelare jag ägt sedan Popcorn Hour:n, hoppas försäljningen av dessa går bra så mjukvaru utvecklingen hålls igång i många år likt popcorn ! Väntar redan på med spänning på ICS till denna lilla låda !
Verkligen roligt att höra att du är nöjd och att utvecklingen av produkten går åt rätt håll.

1. Vi har inte identifierat detta beteende och behöver mer detaljer för att reproducera och lista ut vad det kan bero på.
2. HD ljud har verifierats att det fungerar som det ska. HD Audio kan bara skickas via HDMI-Digital och du ställer in vilka typer av HD-ljud du vill skicka rakt igenom spelaren till receivern, som måste klarar dessa format. Alternativet till att skicka HD-ljudet igenom (pass through) är down-mix för att få stereo-ljud i tex en TV som inte klarar DTS-MA etc. Om du väljer Optisk (SPDIF) så är det 5.1 ljud du får ut den vägen. Men i båda fallen måste även filmen du ser på ha ljudspår i formatet för att du skall få ut det i receivern.
3. Det finns ett identifierat problem i mkv som kör undertexter. Detta håller på att rättas till och en uppgraderingsfix bör komma i nästa vecka.
Postad 23 juli 2012 - 18:16
Verkligen roligt att höra att du är nöjd och att utvecklingen av produkten går åt rätt håll.
1. Vi har inte identifierat detta beteende och behöver mer detaljer för att reproducera och lista ut vad det äkan bero på.
2. HD ljud har verifierats att det fungerar som det ska. HD Audio kan bara skickas via HDMI-Digital och du ställer in vilka typer av HD-ljud du vill skicka rakt igenom spelaren till receivern, som måste klarar dessa format. Alternativet till att skicka HD-ljudet igenom (pass through) är down-mix för att få stereo-ljud i tex en TV som inte klarar DTS-MA etc. Om du väljer Optisk (SPDIF) så är det 5.1 ljud du får ut den vägen. Men i båda fallen måste även filmen du ser på ha ljudspår i formatet för att du skall få ut det i receivern.
3. Det finns ett identifierat problem i mkv som kör undertexter. Detta håller på att rättas till och en uppgraderingsfix bör komma i nästa vecka.
1. Har en USB hub med egen ström försörjning och på den ligger 3 externa hdd. I spelaren sitter 1tb disk. Var tredje gång jag startar upp tizzen (ungefär) så avmonterar den alla diskar alternativt intern HDD eller usb, får meddelandet "sda unmounted, now safe to remove" eller något i den stilen !
2. Har ganska bra koll på detta, mina filer är med hd-ljud och förstärkaren klarar formaten. När jag lägger till Hd-ljud i ljud utgångs menyn så beter det sig enligt följande: startar jag en film med hd-ljud så känner förstärkaren igen signalen och visar formatet i ca 1-2 sek ibland hörs även ljudet en kort kort stund sen "tappar" förstärkaren signalen i 2 sek för att sen upprepa samma procedur om och om igen ! Har inte haft dessa problem med tidigare spelare eller med nuvarande blueray spelare så jag tvivlar på att det är förstärkaren ...
3. Kanon bra

Postad 23 juli 2012 - 20:37
Ja, F32 kommer förmodligen att ha cpu med dubbla kärnor
Vad mer kan du säga om F32? När kommer den och hur ser hårdvaran ut? Funderar på att köpa en Tizzbird men man kanske ska vänta på F32 om den inte dröjer för länge.
Postad 24 juli 2012 - 08:32
1. Har en USB hub med egen ström försörjning och på den ligger 3 externa hdd. I spelaren sitter 1tb disk. Var tredje gång jag startar upp tizzen (ungefär) så avmonterar den alla diskar alternativt intern HDD eller usb, får meddelandet "sda unmounted, now safe to remove" eller något i den stilen !
2. Har ganska bra koll på detta, mina filer är med hd-ljud och förstärkaren klarar formaten. När jag lägger till Hd-ljud i ljud utgångs menyn så beter det sig enligt följande: startar jag en film med hd-ljud så känner förstärkaren igen signalen och visar formatet i ca 1-2 sek ibland hörs även ljudet en kort kort stund sen "tappar" förstärkaren signalen i 2 sek för att sen upprepa samma procedur om och om igen ! Har inte haft dessa problem med tidigare spelare eller med nuvarande blueray spelare så jag tvivlar på att det är förstärkaren ...
3. Kanon bra
Bra med mer detaljerad beskrivning, jag har skickat frågan vidare till Kore och utvecklingschefen hos TizzBird, får se vad han har för teori. De kommer troligen att konfigurerar upp en F20 med 3 externa diskar + interna för att testa och simulera problemet. Ber om lite tålamod så skall vi ha ett svar på detta och problemet med HD ljud.
Vad mer kan du säga om F32? När kommer den och hur ser hårdvaran ut? Funderar på att köpa en Tizzbird men man kanske ska vänta på F32 om den inte dröjer för länge.
Har idag ingen mer information än att modellen finns planerad som en efterföljare till F30.
Postad 24 juli 2012 - 09:59
3. Kanon bra
Har du även strömförsörjning till de 3 USB-diskarna? Om inte kan problemet vara att de inte får tillräcklig strömförsörjning via din usb-hub. Jag tror en USB-disk kräver upp till ca 0.8mA och när du startar TizzBird och den skall mappa upp alla 3 diskar samtidigt, kan jag tänka att strömmen inte räcker till om du bara har strömförsörjning till usb-hubben. Kanske kan du testa med 1 disk först och se hur det funkar och därefter hänga på ytterligare en disk i taget.
Postad 24 juli 2012 - 14:23
Jag har tre stycken nätverkmappar inställda. I mediaspelaren syns de som en nätverksikon följt av 1, 2 och 3. kan man på något sätt ändra 1,2,3 till något annat. Är egentligen inte speciellt svårt att komma ihåg vilken mapp som är vilken men skulle vara smidigt om det gick att göra.
Det går inte att ändra, men det finns ett förslag att visa namn på nätverksenheten istället för en siffra. Vi hoppas att TizzBirds utvecklingsavdelning kommer upp med något bra, kanske så att man själv kan döpa anslutningarna.
Postad 24 juli 2012 - 14:48
Har du även strömförsörjning till de 3 USB-diskarna? Om inte kan problemet vara att de inte får tillräcklig strömförsörjning via din usb-hub. Jag tror en USB-disk kräver upp till ca 0.8mA och när du startar TizzBird och den skall mappa upp alla 3 diskar samtidigt, kan jag tänka att strömmen inte räcker till om du bara har strömförsörjning till usb-hubben. Kanske kan du testa med 1 disk först och se hur det funkar och därefter hänga på ytterligare en disk i taget.
Hej, diskarna har separat strömförsörjning. Har även kört med endast 2 diskar men samma resultat .. Hur kommer det sig att intern HDD:n avmonteras hela tiden ? Enda sättet att få igång den är att dra strömmen..
Postad 25 juli 2012 - 10:09
Någon tanke va det kan vara ?
/Olle
Postad 25 juli 2012 - 13:57
Hej, diskarna har separat strömförsörjning. Har även kört med endast 2 diskar men samma resultat .. Hur kommer det sig att intern HDD:n avmonteras hela tiden ? Enda sättet att få igång den är att dra strömmen..
Du har väl gjort en total factory reset med radering av användardata (kryssa i rutan) efter uppgraderingen?
Vi har inte kunnat verifiera liknande beteende eller problem med att F20 tappar den interna disken.
Har du även provat två USB-diskar som kopplas direkt i F20s USB-portar? (för att eliminera problem med usb-hubb)
Får du samma problem med interna disken om du inte har USB-diskar anslutna?
Förutsatt att ovanstående inte gör någon skillnad så kanske det är något fel på ditt ex av F20. Då kan du skicka RMA-begäran till [email protected]
Om det var när du kollade via webbläsare eller någon App så kan skärmsläckaren göra så. Testa att stänga av skärmsläckaren i inställningar.Mitt under pågående tittande har plötsligt F20:n pausat och gått till skärmsläckare direkt.
Någon tanke va det kan vara ?
/Olle
Postad 25 juli 2012 - 15:23
/Olle
Postad 25 juli 2012 - 20:55
Du har väl gjort en total factory reset med radering av användardata (kryssa i rutan) efter uppgraderingen?
Vi har inte kunnat verifiera liknande beteende eller problem med att F20 tappar den interna disken.
Har du även provat två USB-diskar som kopplas direkt i F20s USB-portar? (för att eliminera problem med usb-hubb)
Får du samma problem med interna disken om du inte har USB-diskar anslutna?
Förutsatt att ovanstående inte gör någon skillnad så kanske det är något fel på ditt ex av F20. Då kan du skicka RMA-begäran till [email protected]
Hade inte gjort factory reset, gjorde detta nyss har även kopplat diskarna direkt till tizzen, skall testa vidare. Dock återstår problemet med ljudet.. blir inte klok på det, skall göra ett sista försök hos någon kompis för att utesluta recivern . RMA begäran ?
Postad 26 juli 2012 - 09:00
Hade inte gjort factory reset, gjorde detta nyss har även kopplat diskarna direkt till tizzen, skall testa vidare. Dock återstår problemet med ljudet.. blir inte klok på det, skall göra ett sista försök hos någon kompis för att utesluta recivern . RMA begäran ?
Löste factory-reset problemet med USB- och Intern disk?
Postad 26 juli 2012 - 11:19
Löste factory-reset problemet med USB- och Intern disk?
Har inte felat ännu, men har inte gjort så många omstarter ännu ..
Postad 26 juli 2012 - 19:35
Postad 26 juli 2012 - 22:00
Redigerat av gusbug, 27 juli 2012 - 20:32.
Postad 28 juli 2012 - 08:04
[Changes at 2.01120724]
1. Changes in SYSTEM / MEDIA PLAYBACK
1) Fixes 3D idx+ sub subtitle problem.
2) Supports .dts and .ac3 extension audio format.
3) Fixes stuttering problem of PAUSE-then-PLAY when audio is in a pass-thru mode.
- No problem with AV receiver when PAUSE.
4) Fixes an internal minor bug that causes some inconsistencies.
2. Changes in the USER INTERFACE
1) Supports text subtitle type – outline and shadow.
Jag har testat filmer (mkv) som jag hade problem med hackningar/slowmotion när jag hade på undertexter, det fungerar nu. Jag har gjort några inhopp i filmerna, inte sett hela filmerna.
Det finns en liten antydan till småhack emellanåt men de har kommit en bra bit att få det fungera till 99,99%.
Jag måste säga att jag är imponerad av supportens/tillverkarens respons.
Redigerat av lo61, 28 juli 2012 - 08:06.
Postad 28 juli 2012 - 21:32
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar