Monoblock vs slutsteg
404 svar till detta ämne
Postad 14 October 2012 - 15:26
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Alla dina uppräknade egenskaper går att förklara med frekvensgångsavvikekser och distorsion. Närvaro undantaget då. Där stannar nog min kunskap. Men jag kan ju gissa. Men jag avstår nog från det.
Edit. Det går att F/E-lyssna alla delar i kedjan samtidigt utom högtalare + rum. Varför man skulle vilja göra det när man får bättre information om apparaterna genom att lyssna på dem separat förstår jag inte.
Redigerat av Unregistered757ca215, 14 October 2012 - 15:29.
Postad 14 October 2012 - 15:26
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Läs mitt inlägg igen så ser du att jag inte skrev något sånt.
Du tyckte att en forummedlem skulle komma med egna argument ? Du kommer med en massa argument i varenda tråd du någonsin deltagit i, men väldigt få av dom kommer från egna erfarenheter. Saker som andra människor människor har testat och kommit fram till. Bara för att du har läst om andra människors erfarenheter och argument gör inte det dom sakerna till dina egna argument. Det är EXAKT samma sak att hänvisa till en länk där Svalander redovisar sina erfarenheter som när du redovisar "dina" erfarenheter. Den enda skillnaden är att du har pluggat in IÖ:s och LTS erfarenheter så du kan dom utantill. Jag ställer samma fråga igen, även att jag redan vet att du kommer att på något sätt undvika att ge mej ett konkret svar på min fråga.. Hur många av dessa blindtest, som du refererar till i varenda tråd du deltar i, har du deltagit personligen i ?
Postad 14 October 2012 - 15:47
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Alla dina uppräknade egenskaper går att förklara med frekvensgångsavvikekser och distorsion. Närvaro undantaget då. Där stannar nog min kunskap. Men jag kan ju gissa. Men jag avstår nog från det.
Edit. Det går att F/E-lyssna alla delar i kedjan samtidigt utom högtalare + rum. Varför man skulle vilja göra det när man får bättre information om apparaterna genom att lyssna på dem separat förstår jag inte.
Själv tycker jag att lyssna är det enda som behövs. Men nu gällde det ju hur man vet att man har ett neutralt ljud eller inte. Det enkla svaret på den frågan är givetvis; Det kan man aldrig veta.
Postad 14 October 2012 - 15:52
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det finns ett komplicerat svar också. Där blir svaret istället: Ja, det kan man veta.
Postad 14 October 2012 - 16:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det finns ett komplicerat svar också. Där blir svaret istället: Ja, det kan man veta.
Jag har tid och servern har förhoppningsvis kaoacitet så utveckla gärna. Min teori tar avstamp i att man måste börja i skivstuduon för att veta hur det är tänkt att låta.
Postad 14 October 2012 - 16:12
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det här.
Jag är så fruktansvärt trött på att alla diskussioner ska sluta upp i en kukmätartävling och vem som kan komma med den mest påhittiga förolämpningen. Min, inte särskilt kvalificerade gissning, är att det finns alldeles för mycket testosteron här inne. Men jag kan inte undgå observera att det nästan alltid är samma människor som är inblandade.
Som ganska flitig debattör vet jag inte om jag borde bära en del av oket? Men för mig handlar det inte alls om xxxmätartävling, finns alltid nån som har större nämligen.  Viktigt förstås att inte missa topic alltför ofta och att försöka vara hövlig.
Postad 14 October 2012 - 17:02
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Då frågar jag nyfiket vilka egenskaper hos en apparat som brukar få dig engagerad i musiken? Är det någon frekvensgångsskillnad, någon speciell sorts distorsion eller är det något annat som är svårt att mäta?
Jag förstår om frågan kan uppfattas som provocerande, men det är inte min avsikt.
Bra fråga. Men jag har inte några siffror på detta då det varit mina öron som fått vara domare. Det som fick mig att välja den int förstärkare jag har idag var (i jämförelse med de konkurrenter jag lyssnade på) storleken på ljudbilden och någon form av analog känsla som fick mig engagerad. För mig är musikalisk förälskelse något som inte går att mäta med siffror - lika lite som att jag kan säga att attraktionskraften till det motsatta könet går att sätta siffror på. Det bara känns i hela kroppen. Och där upplever jag det som att det inte är det skyltdocke-perfekta (totalt transparenta) som är mest intressant. Många gånger är det väl just det där sneda leendet (färgningen) som upplevs som en positiv faktor. Det jag ställer mig mest frågande till är varför man kopplar ihop just neutralitet/transparens med musikalitet och njutbarhet. Båda är intressanta men för mig har de inget med direkt samband. Stärkaren jag valde kanske är jättetransparent. Ok vad bra. Eller så är den färgad. Ok vad bra. Lika lite hänger jag med på varför folk jagar watt i första hand (om vi nu ska försöka gå tillbaka till trådskaparens rubrik). I bland får jag känslan av att vissa resonerar som så att 300 Watt är "bättre" än 150 W. Låt oss säga att du gillar tjejer och kanske går igång lite extra deras bakdel. Om du nu fick chansen att dejta tjejen med världens största bakdel, skulle du automatiskt tycka att det är en drömdejt? Ibland kan det ju vara så att "less is more..." Eller?
Redigerat av Unregisteredb6367e16, 14 October 2012 - 17:05.
Postad 14 October 2012 - 17:39
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag har tid och servern har förhoppningsvis kaoacitet så utveckla gärna. Min teori tar avstamp i att man måste börja i skivstuduon för att veta hur det är tänkt att låta.
Den undersökningen har Ingvar Öhman gjort och är inte något jag själv kan förklara utan att det blir fel någonstans. Jag sitter dock just nu och försöker hitta den beskrivning som skrevs av IÖ på faktiskt.se. Hittar jag den så lovar jag att återkomma. Men bara för att ge en kort beskrivning av förfarandet så var det ungefär som så att högtalare stod uppställda framför fällbara väggar med en uppmickad orkester i rummet bakom. Och testpanelen fick försöka höra skillnad på den inspelade orkestern med väggarna stängda och när den spelade live med väggarna öppna. Dock kan jag minnas lite fel om hur det gick till, så ta mig inte helt på orden där. --- Bra fråga. Men jag har inte några siffror på detta då det varit mina öron som fått vara domare. Det som fick mig att välja den int förstärkare jag har idag var (i jämförelse med de konkurrenter jag lyssnade på) storleken på ljudbilden och någon form av analog känsla som fick mig engagerad. För mig är musikalisk förälskelse något som inte går att mäta med siffror - lika lite som att jag kan säga att attraktionskraften till det motsatta könet går att sätta siffror på. Det bara känns i hela kroppen. Och där upplever jag det som att det inte är det skyltdocke-perfekta (totalt transparenta) som är mest intressant. Många gånger är det väl just det där sneda leendet (färgningen) som upplevs som en positiv faktor.
Det jag ställer mig mest frågande till är varför man kopplar ihop just neutralitet/transparens med musikalitet och njutbarhet. Båda är intressanta men för mig har de inget med direkt samband. Stärkaren jag valde kanske är jättetransparent. Ok vad bra. Eller så är den färgad. Ok vad bra.
Lika lite hänger jag med på varför folk jagar watt i första hand (om vi nu ska försöka gå tillbaka till trådskaparens rubrik). I bland får jag känslan av att vissa resonerar som så att 300 Watt är "bättre" än 150 W. Låt oss säga att du gillar tjejer och kanske går igång lite extra deras bakdel. Om du nu fick chansen att dejta tjejen med världens största bakdel, skulle du automatiskt tycka att det är en drömdejt? Ibland kan det ju vara så att "less is more..." Eller?
Tack för ett jättebra svar! Vi letar efter olika saker du och jag. Jag vill definitivt ha ofärgande apparater när jag kan, eller iaf vara medveten om exakt hur de påverkar ljudsignalen. Fast nu när jag tänker efter så är det nog bara mina basslutsteg som är relativt ofärgande och de används i det enda område där de har konstaterats vara färgande. Just snyggt. Jag ska också återgå till trådämnet om jag klarar av det. Effektmängden är ju intressant när man har brist på det. Att slutsteget levererar effekten med låg distorsion är näst viktigast då en klippande förstärkare verkligen kan låta illa. Rörförstärkare kan ju dock klippa mjukare och låter inte lika illa när de överstyr. Därför kan de ju upplevas vara större än de är då några procents distorsion från en sådan kan låta avsevärt bättre än några procents distorsion från en transistorförstärkare. Rör trådämnet också hur stor förstärkare man behöver? Min egen erfarenhet är iaf att man aldrig kan ha tillräckligt stora förstärkare så länge högtalarna hänger med.
Postad 14 October 2012 - 18:01
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jo det är ju intressant för att se om en enskild komponent är transparent. Men det säger mycket lite om tex. nämnda slutstegs förmåga att driva en högtalare med komplexa musiksignaler. Det intressantaste, enligt min mening, är hur det låter när alla länkar i kedjan är med. Högtalare, förstärkare, spelare, rum etc. Före och efter hela kedjan och med riktig musiksignal. Hur enskilda komponenter presterar säger tyvärr inte alltid så mycket. Men visst är det intressant att lära sig olika testmetoder. 
+1
Postad 14 October 2012 - 18:06
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag vet inte om jag kan tillföra något i diskussionen egentligen. Men om blindtester kan jag iaf dela med mig av mina erfarenheter.
Jag har varit med på en del blindtester/ F/E-lyssningar med LTS. Vi jämförde Emotiva XPA-2 mot insignalen, O&G RS2000 mot insignalen och XTZ någonting100 mot insignalen. De jämfördes alltså inte mot varandra. De färgningar som dessa slutsteg fanns ha var mycket, mycket små.
Emotivans färgning kunde nästan enbart kännas på vibrerande inredning. De vibrerade lite mindre med Emotivan i signalvägen. Detta kunde härledas till att dess undre gränsfrekvens var satt lite högt (20Hz).
RS2000 var ett prototypsteg som testades för att jag just hade köpt det. Jag var den enda som lyckades detektera det steget och det var en liten skillnad på efterklangen på en cymbal som hördes. Konstruktören informerades och gjorde ändringar. Ingen färgning har detekterats efter det.
XTZ kommer jag inte ihåg så mycket av, men den var lätt att detektera även om färgningen var mycket liten.
När man gör sådana här blindtester lyssnas det på en kort ljudloop om ca 2 sekunder. Varannan gång lyssnar man på testobjektet och varannan gång signalen utan testobjektet. Bytestiden mellan lyssningarna är så gott som noll så det handlar om att flippa en vippströmbrytare.
I mitt tycke är detta den bästa testmetoden att undersöka hur olika apparater färgar ljudet. Man jämför alltså inte apparater utan undersöker exakt hur signalen förändras när de passerar den.
Detta kanske inte hade så mycket med trådämnet att göra, men diskussionen verkade ju ändå handla om detta en del, så jag hoppas min erfarenhet om testerna kan vara till glädje.
Och detta berättar ju bara vad DINA öron uppfattar och hur DU tycker att det låter? färgas eller inte? Så tänk om du nu har fått konstruktören att konstruera ett fel på alla efter detta tillverkade steg. Och det var då alltså färgning i viss mån på samtliga inblandade steg.
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 18:14.
Postad 14 October 2012 - 18:14
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Bra fråga. Men jag har inte några siffror på detta då det varit mina öron som fått vara domare. Det som fick mig att välja den int förstärkare jag har idag var (i jämförelse med de konkurrenter jag lyssnade på) storleken på ljudbilden och någon form av analog känsla som fick mig engagerad. För mig är musikalisk förälskelse något som inte går att mäta med siffror - lika lite som att jag kan säga att attraktionskraften till det motsatta könet går att sätta siffror på. Det bara känns i hela kroppen. Och där upplever jag det som att det inte är det skyltdocke-perfekta (totalt transparenta) som är mest intressant. Många gånger är det väl just det där sneda leendet (färgningen) som upplevs som en positiv faktor.
Det jag ställer mig mest frågande till är varför man kopplar ihop just neutralitet/transparens med musikalitet och njutbarhet. Båda är intressanta men för mig har de inget med direkt samband. Stärkaren jag valde kanske är jättetransparent. Ok vad bra. Eller så är den färgad. Ok vad bra.
Lika lite hänger jag med på varför folk jagar watt i första hand (om vi nu ska försöka gå tillbaka till trådskaparens rubrik). I bland får jag känslan av att vissa resonerar som så att 300 Watt är "bättre" än 150 W. Låt oss säga att du gillar tjejer och kanske går igång lite extra deras bakdel. Om du nu fick chansen att dejta tjejen med världens största bakdel, skulle du automatiskt tycka att det är en drömdejt? Ibland kan det ju vara så att "less is more..." Eller?
+1
Postad 14 October 2012 - 18:26
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Och detta berättar ju bara vad DINA öron uppfattar och hur DU tycker att det låter? färgas eller inte?
Så tänk om du nu har fått konstruktören att konstruera ett fel på alla efter detta tillverkade steg.
Och det var då alltså färgning i viss mån på samtliga inblandade steg.
Du borde läsa förklaringen på vad F/E-lyssning är om du inte gjort det. http://sv.wikipedia....iki/FE-lyssningFärgningen blev väl statistiskt belagd med över 99,9% konfidens vid det tillfället då jag blint (alltså inte kände till om steget fanns med i kedjan) uppfattade slutstegets färgning fler än 11 gånger i rad. Det var alltså inte någon subjektiv detektion, utan den var tämligen vetenskapligt belagd. Ja, samtliga steg kunde beläggas med färgning, men jag vill inte avskräcka från någon av dessa steg. Dessa färgningar är verkligen pyttesmå. Jag tvivlar starkt på att det är något man skulle detektera under vanliga lyssningsomständigheter även om det kanske inte är omöjligt.
Postad 14 October 2012 - 18:54
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Du borde läsa förklaringen på vad F/E-lyssning är om du inte gjort det.
http://sv.wikipedia....iki/FE-lyssning
Färgningen blev väl statistiskt belagd med över 99,9% konfidens vid det tillfället då jag blint (alltså inte kände till om steget fanns med i kedjan) uppfattade slutstegets färgning fler än 11 gånger i rad. Det var alltså inte någon subjektiv detektion, utan den var tämligen vetenskapligt belagd.
Ja, samtliga steg kunde beläggas med färgning, men jag vill inte avskräcka från någon av dessa steg. Dessa färgningar är verkligen pyttesmå. Jag tvivlar starkt på att det är något man skulle detektera under vanliga lyssningsomständigheter även om det kanske inte är omöjligt.
Ja då var det ju DINA öron som användes här, en annan person kanske hade fått helt skillda uppfattningar gentemot dina. Och alla tre stegen färgade ljudet, ok. Ja det kanske helt enkelt är så att flertalet människor hade kunnat urskilja denna färgning gentemot andra steg med en annan färgning.
Postad 14 October 2012 - 19:23
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
När det gäller RS2000 så var det endast jag i panelen som uppfattade steget som färgande. De andra kunde inte detektera färgningen under den tid vi tog oss att undersöka den.
Vad gäller de andra två så var de/vi som uppfattade färgningarna väldigt överens om hur färgningarna var beskaffade.
---
Jo... sen har jag varit med om att undersöka några receivers på detta sätt och färgningarna de kunde beläggas med var i samma storleksordning som de på slutstegen. Och då testades DAC, förstegsdel och slutstegsdel på en gång för att objekten skulle testas på det sätt de flesta förutsattes använda dem.
Varför nämner jag detta då? Jo, jag vill bara belysa att de som inte kör med högtalare som har djupa dippar i impedansen eller behöver jätteeffekter inte behöver lägga stora utgifter på apparater de inte behöver. En vanlig receiver duger i många fall.
Postad 14 October 2012 - 19:35
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
När det gäller RS2000 så var det endast jag i panelen som uppfattade steget som färgande. De andra kunde inte detektera färgningen under den tid vi tog oss att undersöka den.
Vad gäller de andra två så var de/vi som uppfattade färgningarna väldigt överens om hur färgningarna var beskaffade.
---
Jo... sen har jag varit med om att undersöka några receivers på detta sätt och färgningarna de kunde beläggas med var i samma storleksordning som de på slutstegen. Och då testades DAC, förstegsdel och slutstegsdel på en gång för att objekten skulle testas på det sätt de flesta förutsattes använda dem.
Varför nämner jag detta då? Jo, jag vill bara belysa att de som inte kör med högtalare som har djupa dippar i impedansen eller behöver jätteeffekter inte behöver lägga stora utgifter på apparater de inte behöver. En vanlig receiver duger i många fall.
Så du anser att tex ett par Focal Electra 1028BE låter lika bra med en HK AVR 165 gentemot att driva den med en Hegel H200? Är du oxå en av dom som hävdar att alla förstärkare låter likadant, bara skillnad på effekt.
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 19:37.
Postad 14 October 2012 - 19:42
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Så du anser att tex ett par Focal Electra 1028BE låter lika bra med en HK AVR 165 gentemot att driva den med en Hegel H200?
Är du oxå en av dom som hävdar att alla förstärkare låter likadant, bara skillnad på effekt.
På fråga ett svarar jag: Ingen aning. Jag känner inte till något om högtalaren eller förstärkarna, men har högtalaren inga skumheter för sig i impedanskurvan och båda slutstegen är lika ofärgande och välkonstruerade så hörs nog ingen skillnad På fråga två svarar jag: Nej. Tvärtom VET jag att förstärkare låter olika. Jag har ju just redovisat att det är skillnad på dem. Faktum är att du citerar mig när jag skriver att det är skillnad på dem.
Postad 14 October 2012 - 19:49
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Så du säger egentligen både och här.
Postad 14 October 2012 - 19:50
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Du missar omständigheterna för respektive svar jag skrivit om.
Postad 14 October 2012 - 20:19
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Du missar omständigheterna för respektive svar jag skrivit om.
Nja, gör jag? Då får du gärna förklara. Så om en högtalare inte är en problemlast, så låter det ändå likadant med två olika förstärkare som har olika färgning, är det det du säger? Edit: jag läste fel tror jag. Så man kan säga att du vet att förstärkare låter olika, men att du inte tror att förstärkare låter olika om dom låter likadant, hehe logiskt.
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 20:21.
Postad 14 October 2012 - 20:23
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Saken är ju bara den att "alla" olika förstärkare låter olika, mer eller mindre.
Och tex mellan en flerkanals budget reciver och en integrerad premium 2-kanals förstärkare så har jag personligen alla gånger jag jämfört hört klart stora skillnader, detta gör nog dom flesta icke hörselskadade människorna, oxå även i ett blindtest, om man är inlyssnad på övriga systemets komponenter ifråga.
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 20:25.
Postad 14 October 2012 - 20:25
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag säger att det inte är troligt att de olika färgningarna går att skilja från varandra under vanlig lyssning hemma där slutstegen måste bytas mellan lyssningarna.
Men under f/e-lyssning, där växlingarna sker utan avbrott, är det lätt att uppfatta även minimala färgningar.
Det handlar alltså om olika förutsättningar att undersöka färgningarna. Inte att de inte finns.
Postad 14 October 2012 - 20:29
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ok, ja detta håller jag med om.
När dom olika förstärkarna har en mer påtaglig ljudskillnad/färgning är det dock inte vidare svårt att skilja dom åt.
Postad 14 October 2012 - 20:40
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Ok, ja detta håller jag med om.
När dom olika förstärkarna har en mer påtaglig ljudskillnad/färgning är det dock inte vidare svårt att skilja dom åt.
Jag tror du har rätt i det. Dock har jag nog aldrig ägt ett tillräckligt kasst slutsteg själv för att ha reagerat. Om det är av intresse så är det dessa: Rotel Rb1090 Rotel Rb 991 Nad 208 O&G rs2000 Denon 2105, 2308, 3808a Bryston 12b st (tror jag) på långtidslån. Kanske är jag lite benägen att tycka att 208 är lite luddig, men det skulle jag inte gurgla sopsäck på. Nu tappade jag bort mig helt.
Postad 14 October 2012 - 20:45
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ok intressant.
I mina öron är Rotel1075 och NAD208 (vilka jag ägt själv) som natt och dag, där jag som du skulle kunna beskriva NADen som luddig, och Roteln som "neutral".
Vad tyckte du om Bryston steget, ingen skillnad emot Rotel 1090?
Postad 14 October 2012 - 20:54
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det gick väldigt lång tid mellan de lyssningarna, så jag vågar nog bara säga att båda är väldigt bra. Men jag vet inte om mitt tyckande hjälper någon egentligen.
Med nadden är det annorlunda. Där var det visserligen jämförande steg mot steg. Nad mot rs2000. Men under långa perioder. Den jämförelsen känns mer seriös, men jag kan ändå inte lägga någon speciell tyngd på den. Inte heller vet jag om mina tjugo år gamla naddar är helt reko. Gamla grejor, men mycket effekt till ett bra pris.
Postad 14 October 2012 - 21:16
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ok..
Ja NAD var det som gällde, 16 vårar gammal och XL-Fidelity P1800 spelade så morsan gick ut ur huset
Postad 14 October 2012 - 21:20
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Hahaha! Undrar om det var ljudtrycket eller lavindisten hon flydde fältet för  .
Postad 14 October 2012 - 21:37
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Hahaha! Undrar om det var ljudtrycket eller lavindisten hon flydde fältet för .
Hahaha vet inte vad lavindist är (kraftig dist?  ) men kan säga att dessa högtalare/hemma-hifi-disko burkar faktiskt även spelade mer än bara högt, det fanns allt lite finnes oxå (du måste ha hört dessa?) Morsan stack nog pga båda två dina kriterier
Postad 15 October 2012 - 08:02
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Hahaha! Undrar om det var ljudtrycket eller lavindisten hon flydde fältet för .
nej för attans xl fidelity spelar faktiskt väldigt disstfritt i jämnförelse med cv och annat skräp. sitter även rätt så vettiga element i dessa.
Postad 15 October 2012 - 08:23
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Får se om jag får chansen att lyssna på dem någon gång då. Med 600W in i en högtalare som har en känslighet på 101dB@1W@1m så blir det rejält ljudtryck!
Postad 15 October 2012 - 09:47
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag har rotat mer, men hittar inte exakt det jag letar efter. Dock hittade jag en diskussion här på MHB där Niclas_H nämner samma undersökning som mig: https://www.minhembi...c=126415&st=476Hoppas det iaf kan tas som en indikation på att jag inte hittar på saker även om jag förstår att det inte duger som någon sorts argument för någon.
Postad 15 October 2012 - 09:48
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Får se om jag får chansen att lyssna på dem någon gång då. Med 600W in i en högtalare som har en känslighet på 101dB@1W@1m så blir det rejält ljudtryck!
de är nog inte alls lika kapabla som ditt system men de piskar rätt bra ändå. basen är ju ett moddat rockford fostgate punch, vifa resten och lådan väger 60kg/80kg beroende på om man sandfyller eller ej.
Postad 15 October 2012 - 10:51
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...Vad är neutralt? -Omöjligt att veta skulle jag vilja påstå. Skulle lika gärna kunna vara lite kallt och sterilt.
Vi har olika ljudideal, därför görs det olika typer av elektronik, för att det ska finnas nåt för alla.
Korrekt och ofärgat är ett begrepp som är svårt att sätta fingret på, tror mer på var person uppfattning. (så här ska det låta) och det kan vara väldigt olika.
Nej, det där är faktiskt fel. Du som vurmar så för just förförstärkare har faktiskt oerhört lätt att testa om en dylik förvränger ljudet, och du kan slå dig i backen på att det "som tillförs" inte är något "som försvunnit" i tidigare led utan helt enkelt en försämring av signalen. Koppla helt enkelt in ditt testobjekt exempelvis mellan för- och slutsteg i en anläggning du tycker låter kanon. Påverkade "det extra försteget" ljudet alls så ge f-n i att köpa det...
Postad 16 October 2012 - 13:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du tyckte att en forummedlem skulle komma med egna argument ? Du kommer med en massa argument i varenda tråd du någonsin deltagit i, men väldigt få av dom kommer från egna erfarenheter. Saker som andra människor människor har testat och kommit fram till. Bara för att du har läst om andra människors erfarenheter och argument gör inte det dom sakerna till dina egna argument.
Har du någonsin gått i en skola? Har du läst och lärt dig något som du själv inte upplevt? Point take? Det är EXAKT samma sak att hänvisa till en länk där Svalander redovisar sina erfarenheter som när du redovisar "dina" erfarenheter.
Nej, det är inte i närheten av samma sak. Kausalitet är det du missar. Svalander kan inte visa någon kausalitet som vi kan verifiera, men bl a de blindtester som jag refererar till kan visa att man falsifiera påståendet och det inte håller under blinda förhållande.
Postad 16 October 2012 - 13:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Saken är ju bara den att "alla" olika förstärkare låter olika, mer eller mindre.
Nej, och det har bevisats om och om igen att många inte kan skilja flera olika förstärkare åt. Visst finns det fall som folk hör skillnad, speciellt om det är svår last inblandad, men i många fall så är de ev skillnaderna under hörseltröskeln.
Postad 16 October 2012 - 14:52
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Postad 16 October 2012 - 15:39
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
MKarlsson: Det ni skriver motsäger ju inte varandra. EtageMedia skriver att det alla låter olika, vilket de nog gör. Det är bara det att de låter så LITE olika att skillnaderna ofta/oftast ligger under hörtröskeln när de jämförs i något vanligt A/B-test.
Postad 16 October 2012 - 15:42
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Mkarlsson: kan du länka till dessa tester du hänvisar till?
Hade varit kul att läsa igenom!
Jag har bara läst att IÖ har hänvisat till sina tester han gjorde som 16åring i sitt egena forskningsinstitut "Audio Purus IX"
Postad 16 October 2012 - 15:48
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag har varit med om en del av dessa tester. Tror t.o.m att jag skrivit lite om dem ovan.
Postad 16 October 2012 - 16:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har du någonsin gått i en skola? Har du läst och lärt dig något som du själv inte upplevt? Point take?
Nej, det är inte i närheten av samma sak. Kausalitet är det du missar. Svalander kan inte visa någon kausalitet som vi kan verifiera, men bl a de blindtester som jag refererar till kan visa att man falsifiera påståendet och det inte håller under blinda förhållande.
Det är ju där dina argument brister. Lyssningstester har ju med en upplevelse att göra. Vad är det som säjer att inte du hade detekterat skillnader ? Du lyssnar kanske på ett annorlunda sätt än dom ? Din hörsel funkar kanske inte exakt likadant som deras ? Vi pratar ju inte direkt fakta här. Som att jorden är rund. Vi snackar en handfull människor som är självutnämnda att lyssna på elektronik och sen komma med sina subjektiva åsikter. Eftersom olika människor tycker olika så skulle det ju inte vara konstigt om du hade upplevt något annat ? Dina påståenden blir precis som att skriva att den nya berg och dalbanan på Liseberg var hur jävla skön som helst, fast du inte åkte den själv, utan du pratat med ett gäng polare som varit där och åkt den. Bara för att dom sagt att det var en skön attraktion kan du ju inte sprida runt att den ÄR skön. Du vet ju inte. Tycker att det är jävligt konstigt att du gång på gång på gång på gång på gång tjatar om samma saker, när du inte ens har några personliga erfarenheter av det, utan bara vad andra säjer... För jag gissar att du aldrig varit med på en träff med LTS eftersom du inte gav något rakt svar på det. Som vanligt...
Postad 16 October 2012 - 16:56
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Det är ju där dina argument brister. Lyssningstester har ju med en upplevelse att göra. Vad är det som säjer att inte du hade detekterat skillnader ? Du lyssnar kanske på ett annorlunda sätt än dom ? Din hörsel funkar kanske inte exakt likadant som deras ? Vi pratar ju inte direkt fakta här. Som att jorden är rund. Vi snackar en handfull människor som är självutnämnda att lyssna på elektronik och sen komma med sina subjektiva åsikter.
Eftersom olika människor tycker olika så skulle det ju inte vara konstigt om du hade upplevt något annat ?
Dina påståenden blir precis som att skriva att den nya berg och dalbanan på Liseberg var hur jävla skön som helst, fast du inte åkte den själv, utan du pratat med ett gäng polare som varit där och åkt den. Bara för att dom sagt att det var en skön attraktion kan du ju inte sprida runt att den ÄR skön. Du vet ju inte.
Tycker att det är jävligt konstigt att du gång på gång på gång på gång på gång tjatar om samma saker, när du inte ens har några personliga erfarenheter av det, utan bara vad andra säjer... För jag gissar att du aldrig varit med på en träff med LTS eftersom du inte gav något rakt svar på det. Som vanligt...
+1!
Postad 16 October 2012 - 17:05
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Nej, och det har bevisats om och om igen att många inte kan skilja flera olika förstärkare åt. Visst finns det fall som folk hör skillnad, speciellt om det är svår last inblandad, men i många fall så är de ev skillnaderna under hörseltröskeln.
Många kan inte höra skillnad, men många kan - så svar ja. Visst finns det folk som hör skillnad - så svar ja. I många fall så ligger det under hörseltröskeln, nja kanske på en med dålig hörsel, och i dom fallen det inte ligger under hörseltröskeln så hör man ju skillnad - så svar ja. Svar: Ja, man hör skillnad på olika förstärkare, och det ÄR skillnad på olika förstärkares grundljud.
Postad 16 October 2012 - 17:25
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Många kan inte höra skillnad, men många kan - så svar ja.
Visst finns det folk som hör skillnad - så svar ja.
I många fall så ligger det under hörseltröskeln, nja kanske på en med dålig hörsel, och i dom fallen det inte ligger under hörseltröskeln så hör man ju skillnad - så svar ja.
Svar: Ja, man hör skillnad på olika förstärkare, och det ÄR skillnad på olika förstärkares grundljud.
Helt rätt har testat många olika märken på förstärkare till mina Canton Ref 3.2 alla stärkare har haft sin egen ljudkaraktär känns ju jävligt konstigt om man inbillar sig att dom låter olika men i själva verket inte gör det har i försig inte gjort något blindtest
Postad 16 October 2012 - 18:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Utan tvekan kan det vara tydliga skillnader mellan olika förstärkare. Tror snarare att det är vanligare än motsatsen faktiskt. En sak man skall vara uppmärksam på är dock att skillnader i ljudnivå menligt kan påverka intrycket. Inte så att man nödvändigtvis behöver nivåkalibrera med ljudanalysator, men man skall försöka ha så lika nivå som möjligt.
Redigerat av laddie15, 16 October 2012 - 18:29.
Postad 16 October 2012 - 19:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
MKarlsson: Det ni skriver motsäger ju inte varandra. EtageMedia skriver att det alla låter olika, vilket de nog gör. Det är bara det att de låter så LITE olika att skillnaderna ofta/oftast ligger under hörtröskeln när de jämförs i något vanligt A/B-test.
Poängen är ju att de flesta inte har så svåra högtalare så det kräver speciellt mkt av slutstegen. Det är ju där dina argument brister.
Nej och du verkar inte läst eller förstått vad jag skrev. Mkarlsson: kan du länka till dessa tester du hänvisar till? Hade varit kul att läsa igenom! Jag har bara läst att IÖ har hänvisat till sina tester han gjorde som 16åring i sitt egena forskningsinstitut "Audio Purus IX"
Det finns länkat massa tester på denna forumsdelen. Testa och söka på amplifier eller dyl. Utan tvekan kan det vara tydliga skillnader mellan olika förstärkare. Tror snarare att det är vanligare än motsatsen faktiskt.
Nej, inte om man kollar de publicerade tester som gjorts senaste 20 + åren. Vi har ju folk här på forumet som gjorde ett sådant test nyligen utan att höra någon skillnad. Vore intressant om folk kunde publicera alla dessa kontrollerade blindtester som visar en klar hörbar skillnad.
Redigerat av MKarlsson74, 16 October 2012 - 19:17.
Postad 16 October 2012 - 19:25
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nej och du verkar inte läst eller förstått vad jag skrev.
Det var nog första gången du någonsin gett dej... Trodde inte att den store debattören Karlsson kunde ha slut på argument.. Då vet vi hädanefter att det bara är ordbajs från dej. Skönt att vi alla fått bekräftat det vi egentligen alltid har vetat.
Postad 16 October 2012 - 19:38
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Bump: Jag tycker ni alla borde läsa detta inlägg som jag skrev här om dagen. Jag vet inte om jag kan tillföra något i diskussionen egentligen. Men om blindtester kan jag iaf dela med mig av mina erfarenheter.
Jag har varit med på en del blindtester/ F/E-lyssningar med LTS. Vi jämförde Emotiva XPA-2 mot insignalen, O&G RS2000 mot insignalen och XTZ någonting100 mot insignalen. De jämfördes alltså inte mot varandra. De färgningar som dessa slutsteg fanns ha var mycket, mycket små.
Emotivans färgning kunde nästan enbart kännas på vibrerande inredning. De vibrerade lite mindre med Emotivan i signalvägen. Detta kunde härledas till att dess undre gränsfrekvens var satt lite högt (20Hz).
RS2000 var ett prototypsteg som testades för att jag just hade köpt det. Jag var den enda som lyckades detektera det steget och det var en liten skillnad på efterklangen på en cymbal som hördes. Konstruktören informerades och gjorde ändringar. Ingen färgning har detekterats efter det.
XTZ kommer jag inte ihåg så mycket av, men den var lätt att detektera även om färgningen var mycket liten.
När man gör sådana här blindtester lyssnas det på en kort ljudloop om ca 2 sekunder. Varannan gång lyssnar man på testobjektet och varannan gång signalen utan testobjektet. Bytestiden mellan lyssningarna är så gott som noll så det handlar om att flippa en vippströmbrytare.
I mitt tycke är detta den bästa testmetoden att undersöka hur olika apparater färgar ljudet. Man jämför alltså inte apparater utan undersöker exakt hur signalen förändras när de passerar den.
Detta kanske inte hade så mycket med trådämnet att göra, men diskussionen verkade ju ändå handla om detta en del, så jag hoppas min erfarenhet om testerna kan vara till glädje.
Postad 16 October 2012 - 20:42
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Måste tyvärr säga att jag är mycket tveksam rill dessa " kontrollerade tester" som arrangeras av folk vars enda syfte är att bevisa att man minsann inte hör skillnad på ditt och datt.
Ingen enda människa har påstått att det inte finns förstärkare som ljudmässigt inte går att särskilja. Men det är ju direkt löjeväckande att påstå att det inte finns gott om förtärkare med mycket tydliga skillnader, och detta helt utan att räkna in direkt undermåliga konstruktioner.
Ärligt talat har jag svårt att förstå syftet med det hela. VILL man inte att folk ska hitta ett ljud de kan vara nöjda med och glädjas åt?
Då tycker jag man liksom missat hela vitsen med hifi. Jo jag vet att ordet betyder "hög naturtrogenhet" men för de flesta av oss handlar det nog helt enkelt om att ha roligt med, och njuta av, musik.
Postad 16 October 2012 - 20:52
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Menar du de tester jag just redovisade om Laddie?
Postad 16 October 2012 - 21:08
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Måste tyvärr säga att jag är mycket tveksam rill dessa " kontrollerade tester" som arrangeras av folk vars enda syfte är att bevisa att man minsann inte hör skillnad på ditt och datt. Ingen enda människa har påstått att det inte finns förstärkare som ljudmässigt inte går att särskilja. Men det är ju direkt löjeväckande att påstå att det inte finns gott om förtärkare med mycket tydliga skillnader, och detta helt utan att räkna in direkt undermåliga konstruktioner. Ärligt talat har jag svårt att förstå syftet med det hela. VILL man inte att folk ska hitta ett ljud de kan vara nöjda med och glädjas åt? Då tycker jag man liksom missat hela vitsen med hifi. Jo jag vet att ordet betyder "hög naturtrogenhet" men för de flesta av oss handlar det nog helt enkelt om att ha roligt med, och njuta av, musik. 
+1!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|