Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad påverkar mest? högtalare eller förstärkare?

449 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony BDV-EF200 (Högtalarpaket för hembio) 2 7.666666 (2) Inga priser

Postad 24 April 2013 - 21:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Förstärkare: har visserligen olika karaktär men är huvudsakligen maskineriet i sammanhanget. Kraft, dynamik, separation, transparans och driv är bara några av alla superlativ. Utan en bra förstärkare så levererar inte högtalarna. Vad ska man med en formel 1-bils väghållning till om man inte har en motor med bra effekt?

Men en urstark motor är inget värt om man inte får ner effekten i marken. ;)

Med andra ord: Sålänge stärkaren har tillräckligt med effekt så behöver du inte mer.

Postad 24 April 2013 - 21:48

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Men en urstark motor är inget värt om man inte får ner effekten i marken. ;)

Med andra ord: Sålänge stärkaren har tillräckligt med effekt så behöver du inte mer.

Det är ju där högtalarna och akustiken kommer in i bilden...

Postad 24 April 2013 - 21:53

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Generellt om du har högtalare under 20-30k så skit fullständigt i det(dyra förstärkare). Inte att pengar är ett bra mått men om du inte byggt dina egna entusiast-grejer eller fått någon galen begagnat-deal så får man punga ut för något hyfsat i högtalarväg.

Förstår inte riktigt ditt resonemang. Säger du att förstärkarvalet bara spelar roll om man har en högtalare som kostar mer än 30k? Gäller det för moderata lyssningsnivåer eller pratar vi den extrema SPL som många Ino-innehavare verkar köra med?

Postad 24 April 2013 - 22:04

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att: spelar du högt, 85-90 dB, så kommer du höra att förstärkare låter olika om dina högtalare och dina öron tillåter dig uppfatta detta. Om det är bättre eller sämre (värt pengarna) är upp till dig.
Allt kan dock spolieras av dålig akustik. Då hjälper det inte hur mycket du lagt på prylarna.

Postad 24 April 2013 - 22:06

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Det är ju där högtalarna och akustiken kommer in i bilden...

Ja, det var det jag syftade på...

Postad 25 April 2013 - 09:15

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att: spelar du högt, 85-90 dB, så kommer du höra att förstärkare låter olika om dina högtalare och dina öron tillåter dig uppfatta detta. Om det är bättre eller sämre (värt pengarna) är upp till dig.
Allt kan dock spolieras av dålig akustik. Då hjälper det inte hur mycket du lagt på prylarna.

Man ska välja en förstärkare som inte klipper vid den volym man lyssnar på, gör man det är det ytterst små skillnader mellan AB-förstärkare som inte är felkonstruerade.

Postad 25 April 2013 - 09:41

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att: spelar du högt, 85-90 dB, så kommer du höra att förstärkare låter olika om dina högtalare och dina öron tillåter dig uppfatta detta. Om det är bättre eller sämre (värt pengarna) är upp till dig...

Min uppfattning är att den där typen av fullständigt godtyckliga generaliseringar inte funkar något vidare och därför bör undvikas.

Det går nämligen precis lika bra för att inte säga bättre att höra skillnad på icke klippande stärkare (om skillnad finns alltså) vid "måttlig" lyssningsnivå.
Disten i öronen vid höga ljudtryck är betydligt större än stärkarens, vilket kan maskera en hel del... :)

Postad 25 April 2013 - 22:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Man ska välja en förstärkare som inte klipper vid den volym man lyssnar på, gör man det är det ytterst små skillnader mellan AB-förstärkare som inte är felkonstruerade.

Håller med och i de absolut flesta fallen kommer man inte höra någon skillnad

Postad 26 April 2013 - 17:08

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag delar inte din uppfattning.
Jag har lyssnat på slutsteg för 100.000-200.000 kr side by side i en mycket kompetent anläggning med god akustik och där kan jag lätt höra att det är skillnad på de olika fabrikaten. Hör man ingen skillnad på den här nivån så kan det bero på att man inte har öron eller intresse för det.

Min uppfattning är att den där typen av fullständigt godtyckliga generaliseringar inte funkar något vidare och därför bör undvikas.

Det går nämligen precis lika bra för att inte säga bättre att höra skillnad på icke klippande stärkare (om skillnad finns alltså) vid "måttlig" lyssningsnivå.
Disten i öronen vid höga ljudtryck är betydligt större än stärkarens, vilket kan maskera en hel del... :)

Postad 26 April 2013 - 20:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på slutsteg för 100.000-200.000 kr side by side i en mycket kompetent anläggning med god akustik och där kan jag lätt höra att det är skillnad på de olika fabrikaten. Hör man ingen skillnad på den här nivån så kan det bero på att man inte har öron eller intresse för det.

Nej, risken är snarare att du upplevde något som beroende på inbillning eller nivåskillnader. Det är den absolut vanligast förklaringen om vi ska återkoppla till verkligheten, dvs de blindtester som publicerats.

Postad 27 April 2013 - 09:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Blue: den enda grupp som mig veterligen har fått skillnad i blindtester är LTS och det med FE-test och extrema nivåer av ljud. Ingen har ännu fått skillnad på förstärkare vid en ab-omkoppling, vilket innebär att det är extremt liten skillnad på förstärkare och inte hörbar under någon normal lyssning. tom öhman själv använder billig (eller har använt billig) elektronik vid demos i sin källare. han har kört någon semidassig denon eftersom han menar att flaskhalsen är högtalaren.

har man en förstärkare som färgar ljudet så är det något allvarligt fel på den. kanske sen inte återger en.rak frekvenskurva eller något sånt, men då är den inget att ha heller. och det bör definitivt inte finnas i sexsiffersklassen.

Postad 27 April 2013 - 10:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 2

Först skriver du att man skall spela högt för att lättare höra skillnad på förstärkare, sen att de skall kosta över hundra tusen spänn och att de som inte hör skillnad då "inte har öron eller intresse".

Oerhört töntiga och osakliga generaliseringar, och dessutom försöker du förolämpa folk med ditt dravel.

Tänk efter en smula innan du skriver igen, tack... :rolleyes:

Postad 27 April 2013 - 11:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Ingen har ännu fått skillnad på förstärkare vid en ab-omkoppling, vilket innebär att det är extremt liten skillnad på förstärkare och inte hörbar under någon normal lyssning. tom öhman själv använder billig (eller har använt billig) elektronik vid demos i sin källare. han har kört någon semidassig denon eftersom han menar att flaskhalsen är högtalaren.

Jag har iofs hört skillnad på stärkare vid kontrollerade a/b-tester redan på 80-talet, men kan hålla med om att högtalare ALLTID är en flaskhals, medan stärkaren oerhört sällan är det.

Har man en ens hyfsad stärkare är det ALLTID vettigare att satsa pengarna på högtalare, men beroende på konstruktion går det IBLAND att höra skillnad på olika stärkare, om än liten.

De som påstår att dyrare stärkare per automatik låter bättre har tyvärr ingen aning om hur verkligheten ser ut... :)

Postad 27 April 2013 - 11:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har fått för mig att skillnaden på förstärkare och ev kablar var större förr i tiden pga att tekniken hade ett större spann på bra och dpliga delar. idag tror jag att bra delar, typ transistorer och kretskort och liknande håller bra klass även när dom är billiga. Samma med kablar. före andra världskriget så var det vanligare med ej ofc-koppar, och då kanske det var större skillnad än idag. rätta mig gärna om jag har fel.

Ps. jag påstår inte att det är skillnad på kablar :)

Postad 27 April 2013 - 12:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
En sak jag tror Öhman gör oerhört bra är just att skapa högtalare som är en snäll last. Tror knappast det är en slump att just hans högtalare är så "okräsna", utan snarare att de är ovanlig goda konstruktioner även i det avseendet.
Jag kan ju som jämförelse ta mina egna SA Aura 60, jämfört med min sons Psb. Jag har fyra olika förstärkare. Psb:erna, i just det rummet, uppvisar små eller inga hörbara skillnader mellan förstärkarna.
Aurorna, i mitt betydligt större vardagsrum, uppvisar tydliga skillnader. Skillnaderna är faktiskt störst vid lite lägre volymer. Högre upp tycker jag tex. att min receiver närmar sig min Sugden A21A. Har naturligtvis kalibrerat nivån hyfsat.

Mina förstärkare är; En gammal Luxman LV 111. då(ca.1990) ca 2500kr. En Sugden A25B. Fin vanlig AB på 34W som vid ungefär samma tid kostade 3500kr. En Sugden A21A idag ca 21000. Och så en Onkyo TX-NR709. Som med alla receivers omöjlig att prissätta. Men säg mellan 5-8000kr.
Vad jag vill säga är att jag tror skillnader mellan förstärkare, i den mån de nu finns. kan variera mellan olika högtalare, vid olika lyssningsnivåer, och kanske även olika miljöer?

Postad 28 April 2013 - 22:36

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Först skriver du att man skall spela högt för att lättare höra skillnad på förstärkare, sen att de skall kosta över hundra tusen spänn och att de som inte hör skillnad då "inte har öron eller intresse".

Oerhört töntiga och osakliga generaliseringar, och dessutom försöker du förolämpa folk med ditt dravel.

Tänk efter en smula innan du skriver igen, tack... :rolleyes:

Jag ser när jag läser mitt svar att det inte blev som jag tänkt mig, och jag ber om ursäkt för det.
Min uppfattning är att de skillnader som kan uppfattas mellan förstärkare - dels kan bero på att man spelar olika högt - precis som många nämner. Men de skillnader som jag hör har jag svårt att koppla ihop med olika dB (apparaterna är matchade på 1 dB när, så det finns utrymme för diffar här). Ett exempel: i fall A så hör jag cymbalen i musiken, i fall B så hör jag trumpinnen träffa cymbalen och sedan själva cymbalen. Det har inte så mycket med volym att göra enligt mig.
Eller att scenen blir större eller mindre. Dels i djup och dels i sidled. Vissa stärkare är mer "in your face" medan andra är med distansierade. För min del har det inget med prestige att göra eftersom jag inte menar att A är bättre än B - utan bara att de är olika.

Postad 28 April 2013 - 23:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du kan inte höra trumpinnen träffa cymbalen innan du hör cymbalen. Inte nog med att ditt öra inte är så snabbt, utan även för att cymbalens ljud överröstar pinnträffen. Du kan köra vilken trollerilåda som helst, det tar inte bort något av dessa faktum. Speciellt inte din fysikaliska begränsning.

Postad 29 April 2013 - 09:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag ser när jag läser mitt svar att det inte blev som jag tänkt mig, och jag ber om ursäkt för det.
Min uppfattning är att de skillnader som kan uppfattas mellan förstärkare - dels kan bero på att man spelar olika högt - precis som många nämner. Men de skillnader som jag hör har jag svårt att koppla ihop med olika dB (apparaterna är matchade på 1 dB när, så det finns utrymme för diffar här). Ett exempel: i fall A så hör jag cymbalen i musiken, i fall B så hör jag trumpinnen träffa cymbalen och sedan själva cymbalen. Det har inte så mycket med volym att göra enligt mig.
Eller att scenen blir större eller mindre. Dels i djup och dels i sidled. Vissa stärkare är mer "in your face" medan andra är med distansierade. För min del har det inget med prestige att göra eftersom jag inte menar att A är bättre än B - utan bara att de är olika.

Ok. DIna cymbalupplevelser är jag inte riktigt med på, men vi kanske kan enas om att det KAN gå att höra skillnad på stärkare, men att det beror helt på konstruktionen och inte ljudnivån eller prislappen.

Postad 29 April 2013 - 10:22

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Att du hör anslaget tydligare i fall B kan kanske bero av att den ena förstärkaren är defekt? Har själv haft gamla förstärkare som blivit defekta med tiden, som gav liknande dessa problem du beskriver.

Redigerat av Isaac, 29 April 2013 - 11:55.

Postad 29 April 2013 - 21:17

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Det är svårt att förklara så subtila detaljer, det förstår jag. Men den som gick att uppfatta i ett fall var själva "knacket" när pinnen träffade cymbalen. I det andra fallet gick detta inte att höra. Varför det lät olika vet jag inte.

Postad 30 April 2013 - 09:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du kan inte registrera knacket, dina öron hinner inte skilja ljudet. Sen så överröstas ett svagt knack av en stark cymbal.

Cymbalen låter ju när den knackas, ljudet kommer samtidigt. Du får inte ett knack och sen en fördröjning innan ett cymballjud dyker upp.

Jag förstår inte vad du får för dig, men du har ingen fysisk möjlighet att uppfatta ett knack från en trumpinne innan du hör cymbalen. det är helt omöjligt.

Postad 30 April 2013 - 10:10

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Det beror ju helt upp till vilken cymbal det är och hur du spelar på den. :)

Edit: Lite exempel.

(Obs, det är inte jag som spelar. Jag spelar inte sådär pajigt. B) ^_^ )

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 30 April 2013 - 10:20.

Postad 30 April 2013 - 10:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
http://www.alesis.co...print.php/12534 :)
Det finns väl ingen cymbal som har en tidsförskjutning i ljudet? Eller? Needs länk.

Postad 30 April 2013 - 10:17

Alkkatrazz
  • Alkkatrazz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Högtalare påverkar mest.

Postad 30 April 2013 - 10:32

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

http://www.alesis.co...print.php/12534 :)
Det finns väl ingen cymbal som har en tidsförskjutning i ljudet? Eller? Needs länk.

Jag tror att detta blev en kombination utav att Bigblue uttryckte sig en aning diffust och att du tolkar honom alldeles för ordagrant. :)

Lyssna på mina exempel så märker ni att i ena så går det alldeles utomordentligt bra att höra hur anslagen av stocken träffar cymbalen men i det andra så är det lite svårare. Jag vet dock inte riktigt vad du ville visa med länken? :)

Postad 30 April 2013 - 12:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Länken visar den typ av cymbaler som jag är van vid och inte hör ett knack innan cymballjudet även om det är live. iaf inte om man använder cymbalen rätt (smiskar på den för att få ljudet).

Men jag får inte till hur man fysiologiskt ska hinna uppfatta träffen före ljudet.

Andra länken, DÄR har vi en cymbal som används rätt :D
Första länken så vill jag påstå att vilken förstärkare som helst klarar av att återge upplevelsen av träffen (gissar att cymbalen är hård/tjock/dubbel eller något sånt). Min mobil klarade av att återge det ljudet :)

Redigerat av Zartok, 30 April 2013 - 12:21.

Postad 30 April 2013 - 12:50

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Men det du länkar till är ju trigg-cymbaler alltså gjorda för användning tillsammans med eltrummor. Dom ska låta så lite som möjligt akustiskt för att man ska "tappa" en signal via en sensor på cymbalen. Signalen går sedan vidare till en ljudmodul där du senare kan få det digitala ljud du själv önskar. Det akustiska ljudet ifrån sådana cymbaler är verkligen hemskt. Jag förstår inte riktigt poängen med din länk fortfarande.

Min poäng var enbart att man visst kan höra det såkallade "knackljudet" på cymbaler. Det fenomenet har till och med ett namn; man brukar säga woody eller clicky sounding characteristics. :) Jag tycker att mitt exempel var tydligt. Förstärkardiskussionen får ni ta själva.

Vad som är rätt eller fel användande av cymbaler får du givetvis ha din egen åsikt om. Det finns iaf många som använder liknande cymbaler som den i min första länk och det finns oerhört många som använder ridecymbaler för annat än att smiska på dom. Rätt eller fel, ptja. :)

Förövrigt så var cymbalen i första exemplet inte alls hård eller tjock. Tvärtom, relativt lätt och tunn. Men jag förstår hur du tänker. :)

Postad 30 April 2013 - 13:58

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt varför cymbaler verkar så svårt att få kläm på.

När stocken träffar (oavsett hur) genereraras en "kort smäll", varefter energin breder ut sig i cymbalen och genererar ett "längre åskljud" för att sen klinga av.

Ljuden går i varandra och en stärkare med dassig diskant, låg slew rate e likn kan ge som resultat att den inledande transienten mattas av.

Postad 30 April 2013 - 14:36

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Ljuden går i varandra och en stärkare med dassig diskant, låg slew rate e likn kan ge som resultat att den inledande transienten mattas av.

Skiljer detta mycket mellan olika förstärkare, och hur kan man avläsa detta i datablad etc?

Postad 30 April 2013 - 14:57

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

När stocken träffar (oavsett hur) genereraras en "kort smäll", varefter energin breder ut sig i cymbalen och genererar ett "längre åskljud" för att sen klinga av.

Exakt, precis som jag har sagt också. ;) Jag ville bara förtydliga hur enormt mycket det kan skilja mellan olika cymbaler. Där vissa har mycket attack i stockljudet och andra inte. Så att säga, som det var sagt tidigare, att det inte går att höra när stocken träffar cymbalen är fel. Dock kan det vara olika svårt beroende på omständigheterna. :)

Postad 30 April 2013 - 15:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag skulle inte tro att en förstärkare tar bort ljudet av knackningarna från den första filen. klarar min mobil med dassig högtalare att återge det så bör valfri normal förstärkare klara av det. även tantens datorhögtalare för 300 (då inkl "subwoofer") kan återge knackljudet ^^

eller, jag ska rätta mig. det kanske är just dessa förstärkare som låter hemskt bra. för en låg peng. Jag kör billigt i stora systemet också (advance acoustics) och även där hörs det. skulle därmed vara intressant att känna till vilken cymbalinspelning som skiljde förstärkarna åt ^^

Redigerat av Zartok, 30 April 2013 - 15:29.

Postad 30 April 2013 - 16:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

jag skulle inte tro att en förstärkare tar bort ljudet av knackningarna från den första filen. klarar min mobil med dassig högtalare att återge det så bör valfri normal förstärkare klara av det. även tantens datorhögtalare för 300 (då inkl "subwoofer") kan återge knackljudet ^^

eller, jag ska rätta mig. det kanske är just dessa förstärkare som låter hemskt bra. för en låg peng. Jag kör billigt i stora systemet också (advance acoustics) och även där hörs det. skulle därmed vara intressant att känna till vilken cymbalinspelning som skiljde förstärkarna åt ^^

Skulle inte heller tro att den ena förstärkaren "tar bort" ljudet av knackningarna. Mera troligt är väl att de döljs av andra, starkare ljud. Vi troende upplever tex. att en del förstärkare kan gräva lite djupare.i basen, och kanske också lyfta de nedre registren några dB. Då kan jag tänka mig att subtilare toner kan dränkas.
Annars upplever jag stor skillnad mellan olika diskanter just vad gäller cymbalslag, men det är ju en helt annan historia. Hade ett par Audiovector MI1Se med kuslig närvaro inte minst med "visp" mot cymbal.

Postad 30 April 2013 - 16:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det skulle vara en bättre och mer trovärdig förklaring faktiskt. fast frågan är hur länge en så dålig förstärkare skulle få finnas, det skulle väl innebära att all musik blir utsmetad eller något.

ja högtalardiskanter håller jag med om att dom kan vara vansinnigt olika. jag är ju ett stort fan av banddiskanter som jag tycker låter fantastiskt, medans många exempelvis gillar horndiskanters dynamik. eller såna där puddingdiskanters spridning =D

dock så brukar många säga att audiovector är väldigt vassa, men det kanske du inte upplevt? ^^

Postad 30 April 2013 - 17:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

det skulle vara en bättre och mer trovärdig förklaring faktiskt. fast frågan är hur länge en så dålig förstärkare skulle få finnas, det skulle väl innebära att all musik blir utsmetad eller något.

ja högtalardiskanter håller jag med om att dom kan vara vansinnigt olika. jag är ju ett stort fan av banddiskanter som jag tycker låter fantastiskt, medans många exempelvis gillar horndiskanters dynamik. eller såna där puddingdiskanters spridning =D

dock så brukar många säga att audiovector är väldigt vassa, men det kanske du inte upplevt? ^^

Jo för tusan. Den diskanten var fantastiskt detaljerad vilket ibland gav fantastiska upplevelser. Men oftast alldeles för framträdande vilket fort gjorde en lyssningstrött.

Vad gäller förstärkarna så är det precis som du säger att ljudet "smetas ut" lite.
Kan vara så att min stereoförstärkare är begränsad neråt i frekvens, och därför inte lider ett tillstymmelse av detta. Däremot är det precis så med min receiver. Lite "brummigare" längst ner vilket sätter rummet i större rörelse.
Nu skall ju sägas att det också kan bero på att lyssnar på lite lägre volym med stereoförstärkaren. Den verkar helt enkelt ge en för mig perfekt ljudbild några dB lägre än med receivern.
Låter naturligtvis jäkla märkligt men blir samma sak varje gång, ca 5 dB lägre när jag är nöjd. :)

Postad 30 April 2013 - 17:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
märkligt ^^ det är annars i samma rum med samma högtalare och samma db-mätare?

Postad 30 April 2013 - 18:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

märkligt ^^ det är annars i samma rum med samma högtalare och samma db-mätare?

Japp. En förklaring skulle kanske kunna vara att det där Aud.. Ja det där kalibreringssystemet är inkopplat och påverkar på något vis. Men det skall det väl inte vara när man kör "direct" tror jag.
Nåja, skillnad är det i alla fall. Får fräsa på rätt mycket mer med receivern innan det blir liv i musiken. Först runt 85-90dB låter det riktigt rappt, klart och fint. Fram till dess just lite brummigt och beslöjat. Fast det är ju ganska högt förstås.

Redigerat av laddie15, 30 April 2013 - 18:23.

Postad 01 May 2013 - 10:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det är inte omöjligt. jag minns när jag körde mitt kalibreringssystem, YPAO. det lät förjävligt efteråt. sänkte diskanten förbannat mycket. jag vet inte riktigt vad man ska köra för att få bort ljud"förbättringar", men på yaman så ska man in i högtalarmenyerna och klicka på "through". det låter förjävligt när jag använder mig av "pure direct" eftersom all bas försvinner på en gång. kortfattat så vill jag säga att jag avskyr när alla dom där förbannade förbättringarna är på. dom ska vara av fram tills det att man sätter på dom. just det.

85-90 kontinueligt är extremt högt. ja, för mina öron iaf *asg*
när vi ändå är inne på det, nu när jag fått upp mycket mer ekodämpning så går det att lyssna högre. det är betydligt färre resonanser, vilket gör att ljudet inte blurrar ut sig. is sweet! =)

Postad 01 May 2013 - 10:19

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Du känner till att "pure direct" är ett läge där alla "förbättringar" stängs av? :D

Postad 01 May 2013 - 11:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
har du testat pure direct på en yamaha-receiver? gör det innan du uttalar dig om du inte gjort det. även subwoofern stängs av. score! som sagt, all bas försvinner, därav att även pure direct låter förjävligt.

Postad 01 May 2013 - 18:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

det är inte omöjligt. jag minns när jag körde mitt kalibreringssystem, YPAO. det lät förjävligt efteråt. sänkte diskanten förbannat mycket. jag vet inte riktigt vad man ska köra för att få bort ljud"förbättringar", men på yaman så ska man in i högtalarmenyerna och klicka på "through". det låter förjävligt när jag använder mig av "pure direct" eftersom all bas försvinner på en gång. kortfattat så vill jag säga att jag avskyr när alla dom där förbannade förbättringarna är på. dom ska vara av fram tills det att man sätter på dom. just det.

85-90 kontinueligt är extremt högt. ja, för mina öron iaf *asg*
när vi ändå är inne på det, nu när jag fått upp mycket mer ekodämpning så går det att lyssna högre. det är betydligt färre resonanser, vilket gör att ljudet inte blurrar ut sig. is sweet! =)

Intressant. Har du mätt upp och åtgärdat specifika "problemområden", eller gått lite på chans?
Undrar också om det "kostar" mer kräm för samma medelnivå nu när du dämpat lite här och där?

Postad 01 May 2013 - 18:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag ska mäta upp det när min dator är fixad =)
det kostar endel mer kräm för att komma upp i samma höga nivåer nu. allt material tar upp mycket eko vilket gör att ljuden inte förstärks så vansinnigt mycket som det gjorde tidigare. nu tar det mer kräm, men man kan lyssna högre och jag blir inte lika lyssningstrött heller, vilket är bra.

när jag fått igång datorn ska jag köra miccen och efter det ska jag köra ypaoen och se om den är duktig eller kass igen. i värsta fall får jag ställa in sånt för hand. eller försöka iaf ^^

Postad 01 May 2013 - 19:43

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Apropå kalibreringar så tyckte jag att väldigt mycket diskantinformation försvann till en början, men det är mycket troligare att lyssningsvanan av rummet med alldeles för mycket hårda ytor är det som stärkaren nu korrigerar för. När jag sedan drar på för kung och fosterland blir det ALDRIG hårt eller fel i ljudet. Hela vägen upp från lååååg volym till grannars hatobjekt nr 1 är det numera snustorrt och mycket likt ett välkallibrerat studiorum. Helt underbart, och bättre lär det bli med akustikplattor framåt sommaren.

Postad 20 April 2019 - 07:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0
Tar liv i den 6 år gammla tråden igen. Av min erfarenhet kan båda påverka. Högtalarna påverkar säkert mer. Sen så har det med och göra hur pass bra högtalare man har. Riktigt fina högtalare kan ha stor påverkan med olika förstärkare. Kvalitén i högtalarna kan avslöjas men en finare och mer påkostad förstärkare. I budget klassen så kan mn säkert inte höra någon speciell skillnad. Även kablar gör skillnad. Bättre kablar har i min erfarenhet gett bättre och mer dynamik gummifötter kan också göra underverk

Redigerat av Andreas3200, 20 April 2019 - 07:49.

Postad 20 April 2019 - 16:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Grattis "det inlägget kan hålla dig sysselsatt hela påsken :)"

Jag tänker nästan bara att hålla mig till frågan om högtalare och förstärkare. Det är min fasta övertygelse att hur du än vänder och vrider på detta så har högtalarna störst inverkan på det resulterande ljudet. Men det är en kedja så skall man uppnå maximal prestanda så behöver man tänka till och testa/matcha komponenterna i hela återgivningskedjan. Allt som stoppas emellan enheterna kommer att ha någon inverkan, i vissa fall stor och i vissa andra försumbart.

Genom val av din första komponent så avgör du ofta i vilken prishärad din anläggning kommer att hamna om du vill få ut vad som är rimligt att önska sig.
Finns ingen anledning att köpa en kostsam förstärkare om du skall driva en dålig högtalare eller för den delen mata förstärkaren med ljudmaterial via en Google chromecast.

Postad 20 April 2019 - 16:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Högtalarna och rummet gör störst skillnad.

I förstärkaren är det försteget som oftast färgar ljudet mest, medans skillnader i slutsteg ofta märks tydligast på hög volym.

Mycket generaliseringar såklart. Inte alltid det stämmer.

Postad 20 April 2019 - 17:21

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
+1 för vad Ageve säger

Postad 20 April 2019 - 20:46

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

• 1736 inlägg
  • 0

Grattis "det inlägget kan hålla dig sysselsatt hela påsken :)"

Jag tänker nästan bara att hålla mig till frågan om högtalare och förstärkare. Det är min fasta övertygelse att hur du än vänder och vrider på detta så har högtalarna störst inverkan på det resulterande ljudet. Men det är en kedja så skall man uppnå maximal prestanda så behöver man tänka till och testa/matcha komponenterna i hela återgivningskedjan. Allt som stoppas emellan enheterna kommer att ha någon inverkan, i vissa fall stor och i vissa andra försumbart.

Genom val av din första komponent så avgör du ofta i vilken prishärad din anläggning kommer att hamna om du vill få ut vad som är rimligt att önska sig.
Finns ingen anledning att köpa en kostsam förstärkare om du skall driva en dålig högtalare eller för den delen mata förstärkaren med ljudmaterial via en Google chromecast.

Visst vet jag det att Högtalare gör störst skillnad. Vet inte exakt hur många jag lyssnat på men Ingen av dom hade liknande ljud. Klart att man inte köper en dyr förstärkare till ett par högtalare i budget klassen. Skulle själv inte använda en chromecast. Vet inte hur många som kör med cd spelare. Själv tycker jag det blir för omständigt.😀

Redigerat av Andreas3200, 20 April 2019 - 21:12.

Postad 21 April 2019 - 10:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3396 inlägg
  • 0

Chromecast stödjer väl FLAC så vad skulle problemet med att använda en sådan vara?

Postad 21 April 2019 - 10:12

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Visst vet jag det att Högtalare gör störst skillnad. Vet inte exakt hur många jag lyssnat på men Ingen av dom hade liknande ljud. Klart att man inte köper en dyr förstärkare till ett par högtalare i budget klassen. Skulle själv inte använda en chromecast. Vet inte hur många som kör med cd spelare. Själv tycker jag det blir för omständigt.😀

Så om du varken använder Chromecast eller CD, hur lyssnar du på musik?

Postad 21 April 2019 - 10:22

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

• 491 inlägg
  • 0

Så om du varken använder Chromecast eller CD, hur lyssnar du på musik?

Finns ju fler möjligheter än bara dom 2. 

Själv har jag en hdmi-kabel mellan dator och reciever.

Med min förra dator körde jag med en optisk kabel.

Men just nu är det cd som gäller.

Redigerat av Unregistered153fb7ca, 21 April 2019 - 10:31.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.