Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - Sony Xperia Z **

713 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia Z C6603 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 7.709676 (92) Inga priser

Postad 08 March 2013 - 10:13

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

hittar inte den svenska användarhandboken på sonys sida..har letat å letat...kan nån vara så snäll å länka tack..

http://www-support-d..._Android4.1.pdf

Fick hem min Z idag. Har inte hunnit testa allt för mycket ännu. Hade lite problem med simkortet i början, tappade signal då & då. Pillade lite så fixade det till sig. Svårt att se när det sitter som det ska.

Annars är den jäkligt fin, min första android så jag kan inte uttala mig jämförande. Men min gamla Nokia N8 & även Iphone ligger efter helt klart.

Undrar dock lite över de medföljande skärm/baksidesskydden. Ska man sätta på dem direkt eller är det reserv? Svårt att se om det redan sitter skydd.. och om det sitter skydd så ser de inte lika dana ut med hål osv.

Det som sitter på är splitterskydd, och är inte tänkta att tas bort. Du får inte ett annat skärmskydd att sitta lika bra som de som sitter på från fabrik.
Dess uppgift är att hindra glaset från att splittras om telefonen tappas så illa att glaset spräcks.
Vill du ha en repfri telefon bör du använda det bifogade skärmskyddet och sedan byta den dagen det lossnar eller blivit fult.

Jag kör utan.

@ GuessWho
Mja jag fick rotera till landscape mode manuell och det gick bara efter att jag satt telefonen i dockningsstationen.

Min roterar automagiskt när den sätts i dockan, dock inte skärmsläckarbilden.

Samma USB uttag laddar dock telen om man man kopplar den direkt utan laddstation.

Lite tråkigt för den kopplar inte heller upp sej mot datorn i laddstationen så man måste slita på USB kontakt och vattentätt hölje för att föra över musik

Dockan är ju ingen dockningsstation ordagrant, utan en laddarstation.
Iom att det bara är 2 stift som ansluter så finns det ingen möjlighet att skicka eller ta emot data.
Att det enbart varit tänkt för laddning har varit klart sedan Sony presenterade innehållet i förpackningen. Jag testade med både USB2.0 och 3.0 utan att den laddades via dockan :(

Redigerat av mrNoodles, 08 March 2013 - 10:16.

Postad 08 March 2013 - 10:31

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlägg
  • 0
Någon som har ett tips om hur jag får stora ikoner? Vill inte ha ikonerna för Google, Discshop, SL som små ikoner i en ikon, utan samma storlek som övriga.
Som exempel Google: Bifogad fil  google.png   4.15K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Screenshot.png   374.76K   3 Antal nerladdningar

Postad 08 March 2013 - 15:09

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Någon som har ett tips om hur jag får stora ikoner? Vill inte ha ikonerna för Google, Discshop, SL som små ikoner i en ikon, utan samma storlek som övriga.
Som exempel Google: Bifogad fil  google.png   4.15K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Screenshot.png   374.76K   3 Antal nerladdningar

Är det ett Bokmärke som du lagt upp så tror jag inte du kan göra något åt det.

Postad 08 March 2013 - 16:38

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Lite tråkigt för den kopplar inte heller upp sej mot datorn i laddstationen så man måste slita på USB kontakt och vattentätt hölje för att föra över musik

Jag har stött på många oroliga röster för att locken över kontakterna ska slitas och eventuellt ge läckage om man använder dom flitigt.
Jag tror oron är obefogad!
I dagsläget så har jag en Xperia Neo som är 2 år gammal och denna luren har också ett lock över usb-kontakten som används för bl.a. laddning. Jag har laddat telefonen MINST 1 gång per dag och många gånger kompletteringsladdat en extra gång per dag, plus att jag har använt usb-uttaget för synkning och filöverföringar också. Detta borde innebära att locket på min Neo har öppnats MINST 700 gånger vid det här laget och mest troligt så har jag öppnat locket runt 1000 gånger.

Det finns inga som helst tendenser till märkbart slitage för detta locket! När man stänger locket så "klickar" det fast på nästan samma sätt som det gjorde när luren var ny och då ska det tilläggas att detta locket är klenare konstruerat än vad Xperia Z's lock är.

Jag såg dessutom ett videoklipp med någon sony-representant som bara smålog när han fick frågan om hur lång livslängd locken har. Hans svar var att lockens beräknade livslängd översteg telefonens, baserat på normal användning. Jag gissar på att det innebär en livslängd på ett antal tusen öppning/stängningar.

Använder man den medföljande dockan för laddning så misstänker jag att det kan ta ganska många år innan locken är så slitna så att risk för läckage uppstår och känner jag mej själv rätt så har jag bytt ut telefonen långt innan detta inträffar...

Postad 08 March 2013 - 17:00

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Nu hittade jag det efterlängtade batteri stress-testet som GsmArena publicerat. Om det är gammal info så hojta till så får jag eller någon moderator ta bort det här inlägget.

http://blog.gsmarena...ome-the-scores/

Testresultatet tycker jag verkar synnerligen intressant.
video-uppspelning är XZ'ans akilleshäl tydligen. Den klarar ju "bara" 5 timmar och 39 minuters filmvisning innan batteriet är nere på 10%.

De flesta andra telefonerna som listas i GSMArenas test (klicka på expand) presterar ju bättre och vissa t.o.m. mycket bättre.

Men batteritiden vid surfning är bättre hos XZ'an. Med 6:37 på klockan så slår den t.o.m. Galaxy S3.
Det som sticker ut i GSMArenas batteritest är att Xperia Z presterar hela 16 timmars taltid och hamnar därmed på 5:e plats i listan.

Jag tror nog att XZ'ans batteritid kommer att räcka till hyffsat för "normal-användaren" som nästan aldrig tittar på film och bara surfar någon timme per dag med luren och i övrigt använder den för att ringa med.

Det ska bli intressant att se vad man kan få för standbytider med Stamina-läget optimerat...

Postad 08 March 2013 - 17:47

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Ni som nu har köpt telefonen vore ju intressant om ni kunde fota lite egna bilder och lägga upp så man får lite mer bilder att gå på beträffande kameran.

Postad 08 March 2013 - 18:19

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
nån som spelar candy crush saga?

det går inte att ladda ner till denna mobil....står att spelet inte är funkar på denna telefon?

Postad 08 March 2013 - 21:15

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Ni som nu har köpt telefonen vore ju intressant om ni kunde fota lite egna bilder och lägga upp så man får lite mer bilder att gå på beträffande kameran.

Vill du ha dom här i denna tråden eller i en separat XZ-bildtråd?

Postad 09 March 2013 - 00:06

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
kör dom här

Postad 09 March 2013 - 15:50

MAcZoneX
  • MAcZoneX
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tycker volym vid samtal är väldigt låg trots högsta inställningen. Kan man ändra något mer eller va volymen bara högre på min gamla SE Arc??

Postad 09 March 2013 - 16:31

Energy145
  • Energy145
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tele2 butiken i skärholmen hade ett demo exempel framme, telefonen kändes väldigt bra i handen, start knappen satt perfekt på sidan. Ni som har mobilen, har ni vatten testat mobilen? Högtalaren på sidan känns inte direkt vattentätt, ljud och bild säger i sin recension att den för en gångs skull även är sprutsäker? Det finns luckor för allt annat på mobilen men det känns som att det måste hamna vatten i högtalaren under ett sprutvatten test?

Postad 09 March 2013 - 20:10

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Tele2 butiken i skärholmen hade ett demo exempel framme, telefonen kändes väldigt bra i handen, start knappen satt perfekt på sidan. Ni som har mobilen, har ni vatten testat mobilen? Högtalaren på sidan känns inte direkt vattentätt, ljud och bild säger i sin recension att den för en gångs skull även är sprutsäker? Det finns luckor för allt annat på mobilen men det känns som att det måste hamna vatten i högtalaren under ett sprutvatten test?

Har läst om folk som testat och sett en uppsjö av filmer där Z´an doppats i vatten - och den funkar efteråt.
Nåt om att det ett membran som skyddade högtalaren.

Postad 09 March 2013 - 20:23

Unregistered5df43076
  • Unregistered5df43076
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har haft fortsatta problem med att jag tappar kontakten med nätet med jämna mellanrum. Jäkligt irriterande att få sms om att ngn försökt ringa mig då & då, samt se ett rött kryss där täckningen borde visas. Jag misstänker att det händer när telefonen byter från 3G till 4G & tvärtom samt direkt efter ett samtal, sms mm.

Trodde först att det berodde på simkortet, men det har jag uteslutit.

Någon annan som haft liknande problem?

Postad 09 March 2013 - 21:00

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Kan intyga för dig att där finns ingen anledning till oro. Jag har en Xperia Acro S och har filmat under vatten. Det fungerar kanon. Högtalaren är vattentät. Har även spolat av luren under vattenkranen.

Redigerat av Ricke77, 09 March 2013 - 21:05.

Postad 09 March 2013 - 21:09

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Jag har haft fortsatta problem med att jag tappar kontakten med nätet med jämna mellanrum. Jäkligt irriterande att få sms om att ngn försökt ringa mig då & då, samt se ett rött kryss där täckningen borde visas. Jag misstänker att det händer när telefonen byter från 3G till 4G & tvärtom samt direkt efter ett samtal, sms mm.

Trodde först att det berodde på simkortet, men det har jag uteslutit.

Någon annan som haft liknande problem?

Vad har du för operatör? Felet kan ligga i nätet. Har för mig att det var många som hade problem med det när 3G lanserades.

Postad 09 March 2013 - 23:20

Unregistered5df43076
  • Unregistered5df43076
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Vad har du för operatör? Felet kan ligga i nätet. Har för mig att det var många som hade problem med det när 3G lanserades.

Halebop

Postad 09 March 2013 - 23:30

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 2

sprutsäker?

Du kan lugnt spruta på den.

Postad 09 March 2013 - 23:34

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
volymen kanske fixas till nästa update?

Postad 09 March 2013 - 23:38

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
volymen kanske fixas till nästa update?

Postad 10 March 2013 - 01:57

Energy145
  • Energy145
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Kan intyga för dig att där finns ingen anledning till oro. Jag har en Xperia Acro S och har filmat under vatten. Det fungerar kanon. Högtalaren är vattentät. Har även spolat av luren under vattenkranen.

Tack för svar. Funkar säkert bra men just högtalaren kändes utsatt.

Du kan lugnt spruta på den.

Let the juices flow :P

Postad 10 March 2013 - 15:40

palerider1
  • palerider1
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Tycker volym vid samtal är väldigt låg trots högsta inställningen. Kan man ändra något mer eller va volymen bara högre på min gamla SE Arc??

Inga problem med volumen på min.Med original inställningar.

Postad 11 March 2013 - 11:08

SubzeroNr1
  • SubzeroNr1
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
En snabb genomgång efter att kikat på Z alldeles nyss, ska tillägga redan nu att det var en kort undersökning på ca 30 minuter och att jag ville se om två stycken s.k. deal breakers jag läst om var sann eller inte.

Det första intrycket är att den kändes ordentlig i handen, en bra känsla av kvalité.

Det positiva:

* Skärmen var så fin, min Iphone 4s kändes blek i jämförelse.
* Känns aldrig plastig som många av sina nuvarande konkurrenter.
* Det märks att jb gör mycket för gränssnittet, känns aldrig virrig eller dåligt planerad som dom kunde göra förr om tiden.
* Otroligt snabb att ta bilder! Och jag anser att det bara är de riktigt kräsna som kan klaga på kameran.

Det negativa, och dessvärre en bekräftelse på mina två farhågor:

* Startade upp Chrome och snurrade friskt i ca 15 minuter på diverse sidor och jag som ska gå från Apple måste delge att min två år gamla 4s gör ett lite bättre jobb i surfen. Både hur man träffar små länkar och hur den är att svepa upp och ned med men även hur följsam sidorna visas upp. För många är det här inte ett problem och för dom som kommer från andra håll än Apple upplever säkert inte detta och jag tror absolut att det är en vanesak. Testet utgick från både 3G,4G och WLAN.

* Dräparen...det här var något jag fruktade. Inget ovan hade kunnat få mig att INTE köpa den men detta var ett hårt slag för mig. Nämligen det faktum att den enheten jag kände på började bli obehagligt varm redan efter 5(!) minuters surfning. Detta på övre baksida som tex nämnts här : http://www.trustedre...-review-summary

Jag hade en SGS2 innan som man kunde steka korv på så jag blev ordentligt förtörnad av att erfara detta. Jag hade inte sagt något om det blev så efter att man spelat grafiktunga spel eller åtminstone använt telefon konstant BRA mycket längre än så. Detta kan vara ett måndagsexemplar, har stött på det här fenomenet med andra modeller där detta problem kunde dyka upp ibland. Hoppas verkligen att det är så.

Som det är nu har jag ramlat tillbaka på 50/50 på Xperia Z vs HTC one aka M7. Samsung finns inte ens med i tankegångarna såvida dom inte gör sig av med plastigheten och Iphone 5 är helt ute ur bilden då den är alldeles för lik min S4.

Redigerat av SubzeroNr1, 11 March 2013 - 11:13.

Postad 11 March 2013 - 15:39

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
+ Fantastisk skärm
+ Riktigt bra kamera
+ Storleken
++ Ljudet. Mycket bättre ljud från den analoga utgången än min gamla Optimus 2X när jag kopplar in den i bilstereon.
+ Laddaren

- Jag kan heller inte ladda ner Candy Crush Saga

Postad 11 March 2013 - 19:09

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

* Dräparen...det här var något jag fruktade. Inget ovan hade kunnat få mig att INTE köpa den men detta var ett hårt slag för mig. Nämligen det faktum att den enheten jag kände på började bli obehagligt varm redan efter 5(!) minuters surfning. Detta på övre baksida som tex nämnts här : http://www.trustedre...-review-summary

Nu förlorade du mej på vägen...
...Den blir varm!?
Vad var problemet nu igen? Kan man bränna sej på luren? Rasar batterikapaciteten? Får man handsvett?

I don't get it?

Snabba processorer som kyls genom att överföra värme till höljet ger varma höljen. Skulle man ha en snabb prestanda-processor och höljet INTE blir varmt, då skulle jag kunna förstå om någon blir orolig, för det kan ju tyda på bristfällig kylning vilket innebär förkortad livslängd.

Xperia Z har härdat glas på baksidan också och eftersom densiteten hos glas är högre än hos plats så kommer samma temperatur i glas kännas varmare än motsvarande temperatur på en plastyta, å andra sidan så är värmeledningsförmågan också bättre hos glas jämfört med plast vilket innebär att de värmealstrande kretsarna faktiskt får bättre kylning och därmed längre livslängd.

Det är ju en Z:a. Blir den FÖR varm så kan du ju alltid kyla den under kranen!
Vem blir först med världens första vattenkylda smartphone?

:lol: ;)

Redigerat av GuessWho, 11 March 2013 - 19:11.

Postad 11 March 2013 - 19:14

SubzeroNr1
  • SubzeroNr1
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nu förlorade du mej på vägen...
...Den blir varm!?
Vad var problemet nu igen? Kan man bränna sej på luren? Rasar batterikapaciteten? Får man handsvett?

I don't get it?

Att ha en -väldigt- varm lur mot örat när man pratar är aldrig bekvämt. Skal skulle kunna lösa ev. värme på baksidan men om det skulle bli tex som min SGS2 som jag nämnde ovan var enheten ORDENTLIGT överhettad både fram och bak. En erfarenhet jag hoppas jag aldrig ska behöva erfara igen som sagt.

Redigerat av SubzeroNr1, 11 March 2013 - 19:16.

Postad 11 March 2013 - 19:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Att ha en -väldigt- varm lur mot örat när man pratar är aldrig bekvämt. Skal skulle kunna lösa ev. värme på baksidan men om det skulle bli tex som min SGS2 som jag nämnde ovan var enheten ORDENTLIGT överhettad både fram och bak. En erfarenhet jag hoppas jag aldrig ska behöva erfara igen som sagt.

Varm lur på örat är effektivt för att hålla nere samtalstiderna...
;)

Skämt åsido.
Jag gissar på att luren inte blir alls lika varm när skärmen är släckt, så som den är när man håller den mot örat och jag antar att nallens värmealstrande kretsar inte blir nämnvärt belastade av att hålla ett telefonsamtal vid liv, så jag tror faktiskt inte att detta är något problem egentligen.
Att sätta ett skal på en telefon för att den blir varm, borde ju rimligtvis göra telefonen ÄNNU varmare eftersom kylningen blir sämre då man sätter upp ytterligare en barriär som värmen ska ta sej igenom innan den kan kylas bort mot luften. Men...

Detta på övre baksida som...

Skal brukar man ha på baksidan av telefoner och det var baksidan du tyckte blev varm...
...Brukar du ha baksidan mot örat när du ringer???

Det vore ju en tanke iochförsej, att minska nedsmutsningen av skärmen genom att vända baksidan mot örat när man ringer, men jag tror inte att det är optimalt. Varken med tanke på kylbehovet, strålningen ifrån antennerna eller med tanke på hörbarheten ifrån telefonens högtalare...

Postad 11 March 2013 - 20:30

SubzeroNr1
  • SubzeroNr1
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Varm lur på örat är effektivt för att hålla nere samtalstiderna...
;)

Skämt åsido.
Jag gissar på att luren inte blir alls lika varm när skärmen är släckt, så som den är när man håller den mot örat och jag antar att nallens värmealstrande kretsar inte blir nämnvärt belastade av att hålla ett telefonsamtal vid liv, så jag tror faktiskt inte att detta är något problem egentligen.
Att sätta ett skal på en telefon för att den blir varm, borde ju rimligtvis göra telefonen ÄNNU varmare eftersom kylningen blir sämre då man sätter upp ytterligare en barriär som värmen ska ta sej igenom innan den kan kylas bort mot luften. Men...

Skal brukar man ha på baksidan av telefoner och det var baksidan du tyckte blev varm...
...Brukar du ha baksidan mot örat när du ringer???

Det vore ju en tanke iochförsej, att minska nedsmutsningen av skärmen genom att vända baksidan mot örat när man ringer, men jag tror inte att det är optimalt. Varken med tanke på kylbehovet, strålningen ifrån antennerna eller med tanke på hörbarheten ifrån telefonens högtalare...

Men hahaha nu är du bara busig! :) Jag syftade på min erfarenhet med samsungen där värmen gick rakt igenom och stekte mitt öra! :D

Postad 11 March 2013 - 20:53

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Jag har som sagt en Neo, men frugan har en Iphone 4s (eller något sådant). Båda blir varma när man använder dom. Telefoni ökar temperaturen också, men ganska lite om man jämför med surf, gps-navigation eller spel. Men varken frugan eller jag har upplevt värmen som något problem.

Förmodligen är det lite individuellt hur obehagligt man tycker det är med en varm telefon, men det kan ju också vara så att din samsung helt enkelt har varit varmare än vad min och frugans nallar brukar bli.

Det återstår väl att se om Xperia Z skulle kunna ge samma bekymmer, men jag tvivlar på det. Jag har också stått och klämt lite på XZ:an redan men den värme som uppstod då var iallafall inte något jag reflekterade över.

Det kan inte ha varit så att nallen du lekte med, låg och körde lite krävande appar i bakgrunden och att den därför blivit varmare än vad den skulle blivit under normala omständigheter. Det KAN ju hända att appar hänger upp sej ibland...

Postad 11 March 2013 - 21:49

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Den blir varm vid surfning men det inte så att man bränner sej och vi har ju fått varför den blir varm så fint förklarat här så jag ser inget problem.
Den är(och säkerligen andra märken/modeller) är helt enkelt skapta så.

Jag har haft lite problem att få till skarpa bilder men jag ser att det går. Det är nog en användarfråga(jäklar vad när jag var att gör en särskrivning här! ajaj!) till viss del. Men jag tycker mej se att för att döda allt brus i bilderna så har dom tagit i lite för mycket så att det blir på gränsen till för mycket utsmetat i motiven. Detta kan ju säkerligen finjusteras vid en firmware-uppdatering. Vad tycker ni om ovanstående angående bilderna?

Postad 11 March 2013 - 22:43

SubzeroNr1
  • SubzeroNr1
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag har som sagt en Neo, men frugan har en Iphone 4s (eller något sådant). Båda blir varma när man använder dom. Telefoni ökar temperaturen också, men ganska lite om man jämför med surf, gps-navigation eller spel. Men varken frugan eller jag har upplevt värmen som något problem.

Förmodligen är det lite individuellt hur obehagligt man tycker det är med en varm telefon, men det kan ju också vara så att din samsung helt enkelt har varit varmare än vad min och frugans nallar brukar bli.

Det återstår väl att se om Xperia Z skulle kunna ge samma bekymmer, men jag tvivlar på det. Jag har också stått och klämt lite på XZ:an redan men den värme som uppstod då var iallafall inte något jag reflekterade över.

Det kan inte ha varit så att nallen du lekte med, låg och körde lite krävande appar i bakgrunden och att den därför blivit varmare än vad den skulle blivit under normala omständigheter. Det KAN ju hända att appar hänger upp sej ibland...

Ja det var något allvarligt fel med min Samsung. Går inte att jämföra den med Z men det är minnet jag är så rädd för :D
Enheten var från en oöppnad kartong. Men som ni säger det är olika hur vi upplever värme från mobilen. Kan alltid värma sambons kalla fossingar med den annars :)

Redigerat av SubzeroNr1, 11 March 2013 - 23:56.

Postad 11 March 2013 - 23:12

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Gör du det om du vill, men min sambo kommer INTE att få sätta sina fotavtryck på min XZ, när den väl behagar komma...
:ph34r: ;)

Postad 12 March 2013 - 10:15

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 1

Jag kan heller inte ladda ner Candy Crush Saga

Det har nog inte med Xperia Z att göra utan snarare Appen som inte är kompatibel med Androidversionen.
Det lär komma en uppdatering från apptillverkaren som löser detta.

EDIT: Sen är det ju faktiskt ett beroendeframkallande skitspel som stjäl tid ur livet och får en att känna sig värdelös mot sina polare som har större framgång och ännu mindre tid för annat än att bara sitta och mala dessa j*vla banor som man aldrig klarar och som får en att vilja kasta in mobilh*lvetet i kaminen. :angry:

Redigerat av Ricke77, 12 March 2013 - 10:19.

Postad 12 March 2013 - 19:57

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Har stor besluts ångest vilken färg jag ska välja såg nu att halebop fått in den lila också. Vit eller Lila är de som lockar mest. Lila för att de är min favoritfärg sen jag var liten och vit för att den är clean.

Ska man våga sig på en lila :)

Postad 12 March 2013 - 20:21

Energy145
  • Energy145
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Ska man våga sig på en lila :)

Våga sticka ut kör på den lila ;)

Postad 12 March 2013 - 21:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Gissa vem som fick sin XZ idag?
:wub: :) ;)

Känslan var gedigen, kameran tog bra bilder trots att ljuset inomhus så här års inte är det bästa, responsen i gränssnittet var fin.

Men det förvånade mej att en sådan här prestanda maskin ändå behöver flera sekunder på sej för att få igång kameran, när man startar kameran genom att klicka på dess ikon.

Webben känns minst lika snabb och smidig som från min dator (via router som har fiber-uppkoppling). Framförallt med Dolphins browsern som jag är van vid. Googles egen browser är jag inte kompis med och den var inte lika snabb heller...

Känslan av att ha tillgång till stor skärm var en känsla av frihet. Helt plötsligt ser man allting mycket bättre och det är lättare att "pricka" grejer med fingrarna också, när man har fått större yta att jobba på.

Men efter att konstaterat detta så började mitt missnöje att bubbla...

Större ytor att jobba på gör det lättare att "pricka rätt", men det förutsätter att man håller luren med ena handen och pekar med den andra. Att skriva på detta viset gick jättebra. Betydligt bättre, snabbare och smidigare än med min gamla Xperia Neo vars skärm är betydligt mindre.

Men...

Jag är van vid att kunna göra i stort sett ALLT på min neo med bara en hand!
Det gick inte längre på Xperia Z! Jag kan inte ens nå tillbaka knappen i nederkanten när jag håller luren med höger hand. Inte utan att börja jonglera med 6000 kronors telefonen som en annan akrobat!

När jag väl lagt luren tillrätta i handen så att jag når hela nederkanten med tummen, då når jag bara strax över halva skärmen med samma tumme. Tänk en kvarts cirkel med centrum i lurens högra nedre hörn och en radie till lurens vänstra nedre hörn. Det ger att jag kan täcka ungefär 1/3:dje del eller kanske 2/5:te delar av skärmens yta, men inte mer. Inte utan att som sagt behöva jonglera med telefonen.

M.a.o. så hamnade jag ganska snart inför behovet att ta ställning till om jag vill fortsätta med en telefon som av mej kräver 2-hands manövrering eller att skicka tillbaka den och återgå till min Neo ett tag till.

Så nu är den lika vackert nedpackad som den var när jag fick den idag...
:( :blink:

Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen i min jakt på en ny telefon...

OT:
Vad F-N är det med smilies-listen?
Hela sidan hoppar ju som en kaning på crack, när jag försöker nå smiliesarna. Har någon hittat ett nytt sätt att reta gallfeber på de som vill använda smiliesar? Försöka pricka rätt smilies är ju hopplöst när hela raden hoppar flera centimeter upp och ner så fort muspekaren närmar sej raden...

Postad 12 March 2013 - 22:06

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Det du nu beskriver är lite oroande för mig som har väldigt små händer, men antar att det är en vanesak att den är så stor.

Postad 12 March 2013 - 22:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Har man inga problem med att vänja sej att alltid använda två händer för att manövrera telefonen, så får man inga problem med XZ:an heller.

Men jag är van vid Xperia Neo. Neon's display (och en hel del till) täcker jag lätt med höger tumme. Jag har inga problem med att ligga i soffan och svepa fram ord och hela meningar på några sekunder.
Kort och gott på min neo täcker jag mer än hela displayen med tummen, medan jag täcker ungefär en tredjedel av displayen på Z:an.

Jag fick t.o.m. lite ont i handen av allt jonglerandet av Z:an.

En annan lite dum grej jag reagerade på var högtalaren! Min vana trogen så håller jag telefonen i höger hand för det mesta och längst ner på Z:ans högra sida sitter högtalaren. Detta innebär att så fort man gör något med tummen så täpper man till högtalaren och musiken mer eller mindre tvärdör om man ny lyssnar på musik medan man t.ex. surfar.
Ljudet från högtalaren låter bra, men bara så länge man inte täpper till högtalaren.

Håller man däremot luren i vänster hand, så är problemet med att högtalaren tystas, mer eller mindre bortblåst. Det GÅR att tysta den med vänsternhandens fingrar om man vill, men det sker inte av misstag mer eller mindre hela tiden som det gör när man håller luren i höger hand.

Det känns som att Xperia Z hela tiden har varit tänkt att användas av två händer. En som håller och en som pekar. På det viset fungerar den ypperligt.

Jag trodde att jag skulle kunna styra den relativt enkelt med en hand och att det inte skulle bli för jobbigt att flytta den upp och ner i handen om det skulle behövas. Men de Dummies jag har känt på (och en batteridöd, riktig Z:a) har alla haft den störande stöldsäkerhets-grejen påklistrad på bakstycket. Klumpen med säkerhetsvajern har gjort det svårt att bilda sej en uppfattning om hur telefonen skulle kunna kännas "i verkligheten".

Nu vet jag, men det kostar mej också en returfrakt att få veta det...

Postad 12 March 2013 - 22:19

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Tidigare i tråden snackades det lite om telenor och 4G. De har nu lanserat sitt 4G-nät för mobiler och inte enbart för trådlöst bredband.

Postad 12 March 2013 - 23:12

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
bra test, synd dock på den värdelösa plaseringen av högtalaren

http://www.youtube.c...h?v=xigKO8Q3SQY

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 12 March 2013 - 23:16.

Postad 13 March 2013 - 07:38

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Har man inga problem med att vänja sej att alltid använda två händer för att manövrera telefonen, så får man inga problem med XZ:an heller.

Men jag är van vid Xperia Neo. Neon's display (och en hel del till) täcker jag lätt med höger tumme. Jag har inga problem med att ligga i soffan och svepa fram ord och hela meningar på några sekunder.
Kort och gott på min neo täcker jag mer än hela displayen med tummen, medan jag täcker ungefär en tredjedel av displayen på Z:an.

Jag fick t.o.m. lite ont i handen av allt jonglerandet av Z:an.

En annan lite dum grej jag reagerade på var högtalaren! Min vana trogen så håller jag telefonen i höger hand för det mesta och längst ner på Z:ans högra sida sitter högtalaren. Detta innebär att så fort man gör något med tummen så täpper man till högtalaren och musiken mer eller mindre tvärdör om man ny lyssnar på musik medan man t.ex. surfar.
Ljudet från högtalaren låter bra, men bara så länge man inte täpper till högtalaren.

Håller man däremot luren i vänster hand, så är problemet med att högtalaren tystas, mer eller mindre bortblåst. Det GÅR att tysta den med vänsternhandens fingrar om man vill, men det sker inte av misstag mer eller mindre hela tiden som det gör när man håller luren i höger hand.

Det känns som att Xperia Z hela tiden har varit tänkt att användas av två händer. En som håller och en som pekar. På det viset fungerar den ypperligt.

Jag trodde att jag skulle kunna styra den relativt enkelt med en hand och att det inte skulle bli för jobbigt att flytta den upp och ner i handen om det skulle behövas. Men de Dummies jag har känt på (och en batteridöd, riktig Z:a) har alla haft den störande stöldsäkerhets-grejen påklistrad på bakstycket. Klumpen med säkerhetsvajern har gjort det svårt att bilda sej en uppfattning om hur telefonen skulle kunna kännas "i verkligheten".

Nu vet jag, men det kostar mej också en returfrakt att få veta det...

Det är ju ett rätt stort steg från Neo:s 3,7 tums skärm till Z:s 5 tum. Jag kan knappt skriva med en hand på min Acro S som då är 4,3 tum utan att man jonglerar lite med den så jag har faktiskt vant mig vid att använda två händer. Att svara på samtal och läsa SMS går dock bra med en hand.

Postad 13 March 2013 - 08:54

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Det du nu beskriver är lite oroande för mig som har väldigt små händer, men antar att det är en vanesak att den är så stor.

Jag kör storlek 9 på handskar, alltså ganska små händer, men jag tycker det funkar finfint med en hand.
Hade en XperiaS innan, så steget upp Z är ju inte så stort.

Postad 13 March 2013 - 09:20

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Jag har storlek 7 på handskar :(

Postad 13 March 2013 - 10:20

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
finns en recension nu på swedroid,, tycker inte den imponerar alls.. är den verkligen så obekväm att hålla då den har raka och vassa kanter står det?

Postad 13 March 2013 - 11:27

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Har läst om folk som testat och sett en uppsjö av filmer där Z´an doppats i vatten - och den funkar efteråt.
Nåt om att det ett membran som skyddade högtalaren.

Filmad med Xperia Z :)

http://youtu.be/5MlxybC3iIE

Postad 13 March 2013 - 11:31

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

finns en recension nu på swedroid,, tycker inte den imponerar alls.. är den verkligen så obekväm att hålla då den har raka och vassa kanter står det?

Den är stor och kantig, men jag tycker trots mina något mindre händer att man vänjer sig på något sätt. Men, det kan vara en dealbreaker för vissa. 5" är stort, riktigt stort.

Sammanfattningsvis så kan vi inte göra annat än att konstatera att Sony Xperia Z är den bästa androidtelefonen på den svenska marknaden just nu. Det börjar bli tröttsamt att konstatera att den senaste telefonen ut också är den bästa, men i en värld där utvecklingen går oerhört fort framåt så är det naturligt att det ofta blir på så vis.
Sony Xperia Z är ingalunda utan sina fel och brister, men som helhet så presenterar Sony ett paket som vi utan tvekan vågar ge vår fulla rekommendation. Om Xperia Z är telefonen för dig kan bara du svara på, men vi på Swedroid är nöjda och en av våra medarbetare så till den grad att ett privat exemplar omedelbart införskaffades.

Runt hörnet väntar HTC:s flaggskepp One och strax därefter Samsungs Galaxy S IV, så det återstår att se hur länge Sony lyckas vara herre på täppan.

Postad 13 March 2013 - 13:58

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag har inga större problem med min... tycker inte kanterna känns speciellt vassa. Det kanske är en personlig sak; det bästa är nog att testa själv.

Postad 13 March 2013 - 14:05

Ricke77
  • Ricke77
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Jag har inga större problem med min... tycker inte kanterna känns speciellt vassa. Det kanske är en personlig sak; det bästa är nog att testa själv.

Den kan väl ändå inte vara kantigare än en iPhone??

Postad 13 March 2013 - 15:34

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa om hur man får leveransrapport att fungera för sms?

Jag kan tillägga att jag har bockat i rutan i inställningsmenyn.

Postad 13 March 2013 - 19:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Den kan väl ändå inte vara kantigare än en iPhone??

Det finns en liten, liten kant runt glaset både på framsidan och baksidan. Den kanten kan kännas lite "vass" eller rivig, men om inget annat så bidrar den till känslan av kantighet.
Men det är nog en smaksak om man gillar den känslan. Någon tycker kanske att det känns obekvämt, medan någon annan tycker att kanten gör att telefonen inte lika lätt ska glida ur handen.

Jag kör storlek 9 på handskar, alltså ganska små händer, men jag tycker det funkar finfint med en hand.
Hade en XperiaS innan, så steget upp Z är ju inte så stort.

En hand?
Har du ovanligt långa tummar, eller hur gör du för att nå till t.ex. tillbaka-knappen i nedre vänstra hörnet?. Använder du något annat finger än tummen för att nå upp till den notifieringslisten högst upp?

Det finns inte en chans i världen att jag utan att skifta grepp ska kunna nå både tillbaka knappen och skärmens ovankant och om inte jag är helt fel på det så har även jag storlek 9 i handskar...

hm...
...Ska kolla handskstorleken för säkerhet skull...

EDIT:
Storlek 9-10 (L) har jag på mina nävar, men förhållandevis korta fingrar och stora handflator, vilket kanske förklarar mitt problem med att nå hela skärmen utan att behöva jonglera med luren...

Redigerat av GuessWho, 13 March 2013 - 20:01.

Postad 13 March 2013 - 20:31

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Enhandsmanövrering har jag inte räknat med att kunna köra med på Z. Når knappt övre vänstra hörnet med min tumme på min nuvarande P. Kör iofs ofta ett spindelgrepp där jag manövrerar med pekfingret.

En smäll jag får ta när man vill ha en fläskig Z :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.