Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var skall du resa?

681 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 september 2016 - 12:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

hur längesen var det du var i Norge och körde till oslo?

dom bygger sjukt  mycket hela tiden. just nu bygger dom motorväg från gränsen till oslo, dom bitarna där det inte redan är motorväg vill säga. 

då kör du till oslo på under en timme.

kanske int är motorväg överallt på landsbygden i norge men det är det ju knappast i sverige heller.

dessutom bygger dom vägarna så allt är väldigt lättillgängligt i norge. det gör dom absolut inte i sverige.

sen att det inte alltid går i 110 gör inte så mycket. hela norge  har grymt fin entur att titta på ändå :)

åker som sagt till norska fjällen i morgon.  man tar sig i stort sett överallt med  bil där. upp på fjällen, och ner bland fjordarna.  man behöver typ aldrig lämna bilen.

i sverige är det inte så tyvärr.

Inte sen jag bodde i Linköping och det var några år sedan. Det är lite långt från Skåne...

Postad 15 september 2016 - 13:27

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Äh, jag ska köra från Halmstad. Räknar med 5-6 timmar körning. Men det blir ju natur att sitta och titta på en hel del av biten :)

Postad 15 september 2016 - 14:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Inte sen jag bodde i Linköping och det var några år sedan. Det är lite långt från Skåne...

Misstänkte det. Det har hänt mycket på några år kan jag lova. Nu är det riktigt bra vägar och motorvägar större delen av vägen . Och som sagt så är det på väg att bli ännu bättre.

Postad 15 september 2016 - 14:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Misstänkte det. Det har hänt mycket på några år kan jag lova. Nu är det riktigt bra vägar och motorvägar större delen av vägen . Och som sagt så är det på väg att bli ännu bättre.

Bra att veta! Jag skulle gärna visa Norge för ungarna vid tillfälle.

Postad 15 september 2016 - 14:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Bra att veta! Jag skulle gärna visa Norge för ungarna vid tillfälle.

Fast ta nåt annat än oslo då. Oslo är tråkigt 😊

Postad 16 september 2016 - 07:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Fast ta nåt annat än oslo då. Oslo är tråkigt

Precis, jag tänkte mer att det kunde vara kul med lite berg och fjordar. Skånska ungar har knappt sett ett berg. :P

Postad 14 november 2016 - 17:28

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Blir en vända till till Prag, för att varför inte liksom?

Men jag har alltid tagit ut pengar innan jag drar dit, men nu funderar jag på att skita i det och ta ut där eller använda kort (Swedbank bankkort MC). Är detta en dum idé tro eller kan jag kanske tjäna på det vs att ta ut hos forex?

Postad 14 november 2016 - 18:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Blir en vända till till Prag, för att varför inte liksom?

Men jag har alltid tagit ut pengar innan jag drar dit, men nu funderar jag på att skita i det och ta ut där eller använda kort (Swedbank bankkort MC). Är detta en dum idé tro eller kan jag kanske tjäna på det vs att ta ut hos forex?

brukar det inte vara bäst kurs att ta ut pengar i bankomater i det landet man befinner sig i?  forex känns dåligt.. dom ska säkert också tjäna pengar. 

fast jag vet inte, bara vad jag har fått tipsat till mig.  men varför ta ut pengar alls? det går väl att betala med kort?

Postad 14 november 2016 - 19:22

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Jo men jag tänker att det blir fler påslag om jag betalar med kort, mot endast ett påslag om jag tar ut. Eller är det så lite kanske?

Postad 14 november 2016 - 20:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 553 inlägg
  • 0

De gånger jag kollat har Forex (tillsammans med liknande företag) varit det dyraste alternativet. Jag brukar plocka ut kontanter när jag landar.

Postad 14 november 2016 - 20:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Tar alltid ut pengar på plats när jag reser. När man tar ut så får man ofta ett val om man vill ta ut i lokal valuta eller SEK. Väljer man lokal valuta så är det din egen bank som växlar, väljer man SEK är det den lokala banken som växlar. Det behöver inte vara en stor skillnad, men de flesta brukar rekommendera att man låter sin egen bank växla.

Ofta bra att ta ut direkt på flygplatsen. När man lämnat den kan det ibland ta längre än man tror innan man hittar en automat....

Postad 14 november 2016 - 23:20

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Då ska jag prova det denna gång.

Vad gör ni med eventuell överbliven valuta? Växlar in eller sparar till nästa tillfälle?

Postad 14 november 2016 - 23:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0

Sparar om det är troligt att jag får bruk för valutan igen. Annars brukar jag göra slut på dem på flygplatsen. Ska man köpa något som kostar lite mer kan man ofta lägga det man har kontant och ta resten på kort.

Postad 15 november 2016 - 06:32

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0
Vad rekommenderas att se/göra när man åker till Shanghai? Jag ska dit i december (med jobbet).

Postad 15 november 2016 - 07:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Vad rekommenderas att se/göra när man åker till Shanghai? Jag ska dit i december (med jobbet).

Tack bilder på den klassiska skyline som finns där 😊

Postad 15 november 2016 - 12:00

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 1

Åka maglev-tåget in till stan, till att börja med - maxar i över 400 km/h (under vissa tider på dygnet, annars 300).
Knalla runt i the Bund/lägst med floden
Åka till det stora akvariet på andra sidan från the Bund.
besöka Yu Garden i närheten av the bund.
knalla på det stora torget kvällstid.
åk till elektronik-distrikten och förundras över allt som säljs ;)
Besök tempel (kommer inte ihåg namnen, det var ett tag sen).

Postad 12 april 2017 - 16:17

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0

nu kommer jag med två dumma frågor. jag och tjejen ska åka iväg några dagar till mallis.

1. är det billigare att ta ut euro i svensk automat eller på plats? känns som det borde bli billigare här, men man vet aldrig.

2. hur dricksar man egentligen när man har all inclusive? bartendern vill ju säkert ha nån slant för att han mixar drinken men ska man dricksa lite på måfå när man slutar för kvällen eller hur ska man göra egentligen?

Postad 12 april 2017 - 17:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0

Glömt min fråga, haha.
Summering: vilken jäkla stad rent ut sagt. Det tar liksom aldrig slut på bebyggelse.
Downtown var grymt, var uppe i Oriental Pearl Tower och traskade på glasgolvet 260 meter upp.
Var i en traditionell Chinese Garden, väldigt fint och åt xiao long på en riktigt lokal restaurang, fantastiskt gott!

Mer hann jag inte denna gång tyvärr.

Postad 12 april 2017 - 17:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

1. är det billigare att ta ut euro i svensk automat eller på plats?
känns som det borde bli billigare här, men man vet aldrig.

Beror på vad din bank har för avgifter (även om de just för Euro är förbjudna), men
ingenting är dyrare än Forex, X:change etc .... läs: ta ut på plats, i bankomat.

2. hur dricksar man egentligen när man har all inclusive? bartendern vill ju säkert
ha nån slant för att han mixar drinken men ska man dricksa lite på måfå när man
slutar för kvällen eller hur ska man göra egentligen?

Jag skulle dricksa då och då, men inte efter varje drink, då blir det kanske lite väl mycket.
Alt runda uppåt på kvittot till närmsta Euro, om du får ett sådant att skriva på.

Redigerat av frollic, 12 april 2017 - 17:46.

Postad 12 april 2017 - 19:42

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0

hittar inget på swedbanks sida, blir tokig på den. länkar mig bara till bankomat.se och där står inget om priser, såklart. aja. dom får inte ta avgift på uttag av euro alltså? intressant.

nä dricksa efter varje drink känns jävligt konstigt. hade det varit vanlig pubrunda så hade man ju dricksat när man fått notan, men eftersom det nu då är all inclusive så är det ju "gratis" alltihopa. får se hur det går.

Postad 12 april 2017 - 19:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Dom säger väl att det nästan alltid är billigast att ta ut pengar i vanlig automat i det landet man reser till. Det gör jag alltid och det funkar kanon. Inga konstigheter med höga kurser eller likande.

Postad 12 april 2017 - 20:10

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

I februari beställdes en resa till Maldiverna, Kudafushi för att vara lite precisisk.

Skall bli trevligt.

När vi va till Cypern sist så tog vi ut pengar på ön.

Vid en bankomat vid en bank, och en sådan bankomat som inte var vid en bank.

Skiljde några hundra att ta ut 5000:-
Hur mycket det skulle kostat att växla på Forex eller dyligt har jag ingen koll på.

Redigerat av JonnyVT, 12 april 2017 - 20:13.

Postad 12 april 2017 - 22:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

hittar inget på swedbanks sida, blir tokig på den. länkar mig bara till bankomat.se och där står inget om priser,
såklart. aja. dom får inte ta avgift på uttag av euro alltså? intressant.

Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag på bank- och växlingskontor (där uttag med kort är möjligt) kostar 35 kronor.
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%.

https://www.swedbank...ort-mastercard/

Tycker dock första och sista punkten motsäger varandra ... ;)

Inga konstigheter med höga kurser eller likande.

Beror på:
* din bank/kort - alla har inte samma villkor
* banken vars bankomat du använder - alla har inte avgifter

Hur mycket det skulle kostat att växla på Forex eller dyligt har jag ingen koll på.

Enkelt att se - jämför kursen hos tex Forex mot den som xe.com listar, så ser du påslaget på växlingskontoret.

Redigerat av frollic, 12 april 2017 - 22:03.

Postad 13 april 2017 - 04:11

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Tackar! Kollade väl på fel ställe.

Då borde det väl egentligen vara billigare här, och slippa dom förmodade 35 kronorna. Inte mycket men alltid nåt :D

Postad 13 april 2017 - 07:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Då borde det väl egentligen vara billigare här, och slippa dom förmodade 35 kronorna. Inte mycket men alltid nåt :D

De 35 kronorna avser Sverige, inte utlandet.
Att växla på ett växlingskontor (eller hotellet) i utlandet, är aldrig en bra idé.

Postad 13 april 2017 - 07:35

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0

hmm borde ju va en extra avgift i uttag i utländsk automat med?

jag har slutat växla på kontor nu, tar ut pengar på plats. men nu kan jag ju ta ut i sverige med så det var därför jag undrade.

Postad 13 april 2017 - 08:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

hmm borde ju va en extra avgift i uttag i utländsk automat med?

Beror på vems automat det är, men just Euro-uttag får man som sagt inte ta ut avgifter.

men nu kan jag ju ta ut i sverige med så det var därför jag undrade.

Och då åker du på 35kr i avgift, om du inte kommer med kontanter i handen (om växelkontoren fortfarande tar cash, vill säga).

Redigerat av frollic, 13 april 2017 - 08:12.

Postad 13 april 2017 - 08:12

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 569 inlägg
  • 0

Innan vi reser och vill ha en del cash med oss så beställer jag alltid på Unimon.se, väldigt enkelt och smidigt. Pengarna kommer i ett rek. brev på 1-3 dgr.

Postad 13 april 2017 - 08:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Innan vi reser och vill ha en del cash med oss så beställer jag alltid på Unimon.se, väldigt enkelt och smidigt.
Pengarna kommer i ett rek. brev på 1-3 dgr.

65 öre i påslag per växlad dollar (mot riktkursen i skrivande stund), f_n, jag ska också starta växelkontor ....

Redigerat av frollic, 13 april 2017 - 08:23.

Postad 13 april 2017 - 10:52

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 569 inlägg
  • 0

65 öre i påslag per växlad dollar (mot riktkursen i skrivande stund), f_n, jag ska också starta växelkontor ....

För mig vinner smidigheten, att betala för det gör mig inget men förstår att inte alla tänker så :)

Postad 23 april 2017 - 15:44

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Äntligen bokat, blev surt i år, brukar alltid ha semester i September, men frugan fick avslag, så pyser till Galicien och skaldjur i Juli istället. :P

Nu blir ju hösten lite lång bara, får frossa extra mycket. :o

Postad 17 september 2017 - 12:54

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 1

Är på Maldiverna för stunden, bjuckar på en liten videosnutt :) 

https://youtu.be/ZPizzqGBeiU?t=13s

Postad 17 september 2017 - 13:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Är på Maldiverna för stunden, bjuckar på en liten videosnutt :)

https://youtu.be/ZPizzqGBeiU?t=13s

HAHA Attacken :D

Postad 17 september 2017 - 16:32

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1 051 inlägg
  • 0
Oj, de där Titan Trigger fishes kan vara lite luriga och bitas rätt illa, om man har otur. De brukar dock varna innan de attakerar. De fäller upp den där lilla fenan i pannan strax bakom ögonen, börjar simma lite nervöst, hastigt och aggressivt, då vet man att man är för nära. När de väl attakerat, ger de sig inte för än man lämnat deras revir.

Postad 17 september 2017 - 17:07

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Haha, råkade ut för samma sak igår fast den triggern va lite mindre.

Men som sagt, den verkar ju skrämmas först, å det gjorde den.

Vi har sett en mycket större trigger tidigare, tur inte den va i farten.

Men, det roliga va ju att när vi tittade på filmsnutten så hoppade jag till när den kom fram, å ändå visste man ju att det skulle komma i nån snutt man filmat.

Sett sköldpadda å en muräna, sambon såg nån rocka tidigare idag efter stranden.

Postad 17 september 2017 - 17:31

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1 051 inlägg
  • 0
Härligt. Har du haft möjlighet att ta bilder på dem? Hade varit intressant att se.
Är det mest Hawksbill-sköldpaddor eller "Green Sea-turtles" där?

Titan Trigger Fish har ju ett koniskt revir, från botten och uppåt, så det blir lite "lurigt" när man som snorklare/fridykare ska fly. Instinktivt simmar man till ytan, vilket ofta innebär att man befinner sig längre in i reviret.
Naturligtvis är det helt rimligt och "rätt" att simma så. Dock är det bra om nästa steg blir att röra sig så fort som möjligt bort från reviret.

Redigerat av hampestampe, 17 september 2017 - 17:48.

Postad 17 september 2017 - 17:44

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Muränan fick nån superdålig snutt på, sköldpaddorna är väl inte här så ofta tror jag.

Blir bara med gopron för mig, sambon har en kamera som tål vatten, men den är lite känslig för ljuset.

Men vi snorklar väl varje dag vi är här, så något kul lär man väl hinna se :D

Jo, såg på google att man ska simma ur struten så att säga.

Men de verkar ju skrämmas ett tag iaf innan de biter, men fasen om de biter, rena rama dracula/varulvare :o 

Postad 18 september 2017 - 11:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
Bokat: Montenegro med flygbolaget som just nu ställer in 40-50 flyg om dagen.

Men men, biljetten kostade 280 kr t&r, och dom pengana får man ju alltid tillbaka.

Postad 18 september 2017 - 12:10

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4 239 inlägg
  • 0
Bokar aldrig med dom. Ett riktigt uselt bolag.

Postad 18 september 2017 - 12:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Bokar aldrig med dom. Ett riktigt uselt bolag.

280 kr för en helgresa är värt risken.
Hotellet är avbokningsbart, blir ingen ekonomisk förlust om man inte kommer iväg.

Postad 20 september 2017 - 02:36

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Bokat en weekend i Milano igen för att se lite 2 hjuliga leksaker på EICMA.

Postad 25 september 2017 - 15:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
Någon som varit i Portugal ? Hur är det där?
Funderar på att boka en resa dit för att fota kustlandskap.
Har siktat in mig på Praia da ursa närmare bestämt. Kanske även Algarve men är inte säker.

Hur är prisläget? Hur är maten? Är det lätt att köra bil ?
Alla tips är välkomna 😊

Postad 25 september 2017 - 17:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Någon som varit i Portugal ? Hur är det där?
Funderar på att boka en resa dit för att fota kustlandskap.
Har siktat in mig på Praia da ursa närmare bestämt. Kanske även Algarve men är inte säker.
Hur är prisläget? Hur är maten? Är det lätt att köra bil ?
Alla tips är välkomna

Fina betalvägar och inte så fina (men ok) gratisvägar. Kusterna är ganska vilda, karga, blåsiga med branta klippor och mycket vågor. Typisk Atlantkust alltså. Maten är OK men inte mer enligt mig. Priserna är lite lägre än hemma. Hyr man ett rum/lägenhet en längre tid under lågsäsong kan det bli riktigt billigt har jag hört.

Själv skall jag på kurs till franska rivieran nästa vecka.

Postad 25 september 2017 - 17:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Fina betalvägar och inte så fina (men ok) gratisvägar. Kusterna är ganska vilda, karga, blåsiga med branta klippor och mycket vågor. Typisk Atlantkust alltså. Maten är OK men inte mer enligt mig. Priserna är lite lägre än hemma. Hyr man ett rum/lägenhet en längre tid under lågsäsong kan det bli riktigt billigt har jag hört.

Själv skall jag på kurs till franska rivieran nästa vecka.

tackar.  Det är just pga vilda,karga och blåsiga kuster som jag vill dit. Ett drömställe för en landskapsfotograf.  Det blir nog inte så mycket körning skulle jag tro då allt jag ska till ligger nära varann, men ändå för långt att gå med utrustning, så att det är dåliga vägar gör ingenting. 

Vet inte när säsongen är där men jag har tänkt åka i April kanske, så det är ju ett tag kvar.

Franska rivieran låter nice :)

Postad 27 september 2017 - 21:57

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0

En månad kvar till novemberlov i Florida i år igen, vi förlänger barnens lov med 2 dagar veckan innan och 2 dagar veckan efter novemberlovet, skolan hade inge problem med fyra dagar då de splittades på två olika veckor.

Först Orlando i 6 dagar följt av Jensen Beach, Boca Raton eller Fort Myers, lite beroende på hur de tänkta hotellen återhämtar sig efter Irma. Vårt första val öppnar för kunder igen en dag innan vi bokat för ankomst... 

EK

Postad 27 september 2017 - 22:23

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Åker till Israel om en månad och kollar in dom heliga platserna. 

Postad 27 september 2017 - 23:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Costa Rica 2 1/2 vecka över jul och nyår.

Postad 03 oktober 2017 - 17:03

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

• 883 inlägg
  • 0

Israel kräver att passet ska vara giltigt i 6 månader efter hemresan.  Jag räknade ut idag att mitt pass går ut precis 6 månader efter returdatum med bara 4 dagar tillgodo.   Tycker ni att jag borde förnya passet innan resan? :) 

Postad 03 oktober 2017 - 17:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Israel kräver att passet ska vara giltigt i 6 månader efter hemresan.  Jag räknade ut idag att mitt pass går ut precis 6 månader efter returdatum med bara 4 dagar tillgodo.   Tycker ni att jag borde förnya passet innan resan? :)

ja. ditt plan kan vara försenat eller kan gå ut i strejk eller något annat oförutsett. då sitter du där och kommer ingenstans. 

Eller det kanske bara är när du ska dit? kanske det är andra regler när du ska HEM därifrån?  jag menar, det vore ju jobbigt om dom vägrar låta dig lämna landet pga ogiltigt pass :)

Postad 03 oktober 2017 - 17:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Costa Rica 2 1/2 vecka över jul och nyår.

Dit ska jag också (för andra gången), dock runt påsk :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.