Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird hybrid Smart TV Box S20T

896 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird S20t 4GB (Mediaspelare) 1 5.5625 (15) Inga priser

Postad 18 November 2013 - 21:58

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Var i kontakt med deras kundtjänst ang reklamation/retur. Fick då informationen om att returvillkor finns här:
http://shop.digilive.se/returvillkor

Så det verkar väl vara ångerrätten som gäller, 14 dagar har man på sig att returnera, dock oklart vad som gäller när produkten inte fungerar som den ska.

Då är det fel i varan och reklamation som gäller. Konsumentköplagen.

Postad 18 November 2013 - 23:16

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Visst måste tanken vara att lägga ut Tizzremote också för IOS? Hushållet har 7 IOS-enheter, och en enda android-telefon. Och jag gillar inte plastfjärren som följde med Tizzbirden nåt vidare. Hårda knappar.

Postad 19 November 2013 - 09:58

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
TizzRemote 2.0 skall även komma för iOS.

Postad 19 November 2013 - 18:20

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Det var viktig information att den aktiverar wifi även om ni sätter den till OFF i nätverksinställningar. Spontant låter det självklart som något fel. Måste fråga systemutvecklarna hur detta kan uppstå. Det är inte så på mitt testex. När jag ansluter Ethernetkabel fungerar det utan problem, och jag har satt Wifi connection till Off och den förblir i det läget. Tyvärr har jag nog inget mer om detta förrän måndag, men om...så återkommer jag.

Har ni fått svar på om det är ett mjukvaru eller ett hårdvaru fel på boxen så man är tvungen att lämna in boxen?

Postad 19 November 2013 - 21:21

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Nej, men jag har en retur på väg från kund som har haft problem med trådat nätverk. När vi fått in den och testat så har vi kanske bättre uppfattning. Men Korea jobbar på problemet också.

Postad 19 November 2013 - 23:47

KalleBreeze
  • KalleBreeze
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Det tycker jag inte du ska vara. Har inte testat igenom allt men tycker den fungerar bra. Har själv gjort lite galenskap som genererat fel dock

Det som jag testat och fungerar bra är:
- kört enheten under flera timmar och inga märkliga omstarter
- Viaplay ( fungerar. Dock har Viaplay något eländigt rättighetsidioti med Androidenheter så man har inte tillgång till alla filmer)
- streama film från datorn genom TizzNFS 1.6
- playkanalerna
- spotify
- mail
- Ethernet
- uppdatera till senaste FIrmware
- minitangentbord med RF USB-dongel (Rekomenderas starkt!!!)

Viaplay fungerar utmärkt på alla andra Android-enheter jag har sett den på (är inte alla såklart) med viaplays EGEN spelare. Det finns en begränsning på vad man får se om man inte använder den inbyggda spelaren. Just nu har jag antingen problem med att det hackar, att det visas gröna linjer och/eller att det bryts.

Allt har inte testats vid samma tidpunkt utan under en utsträckt period av knappt 2 veckor:
1. Streamad direktsändning hackar eller avbryts.
Har när det hänt spelat samma direktsändning på två andra enheter samtidigt via samma router utan problem i HD. Om det är ett hastighetsproblem ligger det i nätverksdrivarna.
2. Streamad film har gröna linjer på sig eller hackar
Ni föreslog att detta var pga hastighet och jag hävdar att så inte är fallet då jag kan se samma film/2 filmer samtidigt på andra enheter från viaplay utan problem i HD via samma router.

Jag använder TP-kabel till routern.

Ni påstår att det beror på Viaplays app, kan det vara så att det är er Android som är problemet? Begränsningen att jag inte kan se vilka filmer jag vill då jag ska använda er filmvisare känns tråkig. Det fungerar på andra android-enheter hemma hos mig utan problem. Jag har testat att använda den inbyggda spelaren och på det enda direktsända evenemanget idag startar det inte alls däremot på andra enheter utan problem. Däremot fungerar filmer o dylikt utan problem då men jag kan inte se hela utbudet. Exempelvis kunde jag inte testa en film jag visste att det var problem med som min dotter tycker om att titta på.

Frågan:
Kommer ni att se över detta och försöka lösa frågan så jag kan se på allt jag vill hos viaplay? Har ni ställt frågan hos Viaplay varför deras app inte är kompatibel med er enhet?

Postad 20 November 2013 - 00:27

KalleBreeze
  • KalleBreeze
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fler frågor:
Jag uppdaterar just nu firmware och efter 16m25 sekunder har 80MB laddats ner, dvs ca 0,65Mb.
Jag har under denna nedladdning som verkade väldigt långsam laddat ner filen "TizzBird F20 GMS V2.20.13072721" från er hemsida från datorn och det gick på några sekunder (ca10s). Efter 33 minuter påbörjades uppdateringen.

Usb-minnet som jag använder skriver snabbare än 10Mb/s vilket innebär att där borde inte begränsningen vara.

Jag använder tp-kabel som går till samma router som jag laddade ner firmware-uppdateringen till datorn med. Dvs, hastighetern från närmaste router till er nedladdningssajt är god.

3 frågor
1. Kan det vara så ändå att mina Viaplay-problem (ovan) är hastighetsrelaterade men att det är något fel på nätverksdrivrutinen för denna enhet?
2. Jag kan inte hitta någon information på hemsidan om vad firmware-uppdateringen innehåller. Var kan jag hitta den informationen?
3. Vad håller usb-portarna (spec säger 2.0) för hastigheter (läsa/skriva)?

Kuriosa:
Jag hade inte anslutit något externt minne till enheten och då tyckte den att jag inte hade tillräckligt med plats trots att det enligt vad jag kunde se fanns väldigt mycket ledigt. Ett bättre felmeddelande i framtiden som talar om att man måste använda externt minne för att kunna ladda ner firmware vore säkert bra. Jag var brydd och undrade om det var några rättighetsfel eller dylikt egentligen.

Postad 20 November 2013 - 08:25

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Ni påstår att det beror på Viaplays app, kan det vara så att det är er Android som är problemet? Begränsningen att jag inte kan se vilka filmer jag vill då jag ska använda er filmvisare känns tråkig. Det fungerar på andra android-enheter hemma hos mig utan problem. Jag har testat att använda den inbyggda spelaren och på det enda direktsända evenemanget idag startar det inte alls däremot på andra enheter utan problem. Däremot fungerar filmer o dylikt utan problem då men jag kan inte se hela utbudet. Exempelvis kunde jag inte testa en film jag visste att det var problem med som min dotter tycker om att titta på.

Frågan:
Kommer ni att se över detta och försöka lösa frågan så jag kan se på allt jag vill hos viaplay? Har ni ställt frågan hos Viaplay varför deras app inte är kompatibel med er enhet?

När man startar Viaplay-appen i S20T så får man meddelandet att enheten inte officiellt stöds i Viaplay appen och om man har problem skall man aktivera den inbyggda spelaren. Den här förändringen i Viaplay-appen kom i somras och beror på förändringar i DRM-skyddet. Självklart beklagar vi att det resulterar i att man inte kommer åt vissa program/sändningar. Vi kan inte göra en knäckning av DRM-skyddet och vi har begränsade möjligheter att påverka licensiering.

Men Viaplay måste köras med den inbyggda spelaren för att fungera bra.

Självklart jobbar vi på att förbättra och hitta lösningar på alla begränsningar och problem, men vissa saker kan ta tid och kan vara beroende av andras beslut för att vara möjliga att lösa.

Postad bild

Postad 20 November 2013 - 11:46

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Fler frågor:
Jag uppdaterar just nu firmware och efter 16m25 sekunder har 80MB laddats ner, dvs ca 0,65Mb.
Jag har under denna nedladdning som verkade väldigt långsam laddat ner filen "TizzBird F20 GMS V2.20.13072721" från er hemsida från datorn och det gick på några sekunder (ca10s). Efter 33 minuter påbörjades uppdateringen.

Usb-minnet som jag använder skriver snabbare än 10Mb/s vilket innebär att där borde inte begränsningen vara.

Kuriosa:
Jag hade inte anslutit något externt minne till enheten och då tyckte den att jag inte hade tillräckligt med plats trots att det enligt vad jag kunde se fanns väldigt mycket ledigt. Ett bättre felmeddelande i framtiden som talar om att man måste använda externt minne för att kunna ladda ner firmware vore säkert bra. Jag var brydd och undrade om det var några rättighetsfel eller dylikt egentligen.

Uppgraderingen OTA levereras från Korea och vår hemsida med nedladdningar finns i Sverige. Men Min OTA nedladdning hemma tog 1 minut och på kontoret via mobiltelefon ca 5min. Din nedladdningshastighet är det nog något fel på. Jag har även testat att ladda via ett öppet nät som finns på kontoret och det är "strypt", det tog 30 min. att få ner 50MB och sedan avbröts nedladdningen (Bredbandskollen sa att det var 20Mbps ner), men inställningarna för nätet är gjort för att förhindra nedladdning av stora datamängder.

OBS! Den uppgradering som är ute nu, kräver att man ansluter ett USB-minne eller SD-kort, senare (förhoppningsvis efter denna uppgradering) har man ändrat så att spelarens interna minne kan användas. Men tydligare felmeddelande är något jag håller med dig om är önskvärt.

Postad 20 November 2013 - 21:28

erikmattsson79
  • erikmattsson79
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Uppgraderingen OTA levereras från Korea och vår hemsida med nedladdningar finns i Sverige. Men Min OTA nedladdning hemma tog 1 minut och på kontoret via mobiltelefon ca 5min. Din nedladdningshastighet är det nog något fel på. Jag har även testat att ladda via ett öppet nät som finns på kontoret och det är "strypt", det tog 30 min. att få ner 50MB och sedan avbröts nedladdningen (Bredbandskollen sa att det var 20Mbps ner), men inställningarna för nätet är gjort för att förhindra nedladdning av stora datamängder.

OBS! Den uppgradering som är ute nu, kräver att man ansluter ett USB-minne eller SD-kort, senare (förhoppningsvis efter denna uppgradering) har man ändrat så att spelarens interna minne kan användas. Men tydligare felmeddelande är något jag håller med dig om är önskvärt.

Vart hittar man senaste firmware? Jag ser inte det här: http://www.tizzbird.se/download.htm

Postad 20 November 2013 - 22:25

nummersju
  • nummersju
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ger upp med Scrapningen mot min nas. Går och köper mig en usb disk imorgon.

Postad 21 November 2013 - 08:24

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Vart hittar man senaste firmware? Jag ser inte det här: http://www.tizzbird.se/download.htm

Boxen hittar den via Internet om den är ansluten. Settings>System>Firmware update startar sökning efter nyare version. Du behöver ett usb-minne eller sd-kort i spelaren för att ladda ner filen.

Postad 21 November 2013 - 09:12

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har ni fått svar på om det är ett mjukvaru eller ett hårdvaru fel på boxen så man är tvungen att lämna in boxen?

Det är någon form av kompatibilitetsproblem???, jag har en box hos mig som kunden har problem med att den tappar Ethernet och den fungerar stabilt i mitt nätverk.

Postad 21 November 2013 - 17:34

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Har kikat på TizzBird ett tag och var nära att köpa förra modellen, men nu kanske det är dags?
Efter att ha läst tråden har jag några frågor kvar:

Det jag är ute efter är en produkt som är både en mediaspelare (video endast) och en som fixar streaming-tjänster likt Chrome Cast gör. När jag såg videon om TizzBird Remote 2.0 så fick jag känslan att man helt enkelt kunde browsa runt i sina appar i telefonen (SVT play, Netflix, etc...) och sedan enkelt pusha detta via "dela" till TizzBirden. Korrekt?

Helst vill jag hämta upp videofiler från min NAS. Innebär detta begränsningar / mer problem än om man kör via USB-disk? Kan en eventuell USB-disk agera och mappas upp som nätverksdisk?

Har S20T några fläktar eller är den helt tyst?

Har S20T en On/Off-knapp eller kan den starta via ström från USB som kommer från TVn?

Redigerat av Unregistered9a2220f8, 21 November 2013 - 17:35.

Postad 22 November 2013 - 09:52

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Det jag är ute efter är en produkt som är både en mediaspelare (video endast) och en som fixar streaming-tjänster likt Chrome Cast gör. När jag såg videon om TizzBird Remote 2.0 så fick jag känslan att man helt enkelt kunde browsa runt i sina appar i telefonen (SVT play, Netflix, etc...) och sedan enkelt pusha detta via "dela" till TizzBirden. Korrekt?

Helst vill jag hämta upp videofiler från min NAS. Innebär detta begränsningar / mer problem än om man kör via USB-disk? Kan en eventuell USB-disk agera och mappas upp som nätverksdisk?

Har S20T några fläktar eller är den helt tyst?

Har S20T en On/Off-knapp eller kan den starta via ström från USB som kommer från TVn?

Du har rätt angående att "casta" videoströmmar från appar till TizzBird med hjälp av TizzRemote, men det kräver att "dela"-funktionen finns i appen. Den finns inte i SVT Play-appen eller Netflix, men om app-tillverkarna lägger in den, så är TizzBird redan förberedd för det. Det finns som sagt möjligheter, men man skall också vara medveten om att det finns begränsningar.

En av basfunktionerna för TizzBird är att srömma filer från PC/NAS så det är egentligen inga begränsningar med det. Om du ansluter en USB-disk till TizzBird så blir det en lokal lagringsenhet i TizzBird, men det finns ingen inbyggd NAS-server i boxen så att du på det viset kan dela ut USB-disken till datorer eller andra boxar i nätverket.

S20T är helt tyst, ingen fläkt och den har en on/off knapp i fronten. USB-anslutning i TV ger inte tillräckligt med ström för att driva S20T.

Postad 22 November 2013 - 12:28

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Du har rätt angående att "casta" videoströmmar från appar till TizzBird med hjälp av TizzRemote, men det kräver att "dela"-funktionen finns i appen. Den finns inte i SVT Play-appen eller Netflix, men om app-tillverkarna lägger in den, så är TizzBird redan förberedd för det. Det finns som sagt möjligheter, men man skall också vara medveten om att det finns begränsningar.

En av basfunktionerna för TizzBird är att srömma filer från PC/NAS så det är egentligen inga begränsningar med det. Om du ansluter en USB-disk till TizzBird så blir det en lokal lagringsenhet i TizzBird, men det finns ingen inbyggd NAS-server i boxen så att du på det viset kan dela ut USB-disken till datorer eller andra boxar i nätverket.

S20T är helt tyst, ingen fläkt och den har en on/off knapp i fronten. USB-anslutning i TV ger inte tillräckligt med ström för att driva S20T.

Tack för snabbt svar!
Så för att själva "casting"-funktion ska fungera är det upp till varje apptillverkare att se till så det funkar. Det är alltså samma "problem" som Chromcast står inför.

Finns det en lista på vilka appar som funkar nu?
Eller än bättre; en list på appar som tänker införa detta inom 3 månader?

Postad 22 November 2013 - 13:07

musse1964
  • musse1964
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Direkt efter uppgraderingen börjar det att fungerar nästan allt.Tur att jag inte sålde det för 500 kr.
Till slut altt ordnar sig.
Tack för en underbart sidan och stor tack till alla som hjälper på den här forumet.
Rekomendation;Köp Tizzbird S20T EN LITEN SAK ATT MAN KAN HA DET I FICKAN.TAR INTE SÅ MYCKET PLATS!!!
Klarar alla film format,tist,fast lite jobbit i början.Nu fungerar allt som det ska

Postad 22 November 2013 - 13:24

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Finns det en lista på vilka appar som funkar nu?
Eller än bättre; en list på appar som tänker införa detta inom 3 månader?

Min personliga uppfattning av situationen är denna.
En grundfunktion i Android-appar är att de kan dela innehåll med andra appar. YouTube tex har den funktionen och kan dela till TizzRemote. Men det som huvudsakligen förhindrar full implementering av "dela" funktionen är DRM-skydd, Som alltid... Därför är många appar vi vill ska ha denna funktion stängda för det.
Det finns en del vägar runt en del av begränsningarna. Ex.vis fungerar det att köra vissa play-tjänster på en iPhone och skicka med AirPlay till TizzBird (förutsatt att du installerar en AirPlay-app i TizzBird, vilket fungerar bra). Men en del innehåll får bara överföra ljudet via AirPlay, så återigen är det DRM-skydd som sätter stopp.

TizzRemote 2.0 gör det som går att göra med rådande begränsningar. Du kan "casta" en del innehåll från webben och du kan leta efter mediafiler i ditt lokala nätverk och skicka till TizzBird för uppspelning. Styrkan med TizzBird är den öppenhet som ändå finns i Android-miljön. Du kan lätt lägga till AirPlay-funktion och skicka innehåll trådlöst från Apple-enheter. Men din lista på appar som har "dela" eller skall implementera "dela" inom 3 månader tror jag inte existerar. :(

Postad 22 November 2013 - 19:57

Drappe
  • Drappe
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vet någon hur man hittar menyn network server connection? hittar den inte i tizzbird menyn, så att jag kan välja nfs

Postad 22 November 2013 - 22:01

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Vet någon hur man hittar menyn network server connection? hittar den inte i tizzbird menyn, så att jag kan välja nfs

I film/musik/foto utforskaren finns ett alternativ som heter NETWORK SERVER MANAGEMENT, välj det så kan du lägga till NFS/Samba enheter

Postad 23 November 2013 - 19:53

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Håller med om att det vore värdefullt att själv kunna redigera namnen på nätverksenheter. Har lämnat förslaget vidare och fått svar att de skall överväga om det går att göra.

Köpte min idag och det stör mig lite att det inte går att redigera namnen på nätverksenheter.
När jag använder youtube appen så hoppar hela listan på träffar, Det är stört omöjligt att scrolla för att komma upp eller ner i listan.
Jag har min F20 kvar, Ska dock säljas men det finns mycket jag saknar som tex valet om hur man vill vissa filmer, minns inte vad funktionen kallas men att lista innehållet av musik, bilder, samt film på olika sätt.
Inget som finns i den nya.
Hur stor är belastningen av XMBC är det tungrott eller flyter det på efter indexering ?

Kan inte installera XMBC, USB minnet hittas inte oavsett om jag startar om, stänger ner och startar upp igen.
Inget tycks hjälpa, Någon som sitter på lösningen.?

Redigerat av tomas70, 23 November 2013 - 21:45.

Postad 23 November 2013 - 22:47

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Spontant låter det självklart som något fel. Måste fråga systemutvecklarna hur detta kan uppstå. Det är inte så på mitt testex. När jag ansluter Ethernetkabel fungerar det utan problem, och jag har satt Wifi connection till Off och den förblir i det läget.

Köpte min som sagt idag och jag har kollat detta med wifi delen och jag har samma fel, Jag stänger av den helt och startar om min enhet då är wifi på igen, Stängt av den igen och startat om enheten eller stängt av den flera gånger och varje gång är wifi på efter omstart eller uppstart.
Detta måste dem kunna få ordning på.

Postad 24 November 2013 - 04:45

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

En liten rättelse
  • 1x "micro SD kort" inte "SD kort" ganska stor skillnad på storlek.

Och det går segt när alla skall uppdatera från koreaservern du fick förmodligen laddat ner firware innan alla andra skulle

Postad 24 November 2013 - 09:06

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 1

Köpte min som sagt idag och jag har kollat detta med wifi delen och jag har samma fel, Jag stänger av den helt och startar om min enhet då är wifi på igen, Stängt av den igen och startat om enheten eller stängt av den flera gånger och varje gång är wifi på efter omstart eller uppstart.
Detta måste dem kunna få ordning på.

Det ligger i Andriod koden och man jobbar på fixa till.

Redigerat av TizzBird Sverige, 24 November 2013 - 09:06.

Postad 24 November 2013 - 09:18

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Vilka appar har ni lagt in och känns bra?
- Visst, frågan känns igen som vanligt förekommande för ett par år sen på mobiltelefonområdet, men dels är jag inte van vid android, dels är det ett nytt perspektiv att lägga in appar för användning på en jätteskärm som sitter fast i vardagsrummet

- Och vilken tangentbord/mus/styrplatta använder ni? Skulle gärna ha ett billigare tgt-bord med integrerad styrplatta som inte kostar skjortan... Typ dinovo edge mini-kopia, Funkar allt?

Postad 24 November 2013 - 11:44

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

- Och vilken tangentbord/mus/styrplatta använder ni? Skulle gärna ha ett billigare tgt-bord med integrerad styrplatta som inte kostar skjortan

Jag kör denna
Logitech Wireless Touch Keyboard K400 (Nordisk)

http://www.teknikmag...ml&artnr=492016

Redigerat av tomas70, 24 November 2013 - 21:51.

Postad 24 November 2013 - 17:37

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Jag börjar bli trött på att Tizzbirden startar så fort jag använder knapparna på mina andra fjärrkontroller

Postad 24 November 2013 - 17:37

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Det ligger i Andriod koden och man jobbar på fixa till.

Har samma problem, så fort man stänger av WIFI och aktiverar Ethernet så sätts Wifi på och ethernet stängs av. Jag har problem att strömma musik i högre kvalitet samt film i högre kvalitet pga detta. Detta är en måste-åtgärd för att produkten skall fungera........snälla få det fixat.

Postad 24 November 2013 - 19:19

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Köpte en idag och har redan ångrat mig :(
Förutom samma problem som ovanstående funkar ínte Ethernet överhuvudtaget :(
Hur kan man släppa en mediamaskin där trådat inte funkar???

Jag ger den några dagar sedan åker den tillbaka

Redigerat av JohnnyMann, 24 November 2013 - 19:20.

Postad 24 November 2013 - 21:55

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
jag vet inte om min fråga inte noterades men jag är oerhört intresserad av att veta varför inte enheten kan hitta mitt USB minne.
Testat bootat om enheten, Testat med omstart. inget hjälper.
Någon som har svar på detta ?

Övrigt: Tycker gränssnittet för F20 var betydligt bättre. Det blev en nedgradering känns det som.

Postad 25 November 2013 - 00:14

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Kan någon skriva en guide hur jag gör för att få igång Ethernet.
Fatta inte varför det inte funkar, hoppas jag gör nått fel,annars är det skit med boxen ju :(

En annan fråga är ju om usb orkar driva en 2,5"disk, eller måste man ha extern försörjning

Redigerat av JohnnyMann, 25 November 2013 - 02:22.

Postad 25 November 2013 - 15:47

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Man behöver bara ansluta Ethernetkabel till S20T, men det förutsätter att andra ändan av nätverkskabeln är ansluten till en Router med DHCP-server, som delar ut en ip-adress till TizzBird med automatik. Det är normalfallet för de flesta nätverk. Har man inte DHCP-server som delar ut ip-adress, får man välja manuell inställning i Settings>Network och skriva in en passande ip-adress.

Ja, man kan köra extern 2.5" usb-disk på strömmatning från USB-anslutningen, förutsatt att inte disken drar för mycket ström (hittar just nu inte om USB-porten levererar standard 0.5A eller om den eventuellt klarar högre strömförsörjning)

Postad 25 November 2013 - 15:56

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Nu funkar Ethernet typ varannan gång jag startar den, ibland är WiFi på och ibland inte.
Men när eternet inte fungerar spelar det ingen roll om jag stänger av Wifi eller inte!

Känns lite instabilt, när det väl funkar vågar man ju inte stänga av boxen!

När jag kör film med XMBC så är androids under-rad kvar, men inte om jag kör filmen med den inbyggda spelare?
Trodde eran pluggin styrde om så att den kör er spelar istället för XMBC.
Hur får jag bort raden underst?

Annat då: Kanal 5 appen fungerar inte, förmodligen appens fel!

Redigerat av JohnnyMann, 25 November 2013 - 17:33.

Postad 25 November 2013 - 17:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Här är XBMC inlägget.

Installation av XBMC

1. Ladda ner XBMC apk till USB-minne: http://xbmc.org/download/
2. Ladda ner Tizzbird plugin för S20T: http://www.tizzbird....ugin_hybrid.apk
3. Anslut USB-minne till S20T
4. Starta Filhanteraren och leta på XBMC filen, välj den för att starta installationen
5. Bocka i "Tillåt installation från okända källor"
6. Installera Tizzbird Plugin
7. Mappa nätverksenheter i TizzBirds GUI
8. Starta XBMC första gången, och avsluta när den laddat färdigt
9. Kör TizzBird XBMC appen
10. Lägg till video från nätverksenheter via Root Filesystem, välj Storage mappen så hittar ni nätverksenheterna i nummer ordning
Klart

http://youtu.be/DtJxoOxLBCM

Postad 25 November 2013 - 18:00

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
I firmware uppgraderingen ligger TizzBirds XBMC plugin bundlat.
Om du kollar i slutet av demon (2:40) ser du att det inte är någon Android-list vid uppspelning. Det ser exakt ut som när du spelar upp filmer i TizzBird utan XBMC.

I Android-koden som används i TizzBird är det automatik att den försöker ansluta via Wifi om den tappar kontakt med DHCP-servern för trådat. Det är känt att detta förekommer i vissa fall (har inga detaljer om i vilka) men Korea har som högsta prioritet att lösa problemet.

Postad 25 November 2013 - 18:03

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

jag vet inte om min fråga inte noterades men jag är oerhört intresserad av att veta varför inte enheten kan hitta mitt USB minne.
Testat bootat om enheten, Testat med omstart. inget hjälper.
Någon som har svar på detta ?

Övrigt: Tycker gränssnittet för F20 var betydligt bättre. Det blev en nedgradering känns det som.

Jag kan inte svara på varför den inte hittar ditt USB-minne. Jag har inte själv råkat ut för det med de USB-minnen eller diskar jag testat. Prova med ett annat USB-minne, eller prova att göra en fabriksåterställning. (Settings>System>Adv.settings)

Postad 25 November 2013 - 18:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Man behöver bara ansluta Ethernetkabel till S20T, men det förutsätter att andra ändan av nätverkskabeln är ansluten till en Router med DHCP-server, som delar ut en ip-adress till TizzBird med automatik. Det är normalfallet för de flesta nätverk. Har man inte DHCP-server som delar ut ip-adress, får man välja manuell inställning i Settings>Network och skriva in en passande ip-adress.

Ja, man kan köra extern 2.5" usb-disk på strömmatning från USB-anslutningen, förutsatt att inte disken drar för mycket ström (hittar just nu inte om USB-porten levererar standard 0.5A eller om den eventuellt klarar högre strömförsörjning)

Även om man har DHCP aktiverat i routern så kan man, som jag alltid brukar göra för alla mina anslutna enheter, reservera ip nummer i routern för varje enhet/mac-adress på så sätt slipper den behöva vänta på utdelning av ip.

Speciellt om man kör NFS från NAS (i mitt fall en Synology) och man har satt rättigheter att skriva till ex. tizzbirdens IP då är det en fördel om detta ip är samma hela tiden annars funkar det inte.

Scrapning för omslag kräver ju skrivar rättigheter på NAS:ens diskar om IP nr skiftar hela tiden så måste man sätta ett ip område för rättigheterna inte alltid man vill att hela familj + ev. gästanslutna att kunna radera eller annat på ens egen NAS.

Redigerat av Biggles2002, 25 November 2013 - 18:46.

Postad 25 November 2013 - 20:43

thedude_
  • thedude_
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hur funkar det med Netflix? Någon nämnde att det krävs en nyare Android-version...

Jag kör idag Netflix via ps3, kvaliteten är jättebra, men ps3an är ungefär lika diskret som min dammsugare. Därför är jag främst ute efter en grym Netflix-spelare (men även för att spela film från usb-hårddisk). Hur är kvaliteten på Netflix jämfört med ps3?

Postad 25 November 2013 - 22:46

sippeb
  • sippeb
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat/vet om Telia play + appen fungerar på denna?

Postad 26 November 2013 - 20:15

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Här är XBMC inlägget.

Allt fungerar kanon fram till man skall spela något material. Det knastrar (vägrar att köra pass through via HDMI digitalt) och all media hackar.
Att det hackar kan ha med att ethernet/Wlan inte fungerar som det skall, men ljudet fungerar inte. Om jag däremot kör med den inbyggda mediaspelaren i Tizzbird hämtar den digitalt ljud alldeles korrekt, och filmen spelar utan lagg. Däremot om man skall "hoppa" fram en bit in i filmen så laggar det till och allt som oftast så stängs filmen av. Kan också ha med anslutningen till nätverket att göra?!

Postad 26 November 2013 - 23:37

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Noterar intresserat att användaren Erikk91 tydligen råkar dyka upp och ge goda vitsord till Tizzbirds produkter när de har lanserats och bara fått dåliga omdömen. Ibland har vissa företag en väldans tur med hur enskilda användare uppfattar deras produkter.
Erikk91 skriver också kunnigt i forumet. Konstigt nog har han bara presterat fem inlägg under sin tid på communityn. Alla handlar inte om Tizzbird. Ett inlägg handlar om att Xtreamer Sidewinder (konkurrent till Tizzbird) är en dålig produkt. Övriga fyra handlar om Tizzbird-produkter...
https://www.prisjakt...kk91&do=omdomen

Redigerat av bjogul, 26 November 2013 - 23:38.

Postad 26 November 2013 - 23:45

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Noterar intresserat att användaren Erikk91 tydligen råkar dyka upp och ge goda vitsord till Tizzbirds produkter när de har lanserats och bara fått dåliga omdömen. Ibland har vissa företag en väldans tur med hur enskilda användare uppfattar deras produkter.
Erikk91 skriver också kunnigt i forumet. Konstigt nog har han bara presterat fem inlägg under sin tid på communityn. Alla handlar inte om Tizzbird. Ett inlägg handlar om att Xtreamer Sidewinder (konkurrent till Tizzbird) är en dålig produkt. Övriga fyra handlar om Tizzbird-produkter...
https://www.prisjakt...kk91&do=omdomen

Aha, kanske just propaganda är en del av Tizzbirds internutbildning nere i Nordkorea.

Postad 27 November 2013 - 08:21

sekarlssost
  • sekarlssost
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej,

Testade för 1 år sedan N1:an och gillade tanken bakom den.
Men den visade sig inte vara helt fru-kompatibel, (dvs helt omöjlig att använda med fjärr på ett vettigt sätt).
Försökte då med Tizzremote-app och fungerade sisådär när man blockerade "paddan" för att styra TV:n.
Det största problemet var Netflix som inte gick att köra med vare sig App eller fjärr. (appen gick att använda om man, nu hade tålamod att dubbeltappa-håll inne-för handen till vänster, för att bläddra bland filmerna)

Frågan är då om denna går att använda utan app och enbart fjärr, inga möss eller externa tangentbord?!?
Någon som vet?
mvh
Sekarlssost

Postad 27 November 2013 - 10:01

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Det största problemet var Netflix som inte gick att köra med vare sig App eller fjärr.
Frågan är då om denna går att använda utan app och enbart fjärr, inga möss eller externa tangentbord?!?

Appar i Google Play är utvecklade för pekskärmar, det innebär att pekfunktionen måste ersättas på något sätt när man använder dem i en OTT-box som TizzBird. Det enklaste är en trådlös mus. Om man ska få en app som tex Netflix att fungerar med enbart fjärrkontroll, måste den som utvecklar appen göra det möjligt och det ser inte jag är på väg. Men det verkar hända mer på området att starta uppspelning i en mobil och "pusha" eller "casta" det till TV/OTT-box.

Det bästa tillbehöret är ett minitangentbord med inbyggd pekplatta, då blir det hyfsat enkelt att både "mus" navigera och att skriva in text när ma behöver det.
Å andra sidan om man huvudsakligen vill använda TizzBird som ett Mediacenter klarar man sig väldigt bra med fjärrkontroll och den nya fjärrkontrolls appen.

Postad 27 November 2013 - 10:10

sekarlssost
  • sekarlssost
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej ,
Tack för snabbt och bra svar.
Låter som om jag får avvakta ett tag till saker blir användarvänliga för hela familjen och utan en massa tillbehör.

Om jag bara ska ha den som ett mediacenter så fungerar min WD live gen3, bra nog.
mvh
Sekarlssost

Postad 27 November 2013 - 10:23

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Allt fungerar kanon fram till man skall spela något material. Det knastrar (vägrar att köra pass through via HDMI digitalt) och all media hackar.
Att det hackar kan ha med att ethernet/Wlan inte fungerar som det skall, men ljudet fungerar inte. Om jag däremot kör med den inbyggda mediaspelaren i Tizzbird hämtar den digitalt ljud alldeles korrekt, och filmen spelar utan lagg. Däremot om man skall "hoppa" fram en bit in i filmen så laggar det till och allt som oftast så stängs filmen av. Kan också ha med anslutningen till nätverket att göra?!

Det låter absolut som du spelar via XBMC-appen, inte via TizzBirds mediaspelare. Det är ingen skillnad att starta uppspelningen via XBMC om du har installerat Tizzbird-plugin korrekt, det blir precis som att starta uppspelningen direkt i TizzBirds mediaspelare. Samma prestanda, samma pas-through, 24Hz, etc.

Postad 27 November 2013 - 20:44

Unregistered92394e6c
  • Unregistered92394e6c
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Det låter absolut som du spelar via XBMC-appen, inte via TizzBirds mediaspelare. Det är ingen skillnad att starta uppspelningen via XBMC om du har installerat Tizzbird-plugin korrekt, det blir precis som att starta uppspelningen direkt i TizzBirds mediaspelare. Samma prestanda, samma pas-through, 24Hz, etc.

Efter ett par ominstallationer fungerar det nu.

Postad 27 November 2013 - 21:49

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Någon som returnerat Tizzbird? Jag returnerade min för en dryg vecka sedan, fortfarande inget svar från supporten eller återbetalning.

Postad 27 November 2013 - 22:46

dannewestis
  • dannewestis
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag fortsätter att följa den här tråden för att ev. köpa en TizzBird S20T. Det är ju onekligen lite blandade erfarenheter.

Det som jag oxå funderar över är, hur användarvänlig är den? Idag har vi bara en digitalbox med typ 15 kanaler som vi zappar mellan för att hitta något att se. Vill inte gärna ha något där man behöver bläddra djupt i olika menyer och veta var man ska leta för att hitta något intressant. Men det är väl å andra sidan en avvägning mellan traditionell TV (vill gärna lämna Com Hem) och en mediabox...

Det är ju oxå ganska många synpunkter om buggar och saker som inte fungerar. Är det så även på andra media extenders, som trots allt för S20T:n till ett värdigt alternativ för en mediabox (för OTT och mediacenter) under 2000 kr?

Känner att jag ännu inte helt har övertygats...

Postad 28 November 2013 - 07:36

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Det som jag oxå funderar över är, hur användarvänlig är den? Idag har vi bara en digitalbox med typ 15 kanaler som vi zappar mellan för att hitta något att se. Vill inte gärna ha något där man behöver bläddra djupt i olika menyer och veta var man ska leta för att hitta något intressant. Men det är väl å andra sidan en avvägning mellan traditionell TV (vill gärna lämna Com Hem) och en mediabox...

Det verkar vara delade åsikter på den punkten. Jag själv tyckte den var väldigt jobbig att använda. Den medföljande fjärrkontrollen är väldigt plastig och seg vilket gör att hela upplevelsen känns långsam. Det bästa sättet är nog att använda någon typ av fjärrkontroll med musplatta och tangentbord vilket inte jag var intresserad av, alternativt köra deras app till Android.

I övrigt var inte gränssnittet varken snyggt eller användarvänligt, men det är å andra sidan bara min personliga åsikt. Jag är väldigt kräsen när det kommer till användarvänlighet :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.