Blanda olika konstruktioner av baslådor kan vara skitsvårt att få till.
Jag tycker att du ska satsa på två likadana oavsett vilken du väljer. En av varje kan kosta mer än det smakar.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
16 relaterade trådar
Postad 01 October 2015 - 05:41 Blanda olika konstruktioner av baslådor kan vara skitsvårt att få till. Jag tycker att du ska satsa på två likadana oavsett vilken du väljer. En av varje kan kosta mer än det smakar. Postad 01 October 2015 - 07:30
Hm, tack för info.
Du har nog rätt bagarn. Ska se över hur jag ska få in en kk 12012 till. Synd att frugan inte tycker dom är lika vackra som jag gör😂 Redigerat av Unregistered49e83b02, 01 October 2015 - 07:30. Postad 02 October 2015 - 05:42 Vin och räkor kan få de flesta "frugor" att mjukna, eller spy, om man tar i för mycket. Postad 08 October 2015 - 17:31
Nu visade det sig vara lite problem att få tag på en ny Ken kreisel i Europa. Så jag har funderat lite. Jag ska bara ha "extra" subben till film. Om man har en reciver med 2 subutgångar som kan justeras separat skulleman då inte kunnafå till det ganska bra med olika typer konstruktioner? Kan ju så klart köpa en annan sluten konstruktion men svs PC tilltalar mig då den med sin utformning skulle få plats i ett hörn som är ledigt. Postad 29 October 2015 - 20:53
Orkade inte fundera mer på om det skulle bli bättre så jag beställde en pc13U.
Får den i morgon. Ska bli kul att jämföra med Ken kreisel Postad 03 November 2015 - 20:59
Okej nu har jag testat lite.
Har ingen laptop tillgänglig så jag kan inte mäta något tyvärr. Första intrycket.. **** vad stor!!! Frugans intryck; öh nej! Aldrig! Aldrig aldrig aldrig! Hehe än står den kvar. Inte hunnit lyssna på musik än bara lite film. Pc13U ger ju mer tryck i dom absolut lägsta "tonerna" i film. Tex ljudvågskanonerna i Hulken har under några sekunder väldigt låg frekvens och där fick jag en dimension till. Man känner verkligen ljudvågorna går sakta genom rummet. Hela huset skakade faktiskt. Men för att få uppleva det så flåsar den rejält i portarna. Den gräver djupare än Ken kreisel men har inte i närheten av samma precision. Om vi tar från ca 22hz och uppåt är Ken kreisel bättre. Den är mer exakt. Tänk dig att du ska figursåga ett motiv. Pc13 gör det med fintandad sticksåg och ken kreisel med laser. Så stor är skillnaden faktiskt. Men det är jävligt skönt att få med de lägsta frekvenserna och det är faktiskt aldrig något jag upplevt hemma under alla år med detta intresse. Men skulle jag välja så är det solklart Ken kreisel. En PC 13 är i storlek ungefär som 2st Ken kreisel och då är jag säker på att jag skulle få uppleva det där djupaste också fast slippa sladdret som PC har. Sladder låter överdrivet då basen är fast och rapp men i jämförelse mot Ken så är det fladder. Frugan ber på sina bara knän att jag ska sälja den men innan jag hittar en till Ken kreisel så får den vara kvar då jag inte vill vara utan den extra dimensionen som svs tillför. Postad 03 November 2015 - 22:18
Du behöver nog hoppa på DIY tåget låter det som Postad 04 November 2015 - 08:52 Det har skapats en ny bas-knarkare. Det verkar som frugan inte klarar att rehabilitera honom... he he. Postad 05 November 2015 - 00:28 Hur är REL Gibraltar G2 till film? Ok eller? Vet ju att REL mest bygger musik-subbar men den kanske duger till det också? Hade isf tänkt att ha den till mina Sonus Faber Guarneri Memento men inget är bestämt ännu alltså Postad 05 November 2015 - 00:45 Gibraltar får man nog se som en bra musik sub iom att det bara är en 10" i en sluten låda...Tvivlar inte en sekund på att den spelar riktigt tight o musikaliskt men den har av rent naturliga skäl inte membran yta nog att spela de lägre frekvenserna med någon vidare spl (om den nu inte har 10-15cm linjär slaglängd
Men visst en sådan sub spelar ju både djupare och starkare än dina stativare och kommer garanterat ge ett lyft. Själv gillar jag REL subbar...Spelar riktigt snyggt och har man inte högre krav på spl så är de även vettiga för sitt pris...Dock tycker jag gibraltar verkar väldigt överprisad, men denna har jag dock inte hört personligen. Skulle dock mkt hellre köpt 4st T7 faktiskt (det är en sub jag hört o som låter grymt snyggt men lite begränsad i spl o djup) men 4st kommer att kunna spela nått grymt bra i jämförelse med gibraltar tror jag (mkt mer luft som förflyttas och 4st punktkällor)
Sen skall man ju också tänka på att...Skall man spela djupt med kvalitet så ställer det väldigt höga krav på hur rummet är utformat, Är det dåligt ur lågbas synpunkt så får man mkt mer glädje av att välja något som spelar snyggt och kanske inte fullt så djupt (triggar inte rummet på samma sätt) Läs bara recensioner om SVS PB-13U....Det är så delade uppfattningar så det finns inte men jag tror det beror helt o hållet på vilket rum de demas i....Jag personligen har hört SVS låta riktigt tight o snyggt hos en privat person men har även hört samma sub låta skit rent ut sagt hos en återförsäljare i västra frölunda.
Rummet är A-O. Redigerat av robert293, 05 November 2015 - 11:51. Postad 05 November 2015 - 01:10 Tack för det utförliga svaret!
Har hittat ett REL fynd men jag säger inte var Postad 05 November 2015 - 01:12 Eller vad? Gibraltar? Redigerat av robert293, 05 November 2015 - 01:13. Postad 05 November 2015 - 01:14 Nej, tyvärr inte. Jag vill inte att den försvinner medans jag funderar på om jag ska ha den eller inte Postad 05 November 2015 - 17:20 Jag köpte en Pc13 Ultra och min fru tyckte jag var helt galen när den levererades. Både storleksmässigt och kostnadsmässigt. Men efter första filmen flinade hon och förstod precis vad det handlade om. Postad 08 November 2015 - 12:51 Bas är äckligt roligt. Det är ju konstgjord jordbävning. Skönt att du fått med dig frugan. I framtiden när du försöker smyga in en till så blir det förstås svårare att lura henne att det är en något annat än en subwoofer. Men vid det laget har du säkert indoktrinerat henne att gilla bas. Postad 08 November 2015 - 15:07
Nu har jag haft tid och testa pc13u ganska mycket och jag tycker den beter sig som en vanlig sub brukar göra fast den går sjukt djupt med en ENORM kraft.
Det är här skillnaden kommer med Ken kreisel, den beter sig inte så som man är van med när det kommer till subbar. Den slår hårt i bröstet, inte vibrerar möbler o golv på samma sätt. Får ingen punsch från svs. Ken k är så sjukt tight och exakt att det är löjligt. Den spelar väldigt djupt också men inte så djupt som svs. Ken kreisel är en mycket bättre sub i mina ögon (öron) Skönt att äntligen få bilda sig en egen uppfattning. Nu återstår det att köpa en dd15plus eller dd18 och jämföra med. Har även funderingar kring sub1 alt sub2 från paradigm. Postad 08 November 2015 - 17:13
Hello. Lite nyfiken, vad testar du med för musik/film när du jämför subbar? Jag var till en forumkille igår och provkörde hans DD18 lite, tig abrupt slut när en granne ringde på dörren. Om du killen från igår läser detta, tack för igår. Postad 08 November 2015 - 17:42
Testar med filmer och musik som jag kan och vet utantill hur det brukar låta.
Förr testade jag med xtz Room analyser och fick upp mätvärden osv men nu jämför jag bara med mina andra grejer i mitt rum med sånt jag vet hur det låter. Det enda viktiga är ju hur det låter för mig i mitt rum. Postad 08 November 2015 - 17:48
Det är ju bästa sättet, att jämföra med det man känner. Var nyfiken på förslag, så dela gärna med dig.
Sitter själv nu med This is it filmen med Michael Jackson, älskar ljudet och hela filmen. Dire Straits har lite roliga inspelningar, även Seal tycker jag. Om du testar DD+, dela med dig av intryck. Postad 08 November 2015 - 18:55
Japp känner att jag måste testa dd+ nu när den hypade svsen inte levde upp till förväntningarna.
Kul att det hänt några gånger att folk talar om hur överlägsen den är utan att testat Ken kreisel själva. Om någon hör eller ser Ken kreisel dxd12012 till salu så hojta till. Köper så många jsg kan komma över Postad 08 November 2015 - 21:33
Nu har jag bara provat i olika rum, men jag var helt säker på att jag skulle köpa en pb13u tills jag lyssnade på den. Den lät väldigt släpigt och odefinerad. Köpte till slut en DD18 och blev väldigt nöjd tills jag märkte att en inte räckte till
DD basarna är riktigt bra basar kan jag säga iaf. Jag tycker absolut du ska försöka lyssna på en, dom räcker för dom flesta personer. När du gjort det så lånar du hem en för att göra en mer nogran jämförelse med det du har idag. Postad 08 November 2015 - 22:10
Fyra baslådor räcker tyvärr inte långt. Jag känner att jag också skulle behöva ha lite mer. Postad 08 November 2015 - 23:14
Skippa dom lägsta Hz och kör BR eller slavar Postad 09 November 2015 - 09:09
Två basar räcker, man vill inte ha den där jädrans infran som ger huvudvärk iaf
Postad 09 November 2015 - 09:17
När börjar den? Postad 09 November 2015 - 09:50
Nej för fasiken jag har Tidal. Tidal har väl alla. Spotify är förlegat. Jag uppskattar mer när folket som gör musiken tjänar en hacka på det dom gör och inte blir rånade på sina verk. Spotify är för gamlingar! Postad 09 November 2015 - 09:53
Jag slår vad om att jag är yngre än dig. Postad 09 November 2015 - 09:55
Så bra. Det måste betyda att du också kör med Tidal. Grattis då får jag säga! Postad 09 November 2015 - 10:01 Vad har Tidal med bästa subwoofer för film att göra? Återgå till on topic. Postad 09 November 2015 - 12:44
j*vlar vad spännande synd att jag bara har tre basar nu men får se hur det spelat :-) att jag missat den Postad 09 November 2015 - 12:46 Ta det lugnt bara. Några av dom låtarna kan vara direkt skadliga för systemet om man inte är försiktig. Postad 09 November 2015 - 13:00
Tack för varningen:-) tur grejorna är bra försäkrade ifall att > Postad 09 November 2015 - 13:03 Jag kan varmt rekommendera XTZs nya 10.17. Fick hem ett par i Fredags och både ljud och kvalitet är på absolut topp. Med öppna basport så gör de 20hz. Visst, de kostar långt under 20.000, men ger övertygade bas för halva pengen.
Hissa eller dissa mig, men jag är imponerad. Redigerat av Schonning, 09 November 2015 - 13:05. Postad 09 November 2015 - 13:26
När jag köpte ny sub så stod valet mellan Ken Kriesel 12012 och SVS PC13 Ultra. Velade länge fram och tillbaka och mailväxlade med lsound.no om vad de själva tyckte om subbarna eftersom jag inte lyssnat på dem själv. Till sist frågade jag: Handen på hjärtat, om ni bänkar er i en hemmabio med senaste actionfilmen, vilken sub vill ni ha i rummet, KKn eller SVSen?
De svarade SVS. Så en sån fick det bli. Postad 09 November 2015 - 19:48
Japp, så sa de till mig med. MEN vill man ha till mer än actionvibbar så slår dxd12012 den på fingrarna. Vill ha till musik, live koncerter och film. Då är dom i olika ligor. Till mig sa dom efter att dom förstått mina krav att dxd12012 är ett mycket bättre val. Men jag har alltid undrat, och nu vet jag att dom hade rätt. Svs ger mycket filmbas för pengarna Postad 09 November 2015 - 20:39 Sedan kan man aldrig lita på en återförsäljare. De gillar produkter som de tjänar mycket på. Postad 12 November 2015 - 20:08
Vilken bas från DIY är bäst sett till pris under 3000kr styck? Är de stor vinst med 18" mot 15" till film? Är dayton rs390 och 460 bra?
Postad 12 November 2015 - 20:46 Ja hade jag lyssnat på mer musik i biorummet så hade det nog blivit KKn. Använder dock det rummet nästan bara till film. Postad 13 November 2015 - 19:22 Jag tror att en 460, som är 18" räcker rätt långt faktiskt. Behöver du inte subsoniskt ljud så kan 18" räcka mycket långt som jag ser det. Även fast det bara är en. Svs pb13u är ju en 13.5" och slutet så pumpar den säkerligen mindre luft än en 460. En svs pb13u räcker ändå väldigt långt 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |