Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2015 - 07:45

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Nu är jag inte med? Du kan förvisso överföra även en "ton" genom en koppartråd. Prova gamla tricket med två burkar förbundna med en spänd koppartråd och du skall se att det går alldeles utmärkt. :) Men här talar vi väl om elektrisk ström?
Strömen "varierar"? Nej, vill du se variationerna måste du använda oscilloskop. En vanlig multimeter visar ett fast värde eftersom mätaren inte är kontruerad att följa fasförloppet. Det skulle bli lite jobbigt att försöka titta på mätaren annars. :)

Jag tror han menar att amplituden varierar, men det är som sagt inte relaterat frekvensen utan snarare energin i signalen är det ett slag på en baskagge eller tillslaget på en pianotanget så skiljer det.

Fan: laddie 15
Du är inne på något som kan göra tråden ännu svårare, kanske ett blindtest på ett antal olika kablar spända mellan två burkar. Det måste ju vara ärligt då impedans, kapacitans, etc inte påverkar " ljudet "
😀😊😀

Postad 20 March 2015 - 08:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Som bekant är en ren resistant frekvenslinjär, och vore en kabel en sådan last fick du inga tonala skillnader ens då kabeln är för tunn. Men nu är kabeln inte rent resistiv, vilket förmodligen är vad vi ser resultatet av i de bifogade analyserna.
Men dels kräver det ju som sagt tunnare och längre kabel än de flesta av oss har, och dels är det ju faktiskt så att i samma omfattning som högre toner dämpas antar också vår hörbarhet, Så i praktiken skall det fortfarande mycket till för att denna tes skall vara en förklaring till hörbara skillnader. Men det var ett tappert försök till en förklaring till eventuella hörbara skillnader. :)

Jag vet inte om du missuppfattat men det är högtalaren det beror på om det blir tonala skillnader när kabelresistansen är hög. Om växelströmsmotståndet (impedansen) i högtalaren är lika över hela frekvensspannet så blir det samma volymsänkning på alla frekvenser men eftersom impedansen är olika för olika frekvenser så blir därefter. Det är mätbart och blir skillnaden för stor så hörs det också.

Utgår man från 2,5 mm2 vanlig OFC-kabel i "normala" längder som referens och försöker bräcka den med "bättre" kablar så går man bet. Men om man byter ner sig och jämför med sämre och sämre så kommer man till en hörbar gräns.

Redigerat av Buddypresley, 20 March 2015 - 08:10.

Postad 20 March 2015 - 09:14

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

skratt, den var bra, det blir skillnad i ljudbild pga olika material.  :lol:

Redigerat av PML73, 20 March 2015 - 09:15.

Postad 20 March 2015 - 09:18

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jag vet inte om du missuppfattat men det är högtalaren det beror på om det blir tonala skillnader när kabelresistansen är hög. Om växelströmsmotståndet (impedansen) i högtalaren är lika över hela frekvensspannet så blir det samma volymsänkning på alla frekvenser men eftersom impedansen är olika för olika frekvenser så blir därefter. Det är mätbart och blir skillnaden för stor så hörs det också.

Utgår man från 2,5 mm2 vanlig OFC-kabel i "normala" längder som referens och försöker bräcka den med "bättre" kablar så går man bet. Men om man byter ner sig och jämför med sämre och sämre så kommer man till en hörbar gräns.

Lite motsägelsefullt,
Det beror alltså på högtalarna, men högtalarnas frekvensgång ändras med en sämre kabel?
Visst på sätt och vis beror det högtalarna eftersom det är högtalarna som skapar ljudet, men eventuella förändringen av högtalarna beror på att kabeln ändrats.

Så om jag har en sportbil på en fin bred väg och lätt kör i 200km/h med bra komfort och sedan tar samma bil på en smal grusväg och max kan köra 50km/h och komforten blir halvdålig, beror det på bilen?? Eller kan det vara p.g.a den del av förhållandet som ändrades?

Postad 20 March 2015 - 09:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Lite motsägelsefullt,
Det beror alltså på högtalarna, men högtalarnas frekvensgång ändras med en sämre kabel?
Visst på sätt och vis beror det högtalarna eftersom det är högtalarna som skapar ljudet, men eventuella förändringen av högtalarna beror på att kabeln ändrats.

Jag hänvisar till Roger Russels text. Läs stycket "Cable resistance to high" och kommentera gärna igen om vad han skriver.

http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 20 March 2015 - 09:26

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1

Lite motsägelsefullt,

Så om jag har en sportbil på en fin bred väg och lätt kör i 200km/h med bra komfort och sedan tar samma bil på en smal grusväg och max kan köra 50km/h och komforten blir halvdålig, beror det på bilen?? Eller kan det vara p.g.a den del av förhållandet som ändrades?

Ja, han menar nog att, för att fortsätta på din liknelse, kopparkabebeln är en motorväg. Du kan köra maxhastighet med din bil utan bekymmer. Visst, du kan säkert bredda vägen och plantera blommor vid sidan av om du har lust men det behövs inte eftersom du redan kan köra full patte utan problem. :)

Postad 20 March 2015 - 09:47

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara jag skulle förtydliga mitt inlägg,jag kan se hela tiden hur inkommande strömmen till anläggningen svajar mellan 226-236 volt och bara funderade på att det kanske borde ha en liten betydelse i sammanhanget. 

Postad 20 March 2015 - 09:55

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Ja, han menar nog att, för att fortsätta på din liknelse, kopparkabebeln är en motorväg. Du kan köra maxhastighet med din bil utan bekymmer. Visst, du kan säkert bredda vägen och plantera blommor vid sidan av om du har lust men det behövs inte eftersom du redan kan köra full patte utan problem. :)

Jag replikerade på svaret nedan, och där går det inte från bra till " bättre " utan från bra till för dålig till slut, och jag menar att om kabeln blir för dålig ( vilket nog ingen av oss har ) så är det just kabels brister som gör att ljudet blir annorlunda inte högtalaren i sig.

Postad 20 March 2015 - 10:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara jag skulle förtydliga mitt inlägg,jag kan se hela tiden hur inkommande strömmen till anläggningen svajar mellan 226-236 volt och bara funderade på att det kanske borde ha en liten betydelse i sammanhanget.

Jag skulle påstå att du bör kolla fasen på alla prylar istället, killarna på faktiskt menar att det kan påverka ljudet. Dom är i övrigt vetenskapligt inriktade, så säger dom något så skulle jag lyssna.

Postad 20 March 2015 - 10:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Tror inte det spelar någon större roll, de flesta apparater har den toleransen.
Här en bild på min Onkyo 220-240 Volt

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   65.09K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 March 2015 - 10:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Jag replikerade på svaret nedan, och där går det inte från bra till " bättre " utan från bra till för dålig till slut, och jag menar att om kabeln blir för dålig ( vilket nog ingen av oss har ) så är det just kabels brister som gör att ljudet blir annorlunda inte högtalaren i sig.

Läs källan jag hänvisade till och återkom. Bespara oss gärna med liknelser med bilar, motorvägar etc. :)

Postad 20 March 2015 - 10:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Har alla atteister högre IQ än de som är religiösa bara för att man som troende inte kan bevisa att han där upp finns?

Inte alla, men i snitt (om man godtar IQ som måt på intelligens)

http://www.svd.se/ny...nde_8420756.svd

Postad 20 March 2015 - 10:19

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Läs källan jag hänvisade till och återkom. Bespara oss gärna med liknelser med bilar, motorvägar etc. :)

Till att börja med var min replik på ditt inlägg inte någon " källa " dessutom finns ingen källhänvisning i det inlägg som jag svarade på?

Jag är dessutom så säker på att om man har tre komponenter, förstärkare, kabel, högtalare och det enda man byter är kabeln, så ÄR det kabel det beror på. En källa som påstår något annat skulle jag sakna förtroende för.
Konsekvensen däremot är att högtalaren låter på ett annat sätt.

Postad 20 March 2015 - 10:20

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Tror inte det spelar någon större roll, de flesta apparater har den toleransen.
Här en bild på min Onkyo 220-240 Volt

Fast det betyder ju att den "fungerar" med de inspänningarna, det är ingen garanti att variationer i matningströmmen inte skulle kunna passera igenom till utsignalerna. (Sen tror inte jag heller att det är ett reeltt problem, men det är inte det märkningen betyder)

Postad 20 March 2015 - 10:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Till att börja med var min replik på ditt inlägg inte någon " källa " dessutom finns ingen källhänvisning i det inlägg som jag svarade på?

Jag är dessutom så säker på att om man har tre komponenter, förstärkare, kabel, högtalare och det enda man byter är kabeln, så ÄR det kabel det beror på. En källa som påstår något annat skulle jag sakna förtroende för.
Konsekvensen däremot är att högtalaren låter på ett annat sätt.

För att komma vidare så ber jag dig läsa vad Roger Russel skriver. Återkom sen med kommentarer. Om du inte förstår vad han skriver så kommer vi inte längre. :)

Postad 20 March 2015 - 10:35

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Fast det betyder ju att den "fungerar" med de inspänningarna, det är ingen garanti att variationer i matningströmmen inte skulle kunna passera igenom till utsignalerna. (Sen tror inte jag heller att det är ett reeltt problem, men det är inte det märkningen betyder)

Det håller jag med om, men om nätdelen har någorlunda ok kondensator bank så tror jag precis som du att det inte spelar roll.
Det jag varit met om på Norrlänska obygden är att spänning droppat till ca190 volt och att det gjort att reläer stäng av prylar, dock var det för ca 25 år sedan och det var aktiva delnings filter i en PA rigg som " automatisk " ställde i läge mute

Postad 20 March 2015 - 11:11

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

För att komma vidare så ber jag dig läsa vad Roger Russel skriver. Återkom sen med kommentarer. Om du inte förstår vad han skriver så kommer vi inte längre. :)

Nu har jag slösat tid med att få bekräftat att kabeln spelar roll i förhållandet förstärkare/kabel/högtalare.
För att spara 20 minuter så gör jag så här

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   79.68K   5 Antal nerladdningar

Postad 20 March 2015 - 15:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tack för länken. Så trodde jag faktiskt inte det blev. Jag tänkte I min enfald att ett seriemotstånd, likt tex. en volympotentiometer, endast sänker nivån och inte påverkar spektrat. Ärligt talat förstår jag fortfarande då inte varför olika output från förstärkaren inte resulterar I samma fenomen, utan då plötsligt är frekvenslinjärt. Seriemotståndet borde ju som jag ser det endast sänka matningsspänningen motsvarande det elektriska motståndet. En bra förklaring skulle uppskattas storligen. :)

Postad 20 March 2015 - 15:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Jag tänker (lite snabbt sådär) att det blir som att ändra R-värdet i ett RC-filter, dvs brytfrekvensen flyttas

http://en.wikipedia....wiki/RC_circuit

Postad 20 March 2015 - 16:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag tänker (lite snabbt sådär) att det blir som att ändra R-värdet i ett RC-filter, dvs brytfrekvensen flyttas

http://en.wikipedia....wiki/RC_circuit

Huga, alltid denna matematik. :blink:  Men får väl värma upp geniknölarna och bita tag I det hela. Hursomhelst, tack för tipset. :)

Postad 20 March 2015 - 17:27

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Nu blev det väl lite fel tråd men jag undrar eftersom Zartok bor i Umeå om han ville följa med och kolla på dragracing på pite dragway den 11/7 så kunde jag samtidigt svänga förbi hans ställe och lyssna lite om detta blir av.

Postad 20 March 2015 - 17:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jadu, jag har ingen aning om saker som är så långt borta, så du får nog påminna mig längre fram :)

Postad 20 March 2015 - 18:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Fan Kylis, raggar du öppet på Zartok :-D

Postad 20 March 2015 - 18:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

har du inte märkt att vi haft en liten romans rätt länge. jag brukar ju ofta kommentera att han slänger med sina DD(kupor) rätt mycket. det är bara för att jag vill ha dom saftiga för mig själv :D

Postad 20 March 2015 - 19:51

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Jag tror ingen har påstått att det inte går att mäta skillnader. Sen är nog alla överens också om att det går att höra skillnad mellan en tillräckligt bra kabel och en för ändamålet usel kabel, typ jättelång och klen. Dom här kablarna du mätt på med känslig utrustning, kan du detektera skillnaden mellan dom med hörseln?

De kablar jag mäter på är i huvudsak kablar avsedda för signalöverföring på högre frekvenser än 0-20kHz. Men bara för att det är en kabel avsedd för just musikfrekvenser vi diskuterar så ändras inte detta. Mäter du transmission genom en kabel så kommer den att ha en karakteristika. Den optimala kabeln skall vara helt frekvenslinjär och det finns säkert många HiFi-kablar som ligger väldigt nära detta inom sitt arbetsområde, men det finns skillnader hur små de än må vara. Jag har aldrig sagt att dessa skillnader är hörbara särskilt inte om den mätbara skillnaden är liten. Jag är som sagt varken skeptiker eller troende.

Svaret på frågan: På den tid jag gjorde egna kablar så mätte jag även på dessa, men det var mest för att se så att mitt stereopar var hyfsat matchade och detta var inte igår. Något gjorde i vilket fall att mina egna kablar blev kvar i anläggningen och några lakritssnören förpassades... förmodligen för att det man gjort själv smakar bäst.

Nu var min poäng att man inte helt lättvindigt kan hänvisa till fysiken och föra diskussionen som att det är ren likström i anläggningen.

Signalerna är lite krokigare än så och tyvärr lite komplexare. Det är impedans Z vi snackar inte resistans R till att börja med sedan finns det en massa hokus pokus som tillverkarna använder som argument som är rent nonsens. Där har man all rätt att vara mycket skeptisk, och att dyra kablar per automatik är bättre är också nonsens. Men det förändrar inte att man skall ha koll på en hel del saker innan man idiotförklarar alla som tror sig höra skillnad.

Postad 20 March 2015 - 20:02

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

har du inte märkt att vi haft en liten romans rätt länge. jag brukar ju ofta kommentera att han slänger med sina DD(kupor) rätt mycket. det är bara för att jag vill ha dom saftiga för mig själv :D

:lol:  :lol:  :lol:

Postad 22 March 2015 - 09:14

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Zartok, har du genomfört något blindtest angående stickkontakt fas, störningar i elnät, DACar? Hade varit intressant. Förstärkare kan ha viss elektrisk betydelse, vad gäller det andra är jag skeptisk, då det inte är speciellt kostsamt att överdimensionera.

Postad 22 March 2015 - 09:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, inget blindtest, men killarna på faktiskt menar att det faktiskt kan göra skillnad. Jag skulle själv lita på dom, men som vanligt så skulle det ju vara kul att se hur många som kan höra skillnad. Själv så har jag testat oblint, och min upplevelse var precis som jag läst att den skulle vara. det kan mao ha varit placebo då jag visste hur det skulle låta eller resultat för att det faktiskt skiljer i basen. Ett sånt test borde naturligtvis inte vara så svårt att styra upp :)

Postad 22 March 2015 - 09:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Det finns utrustning som kan påverkas av hur L och N är vänd, men absolut inte all. Och gäller inte bara förstärkare utan även TV, datorer, nödbelysning etc.

Har varit med om jättekonstiga fel med servrar som vi bytte nästan allt i och som sedan åtgärdades med att vända stickgöken.

Haft nödbelysning som flimrat, vände stickgöken så försvann flimret.

Hade en UPS som varnade fel, försvann när jag vände kontakten.

PA-utrustning som bl.a. surrat, åtgärdades med att vända kontakten (Hjälpte inte att bryta bort jorden).

Etc.

Som sagt, förkasta inte när någon frågar om man testat vända stickproppen, det KAN göra skillnad.

Postad 22 March 2015 - 15:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Det finns utrustning som kan påverkas av hur L och N är vänd, men absolut inte all. Och gäller inte bara förstärkare utan även TV, datorer, nödbelysning etc.

Har varit med om jättekonstiga fel med servrar som vi bytte nästan allt i och som sedan åtgärdades med att vända stickgöken.

PA-utrustning som bl.a. surrat, åtgärdades med att vända kontakten (Hjälpte inte att bryta bort jorden).

Etc.

Som sagt, förkasta inte när någon frågar om man testat vända stickproppen, det KAN göra skillnad.

haft liknande erfarenheter.  :)

Postad 22 March 2015 - 18:40

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Nej, inget blindtest, men killarna på faktiskt menar att det faktiskt kan göra skillnad. Jag skulle själv lita på dom, men som vanligt så skulle det ju vara kul att se hur många som kan höra skillnad. Själv så har jag testat oblint, och min upplevelse var precis som jag läst att den skulle vara. det kan mao ha varit placebo då jag visste hur det skulle låta eller resultat för att det faktiskt skiljer i basen. Ett sånt test borde naturligtvis inte vara så svårt att styra upp :)

Låter spännande, hoppas du håller mig uppdaterad. ☺

Etc.

Jag förkastar inte detta. Jag säger inte heller emot stickproppen, givetvis kan detta ha betydelse, men jag menade att problemet inte är kostsamt att bygga bort. Jag har aldrig personligen upplevt någon skillnad i ljudet, eller med någon annan elektronik, men förstår det reella problemet, skulle vara intressant med ett ABX-test som sagt.

Redigerat av Isaac, 22 March 2015 - 18:42.

Postad 22 March 2015 - 20:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Låter spännande, hoppas du håller mig uppdaterad. ☺

Jag förkastar inte detta. Jag säger inte heller emot stickproppen, givetvis kan detta ha betydelse, men jag menade att problemet inte är kostsamt att bygga bort. Jag har aldrig personligen upplevt någon skillnad i ljudet, eller med någon annan elektronik, men förstår det reella problemet, skulle vara intressant med ett ABX-test som sagt.

Jag förstår däremot inte. Kan matningsspänningen hamna motfas mellan olika apparater och därmed reducera runt 50Hz, eller hur lyder förklaringen?

Postad 22 March 2015 - 21:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

FYI står lite om detta på Svalanders hemsida...

...........Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen........

Postad 23 March 2015 - 05:37

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 3

...........Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen........

Och du tror på fullaste allvar vad han skriver .

Postad 23 March 2015 - 05:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3

Du är medveten om att du hänvisar till samma ormolje-kröngande pajas som även förordar kantsvarvning och avmagnetisering av cd skivor va?

Dvs, knappast någon trovärdig källa att förlita sig till i sammanhanget...

Postad 23 March 2015 - 06:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Du är medveten om att du hänvisar till samma ormolje-kröngande pajas som även förordar kantsvarvning och avmagnetisering av cd skivor va?

Dvs, knappast någon trovärdig källa att förlita sig till i sammanhanget...

Det må vara sant, men kan du verkligen vetenskapligt avfärda alla idéer han har?  :blink:  Karln är extraordinär, visst.  :D

Postad 23 March 2015 - 07:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen........

Hur är detta möjligt? Förstår inte ens deras retorik. Tror de att vi har 20V i elnätet eller vad är det frågan om? Helt nonsens.

Postad 23 March 2015 - 07:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det må vara sant, men kan du verkligen vetenskapligt avfärda alla idéer han har?  :blink:  Karln är extraordinär, visst.  :D

Nä, det har jag inte påstått alls, men med tanke på vilken annan goja han häver ur sig skulle jag vara väldigt skeptisk till allt som kommer från hans mun...

Jag menar, kan du ta någon som kränger denna produkt på allvar?

https://www.svalande...jor/nano_liquid

Eller ta på allvar någon som hävdar att färgen på en kabels plastisolering påverkar ljudet:

"Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små."

https://www.svalande...ar/flatarskola/

Redigerat av masse70, 23 March 2015 - 07:46.

Postad 23 March 2015 - 07:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Nä, det har jag inte påstått alls, men med tanke på vilken annan goja han häver ur sig skulle jag vara väldigt skeptisk till allt som kommer från hans mun...

Jag menar, kan du ta någon som kränger denna produkt på allvar?

https://www.svalande...jor/nano_liquid

Skratt, ja han är verkligen extraordinär. Och personligen kanske inte hans trick inte är de första jag själv skulle pröva för att utveckla stereon. Men visst finns där några bra partytrick att höja lyssningsnivån ett par snäpp.

Vad gäller kantslipningen så vill jag se hur den eventuellt vetenskapligt påverkar mottagarchipet i spelaren. Samt karaktäristik på hur säkert mottagarchippet enbart släpper ettor och nollor och inte har för sig att skicka vidare spänningsbrus från reflekterat ljus till datarenderingschipet och DAC´en. Om detta är det viktigaste för lyssningen kan ju debateras i det oändliga.  :)  :D  :lol:

Jag vet att någon här på forumet har s.k mätningar på detta. Men jag vet inte om det testet är relevant på alla spelare. Eller på just denna frågeställning.

Redigerat av PML73, 23 March 2015 - 07:45.

Postad 23 March 2015 - 08:52

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 2

"Skillnaderna är dock små."

LMAO :D

Postad 23 March 2015 - 09:21

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

"Skillnaderna är dock små." [/size]

LMAO :D [/size][/size]

Skillnaderna må vara små, men dom finns där, ett argument man hör alltför ofta, som att det skulle motivera ett köp för flera tusen :)

Redigerat av Mikael_80, 23 March 2015 - 09:22.

Postad 23 March 2015 - 09:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Skillnaderna må vara små, men dom finns där, ett argument man hör alltför ofta, som att det skulle motivera ett köp för flera tusen

Men framför allt, är dom hörbara?

Postad 23 March 2015 - 09:24

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Men framför allt, är dom hörbara?

:D  hur långt är ett snöre?

Postad 23 March 2015 - 09:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Skämt eller allvar? :blink:

"The best wire insulation is Teflon, which is a very firm material with a very low coefficient of friction. This allows the sound to slide easily through the wires without dampening the peaks or slowing it down."

http://www.prosoundw...dio_wire_cable/

Postad 23 March 2015 - 09:41

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

"The best wire insulation is Teflon, which is a very firm material with a very low coefficient of friction. This allows the sound to slide easily through the wires without dampening the peaks or slowing it down."

Ormolja av högsta kvalitet går man på det så kanske man skall fundera över en undersökning.

Postad 23 March 2015 - 09:43

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

låter något vågat i påståendet.  :huh:  :)

Postad 23 March 2015 - 10:50

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

De verkar inte själva tro på det:

Editor’s Note: Nothing discussed here is true… Right? :>)

Postad 23 March 2015 - 16:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Hela den artikeln var ju komik på hög nivå :D

Dark, absorptive colors should be used for low frequency wire insulation. By absorbing and carrying some of the low frequency energy dark colored insulation actually increases the effective diameter of the conductor - a good thing for improving the high current flow needed at low frequencies.

Postad 23 March 2015 - 16:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jo han är förvisso underhållande denne hifikommersens okrönte trollkung. Men hur blev det med en förklaring på fenomenet? Jag håller med Zartoc. Jag vågar lita på LTS, var det väl? Har inte fått intrycket att de lättvindigt häver ur sig ogrundad bullshit precis.

Postad 23 March 2015 - 17:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Jag vet att någon här på forumet har s.k mätningar på detta. Men jag vet inte om det testet är relevant på alla spelare. Eller på just denna frågeställning.

Om CD skulle behöva kantslipning för att fungera korrekt, hur illa är det då inte med Bluray där "spåren" är extremt mycket mindre, och varför har ingen tillverkare börjat slipa skivorna under de 32* år som CD har funnits?

Alla produkter som ska förbättra avläsningen av CD bygger på okunskap eller medveten feltolkning av hur det fungerar. All data läses av från skivan. Vid behov används korrigeringsdatan för att "laga" dataströmmen så att den blir bitkorrekt. Detta kan ses som C1-fel vid inläsning på en dator.

Den enklaste testen man kan göra är alltså att kontrollera hur många C1-fel som uppstår före och efter kantslipning av en skiva. De gånger jag har testat har resultatet alltid varit det samma, dvs ingen skillnad alls.

En skiva kan "innehålla" massor av C1-fel utan att datan blir korrupt. C2-däremot, ger bitfel, men då får skivan vara rejält repig.

Man kan använda t ex Nero CD/DVD-speed för att testa. Skivan läses av i vald hastighet, och läsaren rapporterar antalet fel som uppstår i realtid.

* 1983 anges oftast, men det finns skivor som är pressade i slutet av 1982. Jag har en, Toto IV. Denna skiva läses trots sin ålder fortfarande in bitkorrekt med en Samsung-läsare för 200 spänn...

edit: Varken skivan eller läsaren är svarvad ;) 

Redigerat av Ageve, 23 March 2015 - 17:55.

Även taggad med Skillnad, placebo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.