Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2478 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 juli 2017 - 11:31

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Vilken musik går ner mot 15-20hz?

Postad 22 juli 2017 - 12:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Hemmabio9,

En hel del elektronisk musik. Och tack vare digitalhanteringen så återges de också. Sedan finns ruskigt låga frekvenser i akustisk musik. Speciellt om man inte klippt allt under 20 vid mixning.

Postad 22 juli 2017 - 13:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

precis, det är lika viktigt att kunna höra/känna frekvenser mellan 10-20hz till en viss del, och 20-30hz med full kraft, annars missar man en extremt viktig oktav i bas/infra området i både film och musik.

sen kan man ju alltid säga att man inte tycker om eller ogillar frekvens under 30hz, men det är ju ett fåtal som får stå för det, jag är övertygad att de flesta får en helt annan upplevelse om den djupa basen hörs i material där det finns sådan, den ska finnas där och ska höra/kännas för rätt upplevelse.

Redigerat av hundrakg, 22 juli 2017 - 13:52.

Postad 22 juli 2017 - 13:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

jag har en specifik låt med Il divo Live, där det finns djup bas med hög nivå, den kommer på ett sätt som känna naturligt,. underbar livekänsla, när jag gick in i finrummet där basen går ner till 30hz bara, där låter låten helt annorlunda, pga av total avsaknad av 20hz området, inte alls samma känsla.. jag skulle nog säga för min smak, att basen mellan 20-30hz är minst lika viktig som basen mellan 30-45hz, om inte viktigare där den behövs. att inneha en sublåda, speciellt med 15" element där den djupa basen hörs väldigt svagt är en stor förlust, ett 8" element är lite annorlunda.

Postad 22 juli 2017 - 15:31

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Som jag misstänkte kan hundrakg inte producera en enda källa, trovärdig eller inte, för sina påståenden om elementens pris. Istället målar han in sig ännu djupare i ovedehäftighetens hörn genom att slänga fram fler fantasisiffror. Zacabeb fortsätter att hänvisa till Intelligent Sounds egen utsaga, redan upprepad till leda i tråden, att delningsfiltren står för 80% av det slutliga högtalarljudet (vilket man må tycka vad man vill om, men inte gärna försöka att misstänkliggöra eller förlöjliga utan att ha lyssnat). Citatet, i ofullständigt skick, dyker först upp i Loco.spk:s post #147, tillsammans med ett helt ogrundat  påstående att filtren skulle vara ”magiska”, ett begrepp som bara tråddeltagare använt. Zacabeb försöker (av uppenbara skäl) inte visa att ”magiska” som beskrivning av delningsfiltren kommer från Intelligent Sound, vilket var min fråga/utmaning, eller definiera vad han menar med ”luktar vit skåpbilssvett”. Sorry, gossar, men den här sandlådan får ni ha för er själva.

Postad 22 juli 2017 - 15:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 3
Grelber,

Varför denna aversion? Detta är ett öppet forum och alla har rätt till åsikter inom vissa riktlinjer.

För det första. Det är ruskigt svårt att vara rationell kring egenupplevelser, särskilt om de äger större emotionell värdering.

För mig verkar IS-högtalare äga någon form av "magi" då de lyckas med något ingen annan lyckats med. Att med extremt små medel dock korrekta lyfta en i många öron lägre än medioker högtalare som då kan konkurrera ut nästan vilken tillverkare som helst.

Så länge jag inte hört kan jag inte påvisa sanningshalten. Men som jämförelse kan ju nämnas att kosmetikaindustrin lidit av samma kval. Tills marknadsföringslagar skärptes.

Postad 22 juli 2017 - 16:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

edit, jag skrev en hel del innan, men raderar det, pallar inte att diskutera försiktigt om IS, man får passa orden här verkligen. 

sorry, tar tillbaks, deras element kostar inte 399kr, jag gissade, jag vet inte, punkt..

Jag tycker dock att de ser ganska billiga ut utifrån konstruktionen man ser på bilderna, de står jag för.

hej svejs..

Redigerat av hundrakg, 22 juli 2017 - 16:59.

Postad 22 juli 2017 - 16:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

edit

Redigerat av hundrakg, 22 juli 2017 - 16:57.

Postad 22 juli 2017 - 17:10

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Jag och många med mig skulle jag säga hör inte längre ner än till 24-25hz.
Undrar hur många på denna sida som jagar ned till 20hz men som aldrig en testat sin hörsel :-)
Nåväl, det var ett sidospår, ,,, denna tråd ger stor underhållning att läsa! Keep IT up!

Postad 22 juli 2017 - 17:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

jodå, alla hör ner till 5hz, eller rättare sagt "känner" allt under 20hz.

Gäller bara att ha tillräckligt bra/kraftiga/många subwoofers.

Vid 20hz hemma hos mig när jag ligger på ca 60% kraft så lovar jag dig att du verkligen känner att du finns  :D  :D  :P .

Hör du inte det, så känner du det i hårbotten och näsborrarna samt halsen, finns inte en chans att någon människa inte hör DET... hehe

sen förstår jag om du har en 10" bas eller liknande på 200watt i ett ganska mormalstort rum att allt under 25 hz i stort sett knappt hörs, men de betyder inte att DU inte hör det med dina öron, utan att du behöver mer yta att flytta luft bara, :)

Om jag minns rätt så behövs det 8ggr mer effekt med rätt element för att spela lika högt i 20hz som i 40hz, var det så?

sorry för vi drev iväg från IS lite nu, men detta berör inte IS basar, då de går ner till 30hz. 

Var bara tvungen att nämna :)

Postad 22 juli 2017 - 21:07

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Vilken musik går ner mot 15-20hz?

Disten från elementen eller förstärkaren när den försöker spela djupbas. Eller rent av en dörr eller ett skåp dom vibrerar.

Läser man på forum om mixning mastring så brukar de köra filter som tar bort djupbasen. Vad jag läst är det svårt att få till djupbas,ljudet blir lätt gröttigt. Därför skär de bort djupbasen ibland redan så tidigt som 50hz. Men det finns musik som innehåller låg bas men det är inte något vi hör i radion. Har frågat vilken typ av musik som innehåller det. Oftast har länkarna inte fungerat eller så har musiken i mitt tycke inte varit musik, typ blip och sen ett dovt ljud(ljupbasen).

Och för mig stämmer detta med vad jag läst på studio forum. Har man djupbas med i musik blir den enkel med lite övrigt ljud.

Är någon emot så får ni gärna ge tips på någon låt med djupbas. Då gärna med en kurva som vissar att det faktiskt finns med på spåret.

Postad 22 juli 2017 - 21:46

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Disten från elementen eller förstärkaren när den försöker spela djupbas. Eller rent av en dörr eller ett skåp dom vibrerar.
Läser man på forum om mixning mastring så brukar de köra filter som tar bort djupbasen. Vad jag läst är det svårt att få till djupbas,ljudet blir lätt gröttigt. Därför skär de bort djupbasen ibland redan så tidigt som 50hz. Men det finns musik som innehåller låg bas men det är inte något vi hör i radion. Har frågat vilken typ av musik som innehåller det. Oftast har länkarna inte fungerat eller så har musiken i mitt tycke inte varit musik, typ blip och sen ett dovt ljud(ljupbasen).
Och för mig stämmer detta med vad jag läst på studio forum. Har man djupbas med i musik blir den enkel med lite övrigt ljud.
Är någon emot så får ni gärna ge tips på någon låt med djupbas. Då gärna med en kurva som vissar att det faktiskt finns med på spåret.

https://open.spotify...23zikiR2kdzNeCo

Alla spår på den listan har information under 20Hz. Det är en kraftig varning på några av spåren dock, som direkt kan skada en anläggning ifall man inte är försiktig.

Postad 22 juli 2017 - 21:47

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Minimal Animal med Krumelur.

Den har redigt med energi nedanför 20hz men har tyvärr inga mätningar att visa....Denna låt kan jag även passa på att varna för om man inte har högpass....Finns några som jag vet som bränt sina subbar med denna låten.

Redigerat av robert293, 22 juli 2017 - 21:52.

Postad 22 juli 2017 - 21:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

finns många låtar, speciellt live.

modern rap går ganska lätt ner till närmare 20hz.

hur lägger man in bild här?

Postad 22 juli 2017 - 21:57

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

https://open.spotify...23zikiR2kdzNeCo

Alla spår på den listan har information under 20Hz. Det är en kraftig varning på några av spåren dock, som direkt kan skada en anläggning ifall man inte är försiktig.

Hehe fanns några godingar där som fick steget /basarna att jobba på rätt bra   :P

Unien holvit tryckte på rätt stört hos mig.

Redigerat av robert293, 22 juli 2017 - 22:03.

Postad 22 juli 2017 - 21:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

Il divo live barcelona, låt 4 tror jag det är:

https://www.minhembi...c_id=501922.jpg

rätt hörbar bas redan från 14-15hz i något parti på 30 sekunder.

Postad 22 juli 2017 - 22:01

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

nu skenade IS tråden iväg en del, hehe

Postad 22 juli 2017 - 22:05

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

man kan vrida de lite hur som, de jag menade var att som exempel, skulle jag inte vilja ha ett moddat Genexxa front par även om de lät bättre än allt annat...

dessa tilltalar mig
https://www.hembiobu...genese-quartet/
dessa är fina också:
https://www.hembiobu...dio-silver-500/

genexxa, NÄÄÄÄ:
http://www.ljudfokus...nexxa_gx980.jpg

nu ska vi inte börja prata smaksak frågor, men tror ni fattar vart jag vill komma, och JA, även om Genexxan moddad av IS lät 3ggr så bra som de andra ovanstående för samma pengar eller halva priset, skulle jag valt Triangle eller monitor audio helt klart.

Nu säger jag inte att IS säljer Genexxa modded version längre, men deras högtalare i ren allmänhet är ju inte direkt tilltalande utseende mässigt, men de värsta är när man vet att elementet är made in Kina, 1kg styck, 299:- så spelar de för mig ingen roll hur bra deras filter gör högtalarna, vill EJ ha dom avsett... min syn, min smak, mitt resonemang..

Fast nu svarade du på något annat. Nu är du ju mest inne på utseendebiten. Det jag reagerade på var att du skrev att du inte skulle kunna betala dom pengarna för INNEHÅLLET i högtalarna, oavsett hur bra dom låter. Min poäng var att det bör ju knappast spela någon som helst roll vad innehållet i en högtalare är, bara det täcker upp ens behov? Sen så har vi givetvis andra faktorer som spelar in, t.ex utseende etc. Precis som jag också skrev i mitt tidigare inlägg.

Postad 22 juli 2017 - 22:15

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Hehe fanns några godingar där som fick steget /basarna att jobba på rätt bra   :P
Unien holvit tryckte på rätt stört hos mig.

Joda, vissa av låtarna är naturligtvis mer uppenbara än andra. 3 x Wall Clocks kan nog vara en utav dom värre också. Och dom smällarna kommer nästan direkt om jag inte missminner mig. Sänk volymen innan någon testar. :)

Postad 22 juli 2017 - 22:16

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

nu skenade IS tråden iväg en del, hehe

Den listan var ju det bästa denna tråden kommit fram till hittils....Fixar inte proson burkarna denna listan med sina magiska filter på hög volym så är de ju inget bra (som filter)

Postad 22 juli 2017 - 22:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

@brallson

jo visst, jag svarar på mycket här, hehe, och visst när jag läser mina inlägg kommer jag på vad jag vill säga mer och att jag inte uttryckt mig som jag ville , hmmm, nu blev de konstigt igen :)

jaja, jag menar, utseendet spelar roll, visst, men även utseendet som jag vet att högtalarna har invärtes, även om jag inte ser det, alltså jag vill inte ha högtalare som ej tilltalar mig utvärtes(de jag ser), och invärtes(de jag inte ser men vet om nu) , och detta oavsett hur de låter. 

jag skulle vilja dra de så långt att om jag vet hur elementen ser ut så vill jag inte ha högtalaren, även om de låter bra, jo visst konstigt, men se de lite som att köra en kitcar som ser ut som en porsche, rätt ok utseende, går bra på banan och bra acc och toppfart, men innehållet är inte porsche, utan hemma bygge från kina med enkla delar och motor.... de går liksom inte ihop.

jaja, nu blev de svamligt igen, haha

Redigerat av hundrakg, 22 juli 2017 - 22:19.

Postad 22 juli 2017 - 22:21

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Joda, vissa av låtarna är naturligtvis mer uppenbara än andra. 3 x Wall Clocks kan nog vara en utav dom värre också. Och dom smällarna kommer nästan direkt om jag inte missminner mig. Sänk volymen innan någon testar. :)

Jepp kör högpass 18hz på denna lista...Vågar inte mer då jag har begränsad slaglängd.

Postad 23 juli 2017 - 08:14

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

@PML73: ”Varför denna aversion?”. Om du läser mina inlägg från början (mitt första är #241) kommer du förhoppningsvis att upptäcka att min grundinställning är allt annat än hätsk. När Intelligent Sounds högtalare dök upp som möjligliga inköpskandidater (baserat på provyssning) började jag som vanligt ”göra läxan”, vilket innefattar att kolla av vad andra har för uppfattning. Jag hittade då den här tråden och häpnade över hur många som tycktes ha doppat tangentbordet i kobragift, och hur det fanns en distinkt risk att tråden skulle bli ännu ett exempel på den gamla tesen att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger kommer den att uppfattas som sanning. Din egen kommentar ” För mig verkar IS-högtalare…” antyder ju att du själv inte är helt opåverkad av vad som skrivits *om* Intelligent Sound snarare än *av*.

Eftersom jag sedan barnsben har ett starkt utvecklat rätts- och rättvisepatos reagerade jag med ryggmärgen: Så här får det bara inte vara, det är inte OK att så många ovederhäftigheter får stå oemotsagda! Jag försökte sedan i en serie inlägg, systematiskt och så känsloneutralt jag förmådde, bemöta de värsta halvsanningarna, överdrifterna och missinformationen, inte för att jag hade ett köp att försvara (det har jag fortfarande inte) utan för att jag tyckte att kommentarerna om Intelligent Sound och dess grundare i många fall närmade sig direkt förtal. Men när det visade sig att några av tråddeltagarna ägnade sig åt selektiv läsning och/eller vägrade eller var oförmögna att föra en diskussion på en sansad och stringent nivå tappade jag lusten att fortsätta och talade också om varför, för att det inte skulle framstå som att jag bara övergav tråden i brist på egna argument. Om du uppfattade det som ”aversion” så hade den aversionen en adress, och handlar inte om tråden som helhet eller att jag inte skulle hålla med om att ”alla har rätt till åsikter inom vissa riktlinjer”. Jag tar mig bara rätten att välja vem/vilka jag ids argumentera med.

Min egen slutsats, efter numera ganska omfattande lyssning med ”musikeröron” i hemmiljö, är att Pro8 Mk II är en högtalare som låter ypperligt för den musik jag lyssnar på och i de register jag har behov av (till lågbasen har jag alltså ett exponentialhorn), och att den såvitt jag ka bedöma försvarar sin plats i prisspektrat oavsett hur resultatet rent tekniskt har uppnåtts. I det (personliga) perspektivet framstår alla ormolje-kommentarer från tråddeltagare som inte själva har lyssnat som rätt irrelevanta. Men det är min åsikt, giltig för mig och med full respekt för andras så länge en diskussion förs på ett sakligt plan.

Postad 23 juli 2017 - 13:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

I det (personliga) perspektivet framstår alla ormolje-kommentarer från tråddeltagare som inte själva har lyssnat som rätt irrelevanta. 

ok, då kan ju bara 2st i hela forumet typ yttra sig, men den inställningen blir nog diskussion om ljud ganska kort, hehe

Jag tycker ljud är en smaksak, så man kan egentligen aldrig säga vad som låter bra, bäst eller bättre, för de skiljer en hel del, men man kan säga vad som faller en i smaken utseendemässigt och vad man tror är kvalitetsmässigt, den biten tycker jag själv man ser ganska lätt, sen får man givetvis lyssna innan köp så klart.

Jaja, jag tror du tycker jag och en del sagt vårt, jag kommer i alla fall lyssna på IS när jag är i området, återkommer med intryck då. :)

och innan jag lyssnar på IS ska jag besöka ett Hifi center i närheten och lyssna på högtalare i samma prisklass först, så man har något att jämföra med.

tar med eget material jag är van vid hemma, annars blir man lätt förvirrad.

Postad 23 juli 2017 - 13:08

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Grelber,

Ok. Då förstår jag att du äger ett par alltså. Och du nu undrar varför ingen eller få andra inte prövat själv?

Vilka andra burkar gjorde du läxan med? Orkar inte tröska genom hundratal inlägg.

Postad 23 juli 2017 - 15:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

@PML73: ”Varför denna aversion?”. Om du läser mina inlägg från början (mitt första är #241) kommer du förhoppningsvis att upptäcka att min grundinställning är allt annat än hätsk. När Intelligent Sounds högtalare dök upp som möjligliga inköpskandidater (baserat på provyssning) började jag som vanligt ”göra läxan”, vilket innefattar att kolla av vad andra har för uppfattning. Jag hittade då den här tråden och häpnade över hur många som tycktes ha doppat tangentbordet i kobragift, och hur det fanns en distinkt risk att tråden skulle bli ännu ett exempel på den gamla tesen att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger kommer den att uppfattas som sanning. Din egen kommentar ” För mig verkar IS-högtalare…” antyder ju att du själv inte är helt opåverkad av vad som skrivits *om* Intelligent Sound snarare än *av*.

Eftersom jag sedan barnsben har ett starkt utvecklat rätts- och rättvisepatos reagerade jag med ryggmärgen: Så här får det bara inte vara, det är inte OK att så många ovederhäftigheter får stå oemotsagda! Jag försökte sedan i en serie inlägg, systematiskt och så känsloneutralt jag förmådde, bemöta de värsta halvsanningarna, överdrifterna och missinformationen, inte för att jag hade ett köp att försvara (det har jag fortfarande inte) utan för att jag tyckte att kommentarerna om Intelligent Sound och dess grundare i många fall närmade sig direkt förtal. Men när det visade sig att några av tråddeltagarna ägnade sig åt selektiv läsning och/eller vägrade eller var oförmögna att föra en diskussion på en sansad och stringent nivå tappade jag lusten att fortsätta och talade också om varför, för att det inte skulle framstå som att jag bara övergav tråden i brist på egna argument. Om du uppfattade det som ”aversion” så hade den aversionen en adress, och handlar inte om tråden som helhet eller att jag inte skulle hålla med om att ”alla har rätt till åsikter inom vissa riktlinjer”. Jag tar mig bara rätten att välja vem/vilka jag ids argumentera med.

Min egen slutsats, efter numera ganska omfattande lyssning med ”musikeröron” i hemmiljö, är att Pro8 Mk II är en högtalare som låter ypperligt för den musik jag lyssnar på och i de register jag har behov av (till lågbasen har jag alltså ett exponentialhorn), och att den såvitt jag ka bedöma försvarar sin plats i prisspektrat oavsett hur resultatet rent tekniskt har uppnåtts. I det (personliga) perspektivet framstår alla ormolje-kommentarer från tråddeltagare som inte själva har lyssnat som rätt irrelevanta. Men det är min åsikt, giltig för mig och med full respekt för andras så länge en diskussion förs på ett sakligt plan.

Du har alltså valt ett exponentialhorn i lågbasen?? Lika mycket ett sätt att öka verkningsgrad som att testa eventuell livskamrats tolerans..... Stort eller? :)

Redigerat av laddie15, 23 juli 2017 - 15:48.

Postad 23 juli 2017 - 16:05

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Alla horn är väl önskade att vara formade exponentiellt? Annars blir det väl lite väl mycket färgning i resultatet. Förutom orgelpipor då förstås som ska avge exakta toner.

Redigerat av PML73, 23 juli 2017 - 16:06.

Postad 23 juli 2017 - 16:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Alla horn är väl önskade att vara formade exponentiellt? Annars blir det väl lite väl mycket färgning i resultatet. Förutom orgelpipor då förstås som ska avge exakta toner.

Grejen är att de blir väldigt stora om de skall återge låga frekvenser. :)

Postad 23 juli 2017 - 16:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Laddie15,

Stort = bra

Förutom gällande högtalare enligt damen. Hedlund har inte kommit in än. .

Postad 23 juli 2017 - 18:27

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

@hundrakg: Utan att ha räknat tror jag nog att det är avsevärt fler än två som har en lite mera balanserad infallsvinkel än att bara dissa utan att lyssna. Och det gläder mig uppriktigt att du nu är beredd att lyssna på IS-högtalarna, oavsett vad du kommer fram till.

@PML73: Nej jag äger inte några Pro 8:or. Jag har lånat hem ett par för att utvärdera i lugn och ro, i mitt lyssningsrum, med min elektronik och mitt källmaterial. Vill du kolla hur jag har uttalat mig i trådens kärnfrågor kan du gå direkt till inläggen 241, 255, 284 och 338. När det gäller högtalare är jag lite old school och har oftast kombinerat bashornet med bredbandselement i slutna lådor, först Lowther PM6 och PM7, sedan, under en övergångsperiod, Fostex-element och sedan ett antal år tillbaka Lowther-”kopior” från Audio Nirvana (www.commonsenseaudio.com). Jag har testat olika kombinationer av tvåvägslösningar för sidosystemen, där bredbandarna har fått stöd i toppen av äldre men erkänt goda diskanthorn, Isophon DKT11, Electrovoice T35B och senare Electrovoice T350, men kopplat ur alla diskanter och delfilter sedan jag monterade Audio Nirvana-elementen. För den som känner till elementen bör det stå klart att om jag skulle tvingas välja mellan en lite överdistinkt ”in-your-face”-högtalare och en som är mjuk, lummig och insmickrade så skulle jag välja den förra. Jag har också uppenbarligen en ideologisk tröskel att övervinna för att kunna tro på att en tvåvägskonstruktion med en dome-diskant skulle kunna konkurrera med mina kräset utvalda element. Men… som jag har redovisat på olika ställen i tråden måste jag konstratera att Pro8:orna är odiskutabelt bättre än mina egna. Om jag är beredd att lätta på plånboken tillräckligt mycket för att tillgodogöra mig förbättringen är fortfarande en öppen fråga.

Mina referenser? Jag går sällan eller aldrig på hifi-mässor eftersom jag alltför ofta har blivit besviken på lyssningssituationen och urvalet av källmaterial. Jag har alltså inte gjort läxan med särskilt många burkar utifrån mina egna behov. Däremot har jag en viss guru-status i bekantskapskretsen, och blir därför emellanåt ombedd att hjälpa till att utvärdera alternativen för vänner som planerar att uppgradera sina ljudanläggningar. Jag brukar då först ha en session hemma hos mig och spela några utvalda cd-spår, samtidigt som jag pekar ut vilka detaljer (jag anser att) man bör lyssna på, och har med mig samma material till butikerna. På så sätt har jag fått höra en hel del av vad marknaden har att erbjuda, med musik jag är väl bekant med, även om jag inte kan rabbla märken och modeller off hand. Men som gammal musiker är mitt absolut viktigaste kriterium i bedömningen av en högtalare hur väl den kan återge hur akustiska instrument verkligen låter, även om jag förstås också lyssnar på t.ex. tung perkussiv syntbas för att utvärdera basåtergivningen.

Att jag specar att mitt är ett exponentialhorn är för att det finns dom som betraktar kvartsvågspelare som ”horn” och om man inte är alltför noga med definitionen så är det på sätt och vis korrekt (däremot är en orgelpipa inte ett exponentialhorn med någon definition). Färgning av ljudet i en hornkonstruktion kan bl.a. uppstå om man approximerar den exponentiella utvidgningen genom att bygga lådorna av plana bitar utan egen kurvatur (som t.ex. i ett Klipschorn). I mitt horn har konstruktören hanterat det problemet genom att utforma den invändiga stagningen så att ”hacken” i kurvan som de plana väggarna skapar (i mitt fall 23 mm spånplatta) minimeras.

Och ja, @laddie15, det är stort. Hornlängden som högtalarelementet, en JBL 15”, ”ser” är ca 2,5 m, slutarean är 890 x 900 mm (gjort för att kunna gå igenom en standarddörröppning) och den totala volymen är väl i runda slängar 700 liter (men där är jag lite osäker). Det sitter monterat i taket så att ca den sista decimetern syns under innertaklinjen, resten gömmer sig på loftet. Hornet kom på plats för drygt 33 år sedan, med hustruns goda minne, och jag har samma hustru fortfarande :)

Postad 23 juli 2017 - 18:47

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Grelber,

Kul att du också funnit. Audio Nirvana. I våras köpte jag deras deras 8" Classic Neodynium. (https://www.minhembi...m/PML73/355507/) Helt fantastiska i Hedlund. Som min fru inte tillåtit än för mig att bära i i hemmet.

Har lyssnat till en del Lowther men jämförande med både finare lowther typ PM4 och t ex Fostex 208 Zigma. Så är de ovan nämnda Audio Nirvana betydligt bättre och jämnare, just i Hedlund iaf.

Postad 23 juli 2017 - 21:50

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Jepp kör högpass 18hz på denna lista...Vågar inte mer då jag har begränsad slaglängd.

Fegis! ;) Nädå, är rätt klokt att göra så. Några låtar på listan är rent ut sagt förjävligt elaka. :)

Postad 23 juli 2017 - 22:29

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

@brallson

jo visst, jag svarar på mycket här, hehe, och visst när jag läser mina inlägg kommer jag på vad jag vill säga mer och att jag inte uttryckt mig som jag ville , hmmm, nu blev de konstigt igen :)

jaja, jag menar, utseendet spelar roll, visst, men även utseendet som jag vet att högtalarna har invärtes, även om jag inte ser det, alltså jag vill inte ha högtalare som ej tilltalar mig utvärtes(de jag ser), och invärtes(de jag inte ser men vet om nu) , och detta oavsett hur de låter.

jag skulle vilja dra de så långt att om jag vet hur elementen ser ut så vill jag inte ha högtalaren, även om de låter bra, jo visst konstigt, men se de lite som att köra en kitcar som ser ut som en porsche, rätt ok utseende, går bra på banan och bra acc och toppfart, men innehållet är inte porsche, utan hemma bygge från kina med enkla delar och motor.... de går liksom inte ihop.

jaja, nu blev de svamligt igen, haha

Vet du hur dom högtalarna du länkade till ser ut inuti då? Du får helt enkelt ge tusan i att kika på elementen på högtalare du är intresserad utav då. En faktor mindre att ta hänsyn till. Som ju faktiskt inte kommer att påverka dig alls i varken lyssning eller estetik. :D

Sen så tycker jag att din liknelse haltar rätt ordentligt. Eller rättare sagt, den har ju ingen koppling alls till det jag citerade? Låt mig försöka: Du skulle alltså inte vilja ha en bil med bättre prestanda än t.ex en Porsche, bara baserat på att du sett en bild på bilens motorblock och du anser det se klent ut? Trots att bilen faktiskt skulle prestera bättre än alla andra bilar så väljer du bort den pga att du vet att du tycker en del i insidan ser klen ut.

Det är nämligen exakt så du resonerar kring IS högtalare just nu.

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 24 juli 2017 - 00:07.

Postad 24 juli 2017 - 11:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

@brallson

jo jag vet, jag resonerar lustigt ibland, men om jag vet hur elemeneten och innehållet ser ut, så inbildar jag mig kanske mest? att slutljudet blir sämre. Ett annat exempel: om man ser på de tvärtom, jag var och lyssnade på ett par högtalare i en butik som kostade 5ggr så mycket som de jag hade, bara tanken att de skulle vara så mycket bättre och såg så mycket finare ut gjorde att jag "lurades" att de lär mycket bättre, men när jag väl sedan dagen efter gick till samma butik och lyssnade på bägge(blind test), så tycket jag faktiskt att mina egna lät lika bra, eller tillräckligt bra för att inte byta upp mig, så förstår jag att just jag är väldigt lätt lurad av ögonen och uppbyggnaden innan av att "lura" hjärnan att tro, samma gäller när sker ser sämre/billigare ut. Så visst, jag kan tycka IS elementen ser enklare ut, vill ej ha dessa, men lyssnar jag på IS i en blind test mot andra högtalare så kanske IS blir de som låter bäst, så kan de vara kanske.

MEn oavsett, så betyder utseenden en hel del för mig, sen vill jag veta att elementen och innehållet samt lådan är bra och ser rejält ut, fin finsih osv, även om ljudet är viktigt som fasiken så är detta andra viktigt för mig också.

hehe, jaja, man är som man är

Postad 24 juli 2017 - 15:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

@hundrakg: Utan att ha räknat tror jag nog att det är avsevärt fler än två som har en lite mera balanserad infallsvinkel än att bara dissa utan att lyssna. Och det gläder mig uppriktigt att du nu är beredd att lyssna på IS-högtalarna, oavsett vad du kommer fram till.

@PML73: Nej jag äger inte några Pro 8:or. Jag har lånat hem ett par för att utvärdera i lugn och ro, i mitt lyssningsrum, med min elektronik och mitt källmaterial. Vill du kolla hur jag har uttalat mig i trådens kärnfrågor kan du gå direkt till inläggen 241, 255, 284 och 338. När det gäller högtalare är jag lite old school och har oftast kombinerat bashornet med bredbandselement i slutna lådor, först Lowther PM6 och PM7, sedan, under en övergångsperiod, Fostex-element och sedan ett antal år tillbaka Lowther-”kopior” från Audio Nirvana (www.commonsenseaudio.com). Jag har testat olika kombinationer av tvåvägslösningar för sidosystemen, där bredbandarna har fått stöd i toppen av äldre men erkänt goda diskanthorn, Isophon DKT11, Electrovoice T35B och senare Electrovoice T350, men kopplat ur alla diskanter och delfilter sedan jag monterade Audio Nirvana-elementen. För den som känner till elementen bör det stå klart att om jag skulle tvingas välja mellan en lite överdistinkt ”in-your-face”-högtalare och en som är mjuk, lummig och insmickrade så skulle jag välja den förra. Jag har också uppenbarligen en ideologisk tröskel att övervinna för att kunna tro på att en tvåvägskonstruktion med en dome-diskant skulle kunna konkurrera med mina kräset utvalda element. Men… som jag har redovisat på olika ställen i tråden måste jag konstratera att Pro8:orna är odiskutabelt bättre än mina egna. Om jag är beredd att lätta på plånboken tillräckligt mycket för att tillgodogöra mig förbättringen är fortfarande en öppen fråga.

Mina referenser? Jag går sällan eller aldrig på hifi-mässor eftersom jag alltför ofta har blivit besviken på lyssningssituationen och urvalet av källmaterial. Jag har alltså inte gjort läxan med särskilt många burkar utifrån mina egna behov. Däremot har jag en viss guru-status i bekantskapskretsen, och blir därför emellanåt ombedd att hjälpa till att utvärdera alternativen för vänner som planerar att uppgradera sina ljudanläggningar. Jag brukar då först ha en session hemma hos mig och spela några utvalda cd-spår, samtidigt som jag pekar ut vilka detaljer (jag anser att) man bör lyssna på, och har med mig samma material till butikerna. På så sätt har jag fått höra en hel del av vad marknaden har att erbjuda, med musik jag är väl bekant med, även om jag inte kan rabbla märken och modeller off hand. Men som gammal musiker är mitt absolut viktigaste kriterium i bedömningen av en högtalare hur väl den kan återge hur akustiska instrument verkligen låter, även om jag förstås också lyssnar på t.ex. tung perkussiv syntbas för att utvärdera basåtergivningen.

Att jag specar att mitt är ett exponentialhorn är för att det finns dom som betraktar kvartsvågspelare som ”horn” och om man inte är alltför noga med definitionen så är det på sätt och vis korrekt (däremot är en orgelpipa inte ett exponentialhorn med någon definition). Färgning av ljudet i en hornkonstruktion kan bl.a. uppstå om man approximerar den exponentiella utvidgningen genom att bygga lådorna av plana bitar utan egen kurvatur (som t.ex. i ett Klipschorn). I mitt horn har konstruktören hanterat det problemet genom att utforma den invändiga stagningen så att ”hacken” i kurvan som de plana väggarna skapar (i mitt fall 23 mm spånplatta) minimeras.

Och ja, @laddie15, det är stort. Hornlängden som högtalarelementet, en JBL 15”, ”ser” är ca 2,5 m, slutarean är 890 x 900 mm (gjort för att kunna gå igenom en standarddörröppning) och den totala volymen är väl i runda slängar 700 liter (men där är jag lite osäker). Det sitter monterat i taket så att ca den sista decimetern syns under innertaklinjen, resten gömmer sig på loftet. Hornet kom på plats för drygt 33 år sedan, med hustruns goda minne, och jag har samma hustru fortfarande :)

Fantastisk projekt det där. Sett en som hade det i grunden mynnande upp i golvet bakom stereon.

Dina borde väl spela typ 15 Hz med rejäl knuff?

Något säger mig att man inte å ena sidan har en så här kompromisslös inställning till bas, och sedan köper "hottade" budgethögtalare. Själv tycker jag nog av det jag ser av IS, att de ser både snygga och välbyggda ut. Övriga aspekter i diskussionen kan jag inte ha någon åsikt om. :)

Postad 24 juli 2017 - 15:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Laddie15,

Stort = bra

Förutom gällande högtalare enligt damen. Hedlund har inte kommit in än. .

Hedlundarna är vackra tycker jag, på ett sånt där funktionellt vis. :)

Postad 24 juli 2017 - 16:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Laddie15,

Funktionalismens essens...

Postad 24 juli 2017 - 16:42

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Fantastisk projekt det där. Sett en som hade det i grunden mynnande upp i golvet bakom stereon.

Dina borde väl spela typ 15 Hz med rejäl knuff?

Något säger mig att man inte å ena sidan har en så här kompromisslös inställning till bas, och sedan köper "hottade" budgethögtalare. Själv tycker jag nog av det jag ser av IS, att de ser både snygga och välbyggda ut. Övriga aspekter i diskussionen kan jag inte ha någon åsikt om. :)

Läste någon gång under jura-epoken (före Internet) i en engelsk hifi-blaska om en galning som lät gjuta två raka horn (mitt är en veckad konstruktion där tratten ”byter riktning” två gånger) i betong och sedan lät bygga sitt hus runt de trattarna, så det finns ännu basnördigare (och penningstinna) typer än yours truly.  Min egen första teori när huset köptes var att offra undre delen av en garderob i sovrummet, sätta in mitt ”reservhorn” (en konstruktion av modell lätt oversized byrå med en 12”:are i botten och en slutöppning på ca 500 x 850 mm), ta upp ett hål och låta slutöppningen mynna ut i vardagsrummet. I så fall skulle det stora hornet få ligga till sig i väntan på ett senare hus (det är egentligen ritat för att stå i ett hörn som en gigantisk papperskorg och hade gjort fantastisk tjänst i en ”sommarstuga”, ett f.d. missionshus men en kyrksal på 110 kvm och 5½ m i takhöjd). Men så slog det mig att jag kunde ju kolla vilken cc loftreglarna låg på. Det visade sig vara 900 mm! Hussäljarna, som inte hade flyttat ut på avtalad tid, såg förfärade ut när byggfirman kom och sågade ett nästan kvadratmeterstort hål i ”deras” vardagsrumstak. Upp kom hornet, stadigt förankrat i takreglarna, och där sitter det än idag. Ett starkt argument mot att flytta.

Men faktum är att det inte går avgrundsdjupt i basen. Ett horn måste alltid konstrueras för en undre gränsfrekvens, som i sin tur påverkar trattutvidgningen och storleken på konstruktionen som helhet. Vårt riktmärke i det här fallet var att den inledande 32Hz orgeltonen i Also sprach Zarathustra (introt till filmen 2001 - A Space Odyssey) skulle kunna återges med full avsedd kraft och inte spricka när pukorna fläskar på. På den tiden fanns knappast teknologin att spela in och återge sub 20Hz material, och jag tillåter mig att betvivla att de som i tråden refererar till diverse spår med sådan information verkligen hör grundtonen i sina egna system och inte en andra eller tredje ordningens överton, speciellt som, som något påpekade, det ofta finns högpassfilter i både inspelningsled och återgivningsled. Men det är en annan diskussion (och vi är förresten rätt långt från Intelligent Sounds konstruktioner i den här avvikelsen). Konstruktören har förklarat att han har skapat ett 32 Hz-horn, kopplat till ett 45 Hz-horn i en och samma ”låda”. Riktigt hur det går till rent tekniskt har jag inte teoretiskt underlag att reda ut, men det fungerar. Dock, i den mån information under 32 Hz skickas till elementet kommer väl något ut från hornöppningen, men utan den ”mekaniska förstärkning” som hornet ska bidra till och således på en oerhört dämpad nivå. Jag kan inte påstå att jag lider av det, för det som finns låter bra, och jag njuter i stort sett varje gång en baskagge låter dunk-dunk och inte swosch-swosch, som i alltför många andra subbasar. Det är just det som hornentusiaster är ute efter, en konstruktion som bidrar till att kontrollera konrörelsen och hindra eftersvängningar och på så sätt skapa en torr och distinkt återgivning av perkussiv bas. Att det sedan låter minst sagt OK i filmer med t.ex. åskmuller eller vulkanutbrott är inget att gråta över.

Postad 24 juli 2017 - 16:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

@brallson

jo jag vet, jag resonerar lustigt ibland, men om jag vet hur elemeneten och innehållet ser ut, så inbildar jag mig kanske mest? att slutljudet blir sämre. Ett annat exempel: om man ser på de tvärtom, jag var och lyssnade på ett par högtalare i en butik som kostade 5ggr så mycket som de jag hade, bara tanken att de skulle vara så mycket bättre och såg så mycket finare ut gjorde att jag "lurades" att de lär mycket bättre, men när jag väl sedan dagen efter gick till samma butik och lyssnade på bägge(blind test), så tycket jag faktiskt att mina egna lät lika bra, eller tillräckligt bra för att inte byta upp mig, så förstår jag att just jag är väldigt lätt lurad av ögonen och uppbyggnaden innan av att "lura" hjärnan att tro, samma gäller när sker ser sämre/billigare ut. Så visst, jag kan tycka IS elementen ser enklare ut, vill ej ha dessa, men lyssnar jag på IS i en blind test mot andra högtalare så kanske IS blir de som låter bäst, så kan de vara kanske.

MEn oavsett, så betyder utseenden en hel del för mig, sen vill jag veta att elementen och innehållet samt lådan är bra och ser rejält ut, fin finsih osv, även om ljudet är viktigt som fasiken så är detta andra viktigt för mig också.

hehe, jaja, man är som man är

Jomen sådär funkar väl många av oss tror jag. Det skall liksom se "rätt" ut också. När jag bygdde ut mitt hus behövdes en limträbalk vid rummets "fortsättning". Arkitekten räknade ut att 170 mm. skulle räcka. Jag tittade på det och sa "aldrig i he... minst 250 måste det va". Och så fick det bli.

Ett exempel mer relevant i sammanhanget; Fick för mig att bygga en egen sub en gång. Lusten till detta väckes när jag tittade hos HifiKit och såg Scan Speaks övefeta element, som jag glömt vad det hette. I samma liga/ prisklass fanns element med jätteliten magnet. Oavsett vad det elementet må prestera så väckde det inget som helst begär.

Slumpens skördar skickade dock en SA Sub Electro 200 min väg, så nåt bygge blev det inte den gängen. :)

Postad 24 juli 2017 - 18:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Haha, när vi flyttar till hus. Har jag fått genom ett veto, tillbyggnad...

Tänker bygga med 265cm container. Eventuellt fyra i par på höjd. Då jäklar. Sedan träplank så det liknar gammelhuset.

Redigerat av PML73, 24 juli 2017 - 18:03.

Postad 24 juli 2017 - 18:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Haha, när vi flyttar till hus. Har jag fått genom ett veto, tillbyggnad...

Tänker bygga med 265cm container. Eventuellt fyra i par på höjd. Då jäklar. Sedan träplank så det liknar gammelhuset.

Du, det där funkar faktiskt. Har du sett "Grand Designs"? Tror det var den Nya Zeeländska" eller Australienska serien där de just byggde med containers. Blev inte alls oävet inte. :)

Postad 25 juli 2017 - 07:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Laddie15,

Klart jag har. Hehe. Finns även specialiserade företag i Sverige.

Back to topic. Var finns dessa IS att lyssnas på?

Postad 25 juli 2017 - 10:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Laddie15,

Skulle onekligen vara intressant. Deras hemsda visar bara aktiva mindre modeller, och inga priser eller försäljnings/demoställen.

Postad 25 juli 2017 - 16:06

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Laddie15,

Adress och ordinarie öppettider finns här https://intelligents...k-i-kungsangen/ men enligt min erfarenhet går det att avtala om andra besökstider. Flertalet (alla?) modeller, inte bara aktiva monitorer, finns presenterade på egna sidor under menyvalet Produkter, den jag är spekulant på finns här: https://intelligents...re-pro-8-mk-ii/ men just nu av någon anledning utan priser, de fanns utsatta senast jag besökte webbplatsen. Men info, inklusive om det finns lyssningstillfällen på andra ställen än Kungsängen finns bara ett telefonsamtal bort. Lycka till. Oavsett vad ni kommer att tycka väntar en spännande och tankeväckande upplevelse.

Postad 25 juli 2017 - 17:23

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Grelber,

Klockrent. Åker gärna dit. Mindre än 20 minuter hemifrån.

Postad 25 juli 2017 - 18:04

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Grelber,

Klockrent. Åker gärna dit. Mindre än 20 minuter hemifrån.

Hade Petter på tråden för en stund sedan, han var nyfiken på hur min utvärdering framskrider, så jag råkar veta att han är på semester i sitt fädernesland veckan ut. Men han svarar med all sannolikhet på telefon om du vill avtala något längre fram.  

Postad 25 juli 2017 - 18:22

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Grelber,

Troligen ringer jag om en vecka. Måste köra hem från Budapest först.

Vilken av audio nirvana köpte du?

Redigerat av PML73, 25 juli 2017 - 18:27.

Postad 26 juli 2017 - 06:50

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Grelber,

Troligen ringer jag om en vecka. Måste köra hem från Budapest först.

Vilken av audio nirvana köpte du?

Avis på Budapest. Jag köpte ett par Super 8 Cast Frame. Har f.ö. en ny (uppackad men aldrig monterad) Super 6,5 liggande från ett centerbygge som aldrig blev av, och som jag kan skiljas från för ett anständigt pris om du eller någon annan skulle vara intresserad (http://www.commonsen...n6.5cfspecs.jpg).

Postad 28 juli 2017 - 21:22

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Fegis! ;) Nädå, är rätt klokt att göra så. Några låtar på listan är rent ut sagt förjävligt elaka. :)

Ja mina element är ju inte gjorda för att pumpa infra direkt men blev ändå lite positivt överraskad över att de inte gnällde vid 18hz högpass med dessa låtar.

Fördelen med mina element är att man kan spela rejält starkt så lite infra feeling får man allt.

Men tror att jag nöjer mig där....Annars lär jag få leta nya baselement snart haha.

Postad 14 december 2017 - 17:30

lindemannen
  • lindemannen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 3

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.