Shadow of War, Ori och Metro ser jag fram emot att spela på XBX.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
Postad 12 juni 2017 - 16:50
Jag har en Xbox One S och en Sony X800 4k spelare, bilden är identisk från vad jag kan se. Det viktigaste är vad man har för skärm enligt mig, inget fel på Xbox One S som spelare.
Tack! Då va det fel av mig. Som sagt så har jag inte sett det själv, bara läst andra klaga. Vill inte starta något krig
Man kanske skulle köpa sig en X iaf, då får jag ju en bra UHD-spelare på köpet. Slipper jag lägga 4-9000 på en dedikerad spelare.
Postad 12 juni 2017 - 17:11
Klart man köper en X när PS4 Pro inte ens har en UHD-spelare.
Då är frågan hur bra den är jämfört med en standalonespelare, brukar alltid va bättre med en dedikerad spelare
Ps3an va grym BD spelare, men sen har det väl varit sådär om man jämför med vanliga dedikerade... men visar det sig att den är lika bra/bättre än en medelklass spelare, så är det jäkligt intressant att ha konsol/BD/UHD spelare i ett!
Postad 12 juni 2017 - 17:12
Samtidigt kan det vara värt några tusenlappar att slippa MS Store och veta att spelen är maxoptimerade hela tiden.
Detta är just anledningen till att jag troligtvis kommer att skaffa en maskin.
Även om jag har en gaming PC med ett GTX 1080 kort, så är jag så trött på allt strul med optimeringen.
Samt att jag haft lite krångel med själva Win10 butiken, då den ibland vägrat att ladda ner mitt spel m.m.
Postad 12 juni 2017 - 17:13
Klart man köper en X när PS4 Pro inte ens har en UHD-spelare.
Jag är lite kluven i frågan. Jag gick från Xbox 360 till ps4, så jag har ingen lojalitet direkt Tycker att ps4 har mer exklusiva spel som passar mig. Men jag gillar kraften och UHD-spelare i X.
Tror att sony gjorde bort sig lite när dom valde bort UHD-biten i pro. Får se vad dom har med sig till bordet i natt
Postad 12 juni 2017 - 17:14
Tack! Då va det fel av mig. Som sagt så har jag inte sett det själv, bara läst andra klaga. Vill inte starta något krig
Man kanske skulle köpa sig en X iaf, då får jag ju en bra UHD-spelare på köpet. Slipper jag lägga 4-9000 på en dedikerad spelare.
Har också sett andra klaga. Men har faktiskt väldigt svårt att se skillnad och då är jag ändå väldigt petig och håller på och jämför hela tiden. Fördelen med X800 är att den är snabbare och tystare samt så gillar jag att ha en dedikerad spelare.
Postad 12 juni 2017 - 17:56
One X känns mest som den riktar sig mot "redan troende". Var det verkligen planen?
https://www.neowin.n...-xs-499-pricing
Microsoft's Head of Xbox Games Marketing even went a step further, saying that the company was "proud of the pricing.” He further emphasised the position of the Xbox One X as a premium product designed for enthusiasts willing to pay extra for better visuals and the superior graphical fidelity:
The fact is we designed this to be a premium product that has the most power, the most performance that has ever been seen, no compromises; true 4K gaming.
Look at something like Forza that is delivering that native 4K, 60 frames per second. That takes an incredibly powerful GPU. That takes a lot of memory. That takes really unique design. So we designed it with no compromises. We did not build this to be a low price box. We built this to be a premium product for people that want the very, very best console games they’ve ever seen.
Postad 12 juni 2017 - 18:37
Jag har läst ganska många poster om att xbox one S inte är någon bra UHD-spelare. Den kan spela skivorna, men ganska dålig bild eller vad man ska säga. Har inte testat själv så jag vet inte om det stämmer. Vad tycker ni? Om S är dålig, kommer X vara bättre?
Tyvärr så funkar inte alla UHD filmer med Xbox one S, jag har problem med Inferno. Om man googlar får man upp mkt ang. detta.
Men på de som funkar så gör den ett gott jobb. Jag köpte till den lilla original fjärren, så jag slipper handkontrollen.
Redigerat av Unregistered38aaaed3, 12 juni 2017 - 18:38.
Postad 12 juni 2017 - 21:30
Man kan inte jämföra rakt av med off the shelf-produkter dock.
There is no chance in hell the Scorpio's graphics power is anywhere near that of a Titan Xp just because it has the same amount of memory. If you were to buy something equivalent, expect an AMD RX 580 or GeForce GTX 1060, but those desktop graphics cards have less video memory.
Lite rolig text det där. Ingen förväntar väl sig Titan XP-prestanda bara för att den har 12GB minne. Om den matchar RX580 är det riktigt bra för pengarna. Sen verkar många som pratar om minne i de här sammanhangen inte riktigt förstå att datorer är utrustade med RAM. Det är ju inte direkt så att hela operativsystemet, och spelkoden lagras i grafikkortets minne
På de gamla konsollerna (PS4 och XB1) motsvarade ofta grafikinställningarna en PC-GPU med 2-3GB minne.
Sen räcker ju RX580 förövrigt bra till 4K30, precis som Xbone X. Konsolloptimeringen med DX12 är ett krav för att Jaguar-CPUn ska hänga med, precis som i vanliga XB1.
Redigerat av Ageve, 12 juni 2017 - 21:32.
Postad 12 juni 2017 - 23:08
Artikeln Zoiler länkar till nämner ju det.Sen verkar många som pratar om minne i de här sammanhangen inte riktigt förstå att datorer är utrustade med RAM. Det är ju inte direkt så att hela operativsystemet, och spelkoden lagras i grafikkortets minne
Konsoler är förövrigt oxå utrustade med RAM...

Postad 13 juni 2017 - 07:23
Någon som har koll på vad det är för typ av hårddisk och storlek ?
1TB på den de presenterade igår.
Läste också nånstans att Seagate släpper tillsammans med Xbox en typ av extern enhet, "Game Drive Hub", på 8TB.
https://www.forbes.c...n/#1aed84cd5308
Postad 13 juni 2017 - 08:16
Ja detta verkar vara något som är riktigt till fansen, de redan troende som vill ha något extra. Och ett sätt för MS att spänna musklerna och visa vad man kan göra.
Postad 13 juni 2017 - 09:48
Phil pratar lite om VR här:
http://www.bbc.com/n...r-on-xbox-one-x
Känns som att dom avvaktar och ser hur det utvecklar sig.
Vilket är smart.
VR har inte direkt tagit världen med storm, tack vare att 95 procent av spelen är skit.
Det finns några höjdare på PC, som Raw Data, Robo Recall m.m.
Men även dessa är egentligen inte så mycket mer än ytliga arkadspels upplevelser, som inte håller i längden.
Formatet behöver få sig en riktigt banbrytande killer app. Men det ser fortfarande mörkt ut på denna front.
Så istället för att släppa en VR hjälm nu, som får lika magert utbud som PSVR, så är det bättre att vänta till det mognat ordentligt.
Postad 13 juni 2017 - 10:12
Scorpio matchar väl snarare ett 980 Ti rent prestandamässigt om man jämför Tflops, dock har Scoprio mer GDDR5 minne och lär således kunna pretera bättre än 980 Ti i många spel. 1080p i 60 fps borde inte vara något problem för Scorpio. Frågan är om Scorpio kommer kännas som en fusk-maskin i tex vissa online spel om det flyter bättre, men så är det även på PS4 Pro där tex BF1 flyter bättre online.
Postad 13 juni 2017 - 10:30
Det finns ju en mängd spel grejen är ju att de mesta är under utveckling när det gäller roomscale. Finns många fullblodiga racing och flyglir dock. Främst roomscale liren som behöver utvecklingstid. Det är svårt utveckla vr spel utan tillgång till hårdvaran så att vänta är inte ett alternativ .Phil pratar lite om VR här:
http://www.bbc.com/n...r-on-xbox-one-x
Känns som att dom avvaktar och ser hur det utvecklar sig.
Vilket är smart.
VR har inte direkt tagit världen med storm, tack vare att 95 procent av spelen är skit.
Det finns några höjdare på PC, som Raw Data, Robo Recall m.m.
Men även dessa är egentligen inte så mycket mer än ytliga arkadspels upplevelser, som inte håller i längden.
Formatet behöver få sig en riktigt banbrytande killer app. Men det ser fortfarande mörkt ut på denna front.
Så istället för att släppa en VR hjälm nu, som får lika magert utbud som PSVR, så är det bättre att vänta till det mognat ordentligt.
Redigerat av oqvist, 13 juni 2017 - 10:31.
Postad 13 juni 2017 - 10:41
Scorpio matchar väl snarare ett 980 Ti rent prestandamässigt om man jämför Tflops, dock har Scoprio mer GDDR5 minne och lär således kunna pretera bättre än 980 Ti i många spel.
Varför ens envisas med att jämföra med Nvidia när man har en mer närbesläktad AMD GPU att jämföra med?
1080p i 60 fps borde inte vara något problem för Scorpio.
One X kommer inte ha särskilt många fler 60 fps-spel än vad One S redan har.
Redigerat av pacman, 13 juni 2017 - 10:42.
Postad 13 juni 2017 - 11:10
Det finns ju en mängd spel grejen är ju att de mesta är under utveckling när det gäller roomscale. Finns många fullblodiga racing och flyglir dock. Främst roomscale liren som behöver utvecklingstid. Det är svårt utveckla vr spel utan tillgång till hårdvaran så att vänta är inte ett alternativ .
Jo men dom kan vänta med att släppa ut hårdvaran på marknaden, tills det finns riktiga och färdiga spel att släppa till den.
Annars blir det bara ännu en VR maskin som får en massa tech demos och early access spel.
Och det snackades väl om att Scorpio skulle kunna va kompatibel med Oculus Rift?
Så det lär finnas dev kits m.m. som dom kan jobba med.
VR är kul, men det känns fortfarande som att det är kvar på prototyp stadiet.
Så vänta tills tekniken mognat.
Redigerat av Svante Skoog, 13 juni 2017 - 11:13.
Postad 13 juni 2017 - 11:39
Postad 13 juni 2017 - 12:26
Tekniken är ju mogen. Men för att mjukvaran ska komma så måste den mogna tekniken va på marknaden. Större spel har utvecklingstid på 3-4 år så det är ju inte så konstigt mjukvaran dröjer. Hade vive vart ute 2 år tidigare hade vi haft fler färdiga spel nu.
Har nog gått OT nu
Jag själv tycker fortfarande att det är för mycket brister i dagens VR, vilket iaf ger mig en känsla av att jag använder en prototyp.
Microsoft kan gott vänta, och låta de andra finputsa tekniken, innan dom ger sig in i VR.
PSVR har en hyfsat medioker motion tracking, tack vare att dom använder sig av den gamla kameran och move.
Är problem med att kontrollerna inte hänger med, samt att man lätt hamnar utanför zonen, då kameran inte har så bra synvinkel.
Här borde dom ha väntat ett år till, och istället tillverkat både kamera och kontroller, som var designade from grunden till just PSVR. Och då hade dom även haft ett år extra att jobba på nåt maffigt spel att släppa till releasen. Men dom ville väl snabbare ut med PSVR, för att haka på den VR hype som härjade hårt 2016.
Men det skulle iofs inte förvåna mig om dom ändå sitter och utvecklar en Xbox hjälm och spel, bakom kulisserna, trots vad Phil säger.
Och att dom bara håller det hemligt, tills dom känner att det är finputsat, och dags att berätta för världen.
Förhoppnigsvis, så har dom luskat ut hur man gör en killer app för formatet, vid releasen.
Så man slipper ännu en "early access/Tech-demo" maskin
Vi kan nog diskutera detta i evigheter, men känns som fel tråd hehe
Redigerat av Svante Skoog, 13 juni 2017 - 12:39.
Postad 13 juni 2017 - 13:05
Detta är väl en generell fråga för Xbox One men hur fungerar den som mediaspelare om jag har filmer lagrade på NAS?
Behöver en spelare till sovrummet alternativt vardagsrummet... tänkte att man kanske kunde köra en Xbox One X i vardagsrummet där jag så småningom kommer ha en 4K OLED och ha min nuvarande Dune till sovrummet. Så får jag ju även möjlighet att kunna spela de spel som inte släpps till Playstation
Postad 13 juni 2017 - 13:52
Varför ens envisas med att jämföra med Nvidia när man har en mer närbesläktad AMD GPU att jämföra med?
Därför att den ska framstå som fetare än vad den är.
Postad 13 juni 2017 - 13:55
Detta är väl en generell fråga för Xbox One men hur fungerar den som mediaspelare om jag har filmer lagrade på NAS?
Behöver en spelare till sovrummet alternativt vardagsrummet... tänkte att man kanske kunde köra en Xbox One X i vardagsrummet där jag så småningom kommer ha en 4K OLED och ha min nuvarande Dune till sovrummet. Så får jag ju även möjlighet att kunna spela de spel som inte släpps till Playstation
Klarar din NAS Plex så kan du köra det på One, men en native spelare som klarar något vettigt, typ dts/hd-ljud finns ej och kommer nog aldrig finnas. Pga licenser. Plex is the way isf och då behöver den bara transcoda ljudet vad jag vet till något som One kan spela upp.
Postad 13 juni 2017 - 14:38
Postad 13 juni 2017 - 15:27
Klarar din NAS Plex så kan du köra det på One, men en native spelare som klarar något vettigt, typ dts/hd-ljud finns ej och kommer nog aldrig finnas. Pga licenser. Plex is the way isf och då behöver den bara transcoda ljudet vad jag vet till något som One kan spela upp.
Ah ok. Nu kör jag redan plexserver och Plex på PS4 men tycker det fungerar sådä tyvärr.
Synd för det hade kunnat vara en riktigt bra lösning för mig med Xbox för då hade jag ju även fått 4K blu-ray spelare.
Postad 13 juni 2017 - 20:01
Fail LUL.Destiny 2 blir 4K 30fps på X.
https://www.reddit.c..._on_xbox_one_x/
Postad 13 juni 2017 - 20:22
Eftersom X har stöd för freesync finns det ju en poäng att ha ett läge för olåst bilduppdateringsfrekvens. Samtidigt förstår jag varför Bungie har gjort sitt val.
Postad 13 juni 2017 - 21:12
För X är en grafikförbättrare och inget annat, CPU:n är inte mycket bättre.
Postad 13 juni 2017 - 22:31
Fail LUL.
Nja, fail är det knappast.
Inte MS fel att Destiny 2 är CPU krävande.
MS definition av 4K
https://pbs.twimg.co...ILSUAAA0RWv.jpg
Shadow of War 4K 30 fps
http://gearnuke.com/...-fps-platforms/
Redigerat av Zerox_no1, 13 juni 2017 - 23:02.
Postad 13 juni 2017 - 23:04
Scorpio matchar väl snarare ett 980 Ti rent prestandamässigt
Nej.
http://gpu.userbench...-580/3439vs3923
om man jämför Tflops
Ja, det är därför man inte gör det. Tflops är inte det enda som avgör prestandan i spel, och det är dessutom svårt att jämföra rakt av mellan olika arkitekturer.
dock har Scoprio mer GDDR5 minne
Xbox One X är inte ett grafikkort. Det är en spelkonsoll. 9GB är tillgängligt för spel, och då är det naturligtvis hela spelet som ska få plats där, inte bara grafiken. Jämförelsen är som sagt meningslös.
1080p i 60 fps borde inte vara något problem för Scorpio.
Jo, det är ett problem. CPUn är för långsam. 30fps kommer att vara standard i tredjepartsspel även i fortsättningen.
4K30 kommer den däremot att klara utan problem, och priset är som sagt inte särskilt högt sett till prestandan.
Redigerat av Ageve, 13 juni 2017 - 23:21.
Postad 14 juni 2017 - 05:54
Postad 14 juni 2017 - 06:00
Nu får nån gärna förklara för mig... är Xbox one X maskinen som tidigare kallades för scorpio eller kommer det en scorpio senare?
'Projektet' döptes till Scorpio. XBOX One X heter maskinen, ja.
Postad 14 juni 2017 - 06:29
'Projektet' döptes till Scorpio. XBOX One X heter maskinen, ja.
Ok då hänger jag med.... dock känns det ju mer som att det är en uppdaterad one s än en helt ny maskin eller? Kommer det exklusiva spel till denna som inte funkar på one s?
Postad 14 juni 2017 - 06:54
Kommer det exklusiva spel till denna som inte funkar på one s?
Nej det ska det inte göra, alla spel måste fungera till hela familjen.
Postad 14 juni 2017 - 06:57
dock känns det ju mer som att det är en uppdaterad one s än en helt ny maskin eller?
Kan ju vara därför den heter One-nånting, eller hur?
Nån helt ny maskin har det aldrig varit frågan om. MS var tydliga redan från början med att det är ett tillskott i One familjen.
30fps kommer att vara standard i tredjepartsspel även i fortsättningen.
Nån standard är det inte. Vanligast, sure.
Postad 14 juni 2017 - 07:30
Kan ju vara därför den heter One-nånting, eller hur?
Nån helt ny maskin har det aldrig varit frågan om. MS var tydliga redan från början med att det är ett tillskott i One familjen.
Ja fast de kallade ju den scorpio innan eller hur?😉
Postad 14 juni 2017 - 07:32
Ja fast de kallade ju den scorpio innan eller hur?
Alla projekt har ett projektnamn i början. Nintendo Switch hete ju från början NX tex.
Postad 14 juni 2017 - 07:35
MS filosofi är väl snarare att nya generationer ska sömnlöst gå över varandra i framtiden, med One X lär fler spel kunna bli bakåtkompatibla också. One X är mer en ny generation skulle jag säga, vi lär inte se någon uppföljare förrän om 3-5 år nu. Dock har väl både Sony och MS sagt att man vill förkorta generationerna och göra det mer likt den mobila marknaden även för konsoler.
Postad 14 juni 2017 - 07:44
Postad 14 juni 2017 - 07:47
Alla projekt har ett projektnamn i början. Nintendo Switch hete ju från början NX tex.
Ja det fattar jag men man kan ju oxå tro att det är en helt ny konsol eller hur? Har faktiskt inte hört någonstans innan att det skulle vara en uppdaterad one s.... men å andra sidan så följer jag inte denna tråd slaviskt.😜 Och angående switch så är det ju en dålig jänförelse då det faktiskt är en helt ny konsol.
Redigerat av vinncent, 14 juni 2017 - 07:48.
Postad 14 juni 2017 - 07:49
Dock har väl både Sony och MS sagt att man vill förkorta generationerna och göra det mer likt den mobila marknaden även för konsoler.
Tror nästa lineup blir 5 och Two och inga fler uppgraderingar av befintlig generation. Men om det ska vara likt mobila marknaden så ska ju spel från förra generationen fungera sömnlöst.
Redigerat av New Player, 14 juni 2017 - 07:51.
Postad 14 juni 2017 - 07:53
Ja det fattar jag men man kan ju oxå tro att det är en helt ny konsol eller hur? Har faktiskt inte hört någonstans innan att det skulle vara en uppdaterad one s.... men å andra sidan så följer jag inte denna tråd slaviskt. Och angående switch så är det ju en dålig jänförelse då det faktiskt är en helt ny konsol.
Nej det är ingen uppdaterad One S, det är en premium Xbox One konsol precis som PS4 Pro är en premium PS4. Men MS filosofi är som sagt att generationerna ska löpa över varandra i framtiden, därför kommer det inte kännas som nya konsoler även om dom är 3-4 gånger så bra.
Postad 14 juni 2017 - 08:06
Nej det ska det inte göra, alla spel måste fungera till hela familjen.
Dock så körs väl de nya spelen i 4K bäst på One X i och med den uppgraderade grafikdelen?
Postad 14 juni 2017 - 08:12
One X är mer en ny generation skulle jag säga
Per definition exakt det den inte är så där är du helt fel ute.
med One X lär fler spel kunna bli bakåtkompatibla också
Du menar att spel till nästa XBox kommer fungera på One X (men inte One/One S?) med?
Dock har väl både Sony och MS sagt att man vill förkorta generationerna och göra det mer likt den mobila marknaden även för konsoler.
När har de sagt det?
Dock så körs väl de nya spelen i 4K bäst på One X i och med den uppgraderade grafikdelen?
De spel som är märkta "Xbox One X Enhanced" kan komma körs i upp t.o.m. 4K. Dvs det är delvis ny/uppdaterad, One X-specifik, kod som körs.
Icke märkta spel, ej uppdaterade spel, kommer köras i max 1080p. Dvs det är bas-One kod rakt av.
Ja det fattar jag men man kan ju oxå tro att det är en helt ny konsol eller hur?
Kan kan man väl men själva syftet med att ha "One" i namnet är ju att folk inte ska tro det...
Redigerat av pacman, 14 juni 2017 - 08:16.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar