Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 28 July 2016 - 16:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Det hacket man ser är oftast vid panoreringar. Då hjälper inte ens 24p eftersom det perifera seendet hoppar in.

Jag ser fortfarande fram emot en teve utan några digitala bildförbättringar, och som där de har lagt alla pengar på bildkvalitet. Man ska ha åtkomst till alla bildkalinreringsfunktioner redan i bildmenyn. För mig räcker det med en "reset"-knapp så är jag nöjd och glad. De slänger på så jädrans mycket trams på tv-apparaterna att jag blir alldeles trött. Det tar ju längre tid att ta bort alla funktionerna än att skapa en bra bild...haha..

Är inte det dära Ardounio eller vad fasen det heter en utväg? Kan inte någon jäkel lägga beslag på tekniken och börja göra kundbyggda teve-apparter? Va? Va? Jag bara frågar asså... :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 July 2016 - 16:05.

Postad 28 July 2016 - 16:10

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Förväntar du dig seriösa svar med så dumma inlägg?

Om du är intresserad av att lösa dina problem, testa med en separat mediaspelare, och kontrollera att den kör rätt bildfrekvens, dvs 24Hz till 24p-material och 50Hz till 25p och 50p.

Den dumma inlägget var för de som försvarar LG.

Varför skall man betala 50000 för tv och samt använda mediaspelare för att fixa problemet med bilden?

Varför skall en tv som är 8 år gammal hantera rörelse bättre än LGs tv?

Postad 28 July 2016 - 16:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Om du inte har koll på hur film och video fungerar, och väljer att inte lyssna på de som har mer erfarenhet än dig, så är det upp till dig. Jag försöker bara hjälpa till.

Om man vill ha en bra bild, så ska det hacka om källan hackar, dvs bilden ska visas korrekt, som den är inspelad.

Om källan har 50 eller 60 bilder per sekund utan några saknade bildrutor, och den spelas upp med rätt bildfrekvens inställd på TVn, så ska det flyta på "perfekt", och det gör det med LGs OLED.

Om källan har 24 bilder per sekund, så är det inte tillräckligt för att ögonen/hjärnan ska uppfatta det som en jämn rörelse.  Det syns tydligt på bio, men ännu mer tydligt på en OLED pga den skarpa, kontrastrika bilden.

Det stora problemet med interpolering som du gillar, är inte bara att bilden ser onaturlig ut eftersom det inte var filmat i den bildhastigheten, utan även ett antal bildfel som det ger, oavsett metod och oavsett märke på TVn. Det duger helt enkelt inte om man vill ha en bra bild.

Här är ett exempel på hur interpolering kan se ut. Se slutet av klippet och titta på husets panel runt de som springer förbi:

https://www.youtube.com/watch?v=spnPUORGMak

Här är ett annat exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=B_dE6HPIAJM

Förväntar du dig seriösa svar med så dumma inlägg?

Om du är intresserad av att lösa dina problem, testa med en separat mediaspelare, och kontrollera att den kör rätt bildfrekvens, dvs 24Hz till 24p-material och 50Hz till 25p och 50p.

Du, det där med husets paneler missade jag helt. Jag som trodde jag var en bildexpert (självutnämnd) Såg ju helt ruttet ut. Ännu en spik i kistan för bildförbättringar.

Postad 28 July 2016 - 16:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Den dumma inlägget var för de som försvarar LG.

Varför skall man betala 50000 för tv och samt använda mediaspelare för att fixa problemet med bilden?

Vad menar du?

Jag försökte hjälpa dig med Netflix. Hur kan du blanda ihop det med att försvara LG?

Om jag har ett problem, så är jag intresserad av att lösa det. Att gnälla hjälper inte. Testa en bra mediaspelare som sagt. Om den löser problemet så vet du anledningen.

Har du samma problem med Blu-ray? Kör själv med en Oppo-spelare och har inte sett något judder på 24p med min 2015-års OLED. Netflix använder jag mest till slötittande på dokumentärer och filmer som inte är värda att köpa. Bild- och ljudkvalitet är överlägset på Blu-ray.

Postad 28 July 2016 - 16:32

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Jösses. Man ska inte behöva använda en extern enhet för att lösa detta. Helt absurt. 

Jag får dessutom samma sorts rörelseproblem via inbyggda appar i B6 som jag får via min Oppo BDP-103D och min satellitbox. Ingen skillnad.

Postad 28 July 2016 - 16:33

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Läs gärna lite tydligare då jag skrev så här: utan påträngande SOE. Personligt omdöme då alltså. För dig kanske det vore påträngande dock, vad vet jag...? Är dock en kompromiss. Men det blir för mig betydligt bättre än att stänga av TruMotion helt med det mesta material jag kört hittills, iallafall i mina ögon. Och tro mig - jag testar att stänga av det titt som tätt... förskräckligt ryckigt och hackigt på nästan all sorts material. Folk i bild kan inte ens vara stilla och prata utan att deras ansikten och läppar drabbas av störningar och det är INTE bra! Inte bra alls...! LG är sämst av alla paneler jag ägt hittills på den här punkten (men bäst på allt annat!).

Och nej - som jag sagt åtskilliga gånger tidigare - att stänga av TruMotion gör bara att de störande elementen blir värre. Skulle mer än gärna låta det vara avstängt om bara panelen klarade av att visa rörliga bilder mer bättre flyt. Jag förväntar mig inte perfektion (något sådant finns ej) MEN - om det distraherar så pass att det förstör upplevelsen så är det INTE till en fördel om jag säger så. Hänger du med...? Du kanske tycker det dock bara för att det "ska hacka"...? Där har vi inte samma preferenser.

Och nej - film på de biografer jag varit på uppvisar inte dessa störningar. Kan inte minnas att jag sett eller störts utav det en endaste gång och då går jag på bio ofta. Det gäller de andra panelerna jag räknade upp också.

Vissa människor här måste kanske förstå att inte alla uppskattar dessa störande moment, eller tycker att det är ok bara för att det är "korrekt". Preferenser måste tas hänsyn till, speciellt om det är konsumentprodukter som vi betalar stålar för. Så är det bara.

Om det är såsom du beskriver det så MÅSTE det vara fel på din LG.

För så är det absolut inte på min och jag är känslig. 

Postad 28 July 2016 - 16:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jösses. Man ska inte behöva använda en extern enhet för att lösa detta. Helt absurt. 

Jag får dessutom samma sorts rörelseproblem via inbyggda appar i B6 som jag får via min Oppo BDP-103D och min satellitbox. Ingen skillnad.

Då återstår min teori om servicemenyn. De kan ha "lämnat" kvar en funktion som inte går att påverka från den vanliga bildmenyn. Jag har varit med om att man ibland måste gå in i den för att göra sig av med alla misstankar.

Postad 28 July 2016 - 16:53

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Om du inte har koll på hur film och video fungerar, och väljer att inte lyssna på de som har mer erfarenhet än dig, så är det upp till dig. Jag försöker bara hjälpa till.

Om man vill ha en bra bild, så ska det hacka om källan hackar, dvs bilden ska visas korrekt, som den är inspelad.

Om källan har 50 eller 60 bilder per sekund utan några saknade bildrutor, och den spelas upp med rätt bildfrekvens inställd på TVn, så ska det flyta på "perfekt", och det gör det med LGs OLED.

Om källan har 24 bilder per sekund, så är det inte tillräckligt för att ögonen/hjärnan ska uppfatta det som en jämn rörelse.  Det syns tydligt på bio, men ännu mer tydligt på en OLED pga den skarpa, kontrastrika bilden.

Det stora problemet med interpolering som du gillar, är inte bara att bilden ser onaturlig ut eftersom det inte var filmat i den bildhastigheten, utan även ett antal bildfel som det ger, oavsett metod och oavsett märke på TVn. Det duger helt enkelt inte om man vill ha en bra bild.

Här är ett exempel på hur interpolering kan se ut. Se slutet av klippet och titta på husets panel runt de som springer förbi:

https://www.youtube.com/watch?v=spnPUORGMak

Här är ett annat exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=B_dE6HPIAJM

Du kan säkert din sak. Jag har sett de där videorna förr och har läst på en del för länge sedan. 

De tekniska aspekterna är bra att känna till. Men... som konsument och entusiast utgår jag först och främst från tidigare erfarenheter och preferenser. Dessa är alltid nummer ett. Om det som påstås vara 'korrekt' inte gör mycket annat än distraherar dig och dina åskådare i soffan finns all anledning att ifrågasätta saker och ting. 

Har inte påstått att jag "gillar" interpolering - det är som sagt en kompromiss att behöva introducera det om det du ursprungligen ser är distraherande. Det finns nackdelar med det dock, utan tvekan. 

LG har länge haft problem med just rörelsehantering. Jämfört med exempelvis Panasonic och i viss mån Samsung (enligt min erfarenhet). Inget nytt alltså, och enligt mig har det tyvärr inte blivit mycket bättre 2016. Sedan spelar de tekniska aspekterna du nämner mindre roll i slutändan då jag anser att en panel bör kunna återge rörelser med bra flyt från flera olika typer av material och källor. Tycker inte det är för mycket begärt. Speciellt inte för dessa pengar.

Postad 28 July 2016 - 17:02

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Om det är såsom du beskriver det så MÅSTE det vara fel på din LG.

För så är det absolut inte på min och jag är känslig. 

Jag tänkte den tanken också. 

Men har hört samma sorts feedback från andra håll så det är inget unikt. Jag har också en kollega på jobbet som köpt 65" tillverkad en månad efter min. Var hemma hos honom i helgen och körde bekant material och såg samma typ av problem där. Vi delade identiska inställningar men prövade även utan TruMotion givetvis. Inget blev bättre - snarare tvärt om i våra ögon. Störningarna är inte konstanta, vill jag understryka, så vi inte överdriver här, men det dyker upp distraherande saker till och från beroende på vilka rörelser och panoreringar som sker i bild. Min kollega hade en Panasonic plasma tidigare och såg inte samma problem med den. Han tänker dock behålla B6 då den är så ******** bra på allt annat!

Postad 28 July 2016 - 17:09

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Då återstår min teori om servicemenyn. De kan ha "lämnat" kvar en funktion som inte går att påverka från den vanliga bildmenyn. Jag har varit med om att man ibland måste gå in i den för att göra sig av med alla misstankar.

URK! Skulle inte förvåna mig... kanske är det en bidragande anledning?

Om jag anlitar en kalibrerare kanske denne kan ta sig en ordentlig titt. Förväntar mig inga mirakel dock  :P

Fortfarande förbryllar det mig att vissa har synliga problem med rörelsehantering och andra inte, även om vi har exakt samma källa, exakt samma inställningar (har jämfört online med ett par personer). Detta bör ju vara mjukvaru-baserat av LG, inte beroende på hårdvara per panel.

Redigerat av RickyDeg, 28 July 2016 - 17:11.

Postad 28 July 2016 - 17:17

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Du kan säkert din sak. Jag har sett de där videorna förr och har läst på en del för länge sedan. 

De tekniska aspekterna är bra att känna till. Men... som konsument och entusiast utgår jag först och främst från tidigare erfarenheter och preferenser. Dessa är alltid nummer ett. Om det som påstås vara 'korrekt' inte gör mycket annat än distraherar dig och dina åskådare i soffan finns all anledning att ifrågasätta saker och ting. 

Har inte påstått att jag "gillar" interpolering - det är som sagt en kompromiss att behöva introducera det om det du ursprungligen ser är distraherande. Det finns nackdelar med det dock, utan tvekan. 

LG har länge haft problem med just rörelsehantering. Jämfört med exempelvis Panasonic och i viss mån Samsung (enligt min erfarenhet). Inget nytt alltså, och enligt mig har det tyvärr inte blivit mycket bättre 2016. Sedan spelar de tekniska aspekterna du nämner mindre roll i slutändan då jag anser att en panel bör kunna återge rörelser med bra flyt från flera olika typer av material och källor. Tycker inte det är för mycket begärt. Speciellt inte för dessa pengar.

Nu har jag fått tre olika förslag hur jag skall bli av med rörelse problemen. 

1. Köp Samsung blu-ray spelare. Deras blu-ray spelare klara inte av Dolby Vision så den är borta från listan

2. Köp nvidia shield. Det gjorde jag och lämnade den tillbaka idag.

3. Köp mediaspelare!! Finns någon mediaspelare som klara av Dolby Vision från Netflix?

Postad 28 July 2016 - 17:45

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

tja.. kan ni ge mig lite sekvenser från Netflix som ni har problem så skall jag kolla om jag ser det här.

mvh

Postad 28 July 2016 - 17:54

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

tja.. kan ni ge mig lite sekvenser från Netflix som ni har problem så skall jag kolla om jag ser det här.

mvh

Marcella, Manhattan, Marco Polo,Bloodline. Du inte ens svarade hur du har lyckats lösa problemet? 

Postad 28 July 2016 - 18:04

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Marcella, Manhattan, Marco Polo,Bloodline. Du inte ens svarade hur du har lyckats lösa problemet? 

Ohh sorry .. Skrev jag inte detta ?

Jag sade inte att jag hade problem.. Sade att jag hade lite hack i marco Polo då gick jag in i mina inställningar och såg att jag hade fel aspect ratio och satte aspect ratio till "Orginal" och klickade i "skanna bara" i samma meny och stängde av True motion.

Och jag har inte märkt av några hack/judder som liknar era.

Ge mig gärna lite scener som du märkt i dessa.. Har sett dem alla och kan inte komma ihåg att jag sett störande judder och liknande.

Postad 28 July 2016 - 18:06

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Ohh sorry .. Skrev jag inte detta ?

Jag sade inte att jag hade problem.. Sade att jag hade lite hack i marco Polo då gick jag in i mina inställningar och såg att jag hade fel aspect ratio och satte aspect ratio till "Orginal" och klickade i "skanna bara" i samma meny och stängde av True motion.

Och jag har inte märkt av några hack/judder som liknar era.

Ge mig gärna lite scener som du märkt i dessa.. Har sett dem alla och kan inte komma ihåg att jag sett störande judder och liknande.

Från början till slut vid varje rörelse ser jag det :D 

Postad 28 July 2016 - 18:30

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Då är det fel på era tv apparater!

Dumma frågor kanske.. :)

Hur har ni anslutit till internet via Wifi eler trådat ?

Har ni vart inne och gjort ändringar i inställningarna på alla ingångar och även när ni är inne i apparna ?

Postad 28 July 2016 - 18:34

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Märkligt jag uppfattar inte nåt av detta.

Hade nåt hack i Marco polo via inbyggda Netflix appen. Men då hade jag inte Orginal och Just skanna i aspect ratio. Ändrade detta och stängde av truemotion helt igen, sedan dess kan jag inte få det att upprepa sig. Flyter på bra :)

Hr du möjlighet att skriva ner alla dina inställningar ? Så man kan felsöka från dem.

@enator... Visste väl att jag skrev hur jag löste det redan igår till dig :)

Säker på att det inte är dina ögon det är fel på :) :)

Postad 28 July 2016 - 18:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

@enator... Visste väl att jag skrev hur jag löste det redan igår till dig :)

Säker på att det inte är dina ögon det är fel på :) :)

haa haa det vara så men jag uppfattade inte vad du menar då inte nu heller. Menar du mina inställningar i TV:n eller webben? 

Har ni vart inne och gjort ändringar i inställningarna på alla ingångar och även när ni är inne i apparna ?

Det är Wifi och ändringar är gjort för alla ingångar t.ex Netflix och HDMI.

Postad 28 July 2016 - 19:23

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Menar inställningarna i Tv:n :)

Streamar du 4K med Wifi ?  :blink:  Har du testat med kabel ? Tänker lite som att måste den hela tiden precis på gränsen så kanske det uppstår problem ? Kan ju vara värt att testa med kabel.

Redigerat av mikee, 28 July 2016 - 19:24.

Postad 28 July 2016 - 19:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Menar inställningarna i Tv:n :)

Streamar du 4K med Wifi ?  :blink:  Har du testat med kabel ? Tänker lite som att måste den hela tiden precis på gränsen så kanske det uppstår problem ? Kan ju vara värt att testa med kabel.

Jap streamar med Wifi och den klara av 70 mps så det inga problem där. Jag har samma problem med 1080p oxå. 

Postad 28 July 2016 - 19:36

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Om det är fel på just våra specifika paneler bör det handla om differenser i hårdvaran...? Jag trodde rörelsehanteringen främst styrdes av mjukvaran. Så länge vi har samma firmware så bör vi ha samma förutsättningar på den punkten. Om det är hårdvara lär det finnas många som har samma problem, då detta inte är något unikt. Flera liknande rapporter på många olika forum. 

Internet via LAN + stadigt, snabbt fiber.

Ja + ja på sista frågorna.

Senast har jag kollat på serierna Daredevil, Blacklist, Voltron och Scream (har inte skrivit ner exakt tidpunkter/scener då det är ganska frekvent). Bägge visar tydliga problem med rörelsehantering till och från på B6. När jag tittar via min MacBook eller iPhone finns inga tendenser till sådant överhuvudtaget. Flytet är riktigt kanon där.

Och ja, samma typer av rörelsehanteringsproblem via Blu-ray och satellit-box.

Redigerat av RickyDeg, 28 July 2016 - 19:40.

Postad 28 July 2016 - 19:39

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Vad den skall klara av och vad du i verkligheten får kan skilja MYCKET! Skadar ju inte att testa :)

Jag har tusen Mbit/s och en Router som klarar av AC1750 men kör ändå alltid trådat när det kommer till streaming.

Skulle aldrig utvärdera en 4K tv med 1080p material.. Skulle heller inte köpt en Lambo och tankat den med 95 oktanigt :)

Postad 28 July 2016 - 19:42

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Vad den skall klara av och vad du i verkligheten får kan skilja MYCKET! Skadar ju inte att testa :)

Jag har tusen Mbit/s och en Router som klarar av AC1750 men kör ändå alltid trådat när det kommer till streaming.

Skulle aldrig utvärdera en 4K tv med 1080p material.. Skulle heller inte köpt en Lambo och tankat den med 95 oktanigt :)

Jag har inte så lång internet kabel. Jag har testat med verktyg som finns på nätet och den kommer upp till 70. Så jag tror inte det är det som är problemet.

Postad 28 July 2016 - 19:45

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Om det är fel på just våra specifika paneler bör det handla om differenser i hårdvaran...? Jag trodde rörelsehanteringen främst styrdes av mjukvaran. Så länge vi har samma firmware så bör vi ha samma förutsättningar på den punkten. Om det är hårdvara lär det finnas många som har samma problem, då detta inte är något unikt. Flera liknande rapporter på många olika forum. 

Internet via LAN + stadigt, snabbt fiber.

Ja + ja på sista frågorna.

Senast har jag kollat på serierna Daredevil, Blacklist, Voltron och Scream (har inte skrivit ner exakt tidpunkter/scener då det är ganska frekvent). Bägge visar tydliga problem med rörelsehantering till och från på B6. När jag tittar via min MacBook eller iPhone finns inga tendenser till sådant överhuvudtaget. Flytet är riktigt kanon där.

Detta skrev enator

"Från början till slut vid varje rörelse ser jag det  :D "

Och om det är så .. Så ja, då är det fel på era tv apparater!

Vidare så håller jag med dig i mycket du skriver ang HW och SW.

Du hänger ju själv på AVforum så du vet ju att det finns folk även där som har roblem och många som inte alls har några problem.

Skitkonstigt detta :( 

Redigerat av mikee, 28 July 2016 - 19:49.

Postad 28 July 2016 - 19:55

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Detta skrev enator

Du hänger ju själv på AVforum så du vet ju att det finns folk även där som har roblem och många som inte alls har några problem.

Det kan vara så att en del av kan INTE se det. De kanske är inte så känsliga som vi några här och där.

Postad 28 July 2016 - 20:08

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Fast det är väldigt stor skillnad hur man upplever bilden på en 4" skärm och en tv.

Nu har jag inte själv en OLED, så kan inte yttra mig om problemet specifikt, men när man läser tråden så får man onekligen känslan att där finns två sidor som lite pratar förbi varandra och inte litar riktigt på vad den andra säger.

Själv tror jag problemet med hackigheten i 24p blivit så het nu för att folk börjat uppgradera till större apparater, alla fel märks så mycket mer.

Sen undrar jag om alla i tråden är överens om vad stutter, judder, jitter, hackighet osv betyder.

För mig är i alla fall hackighet det man får från 24p, ett jämn ryckighet i bilden där den hela tiden hackar sig fram, men mest märkbart vid snabba panoreringar och aktionsekvenser. (pratar utifrån min erfarenhet med projektor, har som sagt ingen OLED eller tv modell större)

Judder, stutter, jitter betyder för mig ojämn hackighet, dvs en bild upprepas två gånger, ett objekt hackar sig fram med ojämn takt osv. Detta är något som uppstår pga fel i rörelsehantering, kan finnas i materialet om det går via t.ex svt play och från början var producerat för amerikanska marknaden, men kan även uppstå om man använder tekniker som "true motion" som försöker artificiellt lägga till fler bildrutor.

Sen kan man såklart önska att tv'n skulle klara att laga den trasiga insignalen när man t.ex ser amerikanska serier på svt, men grundfelet ligger då egentligen i sändningen och är där man borde klaga.

Vad gäller att den inbygga netflix appen inte klarar av att spela upp i rätt bildfrekvens är ju miserabelt, och något man bör klaga på, men som jag ser det är det inte i så fall ett generellt problem med rörelsehanteringen utan ett problem med den appen (vilket såklart bör fixas av LG ändå).

Postad 28 July 2016 - 20:11

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Detta skrev enator

Ja, visst är det skitkonstigt...!  :wacko: Nog att det skiljer på varje persons "känslighet" för sånt här, men jag har å andra sidan ofta gäster i TV-soffan och alla älskar bildkvalitén på denna OLED men frågar samtidigt varför det är distraherande "bildstörningar" vid panorering och rörelser i visst material. Speciellt då de aldrig såg det på min föregående modell.

Stämmer att det finns flera personer på AVForum som lämnat liknande feedback som mig själv. Men även på andra ställen runtom (hänger även på Franska, Tyska och Amerikanska forum). Sen verkar det finnas många som inte säger sig se (eller störas) utav det. 

Nu ska jag försöka njuta mer av de fina kvalitéerna ett tag utan att hänga upp mig på den bristfälliga rörelsehanteringen.

Åtminstone några dagar...!  :P  :D

Postad 28 July 2016 - 20:18

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Nu ska jag försöka njuta mer av de fina kvalitéerna ett tag utan att hänga upp mig på den bristfälliga rörelsehanteringen.

Åtminstone några dagar...!  :P  :D

Tror jag inte på dig. Snart är du tillbaka till forumet när du ser flera "bildstörningar" :D :D :D

Postad 28 July 2016 - 22:22

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Jag har läst att lg har skrivit netflix recomended tv på deras hemsida. Men dom är säkert fulla med skit.

Jag har misstänkt att det är fel på min tv för ibland på vissa typer av scener är det rena dator spels laggen som när ett grafikkort inte hänger med. På marco polo (dv), exempel den där mörka scenen när dom står vid en kulle med ett träd med hästar om jag minns rätt och dom filmar långt ifån,det kanske inte säger mycket för er men det är från säsong 1, inte säker på vilken episode men mellan 1-3.
Dejudder 3 deblurr 3

Man kanske ska ringa service nummret och kanske man får en ny tv.

Postad 28 July 2016 - 22:36

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0
Judder, stutter, jitter betyder för mig ojämn hackighet, dvs en bild upprepas två gånger, ett objekt hackar sig fram med ojämn takt osv.

Om du så skulle uppleva faktiskt jitter i bilden så hade filmen i princip inte gått att se.

Postad 28 July 2016 - 22:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Jag har läst att lg har skrivit netflix recomended tv på deras hemsida. Men dom är säkert fulla med skit.

Jag har misstänkt att det är fel på min tv för ibland på vissa typer av scener är det rena dator spels laggen som när ett grafikkort inte hänger med. På marco polo (dv), exempel den där mörka scenen när dom står vid en kulle med ett träd med hästar om jag minns rätt och dom filmar långt ifån,det kanske inte säger mycket för er men det är från säsong 1, inte säker på vilken episode men mellan 1-3.
Dejudder 3 deblurr 3

Man kanske ska ringa service nummret och kanske man får en ny tv.

Ja det kan vara bra ide att någon byter tv:n för att om det hjälper.

Postad 28 July 2016 - 22:58

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 2

Jag har inte så lång internet kabel. Jag har testat med verktyg som finns på nätet och den kommer upp till 70. Så jag tror inte det är det som är problemet.

Fast du kanske har skyhög ping och packetloss deluxe? Åk till feltema, köp en 25m eller hur lång kabel du nu än behöver och testa trådat.

Det är inte bara som så att hacken/lagget är individuellt per person istället för tv?

Postad 29 July 2016 - 08:14

awesom-o
  • awesom-o
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 2

Jag upplevde också att bilden helt plötsligt hackade väldigt mycket, oavsett källa. Dock väldigt tydligt på material med låg framerate. Det var som ett flimmer i samband med rörelser som störde väldigt mycket. Något som jag inte sett i början när jag utvärderade tv:n. Började också fundera på om det var något fel på tv:n. Läste tips här och såg igår att Aspect ratio stod på 16:9 och Just Scan på Off. Ändrade till Original och Just Scan On och nu flyter det på som det gjorde i början =)

Postad 29 July 2016 - 08:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Fast du kanske har skyhög ping och packetloss deluxe? Åk till feltema, köp en 25m eller hur lång kabel du nu än behöver och testa trådat.

Det är inte bara som så att hacken/lagget är individuellt per person istället för tv?

Hittade hemma en 10m lång och hjälpte inte ;)

Ja, det kan vara individuellt oxå. 

Postad 29 July 2016 - 08:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Fast det är väldigt stor skillnad hur man upplever bilden på en 4" skärm och en tv.

Nu har jag inte själv en OLED, så kan inte yttra mig om problemet specifikt, men när man läser tråden så får man onekligen känslan att där finns två sidor som lite pratar förbi varandra och inte litar riktigt på vad den andra säger.

Själv tror jag problemet med hackigheten i 24p blivit så het nu för att folk börjat uppgradera till större apparater, alla fel märks så mycket mer.

Sen undrar jag om alla i tråden är överens om vad stutter, judder, jitter, hackighet osv betyder.

För mig är i alla fall hackighet det man får från 24p, ett jämn ryckighet i bilden där den hela tiden hackar sig fram, men mest märkbart vid snabba panoreringar och aktionsekvenser. (pratar utifrån min erfarenhet med projektor, har som sagt ingen OLED eller tv modell större)

Judder, stutter, jitter betyder för mig ojämn hackighet, dvs en bild upprepas två gånger, ett objekt hackar sig fram med ojämn takt osv. Detta är något som uppstår pga fel i rörelsehantering, kan finnas i materialet om det går via t.ex svt play och från början var producerat för amerikanska marknaden, men kan även uppstå om man använder tekniker som "true motion" som försöker artificiellt lägga till fler bildrutor.

Sen kan man såklart önska att tv'n skulle klara att laga den trasiga insignalen när man t.ex ser amerikanska serier på svt, men grundfelet ligger då egentligen i sändningen och är där man borde klaga.

Vad gäller att den inbygga netflix appen inte klarar av att spela upp i rätt bildfrekvens är ju miserabelt, och något man bör klaga på, men som jag ser det är det inte i så fall ett generellt problem med rörelsehanteringen utan ett problem med den appen (vilket såklart bör fixas av LG ändå).

Håller inte med om att även om bilden hackar till två gånger i sekunder, att det är stutter. Stutter för mig är slumpmässig hackning. Den slumpmässiga är värst då den kommer när som helst. Det brukar i alla fall jag tolka som dålig behandling av grafikenheten, antingen i spelare eller från en dator som spelar upp från en tevesändning.

Men nu fastnar vi vid ord. Allting som slumpmässigt hackar är av ondo. Det är det som är svårast att lista ut vad det är för något.

Postad 29 July 2016 - 10:09

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Håller inte med om att även om bilden hackar till två gånger i sekunder, att det är stutter. Stutter för mig är slumpmässig hackning. Den slumpmässiga är värst då den kommer när som helst. Det brukar i alla fall jag tolka som dålig behandling av grafikenheten, antingen i spelare eller från en dator som spelar upp från en tevesändning.

Men nu fastnar vi vid ord. Allting som slumpmässigt hackar är av ondo. Det är det som är svårast att lista ut vad det är för något.

Tror vi är helt överens i vad det betyder då, för ser inte skillnaden i vad du skrev och vad jag skrev :D

Ville mest få det nerskrivet då vissa i tråden pratar om stutter, och sen får som svar att 24p är hackigt. Tror dock att det blir svårt att reda ut något sånt här över nätet, hade behövts att båda sidor i samtalet kunde titta på samma bild vid ett tillfälle för att komma överens om vad problemet faktiskt är.

Postad 29 July 2016 - 11:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Tror jag inte på dig. Snart är du tillbaka till forumet när du ser flera "bildstörningar" :D :D :D

Om jag gör det på AVForums medans jag tar en break här räknas inte. eller hur...?!?  :lol: :ph34r:  :lol:

Postad 29 July 2016 - 13:02

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Var på Media Markt och testade G-modellen i närvaro av en försäljare. Vi loggade in i Netflix och kollade på Marco Polo och Manhattan tillsammans. Samma rörelseproblem där oxå. Frågade om han kunde se vad jag ser och svaret var JA det för mycket onaturliga rörelse.  

Så axion84 försök inte bytta din tv. Du kommer uppleva samma rörelseproblem i den nya oxå.

Postad 29 July 2016 - 13:18

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Man får köpa en uppspelningsenhet som t.ex. Samsungs BD-spelare (6-serien o uppåt) eller en annan enhet som stöder automatisk växling av innehållet på Netflix och andra tjänster. Detta gäller många tillverkare som faktiskt inte kan spela upp 24 fps med den inbyggda Netflix-appen.

Köpte idag en 7-serie och samma rörelse problem där oxå :D

Skall lämna tillbaka den senare :P

Postad 29 July 2016 - 13:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Köpte idag en 7-serie och samma rörelse problem där oxå :D

Skall lämna tillbaka den senare :P

:blink:  :(  :unsure:

Postad 29 July 2016 - 14:39

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0

Ni skrämmer ju mig från att köpa denna TV. Hade tänkt åka iväg till EG och plocka upp den, men nu blir jag osäker :(

Postad 29 July 2016 - 14:44

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Ni skrämmer ju mig från att köpa denna TV. Hade tänkt åka iväg till EG och plocka upp den, men nu blir jag osäker :(

Åk ditt logga in på Netflix och se om du ser samma sak som vi gör och om du kan stå ut med den eller inte?

Postad 29 July 2016 - 14:54

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0

Åk ditt logga in på Netflix och se om du ser samma sak som vi gör och om du kan stå ut med den eller inte?

Det var iofs en smart idé, men det förutsätter ju att de har internet kopplat till TVn också, och de har de väl vanligtvis inte?

Postad 29 July 2016 - 14:59

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Media Markt Barkarby hade ;)

Postad 29 July 2016 - 15:15

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0

Media Markt Barkarby hade ;)

Då blir det till att åka dit en sväng i morgon. De har dock inte TVn på lager, så får åka dit, testa, och är jag nöjd så får jag åka till EG och köpa den :)

Tack för bra tips.

Ska kolla lite högre upp i tråden vad jag borde titta på för material.

Postad 29 July 2016 - 19:04

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Fast alla är väl överens om att det är fel i deras inbygga app? Varför testa det, testa snarare att ta med dig den mediaspelare som du tänkt använda och se om det blir bra bild då. Finns väl ingen anledning att skippa en tv pga en inbyggd app om du är nöjd i övrigt. (men om du tänkt använda den inbyggda appen låter det som att du ska leta vidare, men det gäller väl de flesta apparater att de inte är mycket att hänga i julgranen)

Postad 29 July 2016 - 19:15

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Visst några på Avforums som fått bekräftat att det är fel på vis Batch av B6 när det kommer till mjukvaran.

Kan detta vara orsaken till era problem ? 

Postad 29 July 2016 - 19:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Fast alla är väl överens om att det är fel i deras inbygga app? Varför testa det, testa snarare att ta med dig den mediaspelare som du tänkt använda och se om det blir bra bild då. Finns väl ingen anledning att skippa en tv pga en inbyggd app om du är nöjd i övrigt. (men om du tänkt använda den inbyggda appen låter det som att du ska leta vidare, men det gäller väl de flesta apparater att de inte är mycket att hänga i julgranen)

Det var det jag tipsade om, men då blev jag anklagad för att jobba för LG.

edit: För att undvika missförstånd, så är det helt olika saker Enator och RickyDeg klagar på, eftersom en av de kör med "True" motion.

Redigerat av Ageve, 29 July 2016 - 19:42.

Postad 29 July 2016 - 19:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Det var det jag tipsade om, men då blev jag anklagad för att jobba för LG.

Men det betyder inte att du inte hade rätt :D

Postad 29 July 2016 - 19:52

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Visst några på Avforums som fått bekräftat att det är fel på vis Batch av B6 när det kommer till mjukvaran.

Kan detta vara orsaken till era problem ? 

Tror jag inte G-modellen som jag kollade hade samma rörelse som min B. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.