Otroligt mycket Clouding Sony 65XE9305 ???
Sony Bravia KD-65XE9305 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV
(TV)
|
7
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 23 February 2018 - 12:25
åter igen, vi har olika erfarenhet och olika info, back led ger större chans till jämnare panel, traggar inte mer om det, vill man tro att edge led ger lika bra chans till jämnhet(mindre clouding).... så gör man det
Njae, vad som sas var att back-LED inte garanterar bättre svart-uniformitet.
Sannolikheter (som knappast hjälper den enskilt "drabbade") vill jag inte tro nått om så ja, där har du rätt att tro vad du vill. Riktigt. ![]()
Redigerat av pacman, 23 February 2018 - 12:25.
Postad 23 February 2018 - 12:41
https://www.prisjakt...t.php?p=3824749 Skiljer bara 8000:-nu:
Nån som har erfarenhet av öppet köp/returer till Webhallen?
Vi hade Webhallen här i Halmstad innan, inte långt ifrån mig.
Men en dag när arbetarna kom till sitt jobb på webhalldn hade dom stängt ner hela butiken , bara sådär.
Arbetarna var ju chockade...dom hade inte fått veta något.
Sedan har tydligen webhallen riktigt konstiga regler för sig när det gäller returer har jag för mig.
Jag är mycket skeptisk att beställa ifrån Webhallen....
Min frus kusin handlade en dator i butiken.
Han hade innan frågat en massa om denna dator , dvs om den klarade det och det osv osv.....och dom sa att den skulle klara allt.
Men när han fick hem den......då klarade den inte ens av hälften som dom sagt.
Han ville då lämna tillbaka den på öppet köp och fick till svars att öppet köp gäller enbart vid köp via nätet och inte butik.
Detta var inget han hade fått uppgifter om när han frågade om öppet köp i butiken.
Nåja en lång historia kort......det blev en lång process innan han slutligen fick rätt.
Där har du mstoltz nu har zd9 gått ner lite
He he....ja fast läs mitt inlägg ovan ![]()
Postad 23 February 2018 - 12:42
Jag funderar på att eventuellt lämna tillbaka min och kanske satsa på en bakbelyst, men då handlar det om helt andra summor.
Och frågan är HUR mycket bättre det blir ?
Det finns en stark ad nauseam-missuppfattning att "bakbelyst" skulle vara bättre eller ge mindre clouding.
Det finns två förklaringar: Ett av dem är att det sker spontana, icke-kontollerade jämförelser med produkter i toppklass vilka är FALD/zon-indelad med local dimming som döljer problemet. Dessa jämförs då med enklare produkter med kantbelyst som inte kan dölja cloudingen lika väl. Klassisk logisk kullerbytta i dessa sammanhang att man jämför två olika produkter, en välgjord och påkostad mot en mindre välgjord, mindre påkostad produkt. Sedan dras slutsatserna till teknik, när det i själva verket handlar om bättre och sämre produkter.
Andra förklaringen är att clouding alltid har varit ett problem. Det var galet med clouding på tiden när 37-tummarna var "stor TV" och alla LCD:er var just bakbelysta. Skillnaden idag är att vi är mycket mer kräsna kring bilden än för 5-10-15 år sedan. Varje ny TV och man lär sig se något nytt fel. Detta kopplar man då samman med teknik, inte med att man blivit mer medveten om bild i allmänhet och felen som finns där i synnerhet.
En bakbelyst TV kan vara precis hur hemsk som helst. Allt handlar om produktkvalitet och den teknik som finns där för att dölja problemet. Zonindelad local dimming/FALD är det som hjälper mest med döljandet. Den tekniken kostar också betydligt mer. Därför finns det endast i de dyrare produkterna. Och FALD är konstruktionsmässigt bakbelyst. Men en bakbelyst TV är inte samma sak som FALD.
ad nauseam: allt upprepas sedan i forum: "köp bakbelyst". ![]()
Redigerat av Ringblixt, 23 February 2018 - 12:44.
Postad 23 February 2018 - 12:48
Det finns en stark ad nauseam-missuppfattning att "bakbelyst" skulle vara bättre eller ge mindre clouding.
Det finns två förklaringar: Ett av dem är att det sker spontana, icke-kontollerade jämförelser med produkter i toppklass vilka är FALD/zon-indelad med local dimming som döljer problemet. Dessa jämförs då med enklare produkter med kantbelyst som inte kan dölja cloudingen lika väl. Klassisk logisk kullerbytta i dessa sammanhang att man jämför två olika produkter, en välgjord och påkostad mot en mindre välgjord, mindre påkostad produkt. Sedan dras slutsatserna till teknik, när det i själva verket handlar om bättre och sämre produkter.
Andra förklaringen är att clouding alltid har varit ett problem. Det var galet med clouding på tiden när 37-tummarna var "stor TV" och alla LCD:er var just bakbelysta. Skillnaden idag är att vi är mycket mer kräsna kring bilden än för 5-10-15 år sedan. Varje ny TV och man lär sig se något nytt fel. Detta kopplar man då samman med teknik, inte med att man blivit mer medveten om bild i allmänhet och felen som finns där i synnerhet.
En bakbelyst TV kan vara precis hur hemsk som helst. Allt handlar om produktkvalitet och den teknik som finns där för att dölja problemet. Zonindelad local dimming/FALD är det som hjälper mest med döljandet. Den tekniken kostar också betydligt mer. Därför finns det endast i de dyrare produkterna. Och FALD är konstruktionsmässigt bakbelyst. Men en bakbelyst TV är inte samma sak som FALD.
ad nauseam: allt upprepas sedan i forum: "köp bakbelyst".
Oj oj...tack för svaret, men jag är inte klokare för det ![]()
Vad är skillnaden mellan en bakbelyst och FALD ?
Eller är det samma sak ?
Förlåt min otekniska kunskap ![]()
Redigerat av mstoltz, 23 February 2018 - 12:49.
Postad 23 February 2018 - 12:51
om allt annat är lika(vilket kanske är svårt att de ska vara exakt)/ och"eller Tv i samma prisklass kan man väl kanske säga också, så påstår jag att back led ger bättre jämnhet och bättre kontrast.....
men vill inte gagga om detta nu, vi har som sagt olika syn på det, läst olika, och olika erfarenheter..
Dock hade jag utifrån den cloudingen jag sett just denna Sony presterar ej behållt den personligen...
sen får ju givetvis alla göra som dom vill
Redigerat av hundrakg, 23 February 2018 - 12:54.
Postad 23 February 2018 - 12:56
sedan lider ju edge led också av att kanterna/hörnorna "oftast" är ljusare, ännu en fördel med back led..
Postad 23 February 2018 - 13:00
Har en fråga till....
Blooming...... Hur funkar det på en Bakbelyst eller FALD vad det heter som tex Sony ZD9 ?
Blir det bättre det med ?
Postad 23 February 2018 - 13:09
nu om jag minns rätt så är blooming lite sämre med led back.... det är väl vita små objekt som rör sig i de svarta? är lite osäker på just detta,,, kanske nån annan som vet mer om detta kan flika in
Har har du en bild på olika tekniker.
det är en bra bild som visar, o där kan man själv tänka sig in i hur de hela funkar..
Postad 23 February 2018 - 13:09
AHA...Nu jäklar trillade polleten ner....tack
Nu fattar jag........ha ha ha.
Så en FALD som tex ZD9 ger betydligt mindre Clouding.
Men hur är det med Blooming på ZD9 ?
Postad 23 February 2018 - 13:19
Bra förklaring ![]()
Kan man filtrera på smidigt sätt när man söker/köper TV med? ![]()
Redigerat av Garrett, 23 February 2018 - 13:19.
Postad 23 February 2018 - 13:23
Bra förklaring
Kan man filtrera på smidigt sätt när man söker/köper TV med?
I wish
Kom igen sverigeeee nu i skidskyttet
Postad 23 February 2018 - 13:25
Kan man filtrera på smidigt sätt när man söker/köper TV med?
Problemet är att ingen tillverkare är särskilt villiga att specificera saker och ting exakt. Då kan ju du som köpare veta vad som är just exakt skillnad och välja produkter baserat på tekniska egenskaper, istället för sådant som varumärkesbyggande och reklambudskap ska ligga som underlag för ditt beslut.
Men räkna med att FALD endast förekommer på de allra dyraste modellserierna.
Postad 23 February 2018 - 13:28
sedan lider ju edge led också av att kanterna/hörnorna "oftast" är ljusare, ännu en fördel med back led..
Eller mörkare vilket är det vanliga. Det finns bättre och sämre konstruktioner och olika tillverkare är olika bra på kvalitetskontrollen.
Det är en produktskillnad, inte teknikskillnad.
Postad 23 February 2018 - 13:32
Problemet är att ingen tillverkare är särskilt villiga att specificera saker och ting exakt. Då kan ju du som köpare veta vad som är just exakt skillnad och välja produkter baserat på tekniska egenskaper, istället för sådant som varumärkesbyggande och reklambudskap ska ligga som underlag för ditt beslut.
Men räkna med att FALD endast förekommer på de allra dyraste modellserierna.
Ok. Tack för info, bra att veta. ![]()
sorry offtopic: GUUUUUUULD till herrarna i skidskyttestaffett!!!!
Postad 23 February 2018 - 13:34
Ok. Tack för info, bra att veta.
sorry offtopic: GUUUUUUULD till herrarna i skidskyttestaffett!!!!
Fyfan va nice!!!!!
Postad 23 February 2018 - 14:01
Har en fråga till....
Blooming...... Hur funkar det på en Bakbelyst eller FALD vad det heter som tex Sony ZD9 ?
Blir det bättre det med ?
Svarade på det tidigare i tråden iofs...
Mao, sk blooming uppstår bara om apparaten har nån form av local dimming.
En delmängd i begreppet "bra local dimming" är att blooming inte är allt för framträdande. En annan delmängd är att bleeding och clouding görs mindre synligt.
Postad 23 February 2018 - 14:06
Svarade på det tidigare i tråden iofs...
Mao, sk blooming uppstår bara om apparaten har nån form av local dimming.
En delmängd i begreppet "bra local dimming" är att blooming inte är allt för framträdande. En annan delmängd är att bleeding och clouding görs mindre synligt.
Oj måste ha missat det.
Ok så om vi nu pratar om ZD9 så har den bra local dimming vad jag har förstått så det ska då inte förekomma så mycket av blooming.
Sedan döljer alltså en FALD som tex ZD9 Clouding och Bleeding bättre än 9305 tex.
Postad 23 February 2018 - 14:48
Ja, local dimmingen i ZD9 är förhållandevis precis (många zoner) och finkänslig/balanserad (bra styrnings-algoritm) så samtidigt som den döljer ev clouding bra (det är en konsekvens av att den gör huvuduppgiften, att "fejka" fram massa mer dynamik/kontrast, bra) så rasar den inte fullständigt ifråga om blooming.
Det finns ju nämligen en motsats i det här. Man kan ju låta en dimming gå bananas och man får massor med dynamik och clouding odyl trycks ner i underjorden men då är oxå risken att man får blooming o annat otyg så det står härliga till. Och vice versa, man skulle kunna ha en local dimming som ger väldigt lite blooming men då är risken att den inte ger så mkt mer dynamik/kontrast (och ev. clouding undertryck) så det i sig är ingen bedrift.
Vad din XE93 saknar (ijmf med ZD9) är precisionen, svårare att äta kakan och samtidigt behålla den då. ![]()
Hur XE93 står sig mot ZD9 specifikt i avseendet blooming vet jag inte, inte jämfört dem så noga. Men i fråga om att fejka fram dynamik/kontrast så är ZD9 klart bättre och det är det du betalar extra för.
Redigerat av pacman, 23 February 2018 - 15:02.
Postad 23 February 2018 - 16:13
Samsung Q9 är nog närmast.
https://www.flatpane...l&id=1501563826
Redigerat av Gallo69, 23 February 2018 - 16:15.
Postad 23 February 2018 - 22:01
Vet ej om ni kommer ihåg att jag berättade att det lät konstigt i högtalarna från tv ?
I kväll spelade jag in det:
Det värsta kommer i mitten av filmen.
Och ljudet är enbart på 20, dvs inte alls högt
https://www.youtube....eature=youtu.be
Redigerat av mstoltz, 23 February 2018 - 22:02.
Postad 23 February 2018 - 22:12
Vet ej om ni kommer ihåg att jag berättade att det lät konstigt i högtalarna från tv ?
I kväll spelade jag in det:
Det värsta kommer i mitten av filmen.
Och ljudet är enbart på 20, dvs inte alls högt
https://www.youtube....eature=youtu.be
Låter ju som nåt e galet
Postad 23 February 2018 - 22:15
Låter ju som nåt e galet
Ja jag hör detta lite då och då...ibland slår högtalarna av och ljudet försvinner .
Ibland låter det som någon pratar i en burk, eller som en laser.
Nått är ju fel.
Tur att jag har det inspelat nu så att jag kan bevisa det för Sony och Elgiganten.
Dom får helt enkelt byta den mot en ZD9 för samma pris....eller hur ?
Postad 24 February 2018 - 05:46
Du slösar bort mycket energi på att kommentera din nya trasiga tv här.
Packa den och returnera.
Vad väntar du på???
Köp en ZD9 för 25k om du tycker att den är värd så mycket pengar.
Du var ju ute efter Dolby Vision också.
ZD9 har inte DV. Köp en LG LED/OLED för samma pengar. Vill du ha bra ljud och bild får du satsa på externa högtalare + 65xe9005. Du kan ju köpa Samsung 65" Q7F!
Postad 24 February 2018 - 08:31
@mstoltz
Du slösar bort mycket energi på att kommentera din nya trasiga tv här.
Packa den och returnera.
Vad väntar du på???
Köp en ZD9 för 25k om du tycker att den är värd så mycket pengar.
Du var ju ute efter Dolby Vision också.
ZD9 har inte DV. Köp en LG LED/OLED för samma pengar. Vill du ha bra ljud och bild får du satsa på externa högtalare + 65xe9005. Du kan ju köpa Samsung 65" Q7F!
Zd9...visst är man sugen på den men just nu tillåter inte ekonomin det.
Jag väntar fortfarande på att Elgiganten ska höra av sig som dom lovade och se vad dom kan göra för mig eftersom tv fanns inte kvar i butik eller webblager, men det fanns en 10 mil bort.
Så får se vad dom säger....
Postad 24 February 2018 - 08:35
hade jag varit dig mstoltz, hade jag lämnat TV:n nu direkt, utnyttjat öppet köp, och inte snackat för mycket om småfel som tv:n har/kan ha, risken är att dom tar det som reparation, och du får behålla den efter 3 veckor efter dom klantat sig med tv:n och då har du kvar en tv du inte vill ha... som du ej kan lämna tillbaks... BYT!!!!! NUUUUU
in med den i bilen, 30 dars öppet köp, resten ordnar sig sen.... vänta inte längre...
Postad 24 February 2018 - 09:02
Redigerat av _FredriK_, 24 February 2018 - 09:03.
Postad 24 February 2018 - 09:08
Är det inte clouding/blooming så är det nåt konstigt med ljudet. Menar inte att det är konstigt att älta (är likadan), men min gräns hade passerats för längesedan.
Så returnera på en gång. Säg bara att du inte är nöjd, klart.
Kan vara så att led/lcd i nuläget inte är något för dig, kanske inte oled heller? Detta är svårt, sitter i samma sits. Men en tv som i din värld (eller min) är perfekt är svår att hitta.
Om du är i akut behov av ny tv hade jag alla gånger köpt xe9005 (om lcd gäller) för 14990kr. Byt om du inte blir nöjd. Eller prova en oled för 19990kr, byt om du inte är nöjd. Jag skulle gjort det sistnämnda. Vem vet, du kanske blir så nöjd man nu kan bli.
Postad 24 February 2018 - 09:13
som jag sa, hade det varit min primära tv, hade jag bytt omgående, man kommer aldrig bli nöjd när man väl börjar hitta fel som de här........ skillnad om det är en nonamne tv för 4000kr man ska ha i garaget, där kan de kvitta... starta bilen, packa tvn, tillbaks med den, säg du inte var nöjd med bilden, eller säg inte ett smack bara, de behöver du inte,,,, fundera vidare på annat sen...
sen att andra säger att de är normalt, de trollas bort med dimming osv osv, de finns ingen bättre tv. de hjälper ju inte ett skit..... Grunden är: bra clouding utan hjälpmedel från tvns dimming o skit, bra utgångsläge, de jag sett hitills med denna modellen är skit helt enkelt, dålig produktion, köp annat...
Postad 24 February 2018 - 09:56
Ja det har blivit ett antal inlägg.....
Men som sagt.... XE9305 är en bra tv, men jag tror att jag haft väldig otur och fått ett måndagsex.
Jag pratar inte bara då om cloudingen, vilket förekomer mer eller mindre på LED och är ett lotteri från tv till tv.
Utan jag pratar även om att något är fel på högtalaran i tv med...så jag har väl haft en jäkla otur med denna.
Kan säga att just denna tv kommer jag inte att behålla, pga cloudingen och problemet med högtalarna, den är ju kass och ska tillbaka.
Men som jag också sa, så ska Elgiganten återkoppla till mig med någon sorts lösning, om det är att dom kan skaka fram en ny tv ( var ju slut hos dom ) som jag kan prova, så kanske jag gör det.
Inte för att jag kanske tror att jag skulle ha en sådan tur att få en utan clouding, i så fall köper jag en trisslott med. ![]()
Jag återkommer hur det utvecklar sig...
Menar det finns ju folk här inne som är grymt nöjd med sin, så några bra exemplar måste det ju finnas
Postad 24 February 2018 - 10:25
Om det är cloudingen du störs av kanske detta ändå är rätt läge att gå över till OLED? 65B7 ligger ju precis under 20 000 kr och det är mycket valuta för de pengarna. Visst kan det vara lite färgtint och, beroende på material, mer synlig posterisering, men sett till helheten tror jag att du skulle bli helnöjd ändå.
Men som sagt så skulle jag själv kunna bli nöjd med en bra LCD-TV också.
Postad 24 February 2018 - 10:30
Om det är cloudingen du störs av kanske detta ändå är rätt läge att gå över till OLED? 65B7 ligger ju precis under 20 000 kr och det är mycket valuta för de pengarna. Visst kan det vara lite färgtint och, beroende på material, mer synlig posterisering, men sett till helheten tror jag att du skulle bli helnöjd ändå.
Nja Oled är inget för mig just nu... Vill slippa oron över inbränningar, Färgtint osv osv.
Vet att ingen teknik är bättre än den andra, men jag tycker att LED passar bättre för mina ändamål och familj ![]()
Postad 24 February 2018 - 10:40
Utifrån min erfarenhet är inbränningar i princip omöjligt att få på en OLED i vardagliga sammanhang. Färgtint har jag däremot förståelse för, även om det är relativt sällan man ser det i praktiken.
Postad 24 February 2018 - 10:48
Utifrån min erfarenhet är inbränningar i princip omöjligt att få på en OLED i vardagliga sammanhang. Färgtint har jag däremot förståelse för, även om det är relativt sällan man ser det i praktiken.
Vad e det som gör att vissa får inbränningar å andra inte?
Postad 24 February 2018 - 11:16
Hur många är det ens som har fått permanenta inbränningar på OLED? Jag har själv bara hört om ett enda fall om man bortser från experiment i laborationsmiljö. IR kan förstås förekomma, men det går över väldigt snabbt.
Postad 24 February 2018 - 11:19
Vad e det som gör att vissa får inbränningar å andra inte?
Ja det undrar jag med.
Inbränningar förekommer på oled vad jag hört... och kan bli permanenta.
Detta är ingen risk jag vill ta med en tv för 20.000 kr.
Detta eftersom jag spelar en hel del osv.
Postad 24 February 2018 - 11:38
Inbränningar är det sista jag skulle oroat mig över.
Postad 24 February 2018 - 12:12
Det enda som skulle orsaka en inbränning är väl om man spelar och glömmer stänga av det. Det är väl egentligen bara de statiska mätarna i spelet som man ska hålla lite koll på?Vi har diskuterat oled här på min hembio sedan 2013 då de första LG-apparaterna kom och rapporter om inbränningar är extremt ovanliga om det ens förekommit?
Postad 24 February 2018 - 12:49
Vi har diskuterat oled här på min hembio sedan 2013 då de första LG-apparaterna kom och rapporter om inbränningar är extremt ovanliga om det ens förekommit?
Det enda som skulle orsaka en inbränning är väl om man spelar och glömmer stänga av det. Det är väl egentligen bara de statiska mätarna i spelet som man ska hålla lite koll på?
Det må hända att det kanske är mer sällsynt i dagens läge, det vet jag inte.
Men att ta den risken när man spelar en hel del som jag gör samt har barn som jättegärna vill se på barnkanalen 24/7 så är det inget alternativ för mig.
Postad 24 February 2018 - 12:58
AKTA DIG!!
Inte ok nämna OLED - BANDING DÅ!!
Postad 24 February 2018 - 13:07
Det må hända att det kanske är mer sällsynt i dagens läge, det vet jag inte.
Men att ta den risken när man spelar en hel del som jag gör samt har barn som jättegärna vill se på barnkanalen 24/7 så är det inget alternativ för mig.
Min OLED är tre år gammal och jag har spelat många, många timmar på den (mestadels Super Famicom och Saturn men också en del PC och Ps4). Har aldrig någonsin sett tecken av inbränningar öht på den. Förmodligen behöver du visa upp en statisk bild på skärmen en vecka i sträck, utan att stänga av den, för att det ens ska finnas någon risk.
Postad 24 February 2018 - 13:13
När Plasman var som mest aktuell var det mkt diskussioner om inbränningar.
Jag har en idag från 2013 och haft en annan, PX80 som ni säkert kommer ihåg, och aldrig haft ngr som helst problem med inbränningar.
Nu är diskussionen igång igen fast med Oled.
Då tekniken är ganska ny får väl framtiden utvisa om den visar sig vara känslig för det eller om det mest en oro för vad som kan hända.
Postad 24 February 2018 - 13:55
Fick till svars idag från Elgiganten att det dom kommer erbjuda är en liknande tv.
Vad som är en liknande tv vet jag inte än och vet ej vilken tv det skulle kunna vara.
Troligtvis kanske dom erbjuder mig 9005.
Det är väl den som är mest lik.
Det skiljer ju lite mellan dessa två ( 9305 och 9005 ) om man tittar på spec på sony hemsida:
Sedan är det väl samma sak där med clouding och blooming osv...nog inget man kommer ifrån, så är det.
Ni som har 9005.....hur upplever ni detta med clouding osv ?
Redigerat av mstoltz, 24 February 2018 - 13:55.
Postad 24 February 2018 - 14:10
Jaha du har äntligen sett detAKTA DIG!!
Inte ok nämna OLED - BANDING DÅ!!
Jo fast ja känner flera st (2st) som har haft inbränningar på sina plasmor....säger inte att det e vanligt men förkom dåNär Plasman var som mest aktuell var det mkt diskussioner om inbränningar.
Jag har en idag från 2013 och haft en annan, PX80 som ni säkert kommer ihåg, och aldrig haft ngr som helst problem med inbränningar.
Nu är diskussionen igång igen fast med Oled.
Då tekniken är ganska ny får väl framtiden utvisa om den visar sig vara känslig för det eller om det mest en oro för vad som kan hända.
Redigerat av mikkiz, 24 February 2018 - 14:11.
Postad 24 February 2018 - 14:31
vad det gäller plasmor och inbränning så ser min 6 år gamla LG-plasma förjävlig ut om jag tittar på den med en enfärgad bild. Gamla loggor å textgrejer lite varstans. Kör den som sovrumstv just nu. Detta är dock inget som stör vid vanligt tittande.
Postad 24 February 2018 - 14:35
Vi kommer alltid få leva med "måndags ex"
Som inte håller måttet vilket föranleder denna tråd.
Om jag missnöjd med en produkt åker den tillbaka samma väg den kom ifrån.
Jag ska själv uppgradera min lcd, undrar vad man chansa på? 🤔
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Sony Bravia 2017 - bl a 4K OLED
3 bilder

5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?