Läs meningen just efter den du quotade så visualiseras det väl?
Menar du "Det är flera steg i kjedjan från fysisk media til ljudvågor i vardagsrummet"? Vad är det för steg i så fall?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Låter vinyl skit eller gör jag fel?
Startad av
Refineded
, Nov 30 2018 19:26
573 svar till detta ämne
Postad 18 January 2019 - 12:28
Menar du "Det är flera steg i kjedjan från fysisk media til ljudvågor i vardagsrummet"? Vad är det för steg i så fall? Postad 18 January 2019 - 12:41
Alla andra än det man mäter på utgången på en portabel produkt? Vi vet väl båda två att det är många aspekter som bidrar til det endeliga ljudet, utan att jag måste presisera varenda parameter bara för att du fiskar efter det.
Postad 18 January 2019 - 12:46
Jag vet inte vilka parametrar du menar som inte står i den tekniska specifikationen för en spelare. Då är det väl naturligt att fråga tycker jag. Postad 18 January 2019 - 12:54 Det finns mätbara parametrar men det finns även icke mätbara parametrar som spelar in vid musiklyssning- är det som GRIFFIN fiskar efter skulle jag tro. Ljuduppfattning handlar om individuell perceptionsförmåga- t.ex. är inte ditt sätt att lyssna på musik detsamma som GRIFFIN:s. Redigerat av GyroSE, 18 January 2019 - 12:54. Postad 18 January 2019 - 13:12 Det handlar om att den omsorgsfullt remastrad. Faktum är remastern till just den aktuella vinylutgåvan av "The Joshua Tree" är väldigt lyckad då man precis som du skrev tidigare har spridit ut låtarna över fyra albumsidor i stället för de ursprungliga två. Den som äger originalpressningen kan enkelt se att det är trångt i skivspåret som går ända in till labeln på båda sidorna vilket påverkar det ljudmässiga negativt. Lyckat drag då att remastra plattan till två skivor/fyra sidor i stället. Postad 18 January 2019 - 13:27
Alla andra än det man mäter på utgången på en portabel produkt? Vi vet väl båda två att det är många aspekter som bidrar til det endeliga ljudet, utan att jag måste presisera varenda parameter bara för att du fiskar efter det.
Jag är inte emot mätningar, men jag skulle hellre ha SPL, dist osv från lyssningsplats på 2 olika spelare än bara kanalseparation eller hur lite jitter den uppger i papprena, här går tydligen våra tilvägagånssätt isär då du inte verkar aplisera några andra parametrar på eventuella köp än just whitepaper-specs på en enhet helt frånkopplad den lyssnings-kjedja som måste til för att faktiskt få ut ljudvågorna.. Postad 18 January 2019 - 13:32 Så kan det ju vara i det aktuella fallet. John Mayer gör så på "Born an raised" och det hjälper inte ett dyft. Betydlig bättre blir det när han på "The search for everything" använder två plattor och 45rpm. I båda fallen är det mycket ytrymmme kvar till centrum. Tror dock inte mycket på dessa hårdvaruskillnader. Mina bästa skivor är både tunna och fortsätter långt in mot centrum. Det allra mesta ligger in hur väl man gjort sitt jobb från början, och att inget klåfingrigt nöt sedan fördärvat. Postad 18 January 2019 - 13:37
Vi pratar inte om ljuduppfattning i detta fallet utan om parametrar på olika spelare. Postad 18 January 2019 - 14:09 Är väl medveten om att diskussionen rör sig runt det ämnet. Men lik förbannat så kommer vi in på perception då det handlar om ljudåtergivning- vi kommer aldrig nå koncensus i den här diskussionen då det är så många parametrar (mätbara & icke mätbara) som spelar in. Rent vetenskapligt är det redan fastslaget att CD- formatet mäter bättre än vinylformatet på alla parametrar men ändå så finns det ett stort MEN i sammanhanget; låter det bättre? Jag vet- en helt annan diskussion men det är ändå något som skymtar fram hela tiden även här. Postad 18 January 2019 - 14:15
Jag vil bara skjuta in att jag inte är av uppfattning att det är säkert att det finns ikke-mätbara parametrar. Jag tror det går att mäta det mesta, men frågan är vilka som är relevanta återigen "från fysisk media til ljudvågor" och i tillägg kan det vara mätbara förändringar när man kopplar ihop saker och faktiskt spelar något som man inte kunnat dokumentera med "bara" mätningar av varje del i kjedjan fristående.
Därför gillar jag mätningar från lyssningsposition oavsett om det är i soffan eller imellan hörlurar eller i bilsätet. Postad 18 January 2019 - 14:20
Mäter CD bättre? Ja. Låter CD bättre? Det är en smaksak Postad 18 January 2019 - 14:21 Bra poäng där. Personligen vet jag med mig själv att jag aldrig skulle fortsatt lyssna om det inte var någonting där som fångar mig. Samma med min receiver och tvåkanalare som ju avhandlas här i glanntråden. Postad 18 January 2019 - 14:24
Finns det mätningar på THD från ljudutgången på en iPad relaterat till bilsätet tro? Redigerat av Buddypresley, 18 January 2019 - 14:25. Postad 18 January 2019 - 14:25 Precis så! Dock är jag tillräckligt insatt i akustisk mätteknik för att veta att det inte är alldeles enkelt att fullt ut genomföra. Redigerat av laddie15, 18 January 2019 - 14:30. Postad 18 January 2019 - 14:29 Finns bra och det finns dåligt remastrade plattor. Jag tror mycket på skillnaderna om man sprider ut låtar som tidigare funnits på två sidor till fyra sidor, blandar man sen in 45RPM i sammanhanget så blir det än bättre. Skivors tjocklek/vikt spelar ingen roll- 180 gram har gått från något som audiofilbolagen från början nischade sig med men som nu är en branschstandard. Har lövtunna Dynaflex- skivor som väger in strax under 100 grams- strecket som spelar kanonfint. Jag föredrar i de flesta fall tidiga originalpressningar men i fallet "The Joshua Tree" så är det bara att kapitulera- remastern är så mycket bättre, albumet har äntligen hamnat på den vinylutgåva som det förtjänar. Postad 18 January 2019 - 14:36 Intet nytt alltså- diskussionen bara snurrar runt utan att komma framåt. Tycke/tänk/smak kommer in i diskussionen hur vi än gör och återigen; finns inga rätt och fel med ljudåtergivning. Postad 18 January 2019 - 14:57
Det finns upplevda skillnader på ljudet från bilens CD-spelare gentemot samma skiva rippad lossless spelad från mobil enhet. Postad 18 January 2019 - 15:25 I bilen kör man ju Bluetooth för det mesta, dvs MP3-liknande "kvalitet".
Det var en väldig diskussion mitt inlägg om iPad drog igång.
edit: Det fanns förövrigt jittermätning i en av de länkade testerna. Redigerat av Ageve, 18 January 2019 - 15:26. Postad 18 January 2019 - 15:31
Min poäng är att mätningarna inte nödvändigtvis behöver betyda bättre ljud i öronen vilket du verkar vara helt bombsäker på.
Om Ipaden hade haft ett hål för hörlurar så kunde jag ju testat men det har den inte. Finns det adapters eller? Postad 18 January 2019 - 15:50 Till din iPad använder du en sån här: https://www.apple.co...er-för-hörlurar Postad 18 January 2019 - 15:54 Samma här, det där är en pressning som lyfter ljudet jämfört med originalpressningarna. Har multipla pressningar på både vinyl och CD- på CD så är Mobile Fidelity- utgåvan som kom 1996 överlägset bäst ljudmässigt. Postad 18 January 2019 - 16:01
Där har vi en sån ja. Takk. Postad 18 January 2019 - 16:05 Du menar väl iPhone i ditt fall? Hur är den kopplad i bilstereon då? Blåtand i så fall, vilket ger sämre ljud. Postad 18 January 2019 - 16:26
Yoshua Tree får bli nästa vinylköp. Underbar skiva. Hoppas den ändrar min uppfattning om nypressat.
Postad 18 January 2019 - 17:05
Jag har ju pratat generellt mobila enheter och upplevelsen av dessa både i bil, til hörlurar och stereon. I bilen kör jag med minijack. Postad 18 January 2019 - 17:09 Nu får du reda upp detta. Minijack till vilken enhet? Förut pratade du om iPad fast du menade iPhone som inte har hörlursuttag. Postad 18 January 2019 - 17:24
Kan du quota var jag menar iphone fast jag säger ipad? Jag har aldrig haft en iphone.
Postad 18 January 2019 - 17:30 Du sa att du inte hade ett hål att sätta hörlurarna i iPad. Vad jag vet så saknar iPad inte hörlursuttag men nya iPhone gör det. Därför trodde jag du blandat ihop det. Har du iPad utan hörlursuttag? Postad 18 January 2019 - 17:49 Dä va la tråkigt. Vad kör du med för enhet i bilen då när du fick annat ljud gentemot CD ? Postad 18 January 2019 - 18:03 Ok, den kanske har sämre ljudegenskaper än CD-spelaren. Nu skall jag inte tjöta mer om detta. Ha en trevlig fredag. Postad 18 January 2019 - 18:45
Det kansje den har, men jag tror mer på, och låt meg citera mig själv från första inlägget om detta:
/edit/ förtydligande: jag tror man har mindre kvalitet på vägen från aux-inngången til stereon än man har från CD-spelaren i just detta fall. I tillägg blir det kansje inte optimalt för någon av apparaterna att spela av på det sättet trots att det går, dvs siffror mätt på utgången kansje inte berättar hela sanningen om hur upplevelsen blir i örnonen (hjärnan?). Redigerat av Demon Slayer, 18 January 2019 - 18:48. Postad 18 January 2019 - 19:22
Griffin,
Jag har redan i något tidigare inlägg belyst just detta. Och gällande de analoga egenskaperna i impedansanpassning över frekvensspannet och hur kretsen i utgången orkar hålla spänningen när impedansen åker i berg-och-dalbana tillsammans med nästa enhet i kedjan. Var finns dessa mätningar? Syns detta på digitala mätvärden i White sheets? Skratt. Keep it up my friend. He wount listen anyhow. Postad 18 January 2019 - 19:52 Vilka digitala mätvärden tänker du på? Postad 18 January 2019 - 20:13
Orka... Antingen är du riktigt trött nu eller så trollar du som vanligt. Svårt att veta.
Postad 18 January 2019 - 20:16
Jomen tjena!! Vill man köpa Yoshua tree är man hänvisad till en j*vla deluxutgåva på 7(sju!!!) j*vla plattor för 1439kr!!! Blir man förbannad elller? Samma sak när jag kollade på Fleetwood Mac för ett tag sedan. Näfyfan, den här renässansen för vinyl har fött den största samlingen klåpare och ockrare i hela hifihistorien.
Postad 18 January 2019 - 20:41 Jag förstår inte problemet- det är bara att ge sig ut till vilken stormarknad som helst som har ett pappställ med vinyl uppställt. Jag har tidigare ikväll sett både Fleetwood Macs "Rumours" och U2:s "Joshua Tree" på den lokala stormarknaden bara en liten bit härifrån- båda kostar runt 200 spänn stycket och är troligen några av de vanligaste albumen man kan hitta i ett sånt där pappställ. Inget ocker över det vad jag kan se. Lyft blicken från nätet och se till att pallra dig iväg till Ö&B eller liknande butik imorgon så kan jag lova att du hittar åtminstone en av ovanstående plattor. Sök och finn! Redigerat av GyroSE, 18 January 2019 - 21:11. Postad 19 January 2019 - 00:42
Såg Joshua Tree på stormarknaden för ett tag sedan med, samma version jag har, dvs 2017-remastern.
Postad 19 January 2019 - 02:23
Icke mätbara parametrar? Som hur du upplever något pga av dina känslor? T ex placebo?
Well, koncensus kan nås om folk är lite mer öppna och är med och testar. Då märker de fort att CD är överlägset vinyl och det inte finns några icke mätbara ljudskillnader från vinylskivor. Postad 19 January 2019 - 02:26
Detta är dock helt fel. Postad 19 January 2019 - 07:24 Jag avser inte själva ämnet CD vs vinyl när jag skriver de raderna utan jag lyfter blicken och tittar på diskussionen som sådan i stort. Sett ur den synvinkeln så är det uppenbarligen inte fel då vi just i den här diskussionen snurrar runt. Titta bara längre upp i tråden så ser du inläggen och hur de har formulerats. Hade vi alla deltagit i ett test där vi alla på samma villkor fick se och höra skulle det vara annorlunda, men nu är det inte så och då hamnar vi i en ond cirkel där diskussionen bara går runt tyvärr. Tråkigt också att allt hamnar i att någon eller några ska mästra de med annan infallsvinkel där man med sina inlägg gör allt för att förlöjliga den andra partens inlägg. Tyvärr har sånt förekommit flera gånger längre upp i den här tråden. Var finns diskussionsdynamiken i det? Man ger inte alla chansen att komma till tals och utveckla sitt resonemang utan man skrämmer i stället bort dem. Tyvärr är det symptomatiskt för det här forumet. När man kikar i vissa trådar så är det rent häpnadsväckande att se hur vissa systematiskt gaddar ihop sig och motar bort någon med andra synvinklar genom att förlöjliga hen så mycket det bara går. Redigerat av GyroSE, 19 January 2019 - 07:58. Postad 19 January 2019 - 07:42 Ljuduppfattning= personlig perception- läste du inte vad jag skrev eller var jag oklar på något sätt i det du citerade? Öppenheten finns men förutsättningarna är olika för oss allihop. Även om alla skulle testa hemma på sin egen kammare så skulle tycke, tänk och smak blandas in eftersom det handlar om ljudåtergivning. Jag prioriterar själv aldrig hur grejorna mäter- jag jagar det som jag upplever som det bästa ljudet för det är de facto jag som ska leva med grejorna och ljudet som de levererar. Använder därför mina öron som instrument när jag väljer. När jag sitter och utvärderar ett kommande inköp och uppgradering kollar jag hur det låter och att synergi finns med övriga komponenter i stereoracket. Hävdar inte att det är det rätta sättet generellt men det har funkat för mig genom alla år där jag långsamt har satt ihop och format den anläggning jag idag sitter på. Redigerat av GyroSE, 19 January 2019 - 08:22. Postad 19 January 2019 - 09:49
Att diskussionen snurrar runt beror kanske på att vissa menar att CD inte kan förmedla hur en elgitarr låter eller att mätdata inte betyder så mycket utan det är omätbara parametrar som är viktigare.
Postad 19 January 2019 - 11:46
Vem har i tråden sagt att "mätdata inte betyder så mycket utan det är omätbara parametrar som är viktigare"?
Postad 19 January 2019 - 11:55 Ingen har sagt det ordagrant som jag skriver, det är bara min tolkning av vad som sagts i tråden. Postad 19 January 2019 - 12:05
Läs om läs rätt.
Man ska mäta, men man ska också lyssna då allt måste passa ihop. Ju mer erfarenhet man får av olika kombinationer (källa/transport/rum) desto mer lär man sig att båda måste till. Postad 19 January 2019 - 12:11
Kanske offtopic, men tycker det är kul att lyssna, och sedan verifiera (eller motbevisa) det med mätning.
Testade olika inställningar för antiskating, med fyra olika inspelningar. Den som lät bäst, var också den som hade bäst dynamik, 1dB skillnad mot den näst bästa. På den sämsta var topparna tydligt avklippta/dämpade, och den lät dåligt med, med "slö" ljudbild och suddig bas. Redigerat av Ageve, 19 January 2019 - 12:14. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |