Hur var xw5000/7000 ootb?
![]() |
![]() |
![]() |
57 307:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
114 998:- |
Postad 05 augusti 2022 - 12:58
Tyvärr inget jag kan svara på , den var redan "skruvad" när jag tittade
Postad 05 augusti 2022 - 17:42
Kul att du blev imponerad av bilden oavsett men synd den inte visades kalibrerad, det gör en hel del. Särskilt om man jämför mot andra maskiner.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
En proj ska ju helst visas kalibrerad (och om möjligt mot liknande dukstorlek/typ) men det är kanske inte alla som låter ISF-kalibrera sina projar?
Det är nog såklart större andel som låter göra det ju bättre (=dyrare) projj man skaffat.
Om man inte tänker låta ISF-kalibrera gissar jag att en fattigmanskopiering av avs-forums + egna tweaks kanske ändå ger en rimlig bild av vad projjen presterar.
Färgerna blir kanske inte helt rätt men tydliga stick i någon riktning borde man fått bort.
Jag har inte ISF-kalibrerat någon projje (har dock enklare egna prylar), kombinationen av kostnad för resa upp till norra Sverige och att en vanlig lampa troligen ändrat karaktär på något år har gjort att det inte känts motiverat rent krona/nytta.
Med laser blir det antagligen en mindre skillnad över tid för lampan så det kanske är lättare att motivera kostnaden för sig själv, återstår paneldegraderingen (men det verkar finnas grundknep för hur man kompenserar delar av problemet).
Postad 05 augusti 2022 - 18:18
troligtvis ser jag inte ev "fel " i bilden när jag inte jämför med något, tror därför många sitter nöjda med sin bild oavsett kalibrering eller inte, i alla fall har jag gjort det sen 1998 men så var min första proj en VGA som man kalla det på den tiden , tror den gav i Ansilumen som man också sa , ca 300-400 ansi
Trots denna fantastiska ljuskanon körde jag en bild på över 150 tum men satt på 6-7 meters avstånd o var kanonnöjd, gick man fram till duken som var en målad väg såg man pixlar som säkert var 2x2 mm ) dessutom hade den stoft i linsen så jag fick leva med en mörk fläck uppe till höger i alla filmer
När jag köpte projen av en kontorsbutik var dom förvånade " vad skall du med en projektor till hemma ?" jag försökte hitta info ang hemmabio men utbudet var skralt och först 1997 förstod jag vad internet var , men hitta inget där i heller ? tiderna förändras .
1998 gav jag 20.000 kr för en begagnad proj med VGA upplösning , stoft i linsen , lät som en dammsugare, ingen bild om det inte var kolsvart , samt en lampa som varit med ett tag ... det var ändå billigt för något år tidigare hade den sålt i butik för 80.000 kr !
Postad 05 augusti 2022 - 19:34
På traditionellt Sonymanér så håller även 5000/7000 en hög nivå på sina förkalibrerade lägen. Reference är läget som är mest återhållsamt som inte drar iväg åt något håll och en bra utgångspunkt för vidare justeringar. Men en bra projektor bör kalibreras ihop med sin duk i det rum den ska användas för ingen maskin kan vara förinställd för alla de olika tänkbara förutsättningar man ger den.
Postad 05 augusti 2022 - 19:37
En proj ska ju helst visas kalibrerad (och om möjligt mot liknande dukstorlek/typ) men det är kanske inte alla som låter ISF-kalibrera sina projar?
Nädå, långt ifrån alla låter sin projektor bli kalibrerad. Vi har alla olika krav och förutsättningar så det bör man avgöra själv. Men jag tycker det är en otroligt viktig punkt när man ska jämföra maskiner mot varandra. Annars vet man inte om man jämför projektorns inställningar eller prestanda.
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 05 augusti 2022 - 19:42
troligtvis ser jag inte ev "fel " i bilden när jag inte jämför med något, tror därför många sitter nöjda med sin bild oavsett kalibrering eller inte, i alla fall har jag gjort det sen 1998
men så var min första proj en VGA som man kalla det på den tiden , tror den gav i Ansilumen som man också sa , ca 300-400 ansi
Trots denna fantastiska ljuskanon körde jag en bild på över 150 tum men satt på 6-7 meters avstånd o var kanonnöjd, gick man fram till duken som var en målad väg såg man pixlar som säkert var 2x2 mm
) dessutom hade den stoft i linsen så jag fick leva med en mörk fläck uppe till höger i alla filmer
När jag köpte projen av en kontorsbutik var dom förvånade " vad skall du med en projektor till hemma ?" jag försökte hitta info ang hemmabio men utbudet var skralt och först 1997 förstod jag vad internet var , men hitta inget där i heller ? tiderna förändras .
1998 gav jag 20.000 kr för en begagnad proj med VGA upplösning , stoft i linsen , lät som en dammsugare, ingen bild om det inte var kolsvart , samt en lampa som varit med ett tag ... det var ändå billigt för något år tidigare hade den sålt i butik för 80.000 kr !
Kraven ökar ju med tekniksprånget och det faktum att vi idag kan få en helt annan nivå på prestandan. Har man en gång haft en riktigt bra kalibrerad bild så lägger man upp ribban på den nivån, som med så mycket annat. Men jämför man dagens maskiner med det som fanns -97 så spelar det förstås ingen roll om maskinen är inställd optimalt eller inte, du kommer ändå att bli nöjd med i princip vilken maskin som helst från dagens utbud.
Postad 05 augusti 2022 - 21:35
Kraven ökar ju med tekniksprånget och det faktum att vi idag kan få en helt annan nivå på prestandan. Har man en gång haft en riktigt bra kalibrerad bild så lägger man upp ribban på den nivån, som med så mycket annat. Men jämför man dagens maskiner med det som fanns -97 så spelar det förstås ingen roll om maskinen är inställd optimalt eller inte, du kommer ändå att bli nöjd med i princip vilken maskin som helst från dagens utbud.
Jo jag är med på det det är inte så att jag ha kvar den från 98, har haft 12 st olika sen dess
Postad 06 augusti 2022 - 11:50
Vad som nog mest slog mig var hur bra det blev när man körde vanlig BR mot projen , på lite avstånd nästan som 4k
Postad 06 augusti 2022 - 11:56
Vad som nog mest slog mig var hur bra det blev när man körde vanlig BR mot projen , på lite avstånd nästan som 4k
Inte så konstigt då om man sitter på ett visst avstånd i förhållande till bildstorleken så ser man ingen skillnad på 1080p och 4k.
Postad 06 augusti 2022 - 13:04
Inte så konstigt då om man sitter på ett visst avstånd i förhållande till bildstorleken så ser man ingen skillnad på 1080p och 4k.
JO jag vet men visst var det skillnad på "normalt" avstånd , fördrar helt klart 4k , var ändå så att för att skillnaden skulle försvinna då var det för stort tittavstånd för min smak .
Det resonemanget kan man annars även överföra till att VHS band är lika bra som 4k bara man håller tillräckligt avstånd
Redigerat av nyborjare, 06 augusti 2022 - 13:05.
Postad 06 augusti 2022 - 13:53
JO jag vet men visst var det skillnad på "normalt" avstånd , fördrar helt klart 4k , var ändå så att för att skillnaden skulle försvinna då var det för stort tittavstånd för min smak .
Det resonemanget kan man annars även överföra till att VHS band är lika bra som 4k bara man håller tillräckligt avstånd
Absolut, på tillräckligt avstånd behövs bara en monokrom pixel, typ när man tittar på de flesta stjärnor förutom solen.
Postad 06 augusti 2022 - 22:51
Någon som sett denna och tankar kring det? https://www.youtube....h?v=7XjoRaNsHKk
Postad 07 augusti 2022 - 06:15
Man brukar ange att mänskliga ögat ser 50 pixlar per grad (PPD) i synfältet, för den som har normal syn ”1.0” eller ”20/20”
Ser man bättre har man högre ”upplösning” och vise versa.
På en 100” 16:9 med 4k / UHD blir pixlarna 0.57mm och sitter man på 1,6m ifrån duken är det samma upplösning per grad.
På 100” 16:9 med 1080P är 50 pixlar per grad ca 3.2m så teoretiskt är det där gränsen går för en normal syn att kunna se skillnad på bilden.
Jag ser dock tydlig skillnad på större avstånd, ser ioffsg 1.2, och sen går kanske inte 50PPD jämföra exakt så.
Postad 07 augusti 2022 - 09:28
Videon påvisar med önskvärd tydlighet svårigheterna med HDR för en projektor och den visar även att Sony och JVC har valt olika vägar att hantera detta. Den visar exakt det som jag har försökt beskriva och gör det väldigt tydligt att det finns för och nackdelar med båda lösningarna och man bör titta själv vilket man gillar bäst. I mixen av svårigheter kan man sen droppa in att det finns ett otal inställningar på båda maskinerna som kan ändra resultatet på olika sätt.Någon som sett denna och tankar kring det? https://www.youtube....h?v=7XjoRaNsHKk
Det är helt klar lättare att jämföra prestanda med SDR.
Postad 07 augusti 2022 - 11:45
Marcus, ursäkta en nyfiken i en strut men jag satt o fundera på vad har en man som du och andra som är i branschen själv för proj hemma ?
Kan du se en film utan att titta på "bilden"
Postad 07 augusti 2022 - 12:08
He, he, man måste kunna skilja på jobb och privat. Hade jag alltid jämfört mina egna system med de kunders system som jag designar och kalibrerar så vore det besvikelse var gång jag skulle titta. Men det går att koppla om rätt bra tycker jag, men visst, lite skadad blir man.Marcus, ursäkta en nyfiken i en strut men jag satt o fundera på vad har en man som du och andra som är i branschen själv för proj hemma ?
Kan du se en film utan att titta på "bilden"
Jag har tyvärr inget dedikerat biorum, vi valde att göra ett brädspels/simracing-rum av det utrymmet som skulle kunna blivit ett biorum. Även andra intressen måste få sitt och det var valet jag och min fru gjorde när det byggdes, men en vacker dag blir det nog en bio där ute.
Just nu hänger det en HW65 som skjuter mot en ReAct i sovrummet med ett litet MK-ljudsystem. I min vardagsrumsbio hänger det en JVC X5900 som skjuter mot en 220cm bred DNP med en mix av JBL och Procellahögtalare. JVCn ska dock bli bytt snart till en XW5000 har jag tänkt, men det får bli när de kunder som väntar har fått först.
/Marcus, den privata versionen;-)
Postad 07 augusti 2022 - 12:52
Tackar ! jag har också haft planer på en riktig racingsimulator , en rejäl stor, avgränsa med draperier samt 3 st stora skärmar runt, men de är svårt att få ihop allt .
Redigerat av nyborjare, 07 augusti 2022 - 14:44.
Postad 07 augusti 2022 - 15:03
Man brukar ange att mänskliga ögat ser 50 pixlar per grad (PPD) i synfältet, för den som har normal syn ”1.0” eller ”20/20”
Ser man bättre har man högre ”upplösning” och vise versa.
På en 100” 16:9 med 4k / UHD blir pixlarna 0.57mm och sitter man på 1,6m ifrån duken är det samma upplösning per grad.
På 100” 16:9 med 1080P är 50 pixlar per grad ca 3.2m så teoretiskt är det där gränsen går för en normal syn att kunna se skillnad på bilden.
Jag ser dock tydlig skillnad på större avstånd, ser ioffsg 1.2, och sen går kanske inte 50PPD jämföra exakt så.
Stämmer detta verkligen , jag har ingen supersyn men på 100 tum på 4 meter såg jag en enorm skillnad på 1080 o 4k
Postad 07 augusti 2022 - 15:19
Framförallt är det två helt olika saker som påvisas.
Redigerat av Marcus_TheRock, 07 augusti 2022 - 15:34.
Postad 07 augusti 2022 - 15:40
En nybörjarfråga trots att jag haft proj längre är jag ganska okunnig XW5000 den är varken DLP eller LCD ?
Postad 07 augusti 2022 - 15:47
En nybörjarfråga trots att jag haft proj längre är jag ganska okunnig
XW5000 den är varken DLP eller LCD ?
Nej, den använder tekniken SXRD.
Mer info:
https://en.wikipedia...lective_Display
Postad 07 augusti 2022 - 15:56
Stämmer detta verkligen , jag har ingen supersyn men på 100 tum på 4 meter såg jag en enorm skillnad på 1080 o 4k
En sådan där evig diskussion, men då såg inte skillnad på 1080p och 4K. Du såg skillnad på hur två olika bildlösningar presenterar sin bild där det finns hundratals faktorer som påverkar hur man upplever skillnader. Optikens kvalitet, simultankontrast, resultat av bildprocessning, modulation och så vidare.
Annars är alla sådana mått om att man ser visst antal pixlar på ett visst avstånd mest någon slags matematisk förenkling som ger sken av att vara "sanning" när det finns en matematisk formel bakom. Ifall vi såg 50 pixlar per grad med 20/20-syn skulle vi alla se rätt dåligt egentligen. Ögat fungerar inte som pixlar och framför allt vår syn registrerar inte omvärlden som pixlar på det sätt som pixlar i displayer bygger upp bilden.
Postad 07 augusti 2022 - 18:26
Jo det är klart , ögat bedömer ju hela bilden och dess kvalitet , i mitt fall var det så att allting var ju samma, spelar,e projektor, duk , omgivning , allt som gjordes var att ena stunden spela en 4k skiva och minuten efter en BR
Postad 07 augusti 2022 - 18:38
Då tittar och jämför du inte olika upplösningar. Bilden från projektorn är ju hela tiden densamma(3840x2160). Vad du då jämför är hur spelaren/projektorn skalar om bilden, dess videoprocessor, skillnaden i bitrate/komprimering och inte minst skillnaden mellan SDR och HDR. Upplösningen i materialet är bara en liten del av helheten vid en sådan jämförelse, kanske till och med den minst viktiga.Jo det är klart , ögat bedömer ju hela bilden och dess kvalitet , i mitt fall var det så att allting var ju samma, spelar,e projektor, duk , omgivning , allt som gjordes var att ena stunden spela en 4k skiva och minuten efter en BR
Redigerat av Marcus_TheRock, 07 augusti 2022 - 19:23.
Postad 08 augusti 2022 - 01:50
Rent fysiologiskt stämmer det, även om vi inte ser helt digitalt. Vi har ståndare och tappar som ser antingen ljus i svartvitt eller ”bara färger i dagsljus”.. Beskrivningen av ögast upplösning går nog inte förenkla mer än så.
”Normal syn” är 50-60 pixlar per grad och det finns de som ser uppåt 2.0, dvs dubbelt så skarpt. Man beskriver det ungefär som 50 (eller 60) till 100 pixlar per grad.
Det finns dock exempel där vi kan skilja två vertikala paralellförskjutna linjer från varandra som har ett mycket mindre avstånd än ”60 pixlar per grad”. Det är inte helt utklarat hur ”upplösningen fungerar men tapparna är såklart inte exakt uppradade som en 4k-display i jämna rader och man kan såklart nyttja faktat att de sitter lite hullet om buller till att öka upplösningen i vissa fall.
Jag ser skillnad mellan fullHD och 4k på ganska stort avstånd.
Då tittar och jämför du inte olika upplösningar. Bilden från projektorn är ju hela tiden densamma(3840x2160). Vad du då jämför är hur spelaren/projektorn skalar om bilden, dess videoprocessor, skillnaden i bitrate/komprimering och inte minst skillnaden mellan SDR och HDR. Upplösningen i materialet är bara en liten del av helheten vid en sådan jämförelse, kanske till och med den minst viktiga.
Exakt. Det är precis som jag beskrev tidigare att jag körde fullHD-källmaterial när det gick komma åt på projjen för snart 20 år sedan trots att projjen inte ens stödde formatet.
HTPC:n skalade ned till native projjeupplösning och bilden blev mycket skarpare.
Nu kör gör jag samma sak till min fullHD-projje sen flera år:
4K-material via HTPC:n som skalar ned till 1080P och bilden upplevs någonstans halvvägs till 4K. Mycket bättre än samma film på fullHD Bluray, trots att projektorns upplösning bara är fullHD. Upplösning är inte allt. Framförallt har mediavärlden valt att komprimera DVD och Blu-ray för ungefär tevestorlek. När man satt och valde komprimeringsgraden (eg kvaliten) för DVD och Bluray hade man inte 100” eller mer i åtanke.
Postad 08 augusti 2022 - 02:00
Klart förståerligt.He, he, man måste kunna skilja på jobb och privat. Hade jag alltid jämfört mina egna system med de kunders system som jag designar och kalibrerar så vore det besvikelse var gång jag skulle titta. Men det går att koppla om rätt bra tycker jag, men visst, lite skadad blir man.
Jag hamnar inland i bildkritiker-mode, sker oftast när det är en film jag själv kunde skippa men frun vill fortsätta se.
Bra filmer, som tur är, då är bildkritikern offline :-)
Jag är väldigt nöjd med vardagsrumslösningen ( >20 år med bio i vardagsrummet). Skulle inte vilja byta bort mot ett dedikerat rum. Isf skulle jag behöva både ock. Mitt vardagsrum har dock 100% hermetisk koll på ljusinsläpp, och mörkläggningsgardiner på sidorna av duken som tar bort mycket reflekterat ljus.Jag har tyvärr inget dedikerat biorum, vi valde att göra ett brädspels/simracing-rum av det utrymmet som skulle kunna blivit ett biorum. Även andra intressen måste få sitt och det var valet jag och min fru gjorde när det byggdes, men en vacker dag blir det nog en bio där ute.
/Marcus, den privata versionen;-)
Till något viktigare ( :-) ) : Simracing!!! kanske inte rätt plats denna tråd men det låter intressant. Jag sitter i en racingstol lånad från hobbybilen med VR, bra ratt /pedaler/växelspak etc.
Redigerat av AAKEE, 08 augusti 2022 - 07:16.
Postad 08 augusti 2022 - 07:19
Då tittar och jämför du inte olika upplösningar. Bilden från projektorn är ju hela tiden densamma(3840x2160). Vad du då jämför är hur spelaren/projektorn skalar om bilden, dess videoprocessor, skillnaden i bitrate/komprimering och inte minst skillnaden mellan SDR och HDR. Upplösningen i materialet är bara en liten del av helheten vid en sådan jämförelse, kanske till och med den minst viktiga.
Kom på ett tillägg: Det här är oerhört mycket lättare att förstå om man går på en (bra) demo av projektorer.
Postad 08 augusti 2022 - 08:20
JO men det är begränsat i mitt närområde, långt att åka, jag var på mässan i Lund, men det var svårt att få personlig demo där, all körde ju sitt race och ingen ville väl egentligen vissa brister eller jämföra med andra ,
Postad 08 augusti 2022 - 10:22
Är det ens lönt att mata HDR till projj? Har det avstängt på våran epson 9400, ganska ljust vardagsrum med mörkläggning mot reactduk... tycker inte att hdr blir dirket någe bra, men SDR blir fantastiskt. Har tom stängt av HDR på oleden nu på sommaren tycker inte att får till det så bra under sommarhalvåret utan att behöva mörklägga, är en panna hz980.
Enda irriterande är att kan inte stänga av HDR från UHBD spelaren, en samsung K8500, så kör mest streamat/ ripat från appleTVn.
Tips på bra UHBD spelare som gör bra HDR till SDR så hade jag blivit glad...
Kommer ni ha biomässa i vår igen Marcus, med dessa projjmaskiner?
Redigerat av Garrett, 08 augusti 2022 - 10:23.
Postad 08 augusti 2022 - 10:51
Mässan försöker vi hålla vartannat år men det hänger också till stor del på vad våra leverantörer vill och mäktar med. Så våren 2024 finns det en god chans.
Redigerat av Marcus_TheRock, 08 augusti 2022 - 16:41.
Postad 08 augusti 2022 - 13:01
Tips på bra UHBD spelare som gör bra HDR till SDR så hade jag blivit glad...
Panasonics UHD-BD-spelare har alltid varit de som ger mest och bäst möjlighet att konvertera HDR till SDR. Det är någondera UB8xx-modellen du bör välja, där UB820 är den aktuella nordiska modellen. Det är en hel del att pilla med i fråga om inställningar, särskilt som HDR inte är det enklaste att greppa utan kräver en del experimenterade och självstudier.
Samsung K8500 hade nog endast en förtjänst för sin tid: att den fanns att köpa och att den såldes ut till ett lågt pris. Ok matchning för en TV, men Panasonics UB8xx och storebror (UB9xxxx adderar ljudegenskaper/byggkvalitet) är väldigt mycket bättre för en projektorer, särskilt de som inte har egna moderna system och lösningar för att analysera och hantera HDR.
Postad 09 augusti 2022 - 05:13
JO men det är begränsat i mitt närområde, långt att åka, jag var på mässan i Lund, men det var svårt att få personlig demo där, all körde ju sitt race och ingen ville väl egentligen vissa brister eller jämföra med andra ,
Var bor du?
Postad 09 augusti 2022 - 23:33
Närmsta ort är Malung
Det är ju en bit om du måste till Marcus och The Rock.
Det bör dock finnas kalibrerade projjar i Sthlm.
Hembiobutiken?
Postad 10 augusti 2022 - 07:50
Svårt att tänka mig att jag skulle bli missnöjd med en 5000, lägger hellre respengarna på att försöka hitta någon som kan hjälpa mig med kalibreringen på plats
Nu undrar man bara när svarta börjar dyka upp i Sverige ?
Redigerat av nyborjare, 10 augusti 2022 - 09:27.
Postad 10 augusti 2022 - 15:55
Postad 10 augusti 2022 - 16:04
Fick hem min 7000 igår Dock inte hunnit titta så mycket ännu. Kalibrering blir först om någon vecka.
Trevligt!
Vad hade du för projektor innan?
Återkom gärna med intryck.
Postad 10 augusti 2022 - 16:37
Trevligt!
Vad hade du för projektor innan?
Återkom gärna med intryck.
Hade en Epson 9300. Enormt bra ”bang for buck” i den. Det var en kompromiss när vi byggde bion då vi la lite mer kraft på ljusbehandling av rummet. Så detta var nästa steg i uppgradering av bion.
För ett år sedan lånade jag hem en Sony 790 men köpte den aldrig. Denna blir nog bra med möjlighet att köra HDR också. Det första som märks tydligt är ett helt annat tryck i bilden, väldigt bra skärpa över hela bilden samt en väldigt fin rörelsehantering. Kan återkomma när jag haft den lite längre
Postad 12 augusti 2022 - 22:13
På traditionellt Sonymanér så håller även 5000/7000 en hög nivå på sina förkalibrerade lägen. Reference är läget som är mest återhållsamt som inte drar iväg åt något håll och en bra utgångspunkt för vidare justeringar. Men en bra projektor bör kalibreras ihop med sin duk i det rum den ska användas för ingen maskin kan vara förinställd för alla de olika tänkbara förutsättningar man ger den.
Hej!
Hur ska man tänka om man har ett vitt vardagsrum med react-duk. Inte världens bästa ljuskontroll, vanliga gardiner. Ska man tro att sony 5000 eller en epson ls12000 passar bäst? Jag sitter i nuläget på en epson 7200 och är sugen på en uppgradering...
Postad 13 augusti 2022 - 11:53
Hur bred är din duk och vilket format har den?Hej!
Hur ska man tänka om man har ett vitt vardagsrum med react-duk. Inte världens bästa ljuskontroll, vanliga gardiner. Ska man tro att sony 5000 eller en epson ls12000 passar bäst? Jag sitter i nuläget på en epson 7200 och är sugen på en uppgradering...
/Marcus
Redigerat av Marcus_TheRock, 13 augusti 2022 - 11:54.
Postad 13 augusti 2022 - 19:40
Med SDR med lasern på minimum så mätte jag följande efter kalibrering:
22fL (Kontrast 95 som är max utan att ta alltför stora kompromisser i gråskalan)
20fL (Kontrast 90 som jag valde hos mig för att nå lagom ljusflöde för mitt rum)
13fL (Kontrast 70 som referens eftersom Projectorcentral valde just detta värdet vid sin kalibrering)
Som jämförelse med olika nivå på lasern med kontrastreglaget på 95:
Max. 32fL
80% 30fL
50% 27fL
På HDR så valde jag att köra lasern på 50 då jag tycker att den lägre ljudnivån är viktigare än det sista i ljus hos mig.
50% 29,5fL (Kontrast 41)
100% 34,5fL (Kontrast 41)
Kontrastreglaget i HDR påverkar ganska mycket hur stark bilden blir men bränner ut högdagrar ganska rejält om den står för högt. Som standard står den på 50 men då tappar man rätt mycket detaljer. För att visa hela vägen upp till 235 (som är alla detaljer som ska synas) behöver man sänka reglaget till 34 men då blir bilden ganska mörk med mina förutsättningar och tappar den popp man gärna vill ha, Bästa kompromiss hos mig landade därför på 41, men det är en helt subjektiv värdering från min sida.
Redigerat av Marcus_TheRock, 15 augusti 2022 - 23:30.
Postad 13 augusti 2022 - 19:50
Hur upplever du skillnaden i kontrast från din x5900?
Ska ju själv snart byta ut min x5900 mot en xw7000 så man är ju lite nyfiken.
Edit: En av mina dukar är en likadan DNP som du har, som jag kommer använda vid Tv-tittande när rummet inte är mörklagt.
Redigerat av Duddits1, 13 augusti 2022 - 19:53.
Postad 13 augusti 2022 - 20:09
Hur upplever du skillnaden i kontrast från din x5900?
Ska ju själv snart byta ut min x5900 mot en xw7000 så man är ju lite nyfiken.
Edit: En av mina dukar är en likadan DNP som du har, som jag kommer använda vid Tv-tittande när rummet inte är mörklagt.
Det är en svår fråga att svar på utan att tillsammans titta och diskutera. De ger olika typ av bild och även X5900 ger fortfarande en väldigt bra bild. Bottensvärtan är något bättre på JVCn men det blir en annan pop och dynamik bilden med Sonyn.
/Marcus
Postad 13 augusti 2022 - 20:48
Det är en svår fråga att svar på utan att tillsammans titta och diskutera. De ger olika typ av bild och även X5900 ger fortfarande en väldigt bra bild. Bottensvärtan är något bättre på JVCn men det blir en annan pop och dynamik bilden med Sonyn.
/Marcus
Misstänkte att det var svaret jag skulle få
Själv är jag otroligt nöjd med X5900, men precis det du nämner med "pop" och "dynamik" så är det precis det jag kan sakna lite.
När jag kör Hdr med Madvr så får jag det, men man vill ha ännu mer.
(Sedan givetvis äkta 4k paneler).
Använder du Reality Creation? Av det jag läst så ska den ju vara grym på dessa nya modeller.
Men det passar nog inte alla, men personligen ser jag fram emot att leka med den funktionen.
Postad 13 augusti 2022 - 22:06
/Marcus
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar