* Officiell tråd - Yamakawa DVD-365 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 12 mars 2004 - 11:55
Vore spännande att testa om det är skillnad mellan de kortare DVI-kablarna av olika fabrikat (läs prisklass).Köpte min dvi-d kabel hos Reference Audio - dyr men bra!
Länk till den Här!
Bilden på Z2:an fick sig ett ordentligt lyft (hade iofs bara s-video innan).
När det gäller så pass långa kablar som 10m är jag övertygad att en liten kvalitetsförbättring betyder skillnaden mellan himmel och ****. Men för kablar på 3 meter eller liknande... vore intressant att se, som sagt.
// Anders
Postad 12 mars 2004 - 12:37
Jag undrar bara om den väsnas mycket när den läser dvdfilmer????
/Daniel
Postad 12 mars 2004 - 12:38
Dvs har man inga störningar så lär väl inte en dyrare kabel göra bilden ännu bättre.
Postad 12 mars 2004 - 12:54
Jag har fått den uppfattningen också. Men det kan ju faktiskt vara som med digital överföring av ljud; att om allt för mycket småfel uppkommer så påverkas det totala negativt.Hmm ... är det inte så att antingen kommer signalen fram eller inte?
Dvs har man inga störningar så lär väl inte en dyrare kabel göra bilden ännu bättre.
Alltså: om kabeln är skit får man knappt nån bild alls. Är kabeln bra eller mycket bra får man mycket bra bild. Är kabeln däremot i nån form av gränszon kanske småartefakter kan dyka upp... Eller syns dessa så tydligt att det är som natt och dag?
Personligen så tror jag bara att dyrare kablar behövs då man börjar komma upp i längder över 5m eller så.
// Anders
Postad 12 mars 2004 - 15:16
Nej, min låter inte mycket när den läser DVD.Nån som har spelaren northq 5001.
Jag undrar bara om den väsnas mycket när den läser dvdfilmer????
/Daniel
/John
Postad 12 mars 2004 - 20:22
Jag vill kunna köra 720p till min projektor, det ska väl dom klara av.
Postad 12 mars 2004 - 23:20
/Anders
Postad 14 mars 2004 - 00:19
Gick att starta men den tog inte emot några skivor.Står i setup menyerna att den känner av vilken dvdloader som sitter i så kanske det beror på detta.Satte sedan i originalloadern igen o laddade in den gamla firmwaren och då....voila ,
allt funkade igen.Uppdaterade till 271 och allt gick som det skulle.Mystiskt.
Har hackat 2 ggr på 2 filmer ikväll men vi får väl se hur länge det funkar.Vet inte om det beror på bytet av loadern eller ned-upp graderingen av fw att det fungerade igen men men....det är film via DVI igen o det är ju huvudsaken

Postad 14 mars 2004 - 08:35
razze: Tråkigt att höra att det strulat så mycket för dig med Yamakawan :/
Postad 14 mars 2004 - 18:32
Tilläggas ska väl att FW 271 verkar vara mkt långsammare än 252 i menyerna vid omställningar av utsignal.252 fixar det på ca 1/2 sekund medans 271 behöver 2-3 sekunder på sig. Någon som känner igen detta?
Postad 16 mars 2004 - 12:40

Vilken spelare är bättre och varför, Yamakawan eller NorthQ 5001?
Postad 16 mars 2004 - 13:18
Samma spelare. Olika utsida. Den du tycker bäst om, för det pris du blir erbjuden, ska du köpa. Se bara till att inte köpa NorthQ 5000, om du är ute efter dvi-utgång, då denna saknar dvi.Det börjar bli för mycket tekniskt mumbojumbo att sätta sig in i.
![]()
Vilken spelare är bättre och varför, Yamakawan eller NorthQ 5001?
Jag har en NorthQ 5001.
// Anders
Postad 16 mars 2004 - 21:51
Postad 17 mars 2004 - 09:26
Postad 17 mars 2004 - 09:33
Var kan man köpa en Scart till Component-kabel?
Om du inte vill göra en själv så gör också Supra(Jenving) sådana på beställning. Bara att skicka kopplingsshcemat till dem.
Postad 19 mars 2004 - 14:29
Finns ju 285:an som ha VGA ut men hur är skillnaden i bild på dessa tro? inställninsmöjligheter mm...
Nån som vet nåt?
har problem med ryckig bild via dvi-vga adaptern från min htpc så tänkte försöka med en separat DVD. har ingen ryckighet via min gamla Pioneer dvd men inte lika bra bild då heller så...
Vad tror ni?
hjälp och tips är välkommet som sagt
Postad 19 mars 2004 - 14:40
Supra har en, kolla hembiobutiken.se
Osäker på om denna kabel kommer funka...nån som vet?
Supra 3 RCA - Scart används för att skicka ljud och bild från tex en VHS-spelare till en TV. Bildsignalen är komposit och ljudsignalen kan vara stereo. Observera att denna kabel ska användas i namnets riktning, dvs från en apparat med 3 st RCA-kontakter till en apparat med Scart-ingång.
Redigerat av prosen, 19 mars 2004 - 14:41.
Postad 19 mars 2004 - 15:42
Är det någon som har testat denna kabel, funkar den även för Yamakawa/NortQ???Supra har en, kolla hembiobutiken.se !
Supra Scart - 3 RCA Komponent används för att skicka en komponentsignal mellan två apparater där den ena har 3 RCA-kontakter för komponentsignalen och den andra en scartkontakt. Detta är inte så vanligt men tex har en del DVD-spelare från KISS komponent ut på sin scartutgång.
OBSERVERA att denna kabel INTE kan omvandla RGB eller komponent utan endast skickar signalen. Den kan alltså inte användas från en produkt som skickar eller tar emot RGB-signal.
Kabeln kan används i båda riktningarna.
Priset är 539 kr för en meter. Marcus tar 400 kr för samma längd, och jag VET att den fungerar samt att kvalitén säkert är mycket högre på hans kabel.
Postad 19 mars 2004 - 15:54
Supra Scart - Komponent » fler kablar
Supra Scart - 3 RCA Komponent används för att skicka en komponentsignal mellan två apparater där den ena har 3 RCA-kontakter för komponentsignalen och den andra en scartkontakt. Detta är inte så vanligt men tex har en del DVD-spelare från KISS komponent ut på sin scartutgång.
OBSERVERA att denna kabel INTE kan omvandla RGB eller komponent utan endast skickar signalen. Den kan alltså inte användas från en produkt som skickar eller tar emot RGB-signal.
Kabeln kan används i båda riktningarna.
Postad 19 mars 2004 - 16:41
Medans för min granne så står det version 253 (tror jag det var). Tänkte testa att byta firmware till 271. Ska man bränna ner alla filler och mappar i "zippen" eller bara typ bin-filerna? Tacksam om någon vill vara pedagogisk och förklara. Har hört att nytt fw kan få dvd-filmer att hacka, någon som märkt detta. Och hur är det måste man ha fw efter sitt serie-nr på spelaren? /Thankz
Postad 19 mars 2004 - 22:29
Jag har nu fått hem min NorthQ 5001. Jag har förstås lite frågar att ställa i detta eminenta forum.
1. Jag har problem med att ladda-in den senaste firmwaren. Jag har lagt ISO-filen på en cd och följt anvisningarna, men det vill bara inte fungera. Är det så att spelaren är känslig för olika cdskivfabrikat? Maskinen levererades med version 252.
2. Hur ser det ut hos er när ni kör, 4:3 filmer, 2:35:1? På alla andra cdspelare jag har haft så ser man dom i fullbild, 16:9, men icke på den här. Ta Titanic t ex, är i letter "a la" 4:3 format, inte så kul. Jag kör spelaren via DVI till min plasma. Har även provat via RGB och får samma problem.
3. Jag har en Nothern Star plasma. Det ända format som jag får att fungera via DVI är 720p alt 720 50hz. Hur har det gått för er andra som har liknande eller samma plasmamodell, vilka format fungerar för er?
4. Hur gör man för exakt för att komma in i Custom Settings menyn för DVI? Jag har provat med att stå under Setup > Video format > DVI och tryckt 9713 på fjärren, men det fungerar inte.
5. Jag upplever ett lätt flimmer på tex övre svarta ramen samt i vissa DVD-menyer, har ni samma problem.
För övrigt kan jag säga att jag inte är helt nöjd... nu har jag haft hemma en Samsung HD-935, Denon DVD-2200 och nu denna för att testa på plasman (och min tjejs gamla Samsung S-224). Jag måste tyvärr meddela att denna inte håller samma höga klass på DVI-utgången som HD-935, det är lite mer "spruttibangbang" i Samsungen. Bilden är som en 400 hästars turbo, fullt drag samt inte en ända antydning till skak eller vibration. Lite lyxigare bild frägmässigt!
Nu vill jag inte säga att NorthQ 5001 är dålig, det är den absolut inte, men men är det bra DVI-spelare man är ute efter och kan justera bilden på sin plasma el. dyl då blir det än bättre...
Jättetacksam för snabba svar på mina frågor så att jag får chans att testa det senaste versionen av operativet, kanske är det bättre.
Redigerat av Unregistered6819cc18, 19 mars 2004 - 22:32.
Postad 19 mars 2004 - 23:47
Jag skall försöka svara på dina frågor.
Firmware laddar du ner från NorthQ firmware. Som Brand Name anger du "northq" och som Serial No anger du serienumret som står på en sticker på baksidan av spelaren i formen "mpxxxxx". När du kommer in så finns där instruktioner hur du gör.
1. Jag antar att du inte har lagt ut ISO-filen som den var på CD utan att packa upp den (ja jag vet, dum fråga, men i alla fall

2. I den undre menyn, under videoinställningar, ställer du in att du vill ha 16:9 bild. Default står den på 4:3.
4. Du måste ha minst FW ver 253 för att komma åt custom menyn med 9713.
Bilden blir bättre med nyare firmware. Lycka till.
Postad 20 mars 2004 - 09:41
Tack för dina svar!
Jo jag har packat upp filen och lagt den på cd, men spelaren vägrar. Jag har provat med att bränna olika hastigheter, men det hjälper inte. Nu skall jag testa att läsa några mp3-filer, tänkte se om den kan läsa det fabrikatet jag använder. Det är så synd att detta inte fungerar, hade varit kul att testa custom settings.
Jag har ställt in spelaren på 16:9 så alla andra filmer ser bra ut, de är bara de som ligger som 4:3, 2:35:1 som blir fel. Upptäckte att man kan använda den grymma zoomfunktionen till detta, det vara bara att zoom-in 2 steg, så täcker även dessa filmer hela bilden.
Hälsningar,
Funkybase
Postad 20 mars 2004 - 10:33
Är det .zip-filen du menar att du packat upp?Hej Anders,
Tack för dina svar!
Jo jag har packat upp filen och lagt den på cd, men spelaren vägrar. Jag har provat med att bränna olika hastigheter, men det hjälper inte. Nu skall jag testa att läsa några mp3-filer, tänkte se om den kan läsa det fabrikatet jag använder. Det är så synd att detta inte fungerar, hade varit kul att testa custom settings.
Jag har ställt in spelaren på 16:9 så alla andra filmer ser bra ut, de är bara de som ligger som 4:3, 2:35:1 som blir fel. Upptäckte att man kan använda den grymma zoomfunktionen till detta, det vara bara att zoom-in 2 steg, så täcker även dessa filmer hela bilden.
Hälsningar,
Funkybase
Det är hursomhelst .iso-filen du ska ladda in i ett cd-brännarprogram. .iso-filen är en exakt kopia av hur cd:n ska se ut. Du ska alltså inte bränna ned .iso-filen på en skiva, du ska skapa en cd med hjälp av .iso-filen och ett bränningsprogram.
// Anders
Postad 20 mars 2004 - 10:48
Postad 20 mars 2004 - 11:39
jag undrar bara om northq e ett bra köp me tanke på alla problem folk snackar om att den har vill ha en ny dvd lirare snart pga min börjar tröttna lite.
/Daniel
Postad 20 mars 2004 - 12:30

Postad 20 mars 2004 - 12:50
Nu blev även jag lite nyfiken. Vilka "alla problem" är det som folk pratar om mera specifikt? Vilken tråd har du läst detta i? Min personliga upplevelse är att folk är överlag väldigt nöjda med sina yamakawa eller northq spelare.Jag e lite nyfiken bara.
jag undrar bara om northq e ett bra köp me tanke på alla problem folk snackar om att den har vill ha en ny dvd lirare snart pga min börjar tröttna lite.
/Daniel
Det är lättare att bemöta dina frågor om du är mera specifik istället för att "svepa med den breda penseln". Jag tycker dessutom det är väldigt intressant att vi har fått en så olika uppfattning, du och jag, om vad folk tycker om sina spelare utifrån att läsa t ex denna tråd.
Postad 20 mars 2004 - 13:24
För att den ska acceptera skivan måste jag alltid stänga av spelaren och sätta på den igen en gång. Sedan är allt frid och fröjd...
Någon mer som upplever samma sak?
Postad 20 mars 2004 - 17:08
Postad 20 mars 2004 - 23:44
Tacka alla som hjälpe till med info!!

Har för mig att jag läst någonstans att man skall kunna ställa in Gamma osv, hur gör man det?
Har någon annan problem med DVD menyer som småskakar/vibrerar lite... inte alla men vissa gör det?
Alla DVI-formaten fungerar inte på min plasma... 720P + 720 50hz fungerar... även custom fungerar. Appropå custom settings... om man flytta hela bilden vertikalt alt. horisontellt med custom settings, hur gör man det?
Funderar dock på att byta spelare, Samsungen passar min plasma bättre... om någon vill köpa min så säg till... jag bjuder kan bjuda på DVI-kabeln?!?!
Postad 21 mars 2004 - 14:44
Postad 21 mars 2004 - 21:21
Postad 22 mars 2004 - 17:43
hmm... Beställde en Yamakawa i fredags...
ringde till tyskland och frågade hur det låg till eftersom jag inte fått nån bekräftelse.
de får inte den till sitt lager nästa vecka , sen tar det väl ytterligare några dagar innan jag får den...
Grr.. hatar att vänta.

Hur lång tid brukar det ta från technikdirekt.de? nån som vet?
Postad 22 mars 2004 - 18:29
Det går lika bra att skala ner som upp, dock kanske lite mera ovanligtÄr det nån som vet om det fungerar bra att köra PAL 576 nerskalat till 480p via dvi till en 480p projektor med denna spelare? Till exempel Infocus kommande SP4805 som jag funderar på att byta ut min Z1:a mot. Tacksam för feedback!

Postad 22 mars 2004 - 19:31
Då får det nog bli en Northq 5001.
Ang dvi kabel, betyder dual link både analog och digital?
Postad 22 mars 2004 - 23:01
Jag beställde en DVD-spelare från technikdirekt.de den 14/3 och fick den idag. Gick väl ganska fortLäst hela tråden nu och...
hmm... Beställde en Yamakawa i fredags...
ringde till tyskland och frågade hur det låg till eftersom jag inte fått nån bekräftelse.
de får inte den till sitt lager nästa vecka , sen tar det väl ytterligare några dagar innan jag får den...
Grr.. hatar att vänta.![]()
Hur lång tid brukar det ta från technikdirekt.de? nån som vet?

Redigerat av Freq, 22 mars 2004 - 23:02.
Postad 23 mars 2004 - 08:42
Har en NorthQ 5001 som strular lite, den lämnar ett fält i över- och högerkanten där inget projiceras.
Har testat ny FW och EmuMannens optimala intställningar, men det hjälper inte.
Eftersom det verkar vara samma maskiner, borde ju Yamakawa också lida av detta.
Någon som märkt det?
Undrar John
Postad 23 mars 2004 - 08:50
Postad 23 mars 2004 - 13:04
Postad 23 mars 2004 - 13:28
Läste på komplett att Northq inte tar dvd+r. Gör den det om man uppgraderar firmware?
Den läser DVD+R utan problem!! Och jag har ännu inte uppgraderat min firmware!
Postad 24 mars 2004 - 09:11
Nu har jag testat NorthQ 5001 mot Samsung HD-935...
Jag kom fram till att köpa Samsungen. Största anledningen till detta är att Samsungen är helt flimmerfri. När jag tex tittar på Hitta Nemo, så kan me se skillnad på de scener där man ser staden i bakgrunden, eller scenen där man ser viken innan måsen flimrar via alla utgångar på NorthQn, men inte på Samsungen (då testade jag RGB, Komponent och DVI). Samsungen har bättre djup i sin bild och den är mycket starkare och finare konturer. NorthQn har bättre återgivning på gråa nyanser. När jag kör THX Optimizer så ser jag alla de grå boxarna på Nortqn. Läste någonstans att de beror på att Samsungen skickar ut signal i datorstandard och inte videostandard, någon som känner till detta? Om man har möjlighet till att ställa ner skärpan på sin Plasma eller dyl. så rekommenderar jag Samsungen starkt!
Samsung HD-935
Bra saker
+ Superbild, bästa jag sätt (testat mot Denon DVD-2200, NorthQ 5001) på DVI-utgången
+ Helt flimmerfri
+ Inga skakiga panoreringar
+ Snygg
+ Bra ljud
Dåliga saker
- Stödjer inte alla format, DivX mm.
- Dålig fjärr (skall köra min multi i stället för där finns separata knappar för spolning)
- Skalar inte upp komponent
- Kör man THX Optimizer så visar den inte alla nyanser av grå
NorthQ 5001
Bra saker
+ Billig
+ Fin bild, men den är lite väl mjuk för min smak. Bilden ser nästan analog ut fast än man kör med DVIn
+ Stödjer massor med format
+ Bra operativ, möjlighet till Custom Settings
+ Skalar upp komponent
+ Perfekt gråskala när man kör THX Optimizer
+ Zoomfunktionen är helt rå, man kan zooma på bra utan att det känns som en bildslakt
Dåliga saker
- Bilden skakar och vibrerar på alla utgångarna. Syns i DVD menyer samt i animerade scener med djup. Även den sk letterboxen skakar i överkant på tex Pirates of the Caribbean
- Bilden för mjuk
- Komponent bilden ser ut som att det ligger ett filter över bilden vilket gör den lite oskarp. I min mening så var komponent utgången sämst av de tre...
- Lite skakiga panoreringar
Postad 24 mars 2004 - 19:47
"There has been a comparison between the yamakawa and the samsung in the german magazine:audiovideofoto bild.
The conclusion was that the yamakawa (the winner of this test of 10 budget progressive dvdplayers) was much better than the samsung. they also based their conclusions with hard figures."
The samsung uses the better faroudja-chip, but with a bad implementation of its features!
The samsung picture looks sharper, but the picture is oversharped. No way to change the sharpnes at the samsung.
The scaling of the samsung is very bad for PAL material. The yamakawa with the costum settings does a very better job.
I returned the samsung, bought the cheaper yamakawa and work with my pana-500 and the yamakawa."
mm
Jag har inga av de problem du nämner på min yamakawa, endast när man kör interlaced,(1080i) så ser man att det rycker lite(lite!!). men inte när man kör Progressiv.
kanske passar din proj/tv.. och northQ inte så bra ihop.
mvh
Postad 24 mars 2004 - 19:53
Postad 25 mars 2004 - 00:59

Därav min fråga, jag har precis skaffat en NorthQ till min Z2 och kör via DVI-D, men projektorns progressive ger en känsla av halva upplösningen i höjdled. Speciellt menyerna ser riktigt lågupplösta ut, missar jag något vitalt här? Kan man stänga av progessive på projektorn? Jag trodde inte ens det var aktivt via DVI. Jag har provat alla upplösningar men jag tycker det är liten skillnad mellan dem, speciellt mellan 720p och 1080i. Borde man inte kunna se 1080 interlaced?
Helst vill jag åt den grymma skärpa (även i rörliga sekvenser) som man får med en 50Hz TV och jag är villig att leva med lite flimmer för det (som egentligen ändå syns mest när man tittar indirekt i min mening).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar