Postad 13 September 2008 - 00:46
Postad 15 September 2008 - 01:12
Oki, vart köper jag bra sådan? Funderade på omJa då ska du nog kolla in EKK,ja du kan nöja dig med 1.5 i grovlek.
http://www.kabelgiga...iklar.asp?id=23
http://www.kabelgiga...iklar.asp?id=31 eller
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1932 kunde vara något annars? Är fri frakt från kabelgiganten, så på det sättet är det ganska smidigt. Sen tänkte jag också lite på skärmning: Kablarna ska nämligen ligga längs en vägg som påverkat en antennkabel väldigt mycket tills jag skaffade en skärmad kabel för någon vecka sen, inga störningar längre. Kommer detta påverka mina högtalarkablar, och kan jag lösa det på något smidigt sätt i så fall? Är ingen särskilt lång sträcka, 2-3 meter bara, så om man kan skaffa något skydd eller liknande kanske?
Postad 27 September 2008 - 04:34
Hej alla glada!Du har två val:
A. Köp RKK 2X1,5 hos Clas Ohlsson eller Biltema, kostar 5:-/m. Lägg resten av pengarna på skivor och whisky!
B. Köp Harmonic Technology PRO-11PLUS eller något liknande som kostar som en begagnad bil. Skriv långa inlägg som bevisar att man faktiskt kan höra skillnaden...
Kan bara berätta n liten historia om en kabelupplevelse som jag haft tidigare. Jag hade för x-antal år sen ett par såna kablar (harmonic tech pro) 2*2,5m singel-wirat tjockare än vattenslangar var dom, och har för mig dom kostade 12 995:- (finns bi-wirat men dom var FÖr dyra..)
-Till kanske världen mest miss-matchade anläggnig
*Panasonic bärbar cd spelare ca.2500:- (tröttnade innan ja hann köpa rediga doningar) topp-testad(men ändå..)
*Nad s300 silverline 2*100w dual mono förstärkare (30kg och strax under 30 000:- hos hifi klubben) köpt efter topp-test i H&M men det var mer driv/klipp och attack och lite mer framskjutande (tydligt..) ljud i Rotel försteg rc971 och slutsteg rb971, 2*70w, med van den hul signalkabel 102 mk III hybrid(kabel för knappt under 1000:-) för och slutsteg och kabel köptes beg. för ca 2500:- (fast Naden`s strömstyrka hade nog kunnat driva golvare med 15 tummare)
*Audio pro black daimond golvhögtalare 5000:- (diskant och 5tums mellanreg/bas el. var de 6,5tums..) topp-testade...kalla, torra i ljudet o borde passat bra med Nad förstärkarens varma kraftiga ljudkaraktär..(lät lite dovt å instängt för min smak kanske med den stärkaren, men varmt ljud var det med den förstärkaren.)
*Audio pro sub zero (15tums, 250wrms! 50kg handbyggd! minns ej inköps pris beg.(knappt anv.) men runt 5-6000:- nypr. har för mig var runt 12-15000:- spelade vackert och även snabbt till musik och gick ner till 16hz ! -man kunde nästan bli sammantryckt av ljudet.. topp-testad (även enligt grannarna som trodde det fortfarande var stambyte i betonghuset) minns ej vilken signalkabel som användes(provade även med supra ply högtalarkabel, gick med både hög o lågpass inkoppling på den).
Hade först Supra ply kabel till högtalarna, sen köpte jag som sagt Harmonic technology kablar, och direkt blev ljudet mer omfamnande, varmare, mer fylligt(inte större ljudbild), mer kropp och själ i ljudet, särskilt i röster i mellanregistret som nästan blev läskigt på ett mer verkligt sätt än med den billigare kabeln, basen var ingen större skillnad på, kanske lite mer integrerad med den övriga ljudbilden kanske aningen,aningens mer harmonisk, diskanten blev mer tillbaka lutad o inte lika spretig/(skrikig) utan lite mer luftig/flytande och lite grand mer sammanspelande med övriga ljudet, mer på ett sätt som man kanske kunde lyssna lite längre på utan att bli trött i öronen.
Märkte bara dom här små,, skillnaderna vid första lyssnings-stunden(särskilt till Creed, känt Am.rockband) -den billigare kabeln hade gott kunnat få fortsatt vara den som tjänstgjorde, då jag inte tyckte Harm.Tech var nån monsturös dunderkabel senare, kanske just det som menas med att vara neutral..men knappast värt priset, knappt i nån anläggning, kanske nåt mellanting för nån/några tusen max istället. (man kanske ska ha lite koll på vad det är för kabel inuti sina högtalare också, synd att köpa silverkablar till ett par kopparsnören inuti en högtalare tycker nog jag)
Sålde av grejorna efter nåt år, men har nu fått ljudintresset tillbaka.
Tror man ska försöka lyssna mer själv istället för att gå på tester av enskillda produkter då kringutrustning avgör mkt, en kabel kan nog bara ändra små karaktärsdrag i en anläggning. Enligt en del ska man ju lägga största delen på en bra CD/dvd-spelare, därefter kommer högtalare, sen förstärkare, och sen kablar(runt 10% av anläggningens kostnad) vilket verkar rimligt. Sen ska ju ljudkaraktärerna passa ihop med varandra i grejorna också, det kan vara helt avgörande ibland, då vissa märken inte funkar bra ljudmässigt ihop, men det är ju iofs upp till var o ens öra i slutändan.
Nåt jag läst nånstans är att ju finare trådar det är i högtalarkabeln desto mer bas och grövre ljud, rundare/avrundad diskant. Och grova trådar i kabeln blir det tvärtom, ljusare med mer diskant, men det är inget jag vet, bara läst!
Dyra kablar till "normala" anläggningar? -Då skulle jag nog valt en gammal rostig bil, skivor och whisky. eller en riktigt bra cd eller dvd-spelare. Men det avgör man ju själv!!
Hoppas jag gjort nån klokare, el. mig själv i alla fall
Mvh
/Joakim
Redigerat av Unregistered67309924, 27 September 2008 - 05:20.
Postad 30 October 2008 - 14:30
Funderar på att skaffa ny kablar till frontarna och centern. Kör idag med bi-amp/wire, fusk dock iom att uttagen på förstärkaren delar på samma slutsteg, och har dels Van den Huuls Clearwater till mellan/diskant samt till centern. Centern kör jag singlewire till. Till basen på frontarna används en kabel som jag inte vet vad den heter och har inte hittat nån märkning på den heller. En grön historia med 4 eller 8 separata kablar i, minnet tryter lite därav osäkerheten angående antalet.
Elektroniken det handlar om är en Denon AVC-A1, H/K HD740 (CD) samt en Pioneer DV-LX50 (DVD). Högtalare är Infinity Kappa 7.2i och Infinity Kappa Video II Center.
Vad rekommenderas till denna konstellation? Kostnadsmässigt så finns det givetvis begränsningar, tänkte lägga mig runt 2-3000:- för bi-wirekablarna (så fyra tåtar i vardera ände) till frontarna. Sen får kostnaden för en matchande kabel till centern tillkomma utanför det prisspannet. Har ju ingen lust att köpa ett par för att få en kabel till centern heller. Just ja, vill ha färdigterminerade med banankontakter och de får gärna vara snygga också.
Längdmässigt så behövs nånstans kring 2*2 eller 2*3 meter och för centern max 2 meter.
Linn har ju sina K20 och K400, nån som har något intryck av dem? Är väl ganska prisvärda också.
Edit: K20 är tydligen inte en singelvariant av K400. Finns ingen singelvariant av den. Hur som helst så snackade jag med lokala handlaren och 2*3 meter Linn K400 med Qed bananer skulle hamna på strax under 1400:-.
Redigerat av Unregisteredc8c6aae8, 30 October 2008 - 15:09.
Postad 30 October 2008 - 14:48
Då är det 4 kablar i ena änden och 2 i andra,det är så du tänkt dig ?
Du kan också kolla in Chord och Harmonic Technology. http://www.ljudshope...amp;product=944
Postad 30 October 2008 - 15:44
(så fyra tåtar i vardera ände)
Njae, det jag hade tänkt mig var 4 kablar i vardera ände.
Postad 30 October 2008 - 15:48
Postad 11 November 2008 - 18:49
//Alex
Postad 11 November 2008 - 23:08
Av de du räknade upp så hade jag valt den.
Postad 04 December 2008 - 23:39
Hejsan !
Tycker ni ska läsa högtalarkabels mätningarna här: http://www.fynda.se/...at.php?katid=56
Det där säger inget mer än de flesta av oss redan visste, att det skiljer i utnivå (spänningsfall) med olika dimensioner på kablarna, vilket även kommer leda till att dynamiken förändras.
Postad 13 December 2008 - 00:07
Jag har ett hemmabiosystem av märket Samsung, modell HT-Z210, som jag vill koppla till min laptop, mitt Playstation 3, och en platt-TV. Förstärkaren har en RCA-ingång, en HDMI-utgång och en optisk ingång. Datorn har en utgång för högtalare, 3.5mm. TV'n har 1 RCA-utgång, 2 HDMI-ingångar, och två scart. Jag har kopplat datorn till TV'n med en skärmsladd, men har alltså inget ljud bortsett från de undermåliga datorhögtalarna.
Min tanke var att koppla dator, Tv och Ps3 till förstärkaren, på följande vis:
Optisk kabel mellan Ps3 och reciever.
2x RCA - 3.5mm hane mellan reciever och datorn. Alltså koaxialt.
HDMI-kabel mellan reciever och TV.
Har redan köpt fel sladdar för en liten slant, därför vill jag ogärna göra det igen. Men jag tror att detta ska ge önskad effekt. Tyvärr är jag inte så insatt, men någon som ser något fel i kopplingarna?
Jag testade tidigare idag att koppla recievern till datorn med en 2x RCA - 2x RCA till en 2x RCA - 3.5mm hane, som jag satte i datorns utgång för högtalare. Tyvärr fick jag inget ljud där. Vad beror det på?
Redigerat av woot4, 13 December 2008 - 00:28.
Postad 13 December 2008 - 09:30
Min tanke var att koppla dator, Tv och Ps3 till förstärkaren, på följande vis:
Optisk kabel mellan Ps3 och reciever.
2x RCA - 3.5mm hane mellan reciever och datorn. Alltså koaxialt.
HDMI-kabel mellan reciever och TV.
Har redan köpt fel sladdar för en liten slant, därför vill jag ogärna göra det igen. Men jag tror att detta ska ge önskad effekt. Tyvärr är jag inte så insatt, men någon som ser något fel i kopplingarna?
Jag testade tidigare idag att koppla recievern till datorn med en 2x RCA - 2x RCA till en 2x RCA - 3.5mm hane, som jag satte i datorns utgång för högtalare. Tyvärr fick jag inget ljud där. Vad beror det på?
"2xRCA - 3.5mm" är inte en koaxial typ av kabel. Det är analogt, koax är något annat.
http://sv.wikipedia....ki/Koaxialkabel
Postad 28 December 2008 - 12:37
Kabeln i sig är väl inte bättre på ett dyrare märke(om man jämför samma dimension) det är väl isolering osv som gör skillnaden i ljudet och ev. om det är annat material mot koppar, dock tror jag inte att något annat leder signalen lika bra så det borde vara sak samma.
Jag hör skillnad på mina proson super hifi kablar(tror dom heter så) mot vanliga 1.5-2.0 m,m kablar men proson kblarna är grövre och har antar jag bättre isolering därav ljudskillnaden eller?
Så om man gör sin kabel själv efter konstens alla regler så borde det låta likadant som en dyr i samma dimension och material?
Postad 28 December 2008 - 15:06
"2xRCA - 3.5mm" är inte en koaxial typ av kabel. Det är analogt, koax är något annat.
http://sv.wikipedia....ki/Koaxialkabel
jo men i stort sätt alla lågnivå kablar är coax kablar
coax betyder i det här sammanhanget att det finns en inre ledare som är "omgiven" av en yttre ledare, samma anledning som ger Coax högtalare sitt namn om du fungerar på saken
en diskant som är centralt placerad i ett större element, alltså omgiven av ett större element
Redigerat av DVD-ai, 28 December 2008 - 15:07.
Postad 28 December 2008 - 15:18
Nej - det krävs inte direkt "rocketscience" för att kunna göra en vettig högtalarkabel. Den är inte ens känslig för yttre störningar så skärmning är egentligen inte nödvändigt. Det viktiga är primärt att den leder bra och det gör vanlig ledningskoppar i tillräcklig tjocklek alldeles utmärkt. Den gör det så bra att man finner den i kablar i t.ex radiostationer, inspelningsstudios och hos vetenskapliga instutitioner med komplicerad utrustning för att bara nämna några.Nu är jag inte särskilt insatt men jag frågar er som har lite koll.
Kabeln i sig är väl inte bättre på ett dyrare märke(om man jämför samma dimension) det är väl isolering osv som gör skillnaden i ljudet och ev. om det är annat material mot koppar, dock tror jag inte att något annat leder signalen lika bra så det borde vara sak samma.
Jag hör skillnad på mina proson super hifi kablar(tror dom heter så) mot vanliga 1.5-2.0 m,m kablar men proson kblarna är grövre och har antar jag bättre isolering därav ljudskillnaden eller?
Så om man gör sin kabel själv efter konstens alla regler så borde det låta likadant som en dyr i samma dimension och material?
Dyrkabeltillverkare är duktiga på att beskriva de s.k. fysikaliska argumenten för sin kablar. De använder t.ex tjusiga förkortningar som LGC, PLC och PLC+ (kopparbeskrivning från tillverkaren Audioquest) som argument för sitt dyrare pris som om det vore vetenskap. Tyvärr (för dem) så kan de och andra inte alls påvisa motsvarande ljudförbättringar vetenskapligt.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 December 2008 - 15:20.
Postad 28 December 2008 - 23:45
Det ska ju leda bättre sägs det och billjudskabel av den typen kan man ju få tokbilligt i jämförelse mot vanlig högtalar kabel men som sagt finns det mycket att välja på och mycket lär vara fejk.
Jag pratade med en säljare och han visste inte om det faktiskt var försilvrade kablar eller något som tillverkaren bara påstod(vet ju att det är populärt att blanda i andra ämnen)
Postad 29 December 2008 - 19:06
Postad 30 December 2008 - 12:11
Postad 30 December 2008 - 12:29
Nähe då hoppar jag den planen, blir till att köpa lite olika fabrikat i samma dimensioner och se vilken som låter bäst.
skillnaden mellan olika högtalarkabler är enligt mig inte speciellt markant dock...
och när man sitter i en bil utan perfekt 3D perspektiv och löptidskompencerade högtalare så gör det än mindre skillnad då faktorer som 3D gjup och perspektiv inte är lika viktigt heller...
i biken skulle jag köre på Supra Classic 2,5 om jag villa ha något som jag vet e bra
Postad 30 December 2008 - 13:03
jo men i stort sätt alla lågnivå kablar är coax kablar
![]()
coax betyder i det här sammanhanget att det finns en inre ledare som är "omgiven" av en yttre ledare, samma anledning som ger Coax högtalare sitt namn om du fungerar på saken![]()
en diskant som är centralt placerad i ett större element, alltså omgiven av ett större element
Ja, en normal RCA kabel är mer eller mindre koaxial, men inte en 2xRCA <-> 1xTRS
För att förklara; Koaxialt innebär att skärmen och ledarens längs gående centrumaxel sammanfaller.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 December 2008 - 18:42.
Postad 31 December 2008 - 13:29
På tal om bilar, jag kommer köra med 4-5mm^2 när jag byter kablar, trotts att slutsteget "bara" är specificerat till 75wrms (vilket jag sällan nyttjar).
Ja, en normal RCA kabel är mer eller mindre koaxial, men inte en 2xRCA <-> 1xTRS
För att förklara; Koaxialt innebär att skärmen och ledarens längs gående centrumaxel sammanfaller.
jepp, men kabeln är ju fortfarande en coax kabel, spelar väll ingen roll vad du använder den till, kabelns uppbyggnad är fortfarande coaxiell...
Postad 31 December 2008 - 14:49
jepp, men kabeln är ju fortfarande en coax kabel, spelar väll ingen roll vad du använder den till, kabelns uppbyggnad är fortfarande coaxiell...
RG-58, 59 och 62 m.fl är koaxiella, men t.ex. Belden LonWorks är inte koaxiell
Postad 01 January 2009 - 05:58
det e inte vad man använder kabeln till som gör det till en coax, det e själva kabeln konstruktion
Postad 02 January 2009 - 13:24
exakt det jag menar
![]()
det e inte vad man använder kabeln till som gör det till en coax, det e själva kabeln konstruktion
Jo, men med tanke på hur en vanlig RCA<->TRS kabel ser ut och är uppbyggd så blir den inte koaxiell.
Postad 05 January 2009 - 11:56
bara det att det e två st Coax kablar som är samansatta med en plast film i mellan,
Det är ju Coac kablar, själva uppbyggnaden är fortfarande Coaxial, om du tänker på saken.
Man räknar per signal, alltså Höger kanakl är en signal och lika så Vänster kanal, och var kanal har en Coaxial kabel som transtortör av signalen.
Alltså är det fortfarande Coaxial kablar bara det att dessa två lipper parallell längs med hela vägen
Postad 06 January 2009 - 02:43
Skulle vilja ha tips på en schysst högtalarkabel. Vill nog ha en färdigterminerad kabel, helst biwire/biamp.
Helst inte över 1500:-. Inte så stor koll på kablar så alla tips och synpunkter är välkomna.
Postad 06 January 2009 - 12:44
Dock har det tillkommit en sak, skall helst finnas hos HIFIhuset då jag skall beställa en reciever där och då får man lite rabatt på kablaget.
Var inne lite på Supra PLY 3.4 "supra made" ca 1300:-. Tror du/ni den är ett bra val?
Dock så tyckte säljaren att real cables grejer var bättre än supran.
Postad 06 January 2009 - 13:26
Postad 06 January 2009 - 14:00
Med tanke på att Supra Ply 3.4 kostar 50 kr / m (lägst pris just nu och även fraktfritt tycks det) så skulle bara termineringen kosta dig 1000 kr. Värt det?ok, såg att den fanns.
Var inne lite på Supra PLY 3.4 "supra made" ca 1300:-. Tror du/ni den är ett bra val?
https://www.prisjakt...kt.php?p=361781
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 January 2009 - 14:02.
Postad 06 January 2009 - 14:47
Postad 06 January 2009 - 14:50
Med tanke på att Supra Ply 3.4 kostar 50 kr / m (lägst pris just nu och även fraktfritt tycks det) så skulle bara termineringen kosta dig 1000 kr. Värt det?
https://www.prisjakt...kt.php?p=361781
När man ser så på det hela, så kanske inte, eller rättare sagt definitivt inte. Det som gör att jag funderar på det är ju just att det är snyggare och smidigare.
skall kolla lite där, tack för tipsen!Du kan göra klipp på hifimagasinet.com finns måmga som säljer sina kablar till bra pris där.
Så ni tycker man skall skippa det där med färdigterminerad kabel, i denna prisklass åtminstonde?
Redigerat av ILCapitano, 06 January 2009 - 14:55.
Postad 07 February 2009 - 17:37
1: billig
2: lätthanterlig
3: Låter inte dåligt
4: Går att få till riktigt snyggt med små medel.
Jag har tröttnat på alla javla kablar, hatar dem och vill bara ha kablar som fungerar och dessa är helt perfekta ur alla avseenden !
Postad 12 February 2009 - 18:47
HAHAHAH....sanningSupra rondo = den bästa kabel jag någonsin testat utan konkurrens faktiskt.
1: billig
2: lätthanterlig
3: Låter inte dåligt
4: Går att få till riktigt snyggt med små medel.
Jag har tröttnat på alla javla kablar, hatar dem och vill bara ha kablar som fungerar och dessa är helt perfekta ur alla avseenden !
Postad 12 February 2009 - 22:47
i 99 av 100 fall så är det förtennat, inte försilvrat, och det finns vad jag vet inte försilvrade kablar som är direkt "billiga" om man säger så
Hmmm jag har jobbat på ericsson och tog hem ca 50m 6mm2 försilvrad kabel i blå och röd.....kastade den för några år sedan då de var en enda rul....
Måste nog hem till morsan och farsan och kolla om nått finns kvar, kopplade farsan extraljus med dom vet jag.
...borde jag få stryk nu :/
en annan sak... Vart kan man köpa sån där svart fin blank fätad strumpa och göra så kabeln ser dyr ut....
Tack tack Tomas Uppsala...
Postad 18 February 2009 - 23:33
Jag kör själv Bi-ampat och det var när jag väntade på extra Interconnect för de 2 extra frontkanalerna som jag provkörde mina nya extra frontkablar och upptäckte en otroligt stor ljudskillnad.
Mina frontar hade innan bi-ampningen körts med kabeln Van Den Hul The Wind MKII. Jag inköpte extra kabel av en enklare modell (billigare, typ 1/3) som jag redan hade hemma till mina surround, Van den Hul CS-122. Jag blev otroligt paff då jag kopplade in dessa till frontarna... MYCKET mera bas än tidigare och ljudbilden blev mindre, ej lika vid som tidigare.
Denna billigare kabel är helt perfekt för de som behöver mera bas vilket jag behövde i mitt rum som är stort. Har man redan bulkig bas skall man kanske prova en annan kabel (eller flytta ut högtalarna från väggen). Jag kör nu CS-122 till Frontbasarna och The Wind MKII till mellan -diskant. Vilket lyft !!!
De som säger till mej att kablarna inte gör någon skillnad kan jag bara avfärda som någon som inte vet vad han pratar om... Man bör kolla upp vilka kablar som får ens anläggning att låta bra.
Interconnect kan jag återigen rekommendera Audio Concepts hemmasnickrade med anpassad längd vilka ser billiga ut med enklare kontakter. Men det fungerar alldeles utmärkt!! Funkar bra som både digitalt (DVD) och analogt CD, Proc-Slutsteg.
De har dessutom högtalarkabel för de med fungerande öron. Hade jag inte redan investerat en massa meter Van den Hul så hade högtalarkabeln kommit från Audio concept då deras Interconnects höjde ljudupplevelsen så mycket
Jag kör slutsteg Nuforce MCH-3SE-C7, Thule PR-350 Processor, Denon DVD 3910, CD E-Sound CD-E5 och Monitor Audios tidigare Gold serie med största frontarna GR60. Vilket nu låter otroligt bra!
Nästa steg skulle vara MA's större nyare frontar Platinum PL300
Redigerat av Per_We, 18 February 2009 - 23:37.
Postad 19 March 2009 - 21:49
Hmmm jag har jobbat på ericsson och tog hem ca 50m 6mm2 försilvrad kabel i blå och röd.....kastade den för några år sedan då de var en enda rul....
Måste nog hem till morsan och farsan och kolla om nått finns kvar, kopplade farsan extraljus med dom vet jag.
en annan sak... Vart kan man köpa sån där svart fin blank fätad strumpa och göra så kabeln ser dyr ut....
Nu har jag hittat den försilvrade kabeln....brosan tar ner den när han besöker uppsala.
Jag tänkte jämföra den mot min 4mm2 x 4 led supra och bygga en exakt lika med 8mm2 försilvrad och köra biwire.
Ska testa på canton reference 7:or och en onkyo 906 (när den kommer)
Om nån i uppsala regionen vill låna och testa den försilvrade kabeln är det ok för mig, roligt och se om det är hörbart bättre ljud och än skojigare om man kunde mäta upp kabeln ljudmässigt live och få det på papper.....
Tomas Uppsala
Postad 27 March 2009 - 12:12
hifihuset har strumpor
Postad 07 April 2009 - 19:20
Det var en gång för länge sedan en by. I den byn fanns ett kyrktorn med ett jättefint klockspel. En dag föll en av klockorna ner på marken, klockan klarade sig oskadd så byborna satte upp klockan på sin plats i kyrktornet igen.Men hur i helsicke kan man få ett par kablar att kosta 100 000 kr? Det spelar ingen roll vad någon säger, det är bondfångeri!
Om man tillverkar den i platina och klär den i diamanter o smaragder kanske...
Men nästa dag när klockorna började spela så lät det förfärligt. Förtvivlad ringde borgmästaren till en klockmästare som kom för att laga klockan. Han gick upp i tornet och studerade klockorna ett tag. Sedan tog han fram en hammare och drämde till klockan som hade fallit ner.
"Det blir 20 000:-" sa klockmästaren.
"20 000:-?!?" Utbrast borgmästaren. "Det kan inte kostat dig mer än 1000:- för resa och timpenning! Smälla till klockan med en hammare kunde jag ha gjort själv, helt gratis!"
"1000:- stämmer nog ganska bra för resa och en anständig timpenning" Svarade klockmästaren lugnt. "Resterande 19 000:- är för kunskapen om vart och hur hårt man slår klockan!"
Postad 08 April 2009 - 11:21
Det var en gång för länge sedan en by. I den byn fanns ett kyrktorn med ett jättefint klockspel. En dag föll en av klockorna ner på marken, klockan klarade sig oskadd så byborna satte upp klockan på sin plats i kyrktornet igen.
Men nästa dag när klockorna började spela så lät det förfärligt. Förtvivlad ringde borgmästaren till en klockmästare som kom för att laga klockan. Han gick upp i tornet och studerade klockorna ett tag. Sedan tog han fram en hammare och drämde till klockan som hade fallit ner.
"Det blir 20 000:-" sa klockmästaren.
"20 000:-?!?" Utbrast borgmästaren. "Det kan inte kostat dig mer än 1000:- för resa och timpenning! Smälla till klockan med en hammare kunde jag ha gjort själv, helt gratis!"
"1000:- stämmer nog ganska bra för resa och en anständig timpenning" Svarade klockmästaren lugnt. "Resterande 19 000:- är för kunskapen om vart och hur hårt man slår klockan!"
Inte för att detta hade dirrekt något med detta att göra... och inte för att kabeltillverkarna är dirrekt duktiga ur min mening, dem hittar på saker och använder argument som inte håller under granskning..
Sedan att allt tekniskt "dravell" som dem använder för att marknadsföra mycket väl stämmer så har detta ingen inverkan som är av betydelse.
Och jag tar mig friheten att skriva om din text "lite" på ett mer sanningsenlig och i detta samanhanget passande sätt.
Det var en gång för länge sedan i ett stort och "välfungerande/medvetet" samhälle. I detta samhälle fanns ett antal kyrktorn med ett jättefint klockspel som alltid fungerat hur bra som hälst och som va en viktig del av stadsbornas liv.. En dag kom det en främmande man till staden som ställde sig att predika på stortorget, hans predikan gick ut på att dem klockar dem hade inte va bra nog för dem. I deras fina fälfungerande strukturerade perfekta samhälla så måste dem ju ha klockar som är bättre och finare än dem de hade nu. folket höll med, klart dem va värde finare klockor, så dagen därefter så beställdes nya klockor till ett av stadens torn. Det va dyrt... med det fick kosta vad det ville för klart dem ska ha nya fina klockor precis som mannen sa, för det e dem ju värda! När dem nya klockorna väl hängde på sin plats uppe i tornet så va den några som reagerade och sa: "Men... man ser dem ju ändå inte så vad va vittsen mad att byta ut dem gamla..."
Då blir resten av folket som hade betalat en massa pengar iriterade...: "Klart dem syns.. om man ställer sig precis här borta och med en kikare i handen så kan man faktiskt se en liten bit av dem guldpläterade klockorna om man anstränger sig..."
Det blev en massa ordande och det slutade inte bättre än att folket blev uppdelat i två sidor, en minoritet som insåg att dem blivit lurade och inte ville ställa upp på detta larv, och dem som va jätte nöjda och stod där med sina kickare för att få en glimt av dem nya fina klockorna som dem ändå inte kunde se... Alltihopp började ju med att den främmande mannen kommit till torget.. men han fick som han ville och hade fått igång försäljningen på klockor, för snart skulle alla torn runt om i staden ha nya klockor, han satt där nöjd i sin fotölj och rökte sin pipa, lömskt flinandes och tängte: "stackars lättlurade satar... "motstondarna" är inget att bry sig om för dem är för få, de kommer alldrig lyckas övervinna det grepp jag nu har över innevånarna i övrigt..
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2009 - 14:03.
Postad 08 April 2009 - 17:31
Jag tycker absolut inte att man ska gå och köpa en kabel för 100 000:-! Däremot så kan jag förstå att priset är avsevärt mycket högre än en standardkabel. Utvecklingskostnaden är nog inte nådig på dessa kablar, och med tanke på att det inte säljs så många av dom så måste priset vara högre för att få igen pengar som investerats. Lite skillnad mot serieproducerade standardkablar... Visserligen trissas nog priset upp ÄNNU mer av vissa, för att verka exklusivare än vad de egentligen är. Men den biten kommer man inte ifrån vare sig det gäller kablar, högtalare eller förstärkare m.m.
Så du tycker att min berättelse inte är sanningsenlig?Och jag tar mig friheten att skriva om din text "lite" på ett mer sanningsenlig och i detta samanhanget passande sätt.
Får inte en advokat bättre lön än en receptionist? Varför tror du att det är så? Kan det ha med utbildning att göra?
Kostar inte en ny förstärkare mer än en gammal förstärkare? Är det materialet eller tekniken du betalar för?
Och du tyckte inte att min berättelse passade in i sammanhanget?
Vilket sammanhang då? Jag förklarade varför vissa saker kostar mer än materialpriset. Jag försökte inte övertyga någon om att dyra kablar låter bättre än andra.
Sen tyckte jag inte din historia var speciellt relevant i "dyr kabel vs. billig kabel"-diskussionen... För det var väl det den handlade om?
Jag skriver en liten by-historia om det också då!
Det var en gång en liten by. Många av byborna i den by hade små klockspel hemma på spiselkransen. Dessa klockspel var av alla slag, allt ifrån små enkla klockor till dyra välljudande klockor. En dag kom en försäljare till byn, han hade med sig kristallkåpor som man ställde över klockspelet. Han förklarade ingående, för de bybor som var intresserade, om hur dessa kåpor fick ljudet från klockspelen att klarna och låta ännu bättre än med de glaskåpor som satt nu på klockspelen. Vissa av byborna vände på klacken direkt när de fick höra priset på dessa kristallkåpor, medan andra tänkte att om det låter så bra som han säger så är det kanske värt dom pengarna. Så en del av byborna lånade hem en varsin kåpa och provade dem. Ett par blev fundersamma och hörde ingen skillnad över huvud taget medan andra hörde bara en liten förbättring, så de lämnade tillbaka kåporna till försäljaren.
Sen var det den andra gruppen bybor som hörde ett bättre ljud i sina klockspel när den nya kristallkåpan satt på. Några av dem var ändå inte villiga att lägga så mycket pengar på sina i övrigt billiga klockor. De sista byborna som nu var kvar tänkte "Wow, det här var precis vad jag har letat efter! Min gamla glaskåpa fick mitt fina klockspel att låta som en påse nötter i jämförelse!" De betalade försäljaren och alla levde lyckligt i alla sina dagar (trodde ni ja!).
Efterföljande år bestod av en enda lång diskussion om kristallkåpan verkligen gör skillnad eller om allt bara sitter i huvudet. De som hörde skillnad brydde sig inte för de hade betalat för bättre ljud och det var vad de fick!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?