Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *

602 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2005 - 09:04

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Är det bara jag som är trög eller?
Jag fattar inte riktigt det med zon.
Kan man ha 5,1 tex i vardags rummet och stereo i köket och båda kan spela samtidigt med denna reciever?
För det heter ju zon 2/3 kan man ha stereo på två ställen och 5,1 på ytterligare ett eller hur funkar detta??
Blir inte klok på hur det funkar.

Hur orkar den driva alllt måste ju bli sämre ork om man allt spelar på samma gång

Postad 02 February 2005 - 16:58

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Jag tror att man kan tex ha en egen förstärkare i ett rum med högtalare och dela CD, DVD, Radoi mm från RX-V1500:an!?

Det går även att styra med fjärr ifrån alla rum, men då måste man köpa till lite prylar typ IR mm....

Jag har fattat att du kan då se på dvd i huvudrummet när någon annan lyssnar på radio i det andra!

Postad 02 February 2005 - 17:01

Juggernaut
  • Juggernaut
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Fråga: Kommer Yamahan(2500) ihåg inställningarna för varje källa? Typ som Denons 3805s "Personal Memory Plus", dvs;
1: Väljer jag CD och DSP 1, sedan DVD och DSP 2. Om jag går till CD igen, kommer den ihåg att jag ville ha DSP 1 då eller behåller den "föregående" inställning (dvs DSP 2) ?
2: (om ja på ovanstående) Kommer den även ihåg övriga inställningar för varje källa som equalizer/crossover/om man vill använda subben etc. ? Tack på förhand :)

Postad 02 February 2005 - 17:14

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Min RX-V1500 kommer ihåg inställningarna...
Min den andra frågan vet jag inte...ska kolla!

Om 1500 kan bör ju 2500 göra det oxå! :)

Postad 02 February 2005 - 17:46

Juggernaut
  • Juggernaut
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Fråga: Kommer Yamahan(2500) ihåg inställningarna för varje källa? Typ som Denons 3805s "Personal Memory Plus", dvs;
1: Väljer jag CD och DSP 1, sedan DVD och DSP 2. Om jag går till CD igen, kommer den ihåg att jag ville ha DSP 1 då eller behåller den "föregående" inställning (dvs DSP 2) ?
2: (om ja på ovanstående) Kommer den även ihåg övriga inställningar för varje källa som equalizer/crossover/om man vill använda subben etc. ? Tack på förhand :)

<{POST_SNAPBACK}>

Min RX-V1500 kommer ihåg inställningarna...
Min den andra frågan vet jag inte...ska kolla!

Om 1500 kan bör ju 2500 göra det oxå! :)

<{POST_SNAPBACK}>

:) Låter bra. Hittade även detta nu: 2500 checklist resp. 3805 checklist ;
A1/2: Feature B: Yes / No C: Comments D: Max Point Value E: Critical Feature Scores F: Bonus Features Score
A1=Independent assignable Presets for tone controls and speaker level trims for each digital input. Bonus Feature.
A2=Independent Channel Trim Settings for All Modes of Operation (IE. Inputs, 2CH, 5/7CH) Bonus Feature.
2500:
A1: B: Yes C: Using stored memory settings and macros. D: 100 E: - F: 50
A2: B: No C: - D: 50 E: - F: 0
3805:
A1: B: (yes) C: - D: 100 E: - F: 100
A2: B: (yes) C: - D: 50 E: - F: 50

Så enl. ovanstående borde svaret på fråga 2 dessvärre vara nej :) , fråga 1 klargjorde du ju bra men blir lite undrande över vad dom menar med "Using stored memory settings and macros." vilket väl är anledningen till att den bara får 50p... (Edit: Efter närmare eftertanke hör nog både A1&A2 till min fråga 2, vilket kan förklara 50p)

Redigerat av Juggernaut, 02 February 2005 - 17:49.

Postad 06 February 2005 - 21:27

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
hej har en fråga angående yamaha 1500, har nu lekt ett tag med inställningar o sett en del filmer o lyssnat på musik, tänkte nu gå vidare med radio !

ja kikar i manualen och ser vart man ska stoppa in fm antennen, vänder på receivern och ska stoppa in, Men de ser ej ut som på bilden i manualen vart ska man stoppa antennen ? de enda som finns där är ju am ingången och en vanligt antenn uttag ju ??

är ja helt korkad :)

vore bra om nin kunde hjälpa mig med detta , och behöver man ha både am och fm anatennen ikopplad ??

tacksam för svar

Postad 08 February 2005 - 18:02

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Luktar det om era förstärkare när den har varit igång en stund?

Det är som en El doft....plastliknande dock ej störande lukt.

Det kanske ska göra det när den är ny??

Postad 08 February 2005 - 18:06

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

hej har en fråga angående yamaha 1500, har nu lekt ett tag med inställningar o sett en del filmer o lyssnat på musik, tänkte nu gå vidare med radio !

ja kikar i manualen och ser vart man ska stoppa in fm antennen, vänder på receivern och ska stoppa in, Men de ser ej ut som på bilden i manualen vart ska man stoppa antennen ? de enda som finns där är ju am ingången och en vanligt antenn uttag ju ??

är ja helt korkad  :lol:

vore bra om nin kunde hjälpa mig med detta , och behöver man ha både am och fm anatennen ikopplad ??

tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Du stoppar bara in den i mitten på antenningången..
am ska du inte ha inkopplad ifall du inte ska lyssna på am :-)

Postad 08 February 2005 - 19:04

patrikS
  • patrikS
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Spygg Posted den Jan 22 2005, 11:45 
  klp Ah - tack för dem. Du råkar inte ha själva programmet liggandes någonstans också..?

Och kabeln - går den att köpa färdig någonstans ifrån?

Programmet kommer här, du får döpa om ändelsen till exe först.

Kabeln, går säkert med en standardkabel, har inte kollat pinnarnas konfiguration ännu.
Har själv komponenter till att sätta ihop en egen, har bara inte blivit av ännu.

<{POST_SNAPBACK}>

Fungerar det på en 2500?
Jag får bara ett felmeddelande när jag försöker att ladda ner filen.... Någon som har en idé?

Redigerat av patrikS, 08 February 2005 - 19:14.

Postad 08 February 2005 - 20:57

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

är ja helt korkad  :lol:

tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Du stoppar bara in den i mitten på antenningången..
am ska du inte ha inkopplad ifall du inte ska lyssna på am :-)

<{POST_SNAPBACK}>

det var de jag tänkte då, tack så mycket för ditt svar....

Postad 09 February 2005 - 18:29

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Är det någon som fått Reciever Editor-programmet att fungera med en RX-V1500? Jag hittade en nollmodemkabel som passade perfekt mellan datorn och recievern, men den får ingen kontakt. Å andra sidan verkar det inte finnas något program specifikt för 1500 än, utan det jag har och testar med är för 2400 vilket nog skulle kunna vara orsaken...

Då kommer fråga två som ett brev på posten: Är det någon som vet om det är ett Reciever Editor-program på g för 1500/2500-serien?

Postad 13 February 2005 - 12:53

Unregistered362a2013
  • Unregistered362a2013
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Är också mycket intresserad av Receiever editor för 1500:n...
Om nån vet nåt, POSTA!

Postad 13 February 2005 - 14:57

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Om nån vet vart man kan få tag i interface-specen. med styrkommandon m.m. för RS232-porten är jag intresserad.

Om jag har tid tänkte jag ge mig på göra ett program som pratar via RS232-porten med t.ex. Java.

;)

Postad 13 February 2005 - 15:06

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Om nån vet vart man kan få tag i interface-specen. med styrkommandon m.m. för RS232-porten är jag intresserad.

Om jag har tid tänkte jag ge mig på göra ett program som pratar via RS232-porten med t.ex. Java.

;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, hittade en spec. några sidor tillbaks i denna tråd. Jag skall kolla igenom den ;)

Postad 13 February 2005 - 15:14

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Här är informationen för RX-Vx400 serien.
Har svårt att tänka mig att de bytt ut något för RX-Vx500, eftersom kontakten ser likadant ut för de äldre modellerna.

Bifogad fil(er)

Postad 13 February 2005 - 15:19

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Här är informationen för RX-Vx400 serien.
Har svårt att tänka mig att de bytt ut något för RX-Vx500, eftersom kontakten ser likadant ut för de äldre modellerna.

<{POST_SNAPBACK}>

attans att det finns en spec. - det innebär ju jobb när jag blir ledig. Tack ;)

Postad 13 February 2005 - 15:27

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Nu tror jag att jag lyckades lägga upp Receiver Editor programmet.
Jag har dock bytt ut extention till pdf istället för exe.
Ladda ner och byt tillbaks så bör det fungera.

Bifogad fil(er)

Postad 14 February 2005 - 10:53

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Så... Nu när lite fler folk laddat ner programmet så frågar jag återigen: Är det någon med en RX-V1500 som lyckats använda det? Jag får ingen kontakt nämligen mellan datorn och recievern, och funderar på huruvida det är programmet eller kabeln som strular?

Postad 19 February 2005 - 08:35

patrikS
  • patrikS
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Är det NÅGON som fått editorprogrammet att fungera med en Vx500. Jag får ingen kontakt med min V2500 i alla fall.........

Postad 19 February 2005 - 20:06

Yamma
  • Yamma
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
En gammal 80-talsaudiofil behöver lite hjälp! Hoppas att detta är rätt ställe. Jag har läst igenom de flesta inlägg om 1500:an och har fått mycket hjälp av detta.

Jag är mycket nöjd så här långt med 1500:an (har haft den i drygt en månad) förutom det att jag inte får igång OSD. Jag har en billig Philips TV 32PW8609 som klarar progressive scan så då tänkte jag att jag bör koppla komponent till scart från 1500 till tv så det gjorde jag med en Profigold PGV372. Har också testat en Clicktronic RGB till Scart. Det funkar inte!!!

Jag har inte testat s-video etc. då jag helst vill ha samma signal hela vägen.

Har också testat med olika lägen i display och bildkonvertering i 1500:an men det hjälper inte...

Hjälp, hur skall jag få igång detta?

Tacksam för svar :ph34r:

Postad 19 February 2005 - 21:56

Egil
  • Egil
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

En gammal 80-talsaudiofil behöver lite hjälp! Hoppas att detta är rätt ställe. Jag har läst igenom de flesta inlägg om 1500:an och har fått mycket hjälp av detta.

Jag är mycket nöjd så här långt med 1500:an (har haft den i drygt en månad) förutom det att jag inte får igång OSD. Jag har en billig Philips TV 32PW8609 som klarar progressive scan så då tänkte jag att jag bör koppla komponent till scart från 1500 till tv så det gjorde jag med en Profigold PGV372. Har också testat en Clicktronic RGB till Scart. Det funkar inte!!!

Har också testat med olika lägen i display och bildkonvertering i 1500:an men det hjälper inte...

Tacksam för svar  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du på Tv:n en ingång som är gulmarkerad?
Där du kan visa bilder från digitalkameran?
Använd den kabeln så får du upp OSD:n

/Egil

Postad 19 February 2005 - 21:59

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Tacksam för svar  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kopplat min RX-V1500 med s-video kabeln till TV:n!
Det jag måste göra är att ändra till EXT 3 på tv:n. Då ser jag OSD:n :-) (EXT 1 har jag parabolen osv)

Kanske inte är det problemet du har??? Har du ingen s-video ingång på tv:n??
Brukar finnas på framsidan eller bak.

Redigerat av Mr plasma, 19 February 2005 - 22:01.

Postad 20 February 2005 - 10:47

Yamma
  • Yamma
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svar Egil och Mr plasma :)

Egil, om jag förstått det rätt är den gula ingången komposit och den sämsta överföringssignalen att välja på. Så länge jag bara skall köra OSD via 1500:an borde det funka bra men jag hade ju tänkt att köra bild också via 1500:an, bl.a. p.g.a. endast två scartingångar på tv:n.

Mr plasma, även här om jag förstått det rätt så har du löst detta på samma sätt som Egil förutom att du går via s-video istället (via EXT3 som jag har på sidan av tv:n).

Låter som att jag får gå med ljud via 1500:an och med bild direkt från DVD och SAT till tv:n och sedan köra OSD via s-video eller komposit. Hmmmm, blir att ta en sväng till kabelhandlarn...

Hoppas att jag fattat detta rätt nu då...

Tack för svar Egil och Mr plasma. Jag måste säga att det hänt en del på bara 15-20 år. Himla kul faktiskt!

Postad 20 February 2005 - 11:05

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Tack för svar Egil och Mr plasma  :)

Egil, om jag förstått det rätt är den gula ingången komposit och den sämsta överföringssignalen att välja på. Så länge jag bara skall köra OSD via 1500:an borde det funka bra men jag hade ju tänkt att köra bild också via 1500:an, bl.a. p.g.a. endast två scartingångar på tv:n.

Mr plasma, även här om jag förstått det rätt så har du löst detta på samma sätt som Egil förutom att du går via s-video istället (via EXT3 som jag har på sidan av tv:n).

Låter som att jag får gå med ljud via 1500:an och med bild direkt från DVD och SAT till tv:n och sedan köra OSD via s-video eller komposit. Hmmmm, blir att ta en sväng till kabelhandlarn...

Hoppas att jag fattat detta rätt nu då...

Tack för svar Egil och Mr plasma. Jag måste säga att det hänt en del på bara 15-20 år. Himla kul faktiskt!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det har hänt mycket! :-)
Bilden går direkt från källan till Tv:n (DVD-TV osv)
Det ända jag kör via recivern är Ljudet via digital ljud mm Coaxial (DVD digital ut till recivern)
Har lärt mig att när det gäller bild så gäller ju fler kopplingar singnalen måste passera ju sämre bild! (Rakaste vägen är Bäst!)
Få se??? jag tror jag går med scart från Sat till DVD brännarn till TV:n.

Jag får trycka på AV-knappen till tv:n så jag kommer till EXT 3 när jag ska se på OSD (Blir grå bakgrund)

Gud vad jag tjorvar...men hoppas du förstår!

Postad 20 February 2005 - 11:20

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Yamma: Är du verkligen helt hundra på att din TV klarar äkta progressive scan? Det är inte så att du blandar ihop PS med 100Hz? Jag blir lite skeptisk nämligen, då jag fått för mig att du måste köra komponent direkt in i TV:n för att få progressive scan - jag tror alltså inte det funkar att köra komponent->scart och uppnå detta, fast jag kan ju vara felinformerad...

Postad 20 February 2005 - 13:13

Yamma
  • Yamma
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Mr plasma, tack - jo jag förstår precis vad du menar :) Jag har också, precis som du, lärt mig att bästa vägen för en signal är den kortaste och enklaste med så få förvrängningar som möjligt...

Jag gillade dock tanken med att kunna styra allt via 1500:an genom att plugga in DVD, SAT, video och ev. brännare och datorstyrning etc. etc. 1500:an skall ju dessutom, om jag förstått det rätt, kunna konvertera enklare signaler till komponent så då skulle det ju räcka med en kontakt till tv:n från receivern istället för massor (för mig minst tre olika apparater...). Nåväl, viktigaste är ju ljudet från DVD kan jag tycka och även från SAT och resten går ju att lösa i alla fall. Jag hoppas bara att det inte är något fel på min 1500! Tack för värdefull hjälp. Jag åker strax iväg och inhandlar en s-video till s-video så funkar säkert OSD efter det.

Spygg: Jag tror att jag är hyfsat säker på PS. TV:n är rätt enkel men enligt försäljaren skall tv:n klara PS (man skall iofs inte lita på försäljare på stormarknader...). I manualen står att den klarar separerade signaler RGB via SCART-RGB.

Om jag fattat detta rätt så ändrar jag i bildmenyerna på tv:n från 100hz till linjedubblare som finns. Tyvärr finns inte RCA kontakter in i tv:n där jag kan koppla Y Pb och Pr (jag tror att det är korrekta beteckningar på komponent...) direkt med en 3RCA - 3RCA utan som jag fattat det så tar tv:n emot RGB via SCART.

Jag har förstått att RGB och äkta komponent inte är helt exakt men att det inte bör spela någon roll på kablarna då de är samma men detta är jag inte helt säker på. Jag har också testat kabel där det står komponent till SCART och en kabel där det står RGB till SCART och ingen fungerar så något är helt klart lurt med detta... Hoppas som sagt att det inte är 1500:an...

Nu när jag skriver detta så inser jag att det nog lutar åt att du har rätt Spygg med att tv:n måste ta komponent in. Jag är jättenöjd med bilden som den är i alla fall så jag får väl nöja mig med det och verkligen koncentrera mig på att få igång OSD och gå förbi 1500:an med bilden.

Mycket text men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tack för värdefulla insikter.

Postad 20 February 2005 - 17:15

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Yamma, Hör av dig hur det gick.

Postad 20 February 2005 - 19:58

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
hej undrar bara om man ska koppla in tvns ljud till yamaha 1500, vilken ingång ska man koppla då till ? 2 vanliga rca alltså ?

tacksam för svar

Postad 20 February 2005 - 20:55

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
raz: Du kan koppla in TV:n till i princip vilken ledig ingång du vill, utom Phonoingången. Jag kopplade till exempel in min TV:s ljud till CBL/SAT-ingången, och döpte sen om den till TV i displayen.

Postad 20 February 2005 - 21:15

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
ok tack för det svaret :)

Postad 21 February 2005 - 00:48

Gem
  • Gem
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har nyss skaffat en 1500 efter att bland annat ha läst på här på forumet. Jag är helnöjd med den bortsett från en sak och vill veta om det är ett unikt problem på mitt exemplar.

En av de funktioner som jag prioriterade var konvertering av videosignal upp till component. Jag kör en projektor (Sanyo Z2) och en Pioneer DVD som inte har componentutgång plus en gammal video som bara har composit ut för att få TV-bild. Jag vill samla allt till component in på projektorn oavsett källa. Det fungerar bra - en stund. Efter ca 5 minuter så börjar färgerna förvanskas och ganska snart är det helt tonat i röda nyanser. Problemet försvinner om jag stänger av och startar upp 1500:an och förblir ok en stund tills samma problem uppträder igen. När jag slår över till S-video så är bild och färger så bra som jag kan förvänta mig och även composite funkar som väntat.

Är det någon som känner igen problemet? Är det någon som kör motsvarande koppling med ok funktion?

/Gem

Postad 21 February 2005 - 03:41

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Yamma: Som du var lite inne på kan jag bekräfta att RGB och YPbBr inte är samma sak. RGB består av tre separata färgkanaler, medan YPbPr består av en luminanskanal och två färginformationskanaler (S-video har en luminans- och en kanal för färginformationen). Alltså funkar det inte att bara trycka in YPbBr-sladdarna i en RGB-kontakt.

Men detta betyder ju inte att du inte kan avnjuta god bildkvalitet via i din TV via recievern. Så här skulle jag lösa det om jag vore du:

Köp en Scart->S-video-adapter - en sådan här till exempel:
Postad bild

Med den kopplar du recievern till TV:n via recieverns S-videoutgång, så kan du avnjuta alla dina videokällor och OSD med finfin kvalitet på din TV. Det fina med Yamahas lite bättre recievrar är ju att de inte bara konverterar till komponentsignal - de konverterar ju även från, vilket alltså innebär att den konverterar alla videosignaler även till S-video.

Hoppas det funkar för dig!

I övrigt fortsätter jag oförtrutet att ställa frågan: Är det någon som fått RecieverEditor-programmet att funka med en RX-Vx500-modell?

Postad 21 February 2005 - 14:03

Yamma
  • Yamma
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Spygg - tack för mer bra info! Jag skall antagligen göra som du föreslår då det verkar vara ungefär det jag är ute efter förutom att jag helst hade kört komponent...

Spygg och Mr plasma m.fl. - jag var iväg och köpte en s-videokabel igår eftermiddag och vips - Nu har jag OSD :D

Skönt att det inte var något fel på 1500:an i alla fall. Jag är himla nöjd med den. Mina gamla högtalare kändes som helt nya igen, minst 2-3 klasser bättre... Jag är framförallt nöjd med klarheten i ljudet och YPAO som funkar klockrent så här långt.

Just nu sitter jag på jobbet och har fått info från frugan att de nya högtalarna har levererats imorse så jag sitter som på nålar :huh: Tyvärr har jag varit tvungen att ta STORA frudesignhänsyn om ni förstår vad jag menar :huh:

Hörni, tack så mycket för hjälpen! Himla bra att få lite hjälp med dessa grejer, känns som man lär sig hela tiden.

Tackar och bockar!

P.S. Spygg - Jag har inte testat editorprogrammet och kommer antagligen inte att hinna på ett bra tag... D.S.

Postad 21 February 2005 - 14:39

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Yamma: Det var så lite så! :huh: - Och komponentutgången kommer du ju att få användning för i framtiden - då du köpt en projje... :D

Postad 21 February 2005 - 22:43

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Spygg - tack för mer bra info! Jag skall antagligen göra som du föreslår då det verkar vara ungefär det jag är ute efter förutom att jag helst hade kört komponent...

Spygg och Mr plasma m.fl. - jag var iväg och köpte en s-videokabel igår eftermiddag och vips - Nu har jag OSD  :huh:

Skönt att det inte var något fel på 1500:an i alla fall. Jag är himla nöjd med den. Mina gamla högtalare kändes som helt nya igen, minst 2-3 klasser bättre... Jag är framförallt nöjd med klarheten i ljudet och YPAO som funkar klockrent så här långt.

Just nu sitter jag på jobbet och har fått info från frugan att de nya högtalarna har levererats imorse så jag sitter som på nålar  :huh:  Tyvärr har jag varit tvungen att ta STORA frudesignhänsyn om ni förstår vad jag menar  B)

Hörni, tack så mycket för hjälpen! Himla bra att få lite hjälp med dessa grejer, känns som man lär sig hela tiden.

Tackar och bockar!

P.S. Spygg - Jag har inte testat editorprogrammet och kommer antagligen inte att hinna på ett bra tag... D.S.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du köpt för högtalare?

Jag kör med Yamahas NS-serie! Idag kompleterade jag med ett till par NS-M515 för bakre surrare :D Nu har man 7.1 system....Måste säga att jag blev mycket impad vilken skillnad det blev i ljudet! Vilken rymd....

Har tyvärr lånad subb för tillfället (Yamaha SW0015) som jag tycker är alldeles för klen. Mest troligt får jag min subb i veckan som är en SW-1500 (1000Watt) och hoppas att det blir drag i stugan:-)

En sak som jag läst i forumet och som jag håller med om är att man hittar nya saker varje dag i RX-V1500:an...Fjärren är ju himla bra! har fixat in alla prylar i den, så nu kör man DVD, Video, parabol och TV från en fjärr! ;)

Postad 22 February 2005 - 12:58

Yamma
  • Yamma
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Spygg: Projje får det nog bli rätt snart känns det som :) Nu är ju ljudet hyfsat på plats och då kommer hornen i pannan och suget efter projje blir extra starkt :(

Mr plasma: Jag köpte Cantongrejer... Har hört att de inte passar jättebra till Yamaha men designen fick styra i detta fall tills jag har inrett källaren ordentligt... Jag lyssnade också innan naturligtvis och tog beslutet att det var bra nog i detta läget. Jag köpte två CD100, en CD50, fyra CD10 och en AS25SC. Jag hann bara installera fronterna och centern igår. Måste införskaffa en subkabel idag (funderar på Y-link eller singel?) för att få igång den. Så kort, inga proffsgrejer men ändå habila arbetare för det syfte jag var ute efter denna gång!

Det som slog mig igår kväll/natt är den tydliga dialogen och att det är knäpptyst när det skall vara tyst, inte som förr när det var en massa brus...

Nästa fundering som jag har är om jag skall koppla 7.1 eller 5.1 med två presencehögtalare fram??? Har lite trubbel med storleken på rummet och hur jag skall installera detta på ett snyggt sätt. "Biosoffan" står mitt i rummet och det är kanske 4m kvar till bakre vägg. Har funderingar med de bakre högtalarna antingen i bakre väggen eller i taket mitt i...eller presence fram som sagt...

Verkar bli en massa funderingar men det är ju himla kul ;)

Postad 22 February 2005 - 13:34

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Spygg Postat Igår, 04:41
I övrigt fortsätter jag oförtrutet att ställa frågan: Är det någon som fått RecieverEditor-programmet att funka med en RX-Vx500-modell?

Har du kollat med programmet som gäller för RX-Z9 (Usa version av AZ9)??
Finns här:ReceiverEditors

Har du också kollat att din kabel är rätt kopplad, stift-till-stift menar jag?

Postad 24 February 2005 - 12:09

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
NU har jag kopplat in min nya subb! :( Yamaha SW-1500

Fråga?

Hur skall jag tänka när jag ställer in denna subb till min RX-V1500:a?
När jag kör automatisk inställning så ställer den crossovern på 160 hz.

Jag märkte att subbens skruvar följer med när man använder fjärren till denna så man blir ju snurrig vad man skall ha för inställning när man kör automatisk....

Jag satt volymen på hälften på subben och crossovern på 90 Hz...
Jag vill att frontarna skall vara "large" (Har fått för mig att det ska låta bättre)
Skall jag ställa recivern på crossover 90 hz??

Är det någon som har liknade system som mig kan ni väll hjälpa mig.

Postad 24 February 2005 - 17:35

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Här har du de specifika RS232C-protokollen för RX-V1500:

RS232C-protokoll för RX-V1500 - Standard Commands

och

RS232C-protokoll för RX-V1500 - Extended Commands

Så sätt igång och börja jobba nu! :(

Jag kan nämligen meddela att RX-Z9-editorn inte heller fungerar till RX-V1500...

Postad 25 February 2005 - 18:12

Unregisteredeb1967c8
  • Unregisteredeb1967c8
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Här har du de specifika RS232C-protokollen för RX-V1500:

RS232C-protokoll för RX-V1500 - Standard Commands

och

RS232C-protokoll för RX-V1500 - Extended Commands

Så sätt igång och börja jobba nu! :rolleyes:

Jag kan nämligen meddela att RX-Z9-editorn inte heller fungerar till RX-V1500...

<{POST_SNAPBACK}>

<_< jo jag har börjat, det tar en himla tid att programmera in alla koder dock. Jag har gjort ett interface för serieportshantering, samt börjat lite med min "CommandManager", sen skall ett GUI till.

Nån som vill vara med och bistå med att programmera i Java? Det tog lite mer tid i anspråk än vad jag tänkte mig från början.

Får jag tid över blir det till att sätta sig en hel helg, problemet är att jag skall åka iväg och jobba under 5 veckor...

Jag återkommer (om jag lyckas).

Postad 02 March 2005 - 21:59

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
hej tänkte bara höra om de här med att byta ingångar tex om man har en ingång för cbl/sat optisk, kan man då byta den så man får den på cd coaxial ? fick de som tips i en annan tråd , det står om detta i manualen på sid 63. men ja är ej säker på detta ? kan nån mer om detta ?

hoppas ni förstår va ja menar

har en yamaha 1500 :)

tacksam för svar

Postad 03 March 2005 - 08:41

Bjärredsbon
  • Bjärredsbon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

hej tänkte bara höra om de här med att byta ingångar tex om man har en ingång för cbl/sat optisk,  kan man då byta den så man får den på cd coaxial ? fick de som tips i en annan tråd , det står om detta i manualen på sid 63. men ja är ej säker på detta ? kan nån mer om detta ?

<{POST_SNAPBACK}>

Varje program (cd / dvd / etc) kan "programmeras" till att använda vilken ingång som helst. Max en digital vad jag vet.
/Peter

Postad 03 March 2005 - 13:31

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
vad menar du med max en digital ?

Postad 03 March 2005 - 18:36

Bjärredsbon
  • Bjärredsbon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

vad menar du med max en digital ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det var kanske lite oklart... En källa kan bara ha en analog och en digital ingång kopplad till sig. Ingen begränsning, direkt.

Postad 03 March 2005 - 19:09

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
ok nu fattar jag, tack för svaret .... men jag kan alltså byta cd coaxial så den blir cbl/sat ? om ja fattar rätt och då får cd coaxial bli cd optisk om man då byter dem sins emellan.....

Postad 04 March 2005 - 18:45

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
nästa problem , tänkte jag skule o programmera fjärren så den styrde dvd o tv osv, men nu har ja fått ett litet problem när jag tycker på start knappen på fjärren till rec så strartr dvdn :rolleyes: hmm hur gör jag för att få tillbaka den ??? även en del andra funktioner som har blivit lite flyttade :)

Postad 04 March 2005 - 21:42

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Hade samma problem :)
Men jag fiade till det och den funkar jätte bra nu! :rolleyes:

Jag ska försöka komma ihåg hur jag gjorde?
Återkommer ifall ingen annan är snabbare på att svara!

Postad 04 March 2005 - 23:01

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

nästa problem , tänkte jag skule o programmera fjärren så den styrde dvd o tv osv, men nu har ja fått ett litet problem när jag tycker på start knappen på fjärren till rec så strartr dvdn  :rolleyes:  hmm  hur gör jag för att få tillbaka den ??? även en del andra funktioner som har blivit lite flyttade :)

<{POST_SNAPBACK}>

Slå av macro

Postad 05 March 2005 - 06:37

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
tack för tipset , men de e ju ej macro ja gjort ? kanske funkar ändå ska prova ....

men ja måste gjort nåt fel va kan de vara ?

tacksam för svar

Postad 05 March 2005 - 09:21

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
ja lyckades nu man skulle trycka på FCTRY för att radera de som man lärt in och då ställer den in fjärrissen som den var från fabriken så nu är allt grönt .. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.