Ny firmware till BBK/Oppo 971H DVI
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 21 oktober 2005 - 19:28
Postad 21 oktober 2005 - 19:58
Någon som vet när eller OM de kommer lägga till 1366*768, brorsans Andersson LCD-TV trivs inte jättebra i någon av de andra upplösningarna med DVI.
Jag har sett folk i amerikanska forum som fått bekräftat att Oppo ska lägga in det, men inte exakt när. Men iom att det inte kom i denna så torde väl sannolikheten vara rätt stor för nästa uppdatering.
/M
Postad 21 oktober 2005 - 20:11
Någon som vet när eller OM de kommer lägga till 1366*768, brorsans Andersson LCD-TV trivs inte jättebra i någon av de andra upplösningarna med DVI.
Jag har sett folk i amerikanska forum som fått bekräftat att Oppo ska lägga in det, men inte exakt när. Men iom att det inte kom i denna så torde väl sannolikheten vara rätt stor för nästa uppdatering.
/M
Näst-nästa tippar jag på... Nästa, så ska de ju laga felet som var trasigt i den senaste..

DVS "A proper OP971-C-1012 release will be forthcoming"
Postad 24 oktober 2005 - 21:55
Divx
* Välkommen förbättring med aspect ratio, nu ser det ut som de ska!
* Testade en "sämre" divxfilm och bilden var betydligt bättre via scart RGB än via dvi ut, man kunde riktigt se de svarta blocken på dvi men via scart såg det mycket bättre ut!
Testade direkt en dvd för att se att allt var ok, fast med en riktig dvdfilm sopar dvi mattan med scart...puh!

* SRT filer med svensk eller för den delen engelsk text visar nu bara kinesiska

Övrigt
*Är det bara jag som inbillar mig eller startar dvdspelaren upp snabbare nu?
*Har inte hunnit testa noise reduction mm,men det känns som en hyffsad uppdatering...för min del är det väl bara SRT prylen som strular som sagt det andra verkar funka minst lika bra som innan

/ Erik
edit:stavfel
Redigerat av Hooch, 24 oktober 2005 - 21:57.
Postad 25 oktober 2005 - 12:12
Känns inte så seriös att inte ens svara på brev..
Men vad jag förstår så ska man alltså kunna använda firmwaren till Oppo spelare?
Även om viss verkar ha fått problem med svensk text i senaste. Kanske ska prova näst senaste först..
Man tycker ju att dom gott kunde lägga ut uppdateringar på sin svenska sida.
Postad 25 oktober 2005 - 13:59
Innan jag hittade den här tråden med en massa intressant info har jag försökt maila BBK Sverige två ggr. Även försökt ringa till dom för att fråga om ny firmware. Ingen kontakt.
Känns inte så seriös att inte ens svara på brev..
Men vad jag förstår så ska man alltså kunna använda firmwaren till Oppo spelare?
Även om viss verkar ha fått problem med svensk text i senaste. Kanske ska prova näst senaste först..
Man tycker ju att dom gott kunde lägga ut uppdateringar på sin svenska sida.
Vad som gäller är att Oppo är BBK:s amerikanska organisation medans de heter som Moderbolaget (som ligger i Kina och är en av världens största elektronikjättar) i Europa. BBK i Sverige (Västerås) är en liten org. men de kontakter jag haft per mail och tfn har alltid sköts snyggt. Dock kan det ta lite tid över mailen iom att de är så få.
De europeiska versionerna av den amerikanska firmwaren brukar komma ca 3 veckor senare som tumregel.
Mvh
Micke
Postad 25 oktober 2005 - 18:05

Ska prova med firmwaren till Oppo då.
Så får vi se om dom svarar på mina mail någongång..
Redigerat av Unregisterede1e7d548, 25 oktober 2005 - 18:05.
Postad 25 oktober 2005 - 18:25
Det gick inte alls bra, bilden är svart/vit och flimrar hela tiden.
Någon som har någon ide?
Postad 25 oktober 2005 - 18:40
Hmm, tog Firmware OP971-8-0628 och uppdaterade den med.
Det gick inte alls bra, bilden är svart/vit och flimrar hela tiden.
Någon som har någon ide?
Om det inte är ett inställningsproblem så tycker jag du ska köra in den som kom före den senaste. Den hade du antagligen innan

Jag har inte provat den senaste, ska vänta på en fixad samt BBK version av den.
Mvh / Mikael
Postad 25 oktober 2005 - 18:48
Postad 25 oktober 2005 - 19:53
Kollade riktigt noga och kom fram till att jag har "BBk 971", utan "H" (DVI), undrar om det är det som strulade till det..
Kan vara så faktiskt

Mvh / Mikael
Postad 26 oktober 2005 - 02:54
Verkar inte vara annat än en rättning. Ser inga skillnader mot förra..
Så vi som ville ha 1366-768 får allt vänta lite till...

Postad 26 oktober 2005 - 08:31
Så har man då släppt rättningen på Oppo..Oppo Firmware
Vi ska vara glada över hur snabba dom är med uppdateringarna, lär komma en EU variant snart hoppas jag.
Mvh / Mikael
Postad 26 oktober 2005 - 09:05
Kollade riktigt noga och kom fram till att jag har "BBk 971", utan "H" (DVI), undrar om det är det som strulade till det..
Det är nog det som strular till det

/Micke
Postad 26 oktober 2005 - 15:31
Så har man då släppt rättningen på Oppo..Oppo Firmware
Vi ska vara glada över hur snabba dom är med uppdateringarna, lär komma en EU variant snart hoppas jag.
Mvh / Mikael
Självklart är jag det.. Denna senaste FW:n gav iaf mig, som jag uttryckte mig tidigare, en MYCKET bra bild. Men jag kan iaf inte annat än känna lite småbesvikelse över att vänta på 1366..

Har fullt förtroende för Oppos tekniker..
// G
Postad 26 oktober 2005 - 16:37
Mvh / Mikael
Redigerat av Mikael_R, 26 oktober 2005 - 16:38.
Postad 29 oktober 2005 - 12:20
har gjort den regions fri (enligt som man gör via info här) men när man ställer upp den på 1080i , 480p , 576p , 720p så flyttar den bilden ca 2 cm till höger (blir en svart kant tillvänster) på min plasma LG RZ-42PY10. är det någe mer som ska ställas in?
Postad 29 oktober 2005 - 12:27
Någon som kan kasta i en divx film med SRT textfil och se om det funkar...jag får bara kinesiska tecken på mina divx filmer med SRT textfiler både svenska och engelska sådana.
/ Erik
Postad 29 oktober 2005 - 14:30
HOOCH/ jag har testat med en divx med srt text fil och det blir svensk text, har ställt in texten other i menyn kod 8386 för svenska
Postad 29 oktober 2005 - 16:15
Update: Efter ombränning funkar det nu som de ska, behövde inte ens gå in i sub menyn och slå in 8386. Lustigt, men hur som helst funkar det nu....
/ Erik
Redigerat av Hooch, 29 oktober 2005 - 20:10.
Postad 10 november 2005 - 12:12
Ingen som vet om det finns en ny FW för BBK ännu? Motsvarande den nya till OPPO alltså.
Eller om inte, i så fall när?
Postad 10 november 2005 - 19:41
Jaha, nu var det ett bra tag sedan det hände något nytt i denna tråd.
Ingen som vet om det finns en ny FW för BBK ännu? Motsvarande den nya till OPPO alltså.
Jag väntar jag med....Pan sa att det skulle komma en....Han vet ibland inte mer än vad vi vet dock

Mvh / Mikael
Postad 11 november 2005 - 12:43
Jag väntar jag med....Pan sa att det skulle komma en....Han vet ibland inte mer än vad vi vet dock![]()
Mvh / Mikael
OK!

Postad 11 november 2005 - 18:07
Kul å se att du lever...Jaha, nu var det ett bra tag sedan det hände något nytt i denna tråd.
Postad 12 november 2005 - 17:59
Kul å se att du lever...Jaha, nu var det ett bra tag sedan det hände något nytt i denna tråd.
Hehe, har haft rätt fullt upp med annat den sista tiden.
Nu när jag kollade in forumet igen blev jag lite skraj när det hade varit helt dött i denna tråd!
Jag är faktiskt väldigt nöjd med min BBK som den är nu, men det blir ändå spännande att se vad de hittat på i en ny FW. Lite problem med lipsync har jag faktiskt ibland...
Själv då Börnen, du var rätt nöjd med din också vill jag minnas du sa? Var du på någon av HD-träffarna i GBG?
Postad 13 november 2005 - 11:13
Nu har jag fått ett problem som jag inte haft förrut.
Jag kan inte ändra uppskalning.
Det händer ingenting när jag trycker på DVI-tangenten på fjärrkontrollen.
Är det nån som känner till problemet och har en lösning på det.
Jag är ganska trött på denna DVD-spelare nu. Det verkar som om den aldrig blir bra.
Postad 13 november 2005 - 12:35
Det där hände mig oxo efter att jag installerade den senaste OPPO-firmwaren.Jag hade min BBK971H inne på lagning och fick tillbaks den med (jag tror) senast firmwaren (971H-4-0704).
Jag är ganska trött på denna DVD-spelare nu. Det verkar som om den aldrig blir bra.
Lyckligvis har den "fastnat" på 720p, vilket är min projektors favoritupplösning, så jag drabbas inte av det.
Jag är inte trött än - körde HTPC innan

/J
Postad 13 november 2005 - 13:02
Det där hände mig oxo efter att jag installerade den senaste OPPO-firmwaren.Jag hade min BBK971H inne på lagning och fick tillbaks den med (jag tror) senast firmwaren (971H-4-0704).
Lyckligvis har den "fastnat" på 720p, vilket är min projektors favoritupplösning, så jag drabbas inte av det.
Jag är inte trött än - körde HTPC innan
/J
Hur vet du att den fasstnat på 720p ?
Postad 13 november 2005 - 13:13
\\mikee
Postad 13 november 2005 - 13:56
Oftast har man ju en INFO knapp på den display man använder och där står det vilken In Signal(upplösning) displayen motager just då!!!
\\mikee
Förstår inte vad du menar.
Förrut har det stått i uppe i vänster hörn vad man har för upplösning varje gång man trycker på DVI-knappen, men nu står det inte nånting. Som om knappen tappat funktionen.
Postad 13 november 2005 - 14:23
Kolla den inte genom bbkns Display!!
menar bara att du kan sätta på en film och sen gå in i din (Tvn eller proj)Info och där kolla vilken Upplösning den ta emot just då!!Då ser du ju vilken upplösning den tar emot och vilken upplösning bbkn skickar ut!!
\\mikee
Postad 17 november 2005 - 17:50
Min spelar har grymma problem att spela de allra sista minuterna om filmerna fyller ut dvdn totalt.
Irriterar detta mig? nej då, inte alls

Postad 17 november 2005 - 19:49
Låter ju lite oroväckande att HBB inte kan rekomendera denna produkt just nu
.
Angående 971H på BBK's hemsida tror jag inte att de haft den presenterad där någonsin utan enbart 971 (allstå den utan Dvi).
Jag har personligen aldrig några problem med lipsync längre sedan jag slutat att gå in i menyn under uppspelning av film. Däremot har jag (liksom de flesta med denna spelare) en klart märkbar underscan som dessutom verkar variera med källmaterialet. Exempelvis är det mer märkbart på filmen Masd######r än på LOTR, skumt nog. Detta upplever jag som MYCKET irriterande!!
Efter att inledningsvis fått en spelare som strulade mer än vad som kan förväntas har jag nu en som fungerar mycket bättre, men tyvärr inte helt bra. Detta beror troligen (enligt Pan på BBK) på ett kompabilitetsproblem mellan min projektor (en Toshiba MT200) och spelaren. Pan meddelade mig vid vår senaste kontakt att han skulle påtala detta problem för teknikerna i Kina då det tydligen är så att fler MT200-ägare än jag har problem, bland annat med uppskalning.
Well, well..... jag har fortfarande förhoppningar om att en ny firmware ska lösa de sista problemen. Pan nämnde något om att en ny skulle komma i slutet på september, vilket det ju inte gjort än. Därför väntar jag mig att den ska dimpa ner vilken dag som helst!
MvH / Andreas
tjena sorry att behöva störa dig!men hur gjorde du för att få bort wrong region .Min läser ej region 2 skiver.snälla hjälp mig med detta.Eller är det någon annan som vet i forumet
Postad 17 november 2005 - 20:02
Postad 18 november 2005 - 00:18
Jga har faktiskt börjat märka av problem med lipsyncLite problem med lipsync har jag faktiskt ibland...
Själv då Börnen, du var rätt nöjd med din också vill jag minnas du sa? Var du på någon av HD-träffarna i GBG?

kanske för allt snack om det

Nej, jag har faktiskt inte varit på nån mer träff. Jag har inte varit så himla aktiv i forumet heller.
Jag prenumererar på denna tråden och den om BBK:s firmware dock.
Hej så länge

Postad 18 november 2005 - 00:21
Jag har detta problem med vissa filmer bara.Min spelar har grymma problem att spela de allra sista minuterna om filmerna fyller ut dvdn totalt.
Komprimerar du filmerna ytterligare för att dom ska få plats, och i så fall med vilket program?
Postad 19 november 2005 - 12:26
tryck på setup och tryck in 9210 (tror jag det var) då får du fram en undermeny där du väljer 0 för regionsfri.
Tack benky!nu är allt som det ska vara.

Postad 20 november 2005 - 19:42
Postad 21 november 2005 - 12:32
Fortfarande ingen som vet om BBK har kommit med samma fix som OPPO ??
Något datum från BBK kanske om nästa firmware släpp ??
Postad 21 november 2005 - 14:59
Fortfarande ingen som vet om BBK har kommit med samma fix som OPPO ??
Något datum från BBK kanske om nästa firmware släpp ??
Jag mailade BBK i fredags. Väntar på svar...
Om jag nu lägger in OPPOs senaste FW, kommer jag då "förlora" någon viktig funktion?
Jag kör DVI till proje och kör enbart med 720P. Ser på både PAL och NTSC-material.
Postad 21 november 2005 - 15:30
Om jag nu lägger in OPPOs senaste FW, kommer jag då "förlora" någon viktig funktion?
Jag kör DVI till proje och kör enbart med 720P. Ser på både PAL och NTSC-material.
Det enda du förlorar är scart-inställningar.
Postad 22 november 2005 - 14:59
Det enda du förlorar är scart-inställningar.
Tack för det!
Då ska jag testa OPPOs ikväll!

Postad 22 november 2005 - 15:02
När du använder en FW från OPPO så kan du inte få ut RGB via scarten utan bara komposit-signal om jag förstått det hela rätt. Det är inte bara inställningsmöjligheter som försvinner utan använder du fortfarande scarten kommer du alltså få en sämre bild.
Edit. Återigen är det idé att fundera över synen.....såg inte hur du använde spelaren

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 22 november 2005 - 15:04.
Postad 22 november 2005 - 16:49
Ett litet förtydligande är nog på sin plats, hoppas ingen tar illa upp.
När du använder en FW från OPPO så kan du inte få ut RGB via scarten utan bara komposit-signal om jag förstått det hela rätt. Det är inte bara inställningsmöjligheter som försvinner utan använder du fortfarande scarten kommer du alltså få en sämre bild.
Edit. Återigen är det idé att fundera över synen.....såg inte hur du använde spelaren
Hehem det gör inget!
Hellre för mycket info än för lite...
Tack i alla fall
Postad 23 november 2005 - 21:05
Jaha, nu finns det ÄNNU en ny fw till OPPO.
Release 22/11 här.
Ska ladda in den nu ikväll tänkte jag.
Väntar fortfarande på svar från BBK btw...
Notera att den nya enbart gäller för de som har en svart fjärr (därav B i firmware-namnet). Vi som har vit fjärr får vänta ett tag till...
Postad 23 november 2005 - 21:44
Forsyth: Vet du att det kommer en till oss med vit fjärr?
Postad 23 november 2005 - 21:46
Såg också att det endast gällde dem med svart fjärr :-(
Det rycktas om en större uppdatering för oss PAL-användare under december...det var den som skulle ha kommit nu, men Oppo hann inte med...
Postad 24 november 2005 - 16:09
Såg också att det endast gällde dem med svart fjärr :-(
Det rycktas om en större uppdatering för oss PAL-användare under december...det var den som skulle ha kommit nu, men Oppo hann inte med...
Jaha. Alla andra hann se att det var för de med svart fjärr utom jag!

Jag till och med installera den, så nu funkar fjärren väldigt underligt.

Jag läste det där om svart fjärr men jag tyckte det stod att om man HADE svart fjärr skulle man NOT installera denna FW. Behöver jag säga att jag var rätt ivrig med min uppgradering!?!
Får väl bli att meka lite i kväll igen då.
Men jag tyckte faktiskt det blev MER underscan på 720P än vad det var innan.
Hann dock bara kolla på en film i PAL, så det kan ju hända att just det beror på just den filmen.
Fortfarande bara upp till 50 ms delay på ljudet. Tyckte någon skrev att de skulle öka till 120 ms i kommande uppgraderingar. Kommer väl i nästa version då kanske?
EDIT: Nu har de tagit bort 1111b igen och 1022 är den som ligger ute ???

EDIT2: NÄHÄ, nu var den tillbaks igen! Precis när jag kom på att jag skulle ladda ner 1022 istället. Jag har inget flyt nu känner jag!

EDIT3: Nu är det löst! Fick tag på den gamla FW:en till slut. Så nu är man på banan igen!

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 25 november 2005 - 12:25.
Postad 25 november 2005 - 21:45
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar