* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 24 november 2008 - 20:11
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Går inte det ändra i registret?
Borde vara som i windows, man högerklickar och pekar my documents till annan plats. // Jocke
Postad 25 november 2008 - 13:08
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nu när ett antal personer blivit varma i kläderna med sina X1:or...hur väl fungerar den som vanlig telefon, typ, tänk att man står på tunnebanana och ska SMSa eller ringa, samtidigt som man har en datorväska i ena handen? Har provat mig igenom ett antal windowsmobiler genom åren men det har alltid fallit på att de är super om man sitter vid ett skrivbord eller liknande, men man blir galen på dem i lite mer "krävande" situationer som ovanstående. Och då har det alltid slutat med att jag köpt en "riktig" telefon istället som är mer gjorda för att användas på slagfältet så att säga...
Postad 25 november 2008 - 13:29
Unregistered4d523a99
-
Unregistered4d523a99
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nu när ett antal personer blivit varma i kläderna med sina X1:or...hur väl fungerar den som vanlig telefon, typ, tänk att man står på tunnebanana och ska SMSa eller ringa, samtidigt som man har en datorväska i ena handen? Har provat mig igenom ett antal windowsmobiler genom åren men det har alltid fallit på att de är super om man sitter vid ett skrivbord eller liknande, men man blir galen på dem i lite mer "krävande" situationer som ovanstående. Och då har det alltid slutat med att jag köpt en "riktig" telefon istället som är mer gjorda för att användas på slagfältet så att säga...
Ringa med en hand på telefonen fungerar för mig SMS:a gör jag med tangentbordet och då krävs det två händer.....enhandsfattning med tangentbordet ute och försöka trycka på knapparna är lite väl riskfyllt - jag skulle tappa den. Nu har jag inga T9 on -creen storaknappar applikationern installerade så det kanske är annorlunda för andra. En reflektion jag har är att man "måste" ha headset, om man har den mot örat så startar man massa onödigt via touch-screen. Att klämma den mellan öra och axel när man låser upp en bildörr exempelvis kan resultera i vad som helst.
Postad 25 november 2008 - 13:32
f1valk
-
f1valk
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag håller med dig och förstår din fråga. Jag anser att den var oduglig till detta innan men med SPB Shell så funkar det utmärkt. Och såklart HTC ezinput med svensk T9...
Redigerat av f1valk, 25 november 2008 - 13:34.
Postad 25 november 2008 - 13:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
En reflektion jag har är att man "måste" ha headset, om man har den mot örat så startar man massa onödigt via touch-screen. Att klämma den mellan öra och axel när man låser upp en bildörr exempelvis kan resultera i vad som helst.
Typiskt en sån sak som gjorde att jag gav upp med förra Windows mobilen, jag vill att mobilen ska hjälpa mig i livet, inte kräva att jag börjar ändra min livsstil för att undvika problem med mobilen, om ni förstår hur jag menar...
Postad 25 november 2008 - 14:16
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
En fråga som kanske snarare rör Windows Mobile än Xperia: gamla lästa mail raderas efter någon eller några dagar utan att jag lyckats hitta någon inställning som kontrollerar detta. Lite dumt då man ibland får bokningskoder till flyg i mail som nu kanske är raderat då man ska flyga hem...
Någon som vet om och var man kan ändra så att gamla mail inte raderas?
Postad 25 november 2008 - 15:12
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
En fråga som kanske snarare rör Windows Mobile än Xperia: gamla lästa mail raderas efter någon eller några dagar utan att jag lyckats hitta någon inställning som kontrollerar detta. Lite dumt då man ibland får bokningskoder till flyg i mail som nu kanske är raderat då man ska flyga hem... 
Någon som vet om och var man kan ändra så att gamla mail inte raderas?
Har inte detta att göra med om mailen ligger kvar på din server eller inte? En lösning är väl att du flyttar mailen till en annan mapp i telefonen, t.ex. sparat.
Postad 25 november 2008 - 15:19
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Har inte detta att göra med om mailen ligger kvar på din server eller inte? En lösning är väl att du flyttar mailen till en annan mapp i telefonen, t.ex. sparat.
Ok, jag misstänkte det. Jag hade hoppats att mailhanteringen mer skulle likna den som jag har i Outlook...
Postad 25 november 2008 - 15:38
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Ok, jag misstänkte det. Jag hade hoppats att mailhanteringen mer skulle likna den som jag har i Outlook...
Men ligger inte din mail kvar i din outlook (datorn) eller på servern och du har "bara" inställt att telefonen i sig bara ska hämta hem till exempel de senaste 3 dagarna och visa dom i telefonen? Edit: För att få dom att ligga kvar så går du in i kontoinställningarna och väljer att telefonen ska hämta hem ALLA och inte bara de som kommit de senaste dagarna.
Redigerat av crest, 25 november 2008 - 15:47.
Postad 25 november 2008 - 16:01
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Men ligger inte din mail kvar i din outlook (datorn) eller på servern och du har "bara" inställt att telefonen i sig bara ska hämta hem till exempel de senaste 3 dagarna och visa dom i telefonen?
Edit: För att få dom att ligga kvar så går du in i kontoinställningarna och väljer att telefonen ska hämta hem ALLA och inte bara de som kommit de senaste dagarna.
När min telefon hämtar email så försvinner gamla mail. De mail som jag har kvar i telefonen är alltså bara de mail som finns på mailservern. Jag kan tyvärr inte låta mailen ligga kvar längre än 3 dagar, för då blir min mailbox full trots 50 MB storlek. (Många bilder och ritningar!)
Postad 25 november 2008 - 17:40
Nisse Järnet
-
Nisse Järnet
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Kör med ett fullscreentangentbord så är det lugnt
Postad 25 november 2008 - 19:01
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag märker att det börjar lugna ner sig en aning i tråden. Känslan är att den initiala hysterin kanske numer är över... på sätt och vis bra för det var näst intill omöjligt att hänga med i tråden ett tag
Hur som helst... slut på reflektionerna. Nu tänkte jag dela med mig av en erfarenhet med X1 och hörlurs/headsetingången.
Som bekant kör Xperia X1 med 3,5 utgång för handsfree och hörlurar och det följer med en specialversion av Sony Ericssons handsfree för att passa detta.
Nu är det så att jag inte är nöjd med Bluetooth-funktionen i X1, den är instabil och den stänger gärna ner sig t.ex när man kör trådlöst... det har behandlats tidigare i tråden.
För att komma runt detta och samtidigt använda mig av ett headset med bom-mick för att få bättre kvalitet på samtalen i jobbet investerade jag i en 3,5 -> 2,5 adapter för att kunna plugga in standard-headset (som används till t.ex DECT-telefoner och andra motsvarande modeller).
Detta är något som INTE fungerar, för SonyEricsson har en egen specialstandard med andra stift i denna 3,5-utgång, så du kan alltså inte använda vanliga 2,5 tums kontakter för t.ex headset, utan du är begränsad till den specialmodell som följde med telefonen.
Jag var inne på Telia i Kista och skulle köpa ett bom-headset då jag fick veta att det är en speciallösning som man har på telefonen och att det inte går att använda standardtillbehör.
Tänkte bara berätta detta så att andra inte försöker göra det jag försökt. Det var bara att lämna tillbaka konverteraren (dryga 40 spänn på Clas Ohlson eller Kjell & CO i skrivande stund.... men ändå) och lägga den lösningen åt sidan. Den mycket hjälpsamme säljaren på Telia lovade dock att maila mig information om speciella headsets som fungerar med X1 så jag återkommer med mer information när jag fått detta.
Usch... jag vill verkligen att man gör något åt Bluetooth-funktionen och gör den mer "solid". Vill gärna skippa sladdarna men inte om man inte vet om nästa samtal går till headset eller till telefon.... Jag använder ett Plantronics 590A Pulsar headset som är helt fantastiskt bra för både samtal och musiklyssning på X1an
-
Postad 25 november 2008 - 19:15
Pubba
-
Pubba
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag märker att det börjar lugna ner sig en aning i tråden. Känslan är att den initiala hysterin kanske numer är över... på sätt och vis bra för det var näst intill omöjligt att hänga med i tråden ett tag 
Hur som helst... slut på reflektionerna. Nu tänkte jag dela med mig av en erfarenhet med X1 och hörlurs/headsetingången.
Som bekant kör Xperia X1 med 3,5 utgång för handsfree och hörlurar och det följer med en specialversion av Sony Ericssons handsfree för att passa detta. Nu är det så att jag inte är nöjd med Bluetooth-funktionen i X1, den är instabil och den stänger gärna ner sig t.ex när man kör trådlöst... det har behandlats tidigare i tråden.
För att komma runt detta och samtidigt använda mig av ett headset med bom-mick för att få bättre kvalitet på samtalen i jobbet investerade jag i en 3,5 -> 2,5 adapter för att kunna plugga in standard-headset (som används till t.ex DECT-telefoner och andra motsvarande modeller).
Detta är något som INTE fungerar, för SonyEricsson har en egen specialstandard med andra stift i denna 3,5-utgång, så du kan alltså inte använda vanliga 2,5 tums kontakter för t.ex headset, utan du är begränsad till den specialmodell som följde med telefonen.
Jag var inne på Telia i Kista och skulle köpa ett bom-headset då jag fick veta att det är en speciallösning som man har på telefonen och att det inte går att använda standardtillbehör.
Tänkte bara berätta detta så att andra inte försöker göra det jag försökt. Det var bara att lämna tillbaka konverteraren (dryga 40 spänn på Clas Ohlson eller Kjell & CO i skrivande stund.... men ändå) och lägga den lösningen åt sidan. Den mycket hjälpsamme säljaren på Telia lovade dock att maila mig information om speciella headsets som fungerar med X1 så jag återkommer med mer information när jag fått detta.
Usch... jag vill verkligen att man gör något åt Bluetooth-funktionen och gör den mer "solid". Vill gärna skippa sladdarna men inte om man inte vet om nästa samtal går till headset eller till telefon.... Jag använder ett Plantronics 590A Pulsar headset som är helt fantastiskt bra för både samtal och musiklyssning på X1an
-
Möjligt att jag har missförstått något ovan, men 3.5mm utgången på X1an ÄR standard och inget annat. Jag har använt flera standardtillbehör så som FM-sändare mm till min X1a och har inte haft några som helst problem. Har till och med testat ett par gamla 30-kronors hörlurar från Trust.
Postad 25 november 2008 - 19:30
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
En reflektion jag har är att man "måste" ha headset, om man har den mot örat så startar man massa onödigt via touch-screen. Att klämma den mellan öra och axel när man låser upp en bildörr exempelvis kan resultera i vad som helst.
Jag kan rekomendera föjande Auto Lock programvara. Autolåser telefonen utan extra GUI krafs som drar power :-) Den har tom en funktion för att låsa telefonen "During call" http://forum.xda-dev...ad.php?t=386451
Postad 25 november 2008 - 20:01
hobbis
-
hobbis
-
Användare
-
-
208 inlägg
Möjligt att jag har missförstått något ovan, men 3.5mm utgången på X1an ÄR standard och inget annat. Jag har använt flera standardtillbehör så som FM-sändare mm till min X1a och har inte haft några som helst problem.
Har till och med testat ett par gamla 30-kronors hörlurar från Trust.
Hej. Både missuppfattning och inte ;-). Jag gjorde ett inlägg som hanterar headset/handsfree. Som audioutgång för t.ex hörlurar, fm-sändare etc är den 100% standard, men med hänvisning till användning av tillbehör som headset (dvs både hörlurar och mikrofon) så är det specialtillverkat och där kan man inte använda standardtillbehör via konvertering från 3,5 till 2,5 port något som i övrigt fungerar på t.ex vissa Nokiamodeller.
Redigerat av hobbis, 25 november 2008 - 20:07.
Postad 25 november 2008 - 20:18
kumlan
-
kumlan
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag kan rekomendera föjande Auto Lock programvara. Autolåser telefonen utan extra GUI krafs som drar power :-) Den har tom en funktion för att låsa telefonen "During call"
http://forum.xda-dev...ad.php?t=386451
Hur instalerar jag detta knapplås
Postad 25 november 2008 - 20:42
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hur instalerar jag detta knapplås
Lägg alla filer i en mapp. Kör csdevctrlsetup.exe och ställ in parametrar ( den startar programmet när du sparar). Lägg en länk till csdevctrl.exe i \windows\autostart
Postad 25 november 2008 - 21:25
gr8boy
-
gr8boy
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tjo!
Har haft x1an 2veckor nu och är grymt nöjd, har legat o läst här på forumet om tips o tricks! kanon 
Men jag har fortfarande ett problem.
Jag kan itne skicka MMS.
Jag har Tele2, när jag skickar så börjar den skicka, men sen efter en stund stoppar det och säger att meddelandet inte kunde skickar och lägger sig i utkorg.
Är detta ett känt fel eller? Har för mig jag läst att fler har detta problem? FInns det någon lösning?
Jag har kollat alla mina inställningar och allt ser bra ut.
Finns det nåt mer bra att ha program till X1an?? Har lagt in Klaxon Alarm funkar grymt, även CorePlayer.
Har fortfarande problem med vissa filmer, finns d nåt bra konverteringprogram till coreplayer?
Tacksam för alla svar!
Postad 25 november 2008 - 21:48
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ett litet inlägg om de debatter om batterikapacitet.
Har haft min X1'a ett tag nu och kan konstatera att batteriet räcker för mig i ca: 3 dygn med 10-15 samtal per dag, surf wia WLAN runt 1 timme per dag samt en hel del pyssel med kalender, sms, musik och andra funktioner.
Tycker det är helt ok för en lur med denna storlek på skärm.
/Johan
Postad 25 november 2008 - 22:08
X-Edge
-
X-Edge
-
Användare
-
-
118 inlägg
Nån som kör med Wintrade Mobil på X1:an ?
Undrar hur programet funkar (om det funkar) på en telefon med så stor skärm och hög upplösning.
mvh
Postad 25 november 2008 - 22:31
m5patrik
-
m5patrik
-
Rookie
-
8 inlägg
1) Går det att ändra i kontaktlistan så namnen inte visas med efternamnet före förnamnet? Tycker det är grymt störigt. Nu måste man komma ihåg vad alla heter i efternamn också.... :-)
2) Excel Mobile klarar inte av att visa eller skapa flödesscheman? Blev bara tomt på skärmen. Någon som vet något program som funkar för att skapa flödescheman till mobilen? Finns Visio?
Postad 25 november 2008 - 22:40
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Postad 25 november 2008 - 23:41
TheRoggan
-
TheRoggan
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ville bara tippsa lite snabbt att INTE köpa ifrån ThePhonehouse... Har haft en svart X1'a beställd där nu i väl över en månad (sen releasen). På deras hemsida säger de att de har i lager sen 2 veckor tillbaka men när man ringer dem så har de inga och kunde inte säga när det skulle komma några. I fredags ringde jag en "chef" och fick då höra att de "förmodligen" skulle få in några i början på december!?! Får åtminstone hoppas att jag får en ny revision med ny SW och Firmware när man kommer ha väntat 2 månader innan man får den... Hade det inte varit via företaget där vi enbart använder Fånhuset så hade jag avbeställt för LÄNGE sen... Ni som har problem, var glada att ni har något att ha problem med, jag har bara luft här! hehe :-) /Roger
Redigerat av TheRoggan, 25 november 2008 - 23:42.
Postad 26 november 2008 - 00:32
woodsman
-
woodsman
-
Rookie
-
8 inlägg
Kan man "låsa" telefonen så att den endast ligger mot gsm el. 3g masten? Skulle ju kunna vara så att jag tappar samtal om den växlar mellan dem.
"grön" lur - meny - alternativ - band - välj GSM eller WCDMA (3G) i övre rutan - ok
Postad 26 november 2008 - 06:21
Knut_jr
-
Knut_jr
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
1) Går det att ändra i kontaktlistan så namnen inte visas med efternamnet före förnamnet? Tycker det är grymt störigt. Nu måste man komma ihåg vad alla heter i efternamn också.... :-)
2) Excel Mobile klarar inte av att visa eller skapa flödesscheman? Blev bara tomt på skärmen. Någon som vet något program som funkar för att skapa flödescheman till mobilen? Finns Visio?
I min så är kontaktlistan med förnamn först. Men då är kontakterna inlagda med förnamn, efternamn på rätt ställe. Jag har inte "lekt" med telefonen, out of the box. Har inte försökt att få den se ut som en Touch, för då hade jag nog köpt en sådan. Och ja, mitt batteri fungerar, säkert en vecka, men då kollar jag inte på film, trådlöst alltid på. Jag kan skicka SMS och MMS, inst för Telia, klockrent. Det jag är missnöjd med är att det inte informeras om det finns en uppdatering, det händer inget på Sonyericsson sidan "Fun/Download".
Postad 26 november 2008 - 09:05
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Ett litet inlägg om de debatter om batterikapacitet. Har haft min X1'a ett tag nu och kan konstatera att batteriet räcker för mig i ca: 3 dygn med 10-15 samtal per dag, surf wia WLAN runt 1 timme per dag samt en hel del pyssel med kalender, sms, musik och andra funktioner.
/Johan
Med normal "molbilanvändning" så är batteritiden alldeles utmärkt. Jag tog min X1:a (2:a batchen, köpt i början av november) från laddaren på torsdag morgon och använde den mest som mobil, jag har dock hämtat mail och wlan surfat lite ett par kvällar, men slagit av wlan, BT mm när jag inte använt det. På måndag kväll 4,5 dygn senare så hade jag 30% kvar av batteriet när jag satte mobilen i laddaren.
Postad 26 november 2008 - 09:25
liden
-
liden
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Med normal "molbilanvändning" så är batteritiden alldeles utmärkt. Jag tog min X1:a (2:a batchen, köpt i början av november) från laddaren på torsdag morgon och använde den mest som mobil, jag har dock hämtat mail och wlan surfat lite ett par kvällar, men slagit av wlan, BT mm när jag inte använt det. På måndag kväll 4,5 dygn senare så hade jag 30% kvar av batteriet när jag satte mobilen i laddaren.
Tror ni att det är batteriet som är bättre hos er som slipper ladda på 2-3 dagar? Eller är det att er telefon drar mindre ström!?! Jag måste ladda min nästan varje kväll men visst då har jag datatrafik påslaget hela tiden. Man kan ju hoppas att det är batteriet för i så fall så är det bara att köpa ett nytt!? Verkar ju dock inte finnas att köpa än vilket är konstigt....
Postad 26 november 2008 - 09:33
diaaz
-
diaaz
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hallå.
Finns det något java-plugin för opera???
Postad 26 november 2008 - 09:35
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Tror ni att det är batteriet som är bättre hos er som slipper ladda på 2-3 dagar? Eller är det att er telefon drar mindre ström!?! Jag måste ladda min nästan varje kväll men visst då har jag datatrafik påslaget hela tiden.
Man kan ju hoppas att det är batteriet för i så fall så är det bara att köpa ett nytt!? Verkar ju dock inte finnas att köpa än vilket är konstigt....
Jag tror att det beror mycket på de förhållanden som råder på den plats du är. Hemma, där jag har sämre mottagning och en annan wlan-router, så drar telefonen mer batteri än på jobbet där jag har bra mottagning (sitter nära routern). Testa att stänga av datatrafik, wlan, BT och övrigt några dagar och se vad som händer med batteritiden.
Postad 26 november 2008 - 09:38
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Ni som har så bra batteritid. Kan inte ni installera homescreen++ så ni kan se hur mycket ström er telefon förbrukar? I viloläge med skärmen på fast dimmad drar min 57-80mA. Drar jag igång lite program osv kan då gå upp mot 220mA. Men om jag låter den gå ner i riktig sparläge för att sen sätta på den, så kan den vid vissa tillfällen vara nere i typ 10-12mA för att sen hoppa upp mot 57-80mA direkt.
Jag kan ju tänka mig att de med dålig batteritid kan ha installerat något som förbrukar ström i bakgrunden. Jag menar man kan hämta mail vart 4e timme, eller så kan man hämta direkt när det kommer. Kommer det då 4 mail i minuten så kommer ju batteriet ta slut långt fortare. Det går inte riktigt att bara säga, jag har pratat 20 minuter idag och nu är det slut....
Postad 26 november 2008 - 09:58
liden
-
liden
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag tror att det beror mycket på de förhållanden som råder på den plats du är. Hemma, där jag har sämre mottagning och en annan wlan-router, så drar telefonen mer batteri än på jobbet där jag har bra mottagning (sitter nära routern). Testa att stänga av datatrafik, wlan, BT och övrigt några dagar och se vad som händer med batteritiden.
Grejen är att jag har perfekt täckning både på jobb och hemma, jag kör varken wlan eller bluetooth kör endast datatrafik (edge) som alltid är påslagen. Den hämtar mail varje timme och X1:an är aktiv annars så väntar den till man aktiverar den. Jag tycker att batteriet ska räcka minst 1 dag till!! Hade en TyTN II innan och batteritiden är densamma spm på x1:an... Alltså en klar besvikelse då X1:an borde vara bättre än en gammal TyTN II.
Postad 26 november 2008 - 10:37
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Grejen är att jag har perfekt täckning både på jobb och hemma, jag kör varken wlan eller bluetooth kör endast datatrafik (edge) som alltid är påslagen. Den hämtar mail varje timme och X1:an är aktiv annars så väntar den till man aktiverar den. Jag tycker att batteriet ska räcka minst 1 dag till!!
Hade en TyTN II innan och batteritiden är densamma spm på x1:an... Alltså en klar besvikelse då X1:an borde vara bättre än en gammal TyTN II.
Jag tror att datatrafik via mobilnätet drar mer batteri än wlan och BT. Varför inte göra en test? Slå av datatrafik och se vad som händer med batteritiden.
Postad 26 november 2008 - 10:44
liden
-
liden
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag tror att datatrafik via mobilnätet drar mer batteri än wlan och BT. Varför inte göra en test? Slå av datatrafik och se vad som händer med batteritiden.
Jag kör ett test imorgon!! Laddar den inatt! Återkommer med resultat. En annan fråga bara borde det inte ta mer batteritid om den ska koppla upp sig hela tiden till edge än att alltid va uppkopplad?!?
Postad 26 november 2008 - 10:46
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Ni som har så bra batteritid. Kan inte ni installera homescreen++ så ni kan se hur mycket ström er telefon förbrukar? I viloläge med skärmen på fast dimmad drar min 57-80mA. Drar jag igång lite program osv kan då gå upp mot 220mA. Men om jag låter den gå ner i riktig sparläge för att sen sätta på den, så kan den vid vissa tillfällen vara nere i typ 10-12mA för att sen hoppa upp mot 57-80mA direkt.
Jag kan ju tänka mig att de med dålig batteritid kan ha installerat något som förbrukar ström i bakgrunden. Jag menar man kan hämta mail vart 4e timme, eller så kan man hämta direkt när det kommer. Kommer det då 4 mail i minuten så kommer ju batteriet ta slut långt fortare. Det går inte riktigt att bara säga, jag har pratat 20 minuter idag och nu är det slut....
Ja, om du berättar vilken version du har och var man laddar ned programmet. Googlade men har inte tid att sålla alla information om "advanced", "basic" och ev andra versioner.
Redigerat av Tomas L, 26 november 2008 - 10:46.
Postad 26 november 2008 - 10:48
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Ja, om du berättar vilken version du har och var man laddar ned programmet. Googlade men har inte tid att sålla alla information om "advanced", "basic" och ev andra versioner.
Självklart, ta denna cabben: http://www.chi-tai.i...en_PlusPlus.CAB(verkar som man måste högerklicka, välja spara som för att få ner filen)
Redigerat av Zulan, 26 november 2008 - 10:52.
Postad 26 november 2008 - 14:39
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Riktigt trevligt program faktiskt! Jag låter telefonen justera ljusstyrkan på skärmen automatisk ("Autojustera bakgrundsbelysning" under strömförsörjning). Homescreen++ visar att processorn går i 400 MHz. Jag har wlan, BT och datatrafik "av". Signalstyrkan varierar något, sitter på ett kontor mitt i stan, mellan 74-100%, 3G. Tyvärr så ser man ju inte strömförbrukningen när skärmen är släckt, bara de gånger den inte hunnit uppdatera när man "tänder" bakgrundsbelysningen. Då har den visat allt mellan 3-22 mA. När bakgrundsbelysningen är på så ligger den mellan 60-80 m, oftast lite drygt 60 mA. När displayen dimmar så går den ned till 49-54 mA. Med program igång så drar den betydligt mer, 100-220 mA. Det är intressant att se att billaddare och "vanlig" laddare (vägguttag) klarar att ladda med runt 600 mA, medan min dator via USB "bara" klarar 200-250 mA. Men jag har märkt att laddtiden blir mycket längre när jag kopplar telefonen till min dator.
Redigerat av Tomas L, 26 november 2008 - 14:44.
Postad 26 november 2008 - 14:45
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Jag har exakt samma erfarenhet som du då Tomas. Jag hade en HTC Diamond innan och undrade varför batteriet alltid var så kasst när jag laddat via usb. Nu vet jag varför.
Men din batteri tid Tomas är ok, eller? Min är ok, faktum är att mitt batteri aldrig tagit slut så jag vet inte exakt hur pass bra eller dåligt det är.
Postad 26 november 2008 - 14:59
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Jag har exakt samma erfarenhet som du då Tomas. Jag hade en HTC Diamond innan och undrade varför batteriet alltid var så kasst när jag laddat via usb. Nu vet jag varför.
Men din batteri tid Tomas är ok, eller? Min är ok, faktum är att mitt batteri aldrig tagit slut så jag vet inte exakt hur pass bra eller dåligt det är.
Ja, jag tycker att den är helt ok! Som jag skrev lite högre upp så räcker batteriet vid "mobilanvändning" lätt 4-5 dagar, kanske t o m upp mot en vecka om man ringer 5-10 samtal varje dag + några sms och kalenderanvändning. Kör man däremot telefonen som dator, surfar, lyssnar på musik, tar hem mail via wlan och synkroniserar via BT, då får man nog räkna med att ladda varje dag.
Postad 26 november 2008 - 15:13
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Är det ok att diskutera hur man rippar film till nallen här eller? Har ju pratats väldigt lite om det. Gillar inte SPB Mobile dvd direkt och jag får inte till det som jag sett i vissa divx filmer
Postad 26 november 2008 - 15:35
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Lite frågor och funderingar:
Har testat att syncha till datorn och överföra kontakter via USB-kabel. Vilket i sig funkat bra. Kör Vista och måste då köra Windows Mobile Device Center istället för Activesynch, vilket inte gör något direkt.
MEN! När jag synchat över kontakter från Outlook och kopplat ur USB-sladden (använde den första gången) blev mobilen oerhört slö. Detta har även hänt en gång när jag haft lite program igång och startat en film med Coreplayer. Det enda att göra är att starta om den (hjälper inte att döda allt med hjälpa av tex Task Manager). Riktigt störande. Det kan ju inte direkt vara något hårdvaruproblem så de flesta borde uppleva det någon gång, förutom de som är lite långsammare inte tokklickar runt överallt samtidigt typ.  Får väl hoppas på en fix i första firmware-uppgraderingen... Dock har jag bara synchat en gång så det kanske inte händer nästa, men eftersom det hänt när jag pillat med annat i telefonen tänkte jag att jag frågar om någon vart med om samma?
Sen undrar jag lite löst om det här med mottagningen. Har läst lite och diskuterat lite i andra forum och det verkar som att den ÄR sämre på X1 än många andra mobiler? Om jag sitter med min X1 bredvid min K810i (båda har Tre (3)) så kan X1:an ha 1 stapel av 4 när K810i:n har 4-5 av 5. Om det är nägot känt (som det faktiskt verkar vara) så hoppas jag det ändras i någon firmware-uppgradering även det.
Postad 26 november 2008 - 16:52
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Sen undrar jag lite löst om det här med mottagningen. Har läst lite och diskuterat lite i andra forum och det verkar som att den ÄR sämre på X1 än många andra mobiler? Om jag sitter med min X1 bredvid min K810i (båda har Tre (3)) så kan X1:an ha 1 stapel av 4 när K810i:n har 4-5 av 5. Om det är nägot känt (som det faktiskt verkar vara) så hoppas jag det ändras i någon firmware-uppgradering även det.
Jag kan bara jämföra med min gamla Nokia N95 och X1 är klart bättre, tidigare kunde jag bara prata med min mobil från vissa ställen i huset. Men med X1 så upptäckte jag att jag kan rör mig fritt utan att samtalet bryts.
Postad 26 november 2008 - 16:53
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ett litet inlägg om de debatter om batterikapacitet. Har haft min X1'a ett tag nu och kan konstatera att batteriet räcker för mig i ca: 3 dygn med 10-15 samtal per dag, surf wia WLAN runt 1 timme per dag samt en hel del pyssel med kalender, sms, musik och andra funktioner.
/Johan
Omöjligt...
Postad 26 november 2008 - 17:02
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
> Telefoni / Mobilteletillbehör / Nätladdare 230V / Motorola / 44358 Nätladdare - Typ mini USB Ersätter mini-USB 230V laddare Köpte den här idag på Kjell.com för 149:- Bra att ha på jobbet...  En Motorola-laddare med Mini-USB så man slipper det där med att sladden åker ur där nere...
Postad 26 november 2008 - 17:09
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Jag kan bara jämföra med min gamla Nokia N95 och X1 är klart bättre, tidigare kunde jag bara prata med min mobil från vissa ställen i huset. Men med X1 så upptäckte jag att jag kan rör mig fritt utan att samtalet bryts.
Ja alltså. Det är ju extremt sällan som den får noll täckning. Men på en plats försvinner 3G o går ner på 2G. På samma plats har min K810i 3-5 av 5 staplar. Men jag kan ju ringa osv. Men tycker bara det känns fel. Har som sagt hört fler som upplever samma sak. Att den har lite sämre. Men det är ju svårt at jämföra genom att kolla på staplarna med eftersom det inte är lika många staplar som är max. Men lite sämre täckning verkar den iaf ha, jämfört med många andra "vanliga" mobiler som ej har symbian eller WM etc.
Postad 26 november 2008 - 19:10
Nisse Järnet
-
Nisse Järnet
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Sen kanske det inte är så vetenskapligt att jämföra staplar och gå efter det?  Jag har inte haft ett enda brutet samtal med min iaf, och inte upplevt nån skillnad på mottagningen ljudmässigt. Sen om staplara visar olika har jag inte tänkt så noga på.
Postad 26 november 2008 - 19:19
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Sen kanske det inte är så vetenskapligt att jämföra staplar och gå efter det? Jag har inte haft ett enda brutet samtal med min iaf, och inte upplevt nån skillnad på mottagningen ljudmässigt. Sen om staplara visar olika har jag inte tänkt så noga på.
Som jag skrev i inlägget ovanför ditt så är det ju kanske lite dumt att kolla på staplarna. Dels pga att det inte ens är lika många. Men de borde ju ändå visa någorlunda. 1 stapel borde ju vara 20 resp 25%. Och om man då har en på X1 och 4 på K810i så äre ju rätt stor skillnad. Sen är det ju så at batteriförbrukningen påverkas extremt mycket beroende på om man har bra täckning eller inte med. Så klart det är viktigt även om samtal inte bryts och det inte märks på annat sätt än genom minskad batteritid.
Postad 26 november 2008 - 19:42
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Omöjligt... 
Helt möjligt
Postad 26 november 2008 - 21:07
korn509
-
korn509
-
Rookie
-
8 inlägg
hej är det nån som vet om det finns nått pro som gör så att man kan ha smiyle gubbar såna som man har i msn o sånt i tel
Postad 26 november 2008 - 21:34
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3 071 inlägg
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! För oss tele2 människor som inte sett det ännu så finns det nu äntligen fungerande mms inställningar på tele2.se!! Har skickat 2 mms på raken nu och tagit emot!!
Redigerat av Majorglenn, 26 november 2008 - 21:49.
Postad 26 november 2008 - 21:46
Gix
-
Gix
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har säkert blivit besvarad tidigare men ursäkta min lathet att gå igenom 134 sidor..
Kostar det någonting i form av datatrafik att använda TomTom? Ej kartuppdateringar eller liknande, utan när den letar efter satelliter. Ungefär hur mycket datatrafik använder den (ifall den använder det)?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|