Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd iPhone 4 *

5170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycker du om den nya "iPhone 4" (558 medlem(mar) har röstat)

-

1. Riktigt bra - Ett givet köp! (251 röster [44.98%])

Procent av omröstning: 44.98%

2. Bra - Blir kanske ett köp! (85 röster [15.23%])

Procent av omröstning: 15.23%

3. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande iPhone, inget köp. (28 röster [5.02%])

Procent av omröstning: 5.02%

4. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande telefon , inget köp. (38 röster [6.81%])

Procent av omröstning: 6.81%

5. Inget märkvärdigt. (82 röster [14.70%])

Procent av omröstning: 14.70%

6. Besviken. (31 röster [5.56%])

Procent av omröstning: 5.56%

7. Sämst! (43 röster [7.71%])

Procent av omröstning: 7.71%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 28 oktober 2010 - 09:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Va!

Kan man inte ladda hem apps som är över 20 meg direkt till IP4 ?
Vad är det för korkad begränsning ?

Hur är de med andra större filer då ?

Postad 28 oktober 2010 - 09:28

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Va!

Man jailbreakar och installerar My3G eller liknande så är det inget bekymmer sen :)

Postad 28 oktober 2010 - 09:37

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Va!

Inte över 3G - endast wifi. Samma gäller för nedladdningar från iTunes (podcasts o.dyl.). Har sämre koll på nedladdning via appar så som mail och dropbox. Detta gäller för samtliga IP - inte bara 4:an. Eftersom jag har tillgäng till wifi lite titt som tätt (hemma och delvis på jobbet) så har detta aldrig varit någon besvär för mig. Dessutom så synkar jag min iPhone minst en gång om dagen.

Här i Svedala är vi lite efter vad gäller tillgång till fria wifis. Är titt som tätt i Tallinn och där har till och med snabbköpen gratis wifi!

Postad 28 oktober 2010 - 09:54

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Om jag inte missminner mig, så beror begränsningen till 20mb på att man har sämre 3G-nät i USA. Om då väldigt många laddar ner stora filer så belastar man nätet för mycket. Men det är bara vad jag hört... Apple har säkert ett bra själ.

Postad 28 oktober 2010 - 10:29

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Inte över 3G - endast wifi. Samma gäller för nedladdningar från iTunes (podcasts o.dyl.). Har sämre koll på nedladdning via appar så som mail och dropbox. Detta gäller för samtliga IP - inte bara 4:an. Eftersom jag har tillgäng till wifi lite titt som tätt (hemma och delvis på jobbet) så har detta aldrig varit någon besvär för mig. Dessutom så synkar jag min iPhone minst en gång om dagen.

Här i Svedala är vi lite efter vad gäller tillgång till fria wifis. Är titt som tätt i Tallinn och där har till och med snabbköpen gratis wifi!

Nu såg jag detta som ett enormt problem vad gäller apparna. Men du menar alltså att det inte går att skicka en valfri fil till en annan användare över 3G-nätet som är större än 20 mb?? :)

Postad 28 oktober 2010 - 10:55

Unregisteredaf4ed5c9
  • Unregisteredaf4ed5c9
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Kalender Sync with Gmail. Jag har Google Mail, Calendar & Contacts synkade via att ha google kontot uppsatt som "exchange" server. Synkning funkar bra m "push" men det drar ju hemskt med ström. Men hur uppdateras kalendern utan "push" det finns ju ingen "update" -knapp. Jag får inte det att funka :)

För mail - kan man välja uppdatering t.ex 15min 60min. Samtidigt så ser man i botten av fönstret att den kollar varje gång man öppnar mailen med, samt "Uppdaterat YYYY-MM-DD HH:MM".

För kalender - Hur funkar det. Hur gör man motsvarande uppdatering. Det hoppar inte in några nya kalender aktiviteter när jag öppnar kalendern. Kalendern är därmed out of sync, och man ser inget i botten av fönstret som säger Uppdaterat YYYY-MM-DD HH:MM" i botten av fönstret

Kontakter - Hur uppdateras dom? Det finns ingen update knapp här helller, och man ser inget i botten av fönstret som säger Uppdaterat YYYY-MM-DD HH:MM" i botten av fönstret

Hur får man det att synca, vad gör jag för fel?

Postad 28 oktober 2010 - 11:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Men om jag vill tanka ner en egen film om ungarna som är drygt 700 meg stor med ett torrentprogram direkt till IP4 via mobilnätet går det bra ?...

Postad 28 oktober 2010 - 11:22

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Nu såg jag detta som ett enormt problem vad gäller apparna. Men du menar alltså att det inte går att skicka en valfri fil till en annan användare över 3G-nätet som är större än 20 mb?? :)

Varför skulla man vilja göra det ?

Förstår inte varför man skall göra alla tekniska prylar till multimaskiner

Tv boxar skall också kunna spela dvd och se streamad film
Sonos och squeezeboxar vill man ha bild för tv och film

Låt varje produkt vara bra på det som är meningen att de skall klara av

Vill du skicka stora filer mellan dig och dina kompisar så finns det något som heter DATOR

Postad 28 oktober 2010 - 11:32

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Varför skulla man vilja göra det ?

Förstår inte varför man skall göra alla tekniska prylar till multimaskiner

Tv boxar skall också kunna spela dvd och se streamad film
Sonos och squeezeboxar vill man ha bild för tv och film

Låt varje produkt vara bra på det som är meningen att de skall klara av

Vill du skicka stora filer mellan dig och dina kompisar så finns det något som heter DATOR

Nu vill jag inte bli alltför personlig, men det där var nog det dummaste jag någonsin hört.
Alla tekniska prylar går mot multimaskiner idag oavsett man vill det eller inte. En tillverkare klarar sig inte längre på marknaden om man inte stoppar den full med funktioner.

Du säger att man skall låta varje produkt vara bra på det som är meningen att de skall klara av. Med mobiltelefon ser jag då endast funktionen att ringa till folk, (ev skicka meddelanden). Alltså är det onödigt att man kan använda GPS och surfa på mobilen också, helt onödigt eller? Vill man surfa på Internet så finns det något som heter DATOR! Eller hur? I såna fall är det ju helt idiotiskt att man kan surfa på mobilen i dagsläget! Eller hur? Och appar och skit, ta bort det tjafset, vill man spela spel finns det något som heter DATOR, kanske ev TV-SPEL! Eller hur?

Nej, som jag tidigare sagt, detta med 20 mb är ju riktigt sjukt. Förmodligen klarar sig de flesta utan detta, men det är ju enligt min mening väldigt dumt att man inte berättar detta vid ett eventuellt köp. Hade jag genomfört mitt iPhone4-köp nu för någon vecka sedan hade jag mer eller mindre blivit lurad eftersom jag då inte kunnat använda mobilen till det ändamål jag köpt den för. Klurigt Apple, klurigt!

Postad 28 oktober 2010 - 11:45

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Nu vill jag inte bli alltför personlig, men det där var nog det dummaste jag någonsin hört.

Det säger du på ett hembioforum där man vill ha kvalite på produkterna

Är man någorulunda bevandrad har man i huvudsak intresse för produkter som kan sin sak för vad de är till för

Bluray spelare skall spela bluray
Cd spelare CD
2 kanals anläggnigar 2 kanal
Receivrar flerkanalsljud
Digitalboxar TV
Tvix och popcorn nerladdad film
Sonos och Squeezebox musik från HDD samt radio

Vanlig mobil ringa

Ipohone en massa annat roligt. Men om det sedan inte går att skicka stora filer över 3g utan att man måste använda sig av WIFI eller direktkoppling till dator är väl inget som sätter ner värdet av denna mobil
Man har så förbannat många krav på vad allt skall klara av och man kan aldrig nöja sig med att en produkt är bra på det den är till för.

Iphone är en mycket bra mobil både för lek som du är intresserad av och för planering och kommunikation för vuxna i arbete

Multimaskiner som kan allt är tex det som säljs hos elgiganten i form av hembioskraffs för 6000 kr
och det vill man inte ha. Lika lite vill man ha en Iphone som kan allt men det mesta mycket dåligt
Jag vill ha en Iphone som kan det som den kan idag och det på ett bra sätt. Inte ladda ner film från
nätet och allt annat skit

Redigerat av vinylen, 28 oktober 2010 - 11:46.

Postad 28 oktober 2010 - 12:38

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Tänk när vi sitter där hela familjen på lördagskvällen framför iPhonen och tittar på en film som vi laddat ner via 3G. Vad mysigt vi har det. TV:n sålde vi och fick pengar över till chips. Ungarna klagar på att vi inte kan dela på skärmen så att vi kan se på två filmer samtidigt för det kunde vi på tv:n. Men det är ju smällar man får ta, eller så kanske det går om man jailbreakar?

Postad 28 oktober 2010 - 12:46

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Det säger du på ett hembioforum där man vill ha kvalite på produkterna

Är man någorulunda bevandrad har man i huvudsak intresse för produkter som kan sin sak för vad de är till för

Bluray spelare skall spela bluray
Cd spelare CD
2 kanals anläggnigar 2 kanal
Receivrar flerkanalsljud
Digitalboxar TV
Tvix och popcorn nerladdad film
Sonos och Squeezebox musik från HDD samt radio

Vanlig mobil ringa

Ipohone en massa annat roligt. Men om det sedan inte går att skicka stora filer över 3g utan att man måste använda sig av WIFI eller direktkoppling till dator är väl inget som sätter ner värdet av denna mobil
Man har så förbannat många krav på vad allt skall klara av och man kan aldrig nöja sig med att en produkt är bra på det den är till för.

Iphone är en mycket bra mobil både för lek som du är intresserad av och för planering och kommunikation för vuxna i arbete

Multimaskiner som kan allt är tex det som säljs hos elgiganten i form av hembioskraffs för 6000 kr
och det vill man inte ha. Lika lite vill man ha en Iphone som kan allt men det mesta mycket dåligt
Jag vill ha en Iphone som kan det som den kan idag och det på ett bra sätt. Inte ladda ner film från
nätet och allt annat skit

Haha, det tog sin tid innan du svarade, satt du och surfade fina synonymer :)?

Jag säger det på ett ställe där alla är intresserade och öppna för det mesta, oavsett om man är ute efter superkvalité eller en mer hyfsad, prisvärd kvalité.

Jag är nog en av få människor som faktiskt tillhör den kategori du pratar om, de som vill ha en pryl för vardera funktion. Åker jag iväg på resa så tar jag med mig en mobil för att ringa, en mp3-spelare för musik, en iPod Touch för spel, en kamera för fotografering etc vilket oftast leder till att jag har fickorna full av saker.

En mobil kommer aldrig spela bättre kvalité av musik än den värsta mp3n.
Ingen mobil, (N8) är ens i närheten av en riktigt grym kompaktkamera och så vidare.

Detta innebär att man får bära på många prylar, men också att batteriet räcker längre för enstaka pryl. Jag har aldrig varit ett big fan av en mobil som har alla funktioner inbyggda, det innebar att allt kanske genomförs halvdant och det drar på mobilens batteri, men det har fortfarande inget att göra med att kunna flytta en fil på över 20 mb.

Du säger "Lika lite vill man ha en Iphone som kan allt men det mesta mycket dåligt" och sen skriker ut varför man skulle vilja ladda ner filmer och annat skit via mobilen och indirekt anklaga mig för att det är det jag vill.
Det har jag aldrig sagt min unge herre, utan nu pratade vi först och främst om appar, inte om filer.

Att sitta på landet, utan trådlös uppkoppling och utan dator en helg tillsammans med en iPhone4 kan tyckas bli smärtfri utan problem. Det är ju bara att ladda ner några sjyssta spel. Men detta gick ju inte, alla spel som personen i fråga ville ladda ner låg på över 20 mb och vips så blev helgen inte den han hade tänkt sig. Nu kan man ju kanske tänkas lägga sig ifrån allt som tekniken innebär när man är på landet och ska koppla av, men du förstår väl problematiken? Helt plötsligt tappar ju AppStore en liten funktion, att inte alltid vara tillgänglig,

Postad 28 oktober 2010 - 12:50

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Tänk när vi sitter där hela familjen på lördagskvällen framför iPhonen och tittar på en film som vi laddat ner via 3G. Vad mysigt vi har det. TV:n sålde vi och fick pengar över till chips. Ungarna klagar på att vi inte kan dela på skärmen så att vi kan se på två filmer samtidigt för det kunde vi på tv:n. Men det är ju smällar man får ta, eller så kanske det går om man jailbreakar?

Lite kul är det ändå när folk ska förlöjliga och komma med otroligt dåliga jämförelser så fort man kommer med kritik till den kära äppletelefonen. Svenskar hatar ju att erkänna fel och med 700.000 ex sålda kan man förstå att man får en del emot sig.

Problemet innefattar fortfarande appar över 20 mb och visst, problemet kanske försvinner om man jailbreakar, men det gör även garantin.

Postad 28 oktober 2010 - 12:58

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Haha, det tog sin tid innan du svarade, satt du och surfade fina synonymer :)?

För din information så bor jag inte på minhembio utan har fullt upp med jobbet

Men jag slinker in ibland och då kan det ju ta en liten stund innan jag svarar :P

Vad gäller det jag svarade dig med, så var det inte värre än att det gick att skriva utan att söka på Internet
Använder aldrig internet för att förbättra mina argument. Det jag kan, det kan jag och det jag inte kan
frågar jag om och argumenterar sällan om saker jag inte behärskar :D

problemet kanske försvinner om man jailbreakar, men det gör även garantin.

Kan jag inte tro att den gör.
Jailbreak påverkar inte hårdvaran. Bara att slänga in rätt mjukvara igen

Postad 28 oktober 2010 - 13:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ingen som orkar svara på min fråga om det går att tanka ner en större fil med Torrent program ?

Postad 28 oktober 2010 - 13:06

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

För din information så bor jag inte på minhembio utan har fullt upp med jobbet

Jag bor faktiskt inte i en skärm, jag bor i en bostad, så det så.

Kan jag inte tro att den gör.
Jailbreak påverkar inte hårdvaran. Bara att slänga in rätt mjukvara igen

Om man slipper garantiproblemen får man väl ta och jailbreka då. Önskar dock fortfarande att de kunde slänga in en vettig aktiv starskärm, med kontakter etc på skrivbordet.

Postad 28 oktober 2010 - 13:10

vinylen
  • vinylen
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Ingen som orkar svara på min fråga om det går att tanka ner en större fil med Torrent program ?

Kan bero på att ingen vet eller ens har provat

De filmer jag lagt in i min Iphone har jag puttat in den traditionella vägen
Nu med VCL så går man ju direkt via VCL dock sker det fortfarande via datorn.

Personligen skulle jag inte orka hålla på med torrent via mobilen

Jag bor faktiskt inte i en skärm, jag bor i en bostad, så det så.

Nu är du bra tramsig eller hur :)

Postad 28 oktober 2010 - 13:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ah ok..

Det är inte alls jobbigt med torrents i mobilen.,funkar fint i min N900
Surfa till sidan och tryck på en torrent.Poff så öppnas programet å tankningen börjar.
Nu börjar det ju va ide när hastigheterna börjar öka :-)

Postad 28 oktober 2010 - 13:21

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Nu är du bra tramsig eller hur :)

Sanningen är mörk!

Postad 28 oktober 2010 - 13:23

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0

Om man slipper garantiproblemen får man väl ta och jailbreka då. Önskar dock fortfarande att de kunde slänga in en vettig aktiv starskärm, med kontakter etc på skrivbordet.

Det är inte så iOS är upplagt, Apple kommer med största sannolikhet inte att kopiera Android till 5.0 heller, saker kan hända med notifieringar, men iPhone är och har alltid varit app-centrisk, vilket android inte är.

Och btw att massa olika maskiner konvergerar händer inte överlag i elektronikvärlden, så länge du inte bär den i fickan, där vill vi ha multimaskiner, ingen annanstans.

För att citera en talare som jag hörde för ett tag sen, "en schweizisk armékniv är fantastisk, så länge man bär den i fickan, en fullstor armékniv som skulle ersätta alla dina köksredskap, not so much" :)

Postad 28 oktober 2010 - 13:38

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Det är inte så iOS är upplagt, Apple kommer med största sannolikhet inte att kopiera Android till 5.0 heller, saker kan hända med notifieringar, men iPhone är och har alltid varit app-centrisk, vilket android inte är.

Och btw att massa olika maskiner konvergerar händer inte överlag i elektronikvärlden, så länge du inte bär den i fickan, där vill vi ha multimaskiner, ingen annanstans.

För att citera en talare som jag hörde för ett tag sen, "en schweizisk armékniv är fantastisk, så länge man bär den i fickan, en fullstor armékniv som skulle ersätta alla dina köksredskap, not so much" :)

Självfallet, nu var det inte jag som talade emot multimaskinfenomenet heller. Men jag kommer nog fortfarande, när utrymme finns, förespråka en pryl till varje funktion.

Jag är dessutom helt med på hur iOS är uppbyggt, att den är app-centrisk etc. Men hade Apple kunnat sett lite längre hade i alla fall jag blivit otroligt glad, då det är den aktiva startskärmen som är det enda bekymret för mig hos iPhone just nu. Nu säljer ju iPhone4 som aldrig förr, så varför förändra något som bara stiger uppåt. Jag får väl vänta på nästa Android helt enkelt.

Postad 28 oktober 2010 - 13:43

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Ah ok..

Surfa till sidan och tryck på en torrent.Poff så öppnas programet å tankningen börjar.

Verkar ju finnas när man söker på det (dock inte i någon större omfattning). Men hittade "Torrentula".
Vet dock inte ifall man måste JB, skulle inte förvåna mig. Verkar finnas ett plug-in till Safari också så
man kan plocka hem dem den vägen också istället för via Torrentula's egna sökfunktion.

Jag får testa sen när jag får min telefon :)

Mvh
Twim

Postad 28 oktober 2010 - 13:43

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Tidigare var begränsningen 10MB för Appstore och 12MB för iTunes. Så det har blivit bättre. Och vad jag lyckats googla mig till så är det inte Apple som satt begränsningen, utan den har kommit från AT&T:

The good news from a user point of view is that it looks like carriers like AT&T are slowly loosening the restrictions imposed on iPhone apps, which they believed would clog bandwidth or hurt their revenues. They have recently allowed VoIP iPhone apps and SlingPlayer mobile for iPhone to work over 3G.
http://www.iphonehac...3g-to-20mb.html

Postad 28 oktober 2010 - 13:50

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Tidigare var begränsningen 10MB för Appstore och 12MB för iTunes. Så det har blivit bättre. Och vad jag lyckats googla mig till så är det inte Apple som satt begränsningen, utan den har kommit från AT&T:

The good news from a user point of view is that it looks like carriers like AT&T are slowly loosening the restrictions imposed on iPhone apps, which they believed would clog bandwidth or hurt their revenues. They have recently allowed VoIP iPhone apps and SlingPlayer mobile for iPhone to work over 3G.
http://www.iphonehac...3g-to-20mb.html

Tråkigt att förbannade AT&T ska förstöra för oss andra i världen som fullständigt skiter i deras nät och nätbelastningar!

Postad 28 oktober 2010 - 15:19

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Förövrigt så har det sålts nästan 15 miljoner iPhone4, men okej.

Oj, fler än invånare, två exemplar per person, häftigt!

Postad 28 oktober 2010 - 18:16

mawam
  • mawam
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Varför ska denna tråd också hamna i sandlådan och bråket evigt handla om Mac vs PC?
Handlar inte denna tråd om iphone4 och alla dess + samt -?

Ni som svara kanske också kan testa söka lite efter information så inte samma frågor behöver komma om och om och om igen?
Någon som orkar skulle säkert kunna sammanställa en fin FAQ om ip4, men vem orkar?

Så vilka vill mötas imorgon vid kl 11 vid lokal lekpark med fin sandlåda för att se vem som bygger finast sandslott? :P

Postad 28 oktober 2010 - 18:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Vem skriver om Mac VS Pc ?

Postad 29 oktober 2010 - 00:06

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

För kalender - Hur funkar det. Hur gör man motsvarande uppdatering. Det hoppar inte in några nya kalender aktiviteter när jag öppnar kalendern. Kalendern är därmed out of sync, och man ser inget i botten av fönstret som säger Uppdaterat YYYY-MM-DD HH:MM" i botten av fönstret

Kontakter - Hur uppdateras dom? Det finns ingen update knapp här helller, och man ser inget i botten av fönstret som säger Uppdaterat YYYY-MM-DD HH:MM" i botten av fönstret

Hur får man det att synca, vad gör jag för fel?

För både kalender och kontakter är det bara att starta appen och vänta några sekunder. Efter en kort stund kan du se att den där snurran bredvid 3G/WiFi-symbolen i statusfältet (högst upp) börjar snurra. Då uppdarerar/syncar den.

I Kalender och Kontakter synkar den alltså automatiskt.

Postad 29 oktober 2010 - 09:21

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Inga problem

Postad 29 oktober 2010 - 16:55

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0

Ah ok..

Air video. streamar media. ska funka bra tydligen, har inte haft behov av att prova själv.
Men det skulle jag köra på till film om jag får välja,,,men då är det ju det filmer (serier) du har som gäller.
Hastigheterna är inte bra nog för mig att ladda ner 700Mb o mer (Torrent).
Jag blir rastlös rerdan nu hemma o då har jag 100Mb/100Mb,,,bortskämd kanske det heter :)

Redigerat av passan1, 29 oktober 2010 - 16:56.

Postad 29 oktober 2010 - 16:57

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
Fast man kan ju inte tanka torrent-filer till sin iPhone. VIsst, om man jailbreakar, men inte annars.

Postad 29 oktober 2010 - 17:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tack för svaren :-)

Nä 700 meg är de väl knappast ofta man skulle orka dra hem över mobilnätet..

Men de kan ju va rätt skönt att ligga i soffan å ta hem filer direkt till mobilen istället för att gå via datorn

Postad 29 oktober 2010 - 20:12

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Har nu haft luren i ett par dagar, kort tid, ändå ett första intryck:
Precis som jag trodde så är hantering, respons, menyuppbyggnader helt outstanding. Inga hängningar, allt sker blixtsnabbt. Allt är snyggt, enkelt att se, knivskarpt!
Appstore är lysande och gör halva telefonen för mig.
Telefondelen är kalas! Underbart med snabb växling mellan ljudkällor.

Ett par saker jag tycker mindre om:
- Finns det verkligen inget sätt att snabbt stänga av Bluetooth eller Wlan? Nu är det tre tryckningar för Wlan, fyra för BT.
Är enda möjligheten att Jailbreaka?
- Kalenderns avsaknad av veckovy och kategorier. Förstnämnda löser man med tex miCal.
- Synka uppgifter med tex Outlook.
- Visst: Designen må vara snygg, men det här är en liten juvel man ska ha skin och displayfilm på. Kommer se ut som skit annars. Jag köper inte argumentet att man ska behandla den varsamt. Här snackar vi om glas/plast som kommer att repas. Därmed försvinner även lite av designfördelen.
- Hade varit nice att se den som en USB disk, men när man tänker efter: Varför? Itunes hanterar ju allt det där.

Summerat: Jag är mycket nöjd med telefonen och bara efter några timmars användande känner jag mig hemma med den och användningsspektrat har breddats avsevärt.

Redigerat av Pexer, 29 oktober 2010 - 20:14.

Postad 30 oktober 2010 - 00:56

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
PhoneDisk är för närvarande gratis och gör att du kan avnända din iPhone som USB-disk på ett smidigt sätt.

Postad 30 oktober 2010 - 07:11

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
funkar tyvärr inte med windows 7 x64 :/

Postad 30 oktober 2010 - 09:41

jakob01p
  • jakob01p
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Nån mer än mig som tycker att batteritiden är konstig :S

Om jag har telefonen full laddad på kvällen innan man lägger sig och sen när man vaknar så är den fortfarande på 100 % alltså inte minskat något. Det är ju bra...

men igår innan jag la mig hade jag mellan 50 - 60% kvar på batteriet och i morse hade telefonen dött. Batteriet va alltså tomt :S.
Är det bara jag som har märkt av detta ?.

Jag har push medelenden på och wifi m.m.. . och det har jag alltid haft.. men hur fan kan telefonen suga ut nästan 60% på en natt ?

Postad 30 oktober 2010 - 10:08

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Använder inte push men den enda gång jag märkt att batteriet dränerats onormalt snabbt är när jag haft på Skype. När jag använder det nu så stänger jag av det helt efteråt. Kanske du har detta på eller något liknande?

Postad 30 oktober 2010 - 10:30

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
La precis in en app som heter DataMan (7kr). Verkar bra för att följa upp hur mkt data man förbrukar. Det går att få statisik per dag fördelat på wifi och 3G. Geotaggas också så man kan se var man var. Man får även meddelande när man närmar sig sin ev kvot tror jag. I och för sig en app men det har ju att göra med själva användningen!

Postad 30 oktober 2010 - 14:02

jakob01p
  • jakob01p
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Använder inte push men den enda gång jag märkt att batteriet dränerats onormalt snabbt är när jag haft på Skype. När jag använder det nu så stänger jag av det helt efteråt. Kanske du har detta på eller något liknande?

Nepp inget skype eller nått sånt har jag...
aja får väl se om det händer fler gånger... tyckte det va väldigt märkligt iallafall

Postad 30 oktober 2010 - 14:55

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Stänga av wifi & BT: Nu vet jag inte vad du gör för fel, men på min iPhone kan jag stänga av wifi på första vyn under "inställningar". Det är alltså två tryck. Mindre kan man nog inte få ens med en jailbreak app. Visst ligger BT-inställningarna ytterliggare en nivå ner i menyn, men komigen...

Veckovy finns inte inbyggt i standard-kalendern, men det finns alternativ i appstore med veckovisning.

Att man inte kan synka påminnelser med outlook är snarare en begränsning och brist i outlook, inte i iPhone eftersom det fungerar fint att synka med iCal på MacOS.

Finns ingen plast på iPhone4. Hela telefonen är glas och metall. Och även om det går att repa den så ska det extremt mycket till innan det händer.

USB disk fungerar hur bra som helst, finns flera apps i appstore som stödjer detta. Fast personligen tycker jag USB-kabel känns så 2003... Jag föredrar wifi-disk där du har telefonen som en trådlös disk istället.

Anar en upprördhet här...

Snälla, upplys mig, för jag gör så här:
- Inställningar, ett knapptryck
- Wifi, två knapptryck
- Wifi av/på, tre knapptryck.
Blueetooth är ytterligare en meny ner under inställningar, fyra tryck alltså.
Detta kan som du skriver vara fel, men besvara då bättre.

Veckovy: Du upprepar det jag redan skrivit.

Jag har windows/outlook, inte osx/ical. Ditt svar hjälper inget.
Edit: Det finns appar som synkar uppgifter ser jag nu. tydligen var det fler som hade det behovet. Tex ToDo.

Finns det verkligen INGEN plast på den??? :(
Otroligt! Tom knappen är alltså gjord av glas och metall?!
Skämt åsido: Point taken och jag är glad att du lyckas hålla din telefon fräsch. Men var beredd att ett sandkorn kan göra skillnad på det.

"wifi-disk" låter sjukt intressant, får googla lite mer....

Redigerat av Pexer, 30 oktober 2010 - 15:16.

Postad 30 oktober 2010 - 15:29

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Telefonen är extremt repkänslig trots glas och metall, jag har med varsam behandling 3-4 repor efter 1,5 månader.

Postad 30 oktober 2010 - 16:37

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Oj, ja det blir 3 klick, du har rätt. Ja det är ju illa, man löper ju risk för överansträngning och allvarliga fysiska påfrestningar.

Snyggt svar. Lite mindre sarkasm så hade det gått som ett sjysst inlägg.

Jag jämför med en knapptryckning på tex E72 resp HTC Desire med Wifi resp. BT Widgets. Förstår nu att detta inte finns "ur lådan". men frågan kvarstår: Hade varit sjysst med en App som gjorde precis detta...?

Och än en gång så ingen annan missförstår mig: Jag är sjukt nöjd med telefonen, har inga planer att byta. Men trots det kan vi väl vara ärliga och framföra frågor om sånt var och en upplever mindre bra...?

Postad 30 oktober 2010 - 17:32

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
om du jailbreakar (vilket jag personligen rekommenderar av flera skäl) så är SBSettings grymt för genvägar att snabbt stänga av/på Wifi, Bluetooth, 3g etc :(
Ett svep över toppen på skärmen och ett tryck på skärmen aktiverar/avaktiverar snabbt dessa funktioner. Mycket smidigt och bra om man behöver stänga av "onödiga" funktioner för att tex spara ordentligt med batteri.

Postad 30 oktober 2010 - 18:13

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Ja förlåt, det var väl kanske lite i överkant, du har rätt. Men det är svårt att låta bli när folk gång på gång kommer till denna tråden och gör "en höna av en fjäder". Speciellt när 9 utav 10 av "problemen" beror på bristande kunskap och användarfel. (inte inräknat hur många klick det behövs för att stänga av wifi) Om du förstår hur jag menar.

Håller med. Fredspipan tänd! [puff] [puff]

om du jailbreakar (vilket jag personligen rekommenderar av flera skäl) så är SBSettings grymt för genvägar att snabbt stänga av/på Wifi, Bluetooth, 3g etc :(
Ett svep över toppen på skärmen och ett tryck på skärmen aktiverar/avaktiverar snabbt dessa funktioner. Mycket smidigt och bra om man behöver stänga av "onödiga" funktioner för att tex spara ordentligt med batteri.

Det är just det där med Jailbreak... ;)
Har sett rapporter om att batteritid ökat, mystiska samtalsproblem.... Vill ju inte tappa stabilitet och funktion som är själva grejjen för mig med iPhone. Jag får nog vänta tills antingen det dyker upp en app, eller Apple bygger in det.
Precis som du skriver: Jag är ute efter att enkelt spara mycket batteri. Det måste vara just enkelt, annars blir det inte av.. :D

Postad 30 oktober 2010 - 18:36

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
Har aldrig på något sätt fått mina 3 iphones att bli instabila eller bugga pga jailbreak. har jailbreakat med flera olika typer av program med och det har alltid bara varit positivt. Kan mer eller mindre go i god för att det garanterat är användarfel som leder till blandat resultat efter jailbreak. Dessutom så kan man ju testa, Det går alltid att återställa.

Postad 30 oktober 2010 - 19:59

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Är grymt sugen på att komplettera min 4:a med sbsettings nu. Precis det jag är ute efter. Läser på lite mer kring detta...

Redigerat av Pexer, 30 oktober 2010 - 20:00.

Postad 30 oktober 2010 - 20:39

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Använder ett par Koss the Plug som hörlurar och till min 3g så funkade det bra när någon ringde då man fick den som ringde i hörlurarna med jättebra ljud. Problemet med iPhone 4 är att jag nu får in mikrofonljudet i mina hörlurar vilket är väldigt störigt och gör att man lika gärna kan skippa hörlurarna då en massa bakgrundsljud som stör.

Någon som kan gissa varför dom funkar så annorlunda med samma par hörlurar?

Postad 30 oktober 2010 - 22:06

fidde78
  • fidde78
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Har du kallibrerat batteriet?

Vad menar du med att man skall kalibrera batteriet?

Postad 30 oktober 2010 - 22:17

fidde78
  • fidde78
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Vet inte om jag skriver i rätt forum nu men jag testar här iallafall.
Har en iphone4 med telenor abbonemang.
Hade den med första dagen på jobbet i tisdags, allt fungerade hur bra som helst, internet med 3g osv.
På onsdagen fungerade inte Internet på jobbet alls efter lite funderande så testade jag att slå av 3g och vips så fungerade det igen men är ju otroligt långsamt, torsdag och fredag samma sak, fungerar inte med 3g.
Har full täckning så där ligger inte problemet.
Har en jobbarkompis som haft en iphone4 sen lanseringen och han har INTE haft några problem med internet förrän just i onsdags då började hans oxå krångla, en annan kollega har samma problem med sin Iphone. vi alla har telenor abbonemang.
En fjärde jobbarkompis har den tidigare Iphonen med telenor och på hans fungerar internet med 3g.
Pratade med telenor i veckan men de hade inga störningar på nätet här så dem visste inte vad det kunde vara.
Någon här med några ideér?

Känns jäkligt segt att inte komma åt 3g på rasterna när man vill kolla nätet lite. :(

Postad 31 oktober 2010 - 09:55

jakob01p
  • jakob01p
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Har du kallibrerat batteriet?

Gjorde det i början igår dog den igen på kvällen och då var den full laddad på morgonen och jag använde den inte änns utan den låg bara på standby... Satte den på laddning inatt och koppla ur den klockan 07.00 typ och den är redan nere på under 50 % och den har bara legat på standby... Så jag har ju laddat upp den ett par gånger nu från tomt batteri till fullt. Är väl ingen mening med att kalibrera då jag i princip har gjort det nu... Är vl bara att lämna in telefonen :) suck

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.