* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 29 November 2008 - 14:16
patrikbrann
-
patrikbrann
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjenare!
Har nu en x1 och allt verakr bra!
DOCK, har jag problem att komma ut på msn/skype via 3G nätet/HSDPA
"Det har uppstått ett anslutningsproblem. se till att du befinner dig på en plats med god mottagning och försök igen"
Spelar ingen roll om jag redan är ansluten till nätet eller om msn får göra anslutningen.
Försökt kolla igenom inställningarna.. Men inget verkar fungera.
något som jag missat men någon här vet något?
//Patrik
Postad 29 November 2008 - 17:22
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Yes får du göra 
Har tyvärr ett problem med TouchFlo 3D panelen. Hände flera gånger igårkväll av nån anledning. När jag startar upp telefonen från standby läge med powerknappen så är det bara vitt med text. Antingen Loading... eller ORIENTATION CHANGED (PORTRAIT). Av nån anledning så har altså manila.exe stängts. Vet inte om det beror på att telefonen själv stänger en massa processer eller att det krashat.
Pubba, are you there?
Postad 29 November 2008 - 18:45
hansniss
-
hansniss
-
Rookie
-
3 inlägg
Som flera påpekat tidigare blir det kraftig rörelseoskärpa om man trycker av med den ordinarie kameraknappen på ovansidan.
Jag upptäckte av en slump att man lika gärna kan trycka av med den "optiska" knappen, alldeles bredvid texter XPERIA vid sidan av skärmen. Man kan trycka mycket lätt på denna och av den anledningen plus att "kameran" då ej rör sig upp och ner blir bilderna betydligt bättre.
Hans N.
Postad 29 November 2008 - 19:43
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag upptäckte av en slump att man lika gärna kan trycka av med den "optiska" knappen, alldeles bredvid texter XPERIA vid sidan av skärmen. Man kan trycka mycket lätt på denna och av den anledningen plus att "kameran" då ej rör sig upp och ner blir bilderna betydligt bättre. Hans N.
Bra tips... kameran är så j..la dålig på att ta skarpa bilder så detta kanske hjälper :-)
Postad 29 November 2008 - 20:10
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Har också märk det. Kör med Tre. Stör mig också på det..
Det kan ju kanske bero på att man inte har samma APN för surf och för mms. Ett skäl kan ju vara att man inte vill att mms-servern skall ligga öppen ut på Internet :-) /Andreas
Postad 30 November 2008 - 02:16
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Var runt lite idag på några olika telefonåterförsäljare, både hos "operatörsaffärer" och oberoende återförsäljare för att kolla på bland annat X1. Det främsta syftet med detta var mina tidigare erfarenheter med tidigare windows mobiler, jättekul att köpa och leka med, men för det mesta rätt jobbiga i vardagslivet. Jag är IT-konsult/programmerare sen 15 år så det handlar knappast om att jag inte varit tillräckligt kunnig, utan det har helt enkelt varit på tok för mkt dator och allt för lite telefon för att kunna användas smidigt för typiska telefonsaker (ringa, SMS osv) IRL. Anyway, att döma av de som säljer mobiltelefoner, av vilka förvånansvärt många verkade kompetenta, så var tveksamheten till X1 och Windows mobiler ganska stor, just av de skäl som jag beskriver ovan, och eg. ingen ville rekommendera dem som telefoner, utan snarare som datorer man kan ringa på om man absolut ville, vilket tyvärr ganska väl matchar mina tidigare erfarenheter av Windows Mobile.
Vad rekommenderade de då? Ja, trots att säljarna var helt oberoende från varandra så var det ganska unisont Nokias E71 som rekommenderades, mindre "bling-bling" men mkt mer användbart dag för dag. Åtminstone en av säljarna hade själv bytt från X1 till just E71 (vilket bevisades av att han hade just en personlig E71), och enligt honom och andra säljare var det inte ovanligt att kunderna gjort samma sak när nyhetens behag lagt sig.
Vore intressant att höra era kommenterar på detta. Är inte alls ute efter att hacka på er som köpt telefonen och gillar den, det är upp till var och en att avgöra vad man gillar och inte gillar, men jag känner själv en tveksamhet för att köpa en och använda som min huvudtelefon. Sen kanske jag köper en ändå bara för att leka med, men det är ju en annan sak :-D
Postad 30 November 2008 - 02:19
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Det kan ju kanske bero på att man inte har samma APN för surf och för mms. Ett skäl kan ju vara att man inte vill att mms-servern skall ligga öppen ut på Internet :-)
/Andreas
Hur menar du då? Treportalen ligger ju på deras internetuppkoppling men går ju inte komma åt från "internet". På min gamla telefon gick det alldeles utmärkt att ha samma datakonto till både mms och surf.
Postad 30 November 2008 - 02:48
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Ni som har har en telefon med tangentbord, som X1 eller Touch Pro, hur ofta använder ni faktiskt tangentbordet, jämfört t.ex. med att köra T9 på skärmen? Min erfarenhet är att T9 eg är ganska simpelt, men efter ett par tusen SMS så har ju hjärnan lärt sig att bokstavera orden med den metoden, och jag tycker snarare det är de ofta mkt dåliga ordböckerna osv som begränsar en snarare än inmatningen som sådan. Självklart skriver man mkt snabbare på ett vanligt datortangentbord, men jag har svårt att se att man skulle kunna skriva lika snabbt på ett minimalt telefontangentbord även med mkt träning...
Postad 30 November 2008 - 08:44
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
nu har ja inte en xperia men en Htc med tangentbord...skriver ca 1500 sms/månad...använder alltid tangentbordet och all hjälp avslaget..tycker det går riktigt snabbt att skriva med tummarna...skulle aldrig vilja ha en mobil utan tangentbord
Postad 30 November 2008 - 08:53
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Vore intressant att höra era kommenterar på detta. Är inte alls ute efter att hacka på er som köpt telefonen och gillar den, det är upp till var och en att avgöra vad man gillar och inte gillar, men jag känner själv en tveksamhet för att köpa en och använda som min huvudtelefon. Sen kanske jag köper en ändå bara för att leka med, men det är ju en annan sak :-D
Jag är nog inne på din linje. Min X1'a är väldigt billig ibland, allra helst när det gäller just att ringa på den eller besvara ett samtal. Skicka ett sms lite snabbt till någon, går inte just "Lite snabbt". Jag saknar min gamla K810i med sin enkelhet. Knappen på sidan för play/pause när jag lyssnar på ljudboken/radio. Ett knapptryck så skriver du ett sms. När du skrivit ett sms med X1'an så har du sedan en massa fönster att stänga. Men... ja... än så länge så gillar jag den mer än hatar... jag kan ju kolla på divx utan problem och lyssna på Radioseven... men om jag ska göra det på jobbet så är den nyss inköpta laddaren ett måste om det ska räcka en arbetsdag... nu har ja inte en xperia men en Htc med tangentbord...skriver ca 1500 sms/månad...använder alltid tangentbordet och all hjälp avslaget..tycker det går riktigt snabbt att skriva med tummarna...skulle aldrig vilja ha en mobil utan tangentbord
Ja, det går snabbt, men än så länge så skrev jag snabbare med T9 på min gamla K810i.
Postad 30 November 2008 - 09:12
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Var runt lite idag på några olika telefonåterförsäljare, både hos "operatörsaffärer" och oberoende återförsäljare för att kolla på bland annat X1. Det främsta syftet med detta var mina tidigare erfarenheter med tidigare windows mobiler, jättekul att köpa och leka med, men för det mesta rätt jobbiga i vardagslivet. Jag är IT-konsult/programmerare sen 15 år så det handlar knappast om att jag inte varit tillräckligt kunnig, utan det har helt enkelt varit på tok för mkt dator och allt för lite telefon för att kunna användas smidigt för typiska telefonsaker (ringa, SMS osv) IRL. Anyway, att döma av de som säljer mobiltelefoner, av vilka förvånansvärt många verkade kompetenta, så var tveksamheten till X1 och Windows mobiler ganska stor, just av de skäl som jag beskriver ovan, och eg. ingen ville rekommendera dem som telefoner, utan snarare som datorer man kan ringa på om man absolut ville, vilket tyvärr ganska väl matchar mina tidigare erfarenheter av Windows Mobile.
Vad rekommenderade de då? Ja, trots att säljarna var helt oberoende från varandra så var det ganska unisont Nokias E71 som rekommenderades, mindre "bling-bling" men mkt mer användbart dag för dag. Åtminstone en av säljarna hade själv bytt från X1 till just E71 (vilket bevisades av att han hade just en personlig E71), och enligt honom och andra säljare var det inte ovanligt att kunderna gjort samma sak när nyhetens behag lagt sig.
Jag är också en IT konsult och har använta Qtek/HTC/Samsung och nu senast X1 och håller med säljarna. Windows lurar har många fördelar men jag har aldrig varit 100% nöjd med någon Windows lur jag ägt. Som du skriver så är de helt enkelt bökigare i det vardagliga användandet - de måste tweakas till tusen för att bli riktigt användbara. Så när E71 kom i somras skaffade jag en så och var sjukt nöjd med den förutom mailhanteringen som inte var något vidare med Mail for exchange. Så jag gjorde mig av med den och har sedan haft HTC Touch Diamond och Touch Pro och senaste en X1. Men nu har Datawiz släppt en förbättrad variant av sin klient för Exchange att installera på E71. Så jag skaffade en E71 igen och vilken dröm den är nu - skulle inte byta den mot någon nu tillgänglig telefon. Den är ett under av stabilitet och lättanvänd till tusen - helt oslagbar som arbetsredskap men och också helt ok på nöjen. Så X1:an hamnade på Blocket liksom många andra, tror aldrig jag sett så många telefoner av en ny modell till salu på Blocket så kort efter den släppts
Postad 30 November 2008 - 09:23
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Någon som kör senaste Opera betan, 20/10/2008?
För mig så startar den inte igen efter att man kört den en gång.
Postad 30 November 2008 - 11:07
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hur menar du då? Treportalen ligger ju på deras internetuppkoppling men går ju inte komma åt från "internet". På min gamla telefon gick det alldeles utmärkt att ha samma datakonto till både mms och surf.
Jag har ingen aning hur Tre har löst sitt nät och jag jobbar i o f s inte själv med den delen av nätet, men Telia har så länge jag kan minnas haft olika APN för surf och för mms. Det var kanske lite mer av en kvalificerad gissning att säkerheten är skälet som ligger bakom det hela...
Postad 30 November 2008 - 11:15
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Var runt lite idag på några olika telefonåterförsäljare, både hos "operatörsaffärer" och oberoende återförsäljare för att kolla på bland annat X1. Det främsta syftet med detta var mina tidigare erfarenheter med tidigare windows mobiler, jättekul att köpa och leka med, men för det mesta rätt jobbiga i vardagslivet. Jag är IT-konsult/programmerare sen 15 år så det handlar knappast om att jag inte varit tillräckligt kunnig, utan det har helt enkelt varit på tok för mkt dator och allt för lite telefon för att kunna användas smidigt för typiska telefonsaker (ringa, SMS osv) IRL. Anyway, att döma av de som säljer mobiltelefoner, av vilka förvånansvärt många verkade kompetenta, så var tveksamheten till X1 och Windows mobiler ganska stor, just av de skäl som jag beskriver ovan, och eg. ingen ville rekommendera dem som telefoner, utan snarare som datorer man kan ringa på om man absolut ville, vilket tyvärr ganska väl matchar mina tidigare erfarenheter av Windows Mobile. var det inte ovanligt att kunderna gjort samma sak när nyhetens behag lagt sig.
Min X1:a är min första Windows Mobile och jag är kanonnöjd. Jag använder telefonen som en ren jobbtelefon och det är där den fyller mina behov. Jag har tidgare haft P990i, K600i, P900, P800 de senaste åren och äntligen har jag hittat en mobil som går att synkronisera helt ut mot Exchange utan att det blir problem vilket det ALLTID blivit med de andra telefonerna förr eller senare. Jag är skitnöjd med tangentbordet som jag använder till SMS, mail, anteckningar etc. Nu slipper jag släpa med mig block och penna på möten och slut är det med att skriva kort-korta mailsvar bara för att det är så bökigt. Så för mig blev steget till Windows Mobile och tangentbort underbart (och jag är så j***a glad att jag inte valde en iPhone). /Andreas
Postad 30 November 2008 - 11:38
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Men har ni tänkt på något som är väldigt irriterande?? När man får ett mms så frågar den om man vill koppla ner nuvarande anslutning? Är det bara Telia som har två anslutningar? En för datatrafik och en för mms?
Det gör andra mobiler också.. bara det att dom inte berättar att dom gör det.  //Joel
Postad 30 November 2008 - 11:44
Toob
-
Toob
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Min X1:a är min första Windows Mobile och jag är kanonnöjd. Jag använder telefonen som en ren jobbtelefon och det är där den fyller mina behov. Jag har tidgare haft P990i, K600i, P900, P800 de senaste åren och äntligen har jag hittat en mobil som går att synkronisera helt ut mot Exchange utan att det blir problem vilket det ALLTID blivit med de andra telefonerna förr eller senare.
Jag är skitnöjd med tangentbordet som jag använder till SMS, mail, anteckningar etc. Nu slipper jag släpa med mig block och penna på möten och slut är det med att skriva kort-korta mailsvar bara för att det är så bökigt.
Så för mig blev steget till Windows Mobile och tangentbort underbart (och jag är så j***a glad att jag inte valde en iPhone).
/Andreas
Detta är liksom ovan min första windows mobile telefon och jag tycker att detta är bland de bästa telefoner jag ägt. Jag har haft Philips Fizz (min förts telefon) sedan Ericsson T10, T20 osv..... sist var det 880i för att gå över till denna telefon x1. Mycket nöjd och glad att jag satsade just på denna telefon då jag nu efter snart 1 månads användning funnit mig till rätta med denna sorts telefon. Den har ju allt samt att det går att lägga till funktioner man vill ha tex plusplus mm. En telefon skall man väl inte vara IT konsult eller programmerare för att kunna använda ?? Jag är då ingen Konsult eller programmerare utan jag så lärde mig rätt snabbt hur telefonen var att använda. Så min åsikt är att det finns de som gillar x1:an (däribland dem jag) och de som inte gillar den. Smaken är som baken. I de affärer jag varit på så har säljaren alltid sagt att vill du ha allt och lite till välj x1:an!?
Postad 30 November 2008 - 11:45
lagge78
-
lagge78
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Min X1:a är min första Windows Mobile och jag är kanonnöjd. Jag använder telefonen som en ren jobbtelefon och det är där den fyller mina behov. Jag har tidgare haft P990i, K600i, P900, P800 de senaste åren och äntligen har jag hittat en mobil som går att synkronisera helt ut mot Exchange utan att det blir problem vilket det ALLTID blivit med de andra telefonerna förr eller senare.
Jag är skitnöjd med tangentbordet som jag använder till SMS, mail, anteckningar etc. Nu slipper jag släpa med mig block och penna på möten och slut är det med att skriva kort-korta mailsvar bara för att det är så bökigt.
Så för mig blev steget till Windows Mobile och tangentbort underbart (och jag är så j***a glad att jag inte valde en iPhone).
/Andreas
Håller med Andreas, helt underbar mobil. Kör den mot jobbnätet med kontakter, mail, kalender. Snabbt o smidigt med fast tangentbord och med 16GB kort plats för massa film o musik, tomtom alltid redo och när man väl konfat och valt de 3:e partsprogram man behöver för att få alla funktioner man vill ha så är den helt grym. Skulle inte byta den mot något annat. För att få den lite mer som en lätthanterlig mobil kan jag rekommendera Iconsoft Phone Extension http://www.iconsoft....2e094db10fc83b1 då blir den riktigt smidig om man bara vill styra telefondelen snabbt "på ytan" så att säga. /Fredrik
Postad 30 November 2008 - 12:10
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag saknar min gamla K810i med sin enkelhet. Knappen på sidan för play/pause när jag lyssnar på ljudboken/radio. Ett knapptryck så skriver du ett sms.
När du skrivit ett sms med X1'an så har du sedan en massa fönster att stänga.
Ja, det går snabbt, men än så länge så skrev jag snabbare med T9 på min gamla K810i.
Här är du inne på mina tidigare erfarenheter av Windows Mobiler....allt går att göra, men det är väldigt uppenbart att det är ett generellt dator-OS som gjorts om för telefoner, till skillnad från Symbian som är gjort just för telefoner. Tråkigare och med mindre antal funktioner, men stabilare och mer smidigt att använad till typiska telefonsaker.
Postad 30 November 2008 - 12:17
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag är också en IT konsult och har använta Qtek/HTC/Samsung och nu senast X1 och håller med säljarna. Windows lurar har många fördelar men jag har aldrig varit 100% nöjd med någon Windows lur jag ägt. Som du skriver så är de helt enkelt bökigare i det vardagliga användandet - de måste tweakas till tusen för att bli riktigt användbara.
Så när E71 kom i somras skaffade jag en så och var sjukt nöjd med den förutom mailhanteringen som inte var något vidare med Mail for exchange. Så jag gjorde mig av med den och har sedan haft HTC Touch Diamond och Touch Pro och senaste en X1. Men nu har Datawiz släppt en förbättrad variant av sin klient för Exchange att installera på E71. Så jag skaffade en E71 igen och vilken dröm den är nu - skulle inte byta den mot någon nu tillgänglig telefon. Den är ett under av stabilitet och lättanvänd till tusen - helt oslagbar som arbetsredskap men och också helt ok på nöjen. Så X1:an hamnade på Blocket liksom många andra, tror aldrig jag sett så många telefoner av en ny modell till salu på Blocket så kort efter den släppts 
Du beskriver i stort sett helt mina egna erfarenheter av Windows Mobile, har köpt flera stycken genom åren, men det har nästan varje gång slutat med att jag sen köpt en Nokia/SE istället, så ironisk nog kan man säga att Windows Mobile bidragit till att öka försäljningen av symbian lurar...
Postad 30 November 2008 - 12:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Om du inte jobbar dygnet runt så gissar jag att du då har en annan mobil privat, vilken är det isf? Tror det kan vara en ganska avgörande faktor, många har ju jobbtelefoner via sina arbetsgivare som de kanske inte får använda privat, och då tvingas man ha 2 telefoner, vilket i just detta fall kanske är bra, även om jag själv inte skulle vilja ha det så. Jag är skitnöjd med tangentbordet som jag använder till SMS, mail, anteckningar etc. Nu slipper jag släpa med mig block och penna på möten och slut är det med att skriva kort-korta mailsvar bara för att det är så bökigt.
Mina funderingar kring Windows mobiler handlar främst om hur de går att använda som telefoner, det du beskriver ovan är ju främst datorgrejer och jag gissar att det är mkt där denna fråga landar. Vill han ha en telefon och en dator i en och samma enhet, då är nog t.ex. en X1 ett bra val, även om kompromissen innebär begränsningar också, jämfört med att ha en mer dedikerad telefon och en "riktig" dator (som iaf jag nästan alltid tvingas ha med mig ändå). Inser att jag kanske låter som en teknikrädd 80-åring här, men jag har ju redan hunnit med ett par försöka med Windows Mobile och hade hoppats att man skulle kommit längre med "telefondelen" än vad man verkar ha gjort...
Postad 30 November 2008 - 12:44
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
För att få den lite mer som en lätthanterlig mobil kan jag rekommendera Iconsoft Phone Extension http://www.iconsoft....2e094db10fc83b1 då blir den riktigt smidig om man bara vill styra telefondelen snabbt "på ytan" så att säga.
Detta är vad jag tror kan vara "räddningen" för Windows Mobiler för närvarande, och det faktum att det finns en marknad för denna typ av program visar ju ganska tydligt på att de problem jag (och andra) beskriver med Windows Mobiler verkligen existerar. Finns någon bra lista på denna typ av "telefonprogram" som finns till Windows Mobile och kanske lite recenssioner? Ska dock erkänna att jag är lite nervös kring en massa tilläggsprogram i Windows, ett OS som ju inte direkt är känt för kvalite och stabilitet redan i grundutförande....
Postad 30 November 2008 - 12:50
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Om du inte jobbar dygnet runt så gissar jag att du då har en annan mobil privat, vilken är det isf? Tror det kan vara en ganska avgörande faktor, många har ju jobbtelefoner via sina arbetsgivare som de kanske inte får använda privat, och då tvingas man ha 2 telefoner, vilket i just detta fall kanske är bra, även om jag själv inte skulle vilja ha det så.
Mina funderingar kring Windows mobiler handlar främst om hur de går att använda som telefoner, det du beskriver ovan är ju främst datorgrejer och jag gissar att det är mkt där denna fråga landar. Vill han ha en telefon och en dator i en och samma enhet, då är nog t.ex. en X1 ett bra val, även om kompromissen innebär begränsningar också, jämfört med att ha en mer dedikerad telefon och en "riktig" dator (som iaf jag nästan alltid tvingas ha med mig ändå). Inser att jag kanske låter som en teknikrädd 80-åring här, men jag har ju redan hunnit med ett par försöka med Windows Mobile och hade hoppats att man skulle kommit längre med "telefondelen" än vad man verkar ha gjort...
Nej, jag har ingen annan telefon privat (jag har en arbetsgivare som inte frågar vem jag ringer till :-) ). Vad jag menade, men kanske utryckte mig slarvigt var att "jobbfunktionerna" har fått bestämma och jag sitter inte privat och håller på med en massa filmvisningar mm utan då använder jag den till i stort sett ringa med, skicka något SMS/MMS då och då, en del surf samt navigering och musik. Till det fungerar den ypperligt och jag har inga som helst behov av en annan mobil privat. Faktum är att även telefonen tycker jag fungerar bra. Hade som sagt tidigare UIQ-mobiler och problemet med dem var att de hängde sig titt som tätt. /Andreas
Redigerat av hallberg, 30 November 2008 - 12:53.
Postad 30 November 2008 - 13:25
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Vad har ni köpt för 16GB minneskort och var? Något speciellt märke man ska kolla på och nån som hittat till bra pris?
//Joel
Postad 30 November 2008 - 13:31
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Så X1:an hamnade på Blocket liksom många andra, tror aldrig jag sett så många telefoner av en ny modell till salu på Blocket så kort efter den släppts 
Du har faktiskt helt rätt, kollade in på Blocket och det är verkligen många X1:or ute till försäljning. Det är ju inget bra tecken, även om jag iof tror att många nog köpt dem utan att riktigt veta vad de köpt, dvs de hade nog blivit besvikna även om allt varit super...
Redigerat av Unregistered1413, 30 November 2008 - 13:33.
Postad 30 November 2008 - 13:56
lagge78
-
lagge78
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vad har ni köpt för 16GB minneskort och var? Något speciellt märke man ska kolla på och nån som hittat till bra pris? 
//Joel
Köpte mitt på webhallen, vanligt Sanddisk
Postad 30 November 2008 - 15:19
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Köpte mitt på webhallen, vanligt Sanddisk
Ok.. typ ett sånt här? http://www.webhallen...od.php?id=91069Någon som hört något om 32gb kort? Är det på gång? Jag hade tänkt att jag skulle vänta men ******** vad det försvinner plats fort.  //Joel
Postad 30 November 2008 - 16:29
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Hej på er,
Börjar bli lite trött på dessa allmänna och svepande klagomål på X1:an. Om man nu använt flera Windowsmobiler tidigare och inte gillat dessa så förstår jag inte hur man förvånat utropar att X1:an är en windowsmobil, visste de inte det? Det finns tre framträdande typer av användare här tycks det.
Experterna, de som tweakar, fixar och donar. Till varje pris skall luren göras om till ngt den inte är från början. Skall den likna en annan telefon som finns på marknaden så är det väl bättre att köpa den direkt? Viss anpassning - självklart, men varför byta ROM dagen efter inköp. Men verkligen kul att läsa om era tips och trix - hoppas ni fortsätter att dela med er.
Gathörnssmsaren, den som alltid har en massa att bära på, bråttom någonstans, samtidigt skall det skickas 300 SMS om dagen till kreti o pleti. Klagar på att X1:an saknar enhandsfattning, vanligt siffertangentbord och inte heter Nokia. Har förmodligen inte ens en X1:a eller så köpte de den pga reklamen utan att kolla vad det är för apparat.
Vi "normalanvändare". Vi klagar också men mer på detaljer. Vi gillar kopplingen till Outlook. Vi visste att X1:an har tangentbord, det var en anledning till att vi köpte den. Vi är fortfarande imponerade av skärmen. Vi använder GPS:en när vi reser i jobbet inte hemma i vardagsrummet. Vi vill koppla upp oss mot jobbnätverket. Vi gillar att vi kan lägga in applikationer som har med jobbet att göra. Vi använder den i jobbet men kan roa oss lite på fritiden också! Vi har inga problem att ringa med den eller ta emot samtal.
Den som köper X1 idag efter att ha läst hela detta forum måste väl vara fullt medveten om vad han/hon gör? För jösse namn - man köper väl inte slalomskidor om man skall gå på tur?
Tycker det varit intressant att försöka hänga med här och jag hoppas att det kan fortsätta så att man även framåt får tips om bra applikationer och smarta inställningar. Batterikapaciteten har varit mycket skriverier om. Köpte en Nokia N95 när den kom. Batteriet drog ur på en halv dag, Detta fixade till sig efter första uppdateringen - det gör det förhoppningsvis även med X1:an.
Varför inte starta ett annat forum "X1 - ja eller nej" så kan vi "stackare" få fortsätta här.
Postad 30 November 2008 - 17:00
Unregisteredafc9d8ed
-
Unregisteredafc9d8ed
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Finns det nåt sätt att boosta ringsignals volymen på denna annars så förträffliga Lur, jag hör den inte i lite stökig omgivning är det bara mitt ex. eller är ringsignalenpå X1 i jämförelse med andra telefoner väldigt låg ?
Postad 30 November 2008 - 17:15
tzd
-
tzd
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har nu fått Telenor att lägga upp en felanmälan på deras MMS-server som verkar göra om alla mina mottagna MMS till små tumnaglar på ca 10-15kb när det skickat till min X1:a! Testat med att skicka från olika abbonemang till den. Testat med att byta sim-kort i X1:an till ett tele2-abb och skicka igen från samma abb som tidigare till den och då kommer bilderna i stor storlek. Utan att ändra andra inställningar än mottagande MMS-server och andra tele2-inställningar.
Även testat att ta emot MMS med telenor-simkortet i annan telefon och då fick jag bilderna i högre upplösning. Verkar alltså som om telenor känner av att man har en X1:an men att inställningarna i deras server är felaktig och att det inte är inställt på att bilderna inte ska skalas ner. X1-supporten trodde även att det berodde på det.. Får se vad som händer.. blir spännande. 
//Joel
Kanoners! Har själv samma problem med ett Telenor kort.
Postad 30 November 2008 - 17:42
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Hej på er, Börjar bli lite trött på dessa allmänna och svepande klagomål på X1:an. Om man nu använt flera Windowsmobiler tidigare och inte gillat dessa så förstår jag inte hur man förvånat utropar att X1:an är en windowsmobil, visste de inte det? Det finns tre framträdande typer av användare här tycks det.
Experterna, de som tweakar, fixar och donar. Till varje pris skall luren göras om till ngt den inte är från början. Skall den likna en annan telefon som finns på marknaden så är det väl bättre att köpa den direkt? Viss anpassning - självklart, men varför byta ROM dagen efter inköp. Men verkligen kul att läsa om era tips och trix - hoppas ni fortsätter att dela med er.
Gathörnssmsaren, den som alltid har en massa att bära på, bråttom någonstans, samtidigt skall det skickas 300 SMS om dagen till kreti o pleti. Klagar på att X1:an saknar enhandsfattning, vanligt siffertangentbord och inte heter Nokia. Har förmodligen inte ens en X1:a eller så köpte de den pga reklamen utan att kolla vad det är för apparat.
Vi "normalanvändare". Vi klagar också men mer på detaljer. Vi gillar kopplingen till Outlook. Vi visste att X1:an har tangentbord, det var en anledning till att vi köpte den. Vi är fortfarande imponerade av skärmen. Vi använder GPS:en när vi reser i jobbet inte hemma i vardagsrummet. Vi vill koppla upp oss mot jobbnätverket. Vi gillar att vi kan lägga in applikationer som har med jobbet att göra. Vi använder den i jobbet men kan roa oss lite på fritiden också! Vi har inga problem att ringa med den eller ta emot samtal.
Den som köper X1 idag efter att ha läst hela detta forum måste väl vara fullt medveten om vad han/hon gör? För jösse namn - man köper väl inte slalomskidor om man skall gå på tur?
Tycker det varit intressant att försöka hänga med här och jag hoppas att det kan fortsätta så att man även framåt får tips om bra applikationer och smarta inställningar. Batterikapaciteten har varit mycket skriverier om. Köpte en Nokia N95 när den kom. Batteriet drog ur på en halv dag, Detta fixade till sig efter första uppdateringen - det gör det förhoppningsvis även med X1:an.
Varför inte starta ett annat forum "X1 - ja eller nej" så kan vi "stackare" få fortsätta här.
+1
Postad 30 November 2008 - 19:47
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Citera Thomas X1
Experterna, de som tweakar, fixar och donar. Till varje pris skall luren göras om till ngt den inte är från början. Skall den likna en annan telefon som finns på marknaden så är det väl bättre att köpa den direkt? Viss anpassning - självklart, men varför byta ROM dagen efter inköp. Men verkligen kul att läsa om era tips och trix - hoppas ni fortsätter att dela med er
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Är det nå fel att tweak,fixa å dona  ?
Det fina med WM är ju alla möjligheter du har..
Varför byta ROM ?
För att du gillar Touch Flo bättre eller att du helt enkelt hatar panelerna..
Sen kan det även va för att du vill ha bättre batteritid..
Eller varför inte för att du vill ha en mycket snabbare mobil..
Eller för att du vill ha med en massa bra program och samtidigt en tweakad mobil...
Eller du kanske vill ha en slimmad version utan en massa junk så att du kan lägga in precis det du vill ha.
Du kanske bara är uttråkad å vill testa nya saker
Postad 30 November 2008 - 20:04
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Är det nå fel att tweak,fixa å dona ?
Det fina med WM är ju alla möjligheter du har..
Varför byta ROM ?
För att du gillar Touch Flo bättre eller att du helt enkelt hatar panelerna.. Sen kan det även va för att du vill ha bättre batteritid.. Eller varför inte för att du vill ha en mycket snabbare mobil.. Eller för att du vill ha med en massa bra program och samtidigt en tweakad mobil... Eller du kanske vill ha en slimmad version utan en massa junk så att du kan lägga in precis det du vill ha.
Du kanske bara är uttråkad å vill testa nya saker 
Härligt när man får så snabba reaktioner!! Hoppas att det framgick lite underförstått att jag älskar att ni finns och att jag följer era framsteg med stort intresse. Är väl bara lite feg och försiktig, Fattar inte riktigt det där med att återställa ROM ifall jag måste lämna in den. Är min första windowsmobil och det går inte så fort för mig! Jag har ännu inte lyckats få till e-postfunktionen ordentligt. Försöker ta en sak i åt gången. Är mycket förtjust i min telefon så jag kanske någon gång kommer upp till er nivå?
Postad 30 November 2008 - 21:12
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Ok :-)
Gäller igentligen bara att våga...Tog nåra månader innan jag vågade med min Htc...
Kommer ihåg att jag var helt skakis första gången heh
Det är inte alls svårt bara man läser på lite...
Finns ju en bra tråd här om hur du ska göra för att flasha och återställa....
Postad 30 November 2008 - 21:46
flizzy
-
flizzy
-
Användare
-
-
198 inlägg
Går det att få med subtext i filmer i Coreplayer? Ex.vis .avi filmer. Fungerar det med att ta med en .srt fil med samma filnamn i samma katalog?
Undrar samma sak. Någon som vet/har testat?
Postad 30 November 2008 - 22:12
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Japp, SPB Backup gör jobbet åt dig!
Tack för tipset! Har hittat ett annat program som heter "Sprite Backup", vad tror ni om detta? För att installera en genväg till TT i Start-Program: öppna TT-mappen med filhanteraren, leta upp din .exe-fil, som du startar TT med, TRYCK NER PENNAN OCH HÅLL KVAR DEN PÅ FILEN, en meny öppnar sig. Välj i menyn att lägga en genväg i Start-Program. Klart. Om du vill ändra namnet på genvägen i program, öppna filhanteraren, gå till Windows-mappen, leta upp Start-Program, håll ner pennan på genvägen till TT, välj byt namn. Klart.
Tack för tipset! Nu gick det inte att göra exakt så som du säger, men det löste sig ändå! Den förenklade korta versionen av hur man gör: Jag gick till filen med vanliga inbyggda filhanteraren och valde "kopiera", gick sedan till mappen program i inbyggda minnet och klistrade in en genväg där (man fick det alternativet) och bytte sedan namn. :-) Patrick
Postad 01 December 2008 - 00:11
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Okay här kommer en förhoppningsvis lätt fråga, som jag för tillfället gått bet på... Hur stänger man av skärmen samtidigt som man lyssnar på strömmad web-radio, eller på MP3 i tex. Coreplayer, utan att applikationen som spelar stängs av? Stänger man skärmen med av/på-knappen på toppen av telefonen går ju hela telefonen ner i pausläge och stänger av all strömmad musik...
Vill ju sätta på P3 Rockster, stänga av skärmen och stoppa telefonen i fickan.
Om jag lyssnar på musik /stream eller mp3) med Coreplayer och trycker av skärmen på On/Off-knappen fortsätter den spela så fint så fint. Vet inte varför det inte är så för vissa? Jag har inte ändrat någon inställning. Edit: Ah. Jag lyssnar med hörlurarna i och då stängs det inte av. Tycker den funktionern är bra. Att det stängs av när man inte har lurar i. Vem lyssnar på musik i högtalaren förutom fjortisar? Till er andra som kör Coreplayer för att se på film: 1.) Har inte ni märkt att telefonen inte riktigt klarar av att köra DivX/Xvid? De hackar litegrann. Jag körde "benchmark" på en mp4-film (nya Bond-trailern) som man fick med i telefonen och fick där 23,9xx fps och det vekrliga värdet för filmen ligger på 24,1xx eller något sånt. När jag körde benchmark för en xvid fick jag bara strax över 16 fps och de filmerna hackar som sagt litegrann, tillräckligt för att märka det och störa sig på det. Visst jag kan gärna konvertera till mp4, går rätt fort. Eller så tankar jag mp4-filmer direkt till mobilen. Men tänkte bara höra med er. Vet att vissa inte märker av även tydligen "hackningar". Men testa att köra "benchmark" i Coreplayer för en xvid och se vad nig får. OBS: När ni startar det kan ni klicka på bilen en gång efter ett litet tag för att avsluta testet. Ni behöver inte köra igenom en hel film.  2.) Har även märkt att min Coreplayer visar en rad med ca 1 px i höjd längst ner när man kör fullskärmsläge och högst upp när man kör fönsterläge. Den inbyggda mediaspelaren och Windows Media Player gör inte detta. Någon som vet varför Coreplayer gör det?
Redigerat av DIFference, 01 December 2008 - 09:35.
Postad 01 December 2008 - 07:28
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag är också en IT konsult och har använta Qtek/HTC/Samsung och nu senast X1 och håller med säljarna. Windows lurar har många fördelar men jag har aldrig varit 100% nöjd med någon Windows lur jag ägt. Som du skriver så är de helt enkelt bökigare i det vardagliga användandet - de måste tweakas till tusen för att bli riktigt användbara.
Så när E71 kom i somras skaffade jag en så och var sjukt nöjd med den förutom mailhanteringen som inte var något vidare med Mail for exchange. Så jag gjorde mig av med den och har sedan haft HTC Touch Diamond och Touch Pro och senaste en X1. Men nu har Datawiz släppt en förbättrad variant av sin klient för Exchange att installera på E71. Så jag skaffade en E71 igen och vilken dröm den är nu - skulle inte byta den mot någon nu tillgänglig telefon. Den är ett under av stabilitet och lättanvänd till tusen - helt oslagbar som arbetsredskap men och också helt ok på nöjen. Så X1:an hamnade på Blocket liksom många andra, tror aldrig jag sett så många telefoner av en ny modell till salu på Blocket så kort efter den släppts 
Det är väl det som är nackdelen med Nokia, de är inte särskilt stabila när de släpps. Kommer från N95 och X1 är ett under av stabilitet i releaseversion, N95 gick knappt att använda. X1 är en telefon riktad mot business-användare och den är klockren som sådan; bra tangentbord, mail, kalender, web, navigering och bra batterittid. Visst finns det saker som kan förbättras, men de flesta har att göra med Windows Mobile.
Postad 01 December 2008 - 09:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Provade X1:an igen lite igår men blir inte riktigt klok på "navigationsknappen" längst ner på fronten. Vänster/höger finns det någorlunda rejäla pilknappar, men uppåt och nedåt kunde jag bara hitta en tunn liten kant man skulle trycka på för att stega uppåt och nedåt, dessutom i en plastkvalite som inte direkt övertygade. Var det något jag missade eller anses behovet att gå uppåt och nedåt mindre viktigt än vänter/höger?
Redigerat av Unregistered1413, 01 December 2008 - 09:30.
Postad 01 December 2008 - 10:48
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Det är väl det som är nackdelen med Nokia, de är inte särskilt stabila när de släpps. Kommer från N95 och X1 är ett under av stabilitet i releaseversion, N95 gick knappt att använda. X1 är en telefon riktad mot business-användare och den är klockren som sådan; bra tangentbord, mail, kalender, web, navigering och bra batterittid. Visst finns det saker som kan förbättras, men de flesta har att göra med Windows Mobile.
Nä Nokias N serie lurar brukar alltid vara buggiga när de släpps. Men med E71 är det en helt annan sak - så stabil telefon har jag aldrig ägt. N95 var riktigt skräp när den kom, tycker inte alls om Nokia egentligen men la mitt Nokia "hat" åt sidan när jag insåg hur bra och stabil E71 är som arbetslur. Jag sysslar ju själv med Microsoft produkter hela dagarna men med Windows Mobile har de mycket kvar att lära
Postad 01 December 2008 - 10:54
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Provade X1:an igen lite igår men blir inte riktigt klok på "navigationsknappen" längst ner på fronten. Vänster/höger finns det någorlunda rejäla pilknappar, men uppåt och nedåt kunde jag bara hitta en tunn liten kant man skulle trycka på för att stega uppåt och nedåt, dessutom i en plastkvalite som inte direkt övertygade. Var det något jag missade eller anses behovet att gå uppåt och nedåt mindre viktigt än vänter/höger?
Jag har inte haft några problem med upp eller ner. Det finns ju inga andra knappar ovanför eller nedanför som stör däremot till höger och vänster - därför är det bra att dessa är lite större. Däremot är det ju lätt att komma åt "joysticken" i mitten av misstag men denna går ju att minska känsligheten på eller stänga av om man vill.
Postad 01 December 2008 - 11:17
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag använder nästan aldrig dom knapparna.. jag scrollar genom att dra fingret på skärmen för det mesta.. eller med pennan på scroll-baren om jag använder den. Så behovet för mig att ha klickbara knappar för upp och ner är faktiskt inte så stort, även om de e bra att det finns.  //Joel
Postad 01 December 2008 - 12:03
McGilljam
-
McGilljam
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag använder nästan aldrig dom knapparna.. jag scrollar genom att dra fingret på skärmen för det mesta.. eller med pennan på scroll-baren om jag använder den.
Så behovet för mig att ha klickbara knappar för upp och ner är faktiskt inte så stort, även om de e bra att det finns.
//Joel
Ett tips är att använda Advanced Configuration Tool och öka bredden på scroll-listen till tex 22px så får du lätt fatt i den med fingret. Jag plockar nästan aldrig fram stylusen nu för tiden.
Postad 01 December 2008 - 13:02
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
sen jag installerade HTCs T9 tangentbord har jag fått det problem som flertalet personer rapporterade om i början av tråden. Släpningar på första bokstaven när man skriver på det fysiska tangenbordet. Dvs skriver jag ABC så kommer det ut BCA - detta även fast jag skriver i lugn gemytlig takt. Så jag har börjat att felsöka lite:- Felet dyker bara upp i Opera.
- Det beror på att fastän jag har det fysiska t-bordet utfällt vill Opera slänga upp den virtuella tangentbordet. Detta gör att när jag trycker ner första tangenten så skickas några instruktioner att först ta bort det virtuella tangentbordet innan jag får upp bokstaven i t.ex. googles sökfält.
- Fortsätter jag att skriva på det fysiska t-bordet innan det virtuella t-bordet hunnit försvinna så dyker dessa tecken upp innan det första nedtryckta tecknet. Dvs att ABC blir BCA
- Det har inget med autokorrigering att göra. När jag väl fort bort det virtuella t-bordet så kan jag skriva ABC hur många ggr som helst och det blir alltid rätt.
Så... jag googlade och googlade. Tillslut trodde jag att jag hittat det jag sökte. Det finns en Registry Setting som heter: HKCU/ControlPanel/SIP/TurnOffAutoDeployDen skall sättas till 1 och då skall det virtuella t-bordet inte dyka upp. (SIP = Software-based Input Panel) Denna inställning skiter dock Opera fullständigt i. Den beter sig på samma sätt oavsett om flaggan är satt till 1 eller 0. Jag vill inte ta bort HTCs T9-tangentbord då jag använder det för korta SMS men irriterar mig rejält på dessa skrivfel (som man tyvärr inte alltid upptäcker i farten). Någon som upplevt liknande och har några ideér?? (försökt komma åt XDA-forumet men det verkar ligga nere)
Postad 01 December 2008 - 13:12
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Har nån kommit på om det går att få telefonen att ringa när handsfreen är inkopplad?
Postad 01 December 2008 - 13:14
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Nä Nokias N serie lurar brukar alltid vara buggiga när de släpps. Men med E71 är det en helt annan sak - så stabil telefon har jag aldrig ägt. N95 var riktigt skräp när den kom, tycker inte alls om Nokia egentligen men la mitt Nokia "hat" åt sidan när jag insåg hur bra och stabil E71 är som arbetslur. Jag sysslar ju själv med Microsoft produkter hela dagarna men med Windows Mobile har de mycket kvar att lära
När jag köpte N95:an var den Nokias top-of-the-line och marknadsfördes som den första luren som kunde ersätta en dator, men så var det inte riktigt. T9 kan aldrig ersätta ett tangentbord. Det är ju bra om de har lyckats bättre med E-serien, men det är liten risk att jag går tillbaka till Nokia i dagsläget, så bra är X1. Det jag saknar från N95 är kvaliteten på kameran och att Nokian automatiskt kunde synka via blåtand bara man var i närheten av jobbdatorn. Har inte grävt ned mig i det, men det ser ut som man måste starta ActveSync manuellt eller ansluta via USB. Men, som sagt, detta är bara den första releasen av X1, den lär bara bli bättre....
Redigerat av Tomas L, 01 December 2008 - 13:16.
Postad 01 December 2008 - 13:16
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Ingen som märkt av att vanliga xvids hackar? Använder coreplayer som spelare.
Postad 01 December 2008 - 14:05
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Har nån kommit på om det går att få telefonen att ringa när handsfreen är inkopplad?
Menar du att ringssignalen inte hörs i högtalaren när en blåtandshandsfree är inkopplad? Jag hade det felet och det berodde på Microsoft Voice Commander. Jag ändrade Notification Options till " Announce notifications through device speakers or wired headsets only". Då började min telefon att ringa högt även fast blåtanden var på.
Postad 01 December 2008 - 14:18
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Ni som snackar och kan blåtand.
Vilket BT-headset ska jag köpa för musik och samtal? Vill ha in-ear-lurar. Helst SonyEricsson original.
Redigerat av DIFference, 01 December 2008 - 14:20.
Postad 01 December 2008 - 15:31
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag har fått nått konstigt att hända med Core-player. Går inte att starta längre, får upp en "crash-ruta" där det står att jag ska skicka crash.txt till "the developers". Jag hittar inte ens txt-filen... har för mig att jag läst om det här tidigare här i forumet men hittar inte när jag letar, varken här eller en googling hjälper, vet inte om jag missar nått.
Var sjutton har jag läst om det här förut?
Jag har TCPMP-player installerat också, har för mig att det var det programmet jag läste om gav ett liknande meddelande, men det funkar.
Kan dom eller nån codec jag installera krocka? Har försökt att avinstallera och installera igen.
//Joel
Postad 01 December 2008 - 15:56
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Menar du att ringssignalen inte hörs i högtalaren när en blåtandshandsfree är inkopplad? Jag hade det felet och det berodde på Microsoft Voice Commander. Jag ändrade Notification Options till "Announce notifications through device speakers or wired headsets only". Då började min telefon att ringa högt även fast blåtanden var på.
Nä, när man kopplar in sladd-handsfree.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|