Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2010 - 17:37

Unregistered5360507e
  • Unregistered5360507e
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Köp köp köp.

Jag håller med. Så gott som alla officiella produkttrådar har en tendens att (efter ett tag) i huvudsak handla om problem. Detta trots att produkten som sådan i grund och botten är riktigt bra.

995:- för denna box är ett mycket fördelaktigt pris.

Postad 30 October 2010 - 17:48

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Vart finns den för 995:- om man får fråga?

Postad 30 October 2010 - 18:11

Torino gt
  • Torino gt
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Vart finns den för 995:- om man får fråga?

Läs igenom föregående sida så får du svaret!

Postad 31 October 2010 - 20:39

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Läs igenom föregående sida så får du svaret!

Undrar också var den finns för 995:-. Inte hos CH iallafall, där är det Samsung-boxen som kostar detta. Humaxen kostar 3 495:-.

Postad 31 October 2010 - 20:50

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Undrar också var den finns för 995:-. Inte hos CH iallafall, där är det Samsung-boxen som kostar detta. Humaxen kostar 3 495:-.

Fram till klockan 18 idag kostade den 995 kr om man ringde 0775171716.. Jag beställde min straff innan klockan 18!! 3-5 dagars leveranstid.. Kan bli längre då dom sålt en hel del i helgen!

Postad 31 October 2010 - 20:55

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

De har ju en jättebanner på förstasidan och den pekar på info med hänvisning till Facebook http://www.facebook....120041911387710

Priser på denna box diskuteras annars i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=221689

Redigerat av hakanh65, 31 October 2010 - 20:57.

Postad 01 November 2010 - 21:50

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Någon fler som har missat inspelning i helgen pga vintertid? I fredags programmerade vi Ensam mamma som gick igår kl 20:00.
Boxen startades aldrig igår (dvs den var i standby fram till inspelningen skulle starta). Ispelningen startade 20:59...dvs vi spelade in början av 50 first date istället.

Så klockan uppdateras endast om den är fullt igång?!

/Qudos

Postad 02 November 2010 - 01:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Någon fler som har missat inspelning i helgen pga vintertid?
Boxen startades aldrig igår (dvs den var i standby fram till inspelningen skulle starta).

Så klockan uppdateras endast om den är fullt igång?!

Det låter onekligen så. Klockan uppdaterades korrekt för mig men jag hade boxen igång också. Surt när det inte fungerar!

Postad 02 November 2010 - 14:51

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Det låter onekligen så. Klockan uppdaterades korrekt för mig men jag hade boxen igång också. Surt när det inte fungerar!

Jag uppfattade att hos mig så ändrades dom som jag hade programerade veckovis men inte dom som jag programerat dagen/dagarna före så dom fick jag justera. Jag lärde mig sedan förra gången att kontrollera "resultatet" under söndagen.

Postad 03 November 2010 - 18:40

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
jag antar att dom fortfarande inte har aktiverat ethernet ingången än?!

Postad 04 November 2010 - 20:51

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Fick precis hem min Humax 1000c. Det jag har att jämföra med är Samsungs boxar, både den vanliga 270 och PVR-versionen 850, och första reflektionen om Humax-boxen är att den är så mycket mer responsiv än samsung-boxarna. Är efter en timmas användning hur nöjd som helst med gränssnittet, bildkvalitén kan jag inte uttala mig om än, men jag tycker den är minst lika bra som samsungboxarna. 1000 kronor för denna box var nog ett av de bästa köpen jag gjort.

Postad 04 November 2010 - 22:48

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
jag fick också hem min box idag.. hade sedan tidigare Humax 5000! Rent bildmässigt är dom likadana.. men inspelningsfunktion är ett stooooooort plus.. ska bara försöka bevisa det till sambon som tyckte att detta var fantastiskt onödigt!

Postad 04 November 2010 - 23:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

jag fick också hem min box idag.. hade sedan tidigare Humax 5000! Rent bildmässigt är dom likadana.. men inspelningsfunktion är ett stooooooort plus.. ska bara försöka bevisa det till sambon som tyckte att detta var fantastiskt onödigt!

Det kommer hon nog inte tycka så länge :)
HDPVR:en är faktiskt riktigt bra, det finns några irriterande buggar men de går för det mesta att undvika. Redigeringsfunktion saknar man ju förstås men man överlever väl.

Postad 07 November 2010 - 11:33

humaxowner
  • humaxowner
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Måste bara säga att detta är ett kanonforum.
Jag har suttit en hel dag och läst igenom typ 136 sidor av spännande matnyttig läsning,tack för det :)
Själv hade jag turen och köpa denna box för 995:- då jag av en slump kollade in comhems sida under halloween.
Blev med en gång sugen att byta hdd och har beställt en Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s från komplett.
Återkommer när den är installerad.
Mvh ho

Postad 09 November 2010 - 11:58

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hej!
Måste bara säga att detta är ett kanonforum.
Jag har suttit en hel dag och läst igenom typ 136 sidor av spännande matnyttig läsning,tack för det :)
Själv hade jag turen och köpa denna box för 995:- då jag av en slump kollade in comhems sida under halloween.
Blev med en gång sugen att byta hdd och har beställt en Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s från komplett.
Återkommer när den är installerad.
Mvh ho

Håller med och är väldigt nyfiken på hur det går med ny hårddisk. 515:- på Komplett är ju inte så farlig för att få 3 ggr så stort lagringsutrymme.

Jag har följt tråden från början och läst om hårddiskbyte, men aldrig kommit loss att prova... Tipsa gärna på vilka sidnummer i denna tråd inläggen om hårddiskbyte finns och ge gärna egna tips om vad du själv upptäcker man bör tänka på...

Mvh / Ulf

Postad 09 November 2010 - 12:59

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Håller med och är väldigt nyfiken på hur det går med ny hårddisk. 515:- på Komplett är ju inte så farlig för att få 3 ggr så stort lagringsutrymme.

Jag har följt tråden från början och läst om hårddiskbyte, men aldrig kommit loss att prova... Tipsa gärna på vilka sidnummer i denna tråd inläggen om hårddiskbyte finns och ge gärna egna tips om vad du själv upptäcker man bör tänka på...

Om du väljer en HDD upp till 1TB så formatterar boxen själv hårddisken. Större än 1 TB så måste du själv formattera disken korrekt (det ska vara 4 partitioner, specifik information finns här i tråden).

Jag rekommenderar att man väljer en tyst och sval disk, tex Western Digital Green Power. Prestanda är inget problem.

Postad 09 November 2010 - 13:07

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Om du väljer en HDD upp till 1TB så formatterar boxen själv hårddisken. Större än 1 TB så måste du själv formattera disken korrekt (det ska vara 4 partitioner, specifik information finns här i tråden).

Jag rekommenderar att man väljer en tyst och sval disk, tex Western Digital Green Power. Prestanda är inget problem.

Har installerat en Western Digital Green men den funkade inte som det ska. Tog 5 minuter o boots. Kör nu med en Seagate 1.5 TB som funkar klockrent.

Postad 09 November 2010 - 13:09

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Tack för tipset!

...495:-, då blir det ju 20:- billigare ändå på Komplett ;-)

/ Ulf

WD eller Seagate - Aftonbladet eller Expressen?

Redigerat av Unregistered7cd61031, 09 November 2010 - 13:10.

Postad 09 November 2010 - 13:40

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

WD eller Seagate - Aftonbladet eller Expressen?

Som sagt jag har hade först en Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB men den funkade inte så ifall du ska vara 100% säker välj en Seagate.

Postad 09 November 2010 - 17:14

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Som sagt jag har hade först en Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB men den funkade inte så ifall du ska vara 100% säker välj en Seagate.

Har haft samma? problem med WD 64Mb disken - tror det är dess 'advanced format' med sector size 4096 kb som spökar...välj en disk UTAN det om du väljer WD...

Redigerat av Unregistered4fe51e59, 09 November 2010 - 17:14.

Postad 09 November 2010 - 18:53

humaxowner
  • humaxowner
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Nu har jag bytt hårddisk till Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s och det funkar klockrent :(
Boxen ville formatera direkt vid boot och sen formaterade jag igen manuellt och minskade musikpartitionen till minsta möjligt.
Så nu har jag 980gb ledigt för film.

Har kört lite tester,spelade in 4 kanaler samtidigt,testade rec i standby osv allt verkar funka kanon.

Läste i tidigare trådar att det var en seagate original i boxen fast i min var det en western digital (wd3200avjs-63b6a0) med tillverkningsdatum 06 januari 2009.

Mvh ho

Postad 09 November 2010 - 23:02

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Mkt intressant, ho!

Om jag plockar ur min disk jag haft i snart 2 år, så innehåller ju den en del filmer jag vill ha kvar och titta på vid tillfälle. Denna disk är ju formaterad och använd. Innebär det att jag kan sätta i en ny stor 1T-disk som formateras och - så att säga -börjar om från noll och att jag sedan kan skifta mellan de två diskarna fram och tillbaka (med visst skruvande, naturligtvis) för att titta på dem utan omformatering, tro...? Någon som vet eller tror sig veta?

?? / Ulf

Postad 09 November 2010 - 23:52

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Mkt intressant, ho!

Om jag plockar ur min disk jag haft i snart 2 år, så innehåller ju den en del filmer jag vill ha kvar och titta på vid tillfälle. Denna disk är ju formaterad och använd. Innebär det att jag kan sätta i en ny stor 1T-disk som formateras och - så att säga -börjar om från noll och att jag sedan kan skifta mellan de två diskarna fram och tillbaka (med visst skruvande, naturligtvis) för att titta på dem utan omformatering, tro...? Någon som vet eller tror sig veta?

?? / Ulf

Du kan för att förenkla det hela skaffa en USB-dockningsstation, som jag och några andra har gjort. Då kan man växla mellan den gamla disken som man sätter i dockningsstationen och den nya i boxen. Ej kodade inspelningar går att spela upp direkt från USB-minnet, medan kodade inspelningar måste överföras till boxens hårddisk och spelas upp från denna. Använder den här dockningsstationen:

http://www.dustinhom...x?intcmp=aredir

Det fungerar alldeles utmärkt!

Postad 10 November 2010 - 08:56

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack för tipset, Goran99!

/ Ulf

Postad 10 November 2010 - 19:17

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Har lite problem att få min box att fungera med min tv. Använder mig av en HDMI-DVI sladd mellan boxen och tvn. HDCP stödjs av tvn så det borde inte vara några problem. Det fungerade utan problem den första dagen och kanske dagen efter det, sen dess blinkar det static och vanlig bild om vartannat. Component och SCART fungerar bra. Har inte haft möjlighet att testa annan tv/monitor.

Någon vänlig själ som vet och kan förklara vad det beror på? Lade upp ett litet klipp på youtube så ni kan se med egna ögon. Com hem hade ingen aning, de rekommenderade Humax-supporten, men då jag är borta hela dagarna kan jag inte ringa på deras ordinarie öppettider, så jag tänkte testa här. Felsökningstips mottages gärna. Fabriksåterställning av boxen hjälpte inte.

Postad 10 November 2010 - 23:45

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Varför kör du inte HDMI-HDMI sladd till TV:n - åtminstone för felsökning? Vad är det för TV som har DVI som ingång? Har den då inte HDMI också?

Frågan vid felsökningen måste ju bli om det är boxen, sladden eller TV:n det är fel på....

/ Ulf

Postad 11 November 2010 - 10:11

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Varför kör du inte HDMI-HDMI sladd till TV:n - åtminstone för felsökning? Vad är det för TV som har DVI som ingång? Har den då inte HDMI också?

Frågan vid felsökningen måste ju bli om det är boxen, sladden eller TV:n det är fel på....

/ Ulf

Hade tvn haft HDMI-ingång hade jag använt den :) TVn är en swedx an något slag, finns info i mitt galleri. Har förut kört DVI från datorn så tvn verkar det inte vara något uppenbart fel på, det fungerade dessutom när jag först kopplade in boxen. Kan testa en annan sladd men det känns lite långsökt med tanke på att varannan sekund är bilden perfekt. Har aldrig varit med om något liknande :s

Postad 11 November 2010 - 16:35

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag kan minnas eller förstått fel, men finns det inte inbyggda "störningar" i HDMI-protokollet för att förhindra otillåten kopiering? Så när man då försöker lämna HDMI-protokollet (t ex genom övergång till DVI), så kan kanske protokollet tolka det som att här är ett försök till sådan otillåten kopiering. Åtminstone skulle detta enligt min teori gälla då man spelar upp HD-mtrl...

Du kan ju söka mer på nätet om detta. Är det skillnad om du spelar upp HD-mtrl jämfört med SD-mtrl från boxen?

(...men som sagt - jag kan ha fattat allt fel... Vill bara försöka hjälpa dig i felsökningen!).

Mvh / Ulf

Postad 11 November 2010 - 21:07

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Jag kan minnas eller förstått fel, men finns det inte inbyggda "störningar" i HDMI-protokollet för att förhindra otillåten kopiering? Så när man då försöker lämna HDMI-protokollet (t ex genom övergång till DVI), så kan kanske protokollet tolka det som att här är ett försök till sådan otillåten kopiering. Åtminstone skulle detta enligt min teori gälla då man spelar upp HD-mtrl...

Du kan ju söka mer på nätet om detta. Är det skillnad om du spelar upp HD-mtrl jämfört med SD-mtrl från boxen?

(...men som sagt - jag kan ha fattat allt fel... Vill bara försöka hjälpa dig i felsökningen!).

Mvh / Ulf

Tack för dina svar Ulf.

Jag var helt inne på din linje innan jag postade min första inlägg, det du tänker på heter HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection / High Definition Content Protection) tror jag, men då Prisjakt säger att min TV stödjer HDCP tänkte jag inte mer på det. Enligt t.ex. denna video verkar symptomen vara ett långsamt blinkande, skillnaden är att mitt blinkar med brus istället för svart, men det kanske beror på TVn. Det kan ju stå fel info om TVn i prisjakt, ska se om jag hittar någon riktig spec. på TVn.

Idag när jag kom hem fungerade det faktiskt igen. Youtube! Vet inte hur eller varför men imorgon fungerar det förmodligen inte längre. Det spelar ingen roll vad jag spelar upp, SD, HD eller från hårddisken.

Postad 12 November 2010 - 10:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Idag när jag kom hem fungerade det faktiskt igen. Youtube! Vet inte hur eller varför men imorgon fungerar det förmodligen inte längre. Det spelar ingen roll vad jag spelar upp, SD, HD eller från hårddisken.

Alltså, jag måste vara dum i huvudet. Jag kollar på ditt youtube-klipp och kan inte se vad det är för problem du har!? Eller ska klippet visa när du inte har problem? (varför heter då klippet "Problem med Humax HDPVR-1000C version 2").

Jag behöver nog en förklaring :)

edit: nu såg jag att du hade ett klipp till där problemen var väldigt tydliga. Såg lite halvjobbigt ut det där. Men det första klippet som du länkade till, där var problemen borta då alltså?

Redigerat av distortion2, 12 November 2010 - 10:55.

Postad 12 November 2010 - 11:12

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Igår uppdaterades min box till den senaste versionen o du fick jag problem direkt med programinformationen. Var endast ett fåtal kanaler som det funkade. Undrar om detta var temporärt eller om det var den nya uppdateringen som åstadkom felet.

Postad 12 November 2010 - 19:34

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Alltså, jag måste vara dum i huvudet. Jag kollar på ditt youtube-klipp och kan inte se vad det är för problem du har!? Eller ska klippet visa när du inte har problem? (varför heter då klippet "Problem med Humax HDPVR-1000C version 2").

Jag behöver nog en förklaring B)

edit: nu såg jag att du hade ett klipp till där problemen var väldigt tydliga. Såg lite halvjobbigt ut det där. Men det första klippet som du länkade till, där var problemen borta då alltså?

Skrev lite i beskrivningen om varje klipp, hade hoppats att jag var tillräckligt tydlig. Det första klippet som jag länkade till visar problemen, version 2 visar alltså hur det borde se ut. :(

När jag kom hem idag var problemen tillbaka, component fungerar men DVI blinkar lika taktfast som förut.

Igår uppdaterades min box till den senaste versionen o du fick jag problem direkt med programinformationen. Var endast ett fåtal kanaler som det funkade. Undrar om detta var temporärt eller om det var den nya uppdateringen som åstadkom felet.

Min EPG är helt skruvad, ibland visar den bara 1-2 program på ett fåtal kanaler, en timma senare visar den alla program på alla kanaler och sen går den tillbaka till att bara visa på några kanaler. Vet inte riktigt om det är boxens fel, kanske Com Hem som krånglar. TV4 Komedi har jag helt plötsligt ingen åtkomst till heller fast jag ska ha det. Orkar inte ringa CH, ska till mycket för att man ska kämpa sig igenom deras mastodont-telefonkö.

Postad 13 November 2010 - 17:45

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Har installerat en Western Digital Green men den funkade inte som det ska. Tog 5 minuter o boots. Kör nu med en Seagate 1.5 TB som funkar klockrent.

Har haft samma? problem med WD 64Mb disken - tror det är dess 'advanced format' med sector size 4096 kb som spökar...välj en disk UTAN det om du väljer WD...

Hej.

Har nu med lyckat resultat monterat en Western Digital AV-GP 2TB SATA2 32MB Cache (WD20EVDS) i min HDPVR-1000C. Denna disk är något dyrare än de WD..EURS WD..EARS som har 64MB cache, men det som den inte har är just detta med 'advanced format' vilket jag också är böjd att tro har varit den bidragande orsaken till de problem som många redan upplevt med just WD-diskar.

"Receptet", (specifikt för WD20EVDS) på partitionering lyder som följer:
(Använde själv en gammal Knoppix 5.1 från en USB-sticka som linux-bas för själva operationen, samt en USB2.0 SATA2-docka för att hantera/formattera den nya disken innan montering).

1. Montera den nya disken i USB-vaggan och anslut USB-kabeln till en avstängd dator.
2. Slå på strömmen till USB-vaggan och låt nya disken spinna upp.
3. Boota upp datorn på en linuxdistribution av önskad sort (Ubuntu från CD/DVD har t.ex nämnts tidigare i tråden).
4. I ett terminalfönster (shell), se till att bli 'root', och lista sedan alla diskar mha 'fdisk -l'. Du bör kunna känna igen den nya disken utifrån dess egenskaper, dvs namn och beteckning samt storlek. I detta läge ser du också att den nya disken (under förutsättning att den ej redan använts till något annat) helt saknar partitioner. Viktigt att notera den enhetsbeteckning som den nya disken har tilldelats, t.ex. '/dev/sdc'.
5. Kör 'fdisk /dev/sd<X>' (Där "<X>" motsvarar resultatet från föregående steg, alltså din nya disk). Är du osäker så kan du avbryta här, för än har du inte sabbat ditt befintliga OS...
6. Tryck 'm' <Enter> för att få upp minihjälp för fdisk kommandot om du vill förstå nedanstående...
7. Kolla befintliga partitioner med 'p'. Ska inte finnas några om du har valt rätt disk. Avbryt med 'q' om du ser partitioner redan nu, för risken är stor att du gett dig på fel disk!!!
8. Tryck 'n' för att skapa en ny partition. Välj 'p' för Primary och '1' som partitionsnummer. First cylinder '1', Last cylinder '262'.
9. Tryck 'n' och skapa primary partition #2, First cylinder '263', Last '275'.
10. Tryck 'n' och skapa primary partition #3, First cylinder '276', Last '240000'.
11. Tryck 'n' och skapa primary partition #4, First cylinder '240001', Last '243201'.
12. Kolla befintliga partitioner med 'p'. Det gör inget att #1 ej visar exakt 2.01 GB, eller #2 exakt 102 MB. Med siffrorna ovan får man en Foto/Musik-partition (#4) på ~25 GB. Vill man ej ha denna storlek så får man ändra 'Last cylinder' på #3 och 'First cylinder' på #4 genom att först ta bort dem med 'd', sedan lägga till dem på nytt med nya värden. Minimistorleken för #4 är 1 GB, och jag tror man får vara beredd att offra detta även om man ej avser att använda denna partition.
13. När du är nöjd med utseendet på 'p'-utskriften, tryck nu slutligen 'w' för att verkligen skapa partitionerna på disken samt avsluta fdisk.
14. Formattera de fyra partitionerna enligt följande: 'mkfs -t ext3 /dev/sd<X>1' (för partition #1). Repetera för #2, #4 och avsluta med #3 (där #3 av förklarliga skäl är den som tar längst tid...ca 5-6 minuter i mitt fall).
15. Nu bör du köra 'sync; sync; shutdown -h now' för att stänga av din dator. Slå av strömmen till USB-vaggan efter att datorn helt är avstängd, och låt den nya disken spinna ner i varv innan du med galen frenesi rycker den ur vaggan för att slutligen montera den på plats i boxen... ;)

Slutligen några egna observationer gjorda i samband med detta diskbyte:

Boxen visar felaktigt tillgänglig utrymme för inspelning som "1.9 GB", men det är nog bara en utskriftsbugg. Sanningen är att du nu har ca 1.9 TB ledig plats!

Rör inte den (i boxen) inbyggda formateringsmenyn för någon av partitionerna, ej heller den 'slider' som är till för att öka/minska storleken på Foto/Video. Jag gjorde detta och konstaterade kallt att såväl partition #3 som #4 for all världens väg. Det var bara till att skruva ur disken och skapa om dem på nytt enligt ovanstående procedur. (Hade jag haft inspelade program i detta läge skulle de vara för evigt förlorade, liksom eventuella bilder/musik på #4-partitionen).

Om du ser "Initialize Partition" i boxens display en längre tid efter att du med <OK>-knappen besvarat frågan "Hårddisken ej formaterad, påbörja formatering?" som visas på skärmen vid uppstart så är det bara att inse att något gått fel. Vänta löser ingenting, utan slå av kraften till boxen och börja om. Det man istället vill se är typ "HDD Format", och en kortare väntan på högst några minuter ( < 10 min). Detta gäller naturligtvis bara första uppstarten med nya disken monterad. Därefter är uppstartstiden precis som vanligt (om inte rent av något snabbare enligt min egen subjektiva bedömning).

Förutom den ökade lagringsmöjligheten för inspelade program så vinner man också en tystare och svalare box (som antagligen också drar mindre ström) med denna disk.

Postad 14 November 2010 - 11:15

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Nu har jag haft boxen snart 2 veckor.. och är FANTASTISKT nöjd med den!!! Hade lite strul med synket på ljudet när jag spelat in på TV6, men jag kom på hur man läset det och har inte stött på det igen! Ruggit lyft från Humax 5000!

Postad 14 November 2010 - 11:46

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Nu har jag haft boxen snart 2 veckor.. och är FANTASTISKT nöjd med den!!! Hade lite strul med synket på ljudet när jag spelat in på TV6, men jag kom på hur man läset det och har inte stött på det igen! Ruggit lyft från Humax 5000!

Vore väldigt intressant om du kunde berätta vad du kom på. Hur kunde du fixa synket med ljudet? Enligt ComHem själva är det ju inte riktigt fixat ens med nya uppdateringen - bara förbättrat... men det finns kanske sätt att komma tillrätta med problemet på annat sätt? Hur, i så fall?

/ Ulf

Postad 14 November 2010 - 11:55

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Vore väldigt intressant om du kunde berätta vad du kom på. Hur kunde du fixa synket med ljudet? Enligt ComHem själva är det ju inte riktigt fixat ens med nya uppdateringen - bara förbättrat... men det finns kanske sätt att komma tillrätta med problemet på annat sätt? Hur, i så fall?

/ Ulf

det har som sagt bara uppstått på TV6 1 gång, efter att jag har snabbspolat förbi reklamen! Men då istället för att snabbspola som jag gjorde när det blev fel så gjorde jag så att man tar upp displayen längst ner på tvn där tiden står.. så trycker man åt sidan med det stora ("runda" korset i mitten på fjärren) så man flyttar ett par sekunder åt gången istället för att spola.. då kom ljudet tillbaka på rätt plats.

Men det har som sagt bara hänt en gång på TV6, har spelat in fler grejjer på TV6 efter och där har det inte skett ens när jag spolat normalt, vilket som sagt jag gjorde första gången jag upptäckte felet.

Har ni synk fel från början eller efter ni har spolat?

Postad 14 November 2010 - 13:39

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Då jag upplever ljudsynkfel är det på SVT1och 2 HD. Det finns då i DolbyDigital-ljudet och försvinner om man i stället väljer PCM-spåret. Och det finns där från början och gäller både direktsändning och inspelat mtrl. Det är sällan jag snabbspolar.

/ Ulf

Postad 17 November 2010 - 15:53

Mr_grey
  • Mr_grey
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Nu har jag inte orkat läsa samtliga sidor men på det tiotal jag läst samt i första inlägget har jag inte kunnat se någonting om en bugg som jag stött på.
Det är verkligen inget allvarligt fel men det irriterar mig så jag tänkte kolla så det inte beror på något handhavandefel då jag inte kunnat se något konsevent beteende i detta fall.

Det gäller om jag öppnar guiden och hoppar till en annan kanal genom att skriva in kanalnumret, trycker jag sedan på enter så väljs den kanalen och börjar spelas i rutan uppe till vänster ibland, medan minst lika ofta så hoppar listan till kanalplats 1. Hoppar jag i listan genom att skriva in kanalplats och sedan trycker upp eller ner innan jag trycker enter så fungerar det alltid.

Någon annan som stött på detta? Är det något jag gör eller finns det en väg runt det?

//Gabriel

Postad 17 November 2010 - 20:43

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Det gäller om jag öppnar guiden och hoppar till en annan kanal genom att skriva in kanalnumret, trycker jag sedan på enter så väljs den kanalen och börjar spelas i rutan uppe till vänster ibland, medan minst lika ofta så hoppar listan till kanalplats 1. Hoppar jag i listan genom att skriva in kanalplats och sedan trycker upp eller ner innan jag trycker enter så fungerar det alltid.

Jag har råkat ut för exakt samma sak och detta började först efter senaste fw-uppgraderingen. Tidigare upplevde jag aldrig detta problem och då använder jag guiden väldigt ofta.

Postad 17 November 2010 - 20:44

pcw
  • pcw
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Snabb fråga, jag har comhem kabel-tv i fastigheten jag bor men jag har även comhem digital-tv.

Hur gör jag om jag vill kolla på mitt kabel-tv utbud genom boxen?

Postad 17 November 2010 - 21:35

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Snabb fråga, jag har comhem kabel-tv i fastigheten jag bor men jag har även comhem digital-tv.

Hur gör jag om jag vill kolla på mitt kabel-tv utbud genom boxen?

Inga boxar idag har analogmottagare så det går inte.

Postad 17 November 2010 - 22:52

Unregistered9f5b1f70
  • Unregistered9f5b1f70
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Inga boxar idag har analogmottagare så det går inte.

Vad menar du? Går det inte att titta på de analoga kanalerna genom att låta antennen gå genom boxen.
Sätt t.ex boxen i standby och använd tv-fjärren som om du inte hade någon box.

Redigerat av Unregistered9f5b1f70, 17 November 2010 - 22:55.

Postad 17 November 2010 - 23:33

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Vad menar du? Går det inte att titta på de analoga kanalerna genom att låta antennen gå genom boxen.
Sätt t.ex boxen i standby och använd tv-fjärren som om du inte hade någon box.

Så går det att göra givetvis. Jag antog att han ville ha in de analoga kanalerna i boxens kanallista. Det går inte att göra sen de slutade med analogmottagare i boxarna.

Postad 23 November 2010 - 23:05

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Någon som upptäckt att det är bättre läppsynk på HD kanalerna efter uppgraderingen?

Lite sent, men absolut! BBC HD var otittbart för mig före uppdateringen, nu är det spot on! :)

Postad 24 November 2010 - 12:15

PeeO
  • PeeO
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har problem med läppsynken ibland, har märkt det bland annat på direktsändningen av Idol och ofta då jag använder timeshift.
Det skumma är att det brukar räcka med att gå in i Ljud&Bild menyn och klicka på raden Läppsynk, jag ändrar inget värde!
Bara genom att klicka på raden fixar synkningen.
Det verkar som att mjukva glömt att slå på läppsynken igen efter vissa snabbspolningar m.m.

Postad 25 November 2010 - 00:28

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Har också problem med läppsynken då och då, såg på Sverker rakt av (repris) och där var det mycket fel på läppsynken. Provar då att gå in på menyn och rätta till det men där är problemet samma som tidigare att man bara kan justera åt fel håll även om det är i steg upp till 400 ms. Problemet är således inte löst, provade att skift kanal och efter TVÅ byten så blev det helt plötsligt rätt, verkar inte helt stabilt.

Postad 25 November 2010 - 22:34

Unregistered9f5b1f70
  • Unregistered9f5b1f70
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Är det någon som har samma problem som jag vid inspelning? Inspelningen bryts innan programmet är slut. Har hänt flera gånger när jag har spelat in ishockeymatcher. Senast ikväll vid matchen mellan HV71 och Linköping. Inspelningen bröts med ungefär 10 minuter kvar av matchen. Finns det någon maxtid för inspelningar?

Postad 25 November 2010 - 23:10

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Är det någon som har samma problem som jag vid inspelning? Inspelningen bryts innan programmet är slut. Har hänt flera gånger när jag har spelat in ishockeymatcher. Senast ikväll vid matchen mellan HV71 och Linköping. Inspelningen bröts med ungefär 10 minuter kvar av matchen. Finns det någon maxtid för inspelningar?

Händer i princip bara på TV4 HD för mig. Men jag tror inte att det är boxen det är fel på utan TV4 som startar och avslutar programmen som dom själva vill vilket resulterar i att dom inte följer programtiderna.

Postad 26 November 2010 - 07:19

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Tycker inte det är så konstigt att inspelningen bryts, eftersom det är schemalagt att ett nytt program startar efter enligt EPGn! Man kan ju välja så den spelar in lite extra före och efter i inspelningsmenyn, upp till 20 min efter det egentligen ska sluta!

Postad 28 November 2010 - 12:39

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
inspelning som bryts: har också haft detta med SVT mest, de är ofta försenade med sina program. Fem minuter xtra brukar jag lägga på vid slutet, oftast räcker det. Boxen själv har nog ingen begränsning mer än vad som finns i utrymme på inbyggda disken.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.